Zo. Ik ben ook weer online. Laptop was recent naar de gallemieten en ik was op vakantie.
Laatste week in Engeland, even met de auto op foto-jacht voor wat treintjes.
Een leuk land met lachwekkende voetgangersoverwegen waar gewoon tegen de 100 mijl per uur (160 kilometer per uur) gereden wordt. Even via een "trapje" over een hekje, dan een bord "STOP LOOK LISTEN" en dan gewoon oversteken als het veilig is. Geen signalering, niks.
Of nog zo'n ouderwetse overweg waar een mannetje zit. Overweg beveiligd met hekken. Trein komt, hekken worden gesloten (over de weg dus). Kan het wegverkeer door, dan staat dat hek over het spoor heen.
Een aantal foto's:
We beginnen op zondag 20 mei bij de Great Central Railway, een dubbelsporige museumlijn tussen Loughborough en Leicester.
Op 20 mei aangekomen in Hull met de ferry, en na een rustige autotocht (linksrijdend, uiteraard) bij Quorn gearriveerd. De eerste stoomtrein op deze lijn die passeerde, was de 70013 met een Diningtrain van Loughborough naar Leicester en terug en heeft hier net Quorn verlaten.
Naast 2 stoomlocomotieven was er ook één diesel actief. Dit was een Class 37, de 37714. Die passeert tussen Loughborough en Quorn.
Op maandag 21 mei was het niet heel druk met goederenverkeer. In de middag werd naar Bagworth gereden, omdat daar 2 lege steen/grindtreinen naar de groeve van Bardon Hill zouden rijden. Één daarvan werd gereden door GBRf met een bestickerde Class 66. De sticker op de zijkant is een boot van rederij MSC. De stickers zijn vanwege de samenwerking tussen MSC en GBRf voor het rijden van containertreinen in Engeland.
3 Dagen per week rijdt Colas Rail Freight een vliegtuigbrandstoftrein tussen de raffinaderij Lindsey Oil en Colnbrook. Hier wordt met een lege keteltrein bij Cossington gepasseerd onderweg naar de raffinaderij. De tractie is een al wat oudere Class 60.
Colas Rail Freight rijdt ook cementtreinen tussen Oxwellmains Lafarge en West Thurrock. Ook hier is een Class 60 de vaste kracht om de treinen heen en weer te slepen.
Wij vonden een leuke stek bij Isham op een voetgangersbrug. Deze spoorlijn gaat men zeer binnenkort elektrificeren, enkele voorbereidende werkzaamheden zijn al gestart. Normaal is de lijn tweesporig in gebruik, omdat men het driesporige traject ook gaat uitbreiden naar viersporig, zodat de goederentreinen via de "Slowline" kunnen. Het meest rechtse spoor, het nieuwe vierde spoor, is hier al aangelegd maar nog niet aangesloten. Verderop is het derde spoor buiten dienst, maar vanwege diverse vertragingen ging de goederentrein alsnog een klein stukje via het nog in dienst zijnde derde spoor, om daarna achter een volgende Hogesnelheidstrein in te voegen op de Mainline.
Op 23 mei werd er opnieuw enige aandacht besteed aan de te elektrificeren spoorlijn. De dag werd geëindigd bij Irchester op een voetpad midden in een weiland. Aldaar moesten 3 goederentreinen, waaronder deze lege cementtrein vanuit Theale naar Hope van Freightliner, passeren. 20 Seconden na deze foto was de zon geheel verdwenen achter de wolken.
Op 24 mei werd een lange autorit richting Barnetby en omgeving gemaakt. De laatste trein van de dag werd iets later geklikt als we eerst gepland hadden: namelijk tegen half 8 ipv 6 uur. Deze fraai bestickerde Class 66 van GBRf met een zware kolentrein deed ons toch even extra wachten.
De trein is onderweg vanaf de HIT-terminal Immingham naar Ratcliffe.
Vrijdag 25 mei werd opnieuw naar de Great Central Railway gereden, omdat het Diesel Friday was. Na eerst een ritje met de trein gemaakt te hebben - het regende toch - werd weer plaats genomen tussen Loughborough en Quorn.
De eerste trein die passeerde was de Driving Experience die gepland met stoom rijdt. Men kan deze trein boeken, en dan op de lok een retourtje over de lijn maken. Men mag dan oa zelf kolen scheppen en helpen met de bediening. Dit gebeurt zonder reizigers.
Diesel Friday staat bekend om de oude diesels die enkele ritten gaan maken over de lijn. Op 25 mei was het de eer aan de Class 31 D5830 en passeert hier eveneens tussen Loughborough en Quorn.