abonnement Unibet Coolblue
pi_179225482
Het jaarlijkse ritueel om een vakantie te regelen, is weer aangebroken.

Vorig jaar was ik naar Argeles sur Mer gegaan (aan grens met Spanje), beviel redelijk. Nu heb ik een goed plaatsje bij een camping gereserveerd voor dit jaar. Argeles sur Mer kan wellicht saai zijn voor derde keer.

Om die reden overweeg ik het om af te zeggen, en in plaats daarvan naar Zwitserland te gaan (lekker in de bergen) of Kroatië (veel mooie natuur, schijnt het). Maar Kroatië kan misschien nog niet zo warm zijn. En Zwitserland wellicht duur.

Dus ik zit in de dubio :P.

Ik wil gewoon graag kamperen.

Fokkers die ervaring hebben met twee van drie landen uit het rijtje, en kunnen vertellen welke het beste beviel? Of een ander land, daar sta ik uiteraard ook open voor :).
Prijs de Heer.
pi_179225681
Kroatië is meestal wel warm hoor. Niet heel duur en er is vanalles te zien. Leuke oude stadjes, mooie kust.


En Zwitserland is duur. Boodschappen, maar uit eten gaan ofzo... Dat is eigenlijk niet meer leuk bijna.. voor 50 euro heb je dan een matig biefstukje...

Campings in Zwitserland zijn schoon, netjes, ruim, maar het is er ook wat minder warm dan in de Provence. In Wallis zijn de zomers qua weer wel vaak goed. Maar bergen betekenen wel dat je sowieso wel eens een bui hebt.

Ik ga nooit naar dezelfde plek trouwens, dan moet het wel heel bijzonder zijn... Noord Italië is best leuk, Italië is qua eten top en restaurants, campings niet altijd netjes, maar prachtige oude steden en mooie natuur.
Whatever...
pi_179225788
Italie moet je overslaan in het hoogseizoen. Meivakantie is prima, zomervakantie is een echte afrader, tenzij je ver naar beneden gaat.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_179225809
Laat ik beginnen met de volgende vraag, want wellicht lees ik eroverheen: over welke periode hebben we het?

Kroatië ben ik drie jaar geleden geweest. Dat was eind mei/begin juni ofzoiets. Ik ben toen eigenlijk alleen in het PLitvlice nationaal park geweest, en in Rovinj. In beiden warm weer gehad met temperaturen tussen 25 en 30 graden.

Zwitserland is inderdaad op sommige gebieden best prijzig. Boodschappen vond ik wel meevallen, evenals de camping waar ik stond. Uit eten, kabelbanen en OV vond ik bizar prijzig. Hier ben ik trouwens eind augustus geweest, en het weer wisselvallig. Ene dag 30 graden, andere dag hele dag regen, dag erop 's middags onweer. Maar dat weet je als je naar de bergen gaat... Voordeel van Zwitserland vond ik wel dat er ook genoeg te doen is voor als het slecht weer is :)

Ik weet niet hoeveel tijd je hebt, maar ik heb mijn reis naar Kroatie toen gecombineerd met Slovenie. Ik heb toen een prachtig 'rondje' gemaakt met erg veel afwisseling :)

Houd er trouwens rekening meer dat zuid kroatie nog best ver is, in tegenstelling tot noord kroatie :)
Voor wat foto's, kijk hier
pi_179226172
Zwitserland vind ik persoonlijk wel de mooiste van deze drie. Maar ook vereweg de duurste, al kan je dmv kamperen waarschijnlijk nog wel redelijk goedkoop uitkomen.

Kroatië denk ik niet dat het koud is hoor, even de statistieken erbij pakken om te kijken voor jou periode of het lekker (genoeg) is. Ik ben in Kr niet in de noordkust geweest maar vanaf Sibinik tot Dubrovnik incl Hvar eiland. Mooi land maar qua drukte/prijs vond ik het vergelijkbaar met Italië.
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
pi_179226232
Op weg naar Kroatie bezoek je de bergen in Oostenrijk of Slovenie met het meer van Bled. Daarna in Kroatie heb je mooi weer, kust en betaalbaar lekker eten.

