abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_179306127
Ik kom jullie weer even lastigvallen met mijn totale onwetendheid bij het aanschaffen van een PC. Ik heb met jullie hulp een tijd geleden gezocht naar een laptop.
Uiteindelijk is dit niks meer geworden. Ik heb het maar gewoon volgehouden met de, ietwat simpele, laptop die we hebben.

MAAR, jaja nu komt het, mijn boekhouder heeft me aangeraden dit jaar nog een nieuwe PC te kopen. Dit is belastingtechnisch voordeliger, dan als ik volgend jaar (of de volgende jaren) een nieuwe zou moeten kopen. Aangezien onze PC al 10 jaar oud is en nu toch wel wat minder begint te worden. Je kan een pc natuurlijk zelf helemaal in en uit elkaar halen, onderdelen vervangen door nieuwe onderdelen, maar toch willen we een geheel nieuwe PC.

Nu weet ik dat het verschil tussen een i5 processor geen verschil heeft met de i7 e.d. behalve de prijs. Dus dat ik met een i5 processor ver genoeg kom. Verbeter me alsjeblieft als ik het fout heb.

Waar wil ik de PC voor gaan gebruiken:
- Werken met Office (voornamelijk voor werk).
- Foto's en video's bewerken/editen.
- Alle Sims 4 basis, uitbreidingen en accessoire pakketten moeten erop kunnen. (Opslag is dus belangrijk).
- Verder e-mailen, Facebook, surfen op internet, films kijken (die dus ook opgeslagen kunnen worden).

Wensen:
- Voldoende USB poorten.
- En er moeten 2 beeldschermen op kunnen.

Ik kan natuurlijk naar de Mediamarkt o.i.d. gaan en me van alles laten aanpraten door mannetjes die er 'verstand' van hebben, maar dit was met de laptop geen succes aangezien die juist de merken aanprezen die jullie absoluut niet goed vonden. En dat volgens hun de i7 processor veel beter zou zijn dan de i5. Het is dus denk ik maar net welk product ze beter moeten verkopen, en dat die dan de beste is ofzo.

En oja! Wat raden jullie aan, zelf een PC samenstellen of een 'kant en klare' PC aanschaffen? Wat is goedkoper in aanschaf?

Mijn budget is 1500 euro. Maar mochten jullie er eentje kunnen aanraden die onder de 1000 zit dan is dit ook prima hoor, hahaha.
En het moet een Windows zijn. Mac kan ik gewoon echt niet mee omgaan.

Opties die ik zelf bekeken heb zijn:
- De Axon RTG > https://gamecomputers.nl/game-pc/ready-to-game/axon-rtg/
(maar op deze website heb ik geen idee of ik er nog een harde schijf of ram geheugen extra bij moet halen of dat hij zo goed genoeg is).

- HP Pavilion Power 580-110nd > https://www.mediamarkt.nl(...)0-110nd-1544334.html

- ASUS VivoPC M32CD-K-NL019T > https://www.mediamarkt.nl(...)-nl019t-1502869.html
pi_179307825
Altijd kiezen voor het zelf samenstellen van een systeem. Dat klinkt moeilijk en misschien een beetje eng als je er geen verstand van hebt, maar dat is helemaal niet zo. Je krijgt dan altijd meer value for money en - bij een juiste keuze van de componenten - ook een veel betrouwbaarder systeem dat langer storingsvrij zijn werk zal doen. Er zijn gerenommeerde computerbedrijven (bijvoorbeeld Informatique en Azerty) die de door jou gewenste configuratie voor je in elkaar zetten en testen. Je koopt dan dus een gebruiksklare computer en je krijgt ook gewoon 24 maanden garantie op de goede werking van het geheel, naast en bovenop de (fabrieks)garantie op de individuele onderdelen, die soms aanzienlijk langer kan zijn dan 24 maanden (bijvoorbeeld bij geheugenmodules of bij voedingen).

Mijn filosofie is dat je bij de samenstelling van een nieuw systeem de componenten waaruit dat systeem bestaat in twee groepen moet verdelen, namelijk (a) componenten die je zelf niet eenvoudig kunt vervangen of toevoegen en in het algemeen niet gauw zult vervangen en (b) alle overige componenten. Tot groep (a) behoren:

- de systeemkast
- de voeding
- het moederbord
- de CPU
- de CPU koeler

Deze vijf componenten vormen tevens de kern van elk desktopsysteem en zijn bepalend voor de maximaal te behalen prestaties en de uitbreidingsmogelijkheden van het systeem als geheel.

Alle overige componenten, dus niet alleen perifere componenten (beeldscherm, speakers, toetsenbord, muis) maar ook RAM, een harddisk, een SSD, een optisch schijfstation en een videokaart, behoren tot groep (b). Technisch gezien is een videokaart niet meer dan een uitbreidingskaart, net als een losse geluidskaart of een Firewire kaartje. Alle componenten uit groep (b) zijn gemakkelijk zelf en met een minimale inspanning in een handomdraai toe te voegen, uit te breiden of te vervangen, vandaar dat je - als je een beperkt budget hebt of de aanschafkosten wil uitsmeren over een wat langere periode - moet bezuinigen op componenten uit groep (b) en beslist niet op de vijf kerncomponenten uit groep (a).

Wat die CPU's betreft: het is natuurlijk niet waar dat dat er geen verschil is tussen een i5 en een i7 behalve de prijs. Zo werkt de markt niet, dan zouden i7's onverkoopbaar zijn. Je zegt dat je o.m. videobewerking wil gaan doen, en dan zou ik toch een i7 aanraden. Die zijn beter in hyperthreading, kunnen grotere hoeveelheden RAM adresseren en hebben betere on board video. Dat laatste kan voor jou interessant zijn juist omdat je niet op zoek bent naar een typische gamers machine. Het zou heel goed kunnen dat je met een i7 meer dan genoeg hebt aan de onboard video. Dan heb je dus geen losse videokaart nodig, en dat scheelt niet alleen een hoop herrie maar ook een hoop geld. Je bent dan voordeliger uit dan met een i5 met een losse videokaart en je hebt - zonder dat het je iets extra kost - meer rekenkracht en een stillere machine.

[ Bericht 0% gewijzigd door Riparius op 21-05-2018 21:00:49 ]
  maandag 21 mei 2018 @ 20:53:58 #3
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_179308591
Alles wat Riparius zegt.

Ik adviseer een SSD voor bv Windows (en misschien je spelletje) en een HDD voor dataopslag. En laat hem of leeg opleveren of met alleen Windows. Absoluut geen 3rd party software!

650W voeding moet ruim voldoende zijn. Als je geen losse GPU neemt, kun je met een 500W ook wel voldoen. Nadeel is dat als je later wel een losse GPU wilt, je moet checken of je voeding het dan nog trekt. Ik adviseer in ieder geval een '80 Plus Gold'- voeding.

Neem van niks het duurste, maar zorg dat alle componenten goed zijn. Lees eventueel reviews en benchmarks. Toen ik mijn pc heb gebouwd (nu al weer 8 jaar geleden), heb ik eerst 3 maanden lang reviews gelezen en benchmarks vergeleken. Ik heb toen wel voor een i7 gekozen. Twee keer een GPU-upgrade gedaan, ding doet alles nog steeds fluitend. :)

And Tweakers is your friend. :)
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_179308641
V&A / [TK] Snelle PC (i5 4460 - 4GB RAM - 120GB SSD enz.) :)

Misschien even nieuwe RAM module plaatsen (iets meer geheugen is wenselijk bij SIMS) maar volgens mij voldoet mijn systeem die ik te koop aanbied hier verder aan alle eisen :).

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 21-05-2018 20:56:54 ]
pi_179309496
ik zou sowieso een AMD Ryzen nemen en niet Intel, veel meer cores voor hetzelfde of minder geld.

voor 1500 euro heb je zeker wel wat leuks.
pi_179309896
Bedankt voor de reacties!

@henkkeurmus: Bedankt voor je aanbod. Ik moet helaas een nieuwe halen, tweedehands wordt mijn boekhouder niet blij van, want daar kan hij helaas niet zoveel mee (denk aan een bonnetje, BTW etc).

Ik ga nog even lekker op het internet rondkijken.
Tweakers wou ik ook dit bericht op zetten, maar daar hebben ze bepaalde eisen voor een bericht, en daar voldeed ik nog niet aan denk ik haha!
pi_179310542
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2018 21:54 schreef c-u-t-e het volgende:
Bedankt voor de reacties!

