Bronquote:Momentopname wint van leerlingvolgsysteem
Het in acht jaar zorgvuldig opgebouwde en bijgewerkte leerlingvolgsysteem wordt in één klap volledig teniet gedaan door de Cito-toets. De juffrouw of meester van groep acht krijgt het nakijken.
In 2015 werd de eindtoets in het primaire onderwijs voor het eerst afgenomen in april. Dit gebeurde daarvoor elk jaar in februari. Met het verschuiven van de afname van deze eindtoets zou men minder de nadruk leggen op het allesbeslissende moment waarop het kind móest presteren om het gewenste resultaat te behalen. De leerkracht kreeg op deze manier meer de regie in handen door het geven van een advies (voor 1 maart), nog voordat de eindtoets begonnen was.
Toch zijn veel mensen het niet eens met het verschuiven van het afnamemoment van de eindtoets. De objectiviteit van de eindtoets zou hierdoor namelijk in het gedrang komen. Want wat is nog de waarde van een eindtoetsscore die afwijkt van het schooladvies? En geeft zo’n gestandaardiseerde eindtoets niet gelijke kansen voor elke leerling? Vragen die vaak ontstaan uit onwetendheid en met name onzekerheid.
Dat een nationaal opgezette toets aan ieder kind zogenaamd gelijke kansen biedt, lijkt rationeel gezien inderdaad aannemelijk. Dat was destijds ook een van de redenen waarom de Cito-toets eind jaren zestig in het leven werd geroepen: om door middel van een centraal georganiseerde, uniforme toets kansenongelijkheid te voorkomen. Wat men hierbij echter over het hoofd zag, is dat elk kind een andere contextuele en emotionele achtergrond heeft, waardoor er nooit sprake kan zijn van totale kansengelijkheid. Hierbij gaan we uit van het feit dat er kinderen zijn die moeten omgaan met situaties als scheidingen, pestgedrag, ziekte, faalangst, etc. Allemaal redenen die kunnen zorgen voor een vertekend beeld tijdens het maken van zo’n stressvolle eindtoets en die een score kan opleveren die onrecht doet aan het kind.
Dat de score van zo’n eindtoets enkel is gaan dienen als indicator van een mogelijke niveaubepaling, is dus een goede zaak. Evenals het feit dat de leerkracht reeds vóór het afnemen van de eindtoets het advies mag geven over de toekomstige, potentiële leerroute van een kind.
Door het leerlingvolgsysteem dat basisscholen van elke leerling vanaf groep 1 moeten aanleggen, wordt vrijwel meteen inzichtelijk wat de capaciteiten en mogelijke kansen van een kind zijn op een bepaalde leerroute in het voortgezet onderwijs. Naast het feit dat hierin vorderingen en resultaten komen te staan omtrent de cognitieve bagage zoals rekenen en taal, mogen hier ook andere vorderingen in vermeld worden zoals persoonlijke ontwikkelingen en observaties. Kortom, we mogen er vanuit gaan dat de leerkracht van groep acht mede hierdoor beslagen ten ijs komt bij het formuleren van het eindadvies.
Leerkracht genegeerd
Nu, drie jaar nadat de eerste eindtoets in april werd afgenomen, kunnen we inmiddels een voorzichtige conclusie trekken over het verschuiven van de eindtoets. Zo’n vijf weken nadat de eindtoets gemaakt is, ontvangen de leerlingen de score hiervan. Wanneer een leerling tijdens de toets hoger heeft gescoord dan het advies van de leerkracht, mag het advies worden bijgesteld naar boven, in overleg met de betrokken leerling, de ouders en school. Dit zou concreet betekenen dat een havo-advies uiteindelijk kan worden bijgesteld tot een vwo-advies, wanneer de score toereikend blijkt te zijn. In 2017 kwam bijna 32% van de toetsuitslagen in aanmerking voor een heroverweging, waardoor het kind alsnog hoger mag worden ingedeeld, indien gewenst, en het advies van de leerkracht volledig genegeerd mag worden.
