abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_179264833
Beste FOK!kers,

Minder auto rijden, minder vlees eten, minder douchen. De bewuste consument wordt vaak opgeroepen om te minderen. Maar veel mensen willen niet minderen, of slechts in beperkte mate. Ik heb mij de afgelopen periode afgevraagd hoe wij mensen kunnen motiveren om milieubewuster te leven zonder op te roepen om te consuminderen.

Mijn aanname is dat we het makkelijker moeten maken om aankopen te compenseren met het planten van bomen. Deze bomen moeten een lange periode CO2 opnemen, waarna ze verwerkt worden in duurzame producten. Hiervoor wil ik een component maken die webshop eigenaren kunnen gebruiken om in het betaalproces te vragen of de gebruiker een boom wil laten planten. Maar is hier behoefte aan? En hebben jullie tips of suggesties om mij verder te helpen?

Op https://goo.gl/forms/yFkWPs7JsXmxQAP42 staat een vragenlijst. Jullie helpen mij erg door deze in te vullen. Je kan ook in dit topic vragen stellen of suggesties te geven.

Voor de duidelijkheid: wat ik wil maken heeft geen commercieel doel. Het is puur bedoeld om een bijdrage te leveren aan het tegen gaan van klimaatverandering vanwege mijn persoonlijke interesse hiervoor.

Alvast bedankt voor het invullen/meedenken!
  zaterdag 19 mei 2018 @ 15:17:02 #2
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_179265024
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 mei 2018 15:11 schreef Ecoo het volgende:

Voor de duidelijkheid: wat ik wil maken heeft geen commercieel doel. Het is puur bedoeld om een bijdrage te leveren aan het tegen gaan van klimaatverandering vanwege mijn persoonlijke interesse hiervoor.
Waarom vraag je dan na iedere vraag tips voor de uitwerking?
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_179265121
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 mei 2018 15:17 schreef Tyr80 het volgende:

[..]

Waarom vraag je dan na iedere vraag tips voor de uitwerking?
Omdat ik niet alleen onderzoek wil doen, maar het ook wil uitwerken. Maar het doel daarbij is dat wat dat oplevert naar CO2 compensatie gaat. Ik werk zelf al als programmeur, dus dit doe ik er naast.
pi_179265448
Voor de verduidelijking: ik wil zelf puur als tussenpersoon ervoor zorgen dat het op veel meer plekken mogelijk wordt om CO2 uitstoot te compenseren. In het geval van de webshop module reken ik de kosten van het planten van de bomen door aan de gebruiker. Als ik zelf een webshop zou openen (wat ik voorlopig niet ga doen omdat dat meer tijd kost om op te zetten) dan wil ik bestaande producten doorverkopen, waarbij de reselling marge naar het planten van bomen gaat.
  zaterdag 19 mei 2018 @ 15:41:10 #5
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_179265682
Technisch een goed idee denk ik, zo'n activeerbare module, maar volgens mij willen maar heel weinig mensen betalen voor zo'n goed gevoel. Denk dat het ook een vertrouwenskwestie is, net als liefdadigheid, waar komen die euro's echt terecht...
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_179265893
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 mei 2018 15:41 schreef Tyr80 het volgende:
Technisch een goed idee denk ik, zo'n activeerbare module, maar volgens mij willen maar heel weinig mensen betalen voor zo'n goed gevoel. Denk dat het ook een vertrouwenskwestie is, net als liefdadigheid, waar komen die euro's echt terecht...
Het is inderdaad lastig om mensen te overtuigen dat er daadwerkelijk een boom geplant gaat worden. Ik wil proberen dat vertrouwen te winnen door de webshop (die men als het goed is wel vertrouwd) aan te laten geven hoeveel bomen er al via hun webshop geplant zijn. Daarnaast wil ik, als de boom eenmaal geplant is terugkoppeling aan de gebruiker geven (al weet ik niet of dat proces goed te automatiseren is).
  zaterdag 19 mei 2018 @ 16:40:22 #7
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_179267201
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 mei 2018 15:48 schreef Ecoo het volgende:

[..]

Het is inderdaad lastig om mensen te overtuigen dat er daadwerkelijk een boom geplant gaat worden. Ik wil proberen dat vertrouwen te winnen door de webshop (die men als het goed is wel vertrouwd) aan te laten geven hoeveel bomen er al via hun webshop geplant zijn. Daarnaast wil ik, als de boom eenmaal geplant is terugkoppeling aan de gebruiker geven (al weet ik niet of dat proces goed te automatiseren is).
Vertrouwt, maar idd, het blijft een getalletje in de db / op het scherm.

Live cam op het veld waar de bomen realtime geplant worden!

En gaat 1 transactie serieus al 1 hele boom opleveren?
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_179268266
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 mei 2018 16:40 schreef Tyr80 het volgende:

[..]

Vertrouwt, maar idd, het blijft een getalletje in de db / op het scherm.

Live cam op het veld waar de bomen realtime geplant worden!

En gaat 1 transactie serieus al 1 hele boom opleveren?
Elke transactie levert inderdaad een echte boom op. Er zijn meerdere organisaties die dat aanbieden. Ik neem aan dat die organisaties een aantal bomen opsparen om vervolgens deze in 1x te planten. Wat de maximum termijn is waarop de boom geplant wordt moet ik nog uitzoeken, net als welke organisatie het wordt en of er een automatische koppeling gelegd kan worden.

Een livecam zou kunnen, al weet ik niet of daar veel spannends op te zien is.
  zaterdag 19 mei 2018 @ 17:18:11 #9
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_179268301
Minder douchen is geen goed idee
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_179269120
Komen ze zo'n boompje ook thuis bezorgen?
  zaterdag 19 mei 2018 @ 17:59:55 #11
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_179269220
Dus je wilt landbouwgrond gaan gebruiken om bos te planten zodat de overige landbouwgrond intensiever bebouwd moet gaan worden, meer chemie, meer kunstmest?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_179271229
Ingevuld, of je er blij van worden doet?
pi_179271242
quote:
99s.gif Op zaterdag 19 mei 2018 17:54 schreef Mr.Ping het volgende:
Komen ze zo'n boompje ook thuis bezorgen?
Oei met een brandstof motor?
pi_179271361
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 mei 2018 17:59 schreef Pietverdriet het volgende:
Dus je wilt landbouwgrond gaan gebruiken om bos te planten zodat de overige landbouwgrond intensiever bebouwd moet gaan worden, meer chemie, meer kunstmest?
De bomen worden niet geplant op landbouwgrond maar op plekken waar veel ontbost is. Door boeren geld te laten verdienen met het planten van bomen wordt verdere ontbossing voorkomen.

quote:
99s.gif Op zaterdag 19 mei 2018 17:54 schreef Mr.Ping het volgende:
Komen ze zo'n boompje ook thuis bezorgen?
De bomen worden bij de meeste organisaties niet in Nederland geplant, maar in gebieden als Maleisië, Bolivië, etc. Dat is goedkoper, levert qua CO2 besparing evenveel op en het gaat niet in de plaats van grond dat voor andere doeleinden gebruikt kan worden.

[ Bericht 2% gewijzigd door Ecoo op 19-05-2018 19:46:14 (Correct Nederlands) ]
pi_179271443
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 mei 2018 19:43 schreef Ecoo het volgende:
De bomen worden bij de meeste organisaties niet in Nederland geplant, maar in gebieden als Maleisië, Bolivië, etc. Dat is goedkoper, levert qua CO2 besparing evenveel op en het kost ruimte wat in de plaats gaat van landbouwgrond.
Goedzo ver weg, niet dat er overzicht is he!

Hardhout mag ik aannemen wat ergens goed voor kan zijn toch?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 19-05-2018 19:48:48 ]
pi_179272386
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 mei 2018 19:43 schreef Ecoo het volgende:

[..]

De bomen worden niet geplant op landbouwgrond maar op plekken waar veel ontbost is. Door boeren geld te laten verdienen met het planten van bomen wordt verdere ontbossing voorkomen.

[..]

De bomen worden bij de meeste organisaties niet in Nederland geplant, maar in gebieden als Maleisië, Bolivië, etc. Dat is goedkoper, levert qua CO2 besparing evenveel op en het gaat niet in de plaats van grond dat voor andere doeleinden gebruikt kan worden.
Dus mijn boompje komt helemaal in Bolivië te staan!!
Dan heb ik er nog geen schone lucht van.
pi_179272634
quote:
99s.gif Op zaterdag 19 mei 2018 20:21 schreef Mr.Ping het volgende:
Dus mijn boompje komt helemaal in Bolivië te staan!!
Je mag het betalen, evt gebruikt om ecstasypillen te draaien, het boompje wordt nooit van jouw.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 19-05-2018 20:33:05 ]
pi_179296992
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 mei 2018 19:46 schreef john2406 het volgende:

[..]

Goedzo ver weg, niet dat er overzicht is he!

Hardhout mag ik aannemen wat ergens goed voor kan zijn toch?
Wat de precieze samenstelling van het bos is dat door verschillende organisaties wordt geplant moet ik nog navragen, maar het zal waarschijnlijk een combinatie van verschillende boomsoorten zijn.

quote:
99s.gif Op zaterdag 19 mei 2018 20:21 schreef Mr.Ping het volgende:

[..]

Dus mijn boompje komt helemaal in Bolivië te staan!!
Dan heb ik er nog geen schone lucht van.
Bomen zijn de longen van de aarde, dus het zorgt ook in Nederland voor een lagere hoeveelheid CO2. Alhoewel een enkel boompje het verschil niet gaat maken.
pi_179298105
Bedankt iedereen die de tijd heeft genomen voor het invullen van de vragenlijst en de vragen. Het is lastig conclusies te trekken uit het aantal reacties, maar ik proef wel de nodige scepsis bij een aantal. Vertrouwen is daarbij het sleutelwoord om gebruikers te overtuigen die bewust zijn van de klimaatproblematiek.
  maandag 21 mei 2018 @ 10:49:26 #20
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_179298304
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 mei 2018 19:43 schreef Ecoo het volgende:

[..]

De bomen worden niet geplant op landbouwgrond maar op plekken waar veel ontbost is.
Om soya ofzo aan te planten
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_179300816
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2018 10:39 schreef Ecoo het volgende:
Bedankt iedereen die de tijd heeft genomen voor het invullen van de vragenlijst en de vragen. Het is lastig conclusies te trekken uit het aantal reacties, maar ik proef wel de nodige scepsis bij een aantal. Vertrouwen is daarbij het sleutelwoord om gebruikers te overtuigen die bewust zijn van de klimaatproblematiek.
Vertrouwen, in welk sprookje leef jij?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 21-05-2018 13:50:21 ]
  donderdag 7 juni 2018 @ 09:09:07 #22
9112 Joz
museumkids.nl/profile/21725
pi_179650000
ingevuld, focus ligt wat mij betrefd teveel op compensatie, belangrijk element is wat mij betreft mobiliteit. Er is een wereld te winnen om die bezoring vd pakketjes te laten overgaan op electrisch en fiets (wat ook in de woonwijken daar waar het relevant is zou schelen in leefbaarheid)
Nog 10 stemmen en mijn dochtertje maakt kans op een prijs! (museumbezoek met de klas)
<a href="https://www.museumkids.nl/profile/21725" target="_blank" >https://www.museumkids.nl/profile/21725</a>
Klik op stem - 2 sec werk geen login nodig!
pi_179795506
Mensen willen vaak niet vanuit henzelf betalen voor natuur, dingen tegen dierenleed, tegen co2 etc etc. Het beste als je daarin iets wil realiseren is naar mijn inziens door ze producten te laten afnemen en een deel daarvan terug te laten vloeien naar wat jij voor ogen hebt.

Mensen betalen honderden euro's voor merken, zorg ervoor dat je een merk hebt waarvoor ze willen betalen. Het merk co2 of dierenleed bijvoorbeeld is niks waard als ze er direct voor in hun portemonnee worden aangetast, ook al is het voor een euro
pi_179805313
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juni 2018 23:24 schreef TheNightIsFullOfTerrors het volgende:
Mensen willen vaak niet vanuit henzelf betalen voor natuur, dingen tegen dierenleed, tegen co2 etc etc. Het beste als je daarin iets wil realiseren is naar mijn inziens door ze producten te laten afnemen en een deel daarvan terug te laten vloeien naar wat jij voor ogen hebt.

Mensen betalen honderden euro's voor merken, zorg ervoor dat je een merk hebt waarvoor ze willen betalen. Het merk co2 of dierenleed bijvoorbeeld is niks waard als ze er direct voor in hun portemonnee worden aangetast, ook al is het voor een euro
Jij bent geen mens? Of bent niet stemmen geweest, ik denk dat ik te dom ben ervoor, ik betaal echter wel voor alles, dacht ook dat er dingen in meegenomen worden die niet te voorzien zijn.
Althans hier in het huishouden moet ik er toch op mogen rekenen dat er altijd iets kan gebeuren waar ik niet op gerekend heb.
  vrijdag 15 juni 2018 @ 16:10:10 #25
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_179805488
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 mei 2018 19:43 schreef Ecoo het volgende:

[..]

De bomen worden niet geplant op landbouwgrond maar op plekken waar veel ontbost is. Door boeren geld te laten verdienen met het planten van bomen wordt verdere ontbossing voorkomen.

[..]

De bomen worden bij de meeste organisaties niet in Nederland geplant, maar in gebieden als Maleisië, Bolivië, etc. Dat is goedkoper, levert qua CO2 besparing evenveel op en het gaat niet in de plaats van grond dat voor andere doeleinden gebruikt kan worden.
Ah ja, dan plant je daar een palmboompje terwijl er in datzelfde land de jungle in rap tempo plat wordt gegooid... Wat win je daar precies mee?
Don't let my username fool you...
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')