@henkkeurmus: Bedankt voor je aanbod. Ik moet helaas een nieuwe halen, tweedehands wordt mijn boekhouder niet blij van, want daar kan hij helaas niet zoveel mee (denk aan een bonnetje, BTW etc).

Ik ga nog even lekker op het internet rondkijken.
Tweakers wou ik ook dit bericht op zetten, maar daar hebben ze bepaalde eisen voor een bericht, en daar voldeed ik nog niet aan denk ik haha!
Snap ik!
Dan raad ik Azerty aan :)!

Succes!
pi_179310723
Hier even samengesteld, zou meer dan voldoende moeten zijn.
Er moet nog wel Windows en assemblage bij, maar het geeft een indicatie

Ryzen 7 1700x
16GB ram
250GB SSD
4TB HDD



[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 21-05-2018 22:32:44 ]
pi_179311010
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2018 20:22 schreef Riparius het volgende:
Altijd kiezen voor het zelf samenstellen van een systeem. Dat klinkt moeilijk en misschien een beetje eng als je er geen verstand van hebt, maar dat is helemaal niet zo. Je krijgt dan altijd meer value for money en - bij een juiste keuze van de componenten - ook een veel betrouwbaarder systeem dat langer storingsvrij zijn werk zal doen. Er zijn gerenommeerde computerbedrijven (bijvoorbeeld Informatique en Azerty) die de door jou gewenste configuratie voor je in elkaar zetten en testen. Je koopt dan dus een gebruiksklare computer en je krijgt ook gewoon 24 maanden garantie op de goede werking van het geheel, naast en bovenop de (fabrieks)garantie op de individuele onderdelen, die soms aanzienlijk langer kan zijn dan 24 maanden (bijvoorbeeld bij geheugenmodules of bij voedingen).

Mijn filosofie is dat je bij de samenstelling van een nieuw systeem de componenten waaruit dat systeem bestaat in twee groepen moet verdelen, namelijk (a) componenten die je zelf niet eenvoudig kunt vervangen of toevoegen en in het algemeen niet gauw zult vervangen en (b) alle overige componenten. Tot groep (a) behoren:

- de systeemkast
- de voeding
- het moederbord
- de CPU
- de CPU koeler

Deze vijf componenten vormen tevens de kern van elk desktopsysteem en zijn bepalend voor de maximaal te behalen prestaties en de uitbreidingsmogelijkheden van het systeem als geheel.

Alle overige componenten, dus niet alleen perifere componenten (beeldscherm, speakers, toetsenbord, muis) maar ook RAM, een harddisk, een SSD, een optisch schijfstation en een videokaart, behoren tot groep (b). Technisch gezien is een videokaart niet meer dan een uitbreidingskaart, net als een losse geluidskaart of een Firewire kaartje. Alle componenten uit groep (b) zijn gemakkelijk zelf en met een minimale inspanning in een handomdraai toe te voegen, uit te breiden of te vervangen, vandaar dat je - als je een beperkt budget hebt of de aanschafkosten wil uitsmeren over een wat langere periode - moet bezuinigen op componenten uit groep (b) en beslist niet op de vijf kerncomponenten uit groep (a).

Wat die CPU's betreft: het is natuurlijk niet waar dat dat er geen verschil is tussen een i5 en een i7 behalve de prijs. Zo werkt de markt niet, dan zouden i7's onverkoopbaar zijn. Je zegt dat je o.m. videobewerking wil gaan doen, en dan zou ik toch een i7 aanraden. Die zijn beter in hyperthreading, kunnen grotere hoeveelheden RAM adresseren en hebben betere on board video. Dat laatste kan voor jou interessant zijn juist omdat je niet op zoek bent naar een typische gamers machine. Het zou heel goed kunnen dat je met een i7 meer dan genoeg hebt aan de onboard video. Dan heb je dus geen losse videokaart nodig, en dat scheelt niet alleen een hoop herrie maar ook een hoop geld. Je bent dan voordeliger uit dan met een i5 met een losse videokaart en je hebt - zonder dat het je iets extra kost - meer rekenkracht en een stillere machine.
Via Tweakers ben ik bij 2 behuizingen gekomen. Ik begin vanavond maar eens met het vergelijken van behuizingen en het lezen van reviews. Helaas zijn deze zo uiteenlopend. Ik ben zo'n Noob hierin dat ik daardoor direct niet meer weet waar ik nu eigenlijk op moet letten. Want de ene zegt dat dit mankeert aan de ene kast en de andere zegt dat dat mankeert aan de andere kast.

Deze 2 behuizingen zijn qua Reviews en scores het beste (en slechtste???) Wat zeg jij?:
https://tweakers.net/pric(...)zwart/specificaties/
https://tweakers.net/pric(...)indow/specificaties/
pi_179311034
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2018 22:30 schreef totalvamp het volgende:
Hier even samengesteld, zou meer dan voldoende moeten zijn.
Er moet nog wel Windows en assemblage bij, maar het geeft een indicatie

Ryzen 7 1700x
16GB ram
250GB SSD
4TB HDD

[ afbeelding ]
Oh bedankt! Dit is wel handig om er even bij te kunnen pakken.
pi_179332722
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2018 22:43 schreef c-u-t-e het volgende:

[..]

Via Tweakers ben ik bij 2 behuizingen gekomen. Ik begin vanavond maar eens met het vergelijken van behuizingen en het lezen van reviews. Helaas zijn deze zo uiteenlopend. Ik ben zo'n Noob hierin dat ik daardoor direct niet meer weet waar ik nu eigenlijk op moet letten. Want de ene zegt dat dit mankeert aan de ene kast en de andere zegt dat dat mankeert aan de andere kast.

Deze 2 behuizingen zijn qua Reviews en scores het beste (en slechtste???) Wat zeg jij?:
https://tweakers.net/pric(...)zwart/specificaties/
https://tweakers.net/pric(...)indow/specificaties/
De behuizingen waarbij je uit bent gekomen laten in ieder geval zien dat je de voorkeur geeft aan een neutraal en strak uiterlijk, dus geen kromme lijnen en vlakken en een hoop blingbling, zoals vaak bij typische gamerskasten. En ja, ik vind dergelijke gamerskasten ook spuuglelijk.

De keuze van een kast kun je eigenlijk niet los zien van de keuze van het moederbord. Je hebt bij moederborden in hoofdzaak twee vormfactoren, namelijk ATX en µATX (micro ATX). Er zijn er veel meer, maar die zijn óf verouderd óf niet relevant voor een reguliere desktopcomputer. ATX is nog steeds het meest courant, maar µATX wint de laatste jaren wel aan populariteit. Het zal je duidelijk zijn dat een ATX bord niet in een kast past die uitsluitend voor µATX borden is ontworpen. Het omgekeerde gaat wel, je kunt een µATX bord ook in een ATX kast monteren, maar dan houd je wel veel lege ruimte over in je kast en heb je aan de achterkant van de kast een aantal loze brackets die doorgaans geen functie kunnen hebben omdat het µATX bord niet over de bijbehorende uitbreidingsslots beschikt.

Als je toch niet van plan bent later veel uitbreidingskaarten aan de computer toe te voegen (zoals een tweede videokaart of een losse geluidskaart of een firewire kaartje o.i.d.) dan kan een µATX bord een goede keuze zijn, maar dan moet je wel opletten dat het bord over vier geheugenslots beschikt en niet slechts twee geheugenslots, zoals bij veel µATX borden het geval is. Ook moet je dan bekijken of zo'n µATX bord over alle aansluitingen beschikt die je nodig denkt te hebben.

In de voorbeeldconfiguratie van totalvamp hierboven is gekozen voor een µATX bord en dat gaf de mogelijkheid om ook voor een wat compactere kast te kiezen, in de voorbeeldconfiguratie de Antec NSK 3100.