Hieruit blijkt dat de macht van de eindtoets nog altijd groot is. En dat de meeste mensen bij twijfel de kracht van een momentopname boven de mening van de leerkracht stellen. Het in acht jaar zorgvuldig opgebouwde en bijgewerkte leerlingvolgsysteem wordt hierbij in één klap volledig teniet gedaan. De juffrouw of meester van groep acht krijgt het nakijken. De score van de eindtoets krijgt gelijk. Iets wat onherroepelijk ook nog eens zorgt voor bijvoorbeeld problemen bij de aanmeldingen en indelingen van de brugklassen. De klassen zijn al ruwweg ingedeeld en er is niet altijd meer plaats op het schooltype van het nieuwe advies. En dan spreek ik nog niet over de druk die een kind kan voelen om toch maar de aangepaste leerroute te blijven volgen.
Er gaan dan ook al geruchten om mogelijk de eindtoets weer terug te schuiven van april naar februari. Zodat de discussies en het aantal herzieningen minder zullen worden en de druk van de allesbepalende toets weer gewoon wordt opgevoerd. Een en ander heeft beide voor- en nadelen. Feit blijft dat een instantie als Cito als enige wel vaart bij welke ontwikkeling dan ook. En dat is voor niemand een gunstige ontwikkeling. Behalve voor het Cito.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De discussie over het verstrekken van niveau-adviezen is zo oud als de weg naar Rome, maar is in deze tijd van het jaar natuurlijk weer actueel. De adviezen zijn in maart al gegeven, en nu komen de cito-scores binnen. Er gaat menig gesprek worden gevoerd over het aanpassen van het advies - naar boven, uiteraard. Naar beneden mag namelijk ook, maar dat gaat natuurlijk niemand doen.
De discussie over 'de beste oplossing' (zo die al bestaat) wordt nogal vertroebeld. Want: de meeste gesprekspartners zijn helemaal niet geïnteresseerd in het beste systeem, maar alleen in de uitkomst die ze zelf graag willen hebben. De ouder wil het hoogste advies, de school wil goede scores voor de inspectie en het Cito wil graag (semi-)monopolist blijven.
Mogelijkheden
A. Handhaven wat we nu doen (leerkrachtadvies in maart, naar boven aan te passen na een goede cito-uitslag)
B. Cito volledig leidend maken (toets weer afnemen in februari, en je score is je schooladvies)
C. Cito afschaffen en de leerkracht leidend maken, op basis van het leerlingvolgsysteem
D. Überhaupt geen advies meer geven en op alle middelbare scholen brede brugklassen invoeren waar alle niveaus bij elkaar zitten.
E. Anders, namelijk...
Wat zou het moeten zijn?Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
D is dan ook niets anders dan het één jaar uitstellen van het probleem. Maar omdat het in de media nog wel eens als 'oplossing' boven komt drijven, heb ik 'm er maar tussen gezet.quote:Op maandag 21 mei 2018 10:56 schreef ChrisCarter het volgende:
Optie D vind ik de minst logische/wenselijke keuze. Als je nu al ziet wat voor niveauverschillen er ontstaan in klassen in de onderbouw lijkt me dat het lastigste systeem om te gebruiken.
Hoe kijk jij er zelf tegenaan?
Maar dan is dat niveauverschil wel duidelijk gemaakt en dat is het doel, toch?quote:Op maandag 21 mei 2018 10:56 schreef ChrisCarter het volgende:
Optie D vind ik de minst logische/wenselijke keuze. Als je nu al ziet wat voor niveauverschillen er ontstaan in klassen in de onderbouw lijkt me dat het lastigste systeem om te gebruiken.
Optie A i.c.m. een afgezwakte D.quote:
Klopt, al hebben ze nog wel een wat bevoorrechte positie.quote:Op maandag 21 mei 2018 11:32 schreef nogeenoudebekende het volgende:
Cito is toch geen monopolist meer? Voor zover ik weet doen ze op de school waar mijn kinderen zitten alleen Route 8.
