abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 17 mei 2018 @ 00:03:00 #1
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_179210845
Mbo'ers willen officieel studenten heten

Ze doen geen studie, maar een 'opleiding' en zijn geen studenten, maar 'deelnemers'. Mbo'ers kunnen daardoor niet profiteren van sommige studentenvoordelen. Daarom wil Jongerenorganisatie Beroepsonderwijs (JOB) dat mbo'ers in de wet voortaan 'studenten' worden genoemd.


Mbo'ers van de ROC-school Midden Nederland in Utrecht

"Het gebeurt nu heel vaak dat je te horen krijgt dat je ergens niet welkom bent, omdat je als mbo'er geen student zou zijn", zegt Roosmarijn Dam van het JOB. "Dan ga je het vanzelf geloven."

Wat de overheid betreft zijn mbo'ers namelijk allang studenten: ze doen een vervolgopleiding, reizen met een ov-studentenkaart en hebben recht op studiefinanciering. Ook in alle communicatie van de overheid worden mbo'ers sinds een aantal jaar geen leerlingen, scholieren of deelnemers, maar studenten genoemd.

Maar in de wet heten mbo'ers dus nog altijd 'deelnemers'. Het ministerie van Onderwijs onderzoekt nu wat er nodig is om deze term in alle wetten te veranderen in 'student'.

"Er is natuurlijk geen enkele student die in de wet kijkt, maar onderwijsinstellingen, beleidsmakers en politici doen dat wel", zegt Roosmarijn Dam van het JOB. "Als zij het woord 'deelnemer' blijven gebruiken, wordt die taal weer overgenomen. De minister zelf verspreekt zich nog wel eens tijdens debatten, dat ze leerlingen zegt. Dat zegt genoeg."

Zo wees PvdA-Kamerlid Kirsten van den Hul de minister er afgelopen december tijdens een debat op dat zij mbo'ers een paar keer leerling noemde, in plaats van student. Minister Van Engelshoven liet toen weten dat ze vaker boze reacties krijgt als ze het over leerlingen heeft. "Ik merk dat er bij jongvolwassenen heel veel gevoeligheden liggen over hoe je ze noemt", zei ze. "Het gaat mij er vooral om dat ze goed onderwijs krijgen, maar ik zal erop letten."


PvdA minister van den Hul

Het gaat dus allemaal maar om één woordje, maar voor mbo'ers betekent dat veel. Dat zij niet door iedereen als student worden gezien, heeft namelijk veel invloed op hun studentenleven. "Het geeft mbo'ers het gevoel dat ze niet op het gelijke niveau zitten als andere studenten en dus geen aanspraak kunnen maken op dezelfde dingen", zegt Roosmarijn van het JOB.

Mbo'ers mogen bijvoorbeeld geen lid worden van een studentenvereniging of studentensportvereniging. "Daardoor is het lastiger om actief te worden als student en een netwerk op te bouwen."


Roosmarijn Dam, JOB

Daarnaast weigeren winkels soms studentenkorting te geven aan mbo'ers. Of mbo'ers komen een kroeg niet binnen, omdat ze geen collegekaart hebben. "Ik snap dat minderjarige mbo'ers niet naar binnen mogen", zegt Roosmarijn. "Maar zeggen dat je een studentenkroeg bent en dan niet alle studenten binnenlaten, is idioot. Wat is er zo anders aan mbo'ers, dat je ze absoluut niet in een kroeg wilt hebben?"

Mbo'ers weigeren in een kroeg omdat ze mbo'ers zijn, mag wettelijk gezien: het is niet verboden om onderscheid te maken op basis van opleidingsniveau. Wel zegt het College voor de Rechten van de Mens dat in internationale mensenrechtenverdragen staat dat overheden niet mogen discrimineren op basis van sociale klasse. Bedrijven hoeven zich daar niet aan te houden.

