abonnement Unibet Coolblue
pi_179285234
Ik gebruik AUTO op de receiver dus hij detecteerd automatisch wat er moet gebeuren op mijn Marantz 6011.

Audio: 0x4448 48000Hz 6ch 4608kbps [A: English [eng] (pcm_bluray, 48000 Hz, 5.1, s16, 4608 kb/s)]

Dat is de audio track info : heb meerdere van dit soort audiofiles. Maar allemaal worden ze ondanks dat ze multi channel zijn als stereo aangeleverd.

Iemand enig idee?
  zondag 20 mei 2018 @ 15:40:34 #2
469637 VleesLollie
Vogeltjesdans:I am your father
pi_179285284
Moment: even over mijn glazen bol wrijven
It is nice to be important, but it's more important to be nice!
Respect to the man in the ice cream van!
pi_179285929
quote:
0s.gif Op zondag 20 mei 2018 15:40 schreef VleesLollie het volgende:
Moment: even over mijn glazen bol wrijven
Als je niks nuttigs te melden heb donder dan op. het is een duidelijke vraagstelling, Multi channel PCM word as stereo afgespeeld op verschillendere software MPC HC/Kodi etc.. hoe te wijzigen.
pi_179286526
quote:
0s.gif Op zondag 20 mei 2018 15:37 schreef KaleOssan het volgende:
Ik gebruik AUTO op de receiver dus hij detecteert automatisch wat er moet gebeuren op mijn Marantz 6011.

Audio: 0x4448 48000Hz 6ch 4608kbps [A: English [eng] (pcm_bluray, 48000 Hz, 5.1, s16, 4608 kb/s)]

Dat is de audio track info : heb meerdere van dit soort audiofiles. Maar allemaal worden ze ondanks dat ze multi channel zijn als stereo aangeleverd.

Iemand enig idee?
Ja, de bandbreedte van S/PDIF is onvoldoende om een 6-kanaals audiosignaal als LPCM te versturen. Wil je toch 6-kanaals audio over S/PDIF versturen dan moet je gebruik maken van compressie zoals Dolby Digital of DTS. Maar in dat laatste geval zou je receiver ook over een DTS decoder moeten beschikken. Je moet de instellingen van je software op je computer eens nakijken om te zien of je daar ergens Dolby Digital aan kunt zetten zodat meerkanaals LPCM audio on the fly wordt gecomprimeerd. Dan kan het wel via S/PDIF worden getransporteerd en door je receiver weer worden gedecomprimeerd. Het is dus geen instelling in je receiver, die ontvangt momenteel een 2-kanaals downmix van je 6-kanaals LPCM audio en geeft dus ook correct aan dat er een stereo signaal wordt ontvangen.
  zondag 20 mei 2018 @ 16:54:53 #5
469637 VleesLollie
Vogeltjesdans:I am your father
pi_179286785
quote:
0s.gif Op zondag 20 mei 2018 16:11 schreef KaleOssan het volgende:

[..]

Als je niks nuttigs te melden heb donder dan op.
U mad bro?
It is nice to be important, but it's more important to be nice!
Respect to the man in the ice cream van!
pi_179287374
quote:
0s.gif Op zondag 20 mei 2018 16:39 schreef Riparius het volgende:
zien of je daar ergens Dolby Digital aan kunt zetten zodat meerk
Maar ik maak gebruik van HDMI. SPIF is toch optical shit?
Mijn receiver decode gewoon DTS/HD true hd en al die meuk.
pi_179288022
quote:
0s.gif Op zondag 20 mei 2018 17:23 schreef KaleOssan het volgende:

[..]