Als ze echter oud worden zonder gebreken, zullen ze minder ongelukkig zijn achteraf.quote:Op maandag 21 mei 2018 12:30 schreef halfway het volgende:
Leerlingen die graag met de handen werken en goed kunnen leren schoppen ze nu het kantoor in en worden daar dood ongelukkig.
Dit.quote:Op maandag 21 mei 2018 14:18 schreef trein2000 het volgende:
C lijkt me. Dat is natuurlijk gewoon de Cito maar dan over 8 jaar uitgesmeerd. Geeft een veel betrouwbaarder beeld.
Moet er wel een fatsoenlijke (kwaliteits)controle zijn, want ik zie daar wel mogelijkheden om te sjoemelen.
Die garantie kan natuurlijk nooit worden gegeven, maar dat had je zelf ook al bedacht.quote:Op maandag 21 mei 2018 14:16 schreef nogeenoudebekende het volgende:
Zelf neig ik dan naar C mits er gegarandeerd kan worden dat er ook daadwerkelijk vaste leraren zijn om het lvs fatsoenlijk bij te houden. Dat is op veel scholen nog wel eens een probleem. Vooral nu de laatste drie maanden van het schooljaar wordt er weer veel doorgeschoven.
Dat doen de ouders, he, niet de leerkrachten. Want werken met je handen is uncool.quote:Op maandag 21 mei 2018 12:30 schreef halfway het volgende:
Leerlingen die graag met de handen werken en goed kunnen leren schoppen ze nu het kantoor in en worden daar dood ongelukkig.
quote:Op maandag 21 mei 2018 10:46 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
BronAangepaste D:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De discussie over het verstrekken van niveau-adviezen is zo oud als de weg naar Rome, maar is in deze tijd van het jaar natuurlijk weer actueel. De adviezen zijn in maart al gegeven, en nu komen de cito-scores binnen. Er gaat menig gesprek worden gevoerd over het aanpassen van het advies - naar boven, uiteraard. Naar beneden mag namelijk ook, maar dat gaat natuurlijk niemand doen.
De discussie over 'de beste oplossing' (zo die al bestaat) wordt nogal vertroebeld. Want: de meeste gesprekspartners zijn helemaal niet geïnteresseerd in het beste systeem, maar alleen in de uitkomst die ze zelf graag willen hebben. De ouder wil het hoogste advies, de school wil goede scores voor de inspectie en het Cito wil graag (semi-)monopolist blijven.
Mogelijkheden
A. Handhaven wat we nu doen (leerkrachtadvies in maart, naar boven aan te passen na een goede cito-uitslag)
B. Cito volledig leidend maken (toets weer afnemen in februari, en je score is je schooladvies)
C. Cito afschaffen en de leerkracht leidend maken, op basis van het leerlingvolgsysteem
D. Überhaupt geen advies meer geven en op alle middelbare scholen brede brugklassen invoeren waar alle niveaus bij elkaar zitten.
E. Anders, namelijk...
Wat zou het moeten zijn?
Cito afschaffen, advies van leerkracht, 2 jaar durende brede brugklassen."This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
8 jaar lang? Door meerdere docenten? Hardnekkige vooroordelen dan :/quote:Op maandag 21 mei 2018 19:44 schreef Igen het volgende:
De CITO-toets is in ieder geval nuttig om te voorkomen dat het schooladvies alleen maar op discriminerende vooroordelen is gebaseerd.
quote:Op maandag 21 mei 2018 10:46 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
BronDie schrijfstijl ook altijd... Het sociaal wenselijke moet maar altijd gelden, je leest aan alles af dat dit geschreven is door iemand van "Joop" echt een zielig clubje is dat tering Jantjes....SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De discussie over het verstrekken van niveau-adviezen is zo oud als de weg naar Rome, maar is in deze tijd van het jaar natuurlijk weer actueel. De adviezen zijn in maart al gegeven, en nu komen de cito-scores binnen. Er gaat menig gesprek worden gevoerd over het aanpassen van het advies - naar boven, uiteraard. Naar beneden mag namelijk ook, maar dat gaat natuurlijk niemand doen.