"Het komt erop neer dat het onderwijs dat je volgt dus bepaalt waar je uitgaat of welkom bent", vindt Roosmarijn. "Zo blijven het mbo en het 'hoger' onderwijs twee gescheiden werelden, gebaseerd op vooroordelen. Wij vinden dat ontzettend stom."
https://nos.nl/op3/artike(...)studenten-heten.html

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hier schreef tong80 het volgende:
Faux is een FOK!held, zoals dat vroeger Gellarboy en Brechtje waren. Users die je koestert.
  donderdag 17 mei 2018 @ 00:03:18 #2
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_179210851
Zag geen deel 2 maar misschien ben ik blind
Hier schreef tong80 het volgende:
Faux is een FOK!held, zoals dat vroeger Gellarboy en Brechtje waren. Users die je koestert.
  donderdag 17 mei 2018 @ 00:23:12 #3
377024 Quotidien
fetchez la vache
pi_179211173
Ronduit sneu dat men hier zoveel weerstand uit tegen dit idee. Boehoe, je labeltje zou maar iets devalueren omdat mbo's ers ook studenten genoemd worden. :')
Ik ben nie hier voor de pingpong te schpelen
pi_179211584
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2018 00:23 schreef Quotidien het volgende:
Ronduit sneu dat men hier zoveel weerstand uit tegen dit idee. Boehoe, je labeltje zou maar iets devalueren omdat mbo's ers ook studenten genoemd worden. :')
ja toch zelfde als: boehoe ik wil dat labeltje perse
  donderdag 17 mei 2018 @ 01:04:04 #5
377024 Quotidien
fetchez la vache
pi_179211597
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2018 01:01 schreef wuuht het volgende:

[..]

ja toch zelfde als: boehoe ik wil dat labeltje perse
Ze willen dat labeltje voor de verbonden kortingen, niet de vermeende status.
Ik ben nie hier voor de pingpong te schpelen
pi_179211729
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2018 01:04 schreef Quotidien het volgende:

[..]

Ze willen dat labeltje voor de verbonden kortingen, niet de vermeende status.
Dus het gaat ze puur om het geld in jouw ogen?
Kortingen en financieringen krijgen ze al. En die kosten op het mbo een stuk minder dan het hoger onderwijs. Waarom dan lagere kosten al hebben en ook nog eens de volle mep aan allerlei extra kortingen willen hebben?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_179211867
Dit lijkt wel op een verkapte vorm van een apartheidsregime binnen het onderwijs.
Alle reden dus om de wet aan te passen.

'... Daarnaast weigeren winkels soms studentenkorting te geven aan mbo'ers. Of mbo'ers komen een kroeg niet binnen, omdat ze geen collegekaart hebben. "Maar zeggen dat je een studentenkroeg bent en dan niet alle studenten binnenlaten, is idioot. Wat is er zo anders aan mbo'ers, dat je ze absoluut niet in een kroeg wilt hebben?"

Mbo'ers weigeren in een kroeg omdat ze mbo'ers zijn, mag wettelijk gezien: het is niet verboden om onderscheid te maken op basis van opleidingsniveau. Wel zegt het College voor de Rechten van de Mens dat in internationale mensenrechtenverdragen staat dat overheden niet mogen discrimineren op basis van sociale klasse. Bedrijven hoeven zich daar niet aan te houden.'
'Hij die een slaaf bezit, is zelf ook een slaaf!'
pi_179211903
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2018 01:45 schreef Begripvol het volgende:
Dit lijkt wel op een verkapte vorm van een apartheidsregime binnen het onderwijs.
Alle reden dus om de wet aan te passen.
Klopt, de MBO'ers mogen niet op de stoep lopen, mogen niet na werktijden in steden komen, mogen niet naar dezelfde WC's, wonen allemaal in sloppenwijken buiten de stad, worden in elkaar geslagen door de regering, mogen niet werken, mogen geen bedrijven starten.

Of nee wacht, ze krijgen geen toegang tot studentenavonden of kortingen. Waar moet het heen, THE HUMANITY!

