abonnement Unibet Coolblue
pi_179297800
quote:
Je hoeft Facebook, Instagram of Twitter maar te openen of je ziet ze: memes. Dit soort grappig bedoelde plaatjes met teksten dus:

Maar dat zou weleens kunnen veranderen: de memes dreigen te verdwijnen, door nieuwe EU-wetgeving. Als op plaatjes, muziek of filmpjes auteursrechten zitten, dan moeten websites die rechten in de toekomst afkopen.

Doen ze dat niet, dan moeten ze met filters voorkomen dat jij door auteursrechten beschermd materiaal plaatst. Post je zo'n meme, dan komt er een bericht in beeld: "Deze foto komt uit een door auteursrechten beschermde film. We kunnen 'm helaas niet voor je plaatsen."
Ondoenlijke problemen

Het komt allemaal voort uit plannen van de Europese Commissie. "Makers moeten eerlijk betaald worden voor hun werk, of het nou online of offline is," zei de voorzitter van de Europese Commissie, Jean-Claude Juncker in 2016. Daarom kwam hij met voorstellen die internetbedrijven moeten verplichten om muzikanten en filmmakers te betalen voor hun werk. Maar die bedrijven vinden dat onzin.

"Wij hebben 150.000 websites hier draaien en wij kunnen niet de inhoud van al die websites in de gaten houden," zegt Henri de Jong van Mijndomein.nl. De Europese wetgeving zou niet alleen Facebook, Twitter en YouTube verplichten om de rechten af te kopen, ook kleinere internetbedrijven als Mijndomein vrezen dat ze de rekening gepresenteerd krijgen.

Betalen wil De Jong sowieso niet. Zijn bedrijf geeft mensen slechts ruimte op internet, zo redeneert hij. De mensen die die ruimte bij hem kopen, zijn zelf verantwoordelijk voor de inhoud. Maar als Mijndomein niet betaalt, dan moet het filters installeren die het voor mensen onmogelijk maken om door auteursrechten beschermd materiaal te plaatsen. En ook dat gaat ze veel te ver.

Laten we niet naïef zijn, Facebook en Google zijn miljoenenbedrijven.
Rita Zipora, muzikant

"Het zou een censuurfilter zijn. En hoe moet dat worden afgesteld? Wat mag je wel tonen? Je wilt als blogger een plaatje laten zien of een stukje muziek laten horen, waaraan je refereert in je tekst. Dat zou niet eens kunnen, want dat filter houdt het tegen. Ik kan het niet eens meer uploaden. Ik zie daar allerlei ondoenlijke problemen in."

"Laten we niet naïef zijn, Facebook en Google zijn miljoenenbedrijven," zegt Rita Zipora, die als muzikant aan de andere kant van de discussie staat. Zij ziet haar muziek op Facebook en YouTube voorbij komen, zonder dat ze er een cent voor ontvangt. En dat frustreert.

"Mensen gebruiken het onder een vakantiefilmpje als ze in Amsterdam zijn geweest. Ik vind het heel leuk dat ze mijn muziek daardoor horen. Maar op het moment dat een platform als YouTube daar dan geld aan verdient, dan vind ik dat wij als makers daar ook iets van terug moeten zien."
Overdreven angst voor filters

Nu krijgt ze nog nagenoeg niets betaald op internet. Facebook betaalt helemaal niets, YouTube betaalt wel kleine bedragen aan degenen die de muziek online zetten, maar niet aan de componisten. Rita: "Er gaat heel veel tijd en oefening in zitten om een liedje te kunnen schrijven. Mensen gaan bij elkaar zitten, proberen samen iets moois te maken. Daar moet wel een vergoeding tegenover staan."

De angst voor filters op internet is overdreven, denkt ze. Uiteindelijk gaan de internetbedrijven wel betalen. "Heel veel mensen komen op YouTube voor muziek. Ik denk niet dat ze daar nog komen als er geen muziek op staat."

Parodie op Nijntje mag wel

De vraag is wat er straks wel en niet onder de nieuwe regels valt. De grens is niet altijd zo duidelijk als bij de liedjes van Rita. Dat bleek in 2011. Dick Bruna wilde dat zeven plaatjes van Nijntje direct offline werden gehaald, omdat ze onder zijn auteursrecht zouden vallen. Het waren bewerkingen van Nijntje, waarin het kinderkonijn werd verbonden aan onder andere de aanslag op de Twin Towers.

Henri de Jong weigerde de plaatjes te verwijderen, waarna hij voor de rechter werd gedaagd. Uiteindelijk won Henri voor de Hoge Raad. Er was sprake van een parodie en dat is wel geoorloofd.

