abonnement Unibet Coolblue
pi_179193378
Goedemorgen,

Sinds kort ben ik eigenaar van een Eastman AC320L.
Het geluid is werkelijk fantastisch maar toch heb ik een vraagje.
Wanneer ik aan fingerpicking doe, dan heeft de B en hoge E snaar een apart geluid. Ik speel graag Tears in Heaven en wanneer ik het speel met middel- en ringvinger (nagels) dan klinkt het een beetje vreemd. Speel ik met mijn duim of plectrum dan klinkt het weer fantastisch.

Kan iemand mij uitleggen hoe dat kan, komt het door mijn nagels of ligt het aan de type snaren?

En heeft iemand tips hoe je het beste je gitaar kunt onderhouden?

Bij voorbaat dank.
  Moderator woensdag 16 mei 2018 @ 12:54:13 #2
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_179195255
Hou je je hals hand wel precies hetzelfde tijdens de verschillende manieren van picken? Er zit natuurlijk verschil in het geluid met duim, nagels of pick. Wat is er trouwens precies "raar" aan het geluid?
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_179195275
Die snaren zijn niet omwonden en daarmee iets gladder. Speel je met je vingertop of heb je daadwerkelijk genoeg nagel om de snaar schoon te kunnen aanslaan? En als je je vingers iets draait ten opzichte van de snaren, hoe klinkt het dan?

Voor onderhoud kan je je beter even melden in het algemene gitaartopic, maar als de ruimte geen constante temperatuur/luchtvochtigheid kent, kan je de gitaar beter in tas/koffer bewaren. Als de kamer redelijk stabiel is, kan je de gitaar rustig aan de wereld tonen.

Persoonlijk stof ik gitaren met een statisch doekje af tijdens het normale huishouden. Bij het verwisselen van de snaren doe ik wat groter schoonmaakwerk. Anders dan dat haal ik meestal even een doekje over de snaren na het spelen, om zweet en vettigheid weg te vegen. Dat scheelt in de corrosie en daarmee levensduur van de snaren.

Verder kan je af-en-toe eens het fretboard in de (meubel)olie zetten, maar dat doe ik persoonlijk eigenlijk zelden tot nooit.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_179195764
Kun je het "vreemde geluid" omschrijven? Als het een beetje doffer klinkt dan met plectrum, lijkt het me inderdaad aan je vingertoppen te liggen, die zijn wat zachter dan een plectrum of je duimnagel, en geven daardoor een ander geluid.
pi_179195921
quote:
2s.gif Op woensdag 16 mei 2018 12:54 schreef Bosbeetle het volgende:
Hou je je hals hand wel precies hetzelfde tijdens de verschillende manieren van picken? Er zit natuurlijk verschil in het geluid met duim, nagels of pick. Wat is er trouwens precies "raar" aan het geluid?
Het lijkt net zodra de snaar aanslaat, dat de toon te hoog is (0,0006 sec) en wanneer je m uit laat zingen dan klopt het weer.
  woensdag 16 mei 2018 @ 13:58:20 #6
243445 genakt
Alea Iacta Est
pi_179196863
Nu hebben wij niet zoveel aan het geluid is apart maar gezien je duim en plectrum wel goed gaan lijkt het erop op dat je hem verkeerd aanslaat en het niet je gitaar is.

Ben je niet begonnen ?


quote:
Het lijkt net zodra de snaar aanslaat, dat de toon te hoog is (0,0006 sec) en wanneer je m uit laat zingen dan klopt het weer.
Doe je niet perongeluk een kleine pinch harmonic oid ?
Op woensdag 26 mei 2010 18:00 schreef Darkestrah het volgende:
Ik heb van horen zeggen dat genakt een behoorlijk goede keus is. Wat heb je te verliezen?
pi_179197739
quote:
8s.gif Op woensdag 16 mei 2018 13:58 schreef genakt het volgende:
Nu hebben wij niet zoveel aan het geluid is apart maar gezien je duim en plectrum wel goed gaan lijkt het erop op dat je hem verkeerd aanslaat en het niet je gitaar is.

Ben je niet begonnen ?

[..]

Doe je niet perongeluk een kleine pinch harmonic oid ?
Dan moet ik eerst eens onderzoeken wat dat is, ik heb alles zelf aangeleerd misschien ligt het aan mijn techniek.
pi_179198124
quote:
1s.gif Op woensdag 16 mei 2018 13:17 schreef Antaris het volgende:

[..]

Het lijkt net zodra de snaar aanslaat, dat de toon te hoog is (0,0006 sec) en wanneer je m uit laat zingen dan klopt het weer.
Dat is volkomen normaal. Je kan hem op twee manieren stemmen: op de aanslag en op het uitringen.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  woensdag 16 mei 2018 @ 15:02:30 #9
243445 genakt
Alea Iacta Est
pi_179198442
quote:
1s.gif Op woensdag 16 mei 2018 14:49 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Dat is volkomen normaal. Je kan hem op twee manieren stemmen: op de aanslag en op het uitringen.
Hu ? Nog nooit van gehoord... Noot blijft hetzelfde als je hem aanslaat en laat "uitringen"
Op woensdag 26 mei 2010 18:00 schreef Darkestrah het volgende:
Ik heb van horen zeggen dat genakt een behoorlijk goede keus is. Wat heb je te verliezen?
pi_179199141
quote:
1s.gif Op woensdag 16 mei 2018 14:49 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Dat is volkomen normaal. Je kan hem op twee manieren stemmen: op de aanslag en op het uitringen.
Bedoel je op de flageoletten stemmen? Zou nog niks uit moeten maken m.i.
pi_179199737
quote:
1s.gif Op woensdag 16 mei 2018 14:49 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Dat is volkomen normaal. Je kan hem op twee manieren stemmen: op de aanslag en op het uitringen.
Eens.

quote:
8s.gif Op woensdag 16 mei 2018 15:02 schreef genakt het volgende:

[..]

Hu ? Nog nooit van gehoord... Noot blijft hetzelfde als je hem aanslaat en laat "uitringen"
Dat is niet wat het stemapparaat van mijn versterker zegt. :P
  woensdag 16 mei 2018 @ 16:10:47 #12
243445 genakt
Alea Iacta Est
pi_179199929
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2018 16:02 schreef Drieklank het volgende:

[..]

Eens.

[..]

Dat is niet wat het stemapparaat van mijn versterker zegt. :P
Dan weet ik niet wat voor gitaar jij hebt
Daarbij tuner op versterker ? Heb je line 6 ?haha)

[ Bericht 8% gewijzigd door genakt op 16-05-2018 16:23:42 ]
Op woensdag 26 mei 2010 18:00 schreef Darkestrah het volgende:
Ik heb van horen zeggen dat genakt een behoorlijk goede keus is. Wat heb je te verliezen?
pi_179200043
quote:
8s.gif Op woensdag 16 mei 2018 16:10 schreef genakt het volgende:

[..]

Dan weet ik niet wat voor gitaar jij hebt
Daarbij tuner op versterker ? Heb je line 6 haha
Ik heb een VOX VT40X en een Ibanez RG 421. :)
  woensdag 16 mei 2018 @ 16:23:30 #14
243445 genakt
Alea Iacta Est
pi_179200253
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2018 16:15 schreef Drieklank het volgende:

[..]

Ik heb een VOX VT40X en een Ibanez RG 421. :)
Wil niet lullig doen maar dat is mid -> low end hardware. ( misschien hartstikke prima natuurlijk voor jou) Het kan zijn dat zodra het volume afneemt van de noot die je aanslaat afneemt en de tuner van je versterker het niet meer goed registreerd

Je gitaar kan daar ook niet stemvast zijn dat de actie niet goed is etc etc.

Ik heb het zelf ook vroeger ook namelijk veel ervaring mee gehad.
Op woensdag 26 mei 2010 18:00 schreef Darkestrah het volgende:
Ik heb van horen zeggen dat genakt een behoorlijk goede keus is. Wat heb je te verliezen?
pi_179200393
quote:
8s.gif Op woensdag 16 mei 2018 16:23 schreef genakt het volgende:

[..]

Wil niet lullig doen maar dat is mid -> low end hardware. ( misschien hartstikke prima natuurlijk voor jou) Het kan zijn dat zodra het volume afneemt van de noot die je aanslaat afneemt en de tuner van je versterker het niet meer goed registreerd

Je gitaar kan daar ook niet stemvast zijn dat de actie niet goed is etc etc.

Ik heb het zelf ook vroeger ook namelijk veel ervaring mee gehad.
Je hebt helemaal gelijk. Ik heb de hoogst mogelijke actie ingesteld, maar bij het spelen van akkoorden of downpicken op de bassnaar lopen snaren nog steeds weleens aan. Dan gaat er sustain verloren.

Ik merk dat de meeste gitaren, ook de Amerikaanse Fenders en Prestige modellen van Ibanez in de winkel daar ook last van hebben. Volgens de verkoper is dat "normaal", zolang je het gekletter of gebuzz maar niet door de versterker hoort...

Verder merk ik bijvoorbeeld dat Mexicaanse standaard Fenders slechter zijn afgewerkt dan deluxe Squiers...

Dus als jij nog tips hebt hoe ik waar voor mijn geld kan krijgen, dan geef ik graag een keer meer uit aan goede kwaliteit.

Een buizenversterker kan trouwens niet, omdat ik in een gehorig appartement woon, zelfs de VOX op een kwart gaat te hard voor de buren.
  woensdag 16 mei 2018 @ 16:52:19 #16
243445 genakt
Alea Iacta Est
pi_179201051
quote:
3s.gif Op woensdag 16 mei 2018 16:29 schreef Drieklank het volgende:

[..]

Je hebt helemaal gelijk. Ik heb de hoogst mogelijke actie ingesteld, maar bij het spelen van akkoorden of downpicken op de bassnaar lopen snaren nog steeds weleens aan. Dan gaat er sustain verloren.

Ik merk dat de meeste gitaren, ook de Amerikaanse Fenders en Prestige modellen van Ibanez in de winkel daar ook last van hebben. Volgens de verkoper is dat "normaal", zolang je het gekletter of gebuzz maar niet door de versterker hoort...

Verder merk ik bijvoorbeeld dat Mexicaanse standaard Fenders slechter zijn afgewerkt dan deluxe Squiers...

Dus als jij nog tips hebt hoe ik waar voor mijn geld kan krijgen, dan geef ik graag een keer meer uit aan goede kwaliteit.

Een buizenversterker kan trouwens niet, omdat ik in een gehorig appartement woon, zelfs de VOX op een kwart gaat te hard voor de buren.
Dan kan het inderdaad zijn dat je noot verandert omdat hij tegen je fretboard aankomt.

Het is inderdaad niet zo erg een beetje fretbuz maar als je er sustain door verliest is dit niet goed! Zeker gezien je nu zegt dat je actie heel hoog staat. Staat je gitaar dan ook in een lage tuning oid ?!?! Intonatie ?

Ja veel merken zijn niet meer wat het geweest is. Het is helaas langs winkels gaan en uitproberen en voelen wat voor jou het best is. Niet bang zijn dat je voor lul staat ofzo iedereen is ooit een keer begonnen.

Ja speel zelf via koptelefoon thuis via AxeFx :') :') Heb alleen groot spul in de oefenruimte staan. Je versterker is trouwens leuk dingetje hoor. Goede kwaliteit zeker voor thuis
Op woensdag 26 mei 2010 18:00 schreef Darkestrah het volgende:
Ik heb van horen zeggen dat genakt een behoorlijk goede keus is. Wat heb je te verliezen?
pi_179201664
quote:
8s.gif Op woensdag 16 mei 2018 16:52 schreef genakt het volgende:

[..]

Dan kan het inderdaad zijn dat je noot verandert omdat hij tegen je fretboard aankomt.

Het is inderdaad niet zo erg een beetje fretbuz maar als je er sustain door verliest is dit niet goed! Zeker gezien je nu zegt dat je actie heel hoog staat. Staat je gitaar dan ook in een lage tuning oid ?!?! Intonatie ?