Even een gesprek zien te regelen tussen een "Mandela" en een MBO'er, kunnen ze al hun leed en pijn delen. Wellicht de volgende "Sjors van der Veen" ook maar een nobelprijs geven omdat deze mensonterende wanstaltigheden aan het licht zijn gebracht.
POL-lintjes: Stef Bloktrofee - Meest arrogante user 2011, Hans Wiegeltrofee - Meest rechtse user 2012, 2013 & 2014
Ek vir jou, Suid-Afrika.
pi_179211958
Nee, niet doen. Ten eerste is het geen goed idee MBO'ers en WO'ers (HBO hangt er wat tussen) met elkaar in een ruimte met bier te zetten; een paar MBO'ers zijn goede vrienden/dinnen van me en dat gaat prima, maar in groepen...
Daarnaast: naast een MBO kan (en moet) je werken; studenten hebben daar minder tijd voor. Dat maakt dar iets als studentenkorting voor MBO'ers minder gelegitimeerd is.
pi_179211980
quote:
9s.gif Op donderdag 17 mei 2018 01:49 schreef Voorschrift het volgende:

[..]

Klopt, de MBO'ers mogen niet op de stoep lopen, mogen niet na werktijden in steden komen, mogen niet naar dezelfde WC's, wonen allemaal in sloppenwijken buiten de stad, worden in elkaar geslagen door de regering, mogen niet werken, mogen geen bedrijven starten.

Of nee wacht, ze krijgen geen toegang tot studentenavonden of kortingen. Waar moet het heen, THE HUMANITY!

Even een gesprek zien te regelen tussen een "Mandela" en een MBO'er, kunnen ze al hun leed en pijn delen. Wellicht de volgende "Sjors van der Veen" ook maar een nobelprijs geven omdat deze mensonterende wanstaltigheden aan het licht zijn gebracht.
Naast dat het totaal geen probleem is waar ze het over hebben, zijn er ook bepaalde redenen voor dit soort structuren. Dat opheffen kan alleen maar fout gaan.
pi_179212741
quote:
1s.gif Op donderdag 17 mei 2018 01:58 schreef Mr.Major het volgende:

[..]

Naast dat het totaal geen probleem is waar ze het over hebben, zijn er ook bepaalde redenen voor dit soort structuren. Dat opheffen kan alleen maar fout gaan.
wat voor redenen dan?
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_179213502
Ik heb mbo 2 gedaan en als je daar rekensommen op 2f hebt. Zoek maar eens op. 2+2, 3x4, 10:2. Wat dus basisschool niveau is. Zet dat tegenover werktuigbouwkunde waar je berekeningen e.d. moet maken, hydraulische schema's opstellen.

Ja dan kan ik mij enigszins voorstellen dat die toch wel 2 hele grote verschillen zijn (in niveau) wat dus wel een aparte benaming moet blijven, als is het maar voor de duidelijkheid.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_179213836
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2018 06:45 schreef spierbal het volgende:
Ik heb mbo 2 gedaan en als je daar rekensommen op 2f hebt. Zoek maar eens op. 2+2, 3x4, 10:2. Wat dus basisschool niveau is. Zet dat tegenover werktuigbouwkunde waar je berekeningen e.d. moet maken, hydraulische schema's opstellen.

Ja dan kan ik mij enigszins voorstellen dat die toch wel 2 hele grote verschillen zijn (in niveau) wat dus wel een aparte benaming moet blijven, als is het maar voor de duidelijkheid.
Niveau 2, dan noem je ook wel wat. Ik werk met mensen met een verstandelijke beperking, een aantal van hen heeft ook niveau 2 gedaan. Het verschil tussen mbo niveau 2 en 4 is groter dan mbo niveau 4 en hbo.
Hello, my name is Oliver
pi_179213840
Dubbel
Hello, my name is Oliver
pi_179214242
quote:
1s.gif Op donderdag 17 mei 2018 08:07 schreef het_grobbekuiken het volgende:

[..]

