abonnement Unibet Coolblue
pi_179263020
Hoi allemaal! Ik heb sinds een paar maanden mijn bachelor Psychologie binnen en ik zit al jaren na te denken om de opleiding diergeneeskunde te gaan volgen. Voor mijn gevoel is het nu echt tijd om mijn droom te verwezenlijken en mee te doen aan de decentrale selectie.

De eerstvolgende open dag is pas 16 november en ik zit nog met een paar vragen. Zijn er dierenartsen (in opleiding) onder ons? :)

1. Worden er handelingen verricht bij dieren die nog in leven zijn? Ik hoorde iets over kuikens waar pinnen door de vleugeltjes geslagen moesten worden. Als iets nut heeft, begrijp ik het volledig maar ik hoorde dat deze kuikens zoveel pinnen door hun vleugels kregen waardoor ze deze niet meer konden bewegen.
2. Wat is de moeilijkheidsgraad van de opleiding? Bij psychologie hadden we een flinke portie statistiek. Geldt dat bij diergeneeskunde ook?
3. Klopt het dat er een kans is dat je na de bachelor niet door mag gaan naar de master? Ik hoorde dat hier minder plekken beschikbaar zijn dan bij de bachelor.
4. Als je afgestudeerd bent, is het dan mogelijk om een eigen praktijk te beginnen? Of moet je hier een extra bevoegdheid voor hebben?

Als iemand nog meer informatie over de opleiding heeft, dan hoor ik het graag! Bedankt alvast.

[ Bericht 6% gewijzigd door Annekefok op 19-05-2018 14:37:02 ]
pi_179263222
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 mei 2018 14:08 schreef Annekefok het volgende:
Hoi allemaal! Ik heb sinds een paar maanden mijn bachelor Psychologie binnen en ik zit al jaren na te denken om de opleiding diergeneeskunde te gaan volgen. Voor mijn gevoel is het nu echt tijd om mijn droom te verwezenlijken en mee te doen aan de decentrale selectie.

De eerstvolgende open dag is pas 16 november en ik zit nog met een paar vragen. Zijn er dierenartsen (in opleiding) onder ons? :)

1. Worden er handelingen verricht bij dieren die nog in leven zijn? Ik hoorde iets over kuikens waar pinnen door de vleugeltjes geslagen moesten worden. Dat lijkt me echt verschrikkelijk
2. Wat is de moeilijkheidsgraad van de opleiding? Bij psychologie hadden we een flinke portie statistiek. Geldt dat bij diergeneeskunde ook?
3. Klopt het dat er een kans is dat je na de bachelor niet door mag gaan naar de master? Ik hoorde dat hier minder plekken beschikbaar zijn dan bij de bachelor.
4. Als je afgestudeerd bent, is het dan mogelijk om een eigen praktijk te beginnen? Of moet je hier een extra bevoegdheid voor hebben?

Als iemand nog meer informatie over de opleiding heeft, dan hoor ik het graag! Bedankt alvast.
Welkom op FOK! (Let op de juiste schrijfwijze) Anneke.
Een forum waar je je snelt thuis zult voelen.

Zoals het een goed FOK!ker betaamt zal ik je uitvoerig antwoorden.

Laten we beginnen met het vermelden dat je studiekeuze simpelweg fantastisch is! Volg je dromen!

1: Zeker zullen handelingen verricht worden op levende dieren, als je liever handelingen verricht op dieren die reeds zijn overleden kun je beter de keuze maken voor de opleiding 'dieren pathologie'. Deze heeft raakvlakken met de opleiding 'dierengeneeskunde' hetzij met een andere invalshoek.

2: De zwaarte ligt aan er maar net aan. De een vindt het makkelijk, de ander moeilijk.

3: Nee, volslagen onzin.

4: Een intravaneuzemassagepraktijk wordt moeilijk, evenals een huisartsenpraktijk. Maar een slagerij is vrijwel altijd mogelijk.

Je zou kunnen beginnen met https://www.loi.nl/n-3058-dieren-ehbo-en-diergeneeskundige-kennis
Om zo een head-start te hebben ten opzichte van je medestudenten! Dit zeker ook vermelden bij je motivatiebrief die je dient te schrijven voor de loting. Dat zal de jury simpelweg fantastisch vinden. Hou er rekening mee dat zij normaliter 40-45 brieven per man ontvangen! Dan moet die van jou er echt uitknallen! Uitknallen niet verwarren met afknallen, dat is een woordkeuze die niet goed valt bij deze opleiding.

Als er nog vragen zijn, stel ze gerust!

Toi toi toi!

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 19-05-2018 14:21:08 ]
pi_179263919
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 mei 2018 14:15 schreef Blue_note het volgende:

[..]

Welkom op FOK! (Let op de juiste schrijfwijze) Anneke.
Een forum waar je je snelt thuis zult voelen.

