De ouders willen gewoon het hoogst mogelijke advies, want dat is 'beter'. Hoe dat tot stand komt vindt echt niemand interessant.quote:Op maandag 21 mei 2018 21:49 schreef probeer het volgende:
[..]
Je weet dat een kind meerdere cito toetsen maakt he? Dan zou alleen de toets in groep 8 correct zijn, en die in 5, 6 en 7 incorrect?
Wat Janneke ook al zegt: "Een docent baseert zijn/haar advies voor een goed deel op een cito-achtig volgsysteem en ervaring van meerdere jaren."
Er worden tijdens die jaren meerdere cito-toetsen afgenomen. Maar alleen die in groep 8 zou dan leidend moeten zijn? Degenen in voorgaande jaren, waar de docent mede zijn/haar advies op baseert, zijn onzin?
Cherry-picking.quote:Op maandag 21 mei 2018 21:50 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
De ouders willen gewoon het hoogst mogelijke advies, want dat is 'beter'. Hoe dat tot stand komt vindt echt niemand interessant.
Ze zijn geen onzin, ze bepalen immers gedeeltelijk het advies van de docent.quote:Op maandag 21 mei 2018 21:49 schreef probeer het volgende:
[..]
Je weet dat een kind meerdere cito toetsen maakt he? Dan zou alleen de toets in groep 8 correct zijn, en die in 5, 6 en 7 incorrect?
Wat Janneke ook al zegt: "Een docent baseert zijn/haar advies voor een goed deel op een cito-achtig volgsysteem en ervaring van meerdere jaren."
Er worden tijdens die jaren meerdere cito-toetsen afgenomen. Maar alleen die in groep 8 zou dan leidend moeten zijn? Degenen in voorgaande jaren, waar de docent mede zijn/haar advies op baseert, zijn onzin?
Edit: Nee, niet eens 'de citotoets in groep 8 is leidend'. Maar 'de citotoets in groep 8 is leidend, maar alleen als het hoger uitvalt dan het advies van de school'.
Zoals ik al zei; cherry-picking.
Manmanman, prima dat je een hekel hebt aan de macht van de cito, maar trek niet van die valse vergelijkingen.quote:Op maandag 21 mei 2018 21:51 schreef probeer het volgende:
[..]
Cherry-picking.
Ik zal bij onze onderwijs-coordinator ook eens het idee neerleggen dat studenten gewoon zelf mogen kiezen welke resultaten wel of niet meetellen. Ik voorzie voorstanders bij de financiele afdeling, maar felle tegenstanders onder iedereen die iets om de kwaliteit van het onderwijs en de waarde van het diploma geeft.
Ik heb geen hekel aan de macht van de cito zelf. Is niets meer dan een toetsingsvorm.quote:Op maandag 21 mei 2018 22:03 schreef ludovico het volgende:
[..]
Manmanman, prima dat je een hekel hebt aan de macht van de cito, maar trek niet van die valse vergelijkingen.
Ik denk toch dat gemiddelde ouder wel waarde hecht aan professioneel advies.quote:Op maandag 21 mei 2018 21:50 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
De ouders willen gewoon het hoogst mogelijke advies, want dat is 'beter'. Hoe dat tot stand komt vindt echt niemand interessant.
Bewust het advies van professionals als objectief zien echter...quote:Op maandag 21 mei 2018 22:08 schreef probeer het volgende:
[..]
Ik heb geen hekel aan de macht van de cito zelf. Is niets meer dan een toetsingsvorm.
Ik heb een lichte hekel aan ouders die bewust blind zijn voor het advies van professionals en hun eigen wil doordrijven door te veel waarde toe te kennen aan resultaten die binnen hun straatje passen. Als dat niet de cito zou zijn, dan was het wel iets anders.
En ik heb een lichte hekel aan de onderwijsinstellingen die daar in mee gaan / dat gedrag enablen.
Dat zal inderdaad op verschillende vlakken erg lastig zijn, maar ik ben er voorstander van.quote:Op maandag 21 mei 2018 22:09 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ik denk toch dat gemiddelde ouder wel waarde hecht aan professioneel advies.
Opschalen / terugschalen mag ook wel gemakkelijker worden in de middelbare school. Mij part hebben vwo en havo klassen dezelfde roosters en kunnen ze aanschuiven bij het niveau naar smaak. Ben je goed in Duits ga je naar vwo Duits. Ben je slecht in Nederlands doe je havo Nederlands...
