abonnement bol.com Unibet Coolblue
  maandag 21 mei 2018 @ 10:46:55 #1
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_179298253
quote:
Momentopname wint van leerlingvolgsysteem
Het in acht jaar zorgvuldig opgebouwde en bijgewerkte leerlingvolgsysteem wordt in één klap volledig teniet gedaan door de Cito-toets. De juffrouw of meester van groep acht krijgt het nakijken.

In 2015 werd de eindtoets in het primaire onderwijs voor het eerst afgenomen in april. Dit gebeurde daarvoor elk jaar in februari. Met het verschuiven van de afname van deze eindtoets zou men minder de nadruk leggen op het allesbeslissende moment waarop het kind móest presteren om het gewenste resultaat te behalen. De leerkracht kreeg op deze manier meer de regie in handen door het geven van een advies (voor 1 maart), nog voordat de eindtoets begonnen was.

Toch zijn veel mensen het niet eens met het verschuiven van het afnamemoment van de eindtoets. De objectiviteit van de eindtoets zou hierdoor namelijk in het gedrang komen. Want wat is nog de waarde van een eindtoetsscore die afwijkt van het schooladvies? En geeft zo’n gestandaardiseerde eindtoets niet gelijke kansen voor elke leerling? Vragen die vaak ontstaan uit onwetendheid en met name onzekerheid.

Dat een nationaal opgezette toets aan ieder kind zogenaamd gelijke kansen biedt, lijkt rationeel gezien inderdaad aannemelijk. Dat was destijds ook een van de redenen waarom de Cito-toets eind jaren zestig in het leven werd geroepen: om door middel van een centraal georganiseerde, uniforme toets kansenongelijkheid te voorkomen. Wat men hierbij echter over het hoofd zag, is dat elk kind een andere contextuele en emotionele achtergrond heeft, waardoor er nooit sprake kan zijn van totale kansengelijkheid. Hierbij gaan we uit van het feit dat er kinderen zijn die moeten omgaan met situaties als scheidingen, pestgedrag, ziekte, faalangst, etc. Allemaal redenen die kunnen zorgen voor een vertekend beeld tijdens het maken van zo’n stressvolle eindtoets en die een score kan opleveren die onrecht doet aan het kind.

Dat de score van zo’n eindtoets enkel is gaan dienen als indicator van een mogelijke niveaubepaling, is dus een goede zaak. Evenals het feit dat de leerkracht reeds vóór het afnemen van de eindtoets het advies mag geven over de toekomstige, potentiële leerroute van een kind.

Door het leerlingvolgsysteem dat basisscholen van elke leerling vanaf groep 1 moeten aanleggen, wordt vrijwel meteen inzichtelijk wat de capaciteiten en mogelijke kansen van een kind zijn op een bepaalde leerroute in het voortgezet onderwijs. Naast het feit dat hierin vorderingen en resultaten komen te staan omtrent de cognitieve bagage zoals rekenen en taal, mogen hier ook andere vorderingen in vermeld worden zoals persoonlijke ontwikkelingen en observaties. Kortom, we mogen er vanuit gaan dat de leerkracht van groep acht mede hierdoor beslagen ten ijs komt bij het formuleren van het eindadvies.

Leerkracht genegeerd
Nu, drie jaar nadat de eerste eindtoets in april werd afgenomen, kunnen we inmiddels een voorzichtige conclusie trekken over het verschuiven van de eindtoets. Zo’n vijf weken nadat de eindtoets gemaakt is, ontvangen de leerlingen de score hiervan. Wanneer een leerling tijdens de toets hoger heeft gescoord dan het advies van de leerkracht, mag het advies worden bijgesteld naar boven, in overleg met de betrokken leerling, de ouders en school. Dit zou concreet betekenen dat een havo-advies uiteindelijk kan worden bijgesteld tot een vwo-advies, wanneer de score toereikend blijkt te zijn. In 2017 kwam bijna 32% van de toetsuitslagen in aanmerking voor een heroverweging, waardoor het kind alsnog hoger mag worden ingedeeld, indien gewenst, en het advies van de leerkracht volledig genegeerd mag worden.