Nu maakt Antec prima kasten, maar dit is wel een model uit het onderste prijssegment, en bovendien doet deze kast anno 2018 wat gedateerd aan met het frontje met een externe 3,5 inch drive bay. Dat was oorspronkelijk bedoeld voor een floppy drive maar werd later gebruikt voor een cardreader. Echter, ook cardreaders zijn een beetje uit de tijd omdat ze nagenoeg overbodig zijn geworden. En dit zijn niet mijn enige bezwaren tegen deze kast. Het gebruikte plaatstaal is vrij dun en geluidsisolatie ontbreekt geheel zodat dit niet direct een stille kast is. Ook zijn er geen stoffilters. Verder moet de voeding bij deze kast bovenin worden gemonteerd, en dat is ook uit de tijd. Moderne voedingen hebben gewoonlijk een 12 cm fan in de bodem die verse lucht van buiten kan aanzuigen via een rooster in de bodem van de systeemkast, en dat is gunstig voor zowel de temperatuur binnenin de voeding als voor de geluidsisolatie. Maar als je een voeding bovenin moet monteren, dan zuigt deze de hete lucht uit de kast aan, waardoor de temperatuur binnenin de voeding onnodig oploopt. Ook wordt een lichtgewicht kastje dan topzwaar door het gewicht van de voeding bovenin, waardoor het kastje relatief gemakkelijk omdondert. Het kastje uit de voorbeeldconfiguratie van totalvamp is duidelijk de sluitpost geweest in zijn begroting en past niet bij de rest van zijn configuratie, die verdient iets beters.

De twee kasten die je had gevonden via Tweakers zijn onderling ook weer heel verschillend, ook qua prijsstelling, hoewel het beide ATX kasten zijn met een strak front.

De NZXT kast heeft een vaste voorzijde zonder externe drive bays, en dat betekent dat je in deze kast geen optisch station (zoals een Blu-ray of DVD writer) kunt monteren. Dat is dus iets om rekening mee te houden. Desktops worden tegenwoordig vaak samengesteld zonder optische drive omdat optische media verouderd zouden zijn, maar dat is toch niet het geval, er zullen nog tientallen jaren optische media voorhanden zijn die je op een bepaald moment ook zult willen kunnen uitlezen c.q. afspelen. Het is altijd handig om een CD of DVD voor iemand te kunnen branden, en omgekeerd heb je zelf mischien wel een uitgebreide collectie DVD's en audio CD's die je als bestanden in je nieuwe computer wil opslaan om ze dan later via je LAN te kunnen streamen naar je audio installatie of je TV.

De Fractal Design R4 is een kast waarmee ik persoonlijk ervaring heb omdat ik - enkele jaren geleden alweer - een systeem heb samengesteld voor een familielid met precies deze kast. Het is een bijzonder zware kast (leeg ca. 12 kg) en ook wat breder dan de meeste andere ATX kasten. Er is veel aandacht besteed aan geluidsisolatie en er is een zee van ruimte binnenin voor uitbreidingen zoals extra harddisks. In tegenstelling tot de NZXT heeft de Fractal Design wel twee externe 5,25 inch drive bays die aan het zicht worden onttrokken door een deurtje. Dit is m.i. de beste oplossing als je enerzijds een systeemkast wil met een strak front en anderzijds geen interne optische drive wil missen. Het deurtje van de Fractal Design R4 zwaait open naar links, maar de R4 is enige tijd geleden al opgevolgd door de R5 en daar kan het deurtje naar beide kanten toe openzwaaien.

Wellicht vraag je je nu af waarom je zou kiezen voor een grotere (hogere) ATX kast als je toch geen uitbreidingsplannen hebt en ook zou kunnen volstaan met een µATX kastje. Welnu, de beste keuze hangt mede af van de opstelling van je computer. Als je de systeemkast links of rechts van je scherm(en) op je bureau hebt staan, dan zul je misschien de voorkeur geven aan een µATX kastje omdat dat minder massaal oogt, en in dat geval is het zinnig om te kiezen voor een kast waarbij zowel de aan/uit knop als de frontaansluitingen (USB en audio) zich aan de voorzijde van de kast bevinden. Maar, als je de systeemkast liever links of rechts van je stoel onder je bureau hebt staan, dan is het zinnig om te kiezen voor een (hogere) ATX kast waarbij zowel de aan/uit knop als de frontaansluitingen zich aan de bovenzijde van het frontpaneel bevinden. Dan hoef je niet elke keer diep te bukken of op te staan of op je knieën op de grond te gaan liggen als je de computer aan of uit wil zetten of iets op een USB poort aan de voorzijde wil aansluiten.

[ Bericht 0% gewijzigd door Riparius op 24-05-2018 07:43:12 ]
pi_179382638
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2018 05:40 schreef Riparius het volgende:

[..]

De behuizingen waarbij je uit bent gekomen laten in ieder geval zien dat je de voorkeur geeft aan een neutraal en strak uiterlijk, dus geen kromme lijnen en vlakken en een hoop blingbling, zoals vaak bij typische gamerskasten. En ja, ik vind dergelijke gamerskasten ook spuuglelijk.

De keuze van een kast kun je eigenlijk niet los zien van de keuze van het moederbord. Je hebt bij moederborden in hoofdzaak twee vormfactoren, namelijk ATX en µATX (micro ATX). Er zijn er veel meer, maar die zijn óf verouderd óf niet relevant voor een reguliere desktopcomputer. ATX is nog steeds het meest courant, maar µATX wint de laatste jaren wel aan populariteit. Het zal je duidelijk zijn dat een ATX bord niet in een kast past die uitsluitend voor µATX borden is ontworpen. Het omgekeerde gaat wel, je kunt een µATX bord ook in een ATX kast monteren, maar dan houd je wel veel lege ruimte over in je kast en heb je aan de achterkant van de kast een aantal loze brackets die doorgaans geen functie kunnen hebben omdat het µATX bord niet over de bijbehorende uitbreidingsslots beschikt.

Als je toch niet van plan bent later veel uitbreidingskaarten aan de computer toe te voegen (zoals een tweede videokaart of een losse geluidskaart of een firewire kaartje o.i.d.) dan kan een µATX bord een goede keuze zijn, maar dan moet je wel opletten dat het bord over vier geheugenslots beschikt en niet slechts twee geheugenslots, zoals bij veel µATX borden het geval is. Ook moet je dan bekijken of zo'n µATX bord over alle aansluitingen beschikt die je nodig denkt te hebben.

In de voorbeeldconfiguratie van totalvamp hierboven is gekozen voor een µATX bord en dat gaf de mogelijkheid om ook voor een wat compactere kast te kiezen, in de voorbeeldconfiguratie de Antec NSK 3100.

Nu maakt Antec prima kasten, maar dit is wel een model uit het onderste prijssegment, en bovendien doet deze kast anno 2018 wat gedateerd aan met het frontje met een externe 3,5 inch drive bay. Dat was oorspronkelijk bedoeld voor een floppy drive maar werd later gebruikt voor een cardreader. Echter, ook cardreaders zijn een beetje uit de tijd omdat ze nagenoeg overbodig zijn geworden. En dit zijn niet mijn enige bezwaren tegen deze kast. Het gebruikte plaatstaal is vrij dun en geluidsisolatie ontbreekt geheel zodat dit niet direct een stille kast is. Ook zijn er geen stoffilters. Verder moet de voeding bij deze kast bovenin worden gemonteerd, en dat is ook uit de tijd. Moderne voedingen hebben gewoonlijk een 12 cm fan in de bodem die verse lucht van buiten kan aanzuigen via een rooster in de bodem van de systeemkast, en dat is gunstig voor zowel de temperatuur binnenin de voeding als voor de geluidsisolatie. Maar als je een voeding bovenin moet monteren, dan zuigt deze de hete lucht uit de kast aan, waardoor de temperatuur binnenin de voeding onnodig oploopt. Ook wordt een lichtgewicht kastje dan topzwaar door het gewicht van de voeding bovenin, waardoor het kastje relatief gemakkelijk omdondert. Het kastje uit de voorbeeldconfiguratie van totalvamp is duidelijk de sluitpost geweest in zijn begroting en past niet bij de rest van zijn configuratie, die verdient iets beters.

De twee kasten die je had gevonden via Tweakers zijn onderling ook weer heel verschillend, ook qua prijsstelling, hoewel het beide ATX kasten zijn met een strak front.

De NZXT kast heeft een vaste voorzijde zonder externe drive bays, en dat betekent dat je in deze kast geen optisch station (zoals een Blu-ray of DVD writer) kunt monteren. Dat is dus iets om rekening mee te houden. Desktops worden tegenwoordig vaak samengesteld zonder optische drive omdat optische media verouderd zouden zijn, maar dat is toch niet het geval, er zullen nog tientallen jaren optische media voorhanden zijn die je op een bepaald moment ook zult willen kunnen uitlezen c.q. afspelen. Het is altijd handig om een CD of DVD voor iemand te kunnen branden, en omgekeerd heb je zelf mischien wel een uitgebreide collectie DVD's en audio CD's die je als bestanden in je nieuwe computer wil opslaan om ze dan later via je LAN te kunnen streamen naar je audio installatie of je TV.