Maarja zal wel lastig zijn hè..
Probeer dat maar eens aan ouders uit te leggen. Wordt vaak genoeg simpelweg niet geaccepteerd. 'Nee, dat gaat niet gebeuren. De school dient het maar op te lossen.'quote:Op maandag 21 mei 2018 22:13 schreef ludovico het volgende:
[..]
Bewust het advies van professionals als objectief zien echter...
Dat is het bewezen niet. Dus als de cito dan in je voordeel spreekt... En het grootste risico is dat iemand naar jaar 2 naar een lager niveau stroomt. Heeft dat alleen voordelen.
Dat afstromen moet ook niet zo erg gevonden worden... Per extra afstromer zit er misschien wel een extra kind op een hoger niveau.
Jaartje blijven zitten in de hoogste klassen is ook niet erg.
En net moesten die stomme docenten nog vooral hun smoel dichthouden en de citoscore overnemen. Wat is het nu?quote:Op maandag 21 mei 2018 22:09 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ik denk toch dat gemiddelde ouder wel waarde hecht aan professioneel advies.
Het is inderdaad erg lastig. Vooral op organisatorisch vlak, maar er zit ook nog een ander probleem aan vast, met betrekking tot de doorstroming naar mbo/hbo/wo. Met een 'mengdiploma' waarbij je een aantal vakken op havo gedaan hebt en een aantal op vwo, mag je dan naar de uni of niet? Heb je nu een havo-diploma met vwo-vakken, of een vwo-diploma met havo-vakken? Ingewikkeld.quote:Opschalen / terugschalen mag ook wel gemakkelijker worden in de middelbare school. Mij part hebben vwo en havo klassen dezelfde roosters en kunnen ze aanschuiven bij het niveau naar smaak. Ben je goed in Duits ga je naar vwo Duits. Ben je slecht in Nederlands doe je havo Nederlands...
Maarja zal wel lastig zijn hè..
Dan krijg je inderdaad eenzelfde situatie als wat je nu tussen bepaalde bachelor- en master-opleidingen ziet: toelatingseisen gericht op specifieke vakken / kennis. Met dientengevolge allemaal pre-master opleidingen en dergelijke. Dat zal dan ook tussen middelbare school en universiteit / hbo plaats gaan vinden.quote:Op maandag 21 mei 2018 22:17 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Het is inderdaad erg lastig. Vooral op organisatorisch vlak, maar er zit ook nog een ander probleem aan vast, met betrekking tot de doorstroming naar mbo/hbo/wo. Met een 'mengdiploma' waarbij je een aantal vakken op havo gedaan hebt en een aantal op vwo, mag je dan naar de uni of niet? Heb je nu een havo-diploma met vwo-vakken, of een vwo-diploma met havo-vakken? Ingewikkeld.
Tja, dat klinkt wel leuk, maar als je tijdens je vooropleiding geen serieuze wiskundevakken hebt gehad, dan wordt een bèta-opleiding flink aanpoten. De keuzes maak je volgens mij nog steeds gewoon hoofdzakelijk in het vierde en vijfde jaar van het vwo, dus brugklas is wat overdreven.quote:Op maandag 21 mei 2018 22:23 schreef probeer het volgende:
[..]
Dan krijg je inderdaad eenzelfde situatie als wat je nu tussen bepaalde bachelor- en master-opleidingen ziet: toelatingseisen gericht op specifieke vakken / kennis. Met dientengevolge allemaal pre-master opleidingen en dergelijke. Dat zal dan ook tussen middelbare school en universiteit / hbo plaats gaan vinden.
En ik vind er zeker wat voor te zeggen dat je iemand van 17-18 nog niet met die specifieke eisen (die per opleiding zeer uitlopend zullen zijn) kan opzadelen. Een vwo-diploma moet garanderen dat je elke universitaire opleiding kan gaan volgen. Niet alleen maar onder voorbehoud van bepaalde cijfers voor specifieke vakken. Dan ga je in feite al van brugklas-leerlingen vragen dat ze weten wat ze 5-6 jaar later willen gaan doen, en daar al heel gericht naar toe gaan werken. En dat werkt bij de meerderheid simpelweg niet.
Nouja vind ik wel, maar ook de motivatie etc is totaal niet uitgekristalliseerd bij die kinderen dus niveau hoppen zou makkelijker moeten zijnquote:Op maandag 21 mei 2018 22:15 schreef probeer het volgende:
[..]
Probeer dat maar eens aan ouders uit te leggen. Wordt vaak genoeg simpelweg niet geaccepteerd. 'Nee, dat gaat niet gebeuren. De school dient het maar op te lossen.'
En die denkwijze waarin ouders bepalen wat er gebeurt, begint dus al bij het negeren van het advies van de basisschool wanneer dat beter uit komt.
Je kan niet zeggen 'de ouders bepalen het niveau' maar dan vervolgens wel verwachten dat ze het accepteren wanneer de school dat niveau later bij moet stellen. Dat rijmt gewoon niet met elkaar.
Advies ter harte nemen is wat anders dan het opvolgen. Ligt aan hoe overtuigend iemand is. Desondanks neem je de mensen waar je advies inwint wel serieus.quote:Op maandag 21 mei 2018 22:17 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
En net moesten die stomme docenten nog vooral hun smoel dichthouden en de citoscore overnemen. Wat is het nu?
[..]
Het is inderdaad erg lastig. Vooral op organisatorisch vlak, maar er zit ook nog een ander probleem aan vast, met betrekking tot de doorstroming naar mbo/hbo/wo. Met een 'mengdiploma' waarbij je een aantal vakken op havo gedaan hebt en een aantal op vwo, mag je dan naar de uni of niet? Heb je nu een havo-diploma met vwo-vakken, of een vwo-diploma met havo-vakken? Ingewikkeld.
Maar inhoudelijk gezien kun je er eigenlijk alleen maar voorstander van zijn.
Bij het kiezen van een profiel weet je het best wel aardig volgens mij?quote:Op maandag 21 mei 2018 22:23 schreef probeer het volgende:
[..]
Dan krijg je inderdaad eenzelfde situatie als wat je nu tussen bepaalde bachelor- en master-opleidingen ziet: toelatingseisen gericht op specifieke vakken / kennis. Met dientengevolge allemaal pre-master opleidingen en dergelijke. Dat zal dan ook tussen middelbare school en universiteit / hbo plaats gaan vinden.
En ik vind er zeker wat voor te zeggen dat je iemand van 17-18 nog niet met die specifieke eisen (die per opleiding zeer uitlopend zullen zijn) kan opzadelen. Een vwo-diploma moet garanderen dat je elke universitaire opleiding kan gaan volgen. Niet alleen maar onder voorbehoud van bepaalde cijfers voor specifieke vakken. Dan ga je in feite al van brugklas-leerlingen vragen dat ze weten wat ze 5-6 jaar later willen gaan doen, en daar al heel gericht naar toe gaan werken. En dat werkt bij de meerderheid simpelweg niet.
Ik deel je zorgen over de objectiviteit van docenten. Het gevaar dat kinderen worden ingedeeld op basis van de socio-economische status, of zelfs de mondigheid van de ouders, is reëel en aanwezig. Daarom denk ik nog steeds dat een goede combinatie van zowel CITO als de ervaring van de docenten in het PO, de beste resultaten oplevert. Ik proef een hoog of/of gehalte in de posts van dit draadje terwijl en/en, mijns inziens, de betere optie is.quote:Op maandag 21 mei 2018 22:13 schreef ludovico het volgende:
[..]
Bewust het advies van professionals als objectief zien echter...
Dat is het bewezen niet. Dus als de cito dan in je voordeel spreekt... En het grootste risico is dat iemand naar jaar 2 naar een lager niveau stroomt. Heeft dat alleen voordelen.
Dat afstromen moet ook niet zo erg gevonden worden... Per extra afstromer zit er misschien wel een extra kind op een hoger niveau.
Jaartje blijven zitten in de hoogste klassen is ook niet erg.
Wij waren bv een andere mening, leg de lat iets lager, was onze reactie.quote:Op maandag 21 mei 2018 22:15 schreef probeer het volgende:
Probeer dat maar eens aan ouders uit te leggen. Wordt vaak genoeg simpelweg niet geaccepteerd. 'Nee, dat gaat niet gebeuren. De school dient het maar op te lossen.'
