abonnement Unibet Coolblue
pi_179204399
Hey! Eerste post hier, hoop dat ik geen regels/etiquette overtreed.

Ik ben net verhuisd, en ik vroeg mij iets af over de plafondlamp in de badkamer. Zie hier een foto:

Mijn schoonvader zegt dat het verplicht is om in de badkamer een verdeeldoos/contactdoos te hebben vanwege brandgevaar. Echter, op internet kan ik hier niet veel duidelijke informatie over vinden. Ik moet eerlijk zeggen dat hoe het er nu uitziet mij ook doet denken dat dit niet geheel veilig is i.c.m. de waterdampen die vanuit de douche komen.

Ik hoopte dat er hier mensen rondsurfen die hier echt verstand van hebben. De concierge/huurbaas zei tijdens eerste inspectie dat dit gekeurd was en prima is zo, maar de beste man zegt wel meer dingen...

Indien het inderdaad gewoon mag zo, heb ik nog een vraag: hoe kan ik in godsnaam een lamp ophangen? Een contactdoos heeft zo'n handig oogje waar je een haak doorheen kan doen om je lamp aan op te hangen, maar dat is hier uiteraard niet mogelijk. Een simpele plafonniere is ook geen optie omdat die nooit genoeg ruimte voor de kabels biedt.

Help! Alvast bedankt! :)
pi_179204950
Ook echt de ene helft wel de buis in, de andere helft zo het plafond in _O-
Ik dacht na het geklungen van de vorige bewoner van mijn huis wel de meeste zooi gezien te hebben.

Zit er nog een lamp in de kamer? boven de spiegel oid??
pi_179205329
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2018 20:20 schreef MrDrako het volgende:
Ook echt de ene helft wel de buis in, de andere helft zo het plafond in _O-
Ik dacht na het geklungen van de vorige bewoner van mijn huis wel de meeste zooi gezien te hebben.

Zit er nog een lamp in de kamer? boven de spiegel oid??
Nope, dit is de enigste lamp... Verder ook geen stopcontacten voor eventuele wandlampen.
pi_179205472
Wat is het voor plafond?

Als de verhuurder zegt dat het gekeurd is dan kan hij/zij ook een papiertje daarvan overhandigen. Heb je dat gevraagd?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_179205959
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2018 19:52 schreef bluefiremegacoaster het volgende:

Indien het inderdaad gewoon mag zo, heb ik nog een vraag: hoe kan ik in godsnaam een lamp ophangen? Een contactdoos heeft zo'n handig oogje waar je een haak doorheen kan doen om je lamp aan op te hangen, maar dat is hier uiteraard niet mogelijk. Een simpele plafonniere is ook geen optie omdat die nooit genoeg ruimte voor de kabels biedt.

Ik neem aan dat er boven het (vers?) gestuckte plafond, geen centraaldoos meer zit en dt deze PVC buis gewoon ergens anders vandaan komt? Ik heb in mijn huis ook zo'n bewoner gehad en dit op de slaapkamers d.mv. een Attema doosje opgelost:


Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_179205964
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2018 20:20 schreef MrDrako het volgende:
Ook echt de ene helft wel de buis in, de andere helft zo het plafond in _O-
Of in een buisje wat net een stukje korter is natuurlijk.

Gaat die bedrading niet naar de plafondventilator? Raar dat er geen bruin bij zit, dan kun je al geen ventilator met nalooptimer gebruiken.

Kan me verder niet zo goed voorstellen waar die leiding uit zou moeten komen, het wordt geschakeld samen met het lichtpunt...
pi_179206684
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2018 20:44 schreef sjorsie1982 het volgende:
Wat is het voor plafond?

Als de verhuurder zegt dat het gekeurd is dan kan hij/zij ook een papiertje daarvan overhandigen. Heb je dat gevraagd?
De concierge was aanwezig bij de oplevering, deze zei dat het goedgekeurd was door de inspecteur. Ik heb zojuist bevestiging direct aan de huurbaas gevraagd, maar ervaring leert dat antwoord wel een week of 2 op zich laat wachten...
pi_179206781
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2018 21:03 schreef blomke het volgende:

[..]

Ik neem aan dat er boven het (vers?) gestuckte plafond, geen centraaldoos meer zit en dt deze PVC buis gewoon ergens anders vandaan komt? Ik heb in mijn huis ook zo'n bewoner gehad en dit op de slaapkamers d.mv. een Attema doosje opgelost:

[ afbeelding ]
Ik weet het niet zeker maar ik ga er inderdaad vanuit dat er geen centraaldoos zit. Ik moet ook eerlijk bekennen dat ik hier erg weinig verstand van heb aangezien dit de eerste keer is dat ik hier mee te maken heb. (ik heb ook geen idee hoe ik zo'n Attema doos toegepast zou moeten worden)
  Moderator woensdag 16 mei 2018 @ 22:16:26 #9
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_179207957
Daar had in ieder geval een centraaldoos moeten zitten waar de bedrading veilig in opgeborgen kan worden; op die centraaldoos kun je dan weer de lamp monteren. Dit is in ieder geval niet veilig zo.
En mocht het idee hierachter zijn dat je de draden maar weg moet stoppen in de lamp die je nog gaat monteren, ook dat is niet toegestaan. Een verlichtingsarmatuur is geen lasdoos/centraaldoos.

Waar zit dit aansluitpunt in je badkamer ? Anders kom je ook nog in de knoei met de zone-indeling.
Alles daarover kun je hier lezen : K&W / Elektra in de badkamer - Alles over de zone indeling en aarding!
pi_179209350
Ik vermoed dat de ventilator er later is bij gemaakt en gelijk geschakeld werd met de verlichting. Zo als het nu is uitgevoerd is niet toegestaan, ben wel benieuwd naar de persoon die de installatie gekeerd heeft, zal geen installateur geweest zijn. De ventilator mag trouwens ook wel eens schoongemaakt worden.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')