abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
  donderdag 17 mei 2018 @ 13:31:43 #101
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_179218590
quote:
7s.gif Op donderdag 17 mei 2018 11:06 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Zucht. Nee. De wettelijke criteria voor een opname zijn relatief 'streng'. Dat betekent dat je in de praktijk soms mensen rond ziet lopen die erg verward zijn maar dat met lede ogen aan moet zien omdat diegene (nog) geen gevaar voor zichzelf vormt. De GGZ kan daar verder niet zoveel aan doen.
Als eerste moeten we de geestelijke hulpverlening niet meer uitkleden, maar juist verbeteren, goed toegankelijk houden.
Maar daarnaast vind ik dat we na moeten denken of de eisen voor (verplichte) opname niet te streng zijn.

Ik heb teveel verhalen gehoord van familie/omgeving die echt met de handen in het haar zat, maar de patient geen 'gedwongen' behandeling kon krijgen. Vergaande en schrijnende gevallen waarbij iedereen met lege handen staat. Het maar gewoon moet laten gebeuren.

Is geen makkelijke discussie, want waar leg je de grens. Maar wel 1 die hoognodig gevoerd moet worden.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  donderdag 17 mei 2018 @ 13:39:37 #102
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_179218747
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2018 11:23 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Vanwege mentale problemen, niet vanwege voorbereiding terroristisch misdrijf. ja, die signalen hebben ze wel gekregen maar vervolgens niets mee gedaan. Zelfs het registreren van die signalen is niet goed gegaan. Wel even bij de les blijven.
Nou ja, ze hebben (vermoed ik) de 'radicalisering' niet als geestelijk probleem gezien. De tekenen daarvan (baard, 'islamitische' kleding e.d.) niet goed opgevangen.
Dat zijn dan ook normale dingen voor een (streng) belijdende moslim en geen tekenen van aankomend terrorisme (zo op zichzelf). Maar voor iemand die niet religieus is, stevige geestelijke problemen heeft en ineens zoiets gaat doen is het wel een teken aan de wand dat het geestelijke probleem uit de hand loopt, potienteel gevaarlijk wordt.

Ik vraag me af hoeveel contact de ggz met familie en vrienden heeft gehad. Of ze wel wisten dat dit een enorme ommekeer was die een symptoom van de geestelijke problemen was. Van waanbeelden ipv religieus zijn.
In hoeverre hebben ze dit meegenomen in hun beoordeling? Hebben ze de omgeving van deze man gehoord die vertelde dat deze veranderingen niet klopte?
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_179219100
quote:
1s.gif Op donderdag 17 mei 2018 13:39 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Nou ja, ze hebben (vermoed ik) de 'radicalisering' niet als geestelijk probleem gezien. De tekenen daarvan (baard, 'islamitische' kleding e.d.) niet goed opgevangen.
Dat zijn dan ook normale dingen voor een (streng) belijdende moslim en geen tekenen van aankomend terrorisme (zo op zichzelf). Maar voor iemand die niet religieus is, stevige geestelijke problemen heeft en ineens zoiets gaat doen is het wel een teken aan de wand dat het geestelijke probleem uit de hand loopt, potienteel gevaarlijk wordt.

Ik vraag me af hoeveel contact de ggz met familie en vrienden heeft gehad. Of ze wel wisten dat dit een enorme ommekeer was die een symptoom van de geestelijke problemen was. Van waanbeelden ipv religieus zijn.
In hoeverre hebben ze dit meegenomen in hun beoordeling? Hebben ze de omgeving van deze man gehoord die vertelde dat deze veranderingen niet klopte?
Dat vermoed ik ook maar ik doelde eigenlijk vooral op de anonieme brief in gebrekkig Engels die aan de politie is gestuurd over deze meneer.