Zwitserland is duur en eigenlijk ook best druk.
.
pi_179226349
Ik heb kampeerervaring in die drie landen en het beste is Kroatië (Istrië) me bevallen. Wel heb ik toen gevlogen op Pula, want de autoreis was mij te lang met veel kans op files.
pi_179226825
Ik heb vorige week nog een paar dagen gekampeerd in Porec. Juist nu vond ik het lekkerder weer dan in de zomer. Ik ben er ook wel eens in de zomer geweest maar vond het toen bloedheet, eigenlijk te heet om dingen te zien/doen. Nu was het lekker en schat zo'n 25-30 graden. 'S avonds was het wel wat frisser omdat het wat meer afkoelde dan in de zomer.
  vrijdag 18 mei 2018 @ 12:05:51 #9
54310 Keano
PSV / Celtic
pi_179238602
Ik ben in 2016 drie weken naar Zuid-Frankrijk geweest. Ik heb toen gekampeerd vlakbij het Lac de Serre Poncon. Heerlijke vakantie gehad en lekker rustig omdat we er begin september waren.

Met meest enthousiast ben ik echter over Kroatië, waar ik vorig jaar drie weken ben geweest. Eerst op een camping nabij Zadar en daarna afgezakt naar het zuiden in de buurt van Trogir. Supervriendelijke mensen die vrijwel allemaal Engels spreken. Qua prijs-kwaliteit ook een stuk beter bevallen dan Frankrijk. Op de laatste camping moest ik voor tien dagen (twee volwassenen en een grote tent) 150 euro afrekenen. Dit was overigens wel weer net buiten het hoofdseizoen.
"These four walls saw the rise and fall and your midnight getaway"
pi_179240003
Wij hebben in 2014 voor het laatst gekampeerd denk ik, sindsdien hotelletjes en huisjes.

Maar leuk om de verschillende ervaringen te lezen. Wij vonden Kroatië niet echt leuk juist. Nou zijn we er maar 1x geweest en was het een weekje. De keer dat we uit eten gingen was het personeel echt niet geïnteresseerd. Vooral veel winkels met voetbalshirtjes (zelfs op de camping). Ook houden wij van de wat kleinere campings en we konden alleen zo een enorme camping vinden. Die overigens niet goedkoper was dan Italië. Wij zaten in de buurt van Rovinj en zijn daarna nog naar de Plitvice meren gegaan. Overigens was het allemaal wel heel mooi. Mooie plaatsjes, prachtige natuur. Strand van de camping was erg mooi maar vanzelfsprekend erg druk. Toen we ergens stilstonden in de auto kwam een auto heel dicht bij ons staan en vragen of we een slaapplek wilde. We bedankten hem en zeiden dat dat niet nodig is. Hij bleef doorvragen en toen ben ik maar weg gereden, hij kwam nog achter ons aan.. Nee, wij waren blij dat we daarna weer in Italië op een camping stonden, bijna de enige met een zwembad voor onszelf :)

Zwitserland is wel een van mijn favoriete landen. De natuur is daar echt prachtig! Maar zoals altijd heb je in de bergen inderdaad meer kans op regen, maar de schoonheid maakt veel goed. Alleen wel een goed gevulde rekening meenemen ja :D En als je wat hoger in de bergen gaat, neem dan wel een dikke slaapzak/deken mee want 's nachts kan het echt heel koud worden in de tent.

Frankrijk hebben we ook goede ervaringen mee. Je zou in plaats van de kust ook andere regio's aan kunnen doen, er zijn heel veel mooie gebieden. Zoals Lac de Serre Poncon wat hierboven al staat, of misschien even de grens over naar Andorra als je graag de bergen in gaat.

Maar ik zou ook Italië aanraden. Betaalbaar (ook uit eten) en prachtige natuur en plaatsjes. Wij plannen nooit echt de hele reis maar belanden toch vaak weer in Italië!

En weet niet hoe lang je gaat maar je kunt het natuurlijk prima combineren. Eerst in de bergen en daarna naar Kroatië, zo hebben wij dat toen ook gedaan.
pi_179247021
Nog een aanvulling over Zwitserland, om het dure OV een wat positiever beeld te geven: een heleboel 'plaatselijk' OV is dan weer gratis doordat je een vervoerskaart van je overnachtingsadres krijgt. Dit wordt zeg maar betaald van de toeristenbelasting die je moet betalen.

Het verschilt wel heel erg hoe 'groot' het gebied is waar je je gratis in kan verplaatsen. Zo zat ik eerst in het canton Neuchatel, en daar mocht je gewoon door het hele canton gratis met het OV, en dat is best groot. Heb je het bijv. echter over Bern, dan gold het alleen voor het stadsverkeer en in de regio Interlaken gold het alleen tot aan het 'volgende toeristendorp' ;)

Ik heb hier toen serieus mijn campings op uitgezocht om maar zoveel mogelijk van het gratis OV te kunnen profiteren.
Voor wat foto's, kijk hier
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')