De Fractal Design R4 is een kast waarmee ik persoonlijk ervaring heb omdat ik - enkele jaren geleden alweer - een systeem heb samengesteld voor een familielid met precies deze kast. Het is een bijzonder zware kast (leeg ca. 12 kg) en ook wat breder dan de meeste andere ATX kasten. Er is veel aandacht besteed aan geluidsisolatie en er is een zee van ruimte binnenin voor uitbreidingen zoals extra harddisks. In tegenstelling tot de NZXT heeft de Fractal Design wel twee externe 5,25 inch drive bays die aan het zicht worden onttrokken door een deurtje. Dit is m.i. de beste oplossing als je enerzijds een systeemkast wil met een strak front en anderzijds geen interne optische drive wil missen. Het deurtje van de Fractal Design R4 zwaait open naar links, maar de R4 is enige tijd geleden al opgevolgd door de R5 en daar kan het deurtje naar beide kanten toe openzwaaien.

Wellicht vraag je je nu af waarom je zou kiezen voor een grotere (hogere) ATX kast als je toch geen uitbreidingsplannen hebt en ook zou kunnen volstaan met een µATX kastje. Welnu, de beste keuze hangt mede af van de opstelling van je computer. Als je de systeemkast links of rechts van je scherm(en) op je bureau hebt staan, dan zul je misschien de voorkeur geven aan een µATX kastje omdat dat minder massaal oogt, en in dat geval is het zinnig om te kiezen voor een kast waarbij zowel de aan/uit knop als de frontaansluitingen (USB en audio) zich aan de voorzijde van de kast bevinden. Maar, als je de systeemkast liever links of rechts van je stoel onder je bureau hebt staan, dan is het zinnig om te kiezen voor een (hogere) ATX kast waarbij zowel de aan/uit knop als de frontaansluitingen zich aan de bovenzijde van het frontpaneel bevinden. Dan hoef je niet elke keer diep te bukken of op te staan of op je knieën op de grond te gaan liggen als je de computer aan of uit wil zetten of iets op een USB poort aan de voorzijde wil aansluiten.
Wauw, ik kan jou beter inhuren als mijn privé pc samensteller.
Dankjewel! Ik zal de tekst nog een keer extra lezen, zodat ik ook alles goed snap wat je hebt verteld.
  zaterdag 26 mei 2018 @ 21:38:19 #13
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_179408018
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 mei 2018 16:33 schreef c-u-t-e het volgende:

[..]

Wauw, ik kan jou beter inhuren als mijn privé pc samensteller.
Dankjewel! Ik zal de tekst nog een keer extra lezen, zodat ik ook alles goed snap wat je hebt verteld.
Ik zal het voor je samenvatten: neem een grote kast en een gewoon (niet micro-ATX) moederbord. En kies een kast die je mooi vindt. :)

Deze bjvoorbeeld:


De Cooler Master Storm Scout. ^O^

[ Bericht 20% gewijzigd door Captain_Jack_Sparrow op 26-05-2018 21:50:38 ]
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_179415726
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 mei 2018 21:38 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Ik zal het voor je samenvatten: neem een grote kast en een gewoon (niet micro-ATX) moederbord. En kies een kast die je mooi vindt. :)

Het gaat inderdaad om een kast die zij mooi vindt, en dat is duidelijk niet wat jij mooi vindt ...
pi_179415744
Ik zou investeren in meer SSD ipv HDD. 240gb is zo vol en als je met grote videobestanden gaat slepen op die hdd zit je gevoelsmatig alsnog met een pc van 10 jaar oud te werken. Zelfs het openen van windows explorer verliest al zn snelheid met een hdd in je kast.
pi_179415782
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 mei 2018 16:33 schreef c-u-t-e het volgende:

[..]

Wauw, ik kan jou beter inhuren als mijn privé pc samensteller.
Dankjewel! Ik zal de tekst nog een keer extra lezen, zodat ik ook alles goed snap wat je hebt verteld.
Ik heb even een Intel i7 systeem voor je samengesteld (prijzen en artikelnummers zijn van Informatique):

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
520501 Fractal Design Define Mini, mATX, Zwart               93,00
575783 Seasonic Focus Plus Gold 550W, Modulair               84,90
577715 ASRock Z370M Pro4, S1151, mATX, 4xDDR4               119,00
577706 Intel Core i7-8700 Coffee Lake                       315,00
574129 Scythe Mugen 5 PCGH Edition                           54,90
538777 Asus BW-16D1HT/B, BD Write/DVD Write, Zwart, bulk     75,00
570925 Samsung 960 EVO SSD 500GB M.2                        174,90
561861 WD Blue 2TB 5400rpm 64MB SATA3                        65,00
552766 Corsair Vengeance LPX 16GB(2x8GB) 2666MHz CL16       193,00
       Assembleren en testen                                 45,00
__________________________________________________________________
       COMPLEET SYSTEEM HARDWARE                           1219,70

552553 Microsoft Windows 10 Home NL, 64bit, OEI, DVD         99,00
__________________________________________________________________
       TOTAAL INCL. BESTURINGSSYSTEEM INCL. BTW            1318,70

Je ziet dat het prima mogelijk is een i7 systeem met een moederbord en een CPU van de nieuwste generatie (Coffee Lake) samen te stellen en ook je boekhouder tevreden te houden. Uiteraard is dit maar een voorbeeld, de mogelijkheden zijn eindeloos.

Even een korte toelichting: dit is een µATX systeem zodat de kast niet al te fors uitvalt en omdat je waarschijnlijk toch niet veel uitbreidingskaarten gaat toevoegen. Ik heb afgezien van een losse videokaart omdat ik denk dat je die niet nodig hebt, de onboard video van de huidige CPU's is krachtig genoeg voor jouw doeleinden. Mocht je toch behoefte hebben aan een losse videokaart, dan kun je die later uiteraard altijd toevoegen.

Gekozen is voor een i7 CPU van de nieuwste generatie, en een moederbord met de daarvoor geschikte actuele Z370 chipset. Er is nog niet bijster veel keus in µATX borden met de Z370 chipset, maar het bord dat ik heb gekozen is vooral geselecteerd vanwege de connectiviteit (aansluitmogelijkheden). Je zegt namelijk wel dat je met twee schermen wil kunnen werken, maar je hebt niet gezegd welke schermen dit zijn en waaruit je overige randapparatuur allemaal bestaat. Dit bord heeft ook wat legacy aansluitingen (zoals 2 PS/2 poorten en een VGA poort en intern zelfs een LPT en COM header) zodat je eventueel voorhanden oudere periferie die je wil kunnen blijven gebruiken ook aan kunt sluiten.

Verder heb ik gekozen voor een grotere SSD en juist een kleinere mechanische harddisk dan in de voorbeeldconfiguratie hierboven. Waarom? Wel, je hebt meer aan een grotere SSD omdat je dan met gemak al je applicaties en tevens de werkbestanden van die applicaties op je SSD kunt zetten en kunt laten staan, en dat komt de snelheid zeer ten goede. De mechanische harddisk dient dan louter voor opslag van bestanden waar je niet dagelijks mee werkt maar die je wel steeds binnen handbereik wil hebben. Het is weinig zinvol om hier te kiezen voor een nog grotere harddisk, dan kun je op termijn beter een NAS toevoegen aan je netwerk waar je bijvoorbeeld al je audio en video op kwijt kunt en die je vandaar dan kunt streamen naar je TV of je audio installatie en die je ook kunt benaderen vanaf alle andere apparaten in je LAN.

Aangezien ik ervan uitga dat je niet gaat overklokken heb ik niet gekozen voor de unlocked versie van de i7-8700 en heb ik in overeenstemming daarmee ook gekozen voor 2666 MHz geheugen. Dat is namelijk de hoogste data rate die native door de Coffee Lake CPU's wordt ondersteund.

[ Bericht 1% gewijzigd door Riparius op 29-05-2018 04:36:49 (Stillere voeding met hoger rendement) ]
pi_179422326
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2018 06:43 schreef Riparius het volgende:

[..]

Ik heb even een Intel i7 systeem voor je samengesteld (prijzen en artikelnummers zijn van Informatique):
[ code verwijderd ]

Je ziet dat het prima mogelijk is een i7 systeem met een moederbord en een CPU van de nieuwste generatie (Coffee Lake) samen te stellen en ook je boekhouder tevreden te houden. Uiteraard is dit maar een voorbeeld, de mogelijkheden zijn eindeloos.

