abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_179314780
quote:

Staatsbosbeheer vermoedt dat in Drenthe momenteel een wolf leeft die zich er definitief probeert te vestigen. Al een aantal maanden is het dier gezien in natuurgebieden in Midden-Drenthe.

Toch houdt Staatsbosbeheer een slag om de arm, want er is eerst onderzoek nodig om vast te stellen dat het om dezelfde wolf gaat. Daarom heeft de natuurorganisatie camera's geplaatst op verschillende plekken.

Op een van die camera's, bij een vossenburcht, is de wolf goed te zien. "Wat je bij andere waarnemingen ziet, is dat een wolf een stuk loopt en dan op andere plekken wordt gezien", zegt wolvendeskundige Aaldrik Pot. "Deze wolf lijkt al wat langer daar te zitten. We hebben sporen gevonden die in en uit het bos gaan, op zandpaden bijvoorbeeld. Het lijkt erop dat die wolf zich daar echt gaat vestigen."

Voorzichtige conclusies
Ook uit het eetpatroon van de wolf trekt Staatsbosbeheer voorzichtige conclusies. Het dier valt namelijk geen schapen aan. "Interessant is dat die zwervende wolven vaak schapen pakken, maar deze wolf, of wolven - we weten niet of het om meerdere wolven gaat - doet dat niet en lijkt zich vooral op wilde prooien toe te leggen."

Dat zou kunnen betekenen dat hij wil blijven in het gebied, denkt Pot. "Hij leert zijn leefgebied kennen en weet ook waar het wild zit."

De afgelopen tijd werden op meer plaatsen in Nederland wolven gesignaleerd, maar voor zover bekend betrof dat telkens dieren die rondtrekken. In september denkt Staatsbosbeheer met zekerheid te kunnen zeggen of nu in Drenthe zich de eerste wolf in Nederland heeft gevestigd.
https://nos.nl/artikel/22(...)zich-definitief.html

[ Bericht 4% gewijzigd door sp3c op 25-05-2018 04:41:10 ]
  dinsdag 22 mei 2018 @ 06:44:42 #2
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_179314813
Over een paar weken:

"Wolf doodgereden in Drenthe."
pi_179314964
quote:
11s.gif Op dinsdag 22 mei 2018 06:44 schreef Twiitch het volgende:
Over een paar weken:

"Wolf doodgereden in Drenthe."
Of afgeknald.

Ik zou als veehouder niet blij zijn met een wolf in de buurt.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  User die overal opduikt 2022 dinsdag 22 mei 2018 @ 07:24:03 #4
186611 Haags
pi_179314998
Tof
Zonder wrijving geen glans
pi_179315128
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2018 07:24 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Tof
Niet tof, ronduit kut.

Zo'n beest heeft geen plek in onze kleine stukjes bos en kan het huidige ecosysteem enorm in de war schoppen. Er kan alleen maar gedonder van komen.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_179315152
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 mei 2018 07:41 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Niet tof, ronduit kut.

Zo'n beest heeft geen plek in onze kleine stukjes bos en kan het huidige ecosysteem enorm in de war schoppen. Er kan alleen maar gedonder van komen.

Ik denk dat zo’n beest juist een voorwaarde is voor een goed ecosysteem. Nu lopen er elk najaar allemaal jagers door Drenthe om reeën af te knallen. Die hebben immers geen natuurlijke vijanden.

Drenthe heeft vrij grote stukken aaneengeschakelde natuur.
pi_179315337
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 mei 2018 07:41 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Niet tof, ronduit kut.

Zo'n beest heeft geen plek in onze kleine stukjes bos en kan het huidige ecosysteem enorm in de war schoppen. Er kan alleen maar gedonder van komen.

Tsja Oostvaardersplassen 2.0
De wolf is sinds 1721!! niet meer gesignaleerd. Destijds was er veel meer natuur dan nu.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_179315367
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 mei 2018 08:16 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Tsja Oostvaardersplassen 2.0
De wolf is sinds 1721!! niet meer gesignaleerd. Destijds was er veel meer natuur dan nu.
Met als verschil dat die wolven hier uit eigen beweging komen, ipv dat ze neergeplempt worden in een afgebakend gebied.
pi_179315424
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 mei 2018 07:20 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Of afgeknald.

Ik zou als veehouder niet blij zijn met een wolf in de buurt.
Dat lijkt mee te vallen.
pi_179315465
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 mei 2018 08:16 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Tsja Oostvaardersplassen 2.0
De wolf is sinds 1721!! niet meer gesignaleerd. Destijds was er veel meer natuur dan nu.
Nee.

quote:
Door eeuwen van vervolging verdween de wolf in de loop van de 18de en 19de eeuw uit ons land. Het eerst verdween hij uit de westelijke provincies Noord- en Zuid-Holland, later in Utrecht (1775), Drenthe (1780), Gelderland (1822) en Limburg (1845 of 1869). De Laatste gedode wolf in Nederland was in 1881 in Helvoirt, Noord Brabant en in 1897 werd bij Heeze in Noord–Brabant de laatste wolf in Nederland gezien. Beide laatste waarnemingen zijn echter onderwerp van discussie, zodat waarschijnlijk in 1869 de laatste wolf bij Schinveld werd gedood [Cremers 1928, Witkamp 1870, Flaton 1989].
Verder vind ik dit wel een interessante ontwikkeling. Om maar iets te noemen, als er wolven in de oostvaardersplassen zouden wonen zou er niet zo'n gedoe zijn over verhongerende beesten. (en ja, uiteraard komen er dan vanzelf andere problemen boven want de ovp zijn niet groot genoeg om een zelfstandige populatie wolven te onderhouden en zijn afgesloten waardoor overtollige dieren niet weg kunnen, daar zou uiteraard ook wat aan gedaan moeten worden).

Er is zo'n mooi filmpje over de terugkeer van wolven in -ik meen- Yellowstone park in de US. Daar is heel mooi te zien welke invloed zo'n keystone species heeft op het hele ecosysteem. Nederland is natuurlijk anders en veel voller met minder natuur, maar ik denk dat als alle natuurgebieden aan elkaar gelinkt zouden zijn met ecoducten en overgangen en zo (zoals de ambitie is) er best een mogelijkheid voor permanente vestiging van een roedel zou kunnen zijn.
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_179315521
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 mei 2018 08:16 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Tsja Oostvaardersplassen 2.0
De wolf is sinds 1721!! niet meer gesignaleerd. Destijds was er veel meer natuur dan nu.
Nee er was minder natuur.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  dinsdag 22 mei 2018 @ 08:48:59 #12
318149 BORRREETJEEE
Whoop whoop whoop!!!
pi_179315595
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 mei 2018 08:42 schreef raptorix het volgende:

[..]

Nee er was minder natuur.
Dat dacht ik ook, meen er ook een keer ergens een vergelijkingskaart van gezien te hebben, maar kan deze niet weer vinden.
The colour of her eyes were the colour of insanity
pi_179316085
quote:
b bB&B10s.gif Op dinsdag 22 mei 2018 08:48 schreef BORRREETJEEE het volgende:

[..]

Dat dacht ik ook, meen er ook een keer ergens een vergelijkingskaart van gezien te hebben, maar kan deze niet weer vinden.
Natuur is vrijwel zonder meer aangelegt in Nederland.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_179316998
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 mei 2018 08:30 schreef Canopus het volgende:

[..]

Dat lijkt mee te vallen.
Vooralsnog. We hebben in Drenthe relatief veel bos, voor Nederlandse begrippen, maar het zijn postzegels vergeleken met centraal en oost-Europa.

We hebben ook relatief veel weides met paarden en vee, en veel recreanten.

