abonnement bol.com Unibet Coolblue
  vrijdag 18 mei 2018 @ 08:46:11 #1
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_179235053
Ik heb vele jaren geleden Nineteen Eighty-Four gelezen
Paar jaar geleden Brave New World
Zit nu middenin Fahrenheit 451

Voor zover ik het kan zien gaat het hier over 3 dystopische toekomstvoorspellingen of mogelijke werelden

De overeenkomsten die ik zie
- Een autoritarische overheid-achtige structuur
- Die zich actief bezighoudt met verregaande censuur en vrijheidsbeperking
- Die de bevolking zo dom of geïndoctrineerd mogelijk probeert te houden

Wat ik interessant vind zijn de verschillen en hoe makkelijk mensen over die verschillen heen lezen. Ik zie regelmatig mensen online Fahrenheit 451 aan elkaar uitleggen vanuit een Orwelliaanse lens. Brave New World ook. Maar deze boeken beschrijven volgens mij compleet andere situaties.

1984:
De overheid wil macht en is bereid de vrijheden van de burgerij te vernietigen om het te krijgen en te houden

BNW:
Corporaties willen geld/hogere winstmarges en zijn bereid de vrijheden van de burgerij te vernietigen om het te krijgen en te houden

451:
De burgerij wil complete onderlinge gelijkheid en zijn bereid hun eigen vrijheden te vernietigen om het te krijgen en te houden

Wat mij betreft beschrijven deze 3 boeken dus inderdaad de 3 machtsblokken van elk modern land en identificeren ze een primaire motivatie van elk blok en daarmee dus ook de mogelijke uitkomst als 1 van die blokken volledige controle zouden krijgen.

Ik denk dat ze alle 3 eigenlijk wel een vinger op de zere plek leggen. Ik vraag me af in hoeverre jullie die thema's herkennen in het verleden of de huidige tijd en of mijn interpretatie hiervan ergens op slaat.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_179236072
Animal farm mag in dit rijtje niet ontbreken.
  vrijdag 18 mei 2018 @ 11:17:01 #3
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_179237650
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 mei 2018 10:01 schreef Hiddendoe het volgende:
Animal farm mag in dit rijtje niet ontbreken.
Ik denk dat animal farm meer een allegorie is van het russische communisme specifiek. Terwijl deze boeken een soort algemener eindstation lijken te zijn.

Ik denk eigenlijk dat Orwell gelijk leek te krijgen tijdens de koude oorlog, Huxley gelijk leek te tijdens het corporatisme van de jaren 80, 90, 00

Nu leun ik zelf weer meer richting Bradbury. Vooral gezien al die identitaire sneeuwvlokjes die safe spaces eisen en intersectionalisme op de kaart proberen te zetten en roepen om affirmative action om elke vorm van gelijkheid van uitkomst recht te trekken.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_179320733
quote:
7s.gif Op vrijdag 18 mei 2018 11:17 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Ik denk dat animal farm meer een allegorie is van het russische communisme specifiek. Terwijl deze boeken een soort algemener eindstation lijken te zijn.

Ik denk eigenlijk dat Orwell gelijk leek te krijgen tijdens de koude oorlog, Huxley gelijk leek te tijdens het corporatisme van de jaren 80, 90, 00

Nu leun ik zelf weer meer richting Bradbury. Vooral gezien al die identitaire sneeuwvlokjes die safe spaces eisen en intersectionalisme op de kaart proberen te zetten en roepen om affirmative action om elke vorm van gelijkheid van uitkomst recht te trekken.
Wil je de laatste zin (Vooral gezien...) even in behoorlijk Nederlands vertalen?
  woensdag 23 mei 2018 @ 04:46:56 #5
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_179331939
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2018 14:08 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]

Wil je de laatste zin (Vooral gezien...) even in behoorlijk Nederlands vertalen?
De concepten die daar worden besproken kunnen ieder opzich een eigen topic vullen. Welke termen heb je moeite mee?
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_179332926
quote:
7s.gif Op woensdag 23 mei 2018 04:46 schreef SpecialK het volgende:

[..]

De concepten die daar worden besproken kunnen ieder opzich een eigen topic vullen. Welke termen heb je moeite mee?
Nee, nou niet de bal terugkaatsen, gewoon in gangbaar Nederlands vertalen wat je hier probeert te zeggen.
pi_179332978
Stripje wat ik langer geleden tegenkwam over dit onderwerp:



https://www.bol.com/nl/p/(...)ath/1001004002654796 <- misschien een interessant boek, 'Amusing ourselves to death'

https://www.bol.com/nl/p/the-shallows/1001004010945335/ <- ander boek over het zelfde onderwerp, 'The Shallows'

Als je verder zoekt kom je wel meer tegen.