Zoals het een goed FOK!ker betaamt zal ik je uitvoerig antwoorden.

Laten we beginnen met het vermelden dat je studiekeuze simpelweg fantastisch is! Volg je dromen!

1: Zeker zullen handelingen verricht worden op levende dieren, als je liever handelingen verricht op dieren die reeds zijn overleden kun je beter de keuze maken voor de opleiding 'dieren pathologie'. Deze heeft raakvlakken met de opleiding 'dierengeneeskunde' hetzij met een andere invalshoek.

2: De zwaarte ligt aan er maar net aan. De een vindt het makkelijk, de ander moeilijk.

3: Nee, volslagen onzin.

4: Een intravaneuzemassagepraktijk wordt moeilijk, evenals een huisartsenpraktijk. Maar een slagerij is vrijwel altijd mogelijk.

Je zou kunnen beginnen met https://www.loi.nl/n-3058-dieren-ehbo-en-diergeneeskundige-kennis
Om zo een head-start te hebben ten opzichte van je medestudenten! Dit zeker ook vermelden bij je motivatiebrief die je dient te schrijven voor de loting. Dat zal de jury simpelweg fantastisch vinden. Hou er rekening mee dat zij normaliter 40-45 brieven per man ontvangen! Dan moet die van jou er echt uitknallen! Uitknallen niet verwarren met afknallen, dat is een woordkeuze die niet goed valt bij deze opleiding.

Als er nog vragen zijn, stel ze gerust!

Toi toi toi!

Dankjewel voor je reactie en tips! Slagerij lijkt me een goede keuze :p. Mag ik vragen in welk jaar van de opleiding je zit? En als je al afgestudeerd bent, hoe bevalt het werk je?
pi_179264009
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 mei 2018 14:40 schreef Annekefok het volgende:

[..]

Dankjewel voor je reactie en tips! Slagerij lijkt me een goede keuze :p. Mag ik vragen in welk jaar van de opleiding je zit? En als je al afgestudeerd bent, hoe bevalt het werk je?
Hier mag ik van mijn mede-FOK!kers niet op antwoorden. Dan gaan we teveel off-topic.
Laten we zeggen dat ik meer in de flora zit, dan in de fauna.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 19-05-2018 14:44:11 ]
  zondag 20 mei 2018 @ 22:12:14 #5
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_179291781
Wat heftig om gelijk door te gaan met nog een studie. Volgens mij lopen hier wel wat mensen rond die antwoord kunnen geven op je vragen.
Spoilers!
pi_179321364
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 mei 2018 14:08 schreef Annekefok het volgende:
Hoi allemaal! Ik heb sinds een paar maanden mijn bachelor Psychologie binnen en ik zit al jaren na te denken om de opleiding diergeneeskunde te gaan volgen. Voor mijn gevoel is het nu echt tijd om mijn droom te verwezenlijken en mee te doen aan de decentrale selectie.

De eerstvolgende open dag is pas 16 november en ik zit nog met een paar vragen. Zijn er dierenartsen (in opleiding) onder ons? :)

1. Worden er handelingen verricht bij dieren die nog in leven zijn? Ik hoorde iets over kuikens waar pinnen door de vleugeltjes geslagen moesten worden. Als iets nut heeft, begrijp ik het volledig maar ik hoorde dat deze kuikens zoveel pinnen door hun vleugels kregen waardoor ze deze niet meer konden bewegen.
2. Wat is de moeilijkheidsgraad van de opleiding? Bij psychologie hadden we een flinke portie statistiek. Geldt dat bij diergeneeskunde ook?
3. Klopt het dat er een kans is dat je na de bachelor niet door mag gaan naar de master? Ik hoorde dat hier minder plekken beschikbaar zijn dan bij de bachelor.
4. Als je afgestudeerd bent, is het dan mogelijk om een eigen praktijk te beginnen? Of moet je hier een extra bevoegdheid voor hebben?

Als iemand nog meer informatie over de opleiding heeft, dan hoor ik het graag! Bedankt alvast.
2. De moeilijkheidsgraad is Zeer Hoog. Je moet veel buiten je college-uren thuis gaan leren, dus een ijzeren discipline hebben. Dan niet een avondje extra, maar je bent ook je weekenden kwijt. En nee, statistiek is er niets mee. Natuurlijk zit er statistiek bij en je moet onderzoek doen, maar het is zo veel meer. Je moet immers de anatomie en pathologie van diverse diersoorten leren en kennen.
3. Loop eens een dag mee in Utrecht.
4. Direct een eigen praktijk starten is vrijwel onmogelijk, tenzij je een geldboom in je tuin hebt. Beginnende dierenartsen gaan eerst een ziekte hier en een zwangerschapsverlof daar oplossen. Of ze kopen zich in bij een praktijk, als je dat wil (en kan).
Tot slot: veel mensen stoppen binnen enkele jaren met het vak.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')