We zullen zien wat de toekomst brengt.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  dinsdag 22 mei 2018 @ 11:13:49 #15
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_179317582
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 mei 2018 07:41 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Niet tof, ronduit kut.

Zo'n beest heeft geen plek in onze kleine stukjes bos en kan het huidige ecosysteem enorm in de war schoppen. Er kan alleen maar gedonder van komen.

:')
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_179317589
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 mei 2018 10:41 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Vooralsnog. We hebben in Drenthe relatief veel bos, voor Nederlandse begrippen, maar het zijn postzegels vergeleken met centraal en oost-Europa.

We hebben ook relatief veel weides met paarden en vee, en veel recreanten.

We zullen zien wat de toekomst brengt.
Voor zover ik weet zijn wolven mensenschuw. Met een beetje geluk blijven ze dan ook van vee af. Maar als het een confrontatie wordt dan is een mens geen enkele partij inderdaad.

Maar goed, zelfs in de Afrikaanse wildparken sterven er nog steeds meer mensen aan het verkeer dan aan wilde beesten. En die beesten zijn nog veel gevaarlijker dan wolven.
pi_179319154
Geweldig nieuws! Een verloren dier weer terug in onze natuur. Life will find a way!
'Correct me if i'm wrong, for I'll be quite thankful for the lesson learned.' - Author unknown, 1987
pi_179319285

Kijk nou wat een mooi dier O+

Meer informatie bij Staatsbosbeheer: Wolf verblijft al langere tijd in Midden-Drenthe
  dinsdag 22 mei 2018 @ 12:51:38 #19
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_179319393
Introduceren in die gebieden waar al die grazers aan het sterven zijn door overpopulatie.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
  dinsdag 22 mei 2018 @ 12:55:07 #20
168739 Red_85
'echt wel'
pi_179319450
Zo.
Nu even kijken hoe lang het zal duren voordat een doorgeslagen boer dat dier af knalt.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  dinsdag 22 mei 2018 @ 13:50:31 #21
391904 dexamfetamine
Om te studeren
pi_179320333
Hoe jaagt een solitaire wolf? Ik dacht dat ze altijd in groepen jaagden.
  dinsdag 22 mei 2018 @ 13:54:53 #22
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_179320448
Ben benieuwd hoe lang het beest blijft.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  roze dinsdag 22 mei 2018 @ 14:25:16 #23
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_179321078
Van mij mogen ze komen. Wolven ❤️
Your beauty never ever scared me.
  woensdag 23 mei 2018 @ 18:32:44 #24
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_179342227
quote:
14s.gif Op dinsdag 22 mei 2018 12:51 schreef jogy het volgende:
Introduceren in die gebieden waar al die grazers aan het sterven zijn door overpopulatie.
Volgens mij gebeurt dat alleen in de Oostvaardersplassen. En die ellende daar komt juist doordat we zo nodig beesten moesten 'introduceren'. Lekker laten dat beest, die vestigt zichzelf wel ergens.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  woensdag 23 mei 2018 @ 18:59:39 #25
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_179342673
quote:
1s.gif Op woensdag 23 mei 2018 18:32 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

Volgens mij gebeurt dat alleen in de Oostvaardersplassen. En die ellende daar komt juist doordat we zo nodig beesten moesten 'introduceren'. Lekker laten dat beest, die vestigt zichzelf wel ergens.
In principe wel mee eens, het handmatig proberen te assisteren van natuurgebieden brengt vaker wel dan niet gekkigheid met zich mee. Maar toch lijkt het me wel interessant. Waarschijnlijk zullen de dagjesmensen het minder waarderen dat er dan met enige regelmaat een uitgekauwd karkas op of bij het wandelpad ligt. :')

[ Bericht 0% gewijzigd door jogy op 24-05-2018 07:46:51 ]
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
pi_179350989
quote:
1s.gif Op woensdag 23 mei 2018 18:32 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Volgens mij gebeurt dat alleen in de Oostvaardersplassen.
Nee, de Oostvaardersplassen halen alleen het nieuws, jagen gebeurt bijna overal. Ook op de Veluwe, het grootste aaneengesloten natuurgebied in NL.
https://www.jagersverenig(...)g-wildbeheer-veluwe/

En eh, waar mag gejaagd worden?
https://www.jagersverenig(...)eer-te-kunnen-jagen/
pi_179353687
Op de een of andere manier kloppen de beelden van deze wolf 'ergens in Drenthe' niet imo.

Ik vermoed verders geen wolvencomplot oid.
pi_179353739
quote:
1s.gif Op donderdag 24 mei 2018 11:42 schreef Za het volgende:
Op de een of andere manier kloppen de beelden van deze wolf 'ergens in Drenthe' niet imo.

Ik vermoed verders geen wolvencomplot oid.
Komt door de compressie en mogelijk slechte lichtsterkte. Die bushcams geven nooit een mooi beeld.
pi_179353873
vangen en in de Oostvaardersplassen los laten. Hopen dat 'ie meteen wat activisten meepakt.
"Two guys destroyed your bike with a crowbar and a bat. One of 'em wasn't me."
pi_179353929
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2018 11:45 schreef nanuk het volgende:

Komt door de compressie en mogelijk slechte lichtsterkte. Die bushcams geven nooit een mooi beeld.
S ochtends 3 min na zonsopkomst zouden deze beelden zijn gemaakt.
  donderdag 24 mei 2018 @ 12:05:26 #31
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_179354032
quote:
1s.gif Op donderdag 24 mei 2018 11:58 schreef Za het volgende:

[..]

S ochtends 3 min na zonsopkomst zouden deze beelden zijn gemaakt.
Moeten ze de klok wel aangepast hebben met de overgang naar de zomertijd.
Zou me niets verbazen als dat niet gebeurd is.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_179354146
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2018 12:05 schreef Leandra het volgende:

[..]

Moeten ze de klok wel aangepast hebben met de overgang naar de zomertijd.
Zou me niets verbazen als dat niet gebeurd is.
Dan zouden de beelden een uur voor zonsopgang gemaakt zijn, daar ziet het niet naar uit.
pi_179354309
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 mei 2018 08:36 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

Nee.

[..]

Verder vind ik dit wel een interessante ontwikkeling. Om maar iets te noemen, als er wolven in de oostvaardersplassen zouden wonen zou er niet zo'n gedoe zijn over verhongerende beesten. (en ja, uiteraard komen er dan vanzelf andere problemen boven want de ovp zijn niet groot genoeg om een zelfstandige populatie wolven te onderhouden en zijn afgesloten waardoor overtollige dieren niet weg kunnen, daar zou uiteraard ook wat aan gedaan moeten worden).

Er is zo'n mooi filmpje over de terugkeer van wolven in -ik meen- Yellowstone park in de US. Daar is heel mooi te zien welke invloed zo'n keystone species heeft op het hele ecosysteem. Nederland is natuurlijk anders en veel voller met minder natuur, maar ik denk dat als alle natuurgebieden aan elkaar gelinkt zouden zijn met ecoducten en overgangen en zo (zoals de ambitie is) er best een mogelijkheid voor permanente vestiging van een roedel zou kunnen zijn.
Jaaaaaa deze;

En idd het is hier anders :+ maar als je prooidieren herintroduceert er moet je imho ook roofdieren een kans geven :Y
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
  donderdag 24 mei 2018 @ 12:21:43 #34
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_179354343
quote:
1s.gif Op donderdag 24 mei 2018 12:11 schreef Za het volgende:

[..]

Dan zouden de beelden een uur voor zonsopgang gemaakt zijn, daar ziet het niet naar uit.
Nee, na.... als de klok niet aangepast is naar de zomertijd zou het op dat moment in zomertijd 07.08 uur zijn.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_179354523
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2018 12:21 schreef Leandra het volgende:

[..]

