abonnement Unibet Coolblue
pi_179221839
Geslachtshormonen sleutel voor oplossing migraine
Focus: “Orkaan in je hoofd”

Uitzending: donderdag 10 mei 2018, 21.25 uur op NPO 2

Migraine is een van de meest invaliderende ziekten wereldwijd. Het komt veel vaker voor bij vrouwen dan bij mannen. In Focus onderzoeken Elisabeth van Nimwegen en Diederik Jekel hoe dat kan. Ze komen erachter dat vrouwelijke geslachtshormonen een grote rol spelen bij het ontstaan van een migraineaanval en dat geldt ook voor mannen. Uit nieuw onderzoek blijkt dat mannen met migraine hormonaal gezien vrouwelijker zijn dan mannen zonder migraine.

Zijn hormonen de sleutel naar een wereld zonder migraine?
Een ritmisch pokende ijspriem achter je oog, rammende bakstenen onder je schedel, een orkaan in je hoofd. Geen enkel geluid aankunnen en kotsend in bed blijven liggen tot de storm is gaan liggen. Elisabeth van Nimwegen schrikt van de verhalen van haar goede vriendin Mariëtte Baarda, die een paar dagen per week uitgeschakeld is door migraine.

Wat er in het hoofd gebeurt tijdens een aanval, hebben wetenschappers weten te ontrafelen. Maar wát zo’n aanval veroorzaakt, is nog steeds niet bekend. En dat terwijl migraine dagelijks 70.000 Nederlanders treft. Er zijn sterke aanwijzingen dat hormonen een grote invloed hebben op het ontstaan van een aanval. Migraine treft vanaf de pubertijd drie keer meer vrouwen dan mannen. Rondom de menstruatie zijn de aanvallen het heftigst. Tijdens de overgang worden de aanvallen vaak erger en na de overgang verdwijnen ze vaak.

Dat vrouwelijke hormonen een grote rol spelen bij migraine is al jaren glashelder, maar welke rol precies, blijft onduidelijk. De onderzoekswereld was een mannenwereld, blakend van het testosteron. Onderzoek werd vooral uitgevoerd op mannelijke proefpersonen en -dieren.
Concrete aanwijzingen naar de invloed van vrouwelijk oestrogeen zie je zo gemakkelijk over het hoofd.

Volgens migraineprofessor Michel Ferrari komt er in het najaar een nieuw medicijn op de markt dat een migraineaanval voorkomt bij zo’n veertig procent van de patiënten. Veelbelovend, maar werkt niet op hormonen. Waarom niet, als bekend is dat hormoonschommelingen invloed hebben op het ontstaan van een aanval?

Daar komt verandering in. Farmacoloog Antoinette Maassen van den Brink en neuroloog Gisela Terwindt starten een onderzoek naar het effect van hormonen op migraine. Zij kwamen er ook achter dat mannen met migraine hormonaal gezien vrouwelijker zijn dan mannen zonder migraine. Zo zouden geslachtshormonen de sleutel naar een wereld zonder migraine kunnen zijn. Helpt het om de anticonceptiepil te slikken? Maassen van den Brink en Terwindt hopen uiteindelijk de weg te vinden naar een oplossing voor de invaliderende aandoening.

Diederik Jekel ontmoet Ineke Klinge, expert op het gebied van gender in de geneeskunde. Zij helpt onderzoekers om bij élk onderzoek na te denken over sekseverschillen: “Pas dan doe je goed onderzoek”. Veel medicijnen zijn alleen op mannen getest, waardoor vrouwen ernstige bijwerkingen krijgen. Maar testen op vrouwen kan ook gevaar opleveren, zo blijkt uit het softenondrama. Het medicijn softenon werd voorgeschreven aan zwangere vrouwen tegen ochtendmisselijkheid, maar leidde tot de geboorte van misvormde kinderen.

Gelukkig worden er momenteel grote stappen gezet om in het onderzoek rekening te houden met de verschillen tussen mannen en vrouwen. Hadden we migraine, maar ook reuma of hart- en vaatziekten, beter kunnen behandelen als we eerder onderzoek deden naar beide geslachten?
'Hij die een slaaf bezit, is zelf ook een slaaf!'
pi_179221932
'Een gentleman is een heer die op een vrouwelijke manier mannelijk doet.'

Impliceert dit dan dat alle mannen met migraine gentlemen zijn?
'Hij die een slaaf bezit, is zelf ook een slaaf!'
  donderdag 17 mei 2018 @ 16:07:04 #3
230450 ShevaJB
Rock beat tempo 155
pi_179221964
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2018 16:05 schreef Begripvol het volgende:
'Een gentleman is een heer die op een vrouwelijke manier mannelijk doet.'

Impliceert dit dan dat alle mannen met migraine meestal gentlemen zijn?
Wat is dat nou voor een gare quote?
[b]Doe'k 't now wel, doe'k 't now niet of krieg ik spiet
[/b]
[b]Op vrijdag 15 januari 2010 10:36 schreef boudemaniak het volgende:[/b]
Eindbaas ^O^
pi_179222002
quote:
10s.gif Op donderdag 17 mei 2018 16:07 schreef ShevaJB het volgende:

[..]

Wat is dat nou voor een gare quote?
Dan niet.
'Hij die een slaaf bezit, is zelf ook een slaaf!'
  donderdag 17 mei 2018 @ 16:09:30 #5
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_179222024
Wat grappig dit. Er zijn de afgelopen decennia continu wetenschappelijke onderzoeken georganiseerd en uitgebreid in de media gebracht met als doel een beeld te creëren dat het vrouwelijk lichaam in alle opzichten superieur is.

Nu eindelijk eens een geluid de andere kant op. *O*

Natuurlijk staat er wel een seksistische sneer in het artikel:

quote:
Dat vrouwelijke hormonen een grote rol spelen bij migraine is al jaren glashelder, maar welke rol precies, blijft onduidelijk. De onderzoekswereld was een mannenwereld, blakend van het testosteron. Onderzoek werd vooral uitgevoerd op mannelijke proefpersonen en -dieren.
Concrete aanwijzingen naar de invloed van vrouwelijk oestrogeen zie je zo gemakkelijk over het hoofd.
Maar dat nemen we maar voor lief.
pi_179222067
Als ik (man) me opeens vrouwelijk ging gedragen zou ik ook migraine krijgen!
pi_179222383
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2018 16:12 schreef myShizzle het volgende:
Als ik (man) me opeens vrouwelijk ging gedragen zou ik ook migraine krijgen!
Ieder mens heeft de seksuele geaardheid waarbij men op mannen valt. Wanneer je genetisch een lagere concentratie aromatase in de hersenen hebt, wordt er minder testosteron omgezet in estradiol en blijft de man vrouwelijker. Ook verandert dit de seksuele oriëntatie, waardoor mannen op vrouwen gaan vallen, in plaats van op mannen. Doordat deze omslag in verschillende gradaties plaatsvindt, is 25 procent van alle mannen en vrouwen biseksueel en 5 tot 7 procent homoseksueel.
'Hij die een slaaf bezit, is zelf ook een slaaf!'
pi_179222421
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2018 16:09 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Wat grappig dit. Er zijn de afgelopen decennia continu wetenschappelijke onderzoeken georganiseerd en uitgebreid in de media gebracht met als doel een beeld te creëren dat het vrouwelijk lichaam in alle opzichten superieur is.

Nu eindelijk eens een geluid de andere kant op. *O*

Natuurlijk staat er wel een seksistische sneer in het artikel:

[..]

Maar dat nemen we maar voor lief.
Je zou wel gelijk kunnen hebben, want:
De hersenen van de foetus beginnen als vrouwelijke hersenen en door het hormoon estradiol worden de hersenen gestimuleerd zich in mannelijke richting te ontwikkelen.
'Hij die een slaaf bezit, is zelf ook een slaaf!'
pi_179222575
Ik heb weleens migraine, en nu sijpelt de mannelijkheid al uit mijn porien, kun je nagaan hoe dat zou zijn als ik geen migraine had.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  Moderator donderdag 17 mei 2018 @ 16:41:08 #10
8781 crew  Frutsel
pi_179222717
vooralsnog vind ik dit geen topic voor NWS... waar wil je heen? wat is het nieuws? bronvermelding behalve die uitzending?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')