Hieruit blijkt dat de macht van de eindtoets nog altijd groot is. En dat de meeste mensen bij twijfel de kracht van een momentopname boven de mening van de leerkracht stellen. Het in acht jaar zorgvuldig opgebouwde en bijgewerkte leerlingvolgsysteem wordt hierbij in één klap volledig teniet gedaan. De juffrouw of meester van groep acht krijgt het nakijken. De score van de eindtoets krijgt gelijk. Iets wat onherroepelijk ook nog eens zorgt voor bijvoorbeeld problemen bij de aanmeldingen en indelingen van de brugklassen. De klassen zijn al ruwweg ingedeeld en er is niet altijd meer plaats op het schooltype van het nieuwe advies. En dan spreek ik nog niet over de druk die een kind kan voelen om toch maar de aangepaste leerroute te blijven volgen.

Er gaan dan ook al geruchten om mogelijk de eindtoets weer terug te schuiven van april naar februari. Zodat de discussies en het aantal herzieningen minder zullen worden en de druk van de allesbepalende toets weer gewoon wordt opgevoerd. Een en ander heeft beide voor- en nadelen. Feit blijft dat een instantie als Cito als enige wel vaart bij welke ontwikkeling dan ook. En dat is voor niemand een gunstige ontwikkeling. Behalve voor het Cito.
Bron
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De discussie over het verstrekken van niveau-adviezen is zo oud als de weg naar Rome, maar is in deze tijd van het jaar natuurlijk weer actueel. De adviezen zijn in maart al gegeven, en nu komen de cito-scores binnen. Er gaat menig gesprek worden gevoerd over het aanpassen van het advies - naar boven, uiteraard. Naar beneden mag namelijk ook, maar dat gaat natuurlijk niemand doen.

De discussie over 'de beste oplossing' (zo die al bestaat) wordt nogal vertroebeld. Want: de meeste gesprekspartners zijn helemaal niet geïnteresseerd in het beste systeem, maar alleen in de uitkomst die ze zelf graag willen hebben. De ouder wil het hoogste advies, de school wil goede scores voor de inspectie en het Cito wil graag (semi-)monopolist blijven.

Mogelijkheden
A. Handhaven wat we nu doen (leerkrachtadvies in maart, naar boven aan te passen na een goede cito-uitslag)
B. Cito volledig leidend maken (toets weer afnemen in februari, en je score is je schooladvies)
C. Cito afschaffen en de leerkracht leidend maken, op basis van het leerlingvolgsysteem
D. Überhaupt geen advies meer geven en op alle middelbare scholen brede brugklassen invoeren waar alle niveaus bij elkaar zitten.
E. Anders, namelijk...

Wat zou het moeten zijn?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  maandag 21 mei 2018 @ 10:56:18 #2
450551 ChrisCarter
Ti Ta Toverland
pi_179298410
Optie D vind ik de minst logische/wenselijke keuze. Als je nu al ziet wat voor niveauverschillen er ontstaan in klassen in de onderbouw lijkt me dat het lastigste systeem om te gebruiken.

Hoe kijk jij er zelf tegenaan?
  maandag 21 mei 2018 @ 11:11:30 #3
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_179298575
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2018 10:56 schreef ChrisCarter het volgende:
Optie D vind ik de minst logische/wenselijke keuze. Als je nu al ziet wat voor niveauverschillen er ontstaan in klassen in de onderbouw lijkt me dat het lastigste systeem om te gebruiken.

Hoe kijk jij er zelf tegenaan?
D is dan ook niets anders dan het één jaar uitstellen van het probleem. Maar omdat het in de media nog wel eens als 'oplossing' boven komt drijven, heb ik 'm er maar tussen gezet.

Ik denk zelf dat we in de hoek van C moeten zijn. Dat lvs bestaat niet voor niets, en wordt als het goed is opgebouwd uit een combinatie van ervaringen van de docent over de ontwikkeling, en scores voor gestandaardiseerde toetsen die ieder schooljaar 1 of enkele keren worden afgenomen. Een (cito-)eindtoets voegt daar volgens mij niet veel meer aan toe.

Maar het achterliggende probleem, namelijk dat geen enkele optie 100% onfeilbaar is en niemand zijn eigen kind in die 2% foutmarge wil hebben lost het niet op. Het is wat mij betreft dan ook van groot belang dat de doorstroom- en stapelmogelijkheden intact blijven en niet worden beperkt door allerlei financieringsproblemen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 21 mei 2018 @ 11:27:19 #4
862 Arcee
Look closer
pi_179298773
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2018 10:56 schreef ChrisCarter het volgende:
Optie D vind ik de minst logische/wenselijke keuze. Als je nu al ziet wat voor niveauverschillen er ontstaan in klassen in de onderbouw lijkt me dat het lastigste systeem om te gebruiken.
Maar dan is dat niveauverschil wel duidelijk gemaakt en dat is het doel, toch?
  maandag 21 mei 2018 @ 11:32:17 #5
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_179298838
Cito is toch geen monopolist meer? Voor zover ik weet doen ze op de school waar mijn kinderen zitten alleen Route 8.
And so is the past
pi_179299323
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2018 10:46 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Bron

Wat zou het moeten zijn?
Optie A i.c.m. een afgezwakte D.