Nee, na.... als de klok niet aangepast is naar de zomertijd zou het op dat moment in zomertijd 07.08 uur zijn.
Bij zomertijd zet je de klok een uur verder, indien dat niet gedaan zou zijn hier zou het een uur voor de officiele zonsopkomsttijd gelieerd aan zomertijd zijn.
  donderdag 24 mei 2018 @ 12:50:54 #36
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_179354763
quote:
1s.gif Op donderdag 24 mei 2018 12:35 schreef Za het volgende:

[..]

Bij zomertijd zet je de klok een uur verder, indien dat niet gedaan zou zijn hier zou het een uur voor de officiele zonsopkomsttijd gelieerd aan zomertijd zijn.
Als de zomertijd ingaat zet je de klok een uur vooruit, als je dat niet gedaan hebt staat je klok dus nog op wintertijd, wintertijd is op dit moment 11.50 uur.
Ergo; als het wintertijd 06.08 uur is, dan is het zomertijd 07.08 uur, en dat zou dus betekenen dat de opnames van een uur na zonsopgang zijn.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_179354995
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2018 12:50 schreef Leandra het volgende:

Als de zomertijd ingaat zet je de klok een uur vooruit, als je dat niet gedaan hebt staat je klok dus nog op wintertijd, wintertijd is op dit moment 11.50 uur.
Ergo; als het wintertijd 06.08 uur is, dan is het zomertijd 07.08 uur, en dat zou dus betekenen dat de opnames van een uur na zonsopgang zijn.
Klopt, maar de beelden zijn duidelijk bij zonsopgang genomen (getuige het diffuse licht en de vogeltjes) en die was om 6:03 die dag, bij een niet op zomertijd gezette klok zou deze bij zonsopgang dan 5:03 aangeven.
pi_179355222
Het stikt ook van de herten uitwerpselen op de grond bij de wolf, terwijl Drenthe geen groot wild toe laat en direct afschiet.
  donderdag 24 mei 2018 @ 13:26:45 #39
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_179355389
quote:
1s.gif Op donderdag 24 mei 2018 13:05 schreef Za het volgende:

[..]

Klopt, maar de beelden zijn duidelijk bij zonsopgang genomen (getuige het diffuse licht en de vogeltjes) en die was om 6:03 die dag, bij een niet op zomertijd gezette klok zou deze bij zonsopgang dan 5:03 aangeven.
Wat is het probleem van de beelden dan?
Echt, eerst miepen dat de beelden niet zouden kloppen met zonsopkomst en nu ineens wel?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_179355435
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2018 13:18 schreef Za het volgende:
Het stikt ook van de herten uitwerpselen op de grond bij de wolf, terwijl Drenthe geen groot wild toe laat en direct afschiet.
Ooit eens in Drenthe geweest? Ik fiets veel door de bossen en over mountainbikeroutes. Kom regelmatig reeën tegen.

Overigens zijn er de laatste tijd in Drenthe zoveel meldingen (ook met foto’s!) van wolven gemaakt.
pi_179355553
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2018 13:26 schreef Leandra het volgende:

[..]

Wat is het probleem van de beelden dan?
Echt, eerst miepen dat de beelden niet zouden kloppen met zonsopkomst en nu ineens wel?
Ik vind 3 minuten na zonsopkomst vrij krap voor zoveel licht in een bos, de vogelgeluiden klinken meer als voor zonsopkomst.

De hertenuitwerpselen die er niet zouden moeten zijn.

De camera geeft overigens 5 april aan (dan zouden de beelden een uur voor zonsopkomst zijn), maar omdat de apparatuur niet Nederlands is is dat gewoon verklaarbaar.

Er is geen probleem Leandra, ik bestudeer gewoon wat beelden omdat ze wmb iets vreemds hebben, meer niet.
pi_179355701
quote:
1s.gif Op donderdag 24 mei 2018 13:29 schreef Tommeke het volgende:

Ooit eens in Drenthe geweest? Ik fiets veel door de bossen en over mountainbikeroutes. Kom regelmatig reeën tegen.

OK thanks.
pi_179355837
quote:
1s.gif Op donderdag 24 mei 2018 13:36 schreef Za het volgende:

[..]

Ik vind 3 minuten na zonsopkomst vrij krap voor zoveel licht in een bos, de vogelgeluiden klinken meer als voor zonsopkomst.

De hertenuitwerpselen die er niet zouden moeten zijn.

De camera geeft overigens 5 april aan (dan zouden de beelden een uur voor zonsopkomst zijn), maar omdat de apparatuur niet Nederlands is is dat gewoon verklaarbaar.

Er is geen probleem Leandra, ik bestudeer gewoon wat beelden omdat ze wmb iets vreemds hebben, meer niet.
Het is alleen niet 5 april maar 4 mei, zoals overigens ook in de titel van het filmpje staat. Zonsopkomst in Drenthe was toen rond 5:55. Zullen we het nu gewoon weer over wolven in Drenthe hebben in plaats van geneuzel over de tijd van een klok?

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 24-05-2018 13:52:35 ]
pi_179355964
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2018 13:51 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

Het is alleen niet 5 april maar 4 mei, zoals overigens ook in de titel van het filmpje staat. Zonsopkomst in Drenthe was toen rond 5:55.
6:03.
(Ik zeg nergens dat het 5 april betreft, maar verduidelijk de datum op de camera)

quote:
Zullen we het nu gewoon weer over wolven in Drenthe hebben in plaats van geneuzel over de tijd van een klok?
Ga je gang.
pi_179356435
quote:
1s.gif Op donderdag 24 mei 2018 13:58 schreef Za het volgende:

[..]

6:03.
(Ik zeg nergens dat het 5 april betreft, maar verduidelijk de datum op de camera)
*Zucht*
5:55 op de breedtegraden waar Drenthe ligt.
De camera zegt 4 mei. Het format is ongebruikelijk, maar de volgorde is maand-dag-jaar.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 24-05-2018 14:30:08 ]
pi_179357260
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2018 14:29 schreef ..-._---_-.- het volgende:

*Zucht*
5:55 op de breedtegraden waar Drenthe ligt.
Afhankelijk van welke website je raadpleegd.

quote:
De camera zegt 4 mei. Het format is ongebruikelijk, maar de volgorde is maand-dag-jaar.
Dat is niet ongebruikelijk maar standaard bij Amerikaanse apparatuur als deze.
(En precies wat ik verduidelijkt heb)

Ga het nou maar weer over wolven hebben svp.
  donderdag 24 mei 2018 @ 17:19:16 #47
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_179360094
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2018 08:41 schreef nanuk het volgende:

[..]

Nee, de Oostvaardersplassen halen alleen het nieuws, jagen gebeurt bijna overal. Ook op de Veluwe, het grootste aaneengesloten natuurgebied in NL.
https://www.jagersverenig(...)g-wildbeheer-veluwe/

En eh, waar mag gejaagd worden?
https://www.jagersverenig(...)eer-te-kunnen-jagen/
Volgens mij heb jij mijn post verkeerd begrepen.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  Moderator donderdag 24 mei 2018 @ 22:43:36 #48
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_179366666
zet nou gewoon ff een bronnetje joh, je weet dat het moet, je weet waarom het moet en toch ... niet -O-
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_179369552
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2018 22:43 schreef sp3c het volgende:
zet nou gewoon ff een bronnetje joh, je weet dat het moet, je weet waarom het moet en toch ... niet -O-
Excuus, gewoon vergeten. Mijn bron was overigens NOS, maar dit is ook goed.
pi_179369559
Paar maanden terug was er ook een wolf gespot in Overijssel :P

https://www.hartvannederl(...)f-gespot-overijssel/



[ Bericht 16% gewijzigd door #ANONIEM op 25-05-2018 03:29:29 ]
pi_179476602


[ Bericht 100% gewijzigd door Za op 29-05-2018 20:49:20 ]
pi_179484402
quote:
1s.gif Op donderdag 24 mei 2018 17:19 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

Volgens mij heb jij mijn post verkeerd begrepen.
Na wat heen en weer klikken en scrollen denk ik dat nu ook. 8)7
pi_181073785
Hoe kan je zien dat een schaap door wolf is doodgebeten? Loslopende honden doen sat ook regelmatig dacht ik
pi_181073981
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 09:43 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
Hoe kan je zien dat een schaap door wolf is doodgebeten? Loslopende honden doen sat ook regelmatig dacht ik
DNA-onderzoek.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_181074013
Nou dan denk ik dat die wolf zijn langste tijd hier ook weer gehad heeft, die wordt binnen de kortste keren afgeschoten.
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
pi_181074048
En welke maatregelen hebben de schapenhouders zelf genomen?
pi_181074076
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 09:52 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

DNA-onderzoek.
oh interessant. Schapenmoord CSI ;)
  vrijdag 10 augustus 2018 @ 09:58:21 #59
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_181074093
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 mei 2018 08:42 schreef raptorix het volgende:

[..]

Nee er was minder natuur.
Nederland lag toen vol met snelwegen en steden?
pi_181074182
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 09:56 schreef Black_Baron het volgende:
En welke maatregelen hebben de schapenhouders zelf genomen?
Welke maatregelen zouden ze moeten nemen? Voor meer dan 100 jaar waren slootjes en enkel prikkeldraad en een hek voldoende om ze veilig te houden.
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
pi_181074195
O+ *;
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_181074303
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 10:02 schreef Resistor het volgende:

[..]

Welke maatregelen zouden ze moeten nemen? Voor meer dan 100 jaar waren slootjes en enkel prikkeldraad en een hek voldoende om ze veilig te houden.
Er zijn wel degelijk mogelijkheden om het risico te verkleinen. Zoals een hond bij de kudde houden.
pi_181074474
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 10:02 schreef Resistor het volgende:

[..]

Welke maatregelen zouden ze moeten nemen? Voor meer dan 100 jaar waren slootjes en enkel prikkeldraad en een hek voldoende om ze veilig te houden.
In Duitsland worden kuddes ook gewoon met succes beschermd tegen de wolf.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_181074502
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 10:18 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

In Duitsland worden kuddes ook gewoon met succes beschermd tegen de wolf.
De boeren hier zijn het gewoon niet meer gewend om grote roofdieren in de buurt te hebben. Komt vanzelf wel weer.
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
pi_181074568
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 10:19 schreef Hathor het volgende:

[..]

De boeren hier zijn het gewoon niet meer gewend om grote roofdieren in de buurt te hebben. Komt vanzelf wel weer.
Klopt. Daarom wordt momenteel veel voorlichting geven, bijvoorbeeld door Duitse schapenhouders die worden ingevlogen. Overheid denkt na over subsidieregelingen voor de bouw van hekwerk en de aanschaf van grote honden die de kuddes beschermen.

Zal wel loslopen allemaal. Laat die wolf maar komen. Kan die de zwijnenpopulatie op de Veluwe mooi wat uitdunnen.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  vrijdag 10 augustus 2018 @ 10:25:40 #67
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_181074638
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 mei 2018 07:47 schreef Tommeke het volgende:

[..]

Ik denk dat zo’n beest juist een voorwaarde is voor een goed ecosysteem. Nu lopen er elk najaar allemaal jagers door Drenthe om reeën af te knallen. Die hebben immers geen natuurlijke vijanden.

Drenthe heeft vrij grote stukken aaneengeschakelde natuur.
Ree is vreselijk lekker, veuls te goed voor een wilde hond
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 10 augustus 2018 @ 10:34:08 #68
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_181074812
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 10:22 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Klopt. Daarom wordt momenteel veel voorlichting geven, bijvoorbeeld door Duitse schapenhouders die worden ingevlogen. Overheid denkt na over subsidieregelingen voor de bouw van hekwerk en de aanschaf van grote honden die de kuddes beschermen.

Zal wel loslopen allemaal. Laat die wolf maar komen. Kan die de zwijnenpopulatie op de Veluwe mooi wat uitdunnen.
Ja, die richten meer schade aan dan de wolven zullen doen. Als je een akker ziet waar zwijnen hebben huisgehouden is je eerste indruk dat er een boer met lsd achter zijn kiezen aan het ploegen is geweest
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 10 augustus 2018 @ 11:04:50 #69
308523 the-eye
I'm a Live Wire
  vrijdag 10 augustus 2018 @ 11:10:44 #70
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_181075406
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 10:22 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Klopt. Daarom wordt momenteel veel voorlichting geven, bijvoorbeeld door Duitse schapenhouders die worden ingevlogen. Overheid denkt na over subsidieregelingen voor de bouw van hekwerk en de aanschaf van grote honden die de kuddes beschermen.

Zal wel loslopen allemaal. Laat die wolf maar komen. Kan die de zwijnenpopulatie op de Veluwe mooi wat uitdunnen.
En die honden wil je los laten lopen in een klein land als Nederland?
pi_181075421
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 11:10 schreef the-eye het volgende:

[..]

En die honden wil je los laten lopen in een klein land als Nederland?
Binnen een omheining/hekwerk kan dat prima lijkt me. :)
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  vrijdag 10 augustus 2018 @ 11:15:18 #72
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_181075515
quote:
7s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 11:11 schreef vosss het volgende:

[..]

Binnen een omheining/hekwerk kan dat prima lijkt me. :)
Wat denk je wat het voor invloed heeft op het wild als we Nederland vol met hekwerken zetten
  vrijdag 10 augustus 2018 @ 11:19:16 #73
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_181075585
quote:
7s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 11:11 schreef vosss het volgende:

[..]

Binnen een omheining/hekwerk kan dat prima lijkt me. :)
Was in de Oostvaardersplassen ook geen succes
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_181075610
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 11:10 schreef the-eye het volgende:

[..]

En die honden wil je los laten lopen in een klein land als Nederland?
Allereerst wil ik niks. De overheid en de sector kijken samen naar oplossingen.

Maar ik heb schapenhouders gesproken wier kudde wordt beschermd door grote honden. Zijn gewoon huisdieren. Weet dus niet hoe je erbij komt dat los zouden lopen.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  vrijdag 10 augustus 2018 @ 11:22:14 #75
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_181075632
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 11:21 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Allereerst wil ik niks. De overheid en de sector kijken samen naar oplossingen.

Maar ik heb schapenhouders gesproken wier kudde wordt beschermd door grote honden. Zijn gewoon huisdieren. Weet dus niet hoe je erbij komt dat los zouden lopen.
Volgens mij is dat al duizenden jaren praktijk
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_181075654
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 11:22 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Volgens mij is dat al duizenden jaren praktijk
Het gaat nu om grotere beesten. Meeste kuddes in Nederland worden gedreven door kleine honden die weinig kunnen uitrichten tegen wolven.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  vrijdag 10 augustus 2018 @ 16:24:21 #77
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_181082519
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 11:23 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Het gaat nu om grotere beesten. Meeste kuddes in Nederland worden gedreven door kleine honden die weinig kunnen uitrichten tegen wolven.
Je hebt drijfhonden, zoals aussi of schapendoes, bordercollie en je hebt honden zoals de Pyreneese Berghond of "le Chien de Montagne des Pyrenées" die in de kudde lopen en als er wolven komen aanslaan.
http://witwonder.nl/pyreneese_berghond_interessant.html
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_181085891
Laten we nou toch gewoon blij zijn dat wolven zich aan het vestigen zijn in Nederland. :)

Dat er af en toe een schaap sneuvelt, daar komen we met z'n allen wel uit. Het is niet alsof er hele kuddes uitgemoord worden ofzo.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_181091911
quote:
1s.gif Op woensdag 23 mei 2018 18:32 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

Volgens mij gebeurt dat alleen in de Oostvaardersplassen. En die ellende daar komt juist doordat we zo nodig beesten moesten 'introduceren'. Lekker laten dat beest, die vestigt zichzelf wel ergens.
Welnee, ze doden enkel schapen. Dus het is wachten tot een lompe boer niet de hooivork, maar het jachtgeweer pakt die die nog ergens had liggen.
pi_181092406
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 22:56 schreef Rangono het volgende:

[..]

