abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 22 mei 2018 @ 17:01:52 #1
214634 luchtverkeersleider
Ready for take off
pi_179324426
Wat zouden jullie ervan vinden als we het record van 43 deelnemers kunnen overschrijden?

Komen landen als Andorra, Bosnië & Herzegovina, Luxemburg, Marokko, Monaco, Slowakije & Turkije terug en doen Kosovo, Libanon, Liechtenstein, Qatar en Tunesië voor het eerst mee?

Wat vinden jullie? Doen! (#allaboard) of slecht plan?

Even wat feitjes over de landen:
Andorra - Deed voor het laatst mee in 2009 en heeft sinds 2011 het lidmaatschap voor de EBU opgezegd door de economische crisis en bezuinigingen binnen de omroep, dat wordt dus lastig om deel te mogen nemen aan het ESF.
Correctie (bron: ShippedFromTheNetherlands): Andorra is nog lid van EBU. Ze hebben deelname voor volgend jaar overwogen, maar maakten recent bekend dat toch niet te gaan doen

Bosnië & Herzegovina - Laatste deelname in 2012 en nog een keer terug gekomen in 2016 en toen helaas de finale niet gehaald. Vanwege financiële problemen bij de omroep terug getrokken.

Luxemburg - Laatste deelname in 1993. Er wordt al jaren campagne gevoerd door OGAE om Luxemburg terug te krijgen, mede omdat het één van de oprichtende songfestival landen uit 1956 is. Er zijn in de loop van de jaren ook verschillende geruchten geweest dat het land terug zou komen (zelfs in samenwerking met San Marino), maar we hebben Luxemburg nog niet terug gezien op het ESF. Jaarlijks vindt er ook het Eurovision Gala Night plaats, waar oud-deelnemers optreden als herinnering aan het songfestival. De kosten, die berekend worden op het BNP van de bevolking zijn het grootste probleem voor de Luxemburgse omroep RTL.

Marokko - Deed eenmalig mee in 1980. De omroep heeft aanmelding voor lidmaatschap bij de EBU aangevraagd. Maar de omroep weigert optredens uit te zenden die te bloot zijn. Wanneer ze deel willen nemen moeten ze alles uitzenden volgens het reglement.
Correctie (bron: TRON2.0): de staatsomroep wilt geen uitzendingen hebben die te bloot zijn. Marokko is al reeds lid van de EBU, gezien de deelname in 1980 ;).
Een private zender (zegmaar een RTL/SBS van Marokko) heeft een aanmelding bij de EBU uitstaan, zodat Marokko weer mee kan doen want de ESF wordt daar uitgezonden en bekeken.

Monaco - Deed voor het laatst mee in 1979 en zijn terug gekeerd in de jaren 2004 tot 2006, maar waren daar totaal niet succesvol. Wegens te weinig belangstelling, kleine kansen op goede resultaten en financiële problemen doet het land sinds 2007 niet meer mee. Er wordt jaarlijks gevraagd om nieuwe deelname, maar ieder jaar wijst Monaco dit officieel af.

Slowakije - Laatste deelname in 2012. Het land heeft sinds de invoering van de halve finales nog nooit een finale gehaald. Ondanks de bekende act van de tweelingen (TWiiNS met I'm still alive) in 2011. De omroep heeft laten weten liever geld te investeren in Slowaakse producties op de nationale televisie.

Turkije - Heeft het altijd erg goed gedaan op het ESF, maar doet sinds 2013 niet meer mee. De reden: de startvolgorde werd niet langer via loting bepaald, maar naar inzicht van de producenten. Vooral de overwinning van Conchita Wurst in 2014 viel niet in goede handen en de Turkse omroep heeft daardoor voorgoed vaarwel gezegd tegen het ESF.

Kosovo - Heeft een aanvraag gedaan voor lidmaatschap bij de EBU, maar deze aanvraag is nog niet goedgekeurd. Dit komt omdat Kosovo niet door alle landen erkend is en daardoor ook geen lid van de VN is.

Libanon - Zou in 2005 voor het eerst deelnemen. Hiervoor hadden ze zangeres Aline Lahoud en haar Franstalige lied al klaar staan. Maar Libanon heeft zich toch terug getrokken, omdat ze volgens de wet de inzending van Israël niet uit mogen zenden. Dus waarschijnlijk zal hier in 2019 geen verandering in komen, wanneer het festival in Israël georganiseerd wordt.

Liechtenstein - Persoonlijk denk ik dat dit de grootste kanshebber is van deze lijst die we in 2019 als debutant gaan zien. Ook Liechtenstein werd in 2010 geen EBU-lidmaatschap toegezegd. Maar als onderdeel van de viering van het 300-jarig bestaan van Liechtenstein, wil het staatje dolgraag meedoen aan het ESF van 2019. https://eurovoix.com/2017(...)rovision-debut-2019/

Qatar - De omroep heeft diverse keren laten weten dat ze graag deelnemen aan het songfestival, maar Qatar krijgt het EBU-lidmaatschap niet rond.

Tunesië - Hetzelfde verhaal als Libanon. Wanneer ze hoorde dat Israël deelnam, heeft Tunesië zijn debuut geannuleerd. Ze willen pas meedoen, wanneer Israël niet mee doet. Dus ook geen Tunesië in 2019.

Toevoeging: Kazachstan - Kazakhstan zit al jaren in de wachtkamer, ik verwacht dat die nog wel eens hun debuut kunnen gaan maken. (bron: TheVulture)

Zien jullie graag nog andere landen deelnemen? En denken jullie dat er landen in 2019 gaan afhaken omdat het festival in Israël plaatsvindt?
Persoonlijk denk ik dat Macedonië voor volgend jaar gaat afhaken, door tegenvallende resultaten al jaren op rij. Voor dit jaar konden ze het festival al lastig financieren en ze hebben zich daarom ook pas erg laat aangemeld.

[ Bericht 2% gewijzigd door luchtverkeersleider op 23-05-2018 15:29:57 ]
pi_179324519
Ik wil Turkije terug puur en alleen omdat Turkije muziek stuurt die echt mijn smaak is (Hadise, Sertab, Sebnem Paker) + het is m'n tweede land dus ik zou het super tof vinden als ze terugkomen. Enig tegenargument dat ik heb is natuurlijk dat de diaspora-voting dan nog groter word, denk dat dat ook voor velen een argument is om Turkije niet terug te hebben, wat ik ook helemaal begrijp.

Overigens komt Turkije pas terug als Erdogan niet meer aan de macht is en dat is waarschijnlijk pas in 2029 aan de gang :P
freedom comes when you learn to let go, creation comes when you learn to say no.
  dinsdag 22 mei 2018 @ 17:10:17 #3
214634 luchtverkeersleider
Ready for take off
pi_179324571
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2018 17:06 schreef Nexum het volgende:
Ik wil Turkije terug puur en alleen omdat Turkije muziek stuurt die echt mijn smaak is (Hadise, Sertab, Sebnem Paker) + het is m'n tweede land dus ik zou het super tof vinden als ze terugkomen. Enig tegenargument dat ik heb is natuurlijk dat de diaspora-voting dan nog groter word, denk dat dat ook voor velen een argument is om Turkije niet terug te hebben, wat ik ook helemaal begrijp.

Overigens komt Turkije pas terug als Erdogan niet meer aan de macht is en dat is waarschijnlijk pas in 2029 aan de gang :P

*O* *O* *O*
pi_179324594
quote:
Naast Sertab de inzending waar ik het meest trots op ben. Top 5 positie was zo verdiend _O_ _O_ _O_ _O_
freedom comes when you learn to let go, creation comes when you learn to say no.
  dinsdag 22 mei 2018 @ 17:13:53 #5
214634 luchtverkeersleider
Ready for take off
pi_179324624
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2018 17:12 schreef Nexum het volgende:

[..]

Naast Sertab de inzending waar ik het meest trots op ben. Top 5 positie was zo verdiend _O_ _O_ _O_ _O_
Ik blijf helemaal los gaan op dit nummer!

Persoonlijk heb ik dat meer met Bosnië, stuur Dino O+

pi_179324702
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2018 17:13 schreef luchtverkeersleider het volgende:

[..]

Ik blijf helemaal los gaan op dit nummer!

Persoonlijk heb ik dat meer met Bosnië, stuur Dino O+

Dino lijkt me zo'n leuke oprechte gozer. Love In Rewind was echt een O+ lied.
freedom comes when you learn to let go, creation comes when you learn to say no.
pi_179324703
-

[ Bericht 35% gewijzigd door TRON2.0 op 22-05-2018 17:23:04 ]
pi_179324785
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2018 17:01 schreef luchtverkeersleider het volgende:
Marokko - Deed eenmalig mee in 1980. De omroep heeft aanmelding voor lidmaatschap bij de EBU aangevraagd. Maar de omroep weigert optredens uit te zenden die te bloot zijn. Wanneer ze deel willen nemen moeten ze alles uitzenden volgens het reglement.
Correctie: de staatsomroep wilt geen uitzendingen hebben die te bloot zijn. Marokko is al reeds lid van de EBU, gezien de deelname in 1980 ;).