Nu neem ik aan dat de politie niet over iedere burgers anonieme tips krijgt dat hij een aanslag wil plegen dus wanneer je die wel krijgt zou daar serieus mee omgesprongen moeten worden. Helemaal wanneer het gaat over iemand de bekend staat als verwarde moslim want, zo blijkt afgaande op resultaten uit het verleden, die gaan nog wel eens gek doen.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
  donderdag 17 mei 2018 @ 14:15:38 #104
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_179219504
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2018 13:58 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Dat vermoed ik ook maar ik doelde eigenlijk vooral op de anonieme brief in gebrekkig Engels die aan de politie is gestuurd over deze meneer.

Nu neem ik aan dat de politie niet over iedere burgers anonieme tips krijgt dat hij een aanslag wil plegen dus wanneer je die wel krijgt zou daar serieus mee omgesprongen moeten worden. Helemaal wanneer het gaat over iemand de bekend staat als verwarde moslim want, zo blijkt afgaande op resultaten uit het verleden, die gaan nog wel eens gek doen.
Ze (aivd) hebben het onderzocht en als geen bewijs voor geregistreerd (omdat ze maar een enkele factor hadden die op zichzelf niet perse zorgelijk is).

Wat ik me dus afvraag is of er een terugkoppeling is geweest naar de geestelijke gezondheidshulp die die man had en daarnaast een koppeling naar de familie/omgeving. Of ggz (in dit geval) dus wist van die brief, dat dit speelde in het hoofd van die man. Naast of ze wisten dat familie/omgeving stelde dat dit wel een hele grote ommekeer ineens was. Wat bij elkaar wijst op een potienteel risico.

Alle losse factoren bij elkaar geven enorme signalen af dat er ellende van kan komen. Maar ik heb het gevoel dat al die losse signalen niet bij elkaar gekomen zijn waardoor aan verschillende kanten is gezegd geen bewijs voor potienteel gevaarlijk. Simpelweg omdat elke partij maar enkele factoren had ipv het geheel.

Aivd heeft enkel naar signalen voor terrorisme gekeken. Geen banden met terroristen, geen hang naar radicaal gedachtegoed = geen reden om iemand als hoog risico te zien op dat gebied.
Terwijl het anders was geweest (hopelijk) als zaken gekoppelt waren.

Ik speculeer hier een beetje, ken de werkelijke inhoud natuurlijk niet. Maar zo stel ik het me voor.
Dat instanties langs elkaar heen werken, er te weinig sprake is van een koppeling zodat alle factoren samen komen.
Die factoren los van elkaar betekenen niet zoveel, maar alles bij elkaar verteld een veel duidelijker verhaal.
  donderdag 17 mei 2018 @ 14:19:43 #105
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_179219603
Naast wat ik al zeg vraag ik me af of deze man in contact is geweest met radicale elementen.

Want dat deze man (tot nu toe iig) als ontoerekeningsvatbaar gerekent kan wordenis wel duidelijk.
Maar is zijn waanzin gevoed, misbruikt?
pi_179219910
quote:
1s.gif Op donderdag 17 mei 2018 14:15 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Ze (aivd) hebben het onderzocht en als geen bewijs voor geregistreerd (omdat ze maar een enkele factor hadden die op zichzelf niet perse zorgelijk is).

Wat ik me dus afvraag is of er een terugkoppeling is geweest naar de geestelijke gezondheidshulp die die man had en daarnaast een koppeling naar de familie/omgeving. Of ggz (in dit geval) dus wist van die brief, dat dit speelde in het hoofd van die man. Naast of ze wisten dat familie/omgeving stelde dat dit wel een hele grote ommekeer ineens was. Wat bij elkaar wijst op een potienteel risico.

Alle losse factoren bij elkaar geven enorme signalen af dat er ellende van kan komen. Maar ik heb het gevoel dat al die losse signalen niet bij elkaar gekomen zijn waardoor aan verschillende kanten is gezegd geen bewijs voor potienteel gevaarlijk. Simpelweg omdat elke partij maar enkele factoren had ipv het geheel.

Aivd heeft enkel naar signalen voor terrorisme gekeken. Geen banden met terroristen, geen hang naar radicaal gedachtegoed = geen reden om iemand als hoog risico te zien op dat gebied.
Terwijl het anders was geweest (hopelijk) als zaken gekoppelt waren.