Ik kan het helaas niet vergelijken met Bradbury, ik heb Fahrenheid 451 wel staan, maar nog niet gelezen.
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
  woensdag 23 mei 2018 @ 09:59:47 #8
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_179334189
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2018 06:24 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]

Nee, nou niet de bal terugkaatsen, gewoon in gangbaar Nederlands vertalen wat je hier probeert te zeggen.
Eh... betaal jij mijn salaris dat je zo'n grote muil durft te hebben?

Nee? Oh.. ik schrijf gratis? Ik ben niet verplicht om intellectuele arbeid te doen?

Mooi.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
  woensdag 23 mei 2018 @ 10:03:14 #9
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_179334216
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2018 06:40 schreef Resistor het volgende:
Stripje wat ik langer geleden tegenkwam over dit onderwerp:

[ afbeelding ]

https://www.bol.com/nl/p/(...)ath/1001004002654796 <- misschien een interessant boek, 'Amusing ourselves to death'

https://www.bol.com/nl/p/the-shallows/1001004010945335/ <- ander boek over het zelfde onderwerp, 'The Shallows'

Als je verder zoekt kom je wel meer tegen.

Ik kan het helaas niet vergelijken met Bradbury, ik heb Fahrenheid 451 wel staan, maar nog niet gelezen.
Interessant stuk. Ik denk dat Bradbury wat dat aspect betreft een mix is tussen Orwell en Huxley. De boeken zijn expliciet verbannen en vervangen met triviale onzin maar het is een zelf-opgelegde verbanning.

"Wij kunnen dit als burgers niet aan dus neem het maar af".

Oh en ik denk dat van de 2 dat Huxley uiteindelijk gelijk gaat krijgen (of zelfs heeft gekregen eindelijk). En dat is natuurlijk ook logisch in een wereld waarin het communisme van het kapitalisme heeft verloren. Toen Orwell schreef was die strijd nog niet zo gestreden.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_179335733
quote:
7s.gif Op woensdag 23 mei 2018 09:59 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Eh... betaal jij mijn salaris dat je zo'n grote muil durft te hebben?

Nee? Oh.. ik schrijf gratis? Ik ben niet verplicht om intellectuele arbeid te doen?

Mooi.
Tje, reageer niet zo aangebrand. Ik vraag gewoon even je eigen tekst in meer gangbaar Nederlands om te zetten, zodat iedereen het kan begrijpen.
Ik weet niks over jouw verplichtingen, maar je schrijft op een forum, en is het niet de bedoeling dat iedereen weet waar je het over hebt? Weet je zelf eigenlijk wel wat je schreef? Volgens mij niet.

Wat dit alles met jouw salaris te maken heeft, zal me worst wezen.
  woensdag 23 mei 2018 @ 12:21:24 #11
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_179335795
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2018 12:15 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]

Tje, reageer niet zo aangebrand. Ik vraag gewoon even je eigen tekst in meer gangbaar Nederlands om te zetten, zodat iedereen het kan begrijpen.
Je vraagt niks. Je eist.

Lees even terug hoe je dat hebt aangepakt voor de gein. Even ego-tjes in de koelkast.. lees even droog hoe je dit doet.

quote:
Ik weet niks over jouw verplichtingen, maar je schrijft op een forum, en is het niet de bedoeling dat iedereen weet waar je het over hebt?
Het zou mooi zijn maar ik kan dat niet garanderen. Er kunnen mensen meelezen die bepaalde termen die ik gebruik niet snappen. Die ook niet bereid zijn om zich even in te lezen.

Allerhande situaties.

Ik ben tot op een bepaald punt bereid om daarin tekst en uitleg te geven als ik het gevoel heb dat de ontvangende partij ook een beetje de interesse heeft om ook wat werk te investeren.

Dat gevoel krijg ik bij jou totaal niet. Heb ik het mis?

quote:
Weet je zelf eigenlijk wel wat je schreef? Volgens mij niet.
Ik weet dat prima. En als ik het gevoel had dat het je ook maar ene ruk zou interesseren dan zou ik zeker ook voor 1 of 2 dingen wat uitleg willen geven.

quote:
Wat dit alles met jouw salaris te maken heeft, zal me worst wezen.
Als je mij zou betalen dan mag je eisen. Je betaalt me niet. Je mag niet eisen. Lijkt me simpel.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_179335847
quote:
7s.gif Op woensdag 23 mei 2018 12:21 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Je vraagt niks. Je eist.

Lees even terug hoe je dat hebt aangepakt voor de gein. Even ego-tjes in de koelkast.. lees even droog hoe je dit doet.

[..]