Niveau 2, dan noem je ook wel wat. Ik werk met mensen met een verstandelijke beperking, een aantal van hen heeft ook niveau 2 gedaan. Het verschil tussen mbo niveau 2 en 4 is groter dan mbo niveau 4 en hbo.
Het is dan ook niet de naam deelnemer/leerling/etc wat de naam van het mbo omlaag haalt, maar juist het grote verschil tussen de verschillende niveau's die allemaal onder de paraplu mbo vallen.
Voor veel buitenstaanders is het al snel allemaal 1 pot nat.

Volgens mij kunnen ze beter niveau 1 en 2 onder verlengde jaren van voortgezet laten vallen zodat niveau 3 en 4 weer wat meer aanzien krijgen.
Kleine geheimen dienen beschermd te worden.
Grote geheimen worden beschermd door publiek ongeloof.
  donderdag 17 mei 2018 @ 09:10:11 #16
168739 Red_85
'echt wel'
pi_179214271
quote:
1s.gif Op donderdag 17 mei 2018 08:07 schreef het_grobbekuiken het volgende:

[..]

Niveau 2, dan noem je ook wel wat. Ik werk met mensen met een verstandelijke beperking, een aantal van hen heeft ook niveau 2 gedaan. Het verschil tussen mbo niveau 2 en 4 is groter dan mbo niveau 4 en hbo.
Oneens. N4 en hbo zijn totaal niet te vergelijken met elkaar. Praktijk of theoretisch. Meewerken of uitdenken, onderzoeken en implementeren, uitvoeren of berekenen..

Waar halen mensen toch die onzin vandaan?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_179215094
quote:
1s.gif Op donderdag 17 mei 2018 09:10 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Oneens. N4 en hbo zijn totaal niet te vergelijken met elkaar. Praktijk of theoretisch. Meewerken of uitdenken, onderzoeken en implementeren, uitvoeren of berekenen..

Waar halen mensen toch die onzin vandaan?
Ik heb eerst mbo gedaan en daarna hbo. Natuurlijk zijn er grote verschillen, ik zeg ook niet dat die er niet zijn. Ik zeg alleen dat het niveauverschil tussen niveau 2 en 4 nog groter is. Een goede mbo n4 leerling kan mee op het hbo,een goede n2 leerling heeft niets te zoeken bij n4.
Hello, my name is Oliver
pi_179215203
quote:
1s.gif Op donderdag 17 mei 2018 09:10 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Oneens. N4 en hbo zijn totaal niet te vergelijken met elkaar. Praktijk of theoretisch. Meewerken of uitdenken, onderzoeken en implementeren, uitvoeren of berekenen..

Waar halen mensen toch die onzin vandaan?
Nogmaals het ligt aan de soort opleiding. Menig hbo is makkelijker dan een mbo n4 laboratorium opleiding. Het is een van de weinige opleidingen die mbt de stof niet is veranderd tov pak weg 30 jaar geleden. Het probleem met het mbo is dat er zo ontzettend veel diversiteit in is verwerkt met diverse niveau's dat je de bomen door het bos niet meer kunt zien. En praktisch gezien is het hbo sowieso een achteruit gang. Maar die opleiding is sowieso niet praktisch ingesteld. Maar is daar ook niet voor bedoeld.
  donderdag 17 mei 2018 @ 10:35:54 #19
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_179215489
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2018 00:23 schreef Quotidien het volgende:
Ronduit sneu dat men hier zoveel weerstand uit tegen dit idee. Boehoe, je labeltje zou maar iets devalueren omdat mbo's ers ook studenten genoemd worden. :')
Misschien moeten we een MSc bloemschikken invoeren voor de zieltjes.

quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2018 01:45 schreef Begripvol het volgende:


'... Daarnaast weigeren winkels soms studentenkorting te geven aan mbo'ers. Of mbo'ers komen een kroeg niet binnen, omdat ze geen collegekaart hebben. "Maar zeggen dat je een studentenkroeg bent en dan niet alle studenten binnenlaten, is idioot. Wat is er zo anders aan mbo'ers, dat je ze absoluut niet in een kroeg wilt hebben?"