Ik speculeer hier een beetje, ken de werkelijke inhoud natuurlijk niet. Maar zo stel ik het me voor.
Dat instanties langs elkaar heen werken, er te weinig sprake is van een koppeling zodat alle factoren samen komen.
Die factoren los van elkaar betekenen niet zoveel, maar alles bij elkaar verteld een veel duidelijker verhaal.
Je speculeert inderdaad. Die brief heeft de aivd nooit bereikt. De top van de politie ed was niet eens op de hoogte. Het is gewoon een clusterfuck van jewelste.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
  donderdag 17 mei 2018 @ 15:18:36 #107
405850 Eiwitshake
Filosoofmeneer
pi_179221021
In Syri had hij waarschijnlijk betere zorg gekregen, kut Hollanders!
"Wij zweren de voorkeur te geven aan een wisse dood boven een smadelijke behandeling, en nooit te dulden dat de geringste inbreuk gemaakt wordt op Nerlands roem of de eer der vlag.”
- Jan Van Speijk
  donderdag 17 mei 2018 @ 15:39:02 #108
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_179221372
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2018 14:32 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Je speculeert inderdaad. Die brief heeft de aivd nooit bereikt. De top van de politie ed was niet eens op de hoogte. Het is gewoon een clusterfuck van jewelste.
Huh?

Haal ik nu dingen door elkaar?
Dacht dat die brief wel degelijk ook door de aivd was bekeken die geen reden voor verdere controle vonden?

Maar het is idd een grote clusterfuck, waarbij er geen enkele koppeling tussen instanties blijkt.
  donderdag 17 mei 2018 @ 15:41:56 #109
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_179221428
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2018 15:18 schreef Eiwitshake het volgende:
In Syri had hij waarschijnlijk betere zorg gekregen, kut Hollanders!
Hoe syrie het gedaan zou hebben boeit niet zo. Dat het altijd ergens anders erger kan is een beroerde smoes.
  donderdag 17 mei 2018 @ 15:43:38 #110
405850 Eiwitshake
Filosoofmeneer
pi_179221463
quote:
1s.gif Op donderdag 17 mei 2018 15:41 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Hoe syrie het gedaan zou hebben boeit niet zo. Dat het altijd ergens anders erger kan is een beroerde smoes.
Smoes voor wat?
Het is gewoon een feit. Ze zijn in ieder geval al goed aan het inburgeren :')
"Wij zweren de voorkeur te geven aan een wisse dood boven een smadelijke behandeling, en nooit te dulden dat de geringste inbreuk gemaakt wordt op Nerlands roem of de eer der vlag.”
- Jan Van Speijk
  donderdag 17 mei 2018 @ 17:05:17 #111
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_179223350
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2018 15:43 schreef Eiwitshake het volgende:

[..]

Smoes voor wat?
Het is gewoon een feit. Ze zijn in ieder geval al goed aan het inburgeren :')
Nou nee, ze burgeren niet goed in. Ze (zover we nu weten deze man iig, houdt slag om de arm) hebben gewoonweg ernstige geestelijke problemen die niet voldoende opgepikt worden.
pi_179223563
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2018 12:49 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

De bezuiniging heeft er zeker aan bijgedragen dat de influx in een stijging van incidenten resulteert. Al vraag ik me wel af of behandeling niet vooral n een incident volgt, daar waar het mensen zou betreffen die niet in het Nederlandse systeem thuis zijn. Daarbij kan je je afvragen waarom dezelfde trend onmiskenbaar zichtbaar is in landen als Duitsland en Zweden.
Op zich lijkt het me ook niet verrassend dat er heel wat geestelijk verstrooiden zitten tussen degenen die vanuit oorlogsgebied Syrie hierheen zijn gekomen.
A man is not old until regrets take the place of dreams.
pi_179223782
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2018 14:32 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Waarom zou de politietop op de hoogte moeten zijn van die brief?
Op woensdag 7 februari 2018 11:59 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Ik vind eerlijk gezegd de denkbeelden van die Taylor best meevallen.
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')