Maar ik maak gebruik van HDMI.
Ah, OK. Dan had je dat moeten melden in je OP. Je geeft wel erg weinig relevante informatie om je probleem te kunnen analyseren. Lang niet alle receivers hebben een HDMI ingang resp. een HDMI doorlusmogelijkheid, en daarom ging ik uit van een S/PDIF verbinding.

quote:
S/PDIF is toch optical shit?
Dat kan, maar dat hoeft niet. Je kunt ook een coaxiale S/PDIF verbinding hebben. Veel toestellen (zoals DAC's) hebben beide aansluitmogelijkheden.

quote:
Mijn receiver decode gewoon DTS/HD true HD en al die meuk.
Dat kan, maar als je bron een 'gewoon' stereosignaal naar je receiver stuurt, dan kan je receiver uiteraard ook niets anders dan dat stereosignaal weergeven. Een HDMI verbinding heeft voldoende bandbreedte om een ongecomprimeerd 6-kanaals LPCM signaal te versturen, maar momenteel maakt je software er kennelijk een 2-kanaals downmix van. Zoals gezegd moet je het zoeken in de instellingen van je software. Omdat je toch voldoende bandbreedte hebt is het niet nodig je LPCM signaal te comprimeren met Dolby Digital of DTS en dat is ook af te raden omdat deze compressies lossy zijn en dus kwaliteitsverlies opleveren. Je kunt gewoon een 6-kanaals LPCM signaal via HDMI naar je receiver sturen.
pi_179289081
quote:
0s.gif Op zondag 20 mei 2018 18:11 schreef Riparius het volgende:

[..]

Ah, OK. Dan had je dat moeten melden in je OP. Je geeft wel erg weinig relevante informatie om je probleem te kunnen analyseren. Lang niet alle receivers hebben een HDMI ingang resp. een HDMI doorlusmogelijkheid, en daarom ging ik uit van een S/PDIF verbinding.

[..]

Dat kan, maar dat hoeft niet. Je kunt ook een coaxiale S/PDIF verbinding hebben. Veel toestellen (zoals DAC's) hebben beide aansluitmogelijkheden.

[..]

Dat kan, maar als je bron een 'gewoon' stereosignaal naar je receiver stuurt, dan kan je receiver uiteraard ook niets anders dan dat stereosignaal weergeven. Een HDMI verbinding heeft voldoende bandbreedte om een ongecomprimeerd 6-kanaals LPCM signaal te versturen, maar momenteel maakt je software er kennelijk een 2-kanaals downmix van. Zoals gezegd moet je het zoeken in de instellingen van je software. Omdat je toch voldoende bandbreedte hebt is het niet nodig je LPCM signaal te comprimeren met Dolby Digital of DTS en dat is ook af te raden omdat deze compressies lossy zijn en dus kwaliteitsverlies opleveren. Je kunt gewoon een 6-kanaals LPCM signaal via HDMI naar je receiver sturen.
Ik gebruik voornamelijk MPC HC maar kan niks in de opties vinden hierover. Het enige wat ik zie is LPCM en PCM en die kan ik aan of uit zetten... Gebruik LAV filters.
En ik ging uit van HDMI omdat, wie gebruikt dat nou niet tegenwoordig :P
pi_179289313
quote:
0s.gif Op zondag 20 mei 2018 19:20 schreef KaleOssan het volgende:

[..]

Ik gebruik voornamelijk MPC HC maar kan niks in de opties vinden hierover. Het enige wat ik zie is LPCM en PCM en die kan ik aan of uit zetten... Gebruik LAV filters.
Misschien moet je even op systeemniveau naar je speaker settings kijken. Als daar staat dat je met twee speakers werkt, dan krijg je een downmix van 6 kanalen naar twee kanalen. Wijzig dat naar 6 kanalen. In de settings van LAV kun je dan vervolgens mixing uitzetten.
quote:
En ik ging uit van HDMI omdat, wie gebruikt dat nou niet tegenwoordig :P
Voor computeraudio zijn er een hoop andere mogelijkheden. Vanwege de beperkte bandbreedte van S/PDIF wordt voor bijvoorbeeld DAC's tegenwoordig ook veel met USB gewerkt. Audio via HDMI komt vooral voor bij home cinema.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')