Alle niveaus bij elkaar haalt niets uit.
Maar je zou bijvoorbeeld wel brugklassen kunnen maken in de trant van 'VBO/MAVO' 'MAVO/HAVO' en 'HAVO/VWO', dan liggen de niveau's wat dichter bij elkaar.

Mijn basisschoolleraar adviseerde bij mij bijvoorbeeld HAVO, met name i.v.m. gedrag. Bij de cito scoorde ik 550, het hoogst haalbare (niet foutloos overigens). Omdat de middelbare school in de omgeving een havo/vwo brugklas aanbood, hoefden we niet te kiezen.

Keerzijde hierbij is wel dat de underachievers hierbij makkelijk naar een lager niveau zullen gaan omdat het dan niet echt 'degraderen' is.
pi_179299539
Leerlingen die graag met de handen werken en goed kunnen leren schoppen ze nu het kantoor in en worden daar dood ongelukkig.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  maandag 21 mei 2018 @ 12:30:55 #8
462746 Linus_van_Pelt
met blauw dekentje
pi_179299547
Ik denk dat het echte probleem ligt bij het vervolg en hoe moeilijk het is om te stapelen of naar een hoger niveau te gaan als na twee jaar blijkt dat het kind op een te laag niveau zit. Dan ligt er ook minder druk om de juiste keuze te maken als het kind 11/12 is.

A lijkt mij trouwens wel de beste optie van de hierboven gestelde opties. Dat de toets wel positief kan meetellen, maar niet dat een momentopname de boel 'kan verpesten'.
  maandag 21 mei 2018 @ 14:04:34 #9
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_179301224
quote:
14s.gif Op maandag 21 mei 2018 11:32 schreef nogeenoudebekende het volgende:
Cito is toch geen monopolist meer? Voor zover ik weet doen ze op de school waar mijn kinderen zitten alleen Route 8.
Klopt, al hebben ze nog wel een wat bevoorrechte positie.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  maandag 21 mei 2018 @ 14:16:22 #10
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_179301409
Zelf neig ik dan naar C mits er gegarandeerd kan worden dat er ook daadwerkelijk vaste leraren zijn om het lvs fatsoenlijk bij te houden. Dat is op veel scholen nog wel eens een probleem. Vooral nu de laatste drie maanden van het schooljaar wordt er weer veel doorgeschoven.
And so is the past
  Moderator / Redactie FP + Sport maandag 21 mei 2018 @ 14:18:16 #11
408813 crew  trein2000
pi_179301441
C lijkt me. Dat is natuurlijk gewoon de Cito maar dan over 8 jaar uitgesmeerd. Geeft een veel betrouwbaarder beeld.

Moet er wel een fatsoenlijke (kwaliteits)controle zijn, want ik zie daar wel mogelijkheden om te sjoemelen.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_179301528
quote:
1s.gif Op maandag 21 mei 2018 12:30 schreef halfway het volgende:
Leerlingen die graag met de handen werken en goed kunnen leren schoppen ze nu het kantoor in en worden daar dood ongelukkig.
Als ze echter oud worden zonder gebreken, zullen ze minder ongelukkig zijn achteraf.
  maandag 21 mei 2018 @ 18:38:09 #13
398044 0ne_of_the_few
Mate verslaafde
pi_179305718
quote:
1s.gif Op maandag 21 mei 2018 14:18 schreef trein2000 het volgende:
C lijkt me. Dat is natuurlijk gewoon de Cito maar dan over 8 jaar uitgesmeerd. Geeft een veel betrouwbaarder beeld.

Moet er wel een fatsoenlijke (kwaliteits)controle zijn, want ik zie daar wel mogelijkheden om te sjoemelen.
Dit.