Ja veel merken zijn niet meer wat het geweest is. Het is helaas langs winkels gaan en uitproberen en voelen wat voor jou het best is. Niet bang zijn dat je voor lul staat ofzo iedereen is ooit een keer begonnen.

Ja speel zelf via koptelefoon thuis via AxeFx :') :') Heb alleen groot spul in de oefenruimte staan. Je versterker is trouwens leuk dingetje hoor. Goede kwaliteit zeker voor thuis
Waarom de :') ? AxeFX is topkwaliteit toch? Ik wilde zeggen dat Steve Vai daarmee speelde, maar dat vind je waarschijnlijk geen compliment. :P

Ik zat ook aan zo'n set-up te denken voor thuis, want de koptelefoon uitgang van een normale versterker klinkt afschuwelijk. Bovendien heb ik mij een Audio Technica aan laten praten en ik word niet goed van dat vlakke treble geluid.

Zijn de producten van Line6 zo erg of bedoel je alleen de Spider? Zou je een POD of een Helix ook niet aanraden?

P.S. Lieve mod, sorry voor het kapen van dit topic. Zouden de laatste berichten geknipt/plakt kunnen worden in het gitaristentopic?
pi_179201918
quote:
1s.gif Op woensdag 16 mei 2018 14:49 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Dat is volkomen normaal. Je kan hem op twee manieren stemmen: op de aanslag en op het uitringen.
Ik denk dat ik begrijp wat je bedoeld, ik ga m afstellen op uitringen
  donderdag 17 mei 2018 @ 08:24:46 #19
243445 genakt
Alea Iacta Est
pi_179213959
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2018 17:25 schreef Drieklank het volgende:

[..]

Waarom de :') ? AxeFX is topkwaliteit toch? Ik wilde zeggen dat Steve Vai daarmee speelde, maar dat vind je waarschijnlijk geen compliment. :P

Ik zat ook aan zo'n set-up te denken voor thuis, want de koptelefoon uitgang van een normale versterker klinkt afschuwelijk. Bovendien heb ik mij een Audio Technica aan laten praten en ik word niet goed van dat vlakke treble geluid.

Zijn de producten van Line6 zo erg of bedoel je alleen de Spider? Zou je een POD of een Helix ook niet aanraden?

P.S. Lieve mod, sorry voor het kapen van dit topic. Zouden de laatste berichten geknipt/plakt kunnen worden in het gitaristentopic?
de :') omdat ik via koptelefoon speel. Vai is een geweldig gitaar speler hoor ! :D

De spider inderdaad haha. Pod hd500 of pod hd x ,de helix zijn daarintegen wel top

Je kan ook beginnen met een focusrite scarlett als audio interface. Kan je gitaar op aansluiten en zijn genoeg gratis gitaar plugins met amps te gratis te vinden. Een 2e hands HD500 is ook prima. Heb ik zelf ook jaren gedaan :)

Als je meer wilt weten kan je ook naar het gitaristen topic.

MUZ / Gitaristentopic #614 Gitaar hier gitaar daar *O*
Op woensdag 26 mei 2010 18:00 schreef Darkestrah het volgende:
Ik heb van horen zeggen dat genakt een behoorlijk goede keus is. Wat heb je te verliezen?
pi_179215729
quote:
1s.gif Op woensdag 16 mei 2018 15:33 schreef cafca het volgende:

[..]

Bedoel je op de flageoletten stemmen? Zou nog niks uit moeten maken m.i.
Nee, als je een snaar aanslaat, is die attack net een paar cent scherper (hoger) dan wanneer je de snaar laat uitringen.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_179256931
quote:
8s.gif Op woensdag 16 mei 2018 13:58 schreef genakt het volgende:
Nu hebben wij niet zoveel aan het geluid is apart maar gezien je duim en plectrum wel goed gaan lijkt het erop op dat je hem verkeerd aanslaat en het niet je gitaar is.

Ben je niet begonnen ?

[..]

Doe je niet perongeluk een kleine pinch harmonic oid ?
Ik heb nog eens geprobeerd om op verschillende manieren te spelen, het ligt inderdaad aan mijn slag.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')