Op mijn school leverde dat meestal geen tijdsverlies op. Alleen 4-vwo naar 5-havo kon niet.quote:Op dinsdag 22 mei 2018 16:37 schreef DuizendGezichten het volgende:
[..]
Zelfs voor de leerlingen waarvan het terugzetten als een opluchting wordt ervaren, die zijn er ook, kan je dan zeggen dat ze de tijd ervoor min of meer als verloren kunnen beschouwen.
Bepaal je samen met het kind in overleg etc. Cito dicteert samen met advies docent wat dan de keuzemogelijkheid is.. dat lijkt mij gewoon het beste.quote:Op dinsdag 22 mei 2018 16:37 schreef DuizendGezichten het volgende:
[..]
Ik deel je zorgen over de objectiviteit van docenten. Het gevaar dat kinderen worden ingedeeld op basis van de socio-economische status, of zelfs de mondigheid van de ouders, is reëel en aanwezig. Daarom denk ik nog steeds dat een goede combinatie van zowel CITO als de ervaring van de docenten in het PO, de beste resultaten oplevert. Ik proef een hoog of/of gehalte in de posts van dit draadje terwijl en/en, mijns inziens, de betere optie is.
Naar mijn smaak stap je ook te gemakkelijk over de sociaal/emotionele gevolgen van het "terugzetten" van een leerling naar een lager niveau. Het is een knauw van jewelste. Ze hebben "gefaald" en als beloning mogen ze in een nieuwe klas weer helemaal onderaan de pikorde beginnen. Met als resultaat ook lagere uitkomsten op het nieuwe niveau.
Zelfs voor de leerlingen waarvan het terugzetten als een opluchting wordt ervaren, die zijn er ook, kan je dan zeggen dat ze de tijd ervoor min of meer als verloren kunnen beschouwen.
Dus dat terugzetten, daar zitten nogal wat haken en ogen aan, die je mee moet nemen. Dus een "doe maar zo hoog mogelijk, zie maar waar het schip strand, je kan altijd omlaag" is in de meeste gevallen, hoewel ik de intentie begrijp, niet in het belang van het kind. Een goed advies, waarna het kind de maximale kans van slagen heeft wel.
Oh, kan bij mij op schoo wel.quote:Op dinsdag 22 mei 2018 19:46 schreef Igen het volgende:
[..]
Op mijn school leverde dat meestal geen tijdsverlies op. Alleen 4-vwo naar 5-havo kon niet.
Ik ben voor een combi van A en D. Omdat je dan feitelijk (cijfers) en op basis van de daadwerkelijke middelbare schoolvakken kunt kijken wat het niveauverschil is tussen leerlingen. Tevens meet het een heel jaar en niet een zeer korte periode. Je kunt al wel een korte voorsortering maken op basis van Cito en leerkracht maar niet zo drastisch dat mensen nergens anders meer heen kunnen na het advies van de leraarquote:Op maandag 21 mei 2018 10:56 schreef ChrisCarter het volgende:
Optie D vind ik de minst logische/wenselijke keuze. Als je nu al ziet wat voor niveauverschillen er ontstaan in klassen in de onderbouw lijkt me dat het lastigste systeem om te gebruiken.
Hoe kijk jij er zelf tegenaan?
Oneens. D is imo juist het meest logische, als we ons onderwijs moderner en globalisering-proof willen maken. Dat hele castesysteem is zo typisch Nederlands en een overblijfsel van voor de Mammoetwet. Het is totaal niet uit te leggen aan een Amerikaan, Brit of Scandinavier.quote:Op maandag 21 mei 2018 10:56 schreef ChrisCarter het volgende:
Optie D vind ik de minst logische/wenselijke keuze. Als je nu al ziet wat voor niveauverschillen er ontstaan in klassen in de onderbouw lijkt me dat het lastigste systeem om te gebruiken.
Hoe kijk jij er zelf tegenaan?
We blijven dit elkaar graag aanpraten, maar het is gewoonweg niet waar. We moeten juist af van het borrelpraatgelul dat je met een vmbo-advies eigenlijk gedoemd bent om te mislukken.quote:Op woensdag 23 mei 2018 14:20 schreef tomatenrood het volgende:
Al op 11-jarige leeftijd krijgen kinderen een beoordeling die de rest van hun leven bepaalt!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |