abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_179202088
quote:
De 15-jarige jongen die zaterdag in een mestput viel is hersendood verklaard. Dat hebben zijn klasgenoten en hun ouders of verzorgers woensdag van de schooldirectie te horen gekregen. De jongen is leerling aan het Terra in Winsum.

De school geeft zelf nog geen nadere toelichting op de situatie.

De jongen was aan het werk bij een boerenbedrijf in Oldehove. Zijn vader heeft hem waarschijnlijk nog uit de put proberen te redden, maar viel er zelf ook in. In een gierput kunnen bedwelmende gassen vrijkomen.

Uiteindelijk zijn de twee door de brandweer bevrijd en daarna in kritieke toestand naar het ziekenhuis vervoerd.

Examen
De tiener zou dit jaar examen doen. Deze examens zijn maandag gestart. Zondagavond heeft de school, in samenwerking met de familie van de jongen, de leerlingen al geïnformeerd.

Een woordvoerder van de school laat weten dat leerlingen die aangeslagen zijn, de mogelijkheid is aangeboden om de examens op een ander moment te doen. Dat is in overleg met de Inspectie van het onderwijs besloten.

Terra Winsum laat weten mee te leven met de familie en de klasgenoten van de jongen. Hoe het de vader van de jongen vergaat, is onbekend.
https://www.rtvnoord.nl/n(...)al-in-mestput-update
pi_179202177
En de vader is overleden of..?
  woensdag 16 mei 2018 @ 18:03:18 #3
383398 Kyubey
Genesis 19:26
pi_179202234
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2018 18:00 schreef myShizzle het volgende:
En de vader is overleden of..?
Onbekend.
Helemaal super.
pi_179202236
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2018 18:00 schreef myShizzle het volgende:
En de vader is overleden of..?
Zie de laatste zin.
pi_179202253
Triest.
pi_179202272
Ja, waterstofsulfide wrs. Maar die kun je ruiken.
Misschien toch gasmeters verplicht stellen, is niet de eerste keer dit.
I´m back.
  woensdag 16 mei 2018 @ 18:15:25 #7
403866 richolio
#MacMasterrace
pi_179202480
Pff.. triest
'Richolio _O_' - tong80
LAST.FM
  woensdag 16 mei 2018 @ 18:16:29 #8
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_179202508
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2018 18:06 schreef Ryan3 het volgende:
Ja, waterstofsulfide wrs. Maar die kun je ruiken.
Misschien toch gasmeters verplicht stellen, is niet de eerste keer dit.
En het werken bij putten behandelen als werken op hoogte, dus valbeveiliging.
And so is the past
pi_179202644
quote:
14s.gif Op woensdag 16 mei 2018 18:16 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

En het werken bij putten behandelen als werken op hoogte, dus valbeveiliging.
Het is een besloten ruimte meestal en eigenlijk hoort daar dus een mangatwacht opgezet te worden.
Zijn speciale gasmeters voor. H2S grenswaarde van 1,6 ppm, dus ongeveer 0,00016 vol%.

[ Bericht 4% gewijzigd door Ryan3 op 16-05-2018 18:36:31 ]
I´m back.
  woensdag 16 mei 2018 @ 18:23:51 #10
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_179202680
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2018 18:21 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Het is een besloten ruimte meestal en eigenlijk hoort daar dus een mangatwacht opgezet te worden.
Wat de vader dus was waarschijnlijk.
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
  woensdag 16 mei 2018 @ 18:24:15 #11
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_179202690
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2018 18:06 schreef Ryan3 het volgende:
Ja, waterstofsulfide wrs. Maar die kun je ruiken.
En daarna niet meer. Het verdooft je reukorgaan.
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
pi_179202725
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2018 18:23 schreef IkStampOpTacos het volgende:

[..]

Wat de vader dus was.
Ja, maar een mangatwacht mag dus niet zelf die besloten ruimte betreden hè, Zeer grote kans dat-ie er dan ook aan gaat. Ook echt niet voor het eerst dat dit gebeurt.
Eigenlijk zou je zo'n giertank dus met onafhankelijke adembescherming moeten betreden voor het schoonmaken. Daarna meten en daarna vrijgeven.
I´m back.
pi_179202735
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2018 18:24 schreef IkStampOpTacos het volgende:

[..]

En daarna niet meer. Het verdooft je reukorgaan.
Klopt, dus als je het ruikt als de sodemieter wegwezen.
Maar goed, ik zou de boel onderhand toch anders gaan organiseren bij giertanken.
Kunnen ze mooi subsidie vragen van de EU daarvoor.
I´m back.
  woensdag 16 mei 2018 @ 18:30:03 #14
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_179202798
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2018 18:26 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ja, maar een mangatwacht mag dus niet zelf die besloten ruimte betreden hè, grote kans dat-ie er dan ook aan gaat. Ook echt niet voor het eerst dat dit gebeurt.
Eigenlijk zou je zo'n giertank om schoon te maken dus met onafhankelijke adembescherming moeten betreden voor het schoonmaken. daarna meten en daarna vrijgeven.
Klopt, maar de gemiddelde boer heeft daar echt de middelen niet voor natuurlijk.
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2018 18:26 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Klopt, dus als je het ruikt als de sodemieter wegwezen.
Dat valt wel mee, de 1,6ppm die jij eerder aanhaalde is per 8 uur. Op mijn werk hanteren wij een ondergrens van 10 en 15 ppm op de gasdetectie en dat komt al belachelijk vaak voor. Eerder stond iedereen bij hoge waardes boven de 50 ppm nog vrolijk door te werken.
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
pi_179202870
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2018 18:30 schreef IkStampOpTacos het volgende:

[..]

Klopt, maar de gemiddelde boer heeft daar echt de middelen niet voor natuurlijk.

[..]

Dat valt wel mee, de 1,6ppm die jij eerder aanhaalde is per 8 uur. Op mijn werk hanteren wij een ondergrens van 10 en 15 ppm op de gasdetectie en dat komt al belachelijk vaak voor. Eerder stond iedereen bij hoge waardes boven de 50 ppm nog vrolijk door te werken.
Ja, klopt, is wel TGG, maar hier ging men daar ruim boven wrs.
Andere giftige stoffen in een giertank zijn nog blauwzuurgas en methaan.

Overigens worden die grenswaarden idd regelmatig aangepast. Benzeen is bijv gegaan van 5 ppm, naar 1 ppm, naar 0,5 ppm, naar 0,2 ppm nu.

[ Bericht 4% gewijzigd door Ryan3 op 16-05-2018 19:07:02 ]
I´m back.
pi_179202873
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2018 18:26 schreef Ryan3 het volgende:
Eigenlijk zou je zo'n giertank dus met onafhankelijke adembescherming moeten betreden voor het schoonmaken. Daarna meten en daarna vrijgeven.
Wie zegt dat die jongen de mestput schoonmaakte? Hij kan net zo goed uitgegleden zijn bij andere werkzaamheden, en dan op de rand, tijdens de val of op de bodem van de put zijn hoofd gestoten hebben bijvoorbeeld.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_179202901
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2018 18:30 schreef IkStampOpTacos het volgende:

[..]

Klopt, maar de gemiddelde boer heeft daar echt de middelen niet voor natuurlijk.

[
Productschap kan wrs wel bij de EU om subsidie vragen, denk ik.
En dan begin je een bedrijfje van mangatwachten voor giertanken e.d.
Gasmetertjes aanschaffen ook.
I´m back.
pi_179202918
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2018 18:33 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Wie zegt dat die jongen de mestput schoonmaakte? Hij kan net zo goed uitgegleden zijn bij andere werkzaamheden, en dan op de rand, tijdens de val of op de bodem van de put zijn hoofd gestoten hebben bijvoorbeeld.
Dat kan idd. Dat zegt het artikel allemaal niet.
I´m back.
pi_179203031
Kijktip:


Hier worden o.a. silo's, gierputten en preventie besproken.
pi_179203075
Waarom zie je opeens overal het woord "hersendood" opduiken? Of ben ik de enige?
pi_179203103
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2018 18:42 schreef Mr.Major het volgende:
Waarom zie je opeens overal het woord "hersendood" opduiken? Of ben ik de enige?
"opeens"? Dat woord wordt al decennia lang gebruikt. Bij mensen die hersendood zijn.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
  woensdag 16 mei 2018 @ 18:54:05 #22
455560 Logic91
Always stay rational
pi_179203303
Damn, dat is zwaar klote zeg. Hij is feitelijk dood dus. :{
''Men find their religions as they find their homelands, their lands, their homes and their fathers. They just find them, they do not search for them, do not understand them, do not choose them either.''
Abdullah al-Qasemi
pi_179203335
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2018 18:40 schreef Zipportal het volgende:
Kijktip:


Hier worden o.a. silo's, gierputten en preventie besproken.
Ja, goeie dit. Ik zou nog ietsje verder gaan toch.
I´m back.
pi_179203373
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2018 18:42 schreef Mr.Major het volgende:
Waarom zie je opeens overal het woord "hersendood" opduiken? Of ben ik de enige?
Nou ja, sinds 1980 geregistreerd 35 dodelijke slachtoffers in agrarische sector * 7 miljoen ¤ = 255 miljoen ¤ schade, om het zo maar even economisch uit te drukken.
En wrs topje van ijsberg?
I´m back.
pi_179203534
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2018 18:57 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Nou ja, sinds 1980 geregistreerd 35 dodelijke slachtoffers in agrarische sector * 7 miljoen ¤ = 255 miljoen ¤ schade, om het zo maar even economisch uit te drukken.
En wrs topje van ijsberg?
Hoe treurig ook. Niet zo veel doden. Relatief weinig. Daarnaast zijn voeten zich echt wel bewust van het gevaar, een ongeluk zit toch in een klein hoekje. We kunnen beter inzetten op minder ongelukken onder fietsers ofzo.
Whatever...
pi_179203562
Je zou maar moeder/vrouw van zijn. ;(
pi_179203581
quote:
1s.gif Op woensdag 16 mei 2018 19:06 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Hoe treurig ook. Niet zo veel doden. Relatief weinig. Daarnaast zijn voeten zich echt wel bewust van het gevaar, een ongeluk zit toch in een klein hoekje. We kunnen beter inzetten op minder ongelukken onder fietsers ofzo.

Ja, daar ben ik het dan niet helemaal mee eens.
Je kunt ook allebei aanpakken.
I´m back.
pi_179203646
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2018 19:07 schreef Fripsel het volgende:
Je zou maar moeder/vrouw van zijn. ;(
Vaak familieleden ook idd. Echt een drama van zeer grote proporties.
Moet echt veel meer aandacht aangegeven worden.
Alle giertanken en besloten ruimtes inventariseren in de agrarische sector wmb.
En protocollen gaan schrijven.
En ik zou deskundige mangatwachten opleiden, die je dan inhuurt als agrariër.
Meer aandacht in het agrarische onderwijs ook, alhoewel ik bijna niet kan geloven dat dat niet wordt gedaan.
I´m back.
  woensdag 16 mei 2018 @ 19:13:26 #29
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_179203696
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2018 18:30 schreef IkStampOpTacos het volgende:

[..]

Klopt, maar de gemiddelde boer heeft daar echt de middelen niet voor natuurlijk.

[..]

Dat valt wel mee, de 1,6ppm die jij eerder aanhaalde is per 8 uur. Op mijn werk hanteren wij een ondergrens van 10 en 15 ppm op de gasdetectie en dat komt al belachelijk vaak voor. Eerder stond iedereen bij hoge waardes boven de 50 ppm nog vrolijk door te werken.
Wij gebruiken T40 en die begint ook al te blèren bij 10ppm. Nieuwe kost ongeveer 200 dollar op eBay.

Toevallig net vandaag een mail over de vaste gasdetectors gehad, daar bleken nogal wat onvolkomenheden in te zitten...
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_179203798
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2018 19:11 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Vaak familieleden ook idd. Echt een drama van zeer grote proporties.
Moet echt veel meer aandacht aangegeven worden.
Alle giertanken en besloten ruimtes inventariseren in de agrarische sector wmb.
En protocollen gaan schrijven.
En ik zou deskundige mangatwachten opleiden, die je dan inhuurt als agrariër.
Meer aandacht in het agrarische onderwijs ook, alhoewel ik bijna niet kan geloven dat dat niet wordt gedaan.
Maar los van de impact die het heeft, hoe vaak gebeurt zoiets dan?

Want.. is dat wel realistisch? Ik “ken” ook een jonge jongen, en die is aangereden en overleden. Een goede vriendin van mij is op de middelbare school overleden aan kanker.

Je kan jezelf moeilijk inpakken met kussens en..
pi_179203800
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2018 19:08 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ja, daar ben ik het dan niet helemaal mee eens.
Je kunt ook allebei aanpakken.
Minder dan 1 dode per jaar. Op hoeveel veehouderijen?

Aanpakken kunnen ze prima zelf. Hoe erg zo'n ongeluk ook is.
Whatever...
pi_179203845
quote:
1s.gif Op woensdag 16 mei 2018 19:19 schreef Fripsel het volgende:

[..]

Maar los van de impact die het heeft, hoe vaak gebeurt zoiets dan?

Want.. is dat wel realistisch? Ik “ken” ook een jonge jongen, en die is aangereden en overleden. Een goede vriendin van mij is op de middelbare school overleden aan kanker.

Je kan jezelf moeilijk inpakken met kussens en..
Ja, je probeert de risico's te verkleinen daar waar het kan toch? Hier kan dat, volgens mij.
Ook in het verkeer is men daarmee bezig. Ieder mensenleven wordt gemiddeld ingeschat op 7 miljoen ¤. Dus ja als je door veiligheidsmaatregelen te nemen het aantal slachtoffers omlaag brengt is dat pure economische (en uiteraard emotionele) winst. Imho hoor.
I´m back.
  woensdag 16 mei 2018 @ 19:59:38 #33
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_179204537
Ik weet dat bij mijn oom (was melkveehouder) die metalen platen/deksels op die putten compleet verroest waren en er zelfs gaten in zaten. Werd ons gewoon verteld dat je daar nooit in de buurt moest komen. We waren toen een jaar of 10-12 gok ik, eigenlijk zwaar onverantwoord.
pi_179204598
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2018 19:59 schreef Zwansen het volgende:
Ik weet dat bij mijn oom (was melkveehouder) die metalen platen/deksels op die putten compleet verroest waren en er zelfs gaten in zaten. Werd ons gewoon verteld dat je daar nooit in de buurt moest komen. We waren toen een jaar of 10-12 gok ik, eigenlijk zwaar onverantwoord.
Tja.
Toch gek hoor ergens.
In de industrie heeft zich het veiligheidsdenken redelijk ontwikkelt in NL afgelopen 25 jaar, maar in de agrarische sector?
I´m back.
pi_179210503
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2018 18:42 schreef Mr.Major het volgende:
Waarom zie je opeens overal het woord "hersendood" opduiken? Of ben ik de enige?
Dat komt omdat Danny een persoonlijk vendetta heeft tegen orgaandonatie en alle zaken daar omheen; zoals de hersendoodverklaring. Daarom zie je de laatste tijd op de frontpage wat meer verzonnen/ongegronde artikelen omtrent orgaandonatie, de donorwet en "hersendoden", waarbij de nadruk ligt op hoe slecht het toch allemaal wel niet is en hoe veel fouten toch wel worden gemaakt ( :') ).
Tsja, shit happens... Ik ook! :D
pi_179210596
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2018 23:49 schreef Benedykt1 het volgende:

[..]

Dat komt omdat Danny een persoonlijk vendetta heeft tegen orgaandonatie en alle zaken daar omheen; zoals de hersendoodverklaring. Daarom zie je de laatste tijd op de frontpage wat meer verzonnen/ongegronde artikelen omtrent orgaandonatie, de donorwet en "hersendoden", waarbij de nadruk ligt op hoe slecht het toch allemaal wel niet is en hoe veel fouten toch wel worden gemaakt ( :') ).
Wat Danny ook doneert, het zal geen hoofdhaar zijn.
pi_179211057
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2018 19:11 schreef Ryan3 het volgende:
Vaak familieleden ook idd. Echt een drama van zeer grote proporties.
Moet echt veel meer aandacht aangegeven worden.
Alle giertanken en besloten ruimtes inventariseren in de agrarische sector wmb.
En protocollen gaan schrijven.
En ik zou deskundige mangatwachten opleiden, die je dan inhuurt als agrariër.
Meer aandacht in het agrarische onderwijs ook, alhoewel ik bijna niet kan geloven dat dat niet wordt gedaan.
Tja, in de industrie zijn zaken als gasmeting voor betreding van een besloten ruimte, mangatwachten en een reddingsplan paraat hebben de gewoonste zaak van de wereld.
De deskundigheid en apparatuur is er allang.
Het vergt een cultuuromslag en andere manier van denken.
pi_179211510
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2018 18:40 schreef Zipportal het volgende:
Kijktip:


Hier worden o.a. silo's, gierputten en preventie besproken.
Informatief.

De maker heeft Breaking Bad gekeken. 8m17.
"Pools are perfect for holding water"
pi_179215270
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2018 19:21 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ja, je probeert de risico's te verkleinen daar waar het kan toch? Hier kan dat, volgens mij.
Ook in het verkeer is men daarmee bezig. Ieder mensenleven wordt gemiddeld ingeschat op 7 miljoen ¤. Dus ja als je door veiligheidsmaatregelen te nemen het aantal slachtoffers omlaag brengt is dat pure economische (en uiteraard emotionele) winst. Imho hoor.
Geen economische winst. Economische kost berekeningen hebben niets met financiële kosten of kosten voor de economie te maken, het is een uitermate misleidende benaming.

Het is afgeleid van berekeningen om de waarde van medische behandelingen te bepalen. Men rekent met QALY's (quality-adjusted life-year), één jaar in goede gezondheid is 1 qaly, één jaar bedlegerig is bvb 0.5 qaly. Men stelt één QALY gelijk aan een bepaalde monetaire waarde, bvb 100.000¤, een behandeling die de levenskwaliteit of -duur met 3 QALYs verhoogt mag dan maximaal 300.000¤ kosten.
Bij economische kost berekeningen doet men hetzelfde, berekent men het verlies aan QALYs (bvb sterven op 20 jaar als je levensverwachting 90 jaar is, is een verlies van 70 QALYs) en zet men het om in een geldbedrag, maar dat bedrag heeft geen echte betekenis, het is niet meer dan een andere weergave van het aantal verloren levensjaren. Men gebruikt euro's om iets weer te geven dat niets met geld te maken heeft.
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
  donderdag 17 mei 2018 @ 11:20:18 #40
63722 z80
I fink you freaky
pi_179216400
Het gaat om een mestPUT. dus geen mangat of gesloten ruimte. Gewoon een stal waar de mest onder een rooster verzameld wordt. Slachtoffer is ergens in deze put gevallen. Kan zijn omdat er ergens geen rooster lag of in de ruimte waar de put wordt leeg gezogen. En vervolgens bedwelmd is geraakt door de gassen. Dat zijn "redder" er bij is gaan liggen is een bekend probleem. Ondanks het bekend zijn met de gevaren gaat het redden van het slachtoffer voor het gezonde verstand. Zeker als het je kind is.
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
pi_179222920
Het schijnt dat je met drie ademteugen er al geweest bent in zo'n put. En de jongen is in de mestput gevallen, vader is er vervolgens achteraan gegaan en is ook in die put beland. Heel treurig.
pi_179223240
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2018 16:50 schreef Meaghan het volgende:
Het schijnt dat je met drie ademteugen er al geweest bent in zo'n put. En de jongen is in de mestput gevallen, vader is er vervolgens achteraan gegaan en is ook in die put beland. Heel treurig.
Bij één ademteug kun je al out gaan.

[ Bericht 0% gewijzigd door Zipportal op 17-05-2018 17:23:06 ]
pi_179223467
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2018 18:42 schreef Mr.Major het volgende:
Waarom zie je opeens overal het woord "hersendood" opduiken? Of ben ik de enige?
Hersendood is het allerbelangrijkste woord dat artsen groenlicht geven om de donoroperatie uit te voeren.
'Hij die een slaaf bezit, is zelf ook een slaaf!'
  donderdag 17 mei 2018 @ 18:09:32 #44
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_179224497
quote:
In een gierput kunnen bedwelmende gassen vrijkomen.
Moet zijn: "In een gierput ga je gewoon dood."

Daar werd ik 40 jaar geleden als klein jongetje (opgegroeid in een agrarische omgeving) al voor gewaarschuwd.
pi_179225364
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2018 11:20 schreef z80 het volgende:
Het gaat om een mestPUT. dus geen mangat of gesloten ruimte. Gewoon een stal waar de mest onder een rooster verzameld wordt. Slachtoffer is ergens in deze put gevallen. Kan zijn omdat er ergens geen rooster lag of in de ruimte waar de put wordt leeg gezogen. En vervolgens bedwelmd is geraakt door de gassen. Dat zijn "redder" er bij is gaan liggen is een bekend probleem. Ondanks het bekend zijn met de gevaren gaat het redden van het slachtoffer voor het gezonde verstand. Zeker als het je kind is.
http://www.arbouw.nl/onderwerpen/werken-in-besloten-ruimten

quote:
Een besloten ruimte is een moeilijk te betreden werkplek, ook voor hulpverleners en is slecht te ventileren. Het is er krap, vaak donker en er zijn weinig vluchtmogelijkheden. Vaak is er onvoldoende zuurstof of er zijn gevaarlijke stoffen aanwezig die bij werkzaamheden zijn vrijgekomen.

Voorbeelden van besloten ruimten zijn;
Kelders
Installatieruimten
Kruipruimten onder vloeren
Ketels en opslagreservoirs
Rioolstelsels
Putten en sleuven
Pijpleidingen
En volgens mij geldt dat voor putten en sleuven dieper dan 1m20.
Bij 1m80 en dieper mangatwacht verplicht, dacht ik.

quote:
Wat zegt de wet?

Voor het werken in besloten ruimten is volgens de wetgeving (Arbobesluit, hoofdstuk 2, afdeling 5 Bouwproces) een Veiligheids- en gezondheidsplan (V&G-plan) verplicht.
I´m back.
pi_179226303
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2018 11:20 schreef z80 het volgende:
Het gaat om een mestPUT. dus geen mangat of gesloten ruimte. Gewoon een stal waar de mest onder een rooster verzameld wordt. Slachtoffer is ergens in deze put gevallen. Kan zijn omdat er ergens geen rooster lag of in de ruimte waar de put wordt leeg gezogen. En vervolgens bedwelmd is geraakt door de gassen. Dat zijn "redder" er bij is gaan liggen is een bekend probleem. Ondanks het bekend zijn met de gevaren gaat het redden van het slachtoffer voor het gezonde verstand. Zeker als het je kind is.
Wat Ryan3 hierboven zegt over besloten ruimte`s :Y
En wat bij H2S nog eens zwaar meetelt is dat dit gas zwaarder is dan lucht.
Het hoopt zich dus op in putten, kelders, sleuven etc.
  donderdag 17 mei 2018 @ 19:52:32 #47
38344 knokkels
Radio49 voor je kanus! O+
pi_179226419
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2018 18:06 schreef Ryan3 het volgende:
Ja, waterstofsulfide wrs. Maar die kun je ruiken.
Misschien toch gasmeters verplicht stellen, is niet de eerste keer dit.
Waterstofsulfide, methaan, niet het meest gezellige spul. Binnen een paar minuten ben je bedwelmd. Als ik het goed heb herinnerd van vroeger maximaal 15 minuten. Lijkt me geen fijne dood.. :X ;(
Op zondag 7 oktober 2018 02:15 schreef MTheBassman het volgende:[/b]
Jij hebt wat rare shit in je lijst staan Knokkels :P
pi_179228788
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2018 17:09 schreef Begripvol het volgende:

[..]

Hersendood is het allerbelangrijkste woord dat artsen groenlicht geven om de donoroperatie uit te voeren.
Een fatale diagnose als uitkomst van een intensief medisch onderzoek versimpelen tot een "woord" :') Dan heb je het ook écht niet begrepen.
Tsja, shit happens... Ik ook! :D
pi_179229198
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2018 19:52 schreef knokkels het volgende:

[..]

Waterstofsulfide, methaan, niet het meest gezellige spul. Binnen een paar minuten ben je bedwelmd. Als ik het goed heb herinnerd van vroeger maximaal 15 minuten. Lijkt me geen fijne dood.. :X ;(
Ja, aanwezigheid van CO[sub]2[sub] in ons systeem zorgt voor de uitademing/inademing, begreep ik. Als er dan geen CO[sub]2[sub] meer is dan gaan we niet meer ademen. Dus dan is het niet snakken naar adem, maar niet kunnen ademen. Als je dat bewust meemaakt is dat niet best, lijkt me. Soort schreeuwen, zonder te schreeuwen wrs. Ja, of ik zie dat niet goed, misschien heeft iemand een andere kijk daarop?
I´m back.
pi_179234816
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2018 22:04 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ja, aanwezigheid van CO[sub]2[sub] in ons systeem zorgt voor de uitademing/inademing, begreep ik. Als er dan geen CO[sub]2[sub] meer is dan gaan we niet meer ademen. Dus dan is het niet snakken naar adem, maar niet kunnen ademen. Als je dat bewust meemaakt is dat niet best, lijkt me. Soort schreeuwen, zonder te schreeuwen wrs. Ja, of ik zie dat niet goed, misschien heeft iemand een andere kijk daarop?
CO2 veroorzaakt het gevoel van ademnood, de behoefte om te ademen, dat is de reden waarom je niet onbeperkt de adem kan inhouden, de concentratie CO2 in het bloed stijgt waardoor je gedwongen wordt. Maar die CO2 is niet nodig om bewust te ademen, je kan opzettelijk hyperventileren (of ballonnen opblazen), dan adem je meer dan nodig.
Er is trouwens altijd CO2 in je bloed, je cellen nemen zuurstof op en geven co2 af, als dat stopt ben je meteen bewusteloos.

H2S heeft ongeveer hetzelfde effect als CO, het zorgt ervoor dat de rode bloedcellen geen zuurstof meer kunnen transporteren. H2S is ook een breed-spectrum gif, heeft nog allerlei andere effecten (schade aan ogen, longen etc..). Ander verschil is dat we enzymes hebben die H2S afbreken, omdat de stof in de natuur en in onze darmen voorkomt. Bij hoge concentraties (>1000 ppm) zijn één of twee ademteugen genoeg om bewusteloos te raken.
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
  vrijdag 18 mei 2018 @ 08:52:48 #51
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_179235115
quote:
1s.gif Op woensdag 16 mei 2018 19:13 schreef nixxx het volgende:

[..]

Wij gebruiken T40 en die begint ook al te blèren bij 10ppm. Nieuwe kost ongeveer 200 dollar op eBay.

Toevallig net vandaag een mail over de vaste gasdetectors gehad, daar bleken nogal wat onvolkomenheden in te zitten...
Over welke detectors ging die mail dan?
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
  dinsdag 22 mei 2018 @ 10:56:23 #52
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_179317231
Hij is op 17 mei helaas overleden is vandaag naar buiten gekomen.

https://www.nu.nl/algemee(...)oningse-mestput.html
And so is the past
pi_179318629
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2018 19:02 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

http://www.arbouw.nl/onderwerpen/werken-in-besloten-ruimten

[..]

En volgens mij geldt dat voor putten en sleuven dieper dan 1m20.
Bij 1m80 en dieper mangatwacht verplicht, dacht ik.

[..]

De veiligheidseisen in Nederland zijn enorm in de chemische sector. Zelfs het dragen van perslucht met masker is voor sommige fabrieken verplicht als je moest inmeten. Moest je eerst een instructie bij de brandweer volgen. En inderdaad bij een revamp of stop moest bij ieder mangat een brandwacht staan. Ondanks dat heb ik wel een aantal keren gezien dat er een dode viel(niet alleen in NL) tijdens de reiniging van opslagvaten, ketels, destilatiekolommen als er schotels werden geplaatst etc. Stikstof dat gebruikt werd als inert gas om ontploffings gevaar te voorkomen is ook een sluipmoordenaar.
pi_179318740
Zelf heb ik tijdens het inmeten wel een lading fenol binnen gekregen. Vier dagen misselijk van geweest. Die tank was veilig verklaard en ik had de toestemming gekregen te gaan inmeten, maar een operator moest toch nog zo nodig spoelen.

[ Bericht 12% gewijzigd door Cherni op 22-05-2018 12:18:23 ]
pi_179318765
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2018 10:24 schreef crystal_meth het volgende:

[..]

Geen economische winst. Economische kost berekeningen hebben niets met financiële kosten of kosten voor de economie te maken, het is een uitermate misleidende benaming.

Het is afgeleid van berekeningen om de waarde van medische behandelingen te bepalen. Men rekent met QALY's (quality-adjusted life-year), één jaar in goede gezondheid is 1 qaly, één jaar bedlegerig is bvb 0.5 qaly. Men stelt één QALY gelijk aan een bepaalde monetaire waarde, bvb 100.000¤, een behandeling die de levenskwaliteit of -duur met 3 QALYs verhoogt mag dan maximaal 300.000¤ kosten.
Bij economische kost berekeningen doet men hetzelfde, berekent men het verlies aan QALYs (bvb sterven op 20 jaar als je levensverwachting 90 jaar is, is een verlies van 70 QALYs) en zet men het om in een geldbedrag, maar dat bedrag heeft geen echte betekenis, het is niet meer dan een andere weergave van het aantal verloren levensjaren. Men gebruikt euro's om iets weer te geven dat niets met geld te maken heeft.
Tuurlijk wel, de kosten die je maakt voor een extra gezond levensjaar / kosten per qaly.

Die qaly wil je zoveel mogelijk verhogen want dat is het maximale wat je kunt bereiken met je gelimiteerde resource - geld.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_179322743
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 mei 2018 12:14 schreef ludovico het volgende:

[..]

Tuurlijk wel, de kosten die je maakt voor een extra gezond levensjaar / kosten per qaly.

Die qaly wil je zoveel mogelijk verhogen want dat is het maximale wat je kunt bereiken met je gelimiteerde resource - geld.
Nee, want die kosten worden niet gemaakt. Als een voetganger overreden wordt geeft men geen miljoenen uit om z'n laatste seconden te rekken.
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_179330740
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2018 15:45 schreef crystal_meth het volgende:

[..]

Nee, want die kosten worden niet gemaakt. Als een voetganger overreden wordt geeft men geen miljoenen uit om z'n laatste seconden te rekken.
Die kosten worden wél gemaakt, het is het maximum dat betaalt wordt en stelt een grens aan wat iets mag kosten. Sterker nog, sommige vreemde geneesmiddelen worden qua prijs precies gelijk gesteld aan dat maximum bedrag omdat het anders niet vergoed wordt.

Als je verzekeraar tot 10.000 vergoed dan gaat dat ook gewoon over echte duiten.

Die laatste seconden is erg weinig toegevoegde kwalitatieve levensjaar dus daar staat dan ook een nihil bedrag voor ten beschikking
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_179331127
Wat een drama, voor het kind maar ook voor de vader. Die heeft zijn zoon eruit moeten halen. Wat een paniek voor die man.
BARUJ SHEM KEVOD MALJUTO LE´OLAM VA´ED
pi_179331574
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 mei 2018 23:34 schreef ludovico het volgende:

[..]

Die kosten worden wél gemaakt, het is het maximum dat betaalt wordt en stelt een grens aan wat iets mag kosten. Sterker nog, sommige vreemde geneesmiddelen worden qua prijs precies gelijk gesteld aan dat maximum bedrag omdat het anders niet vergoed wordt.

Als je verzekeraar tot 10.000 vergoed dan gaat dat ook gewoon over echte duiten.

Die laatste seconden is erg weinig toegevoegde kwalitatieve levensjaar dus daar staat dan ook een nihil bedrag voor ten beschikking
Nee, die persoon sterft voordat ie het hospitaal bereikt, en als ie 20 was en gemiddeld nog 70 jaar te leven had, dan wordt dat voor de "economische kost van verkeersongevallen" als een verlies van 7 miljoen ¤ gerekend.

Ik heb het over "economische kost" berekeningen, niet over uitgaven in de gezondheidszorg.
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_179334481
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2018 00:52 schreef crystal_meth het volgende:

[..]

Nee, die persoon sterft voordat ie het hospitaal bereikt, en als ie 20 was en gemiddeld nog 70 jaar te leven had, dan wordt dat voor de "economische kost van verkeersongevallen" als een verlies van 7 miljoen ¤ gerekend.

Ik heb het over "economische kost" berekeningen, niet over uitgaven in de gezondheidszorg.
Cq als je dat kunt voorkomen dan is dat 7 miljoen waard....

Dat is gewoon hoeveel waarde wij het toebedelen, die zou nog redelijk economisch uitgerekend kunnen worden in "netto contante waarde" nu denk ik niet dat de waarde van een mensenleven wordt uitgedrukt in hoe productief hij/zij is maar meer in de zin van wat de samenleving er voor over heeft maar toch. Die waarde die wij ervoor over hebben... Als die hoger is dan de kosten die we ergens voor maken dan stijgt de welvaart...

Maar de kosten worden gewoon wel gemaakt als iemand ervoor gered kan worden, net zozeer dat als jouw verzekering jou tot 1000 euro uitkeert, dat die kosten ook worden gemaakt MITS de situatie zich uiteraard voordoet dat je die 1000 euro aantikt.

Maar je doet het een beetje af alsof die getallen nergens op slaan.

Dat je tot 1000 euro terug kan krijgen van je verzekeraar heeft natuurlijk ook wél betekenis, je krijgt immers meer geld terug mocht er iets gebeuren.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_179334920
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2018 10:33 schreef ludovico het volgende:

[..]

Cq als je dat kunt voorkomen dan is dat 7 miljoen waard....

Dat is gewoon hoeveel waarde wij het toebedelen, die zou nog redelijk economisch uitgerekend kunnen worden in "netto contante waarde" nu denk ik niet dat de waarde van een mensenleven wordt uitgedrukt in hoe productief hij/zij is maar meer in de zin van wat de samenleving er voor over heeft maar toch. Die waarde die wij ervoor over hebben... Als die hoger is dan de kosten die we ergens voor maken dan stijgt de welvaart...

Maar de kosten worden gewoon wel gemaakt als iemand ervoor gered kan worden, net zozeer dat als jouw verzekering jou tot 1000 euro uitkeert, dat die kosten ook worden gemaakt MITS de situatie zich uiteraard voordoet dat je die 1000 euro aantikt.

Maar je doet het een beetje af alsof die getallen nergens op slaan.

Dat je tot 1000 euro terug kan krijgen van je verzekeraar heeft natuurlijk ook wél betekenis, je krijgt immers meer geld terug mocht er iets gebeuren.
"Economische kost" cijfers zijn misleidend, en ze worden hoofdzakelijk gebruikt wanneer het "slechte gewoontes" betreft. Roken, drinken, overgewicht, drugs...

Wanneer een studie beweert dat de economische kost van roken in België 20 miljard per jaar bedraagt, wat door de kranten weergegeven wordt als "roken kost de maatschappij jaarlijks 20 miljard", dan denkt niemand dat die 20 miljard staat voor verloren levensjaren. Nee, de gemiddelde niet-roker denkt: "de rokers kosten ons 20 miljard, door hen betalen wij per persoon 2000¤ per jaar extra belastingen en zorgpremies. In werkelijkheid is de balans voor niet-rokers positief, zij maken winst, en de rokers "betalen" meer dan 20 miljard: meer dan 90% daarvan is virtueel geld dat het verlies in levenskwaliteit en levensjaren weergeeft, en de rest betreft echte uitgaven: de accijnzen op tabaksprodukten.
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_179335034
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2018 11:13 schreef crystal_meth het volgende:

[..]

"Economische kost" cijfers zijn misleidend, en ze worden hoofdzakelijk gebruikt wanneer het "slechte gewoontes" betreft. Roken, drinken, overgewicht, drugs...

Wanneer een studie beweert dat de economische kost van roken in België 20 miljard per jaar bedraagt, wat door de kranten weergegeven wordt als "roken kost de maatschappij jaarlijks 20 miljard", dan denkt niemand dat die 20 miljard staat voor verloren levensjaren. Nee, de gemiddelde niet-roker denkt: "de rokers kosten ons 20 miljard, door hen betalen wij per persoon 2000¤ per jaar extra belastingen en zorgpremies. In werkelijkheid is de balans voor niet-rokers positief, zij maken winst, en de rokers "betalen" meer dan 20 miljard: meer dan 90% daarvan is virtueel geld dat het verlies in levenskwaliteit en levensjaren weergeeft, en de rest betreft echte uitgaven: de accijnzen op tabaksprodukten.
Eens dat die studies vaak niet zo fair zijn... Het is een eigen keuze om te roken dus de welvaart van het individu stijgt meer dan de kosten van de sigaret.

Alleen naar bruto kosten kijken en de winst weglaten is dan niet fair..

Gebeurt ook volle bak in de klimaat discussie. Vleesvee stoot veel CO2 uit.

En dat gras dat ze eten dan? Precies omgekeerd. Dat is een mooie kringloop dat niet zorgt voor extra CO2 in de atmosfeer. Duurzaamheid moet het woord zijn niet bruto CO2 uitstoot.

Maar zo zijn er wel meer zaken die misschien niet zo fair worden geportretteerd
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')