Een private zender (zegmaar een RTL/SBS van Marokko) heeft een aanmelding bij de EBU uitstaan, zodat Marokko weer mee kan doen want de ESF wordt daar uitgezonden en bekeken.
  † In Memoriam † dinsdag 22 mei 2018 @ 19:06:49 #9
368283 ato
pi_179326541
quote:
14s.gif Op dinsdag 22 mei 2018 17:23 schreef TRON2.0 het volgende:

[..]

Correctie: de staatsomroep wilt geen uitzendingen hebben die te bloot zijn. Marokko is al reeds lid van de EBU, gezien de deelname in 1980 ;).

Een private zender (zegmaar een RTL/SBS van Marokko) heeft een aanmelding bij de EBU uitstaan, zodat Marokko weer mee kan doen want de ESF wordt daar uitgezonden en bekeken.
Als zij met een modern Arabisch liedje komen, mag dat voor mij'
Ik ben net als Nexum ook gek op Ethno pop, al vanaf de jaren 90.

Turkije was niet alleen geweldig in 2003 (ook al zong de Turkse Diva er naast) en 2009.

Ook vind ik de inzending geweldig van 1997. Geweldig.

Oh ja MaNGA viond ik ook goed.

Ik ben misschien wel een oude zeikerd, maar ik vind het niet fijn als er plotseling 50 liedjes zijn.
Of verdeel het over 3 halve finales of zo.
Life can be a bitch, so like it..
  † In Memoriam † dinsdag 22 mei 2018 @ 19:07:22 #10
368283 ato
pi_179326547
En welkom TRON.
Life can be a bitch, so like it..
  † In Memoriam † dinsdag 22 mei 2018 @ 19:08:53 #11
368283 ato
pi_179326571
Life can be a bitch, so like it..
  † In Memoriam † dinsdag 22 mei 2018 @ 19:13:39 #12
368283 ato
pi_179326627
Sebnem kwam nog voor de derde keer terug in de Turkse finale (Sebnem deed ook mee in 1996) maar won het jammergenoeg niet met dit prachtig lied:

Life can be a bitch, so like it..
pi_179326788
Andorra is nog lid van EBU. Ze hebben deelname voor volgend jaar overwogen, maar maakten recent bekend dat toch niet te gaan doen
pi_179328140
Ik hoop echt dat Liechtenstein volgend jaar mee gaat doen. Ik ben alleen bang dat het land gezien zijn grootte en inwonertal een Andorra of San Marino 2.0 wordt (weinig kwaliteit waardoor ze ergens onderaan blijven hangen).
  † In Memoriam † dinsdag 22 mei 2018 @ 21:31:08 #15
368283 ato
pi_179328532
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2018 21:03 schreef Butler456 het volgende:
Ik hoop echt dat Liechtenstein volgend jaar mee gaat doen. Ik ben alleen bang dat het land gezien zijn grootte en inwonertal een Andorra of San Marino 2.0 wordt (weinig kwaliteit waardoor ze ergens onderaan blijven hangen).
Ieder jaar wordt er wel gespeculeerd of zij meedoen.
Gaan zij kopie Oostenrijk of Duitsland doen?
Life can be a bitch, so like it..
pi_179328630
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2018 21:03 schreef Butler456 het volgende:
Ik hoop echt dat Liechtenstein volgend jaar mee gaat doen. Ik ben alleen bang dat het land gezien zijn grootte en inwonertal een Andorra of San Marino 2.0 wordt (weinig kwaliteit waardoor ze ergens onderaan blijven hangen).
Waarschijnlijk lenen ze gewoon van Oostenrijk en Duitsland ieder jaar
freedom comes when you learn to let go, creation comes when you learn to say no.
  † In Memoriam † dinsdag 22 mei 2018 @ 21:43:46 #17
368283 ato
pi_179328716
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2018 21:37 schreef Nexum het volgende:

[..]

Waarschijnlijk lenen ze gewoon van Oostenrijk en Duitsland ieder jaar
Nexum wat vind je van Sebnem Paker?
Ik weet dat het voor jou tijd is, maar ik vond het toen al vooruitstrevend.
Life can be a bitch, so like it..
pi_179329234
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 mei 2018 21:43 schreef ato het volgende:

[..]

Nexum wat vind je van Sebnem Paker?
Ik weet dat het voor jou tijd is, maar ik vond het toen al vooruitstrevend.
Sebnem Paker heb ik in m'n vorige post genoemd, Dinle is 1 van m'n favoriete inzendingen van Turkije. Was echt prachtig en idd vooruitstrevend. Had echt moeten winnen want ik heb nooit wat met Love Shine A Light gehad :@
freedom comes when you learn to let go, creation comes when you learn to say no.
  † In Memoriam † dinsdag 22 mei 2018 @ 22:23:14 #19
368283 ato
pi_179329536
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2018 22:09 schreef Nexum het volgende:

[..]

Sebnem Paker heb ik in m'n vorige post genoemd, Dinle is 1 van m'n favoriete inzendingen van Turkije. Was echt prachtig en idd vooruitstrevend. Had echt moeten winnen want ik heb nooit wat met Love Shine A Light gehad :@
Mee eens ^O^

Alhoewel ik IJsland dat jaar ook goed vond en vooruitstrevend.
Life can be a bitch, so like it..
pi_179330139
Kazakhstan zit al jaren in de wachtkamer, ik verwacht dat die nog wel eens hun debuut kunnen gaan maken... voor de rest zie ik niet zomaar landen erbij komen. Denk dat we eerder gaan terugvallen richting de 40, los van financiële redenen gok ik dat uiteindelijk niet iedereen in Israel verschijnt vanwege politieke redenen...
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
  dinsdag 22 mei 2018 @ 23:01:17 #21
214634 luchtverkeersleider
Ready for take off
pi_179330165
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2018 22:59 schreef TheVulture het volgende:
Kazakhstan zit al jaren in de wachtkamer, ik verwacht dat die nog wel eens hun debuut kunnen gaan maken... voor de rest zie ik niet zomaar landen erbij komen. Denk dat we eerder gaan terugvallen richting de 40, los van financiële redenen gok ik dat uiteindelijk niet iedereen in Israel verschijnt vanwege politieke redenen...
Kazachstan, ja? :o Is dat een volwaardig EBU lid?
Dat zou denk ik toch ook wel weer een ander soort muziek in kunnen brengen
pi_179330272
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2018 23:01 schreef luchtverkeersleider het volgende:

[..]

Kazachstan, ja? :o Is dat een volwaardig EBU lid?
Dat zou denk ik toch ook wel weer een ander soort muziek in kunnen brengen
Ja, al lijkt het er voorlopig toch niet van te komen:

Van de wiki voor het songfestival van 2019:

quote:
Associate EBU members
Kazakhstan – On 22 December 2017, it was claimed that Channel 31 had finalised negotiations with the EBU, allowing Kazakhstan to debut in 2019;[31] however, on 23 December 2017, the EBU told Esctoday that "Channel 31 Kazakhstan has indeed expressed interest in becoming a member of the EBU and hence participate in the Eurovision Song Contest. However, since Channel 31 is outside the European Broadcasting Area and is also not a member of the Council of Europe, it is not eligible to become an active member of the EBU".[32][33]
Afgelopen jaren waren er toch positievere berichten
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
pi_179338975
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2018 23:01 schreef luchtverkeersleider het volgende:

[..]

Kazachstan, ja? :o Is dat een volwaardig EBU lid?
Dat zou denk ik toch ook wel weer een ander soort muziek in kunnen brengen
Pas je nog de OP aan? Anders heb ik voor niets een mooi verhaal neergezet ;(
  woensdag 23 mei 2018 @ 15:30:31 #24
214634 luchtverkeersleider
Ready for take off
pi_179339075
quote:
1s.gif Op woensdag 23 mei 2018 15:23 schreef TRON2.0 het volgende:

[..]

Pas je nog de OP aan? Anders heb ik voor niets een mooi verhaal neergezet ;(
Check! :Y
pi_179339133
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2018 23:07 schreef TheVulture het volgende:

[..]

Ja, al lijkt het er voorlopig toch niet van te komen:

Van de wiki voor het songfestival van 2019:

[..]

Afgelopen jaren waren er toch positievere berichten
Aangezien Kazakhstan gedeeltelijk in Europa ligt, zouden ze eventueel lid kunnen worden van de Raad van Europa. Dit is nog niet het geval, maar als dat lukt dan mogen ze officieel deelnemen aan het ESF. Het is dus zeker een land om de komende jaren wel in de gaten te blijven houden als mogelijk nieuwe deelnemer.

En sorry dat ik er opnieuw over loop te emmeren, maar berichten als deze van de EBU versterken opnieuw mijn ergernis wat betreft dat Australië wel gewoon mee mag doen. Eigenlijk kunnen ze het gewoon niet maken om Kazakhstan dan wel af te wijzen vanwege de regels.
Op dinsdag 2 augustus 2022 22:02 schreef Domnivoor het volgende:
Jij bent een eindeloze bron van leuke quotes :D
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')