Het zou mooi zijn maar ik kan dat niet garanderen. Er kunnen mensen meelezen die bepaalde termen die ik gebruik niet snappen. Die ook niet bereid zijn om zich even in te lezen.

Allerhande situaties.

Ik ben tot op een bepaald punt bereid om daarin tekst en uitleg te geven als ik het gevoel heb dat de ontvangende partij ook een beetje de interesse heeft om ook wat werk te investeren.

Dat gevoel krijg ik bij jou totaal niet. Heb ik het mis?

[..]

Ik weet dat prima. En als ik het gevoel had dat het je ook maar ene ruk zou interesseren dan zou ik zeker ook voor 1 of 2 dingen wat uitleg willen geven.

[..]

Als je mij zou betalen dan mag je eisen. Je betaalt me niet. Je mag niet eisen. Lijkt me simpel.
Ik eiste niks, ik vroeg het fatsoenlijk en vriendelijk, Dat jij vervolgens een hele hoop woorden nodig hebt om te verhullen dat je zelf niet weet waar je het over hebt of wat je eigenlijk bedoelt is niet mijn probleem.
  woensdag 23 mei 2018 @ 12:28:14 #13
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_179335910
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2018 12:25 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]

Ik eiste niks, ik vroeg het fatsoenlijk en vriendelijk, Dat jij vervolgens een hele hoop woorden nodig hebt om te verhullen dat je zelf niet weet waar je het over hebt of wat je eigenlijk bedoelt is niet mijn probleem.
Doei :W
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_179336031
quote:
7s.gif Op woensdag 23 mei 2018 12:28 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Doei :W
Uitgeluld dus.

:W
pi_179368776
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2018 06:40 schreef Resistor het volgende:
Stripje wat ik langer geleden tegenkwam over dit onderwerp:

[ afbeelding ]

https://www.bol.com/nl/p/(...)ath/1001004002654796 <- misschien een interessant boek, 'Amusing ourselves to death'

https://www.bol.com/nl/p/the-shallows/1001004010945335/ <- ander boek over het zelfde onderwerp, 'The Shallows'

Als je verder zoekt kom je wel meer tegen.

Ik kan het helaas niet vergelijken met Bradbury, ik heb Fahrenheid 451 wel staan, maar nog niet gelezen.
Interessante strip! Moet zeggen dat ik Huxley niet heel sterk vond toen ik het (niet eens zo heel lang geleden) las. Hét dystopische boek was toch vooral 1984, zo zag ik het altijd. Maar hoe langer hoe meer ik lees over Huxley, hoe meer ik hem gelijk moet geven. En daar heeft het boek van Neil Postman een grote bijdrage in gehad (een boek waarvan de boodschap boeiender is dan de literaire kwaliteiten).
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_179506009
Huxley lijkt idd gelijk te hebben gekregen. Mooie strip trouwens.

Moet eerlijk bekennen dat ik geen van de drie boeken heb gelezen, maar het is wel iets dat me fascineert.

Mijn eigen filosofische insteek:

De afgelopen week werden we opgeschrikt door het rietjes/wattenstaafjesverbod van de EU. Dat vindt de goegemeente dan prima, want "al die tokkies die er een bende van maken" kunnen dat dan eindelijk niet meer.

Ik erger me al m'n hele leven aan het gebrek aan discipline, waar wij in Nederland, of in het Westen mee opgroeien. Heb jaren in het Verre Oosten mogen wonen, en daar heb je dat niet. Het is er dus ook niet zo'n teringzooi, mensen ruimen hun rommel op, vinden het niet nodig om overal in te klimmen of ongevraagd met hun gore fikken aan andermans spullen te zitten.

Discipline, dat is iets wat je ook aan kinderen kunt leren die het IQ van een vis hebben. Maar daar staan wij dan blijkbaar boven, wij vinden dat niet nodig. En het is raar, want discipline is iets wat het verschil kan maken tussen net niet en succes. Will Smith kan dat ook mooi uitleggen.

Enfin, het onderliggende probleem is 'having your cake and eating it'. We weigeren om kinderen een beetje discipline bij te brengen, en staan dan te kijken als het vervolgens een teringbende is, en je paardenmiddelen zoals een verbod op rietjes in moet gaan stellen. Een suikertaks, ook zo iets. Ik was gisteren een blikje cola aan het drinken. Doe ik normaal nooit, maar wat was dat verdomd lekker. Ja, het vraagt wat discipline om dat dan niet elke dag te doen, maar als we het aan onze EU vrinden overlaten, is dat ook weer iets wat we in de toekomst niet zelf mogen beslissen, vanwege al die 'domme dikke tokkies'. Ik vraag me af wie hier dom is.

[/ongedisciplineerde rant]

Misschien nog eens een boek over schrijven. Als ik er de discipline voor op kan brengen. :)
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')