De discussie over 'de beste oplossing' (zo die al bestaat) wordt nogal vertroebeld. Want: de meeste gesprekspartners zijn helemaal niet geïnteresseerd in het beste systeem, maar alleen in de uitkomst die ze zelf graag willen hebben. De ouder wil het hoogste advies, de school wil goede scores voor de inspectie en het Cito wil graag (semi-)monopolist blijven.
Mogelijkheden
A. Handhaven wat we nu doen (leerkrachtadvies in maart, naar boven aan te passen na een goede cito-uitslag)
B. Cito volledig leidend maken (toets weer afnemen in februari, en je score is je schooladvies)
C. Cito afschaffen en de leerkracht leidend maken, op basis van het leerlingvolgsysteem
D. Überhaupt geen advies meer geven en op alle middelbare scholen brede brugklassen invoeren waar alle niveaus bij elkaar zitten.
E. Anders, namelijk...
Wat zou het moeten zijn?
Terecht dat de cito zwaarder telt dan de mening van de Juf als daaruit blijkt dat je slimmer bent."Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
In landen zonder zo’n gestandaardiseerde test is dat echt een probleem en wordt soms met jaloezie naar de Nederlandse Cito-toets gekeken.quote:Op maandag 21 mei 2018 19:51 schreef probeer het volgende:
[..]
8 jaar lang? Door meerdere docenten? Hardnekkige vooroordelen dan :/
Waarom dan überhaupt nog een oordeel van de docenten die je je hele schoolcarrière gevolgd hebben?quote:Op maandag 21 mei 2018 19:56 schreef ludovico het volgende:
[..]
Die schrijfstijl ook altijd... Het sociaal wenselijke moet maar altijd gelden, je leest aan alles af dat dit geschreven is door iemand van "Joop" echt een zielig clubje is dat tering Jantjes....
Terecht dat de cito zwaarder telt dan de mening van de Juf als daaruit blijkt dat je slimmer bent.
Als daaruit niet blijkt dat je slimmer bent, maar dommer, kan je het oordeel van de leerkracht nog laten gelden.quote:Op maandag 21 mei 2018 19:58 schreef probeer het volgende:
[..]
Waarom dan überhaupt nog een oordeel van de docenten die je je hele schoolcarrière gevolgd hebben?
“Ja maar dan zitten mijn Roderick en bloem nog langer bij achmed en Priscilla. “quote:Op maandag 21 mei 2018 19:56 schreef Igen het volgende:
[..]
In landen zonder zo’n gestandaardiseerde test is dat echt een probleem en wordt soms met jaloezie naar de Nederlandse Cito-toets gekeken.
Maar het beste schijnt toch te zijn om tot een jaar of 15 alle leerlingen nog bij elkaar te laten zitten, dacht ik.
Een van de redenen voor invoering van de CITO-toets 50 jaar geleden was dan ook om een einde te maken aan die vooroordelen. In die tijd had het overigens nog niets met geografische herkomst te maken, maar was het 'oordeel' van de onderwijzer dat de zoon van de dokter naar de HBS mocht, en de dochter van de bakker naar de huishoudschool. Ongeacht de schoolprestaties.quote:Op maandag 21 mei 2018 19:51 schreef probeer het volgende:
[..]
8 jaar lang? Door meerdere docenten? Hardnekkige vooroordelen dan :/
Ja ja, precies. Dat is vast ook de reden om tegen de Cito-toets te zijn. Ja Achmed scoort wel goed op gestandaardiseerde tests maar dat betekent niks, en Roderick scoort weliswaar slecht maar dat ligt aan de faalangst. Dus Achmed naar het vmbo en Roderick naar het gymnasium!quote:Op maandag 21 mei 2018 20:07 schreef trein2000 het volgende:
[..]
“Ja maar dan zitten mijn Roderick en bloem nog langer bij achmed en Priscilla. “
Alleen al daarom gaat dat never nooit niet gebeuren
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |