abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_179216371
registreer om deze reclame te verbergen
In mijn woning wil ik vloerverwarming aanleggen op de begane grond en de eerste verdieping.
Het systeem wordt aangesloten op een bestaande CV ketel.

Op de begane grond komen er 4 groepen (ca. 36 m).
Op de eerste verdieping komen er 3 groepen (1 groep per kamer van 12m en badkamer die in de toekomst aangesloten zal worden).
Op de tweede verdieping blijven 2 radiatoren behouden.

Het plaatsen van de verdeler op de eerste verdieping is een uitdaging, omdat ik maar 26cm ruimte heb in de breedte.
Verdelers met een pomp zijn hiervoor te groot.
Ik heb wel de mogelijkheid om op de tweede verdieping een verdeler te plaatsen, de lengte per groep wordt dan ongeveer 5 meter langer (aanvoer + retour bij elkaar opgeteld). Maar ik weet niet of dit mogelijk is omdat de leidingen dan de hoogte in gaan?

Daarnaast heb ik nog wat andere vragen:
- (Hoe) kan ik regeling per groep toepassen voor de 3 groepen op de eerste verdieping?
- Hoe zorg ik dat begane grond en eerste verdieping apart van elkaar verwarmd kunnen worden? (dit zijn dus 2 aparte verdelers)
- Heb ik 2 verdelers met beide een eigen pomp nodig of kan het ook anders?

:)
pi_179216490
Ik zou alleen op de begane grond vloerverwarming aanleggen. Op de eerste verdieping zie ik de toegevoegde waarde niet, stoken de meeste mensen toch bijna niet.
pi_179216511
Omdat de radiatoren hier op een hele onhandige plaats zitten, leidingen overal over de muur lopen en in de toekomst zou ik ook de vloer willen koelen op deze manier.
Daarom zie ik wel toegevoegde waarde.
pi_179217564
registreer om deze reclame te verbergen
Als je echt wil koelen in de slaapkamers kun je beter een goede airco ophangen. Koelen via de vloer werkt wel, maar het is verre van optimaal. Sowieso stijgt warmte van nature - waardoor je met koelen een nog veel grotere gelaagdheid creeert - en daarnaast kun je bij vloerkoeling ook geen vocht afvoeren.

Ik zou er eerder voor kiezen de bestaande radiatoren weg te halen bij de slaapkamers, geen vloerverwarming boven en gewoon een mooie multisplit daar op te hangen. Kun je ook mee verwarmen indien nodig
One cannot make an omelette without
breaking eggs -- but it is amazing how
many eggs one can break without making
a decent omelette.
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')