Mbo'ers buiten houden is een buitengewoon efficiënte manier om de vechtersbazen buiten de deur te houden.
pi_179215501
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2018 09:07 schreef ender_xenocide het volgende:

[..]

Het is dan ook niet de naam deelnemer/leerling/etc wat de naam van het mbo omlaag haalt, maar juist het grote verschil tussen de verschillende niveau's die allemaal onder de paraplu mbo vallen.
Voor veel buitenstaanders is het al snel allemaal 1 pot nat.

Volgens mij kunnen ze beter niveau 1 en 2 onder verlengde jaren van voortgezet laten vallen zodat niveau 3 en 4 weer wat meer aanzien krijgen.
Tja in het verleden had je mbo en dat was een niveau en je had het kmbo. Kort middelbaar beroeps onderwijs dat je mogelijk nu kunt vergelijken met n3. n2 zou je kunnen vergelijken met een lts b niveau van 30 jaar geleden. Mijn jongste dochter heeft eerst n2 en daarna nog n3 gehaald. Mbt lesstof kwam dat n3 overeen met lts c niveau uit mijn tijd dat toegang gaf naar de mts of een andere middelbare beroepsopleiding. Zelfs meao was dan mogelijk vanaf een lts c

In het verleden was het onderwijs allemaal wat overzichtelijker. Maar wat is wijsheid. Of het nu beter is laat ik over aan anderen.

Maar om iedereen nu student te gaan noemen vind ik kolder. Het onderwijs moet betaalbaar blijven. Dat lijkt mij veel zinvoller dan het geneuzel over titels.
  donderdag 17 mei 2018 @ 12:02:09 #21
286575 Roces18
Chef de party
pi_179217143
ik wil ook student genoemd worden ook al ben ik 56 jaar
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
  donderdag 17 mei 2018 @ 12:11:35 #22
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_179217294
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2018 00:23 schreef Quotidien het volgende:
Ronduit sneu dat men hier zoveel weerstand uit tegen dit idee. Boehoe, je labeltje zou maar iets devalueren omdat mbo's ers ook studenten genoemd worden. :')
Vind t persoonlijk een stuk triester dat mbo'ers zo dat labeltje verheerlijken dat ze willen dat de wet ervoor aangepast wordt
Hier schreef tong80 het volgende:
Faux is een FOK!held, zoals dat vroeger Gellarboy en Brechtje waren. Users die je koestert.
pi_179217353
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2018 12:02 schreef Roces18 het volgende:
ik wil ook student genoemd worden ook al ben ik 56 jaar
Dat kan. Je hoeft maar een applicatie Acad te volgen en je mag je al student noemen. Acad schijnt hbo niveau te zijn(gekker moet het niet worden). Een hulpmiddel dat je zelfs door wat zelfstudie binnen no time onder de knie hebt.
  donderdag 17 mei 2018 @ 13:49:26 #24
377024 Quotidien
fetchez la vache
pi_179218920
quote:
10s.gif Op donderdag 17 mei 2018 10:35 schreef Nobu het volgende:

[..]

Misschien moeten we een MSc bloemschikken invoeren voor de zieltjes.

Misschien moeten we titels invoeren voor mensen die onderscheid tussen "student" en "MSc" kunnen maken.
Ik ben nie hier voor de pingpong te schpelen
  donderdag 17 mei 2018 @ 15:34:50 #25
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_179221282
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2018 13:49 schreef Quotidien het volgende:

[..]