Even een korte toelichting: dit is een µATX systeem zodat de kast niet al te fors uitvalt en omdat je waarschijnlijk toch niet veel uitbreidingskaarten gaat toevoegen. Ik heb afgezien van een losse videokaart omdat ik denk dat je die niet nodig hebt, de onboard video van de huidige CPU's is krachtig genoeg voor jouw doeleinden. Mocht je toch behoefte hebben aan een losse videokaart, dan kun je die later uiteraard altijd toevoegen.

Gekozen is voor een i7 CPU van de nieuwste generatie, en een moederbord met de daarvoor geschikte actuele Z370 chipset. Er is nog niet bijster veel keus in µATX borden met de Z370 chipset, maar het bord dat ik heb gekozen is vooral geselecteerd vanwege de connectiviteit (aansluitmogelijkheden). Je zegt namelijk wel dat je met twee schermen wil kunnen werken, maar je hebt niet gezegd welke schermen dit zijn en waaruit je overige randapparatuur allemaal bestaat. Dit bord heeft ook wat legacy aansluitingen (zoals 2 PS/2 poorten en een VGA poort en intern zelfs een LPT en COM header) zodat je eventueel voorhanden oudere periferie die je wil kunnen blijven gebruiken ook aan kunt sluiten.

Verder heb ik gekozen voor een grotere SSD en juist een kleinere mechanische harddisk dan in de voorbeeldconfiguratie hierboven. Waarom? Wel, je hebt meer aan een grotere SSD omdat je dan met gemak al je applicaties en tevens de werkbestanden van die applicaties op je SSD kunt zetten en kunt laten staan, en dat komt de snelheid zeer ten goede. De mechanische harddisk dient dan louter voor opslag van bestanden waar je niet dagelijks mee werkt maar die je wel steeds binnen handbereik wil hebben. Het is weinig zinvol om hier te kiezen voor een nog grotere harddisk, dan kun je op termijn beter een NAS toevoegen aan je netwerk waar je bijvoorbeeld al je audio en video op kwijt kunt en die je vandaar dan kunt streamen naar je TV of je audio installatie en die je ook kunt benaderen vanaf alle andere apparaten in je LAN.

Aangezien ik ervan uitga dat je niet gaat overklokken heb ik niet gekozen voor de unlocked versie van de i7-8700 en heb ik in overeenstemming daarmee ook gekozen voor 2666 MHz geheugen. Dat is namelijk de hoogste data rate die native door de Coffee Lake CPU's wordt ondersteund.
Opzich een net lijstje, mee eens wbt het achterwege laten van een videokaart, maar paar dingetjes:
waarom niet gewoon een i5? i7 lijkt mij beetje overdreven.

Verder zou ik misschien ook gaan voor 8gb, zeker met de huidige RAM prijzen scheelt dat super veel cash en 8gb is in principe genoeg voor wat er op deze pc gedaan gaat worden en is ook super gemakkelijk nog te upgraden later.

Verder zou ik voor een gewone SATA SSD gaan van 256 GB (sims is 10gb en windows 30/40, houd je nog meer dan genoeg over voor gewone programma's) en een HDD van 7,400 rpm.
Ook is een 620W powersupply echt zwaaaar overdreven, een 500W is zelfs al meer dan genoeg.

En waarom een DVD drive??

En waarom een andere cooler dan die erbij zit? Scheelt ook weer 70 euro.
Of niet dan?
  zondag 27 mei 2018 @ 17:25:16 #18
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_179426528
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2018 05:48 schreef Riparius het volgende:

[..]

Het gaat inderdaad om een kast die zij mooi vindt, en dat is duidelijk niet wat jij mooi vindt ...
En dat is relevant voor jou waarom? :)
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_179426935
quote:
10s.gif Op zondag 27 mei 2018 14:32 schreef Letstalk het volgende:

[..]

Op zich een net lijstje, mee eens wbt het achterwege laten van een videokaart, maar paar dingetjes:
Waarom niet gewoon een i5? i7 lijkt mij beetje overdreven.
De CPU is één van de vijf kerncomponenten uit mijn lijstje hierboven, en zoals ik heb uitgelegd is mijn filosofie dat je - binnen je budget uiteraard - niet moet bezuinigen op deze vijf kerncomponenten. Je zou hier inderdaad kunnen kiezen voor een i5-8400 Coffee Lake, en dat scheelt dan ¤ 130. Maar de extra prestaties van de i7 zijn zeker de moeite waard. Bijvoorbeeld bij video encoding met Handbrake (of Vidcoder, zo je wil) liggen de prestaties van de i5-8400 ongeveer op het niveau van de eerder hier gepropageerde Ryzen 7 1700X, zie hier, terwijl de i7 er nog een aardig tandje bijsteekt. Ook in de meeste andere disciplines steken de nieuwe Coffee Lake i7 CPU's de AMD Ryzen 7 1700X met gemak de loef af en dat is, zeker in combinatie met de lagere temperaturen, voor mij voldoende reden om ook bij een nieuw systeem te blijven kiezen voor Intel, en dan bij voorkeur een i7.
quote:
Verder zou ik misschien ook gaan voor 8 GB, zeker met de huidige RAM prijzen scheelt dat super veel cash en 8 GB is in principe genoeg voor wat er op deze pc gedaan gaat worden en is ook super gemakkelijk nog te upgraden later.
Dat zou een kleine 100 euro kunnen schelen (en in mijn optiek is dat niet heel veel geld), maar 8 GB RAM is naar huidige maatstaven wel minimaal. Bovendien zou je dan 2 modules van 4 GB moeten nemen (voor dual channel mode) en de ervaring leert dat upgraden niet zo gemakkelijk is als het vaak wordt voorgesteld: later blijken exact dezelfde modules dan niet meer leverbaar te zijn en mixen van verschillende modules (ook per twee) wil nog wel eens problemen geven. Verder moet je je realiseren dat de twee bestaande modules dan verwijderd moeten worden (en je die maar moet zien te verkopen) als je ooit meer dan 16 GB zou willen installeren. Niet verstandig dus, en daarom beter even doorbijten en nu meteen voor 16 GB kiezen.
quote:
Verder zou ik voor een gewone SATA SSD gaan van 256 GB (Sims is 10 GB en Windows 30/40, houd je nog meer dan genoeg over voor gewone programma's) en een HDD van 7200 rpm.
SATA SSD's zijn technologisch achterhaald omdat SATA3 een serieuze bottleneck vormt voor een moderne SSD en alle moderne borden hebben een PCIe M.2 slot, dus er is geen reden om dat dan niet te gebruiken. Zoals hier door mijzelf en iemand anders al is opgemerkt is 256 GB eigenlijk te krap voor een SSD, dan beter 512 GB, dat is momenteel ook zo'n beetje de sweet spot voor SSD's.

Dat de nieuwe mechanische harddisks van WD uit de 'blue' serie deels 5400 RPM zijn (de 1 TB versie is nog wel 7200 RPM) heeft mij ook een beetje verbaasd, maar begrijpelijk is het wel. De rol van mechanische harddisks is veranderd nu SSD's alomtegenwoordig zijn. Een mechanische harddisk kan nooit op snelheid concurreren met een SSD, en grote harddisks worden nu voornamelijk gebruikt voor statische opslag, waarbij lees- en schrijfsnelheden minder relevant zijn geworden. Dan maakt het niet veel meer uit of een harddisk nu 5400 of 7200 toeren per minuut maakt. Een 5400 RPM harddisk kan aanzienlijk stiller zijn dan een 7200 RPM harddisk, en dat is zeker in een systeem dat op stilte is geoptimaliseerd een belangrijke overweging. Bovendien moet je je niet blindstaren op zo'n getalletje. Vroeger was een hoog toerental een must om enigszins goede lees- en schrijfsnelheden te kunnen bereiken, maar dat is niet meer zo. Moderne harddisks (met 4k fysieke sectoren in plaats van de decennia lang gebruikelijke 512 byte fysieke sectoren) hebben platters met een veel hogere datadichtheid, zodat ook met lagere toerentallen goede prestaties kunnen worden verkregen.
quote:
Ook is een 620W powersupply echt zwaaaar overdreven, een 500W is zelfs al meer dan genoeg.
Dat is niet overdreven als je bedenkt dat de mogelijkheid open moet blijven om later nog een zware grafische kaart toe te voegen en als je bedenkt dat voedingen zoals deze veel stiller werken wanneer ze niet meer dan pakweg 50% van hun nominale vermogen hoeven te leveren. Uiteraard had ik hier bijvoorbeeld kunnen kiezen voor de 520 W versie van de Seasonic EVO, maar die is slechts 8 euro goedkoper, dus dat zou een verkeerde besparing zijn geweest.
quote:
En waarom een DVD drive??
Het is een Blu-ray drive (die uiteraard ook DVD's en CD's kan lezen en schrijven). Ik heb hierboven al uitvoerig uitgelegd waarom dat nuttig en belangrijk is, maar dat heb je kennelijk niet gelezen, anders zou je deze vraag niet stellen.
quote:
En waarom een andere cooler dan die erbij zit? Scheelt ook weer 70 euro.
De stock cooler is niet bepaald stil terwijl ik het systeem juist heb willen optimaliseren op stilte. Ook zijn er berichten dat de meegeleverde stock cooler de huidige Coffee Lake CPU's onvoldoende koelt bij volledige belasting. En zoals uitgelegd is de CPU cooler één van de vijf kerncomponenten van een systeem waarop je niet moet bezuinigen. Ik heb hier gekozen voor de Scythe Mugen 5 PCGH edition omdat ik hier uitstekende ervaringen mee heb. Deze was destijds 40 euro, maar de prijs is inmiddels gestegen naar ¤ 54,90. Nochtans begrijp ik niet hoe je dan 70 euro zou uitsparen door genoegen te nemen met de meegeleverde stock cooler.

