abonnement Unibet Coolblue
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 maandag 21 mei 2018 @ 20:25:46 #1
74056 crew  ToT
pi_179307900
Ja, hoi! :W

Zoals in een eerder topic te lezen was, heb ik het muurtje tussen de keuken en de woonkamer verwijderd. ^O^
De vorige bewoners hebben de boel echter ongelooflijk laten versmeren; dat muurtje en de muur achter het fornuis (en het keukenblok, de afzuigkap en het fornuis zelf) zaten onder een dikke laag aangekoekt vet.
1 muurtje hoefde niet schoongemaakt te worden omdat die toch afgebroken werd, en het andere muurtje heb ik vrij goed met een schuursponsje met ammoniak schoon kunnen krijgen.

De afzuigkap is goed schoon geworden met heel veel poetsdoekjes met RVS-polish en de zijkant van het keukenblok is optisch redelijk oké geworden met vim, hoewel het nog wel beter zou kunnen.

Dan blijft het fornuis nog over. De achterkant heb ik grotendeels schoongekrabd met een spatel en heb redelijk wat troep met een stoomreiniger schoon gekregen, maar veel troep krijg ik er ook niet meer van af.
Alleen de zijkant van het fornuis is echt een hels karwei; die staat richting de woonkamer en is dus flink in het zicht. Met ladingen poetsdoekjes met ammoniak kan ik het vierkante centimeter voor vierkante centimeter wel redelijk schoon krijgen, maar het zit er echt, ÉCHT MUURVAST op. RVSreiniger doet echt helemaal niks en ik wil natuurlijk geen agressieve schuurmiddelen of Brillo schuursponsjes gebruiken.
Het rottige is dat ik ook wat restanten van druppels in het rvs zie; het is een verkleuring wat echt in het metaal zit. Misschien is dat met die polish wel weer schoon te krijgen, maar eerst moet al die aangekoekte vette troep er af. Ik ben er al aardig wat uren mee in de weer geweest.

Iemand tips? RVS cleaner-spray en die gewone ontvettingsspray van de supermarkt doen ook werkelijk absoluut niets.
Ik zit er ook over te denken er gewoon een wandje tegenaan te plaatsen, maar het liefste had ik een (uiteraard hittebestendige) glazen wandje en dat de zijkant van het fornuis gewoon schoon zou zijn. :) Maar als die niet schoon te krijgen is, wordt het toch een ondoorzichtig dun wandje.

Op de hele lange termijn gaat de hele keuken er overigens wel uit en komt de (geïntegreerde) kookplaat en oven wel op een andere plaats terecht, maar daar is nu simpelweg gewoon geen geld voor.
pi_179307956
Dasty.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 maandag 21 mei 2018 @ 20:29:45 #3
74056 crew  ToT
pi_179307991
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2018 20:28 schreef Blue_note het volgende:
Dasty.
Da's van die gewone standaard ontvetterspray zoals je in de supermarkt kunt kopen?
Dat is best handig spul voor als vet er een aantal dagen of zo op vast zit, maar we praten hier over smerigheid dat er jaren lang op vast zit, en het ding heeft een oven waardoor de buitenkant ook warm wordt.
  maandag 21 mei 2018 @ 20:30:55 #4
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_179308018
Dasty ontvetter
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_179308189
Als Dasty het er niet af krijgt kan het er niet af. Ze hebben de gele superontvetter en een rvs reiniger. (is eigenlijk de Italiaanse HG)
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_179308344
Er was zo'n truc om je ovenrooster weer schoon te krijgen, iets van ammonia en afwasmiddel ofzo en dan een dag in een vuilniszak stoppen. Zoek even wat dat precies is en probeer dat na te doen door het oppervlak goed in te pakken. Oh en hou je zwangere vrouw uit de buurt van al die dampen aub
pi_179308350
quote:
2s.gif Op maandag 21 mei 2018 20:29 schreef ToT het volgende:

[..]

Da's van die gewone standaard ontvetterspray zoals je in de supermarkt kunt kopen?
Dat is best handig spul voor als vet er een aantal dagen of zo op vast zit, maar we praten hier over smerigheid dat er jaren lang op vast zit, en het ding heeft een oven waardoor de buitenkant ook warm wordt.
In de shop gebruiken ze het om vermalers schoon te maken. Die dingen zijn ook heel vettig en aangekoekt. Daarna als nieuw.
pi_179308391
quote:
2s.gif Op maandag 21 mei 2018 20:29 schreef ToT het volgende:

[..]

Da's van die gewone standaard ontvetterspray zoals je in de supermarkt kunt kopen?
Dat is best handig spul voor als vet er een aantal dagen of zo op vast zit, maar we praten hier over smerigheid dat er jaren lang op vast zit, en het ding heeft een oven waardoor de buitenkant ook warm wordt.
Het is geen standaard spul wat je in de supermarkt koopt, het is zo'n beetje industriële reiniger, te koop bij de Wibra.
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
pi_179308452
Dasty is van de Wibra. Superspul.
Er is ook nog een ander, bij AH. Moet je wel handschoenen aan. Amerikaans spul.
Heb nu geen zin om de kast te kijken. Dat maakt alle vet compleet kapot.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_179308531
quote:
2s.gif Op maandag 21 mei 2018 20:29 schreef ToT het volgende:

[..]

Da's van die gewone standaard ontvetterspray zoals je in de supermarkt kunt kopen?
Nee, geen namaakspul, echte Dasty moet je hebben, bij de Wibra ja. Werkt veel beter dan alle andere middeltjes die je al genoemd hebt.
pi_179308556
Was dat wel een echte stoomreiniger ?

Een karcher beukt daar echt zonder problemen doorheen. Verder gewoon poetsen en je best doen.
pi_179308670
Fipo was genoeg.
pi_179308716
dasty van de wibra
pi_179308749
Remmenreiniger en scotchbright.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 maandag 21 mei 2018 @ 21:10:42 #15
74056 crew  ToT
pi_179309027
Okee, ik zal kijken of ik Dasty kan vinden.
Hmmm remmenreiniger, volgens mij heb ik nog een klein restje. Valt ook te proberen! :Y Scotchbright zal ik in de winkel naar kijken en ff vragen of dat geen krassen geeft op rvs.
@ stoomreiniger; het is een cheap-ass dingetje en ik heb niet het sterke dunne spuitmondje uitgeprobeerd nog. Die moet ik nog ff zoeken. Ga ik ook uitproberen! :Y
En ja DDM, uiteraard zorg ik er voor dat zij er niet bij in de buurt is! ;) :P

Thx voor de tips so far! ^O^
  maandag 21 mei 2018 @ 21:24:02 #16
14142 Daffodil31LE
Pienter Pookje
pi_179309292
Achteraf bezien had je ook beter gewoon de keuken en huiskamer aparte ruimtes moeten laten blijven.

Maar ja.
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 maandag 21 mei 2018 @ 21:30:10 #17
74056 crew  ToT
pi_179309431
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2018 21:24 schreef Daffodil31LE het volgende:
Achteraf bezien had je ook beter gewoon de keuken en huiskamer aparte ruimtes moeten laten blijven.

Maar ja.
Hoezo? :)
Het is alleen ff al die vettigheid weg zien te krijgen. Verder zijn we enorm blij met deze keuze! :Y
En als in de toekomst het keukenblok vervangen wordt voor een hoekkeuken, wordt het helemaal prima! :D
  Moderator maandag 21 mei 2018 @ 21:49:44 #18
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_179309772
quote:
1s.gif Op maandag 21 mei 2018 20:37 schreef valentijn101 het volgende:
Als Dasty het er niet af krijgt kan het er niet af. Ze hebben de gele superontvetter en een rvs reiniger. (is eigenlijk de Italiaanse HG)
Maar Dasty werkt en is goedkoop. Is in Nederland alleen bij de Wibra te koop.

Ik kom verder nooit bij de Wibra, maar eens per jaar haal ik tien flessen Dasty :P
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_179310147
quote:
1s.gif Op maandag 21 mei 2018 21:49 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Maar Dasty werkt en is goedkoop. Is in Nederland alleen bij de Wibra te koop.

Ik kom verder nooit bij de Wibra, maar eens per jaar haal ik tien flessen Dasty :P
Ik heb het een paar maanden geleden ontdekt. De gewone allesreiniger is fijn en ruikt lekker. En de roze sprayfles voor spiegels en zo is heerlijk, ramen streeploos schoon, ff snel over het aanrecht heen. En ook de wc reiniger ruikt lekker. Voor mij niets anders meer. Jammer dat de wibra de schimmelreiniger niet meer heeft, die had ik graag geprobeerd.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 maandag 21 mei 2018 @ 22:44:22 #20
74056 crew  ToT
pi_179311029
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2018 21:00 schreef spierbal het volgende:
Remmenreiniger en scotchbright.
*O* Ladies and gentlemen; we have a winner! *O*

Toen ik Scotchbright ging googlen zag ik dat de normale soort voor grof schuurwerk was, maar dat de witte variant voor rvs en andere gevoelige oppervlakken was.
Toen schoot me ineens te binnen dat ik JAAAAAAAAAAREN geleden ooit een heel pak roze/witte sponsjes bij de Blokker had gekocht voor een eurootje of 2 of zo.
De witte laag zou voor vlekverwijdering zijn en is zeer fijn van structuur.

Even op het fornuis uitgeprobeerd en serieus 5 minuten later was die zijkant van het fornuis al weer hartstikke schoon!!! :D

Wel lelijke druppelvorming, maar dat is met die rvs-polish wel weer te herstellen! :Y

Topic kan dicht! ^O^ Die Dasty kan ik ook een keer uitproberen als ik bij de Wibra in de buurt kom, maar die Scotchbrite was de gouden tip! :D
Thx, spierbal! B-)
  Moderator maandag 21 mei 2018 @ 22:55:15 #21
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_179311244
Sluiten doen we hier niet aan maar mooi dat je oplossing hebt gevonden.

Dasty blijft mirakels spul hoor, kan geen kwaad eens een flesje te kopen.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 maandag 21 mei 2018 @ 23:19:10 #22
74056 crew  ToT
pi_179311737
quote:
1s.gif Op maandag 21 mei 2018 22:55 schreef derLudolf het volgende:
Sluiten doen we hier niet aan maar mooi dat je oplossing hebt gevonden.

Dasty blijft mirakels spul hoor, kan geen kwaad eens een flesje te kopen.
No problem! :D Van mij hoeft hij ook niet per sé dicht hoor! :P

En prima! ^O^
Ik heb het ooit in het verre verleden wel eens gekocht. Fles was omgevallen op een zeilvloer en had er meteen een gat in gevreten! _O- (Op het werk! :') Had ff in de pauze wat boodschappen gedaan.)
Ik gebruikte het als alledaagse ontvetter en merkte niet echt of het nou beter of slechter was dan de kloons die je in de supermarkten vindt, omdat ik zelden zulk aangekoekt vet heb als hier in dit huis.

De achterkant van de oven is overigens nog steeds één grote ranzige bende. Misschien dat ik het daar op ga gebruiken, MAAR: ik wil niet dat het in de openingetjes daar komt. Ik weet niet of die voor luchtaanvoer richting de oven zijn (lekker chemicaliën in je eten, jeuheuj! ) of juist voor de afvoer van de lucht.
pi_179316363
quote:
2s.gif Op maandag 21 mei 2018 22:44 schreef ToT het volgende:

[..]

*O* Ladies and gentlemen; we have a winner! *O*

Toen ik Scotchbright ging googlen zag ik dat de normale soort voor grof schuurwerk was, maar dat de witte variant voor rvs en andere gevoelige oppervlakken was.
Toen schoot me ineens te binnen dat ik JAAAAAAAAAAREN geleden ooit een heel pak roze/witte sponsjes bij de Blokker had gekocht voor een eurootje of 2 of zo.
De witte laag zou voor vlekverwijdering zijn en is zeer fijn van structuur.

Even op het fornuis uitgeprobeerd en serieus 5 minuten later was die zijkant van het fornuis al weer hartstikke schoon!!! :D

Wel lelijke druppelvorming, maar dat is met die rvs-polish wel weer te herstellen! :Y

Topic kan dicht! ^O^ Die Dasty kan ik ook een keer uitproberen als ik bij de Wibra in de buurt kom, maar die Scotchbrite was de gouden tip! :D
Thx, spierbal! B-)
graag gedaan, scotchbright wordt ook vaak gebruikt om je metaal te polijsten.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_179316700
Voor hardnekkig vuil gebruik ik APC (All Purpose Cleaner) welke eigenlijk bedoeld is voor auto's.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 dinsdag 22 mei 2018 @ 11:31:14 #25
74056 crew  ToT
pi_179318056
Ow het waren trouwens geen sponsjes van Blokker, maar van Action: https://www.action.com/nl-nl/p/multy-vlekkensponzen/
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')