Welnee, ze doden enkel schapen. Dus het is wachten tot een lompe boer niet de hooivork, maar het jachtgeweer pakt die die nog ergens had liggen.
Juist wanneer ze zich ergens vestigen, schakelen ze over op wild.
  vrijdag 10 augustus 2018 @ 23:46:03 #81
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_181092886
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 23:20 schreef Tommeke het volgende:

[..]

Juist wanneer ze zich ergens vestigen, schakelen ze over op wild.
Dit ia absoluut geen vaststaand gegeven. Ik heb niets tegen de aanaezigheid van de wolf maar dit soort onwaarheden zijn ook niet nodig.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_181096522
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 23:46 schreef Dven het volgende:

[..]

Dit ia absoluut geen vaststaand gegeven. Ik heb niets tegen de aanaezigheid van de wolf maar dit soort onwaarheden zijn ook niet nodig.
Meerdere experts hebben dit aangegeven.
  zaterdag 11 augustus 2018 @ 07:08:24 #83
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_181096567
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 mei 2018 08:36 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

Nee.

[..]

Verder vind ik dit wel een interessante ontwikkeling. Om maar iets te noemen, als er wolven in de oostvaardersplassen zouden wonen zou er niet zo'n gedoe zijn over verhongerende beesten. (en ja, uiteraard komen er dan vanzelf andere problemen boven
Zoals de obesitas-wolf.
  zaterdag 11 augustus 2018 @ 07:13:01 #84
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_181096595
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 mei 2018 08:42 schreef raptorix het volgende:

[..]

Nee er was minder natuur.
Er was minder natuur als aangewezen gebied, maar nog wel veel woeste gronden. Veel natuur toen werd voor productie gebruikt, waar dat nu verboden of beperkt is. Dat je gewoon je kudde op de heide hoedde en zo, en geen beschermde bossen, dus overal houtkap.
Punt is natuurlijk dat er veel minder bebouwd gebied was en veel minder (drukke) wegen waardoor de wolf een veel groter gebied had waarin hij zich vrij kon bewegen en zich kon vestigen.
  zaterdag 11 augustus 2018 @ 07:15:13 #85
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_181096604
Een belangrijk punt met wolven in Nederland is dat het hier ontzettend druk is. Die beesten komen dus (te) vaak in contact met mensen en daar zitten vast figuren bij die dat aanmoedigen door te voeren. Wolven zijn sociale dieren, als ze niet meer schuw zijn dan krijg je vanzelf problemen.
  zaterdag 11 augustus 2018 @ 08:19:52 #86
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_181096962
quote:
7s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 07:15 schreef Twiitch het volgende:
Een belangrijk punt met wolven in Nederland is dat het hier ontzettend druk is. Die beesten komen dus (te) vaak in contact met mensen en daar zitten vast figuren bij die dat aanmoedigen door te voeren. Wolven zijn sociale dieren, als ze niet meer schuw zijn dan krijg je vanzelf problemen.
En het langzaam "verdwijnen" van de wolf doordat ze kruisen met honden en het aanvallen van honden als prooi.
  zaterdag 11 augustus 2018 @ 08:26:03 #87
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_181097033
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 06:52 schreef Tommeke het volgende:

[..]

Meerdere experts hebben dit aangegeven.
Om die reden stijgen de aanvallen in landen waar ze weer in grote getallen voorkomen ja.

'Meerdere experts' :')

Wolf : "Oh. Nu we weer definitief hier zijn, gaan we weer lekker konijntjes en hertjes vangen in plaats van zo'n mak en sappig schaapje!"

:')
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  zaterdag 11 augustus 2018 @ 08:27:11 #88
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_181097040
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 08:19 schreef the-eye het volgende:

[..]

En het langzaam "verdwijnen" van de wolf doordat ze kruisen met honden en het aanvallen van honden als prooi.
Wolven vallen honden niet aan als prooi.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  zaterdag 11 augustus 2018 @ 08:58:45 #89
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_181097361
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 08:27 schreef Dven het volgende:

[..]

Wolven vallen honden niet aan als prooi.
Toch zijn er wel dat soort meldingen
  zaterdag 11 augustus 2018 @ 09:13:14 #90
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_181097517
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 08:58 schreef the-eye het volgende:

[..]

Toch zijn er wel dat soort meldingen
Dat iets aangevallen en opgegeten wordt wil nog niet zeggen dat het als prooi wordt gezien.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_181098200
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 16:24 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Je hebt drijfhonden, zoals aussi of schapendoes, bordercollie en je hebt honden zoals de Pyreneese Berghond of "le Chien de Montagne des Pyrenées" die in de kudde lopen en als er wolven komen aanslaan.
http://witwonder.nl/pyreneese_berghond_interessant.html
In Nederland staan er hoogsten 30 schapen bij elkaar in een weitje! Mah ja, laat die wolf maar zijn gang gaan, ik hoorde dat koolmeesjes ook heel veel schade doen!

Met de steun die de boeren krijgen….ben ik bang dat die wolf wel snel het loodje zal leggen, en terecht!
Ik zou best christen en verlost willen zijn, als de christenen er maar wat verloster uit zouden zien.
(Nietzsche)
pi_181099314
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 08:27 schreef Dven het volgende:

[..]

Wolven vallen honden niet aan als prooi.

*;
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_181099557
We hebben die beesten gvd vroeger niet zonder reden te vuur en te zwaard bestreden... En nu is het oooh en aaah wat leuk en lief O+ ...

Maar goed, de boeren zullen het wel weer niet snappen en de mensen die denken dat melk uit een fabriek komt gaan het beleid wel bepalen... :')
pi_181099866
Ja vroeger, toen we nog heksen vervolgden en aan aderlatingen deden. Tijden veranderen
pi_181099994
Weer zo'n gelukszoeker!!11
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_181100006
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 11:21 schreef grimselman het volgende:
Ja vroeger, toen we nog heksen vervolgden en aan aderlatingen deden. Tijden veranderen
Vroeger toen we nog niet aan hygiene en ongediertebestrijding deden... Toen er nog gewoon tienduizenden dood gingen aan de pest, polio en difterie... O+

Ga toch weg met je kulvergelijkingen.
pi_181100213
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 11:28 schreef AchJa het volgende:

[..]

Vroeger toen we nog niet aan hygiene en ongediertebestrijding deden... Toen er nog gewoon tienduizenden dood gingen aan de pest, polio en difterie... O+

Ga toch weg met je kulvergelijkingen.
Tja jij begint te vergelijken met vroeger
  Moderator / Redactie FP + Sport zaterdag 11 augustus 2018 @ 11:49:44 #99
408813 crew  trein2000
pi_181100319
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 11:02 schreef AchJa het volgende:
We hebben die beesten gvd vroeger niet zonder reden te vuur en te zwaard bestreden... En nu is het oooh en aaah wat leuk en lief O+ ...

Maar goed, de boeren zullen het wel weer niet snappen en de mensen die denken dat melk uit een fabriek komt gaan het beleid wel bepalen... :')
Dit dus he! Dat beest moet je hier niet willen, ja in de dierentuin.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_181100456
quote:
AWW, lievvv....

Maar goed: erg wetenschappelijk is de uitleg niet.. :')
pi_181100649
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 11:59 schreef Rangono het volgende:

[..]

AWW, lievvv....

Maar goed: erg wetenschappelijk is de uitleg niet.. :')
Hartstikke lief! O+

Hier een filmpje zoals een hond dat heeft meegemaakt (POV) :

pi_181100786
De wolf laat zich niet tegenhouden tenzij we aan de grens met Duitsland en België een muur gaan bouwen

We zullen er dus mee moeten leven want de beschermde status van de wolf zie ik niet 1-2-3 verdwijnen.

https://www.animalstoday.(...)ermde-status-europa/
pi_181100824
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 11:02 schreef AchJa het volgende:
We hebben die beesten gvd vroeger niet zonder reden te vuur en te zwaard bestreden... En nu is het oooh en aaah wat leuk en lief O+ ...

Maar goed, de boeren zullen het wel weer niet snappen en de mensen die denken dat melk uit een fabriek komt gaan het beleid wel bepalen... :')
Op alles wat hun vee of oogst kan vernielen, zitten boeren niet te wachten. Veel boeren zouden net zo lief alle edelherten op de Veluwe omleggen.

Dus ja....
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  zaterdag 11 augustus 2018 @ 12:28:17 #104
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_181100916
quote:
Het zal ook wel per situatie verschillen denk ik, wolven zijn niet dom en ook erg sociale dieren. In dat voorbeeld was het een solitaire wolf die natuurlijk hunkert naar een roedel. Ik vermoed wanneer een roedel wolven een random hond tegenkomen op hun territorium dat het dan best anders kan lopen. Dan pakken ze die hond, niet meteen als prooi maar als mogelijke concurrent.

Edit: oh iemand had al een filmpje gepost van exact die situatie :P RIP hont :'(

[ Bericht 1% gewijzigd door Twiitch op 11-08-2018 12:33:21 ]
  zaterdag 11 augustus 2018 @ 12:37:50 #105
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_181101082
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 mei 2018 07:20 schreef Jordy-B het volgende:

Of afgeknald.
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 09:54 schreef Hathor het volgende:
Nou dan denk ik dat die wolf zijn langste tijd hier ook weer gehad heeft, die wordt binnen de kortste keren afgeschoten.
Mag niet, beschermde diersoort in Nederland.

[ Bericht 36% gewijzigd door Captain_Jack_Sparrow op 11-08-2018 12:49:18 ]
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_181101228
De wereld is niet van de mens. Ook de wolf heeft bestaansrecht.
Eens kijken
  zaterdag 11 augustus 2018 @ 12:52:15 #107
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_181101366
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 11:02 schreef AchJa het volgende:
We hebben die beesten gvd vroeger niet zonder reden te vuur en te zwaard bestreden...
We hadden er zeker last van .... :O
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  zaterdag 11 augustus 2018 @ 13:03:06 #108
460440 Viltje
Het antwoord op alles is 42.
pi_181101589
quote:
11s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 12:28 schreef Twiitch het volgende:

[..]

Het zal ook wel per situatie verschillen denk ik, wolven zijn niet dom en ook erg sociale dieren. In dat voorbeeld was het een solitaire wolf die natuurlijk hunkert naar een roedel. Ik vermoed wanneer een roedel wolven een random hond tegenkomen op hun territorium dat het dan best anders kan lopen. Dan pakken ze die hond, niet meteen als prooi maar als mogelijke concurrent.

Edit: oh iemand had al een filmpje gepost van exact die situatie :P RIP hont :'(
Voor je gemoedsrust, de hond heeft het overleefd:

  zaterdag 11 augustus 2018 @ 13:04:41 #109
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_181101627
quote:
Fijn. Te meer bewijs dat ze hem niet als prooi zagen, gewoon mogelijke concurrentie uitschakelen. En zonder menselijke hulp was die concurrent natuurlijk gewoon dood gegaan.
pi_181101655
quote:
"Maar" 15 hechtingen en wat meer oppervlakkige wonden.
Dat valt me reuze mee na het zien van dat filmpje eerlijk gezegd.
En gelukkig maar. :)
pi_181101691
Zijn er nog nieuwe beelden van de wolf uit de OP (hij heeft zich immers gevestigd).

Er zijn ook vrijwilligers die duizenden foto's nalopen, dus misschien meer materiaal inmiddels? BVD
pi_181101746
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2018 07:24 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Tof
Mooie beestjes hoor. _O_
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_181101776
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 12:37 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]


[..]

Mag niet, beschermde diersoort in Nederland.
Pissen achter de kerk mag ook niet.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_181101788
Honden mogen ook niet standaard loslopen in allerlei bossen en natuurgebieden.
Als men de hond gewoon aan de lijn houdt, zoals het hoort, lijkt me er weinig risico dat de hond gegrepen wordt door een roedel wolven.
  zaterdag 11 augustus 2018 @ 13:17:24 #115
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_181101834
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 13:13 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Pissen achter de kerk mag ook niet.
Dan ben je gewoon een beetje asociaal, als je een beschermde diersoort afknalt ben je gewoon een crimineel.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_181101891
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 13:17 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Dan ben je gewoon een beetje asociaal, als je een beschermde diersoort afknalt ben je gewoon een crimineel.
Mijn punt was meer dat als iets 'niet mag'. Dat voor veel mensen geen reden is om het niet te doen.

En laten we wel wezen. Wie gaat je pakken als jij in the middle of nowhere zo'n wolf afschiet.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_181101943
quote:
is het niet beetje raar om medelijden te hebben met een jachthond die zelf aangevallen wordt?
  zaterdag 11 augustus 2018 @ 13:42:03 #118
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_181102283
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 13:19 schreef BoneThugss het volgende:

Mijn punt was meer dat als iets 'niet mag'. Dat voor veel mensen geen reden is om het niet te doen.

En laten we wel wezen. Wie gaat je pakken als jij in the middle of nowhere zo'n wolf afschiet.
Maar voor veel mensen ook weer wel.

Denk dat er best veel aandacht aan besteed gaat worden als de enige wolf in Nederland afgeschoten teruggevonden wordt.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_181102525
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 13:19 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Mijn punt was meer dat als iets 'niet mag'. Dat voor veel mensen geen reden is om het niet te doen.

En laten we wel wezen. Wie gaat je pakken als jij in the middle of nowhere zo'n wolf afschiet.
Als je het journaal wil halen, moet je dat doen. :')
pi_181103704
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 13:55 schreef Black_Baron het volgende:

[..]

Als je het journaal wil halen, moet je dat doen. :')
Dan komen al die randstedelijke dierenvriend hippies achter je aan... Types die tijdens afgelopen warme weken ook niet gespeend van enige kennis zaten te zeiken over die arme koeien op stal... :') :')
pi_181103814
Ik lees net dat naast de wolf ook de goudjakhals zich in Nederland vestigt.
De goudjakhals heeft een veel kleiner territorium dan de wolf, zo’n 6km2.
Ik denk dat beest veel succesvoller dan de wolf zal worden omdat onze natuurgebieden relatief klein zijn.

Ze eten o.a. ganzen, jonge damherten en muskusratten. Dat laatste is voor ons erg gunstig.

Ik ben benieuwd wie hier nu weer over gaat janken
pi_181103981
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 13:14 schreef Black_Baron het volgende:
Honden mogen ook niet standaard loslopen in allerlei bossen en natuurgebieden.
Als men de hond gewoon aan de lijn houdt, zoals het hoort, lijkt me er weinig risico dat de hond gegrepen wordt door een roedel wolven.
De kans dat een aangelijnde hond gegrepen wordt, is groter dan een loslopende hond. Een aangelijnde hond is altijd in het nadeel en daarmee een makkelijk slachtoffer.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_181104023
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 14:57 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

De kans dat een aangelijnde hond gegrepen wordt, is groter dan een loslopende hond. Een aangelijnde hond is altijd in het nadeel en daarmee een makkelijk slachtoffer.
Dan moet de wolf wel erg dichtbij het baasje komen. Dat zie ik niet snel gebeuren (eigenlijk helemaal niet)
pi_181104127
quote:
Ik heb het al zo vaak gezegd. Als we willen dat mensen en wolven gaan samenleven in Nederland, dan moeten we kangalhonden importeren in Nederland. Sommige boeren in Afrika en de VS hebben geen schapen meer verloren sinds ze kangals hebben.



Kangal in de VS.



[ Bericht 4% gewijzigd door Straatcommando. op 12-08-2018 09:15:30 ]
pi_181104225
Alsjeblieft niet. Weer een hondenras dat makkelijk te verpesten is door de eigenaar
pi_181104335
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 15:05 schreef polderturk het volgende:

[..]

Ik heb het al zo vaak gezegd. Als we willen dat mensen en wolven gaan samenleven in Nederland, dan moeten we kangalhonden importeren in Nederland. Sommige boeren in Afrika en de VS hebben geen schapen meer verloren sinds ze kangals hebben.


Kangal in de VS.


Video van Kangal vs alle hondenrassen en de wolf

https://m.my.mail.ru/mail/lee.bee/video/_myvideo/100.html
De kangal wordt al gehouden in Nederland. Maar kom op zeg zo'n hond is eigenlijk niet geschikt voor het dichtbevolkte Nederland. Je kunt ook een Ovcharka inschakelen ben je misschien nog zekerder van succes maar als er toevallig een mens ergens over een zandpad langs de akkers hobbelt waar ook schapen staan heb je ook een probleem als ook hij als indringer gezien wordt. Dat soort honden in een groot "werkgebied" plaatsen brengt ook risico's met zich mee. Dit zijn zeer zelfstandige, enorm sterke honden.

Ik denk dat boeren hun afrasteringen moeten gaan aanpassen. En er richtlijnen moeten komen aan afrasteringen in de gebieden waar schapen staan. Je kunt natuurlijk alle dode schapen wel gaan vergoeden uit een bepaald budget. Maar ik denk dat je voor één doodgebeten schaap al een aantal meters hekwerk zult kunnen "upgraden", naar iets wat meer wolf-proof is.
pi_181104337
quote:
Mooi verhaal, zo is die domesticatie van wolven wrs wel gegaan idd.
I´m back.
pi_181104436
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 15:15 schreef naiipajiiau het volgende:

[..]

De kangal wordt al gehouden in Nederland. Maar kom op zeg zo'n hond is eigenlijk niet geschikt voor het dichtbevolkte Nederland. Je kunt ook een Ovcharka inschakelen ben je misschien nog zekerder van succes maar als er toevallig een mens ergens over een zandpad langs de akkers hobbelt waar ook schapen staan heb je ook een probleem als ook hij als indringer gezien wordt. Dat soort honden in een groot "werkgebied" plaatsen brengt ook risico's met zich mee. Dit zijn zeer zelfstandige, enorm sterke honden.

Ik denk dat boeren hun afrasteringen moeten gaan aanpassen. En er richtlijnen moeten komen aan afrasteringen in de gebieden waar schapen staan. Je kunt natuurlijk alle dode schapen wel gaan vergoeden uit een bepaald budget. Maar ik denk dat je voor één doodgebeten schaap al een aantal meters hekwerk zult kunnen "upgraden", naar iets wat meer wolf-proof is.
Mooi om te zien dat die honden het eigenlijk gewoon zien als hun werk hè. Blijven toch aparte dieren honden.
I´m back.
pi_181104461
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 13:55 schreef Black_Baron het volgende:

[..]

Als je het journaal wil halen, moet je dat doen. :')
Begraaf die wolf en niemand vindt hem ooit weer.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_181104492
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 13:19 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Mijn punt was meer dat als iets 'niet mag'. Dat voor veel mensen geen reden is om het niet te doen.

En laten we wel wezen. Wie gaat je pakken als jij in the middle of nowhere zo'n wolf afschiet.
Ah, jouw morele besef gaat kennelijk niet verder dan "word ik wel of niet gepakt". Duidelijk.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_181104516
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 15:24 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ah, jouw morele besef gaat kennelijk niet verder dan "word ik wel of niet gepakt". Duidelijk.
Als jij dat uit die post haalt vind ik dat heel knap.

Wat een ronduit belachelijke opmerking.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_181104565
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 15:26 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Als jij dat uit die post haalt vind ik dat heel knap.

Wat een ronduit belachelijke opmerking.
Ik zie jou maar zelden iets posten dat in mijn ogen niet belachelijk is, dus ik sta nergens meer van te kijken.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_181104604
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 22:56 schreef Rangono het volgende:

[..]

Welnee, ze doden enkel schapen. Dus het is wachten tot een lompe boer niet de hooivork, maar het jachtgeweer pakt die die nog ergens had liggen.
De tijd dat ieder boer een jachtgeweer had ligt al ver achter ons. Afschot van schadelijk wild wordt nu door jagers gedaan. Zal vast wel een aantal jagers voor te porren zijn, zijn niet allemaal frisse figuren
pi_181104638
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 15:22 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Begraaf die wolf en niemand vindt hem ooit weer.
stoere jongen hoor.
pi_181104685
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 15:32 schreef grimselman het volgende:

[..]

De tijd dat ieder boer een jachtgeweer had ligt al ver achter ons. Afschot van schadelijk wild wordt nu door jagers gedaan. Zal vast wel een aantal jagers voor te porren zijn, zijn niet allemaal frisse figuren
Dit inderdaad.

Overigens is illegaal jagen best lastig in Nederland. Bossen zijn niet heel groot en er zijn altijd wel boa's in de buurt.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_181104693
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 12:10 schreef vannelle het volgende:

[..]

Hartstikke lief! O+

Hier een filmpje zoals een hond dat heeft meegemaakt (POV) :

Brrrr... je hond zou zoiets maar overkomen. Ben blij dat mijn hond nog een slag groter is dan de hond uit het filmpje, zou hij meer kans maken. Dat gejank en gepiep doet mijn maag echt omdraaien. Maar goed ik heb dan ook een enorme zwak voor honden.

Wat veel mensen misschien vergeten is dat wilde zwijnen (en die zijn er inmiddels ook genoeg in NL) ook niet bepaald vriendelijk zijn naar loslopende honden. Dat is ook al een reden om je hond niet zomaar los te laten op een willekeurige plek. Vooral met jongen zijn ze gewoon enorm agressief en nagenoeg altijd in grotere groepen.
  zaterdag 11 augustus 2018 @ 15:47:55 #137
460440 Viltje
Het antwoord op alles is 42.
pi_181104777
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 13:22 schreef HaverMoutKoekje het volgende:

[..]

is het niet beetje raar om medelijden te hebben met een jachthond die zelf aangevallen wordt?
Ik vind het niet raar. Hypocriet misschien wel.
pi_181104816
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 15:47 schreef Viltje het volgende:

[..]