Voor Henri is het bewijs dat de filters er nooit mogen komen. "Als die filters er al waren geweest, waren die plaatjes niet eens online gekomen," zegt De Jong er nu over. "Terwijl de rechter het uiteindelijk wel toestaat. Dat bewijst maar dat dit soort dingen niet vooraf moeten worden gefilterd, maar achteraf. Anders had niemand er ooit van gehoord."

De strijd tussen internetbedrijven en auteurs zal de komende twee maanden nog flink gevoerd worden in Brussel. Daar lopen lobbyisten van beide kanten de deur plat bij Europarlementariërs en ambtenaren. Nog voor de zomer moet er in Brussel een besluit zijn over hoe het verder gaat met door auteursrechten beschermd materiaal.
https://nos.nl/artikel/22(...)verbod-op-memes.html

De vieze handelsoorlog :7 van de EU tegen Amerikaanse internetbedrijven gaat nu ook nog de vrijheid van meningsuiting aanvallen *O* *O* *O* . Amerikaanse internetbedrijven zijn zo groot geworden vanwege een relatief grote afzetmarkt, met weinig regels en een groot taalgebied in eigen land en een goed product :Y . Helaas trekt het _O_ Gosplan _O_ de verkeerde lessen, en maken ze het voor Europese startups nog moeilijker om van de grond te komen :R . De bedrijven die het best voorbereid zijn op dit censuurfilter w/ komen uit China :o . Persoonlijk heb ik liever Google w/ hier dan Tencent o|O .
  maandag 21 mei 2018 @ 10:29:40 #2
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_179297907
quote:
"Laten we niet naïef zijn, Facebook en Google zijn miljoenenbedrijven," zegt Rita Zipora, die als muzikant aan de andere kant van de discussie staat. Zij ziet haar muziek op Facebook en YouTube voorbij komen, zonder dat ze er een cent voor ontvangt. En dat frustreert.
Voor ik dit artikel gelezen had wist ik niet eens wie het was... :')

En als jouw muziek niet op FB en YT voorbij was gekomen had helemaal niemand jouw muziek gehoord, laat staan gekocht...

Maar goed, overheidsbemoeienis en internet is natuurlijk altijd al een gouden combinatie geweest... :')
  maandag 21 mei 2018 @ 10:31:16 #3
311938 Kopiko
We were so happy...
pi_179297943
quote:
10s.gif Op maandag 21 mei 2018 10:29 schreef AchJa het volgende:
Voor ik dit artikel gelezen had wist ik niet eens wie het was... :')
Bekend van de hits Katerdag en Aardbeienveld.
Lees ik net :)
pi_179297972
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2018 10:31 schreef Kopiko het volgende:

[..]

Bekend van de hits Katerdag en Aardbeienveld.
Lees ik net :)
Als ik op youtube op "Rita Zipora" zoek en sorteer op views, is de meest bekeken video een 4 jaar oude, met 21.000 views en de 2e een video met minder dan 10.000 :')

Een nobody dus, die even haar 3 seconds of fame gebruikt om ons een censuur filter op te leggen :r

*ter vergelijking en ter vermaak, de top 3 videos van Zanger rinus zitten allemaal boven de 5.000.000 views :')

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 21-05-2018 10:36:11 ]
  maandag 21 mei 2018 @ 10:34:58 #5
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_179298025
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2018 10:31 schreef Kopiko het volgende:

[..]

Bekend van de hits Katerdag en Aardbeienveld.
Lees ik net :)
Een soort vrouwelijke vader Abraham ofzo?

Vroeger zou ze hoogstwaarschijnlijk niet verder gekomen zijn dan een optreden bij Chiel Montagne in Op Volle Toeren... :')
pi_179298032
quote:
10s.gif Op maandag 21 mei 2018 10:29 schreef AchJa het volgende:

[..]

Voor ik dit artikel gelezen had wist ik niet eens wie het was... :')

En als jouw muziek niet op FB en YT voorbij was gekomen had helemaal niemand jouw muziek gehoord, laat staan gekocht...
Haar verreweg meest bekeken filmpje heeft 21k views op youtube :') . De meeste liedjes blijven hangen bij 3k. Met zulke aantallen zijn die vakantiefilmpjes misschien wel populairder _O- dan het origineel :r , dus ik snap de frustratie wel :Y . Ik heb fok topics gehad met meer kijkers :7 dan deze talentloze censuurdoos.
  maandag 21 mei 2018 @ 10:36:37 #7
311938 Kopiko
We were so happy...
pi_179298048
quote:
99s.gif Op maandag 21 mei 2018 10:32 schreef CrashO het volgende:
Een nobody dus, die even haar 3 seconds of fame gebruikt
Ze maakt zich ook druk om genderongelijkheid in de muziek (!!) en is bestuurslid van de "Beroepsvereniging voor Auteur-Muzikanten". Ze is gek op die seconds.
  maandag 21 mei 2018 @ 10:40:25 #8
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_179298123
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2018 10:36 schreef Kopiko het volgende:

Ze maakt zich ook druk om genderongelijkheid in de muziek (!!) en is bestuurslid van de "Beroepsvereniging voor Auteur-Muzikanten". Ze is gek op die seconds.
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2018 10:35 schreef Glazenmaker het volgende:

Haar verreweg meest bekeken filmpje heeft 21k views op youtube :') . De meeste liedjes blijven hangen bij 3k. Met zulke aantallen zijn die vakantiefilmpjes misschien wel populairder _O- dan het origineel :r , dus ik snap de frustratie wel :Y . Ik heb fok topics gehad met meer kijkers :7 dan deze talentloze censuurdoos.
Ze was dan ook de enige die commentaar wilde leveren bij de NOS zeker... :') :')

De artiesten die het wel een beetje goed doen maken dankbaar gebruik van dat soort platforms.
  maandag 21 mei 2018 @ 10:41:30 #9
383398 Kyubey
Genesis 19:26
pi_179298147
Auteursrecht gebruiken als excuus voor censuur :r alsof auteursrechten ons al niet genoeg in moeilijkheid brengen (medische wereld bijvoorbeeld). Maar nee, laten we deze bedrijven nog meer macht geven.
Helemaal super.
pi_179298148
Neo-liberalistische kut kapitalisten.
  maandag 21 mei 2018 @ 10:41:49 #11
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_179298155
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
  maandag 21 mei 2018 @ 10:58:16 #12
261324 MPC60
Roger Linn Groupie
pi_179298429
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2018 10:35 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Haar verreweg meest bekeken filmpje heeft 21k views op youtube :') . De meeste liedjes blijven hangen bij 3k. Met zulke aantallen zijn die vakantiefilmpjes misschien wel populairder _O- dan het origineel :r , dus ik snap de frustratie wel :Y . Ik heb fok topics gehad met meer kijkers :7 dan deze talentloze censuurdoos.
Ze is een soort metelica maar dan zonder fans.
Op maandag 8 januari 2018 14:29 schreef BadderHaring het volgende:
Ajax is geen club. Dat is een bedrijf.
pi_179298470
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2018 10:41 schreef Cockwhale het volgende:
Neo-liberalistische kut kapitalisten.
Dit.
  maandag 21 mei 2018 @ 11:06:30 #14
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_179298517
Lekker janken over China en Rusland en ondertussen zelf geen haar beter zijn. :r
pi_179298615
Ik had een topic vol memes verwacht.

Tegenvaller.
  maandag 21 mei 2018 @ 11:23:32 #16
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_179298711
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2018 11:14 schreef Physsic het volgende:
Ik had een topic vol memes verwacht.

Tegenvaller.
Die zijn verwijderd.
And so is the past
pi_179298758
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2018 11:14 schreef Physsic het volgende:
Ik had een topic vol memes verwacht.

Tegenvaller.
Wilde wat EU memes plaatsen, maar als je die googled kom je eigenlijk alleen EU memes tegen van de propaganda machine.
pi_179298803
Geïnspireerd door Tofik Dibi:
Ik ben blank en dus ben ik niet wit.
pi_179299038
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2018 11:14 schreef Physsic het volgende:
Ik had een topic vol memes verwacht.

Tegenvaller.
Het filter werkt goed 8-)
pi_179299068
Censuur vooraf is volgens onze grondwet ook gewoon nadrukkelijk verboden.
  maandag 21 mei 2018 @ 12:09:17 #21
104871 remlof
Europees federalist
pi_179299312
Dit gaat niet over memes maar over copyright, TT klopt niet.
pi_179299535
Dan maken we gewoon memes zonder copyright. :7

Memes die de EU helemaal kapot stuk maken. 8-)
pi_179299562
Zou dit gevolgen hebben voor FOK! of niet omdat de afbeeldingen elders gehost worden?
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  maandag 21 mei 2018 @ 12:33:58 #24
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_179299590
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2018 12:29 schreef Nintex het volgende:
Dan maken we gewoon memes zonder copyright. :7

Memes die de EU helemaal kapot stuk maken. 8-)
Daar heeft de EU geen memes voor nodig.
And so is the past
pi_179299607
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2018 11:49 schreef Igen het volgende:
Censuur vooraf is volgens onze grondwet ook gewoon nadrukkelijk verboden.
Hebben ze heus geen boodschap aan. Ze werken er eromheen of verzinnen dit soort listen, pretenderend dat het om copyright gaat.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')