Overigens had ik een lagere cito dan het schooladvies was, en het schooladvies is gevolgd.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
  maandag 21 mei 2018 @ 18:40:35 #14
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_179305765
quote:
14s.gif Op maandag 21 mei 2018 14:16 schreef nogeenoudebekende het volgende:
Zelf neig ik dan naar C mits er gegarandeerd kan worden dat er ook daadwerkelijk vaste leraren zijn om het lvs fatsoenlijk bij te houden. Dat is op veel scholen nog wel eens een probleem. Vooral nu de laatste drie maanden van het schooljaar wordt er weer veel doorgeschoven.
Die garantie kan natuurlijk nooit worden gegeven, maar dat had je zelf ook al bedacht.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  maandag 21 mei 2018 @ 19:37:07 #15
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_179306917
quote:
1s.gif Op maandag 21 mei 2018 12:30 schreef halfway het volgende:
Leerlingen die graag met de handen werken en goed kunnen leren schoppen ze nu het kantoor in en worden daar dood ongelukkig.
Dat doen de ouders, he, niet de leerkrachten. Want werken met je handen is uncool.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  maandag 21 mei 2018 @ 19:38:04 #16
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_179306935
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2018 10:46 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Bron
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De discussie over het verstrekken van niveau-adviezen is zo oud als de weg naar Rome, maar is in deze tijd van het jaar natuurlijk weer actueel. De adviezen zijn in maart al gegeven, en nu komen de cito-scores binnen. Er gaat menig gesprek worden gevoerd over het aanpassen van het advies - naar boven, uiteraard. Naar beneden mag namelijk ook, maar dat gaat natuurlijk niemand doen.

De discussie over 'de beste oplossing' (zo die al bestaat) wordt nogal vertroebeld. Want: de meeste gesprekspartners zijn helemaal niet geïnteresseerd in het beste systeem, maar alleen in de uitkomst die ze zelf graag willen hebben. De ouder wil het hoogste advies, de school wil goede scores voor de inspectie en het Cito wil graag (semi-)monopolist blijven.

Mogelijkheden
A. Handhaven wat we nu doen (leerkrachtadvies in maart, naar boven aan te passen na een goede cito-uitslag)
B. Cito volledig leidend maken (toets weer afnemen in februari, en je score is je schooladvies)
C. Cito afschaffen en de leerkracht leidend maken, op basis van het leerlingvolgsysteem
D. Überhaupt geen advies meer geven en op alle middelbare scholen brede brugklassen invoeren waar alle niveaus bij elkaar zitten.
E. Anders, namelijk...

Wat zou het moeten zijn?
Aangepaste D:
Cito afschaffen, advies van leerkracht, 2 jaar durende brede brugklassen.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_179307058
De CITO-toets is in ieder geval nuttig om te voorkomen dat het schooladvies alleen maar op discriminerende vooroordelen is gebaseerd. :)
pi_179307180
quote:
1s.gif Op maandag 21 mei 2018 19:44 schreef Igen het volgende:
De CITO-toets is in ieder geval nuttig om te voorkomen dat het schooladvies alleen maar op discriminerende vooroordelen is gebaseerd. :)
8 jaar lang? Door meerdere docenten? Hardnekkige vooroordelen dan :/
"Pools are perfect for holding water"
pi_179307286
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2018 10:46 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Bron
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De discussie over het verstrekken van niveau-adviezen is zo oud als de weg naar Rome, maar is in deze tijd van het jaar natuurlijk weer actueel. De adviezen zijn in maart al gegeven, en nu komen de cito-scores binnen. Er gaat menig gesprek worden gevoerd over het aanpassen van het advies - naar boven, uiteraard. Naar beneden mag namelijk ook, maar dat gaat natuurlijk niemand doen.

De discussie over 'de beste oplossing' (zo die al bestaat) wordt nogal vertroebeld. Want: de meeste gesprekspartners zijn helemaal niet geïnteresseerd in het beste systeem, maar alleen in de uitkomst die ze zelf graag willen hebben. De ouder wil het hoogste advies, de school wil goede scores voor de inspectie en het Cito wil graag (semi-)monopolist blijven.

Mogelijkheden
A. Handhaven wat we nu doen (leerkrachtadvies in maart, naar boven aan te passen na een goede cito-uitslag)
B. Cito volledig leidend maken (toets weer afnemen in februari, en je score is je schooladvies)
C. Cito afschaffen en de leerkracht leidend maken, op basis van het leerlingvolgsysteem
D. Überhaupt geen advies meer geven en op alle middelbare scholen brede brugklassen invoeren waar alle niveaus bij elkaar zitten.
E. Anders, namelijk...

Wat zou het moeten zijn?
Die schrijfstijl ook altijd... Het sociaal wenselijke moet maar altijd gelden, je leest aan alles af dat dit geschreven is door iemand van "Joop" echt een zielig clubje is dat tering Jantjes....

Terecht dat de cito zwaarder telt dan de mening van de Juf als daaruit blijkt dat je slimmer bent.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_179307303
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2018 19:51 schreef probeer het volgende:

[..]

8 jaar lang? Door meerdere docenten? Hardnekkige vooroordelen dan :/
In landen zonder zo’n gestandaardiseerde test is dat echt een probleem en wordt soms met jaloezie naar de Nederlandse Cito-toets gekeken. :Y

Maar het beste schijnt toch te zijn om tot een jaar of 15 alle leerlingen nog bij elkaar te laten zitten, dacht ik.
pi_179307328
quote:
1s.gif Op maandag 21 mei 2018 19:56 schreef ludovico het volgende:

[..]

Die schrijfstijl ook altijd... Het sociaal wenselijke moet maar altijd gelden, je leest aan alles af dat dit geschreven is door iemand van "Joop" echt een zielig clubje is dat tering Jantjes....

Terecht dat de cito zwaarder telt dan de mening van de Juf als daaruit blijkt dat je slimmer bent.
Waarom dan überhaupt nog een oordeel van de docenten die je je hele schoolcarrière gevolgd hebben?
"Pools are perfect for holding water"
pi_179307395
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2018 19:58 schreef probeer het volgende:

[..]

Waarom dan überhaupt nog een oordeel van de docenten die je je hele schoolcarrière gevolgd hebben?
Als daaruit niet blijkt dat je slimmer bent, maar dommer, kan je het oordeel van de leerkracht nog laten gelden.

Maar als ik vraag naar cito scores dan is de voorspellende waarde van die cito score vrij hoog.

Oordeel van docenten dat laten downplayen is naar mijn idee stom, zorg er voor dat de brugklas genoeg persoonlijke aandacht geeft aan mensen die 7.5+ staan of 6.0- gemiddeld..

Mensen die hun motivatie halen uit "voldoende scoren" wil je ook niet in een gemengd klasje gooien.. worden ze lui van. (Net als ik)
Niveau gewoon naar beneden bijstellen op de middelbare school in gesprek met de leerling als het slecht gaat.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  Moderator / Redactie FP + Sport maandag 21 mei 2018 @ 20:07:03 #23
408813 crew  trein2000
pi_179307466
quote:
1s.gif Op maandag 21 mei 2018 19:56 schreef Igen het volgende:

[..]

In landen zonder zo’n gestandaardiseerde test is dat echt een probleem en wordt soms met jaloezie naar de Nederlandse Cito-toets gekeken. :Y

Maar het beste schijnt toch te zijn om tot een jaar of 15 alle leerlingen nog bij elkaar te laten zitten, dacht ik.
“Ja maar dan zitten mijn Roderick en bloem nog langer bij achmed en Priscilla. :')
Alleen al daarom gaat dat never nooit niet gebeuren
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  maandag 21 mei 2018 @ 20:07:27 #24
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_179307472
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2018 19:51 schreef probeer het volgende:

[..]

8 jaar lang? Door meerdere docenten? Hardnekkige vooroordelen dan :/
Een van de redenen voor invoering van de CITO-toets 50 jaar geleden was dan ook om een einde te maken aan die vooroordelen. In die tijd had het overigens nog niets met geografische herkomst te maken, maar was het 'oordeel' van de onderwijzer dat de zoon van de dokter naar de HBS mocht, en de dochter van de bakker naar de huishoudschool. Ongeacht de schoolprestaties.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_179307524
quote:
1s.gif Op maandag 21 mei 2018 20:07 schreef trein2000 het volgende:

[..]

“Ja maar dan zitten mijn Roderick en bloem nog langer bij achmed en Priscilla. :')
Alleen al daarom gaat dat never nooit niet gebeuren
Ja ja, precies. Dat is vast ook de reden om tegen de Cito-toets te zijn. Ja Achmed scoort wel goed op gestandaardiseerde tests maar dat betekent niks, en Roderick scoort weliswaar slecht maar dat ligt aan de faalangst. Dus Achmed naar het vmbo en Roderick naar het gymnasium! *O*
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')