Ik vind het niet raar. Hypocriet misschien wel.
Hooguit hypocriet van de jager. Een hond kiest er niet voor om als jachthond te worden ingezet. :)
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_181104891
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 15:21 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Mooi om te zien dat die honden het eigenlijk gewoon zien als hun werk hè. Blijven toch aparte dieren honden.
Dat zijn ze zeker dit is ook een mooi voorbeeld:


Doe dat maar eens zonder ze :P
pi_181104953
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 15:51 schreef Molurus het volgende:

[..]

Hooguit hypocriet van de jager. Een hond kiest er niet voor om als jachthond te worden ingezet. :)
maar een hond jaagt ui zichzelf ook, niet voor niets moet je ze in natuurgebieden aan de lijn houden
pi_181104968
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 16:00 schreef HaverMoutKoekje het volgende:

[..]

maar een hond jaagt ui zichzelf ook, niet voor niets moet je ze in natuurgebieden aan de lijn houden
Dat verschilt heel erg van ras tot ras, het geldt zeker niet voor alle hondenrassen.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_181105051
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 15:15 schreef naiipajiiau het volgende:

[..]

De kangal wordt al gehouden in Nederland. Maar kom op zeg zo'n hond is eigenlijk niet geschikt voor het dichtbevolkte Nederland. Je kunt ook een Ovcharka inschakelen ben je misschien nog zekerder van succes maar als er toevallig een mens ergens over een zandpad langs de akkers hobbelt waar ook schapen staan heb je ook een probleem als ook hij als indringer gezien wordt. Dat soort honden in een groot "werkgebied" plaatsen brengt ook risico's met zich mee. Dit zijn zeer zelfstandige, enorm sterke honden.

Ik denk dat boeren hun afrasteringen moeten gaan aanpassen. En er richtlijnen moeten komen aan afrasteringen in de gebieden waar schapen staan. Je kunt natuurlijk alle dode schapen wel gaan vergoeden uit een bepaald budget. Maar ik denk dat je voor één doodgebeten schaap al een aantal meters hekwerk zult kunnen "upgraden", naar iets wat meer wolf-proof is.
Kangalhonden vallen bijna nooit mensen aan. Ze blaffen eerst om te waarschuwen. Ga je de andere kant op, is er niks aan de hand. Kangals zijn slimme honden.
pi_181105138
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 16:09 schreef polderturk het volgende:

[..]

Kangalhonden vallen bijna nooit mensen aan. Ze blaffen eerst om te waarschuwen. Ga je de andere kant op, is er niks aan de hand. Kangals zijn slimme honden.
”dat doet hij anders nooooit”
pi_181105153
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 15:21 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Mooi om te zien dat die honden het eigenlijk gewoon zien als hun werk hè. Blijven toch aparte dieren honden.
Kangalhonden zijn zoals ze nu zijn doordat ze al honderden jaren worden ingezet om schapen te beschermen in gebieden waar wolven en beren leven.

Kangalhonden die bang zijn? Wordt niet mee verder gefokt.
Kangalhonden die zwak zijn? Worden gedood door wolven en beren.
Kangals die mensen aanvallen? Wordt niet mee verder gefokt.

Kangalhonden moeten zelf een inschatting kunnen maken wie een bedreiging is en wie niet. Daardoor hebben ze een bepaalde intelligentie ontwikkeld. Ik was een keer een kangalhond aan het aaien. Toen ik stopte keek hij in mijn ogen en maakte met zijn poot een aaibeweging. Hij vertelde me dat ik verder koest gaan. Vervolgens ging ik verder met aaien. Toen ik stopte keek hij mij weer in de ogen en maakte met zijn poot dezelfde aaibeweging. Vervolgens aaide ik hem weer. Toen ik stopte deed hij weer precies hetzelfde. Ik had het idee dat hij met mij aan het praten was.
pi_181105290
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 16:18 schreef polderturk het volgende:

[..]

Kangalhonden zijn zoals ze nu zijn doordat ze al honderden jaren worden ingezet om schapen te beschermen in gebieden waar wolven en beren leven.

Kangalhonden die bang zijn? Wordt niet mee verder gefokt.
Kangalhonden die zwak zijn? Worden gedood door wolven en beren.
Kangals die mensen aanvallen? Wordt niet mee verder gefokt.

Kangalhonden moeten zelf een inschatting kunnen maken wie een bedreiging is en wie niet. Daardoor hebben ze een bepaalde intelligentie ontwikkeld. Ik was een keer een kangalhond aan het aaien. Toen ik stopte keek hij in mijn ogen en maakte met zijn poot een aaibeweging. Hij vertelde me dat ik verder koest gaan. Vervolgens ging ik verder met aaien. Toen ik stopte keek hij mij weer in de ogen en maakte met zijn poot dezelfde aaibeweging. Vervolgens aaide ik hem weer. Toen ik stopte deed hij weer precies hetzelfde. Ik had het idee dat hij met mij aan het praten was.
Ja, nou ja, dat deed de Yorkshire terriër van mijn moeder ook altijd hoor. ;). (Was trouwens een stoer klein wezentje, niet de typische Yorkshire).

Maar in dat filmpje zie je die blik van die honden echt als een soort bazen de kudde rondkijken. Prachtig is dat.
I´m back.
pi_181105370
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 15:30 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik zie jou maar zelden iets posten dat in mijn ogen niet belachelijk is, dus ik sta nergens meer van te kijken.
Goed verhaal. Wat verwacht ik ook van een GroenLinks-stemmer.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_181105388
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 15:35 schreef HaverMoutKoekje het volgende:

[..]

stoere jongen hoor.
Wat nou 'stoere jongen'.

Moeite met begrijpend lezen?
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
  zaterdag 11 augustus 2018 @ 17:22:59 #148
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_181106316
Het is nu wachten op de achterlijke zwakzinnige boeren die de beesten af willen schieten. ^O^
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_181106884
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 16:18 schreef polderturk het volgende:

[..]

Kangalhonden zijn zoals ze nu zijn doordat ze al honderden jaren worden ingezet om schapen te beschermen in gebieden waar wolven en beren leven.

Kangalhonden die bang zijn? Wordt niet mee verder gefokt.
Kangalhonden die zwak zijn? Worden gedood door wolven en beren.
Kangals die mensen aanvallen? Wordt niet mee verder gefokt.

Kangalhonden moeten zelf een inschatting kunnen maken wie een bedreiging is en wie niet. Daardoor hebben ze een bepaalde intelligentie ontwikkeld. Ik was een keer een kangalhond aan het aaien. Toen ik stopte keek hij in mijn ogen en maakte met zijn poot een aaibeweging. Hij vertelde me dat ik verder koest gaan. Vervolgens ging ik verder met aaien. Toen ik stopte keek hij mij weer in de ogen en maakte met zijn poot dezelfde aaibeweging. Vervolgens aaide ik hem weer. Toen ik stopte deed hij weer precies hetzelfde. Ik had het idee dat hij met mij aan het praten was.
Kangals zijn niet bijzonder intelligent voor een hond, ze komen dan ook niet in de top meest intelligente hondenrassen voor. Wel in de top meest beruchte...maar dat komt meer door de combinatie omvang en karakter.

Wat jij beschrijft dat is aardig algemeen hondengedrag. Elke hond die ik ooit gehad heb deed soortgelijke dingen. Mijn herder doet het ook en maakt er ook mooie geluiden bij als je weigert. Soms pakt hij zelfs letterlijk je hand in zijn bek en plaatst die op de plek waar het nét lekkerder is. :') Geef em es ongelijk... _O-
pi_181106916
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 17:22 schreef Harvest89 het volgende:
Het is nu wachten op de achterlijke zwakzinnige boeren die de beesten af willen schieten. ^O^
Wat zou jij doen als je je winst letterlijk opgegeten ziet worden?
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')