En wat die besparingen betreft: die zijn niet alleen onverstandig uit technisch oogpunt, zoals ik hier heb proberen uit te leggen, maar vooral ook uit fiscaal oogpunt. Als TS minder uitgeeft aan haar nieuwe computer (binnen het opgelegde budget van 1500 euro) dan zal haar fiscaal voordeel ook minder groot zijn. De besparingen die je voorstelt werken dus alleen maar in haar nadeel, zowel technisch als fiscaal.
pi_179427106
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2018 17:25 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

En dat is relevant voor jou waarom? :)
Dat is in zoverre relevant voor mij dat ik TS goed van advies wil kunnen dienen.
  zondag 27 mei 2018 @ 17:50:37 #21
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_179427151
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2018 17:48 schreef Riparius het volgende:

[..]

Dat is in zoverre relevant voor mij dat ik TS goed van advies wil kunnen dienen.
En mijn persoonlijke smaak heeft daar wat precies mee te maken? Als je TS voor vol aanziet, dan hoef je haar niet te adviseren over haar eigen smaak, toch?
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_179427211
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 mei 2018 21:38 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Ik zal het voor je samenvatten: neem een grote kast en een gewoon (niet micro-ATX) moederbord. En kies een kast die je mooi vindt. :)

Deze bjvoorbeeld:
[ afbeelding ]

De Cooler Master Storm Scout. ^O^
mooie kast ja, voor een 14 jarige jongen
  zondag 27 mei 2018 @ 17:54:41 #23
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_179427245
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2018 17:53 schreef Adames het volgende:

mooie kast ja, voor een 14 jarige jongen
Ach, gossie, heb je last van je kleine plasser? :)
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_179429059
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2018 17:42 schreef Riparius het volgende:

[..]

De CPU is één van de vijf kerncomponenten uit mijn lijstje hierboven, en zoals ik heb uitgelegd is mijn filosofie dat je - binnen je budget uiteraard - niet moet bezuinigen op deze vijf kerncomponenten. Je zou hier inderdaad kunnen kiezen voor een i5-8400 Coffee Lake, en dat scheelt dan ¤ 130. Maar de extra prestaties van de i7 zijn zeker de moeite waard. Bijvoorbeeld bij video encoding met Handbrake (of Vidcoder, zo je wil) liggen de prestaties van de i5-8400 ongeveer op het niveau van de eerder hier gepropageerde Ryzen 7 1700X, zie hier, terwijl de i7 er nog een aardig tandje bijsteekt. Ook in de meeste andere disciplines steken de nieuwe Coffee Lake i7 CPU's de AMD Ryzen 7 1700X met gemak de loef af en dat is, zeker in combinatie met de lagere temperaturen, voor mij voldoende reden om ook bij een nieuw systeem te blijven kiezen voor Intel, en dan bij voorkeur een i7.

[..]

Dat zou een kleine 100 euro kunnen schelen (en in mijn optiek is dat niet heel veel geld), maar 8 GB RAM is naar huidige maatstaven wel minimaal. Bovendien zou je dan 2 modules van 4 GB moeten nemen (voor dual channel mode) en de ervaring leert dat upgraden niet zo gemakkelijk is als het vaak wordt voorgesteld: later blijken exact dezelfde modules dan niet meer leverbaar te zijn en mixen van verschillende modules (ook per twee) wil nog wel eens problemen geven. Verder moet je je realiseren dat de twee bestaande modules dan verwijderd moeten worden (en je die maar moet zien te verkopen) als je ooit meer dan 16 GB zou willen installeren. Niet verstandig dus, en daarom beter even doorbijten en nu meteen voor 16 GB kiezen.
[..]

SATA SSD's zijn technologisch achterhaald omdat SATA3 een serieuze bottleneck vormt voor een moderne SSD en alle moderne borden hebben een PCIe M.2 slot, dus er is geen reden om dat dan niet te gebruiken. Zoals hier door mijzelf en iemand anders al is opgemerkt is 256 GB eigenlijk te krap voor een SSD, dan beter 512 GB, dat is momenteel ook zo'n beetje de sweet spot voor SSD's.

[..]

Dat de nieuwe mechanische harddisks van WD uit de 'blue' serie deels 5400 RPM zijn (de 1 TB versie is nog wel 7200 RPM) heeft mij ook een beetje verbaasd, maar begrijpelijk is het wel. De rol van mechanische harddisks is veranderd nu SSD's alomtegenwoordig zijn. Een mechanische harddisk kan nooit op snelheid concurreren met een SSD, en grote harddisks worden nu voornamelijk gebruikt voor statische opslag, waarbij lees- en schrijfsnelheden minder relevant zijn geworden. Dan maakt het niet veel meer uit of een harddisk nu 5400 of 7200 toeren per minuut maakt. Een 5400 RPM harddisk kan aanzienlijk stiller zijn dan een 7200 RPM harddisk, en dat is zeker in een systeem dat op stilte is geoptimaliseerd een belangrijke overweging. Bovendien moet je je niet blindstaren op zo'n getalletje. Vroeger was een hoog toerental een must om enigszins goede lees- en schrijfsnelheden te kunnen bereiken, maar dat is niet meer zo. Moderne harddisks (met 4k fysieke sectoren in plaats van de decennia lang gebruikelijke 512 byte fysieke sectoren) hebben platters met een veel hogere datadichtheid, zodat ook met lagere toerentallen goede prestaties kunnen worden verkregen.

[..]

Dat is niet overdreven als je bedenkt dat de mogelijkheid open moet blijven om later nog een zware grafische kaart toe te voegen en als je bedenkt dat voedingen zoals deze veel stiller werken wanneer ze niet meer dan pakweg 50% van hun nominale vermogen hoeven te leveren. Uiteraard had ik hier bijvoorbeeld kunnen kiezen voor de 520 W versie van de Seasonic EVO, maar die is slechts 8 euro goedkoper, dus dat zou een verkeerde besparing zijn geweest.

[..]

Het is een Blu-ray drive (die uiteraard ook DVD's en CD's kan lezen en schrijven). Ik heb hierboven al uitvoerig uitgelegd waarom dat nuttig en belangrijk is, maar dat heb je kennelijk niet gelezen, anders zou je deze vraag niet stellen.

[..]

De stock cooler is niet bepaald stil terwijl ik het systeem juist heb willen optimaliseren op stilte. Ook zijn er berichten dat de meegeleverde stock cooler de huidige Coffee Lake CPU's onvoldoende koelt bij volledige belasting. En zoals uitgelegd is de CPU cooler één van de vijf kerncomponenten van een systeem waarop je niet moet bezuinigen. Ik heb hier gekozen voor de Scythe Mugen 5 PCGH edition omdat ik hier uitstekende ervaringen mee heb. Deze was destijds 40 euro, maar de prijs is inmiddels gestegen naar ¤ 54,90. Nochtans begrijp ik niet hoe je dan 70 euro zou uitsparen door genoegen te nemen met de meegeleverde stock cooler.

[..]

En wat die besparingen betreft: die zijn niet alleen onverstandig uit technisch oogpunt, zoals ik hier heb proberen uit te leggen, maar vooral ook uit fiscaal oogpunt. Als TS minder uitgeeft aan haar nieuwe computer (binnen het opgelegde budget van 1500 euro) dan zal haar fiscaal voordeel ook minder groot zijn. De besparingen die je voorstelt werken dus alleen maar in haar nadeel, zowel technisch als fiscaal.
Okay, goed verhaal. Je doet hierin nogal wat aannames over het gebruik van TS, dit is misschien iets waar TS zelf over moet beslissen maar ik verwacht zelf niet dat TS hoogstaande video en foto bewerking doet, daar zij dan wel had vernoemd welke programma's ze gebruikt bv. Ik denk zelf dat een i5 8400 meer dan genoeg is en dat de TS in dit geval de 50% hogere prijs zeker niet gaat terug zien in gebruiksgemak. Maar goed mocht TS wel aan intense video editing doen heb je zeker gelijk. Maar dan is een videokaart ook aan te raden :)

Het moederbord dat je hebt gekozen heeft 4 slots voor RAM, zie het punt dus niet echt. Een half jaar of een jaar later dezelfde types ram kopen (zo snel kom je er echt wel achter of je genoeg hebt of niet) is echt geen probleem. Zo hard gaat dat niet dat je een jaar of twee jaar later opeens een bepaald type ram niet meer kunt krijgen, zeker niet van de grote merken.

Tsja, zoals ik zelf al aangaf kun je dat wel stellen, dat het krap is, maar waar baseer je dat dan op? Gewoon roepen dat dat krap is zegt niets. Zoals ik zelf al voorrekende is sims 4 (waar TS het zelf over heeft) 10gb en windows is 30-40 en dan nog gewone programma's en je houdt echt meer dan genoeg ruimte over. Voor opslag van bestanden etc heb je de HDD. Verder wbt bottlenecken enz, hoeveel ga je daarvan merken bij office/simsen en internetten? Geen drol.

Waarom zou er later nog een nota bene zware grafische kaart moeten worden toegevoegd?

Lees nu dat je stelt dat optische media echt nog wel 10 jaar een ding blijft. Prima, kun je denken, laat het lekker aan TS over of zij dat de laatste 5 jaar nog heeft gebruikt op haar pc. Ik en vele met mij in ieder geval niet. Zou zelf dus zeggen: bespaar dat geld lekker uit.

Had het bedrag verkeerd gelezen, dus bespaar 55 euro uit en ga lekker voor de stock koeler. TS zegt nergens dat het systeem super stil moet zijn. Ik heb juist begrepen en ervaren dat de stock koeler prima zijn werk doet. Daarnaast: hoevaak gaat TS maximaal belasten...?

Wat betreft het budget: ze gaf zelf aan dat 1000 ook mag, ik snap dus wel dat je graag 1500 euro vol maakt maar volgens mij bespaar je uiteindelijk gewoon meer als je minder uitgeeft. Maar ook dat is een keuze die TS zelf lekker moet maken. Ik wil met mijn commentaar alleen aangeven dat het ook gewoon een stukkie goedkoper kan, dan houd je nog geld over voor andere leuke dingen. Bovendien is een overkill het gewoon niet echt waard, met het geld dat je uitspaart ben je ook weer eerder bij een nieuwere pc over een paar jaar, plus tegenwoordig zijn de upgrades steeds kleiner van generatie op generatie en mag je gewoon verwachten dat dit soort hardwaren rustig 5-10 jaar meegaat.
Of niet dan?
pi_179431571
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2018 20:53 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

650W voeding moet ruim voldoende zijn. Als je geen losse GPU neemt, kun je met een 500W ook wel voldoen. Nadeel is dat als je later wel een losse GPU wilt, je moet checken of je voeding het dan nog trekt. Ik adviseer in ieder geval een '80 Plus Gold'- voeding.
500W voor een PC zonder videokaart?

Ik heb hier een i5 6500 met een RX-480 en 2 SSD's draaien op een Be Quiet SFX 300w voeding, denk even na en doe een klein beetje onderzoek voor je advies gaat geven.
  zondag 27 mei 2018 @ 20:18:00 #26
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_179431760
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2018 20:12 schreef Idenue het volgende:

Ik heb hier een i5 6500 met een RX-480 en 2 SSD's draaien op een Be Quiet SFX 300w voeding,
Dan zit je bij gaming continue op 75-85% van je voeding capaciteit te rommelen. Mag je doen, ik doe het niet. Beetje overkill kan geen kwaad bij een voeding (mijn hardware verbruikt nog een meervoud daarvan).
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_179448509
quote:
10s.gif Op zondag 27 mei 2018 18:59 schreef Letstalk het volgende:

[..]

Okay, goed verhaal. Je doet hierin nogal wat aannames over het gebruik van TS, dit is misschien iets waar TS zelf over moet beslissen maar ik verwacht zelf niet dat TS hoogstaande video en foto bewerking doet, daar zij dan wel had vernoemd welke programma's ze gebruikt bv. Ik denk zelf dat een i5 8400 meer dan genoeg is en dat de TS in dit geval de 50% hogere prijs zeker niet gaat terug zien in gebruiksgemak. Maar goed mocht TS wel aan intense video editing doen heb je zeker gelijk. Maar dan is een videokaart ook aan te raden :)
Natuurlijk doe ik aannames over het gebruik van TS. Dat kan ook niet anders omdat ze daar zelf tot nu toe niet echt duidelijk over is geweest en je nu eenmaal van bepaalde vooronderstellingen uit moet gaan als je een voorstel doet voor een systeem.
quote:
Het moederbord dat je hebt gekozen heeft 4 slots voor RAM, zie het punt dus niet echt. Een half jaar of een jaar later dezelfde types ram kopen (zo snel kom je er echt wel achter of je genoeg hebt of niet) is echt geen probleem. Zo hard gaat dat niet dat je een jaar of twee jaar later opeens een bepaald type ram niet meer kunt krijgen, zeker niet van de grote merken.
Dat is wel zo, en ik heb uiteraard met het oog op een latere mogelijke uitbreiding van het geheugen gekozen voor een bord met 4 RAM slots, bij µATX borden is dat lang niet altijd het geval. Het belangrijkste bezwaar tegen 16 GB RAM is momenteel de prijs, technisch is er niets op tegen.

Als je de Best Buy Guides van Tweakers van de afgelopen maanden bekijkt, dan zie je dat ze daar ook steevast kiezen voor 16 GB of meer, zoals 32 GB bij een workstation met een totale prijs van ca. ¤ 1280. Al met al is het dus helemaal niet ongewoon om voor 16 GB RAM te kiezen bij een budget tussen pakweg ¤ 1000 en ¤ 1500 voor de hardware. Alleen bij de low budget systemen wordt nog gekozen voor 8 GB RAM, maar dan hebben we het over systemen die (exculsief software) niet meer mogen kosten dan pakweg ¤ 350. En aangezien TS een (veel) hoger budget heeft aangegeven heb ik gekozen voor 16 GB RAM.

Misschien is het nog zinnig om op te merken dat bij een systeem zonder losse videokaart een deel van het RAM wordt gebruikt als videogeheugen. Deze geheugenallocatie is dynamisch, maar volgens Intel kan maximaal de helft van het geheugen gebruikt worden door de geïntegreerde GPU. Dat betekent dus dat je met 16 GB RAM ervan verzekerd bent dat er altijd tenminste 8 GB beschikbaar is voor applicaties.
quote:
Tsja, zoals ik zelf al aangaf kun je dat wel stellen, dat het krap is, maar waar baseer je dat dan op? Gewoon roepen dat dat krap is zegt niets.
Dat begrijp ik, maar ik roep nooit zomaar iets en je ziet dat teksten wel erg lang worden en minder uitnodigen tot lezen als ik elke uitspraak die ik doe moet onderbouwen.
quote:
Zoals ik zelf al voorrekende is sims 4 (waar TS het zelf over heeft) 10 GB en windows is 30-40 en dan nog gewone programma's en je houdt echt meer dan genoeg ruimte over. Voor opslag van bestanden etc heb je de HDD. Verder wbt bottlenecken enz, hoeveel ga je daarvan merken bij office/simsen en internetten? Geen drol.
Ik heb al vaker gemerkt hier op FOK dat er nogal wat weerstand bestaat tegen de keuze voor een PCIe M.2 SSD, en dat terwijl alle moderne borden zijn uitgerust met een M.2 slot voor een dergelijke SSD en terwijl het nut van een SSD an sich inmiddels door niemand meer in vraag wordt gesteld. Tot voor kort was dat vooral een kwestie van geld, maar het prijsverschil tussen een PCIe M.2 SSD en een traditionele SATA SSD van dezelfde capaciteit is inmiddels dermate klein geworden dat het irrationeel zou zijn nog voor een SATA SSD te kiezen als je een bord hebt dat geschikt is voor een PCIe M.2 SSD.
quote:
Waarom zou er later nog een nota bene zware grafische kaart moeten worden toegevoegd?
Dat heb ik niet gezegd. Ik heb gezegd dat het bij de keuze van de voeding zinnig is in ieder geval de mogelijkheid open te houden om later nog een (zware) grafische kaart toe te voegen zonder dat daarvoor tevens de voeding vervangen zou moeten worden. Die mogelijkheid zou zich voor kunnen doen als in de toekomst het gebruik dat TS of haar huisgenoten van de computer willen maken verandert. Misschien heeft ze wel kinderen die over een poosje oud genoeg zijn om te willen en kunnen gamen, ik noem maar wat. Maar ook hier geldt weer dat ik aannames moet doen en mogelijkheden open wil en moet houden omdat TS onvoldoende informatie verschaft.
quote:
Lees nu dat je stelt dat optische media echt nog wel 10 jaar een ding blijft. Prima, kun je denken, laat het lekker aan TS over of zij dat de laatste 5 jaar nog heeft gebruikt op haar pc. Ik en velen met mij in ieder geval niet. Zou zelf dus zeggen: bespaar dat geld lekker uit.
Ik heb niet gezegd dat optische media nog 10 jaar een 'ding' blijven, maar dat ze nog tientallen jaren voorhanden zullen zijn en dat er ook behoefte zal blijven bestaan om ze af te kunnen spelen, dat is iets heel anders. Vergelijk het maar met langspeelplaten: dat is technologie die is geïntroduceerd in 1948 en inmiddels technisch allang is achterhaald. We zijn nu 70 jaar verder maar toch is er nog steeds behoefte om oude (en nieuwe) langspeelplaten af te kunnen spelen. Ik heb als voorbeeld gegeven dat TS wellicht over een uitgebreide collectie audio CD's beschikt, zoals zoveel mensen die hebben. Dan is het zinnig om die CD's te rippen en - bij voorkeur lossless - op te slaan in een computer of een NAS, zodat je ze in het vervolg kunt streamen naar je audio installatie. Maar om dit te kunnen doen heb je wel een optisch schijfstation nodig in of bij je computer.
quote:
Had het bedrag verkeerd gelezen, dus bespaar 55 euro uit en ga lekker voor de stock koeler. TS zegt nergens dat het systeem super stil moet zijn. Ik heb juist begrepen en ervaren dat de stock koeler prima zijn werk doet. Daarnaast: hoevaak gaat TS maximaal belasten...?
Ik heb al veel vaker systemen samengesteld voor anderen en mijn ervaring is altijd geweest dat een stil systeem door gebruikers die een systeem niet primair aanschaffen om te gamen buitengewoon op prijs wordt gesteld. Sterker nog, voor sommigen was het een openbaring na jarenlang te hebben gewerkt met een run-of-the-mill herriebak van een of andere discounter.
quote:
Wat betreft het budget: ze gaf zelf aan dat 1000 ook mag, ik snap dus wel dat je graag 1500 euro vol maakt maar volgens mij bespaar je uiteindelijk gewoon meer als je minder uitgeeft.
Dat hoeft helemaal niet maar is afhankelijk van de regelingen waar ze gebruik van kan maken. Ik heb ook vaak systemen samengesteld voor mensen waarbij bijvoorbeeld de werkgever de volledige kosten droeg, uiteraard tot een bepaald maximum. En dan ben je een dief van je eigen portemonnee als je bijvoorbeeld een budget krijgt toegekend van 1500 euro maar daarvan slechts 1000 euro gebruikt.
quote:
Maar ook dat is een keuze die TS zelf lekker moet maken.
Uiteraard, maar dan moet ze wel iets van zich laten horen, vind je ook niet?
quote:
Ik wil met mijn commentaar alleen aangeven dat het ook gewoon een stukkie goedkoper kan, dan houd je nog geld over voor andere leuke dingen.
Uiteraard kan het goedkoper, maar dat is geen nieuws. Je kunt het hele systeem blijven uitkleden tot je terecht komt bij iets als die zogeheten budgetsystemen van Tweakers rond de 350 euro. Maar dat is hier duidelijk niet de bedoeling.
quote:
Bovendien is een overkill het gewoon niet echt waard, met het geld dat je uitspaart ben je ook weer eerder bij een nieuwere pc over een paar jaar, plus tegenwoordig zijn de upgrades steeds kleiner van generatie op generatie en mag je gewoon verwachten dat dit soort hardware rustig 5-10 jaar meegaat.
Ik denk dat we een verschillende perceptie hebben van overkill. De behoefte aan bijvoorbeeld werkgeheugen, opslagcapaciteit en rekenkracht is de afgelopen jaren alleen maar toegenomen, en het is niet te verwachten dat daar snel een einde aan komt, ondanks zaken als cloud opslag. Dus als je nieuwe hardware aanschaft met de gedachte dat je daar 10 jaar mee vooruit wil kunnen, dan kun je daar maar beter op proberen te anticiperen. Geld (uit)sparen met het idee om dat over een paar jaar bij weer een nieuwe computer te leggen is een bijzonder slechte strategie door de lage rentestand en de geldontwaarding.

[ Bericht 0% gewijzigd door Riparius op 28-05-2018 20:16:04 ]
pi_179448975
misschien mis ik iets,
maar waarom geen laptop als je nu al uit de voeten kan met een 10 jaar oude pc?
  maandag 28 mei 2018 @ 16:20:48 #29
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_179449123
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2018 22:43 schreef c-u-t-e het volgende:

[..]

Via Tweakers ben ik bij 2 behuizingen gekomen. Ik begin vanavond maar eens met het vergelijken van behuizingen en het lezen van reviews. Helaas zijn deze zo uiteenlopend. Ik ben zo'n Noob hierin dat ik daardoor direct niet meer weet waar ik nu eigenlijk op moet letten. Want de ene zegt dat dit mankeert aan de ene kast en de andere zegt dat dat mankeert aan de andere kast.

Deze 2 behuizingen zijn qua Reviews en scores het beste (en slechtste???) Wat zeg jij?:
https://tweakers.net/pric(...)zwart/specificaties/
https://tweakers.net/pric(...)indow/specificaties/
Ik heb de Define R4 (wist niet dat die nog te koop was, inmiddels heb je ook de R6).
Geweldige kast. Nog steeds zeer blij mee (4.5 jaar en intensief gebruik).
Ja inderdaad, V. ja.
pi_179454640
quote:
0s.gif Op maandag 28 mei 2018 16:20 schreef V. het volgende:

[..]

Ik heb de Define R4 (wist niet dat die nog te koop was, inmiddels heb je ook de R6).
Geweldige kast. Nog steeds zeer blij mee (4.5 jaar en intensief gebruik).
De Fractal Design Define R4 Black Pearl is op een heel enkele plaats nog te koop (hier). Excellente kast inderdaad, maar komt vanwege de leverbaarheid niet meer in aanmerking als je een compleet systeem wil laten samenstellen bij één van de bekende computerwinkels zoals Informatique of Azerty. De R5 vond ik persoonlijk wat minder geslaagd door de goedkoop ogende plastic afdekkingen aan de bovenkant met fragiele nokjes die heel gemakkelijk afbraken. De R6 heb ik nog niet in levenden lijve kunnen aanschouwen, maar afgaande op de reviews is deze weer beter. Wel is de fancontroller komen te vervallen en dat vind ik toch wat minder.

In mijn onderdelenlijstje hierboven heb ik voor TS voorlopig gekozen voor de Fractal Design Define Mini Black Pearl omdat deze nog wel goed leverbaar is en wat minder massaal oogt dan de reguliere R4. Dat betekende wel dat ik ook voor een µATX bord moest kiezen, maar ik denk dat dat voor TS geen bezwaar zal zijn.
  dinsdag 29 mei 2018 @ 09:25:21 #31
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_179461912
Nee, dat lijkt mij ook niet.Voor de dingen die zij er mee wil zou ik ook een mini-build doen.
Ja inderdaad, V. ja.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')