Misschien moeten we titels invoeren voor mensen die onderscheid tussen "student" en "MSc" kunnen maken.
Ah, daar is de hbo'er. Ik zocht je al. Kun je even een paar kopietjes maken?
  donderdag 17 mei 2018 @ 15:59:13 #26
377024 Quotidien
fetchez la vache
pi_179221803
quote:
14s.gif Op donderdag 17 mei 2018 15:34 schreef Nobu het volgende:

[..]

Ah, daar is de hbo'er. Ik zocht je al. Kun je even een paar kopietjes maken?
Daar is de internetheld. Vergeet je je maandelijkse douche niet?
Ik ben nie hier voor de pingpong te schpelen
pi_179222134
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2018 12:02 schreef Roces18 het volgende:
ik wil ook student genoemd worden ook al ben ik 56 jaar
Ga weer op een WO studeren. Dat doe ik ook en heb weer een studentenpas inclusief allerlei kortingen _O-
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_179223215
quote:
9s.gif Op donderdag 17 mei 2018 01:49 schreef Voorschrift het volgende:

[..]

Klopt, de MBO'ers mogen niet op de stoep lopen, mogen niet na werktijden in steden komen, mogen niet naar dezelfde WC's, wonen allemaal in sloppenwijken buiten de stad, worden in elkaar geslagen door de regering, mogen niet werken, mogen geen bedrijven starten.

Of nee wacht, ze krijgen geen toegang tot studentenavonden of kortingen. Waar moet het heen, THE HUMANITY!

Even een gesprek zien te regelen tussen een "Mandela" en een MBO'er, kunnen ze al hun leed en pijn delen. Wellicht de volgende "Sjors van der Veen" ook maar een nobelprijs geven omdat deze mensonterende wanstaltigheden aan het licht zijn gebracht.
Mandela zal het helaas niet meer worden. Ik stel Kuzu voor van DENK.
'Hij die een slaaf bezit, is zelf ook een slaaf!'
pi_179223990
quote:
1s.gif Op donderdag 17 mei 2018 05:02 schreef bijdehand het volgende:

[..]

wat voor redenen dan?
Praktisch: De duur van een studie, de studielast die erbij hoort en daarmee het feit dat het lastiger is om daarnaast te werken. Daarnaast heb je nog het feit dat studenten een netwerk moeten opbouwen. MBO'ers hoeven dat niet.

Ook gaat het natuurlijk niet werken als een stel MBO'ers bij vindicat bier gaat lopen zuipen.

Wat me een veel nuttiger oplossing lijkt is maatschappelijk besef creeëren dat ook praktische beroepen keihard nodig zijn voor het draaiende houden van de maatschappij. Een beetje zelfrespect daarbij is het echte medicijn, dat je student wordt genoemd is slechts een placebo.
pi_179226452
quote:
1s.gif Op donderdag 17 mei 2018 08:07 schreef het_grobbekuiken het volgende:

[..]

Niveau 2, dan noem je ook wel wat. Ik werk met mensen met een verstandelijke beperking, een aantal van hen heeft ook niveau 2 gedaan. Het verschil tussen mbo niveau 2 en 4 is groter dan mbo niveau 4 en hbo.
ja mbo is mbo he
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_179226647
quote:
1s.gif Op donderdag 17 mei 2018 17:36 schreef Mr.Major het volgende:

[..]

Praktisch: De duur van een studie, de studielast die erbij hoort en daarmee het feit dat het lastiger is om daarnaast te werken. Daarnaast heb je nog het feit dat studenten een netwerk moeten opbouwen. MBO'ers hoeven dat niet.

Ook gaat het natuurlijk niet werken als een stel MBO'ers bij vindicat bier gaat lopen zuipen.

Wat me een veel nuttiger oplossing lijkt is maatschappelijk besef creeëren dat ook praktische beroepen keihard nodig zijn voor het draaiende houden van de maatschappij. Een beetje zelfrespect daarbij is het echte medicijn, dat je student wordt genoemd is slechts een placebo.
Wie gaat er dan ook voor de lol bij vindicat bierdrinken. :?
ROBODEMONS..................|:(
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')