abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_179188414
Oké, dit is een reisverslag. Een lange. Dus je bent gewaarschuwd :')


'Heb je zin om mee te gaan naar Shanghai?' vroeg een vriend van me zo'n twee jaar geleden. China trok me totaal niet, want ik ben echt een prinses op de erwt, huuuu poepen in gaten in de grond enzo, huuuu alles is vies. Nee, verzekerde hij me, dat gold echt niet voor heel China en ook niet voor Shanghai. Dat was een moderne stad met prima openbare toiletten en schone metro, lekker eten, leuke winkels, noem maar op. Hij was er al een paar keer geweest en liet me foto's en filmpjes van zijn vorige reizen zien. Hij was verliefd op de stad en wilde graag weer terug. Ik had eigenlijk geen idee wat er in Shanghai te doen of te zien was, maar zijn foto's zagen er superleuk uit.

Helaas kwam het er toen door omstandigheden niet van, en ik had er eigenlijk ook niet meer over nagedacht tot diezelfde vriend me in januari belde. 'Zin om naar Shanghai te gaan?' vroeg hij weer. 'O, en als we er dan toch zijn, kunnen we ook een paar dagen naar Singapore. Daar heb ik altijd al naartoe gewild.'
Les één over CherryLips: ik ben niet avontuurlijk of impulsief, maar als iemand vraagt 'Heb je zin om mee te gaan naar...' dan heb ik vaak de neiging om gewoon ja te zeggen. Zonder erover na te denken. Want China, God, moet je een visum hebben en als ZZP'er moet ik dan zowat m'n hele boekhouding en eerstgeborene overleggen. En inentingen. Wat voor ziektes zitten daar?
Les twee over CherryLips: ik zie overal twintig beren op de weg. Zit er malaria? Wat als er iets gebeurt? Kunnen ze er Engels? Wat als ik ziek word? Hoe ver is dat wel niet vliegen? Vorige keren zwol ik op als een ballon in het vliegtuig, is dat erg? Ik weet nu al niet eens meer waar ik me allemaal druk om maakte, maar het is een familietic want volgens mij heeft mijn vader drie maanden lang geen oog dicht gedaan.

Die vriend van me zou alles regelen. Ik ben geen regelneef, ben ook nog nooit alleen op vakantie geweest (oké, aankomende week m'n eerste keer dan, huuuu) en kies dan voor de veilige groepsreis. Dingen uitzoeken is niet echt mijn ding. Het zou een beetje een budgetreis worden, dus met overstappen etc. Blijkbaar kun je voor bepaalde steden in China een tijdelijk visum aanvragen voor een max aantal uur: voor Shanghai gold 144 uur en dat was wel lang genoeg. Vriend van me had alles uitgezocht, hotels bekeken, vluchten uitgeplozen, etc etc. Vindt ie leuk ofzo, ik weet het ook niet.

De dag van vertrek naderde. Ik had al honderd keer gedacht 'waar ben ik aan begonnen, waarom doe ik zulke dingen ook altijd, was ik maar weer thuis, jezus wat een gedoe' (ik ben enorm van de vakantiestress, dat heb ik dan weer van m'n moeder, die moet je eens bezig zien als ze een midweekje naar Schubbekutteveen gaat, dan zie ik mijn toekomst). Veestapel bij de oppas gedropt, m'n knalroze koffer helemaal volgepropt tot ie nog net dicht kon, hepatitis A-inenting gehaald (waarbij de dame me nog een boekje gaf met allerlei enge dingen in China waar ik voor moest uitkijken, hielp niet echt), en gaan met die banaan.

We zouden eerst naar Moskou vliegen en daar een overstap hebben naar Shanghai, en dan na een dag of vijf zouden we via Bangkok naar Singapore vliegen. Maar omdat die vlucht + overstap naar/in Bangkok steeds gewijzigd werd tot op het punt dat we de overstap onmogelijk konden halen en de maatschappij ook niet meewerkte, hadden we de vlucht geannuleerd en vlogen we dan maar via een andere Chinese stad naar Singapore. Ja, en dat mag dus niet met een tijdelijk visum. Wanneer je daar achterkomt? Bij het boarden. Jawel, we waren ingecheckt en al, we stonden op nog geen tien meter van de slurf naar het vliegtuig, toen we werden aangesproken. Waar we naartoe gingen, wat voor visum, waar we daarna naartoe gingen en hoe. Nope, mag niet. We werden uit de rij gehaald en onze koffers uit het vliegtuig en boek de boel maar om. Gelukkig werden we wel goed geholpen, maar dit was toch een beetje spijtig (en prijzig). We zijn die middag bezig geweest met het uitpluizen van een nieuwe vlucht naar Shanghai en zouden de volgende dag vertrekken. Een dag minder in Shanghai dus, heel jammer en zonde.

Oké, volgende dag, poging twee. Met het hart in de keel inchecken, alles uitgelegd, ze verwachtten ons al geloof ik :') En nu hadden we het goed geregeld en mochten we mee.
Christus te paard, de reis kan eindelijk beginnen. CL naar China.

Maar eerst Moskou. Want allejezus wat een troosteloos vliegveld. Met troosteloze chagrijnige mensen. Het ene leidt waarschijnlijk tot het andere, maar toch. Gelukkig hoefden er maar een paar uurtjes te overbruggen, want anders was ik gaan krassen, zo vreugdeloos en levensmoe was het daar. Wat Russische chocola uit de automaat gehaald (goedgekeurd) en toen was het tijd voor de tweede etappe: een uurtje of acht naar Shanghai. En toen... Toen hadden we een upgrade gehad. Geen idee hoe deze klasse heette, het was geen economy en geen business class, maar de stoelen waren ruimer en we hadden meer beenruimte. Heb dus heerlijk liggen maffen (en ik slaap anders nooit in het vliegtuig).

Shanghai. Wat zal ik erover zeggen. Eerst met de Maglevtrein naar het station, overstappen op de metro, en dan... wat een drukte. Ik ben in Tokyo en New York geweest, maar dit sloeg alles. Alles wriemelt door elkaar. De structuur van Tokyo was nergens te bekennen en al snel hoorde ik ook al het eerste gerochel en gesnuif. Heeeeeerlijk. We hadden ons hotel snel gevonden: een leuk studiootje bij de Jing'an tempel met een eigen keukentje en een zithoek. Ontzettend fijn. Het bed was alleen keihard, het was gewoon een houten plank met een dekje eroverheen. Mijn reisgenoot heeft dan ook drie nachten op de slaapbank liggen maffen.

Goed, we hadden gedoucht en ons opgefrist en geïnstalleerd, wat zullen we doen vandaag? Het was half april, heerlijk weer: graadje of 22, zonnetje. Laten we van het heldere weer gebruik maken en naar de Shanghai Tower gaan. Reisgenootje was al in de andere torens geweest, maar nog niet in deze en het zou de één na hoogste toren zijn met de snelste lift ter wereld. Leuk leuk leuk. Ik had toch het gevoel dat ik nog in het vliegtuig zat, dus dan kon die lift er ook nog wel bij. Je voelt je oren een keer ploppen en daar sta je dan, op 600 meter hoogte. De andere torens die ernaast staan lijken wel van Lego, die verdwijnen helemaal onder je.



Hierna hadden we toch wel trek en maakte ik kennis met het Chinese eten. Huuu er zitten nog botjes in het vlees! Uitkijken met kauwen dus. Ik ben overal de naam alweer van vergeten, we hebben wat plaatjes aangewezen op de kaart en er werd van alles op tafel neergezet, en het was nog lekker ook.

Hierna werd het snel donker en hebben we wat rond gelopen tussen de wolkenkrabbers en de Pearl Tower, en heb ik de Disney Store geplunderd. De 7/11 grondig onderzocht op vreemde Chinese chips en chocola, milky tea gedronken en vervolgens hebben we een boottocht gemaakt over de rivier om de stad vanaf het water te zien. Eigenlijk heb je gewoon hetzelfde uitzicht vanaf de Bund, maar goed. Ondertussen waren we toch wel een beetje moe, tijd om het bed in te gaan.





Er zat geen ontbijt bij het hotel: het waren studiootjes, dus daar moest je zelf voor zorgen. We zijn gewoon wat gaan lopen en Hollanders die we zijn, zijn we een Frans bakkerijtje ingelopen omdat er allemaal grappige broodjes in de etalages stonden. En lekkere sapjes :9 met een of andere vrucht waarvan ik de naam al ben vergeten (je hebt echt niks aan mij, sorry). Het broodje van de dag: een chocoladebroodje met chocoladevulling. En niet zomaar een chocoladevulling, kwam ik al snel achter: er zat chocolademelk in. Melk ja. Vloeibaar. Geen goed begin van de dag als je met een rietje je broodje leeg moet drinken.



We besloten naar de Yu Garden te gaan, maar lieve hemel wat was het druk. Drukker dan druk. We zijn de tuinen zelf dan ook niet in geweest :') Maar hebben rondom rondgelopen en hebben er wat gewinkeld en gegeten. MAAR WAT WAS HET DRUK. Na wat overleg hebben we besloten om naar het natuurhistorisch museum te gaan, daar hou ik van en het zou een ontzettend mooi gebouw zijn. En het stelde niet teleur: ik heb me de rest van de middag prima vermaakt tussen de prachtige fossielen van dinosaurussen. Ik had ineens zin om Jurassic Park te kijken en het JP-thema bleef ook de rest van de vakantie bij ons (zie later in Singapore). Alleen de opgezette dieren zagen er nogal DERP uit. 's Avonds lekker aan de shabu-shabu, maar dan op z'n Chinees, dus dat was even uitvogelen. Gelukkig had ik het al eens in Japan gedaan, dus het was simpel: flikker alles waar je zin hebt in de pan en eet smakelijk.





Dag drie: De Jing'an tempel om de hoek. Reisgenootje was daar nog niet geweest en nu ons studiootje om de hoek zat, moesten we er wel naartoe. Het eerste wat je ziet of ruikt als je binnenkomt, is een overweldigende geur en rookwolk van de wierook. Alsof er een kind op die brander was gesmeten. De tranen sprongen me in de ogen. Ik heb nog wel geprobeerd om muntjes in een bouwwerk te smijten, dat zou geluk brengen maar ik kan niet gooien dus het is nog een klein wonder dat niemand z'n ogen is verloren door mijn smijtkunsten. Al met al een schitterende tempel. Op sommige vakanties ga je zoveel tempels en kerken binnen dat je niet meer weet wat wat is, maar dat was deze vakantie niet het geval. Ik vind het al heel wat dat ik überhaupt nog weet waar ik ben geweest.

Het was deze dag dertig graden en het was weekend, dus best druk overal. We besloten naar de French Concession te gaan. Een rustige oude wijk met een ontzettend fijn park. Eerst hebben we flink omgelopen op zoek naar een toren, daarna bleek dat er een metrostation vlak achter zat :{ en daarna zijn we naar het park gegaan tot het een beetje was afgekoeld.

En de Bund. Daar moest ik natuurlijk ook geweest zijn. Eerst met een of ander blij treintje onder het water door, een soort psychedelische Droomvlucht. We hebben lekker mensen bekeken langs het water, want de Chinezen zijn een spektakel op zich. Behalve dan dat het er heel veel zijn, zijn ze voortdurend selfies aan het maken en proberen vooral de dames er zo mooi mogelijk op te staan. We waren al eerder aan de praat geraakt met een Chinees meisje met sproetjes (...) maar het schijnt dus ook hip te zijn om een stuk van je kaken te verwijderen (??). Alles lijkt om het uiterlijk te draaien. Dat geldt op zich overal, maar de selfiecultuur hier is heel bijzonder om te zien. Alles draait om de mooiste foto van jezelf, niet om de wereld om je heen. Je kunt je kont niet keren of je hebt een selfiestick in je oog. Nederlanders zijn al vergroeid met hun telefoon, maar hier lijkt het nog duizend keer erger. Maakt niet uit waar je bent, ze zijn aan het bellen of appen (via wechat dan) of ze sturen elkaar gesproken berichtjes (dat heb ik sowieso nooit begrepen, maar ik ben dan ook oud). Voortdurend zijn ze met dat ding bezig. Dan heb je betaald om ergens naar binnen te mogen, zoals dat treintje onder de rivier door, en dan ben je onderweg de hele tijd alleen maar aan het ouwehoeren in die telefoon. En ook niet zachtjes, ze schreeuwen zowat. Overal hetzelfde. En ik dacht nog dat ik erg was...

De laatste dag alweer. Weer ontbijten bij ons Franse tentje (elke dag wel hetzelfde heeeeerlijke sapje, maar dat chocoladebroodje neem ik niet nog een keer), en op naar de Jadentempel, bekend om de grote boeddhabeelden met een schitterend plafond. Ook hier weer leuk naar mensen kunnen kijken.
Nog wat laatste aankopen gedaan, wat gegeten (weer eend, en weer van die deegballetjes met soep en vlees erin zodat je je lippen brandt en ze vastplakken aan het deeg en de snoeihete soep over je kleren loopt, en wat noodles). Het was ondertussen schijtweer geworden: regen, regen en nog eens regen. Als je denkt dat het in Nederland hard kan regenen, dan heb je nog niks gezien. En dit was een gewoon buitje, dat de rest van de dag aanhield. Daarom gingen we maar het Shanghai Aquarium in. Aan de ene kant een mooi aquarium, aan de andere kant ook schrijnend. De pinguins in die witte ruimte die zogenaamd hun natuurlijke woonomgeving moest voorstellen... Die beesten waren even levensmoe als de mensen op het vliegveld van Moskou. De zeehonden zaten ook in een oversized badkuip en er was een heel gedeelte gewijd aan de overbevissing van haaien over de hele wereld. Vreet die vinnen dan niet op, denk ik dan, jullie zijn de Chinezen. Maar goed.
Enniewee... De kwallenmuur was dan wel weer ontzettend mooi.







Eenmaal buiten regende het nog steeds pijpenstelen, niet normaal. Na een beetje te hebben rondgekuierd in de regen (met plu) besloten we onze spullen op te halen in het hotel en daar even te schuilen in de lobby. Verder konden we weinig doen in die genadeloze regen. Behalve wat eten dan natuurlijk, duh. Altijd eten hier.

Tijd om afscheid te nemen van Shanghai. Van het gerochel, het eten-waarvan-je-niet-weet-wat-je-nu-zit-te-eten tot je ineens de zuignapjes van een inktvisje tegenkomt, het schaamteloze gesmak met open mond, de oudjes die ontzettend verbaasd en dankbaar waren toen we voor ze opstonden in de metro, de eeuwige controles van je tas elke keer als je met de metro gaat, het heerlijke weer, de heerlijke sapjes op elke straathoek, de prima openbare toiletten bij musea en winkelcentra, al die auto's en uitlaatgassen, de smog, de selfiesticks, de tempels en de duizelingwekkend hoge gebouwen, de emotieloze-maar-als-het-erop-aankomt behulpzame Chinezen, de varkenspoten die langs de kant van de weg werden verkocht, het betaalbare eten, zoveel eten, de blokkades op zo ongeveer elke website die je even wilt gebruiken om iets op te zoeken, noem maar op. Dag China, je was leuk. Ik zou op zich nog eens terug willen naar Shanghai, maar heb nog steeds niet bepaald de behoefte om het binnenland in te gaan. Prinses op de erwt, hè?

De vlucht naar Singapore verliep probleemloos, duurde een uurtje of vijf en ik heb heerlijk liggen maffen. Ik keek een beetje op tegen de warmte, aangezien ik een blondje met blauwe oogjes en een bleek huidje ben. En toen we het vliegtuig uitstapten rond een uur of half zes, sloeg de warmte je ook in je gezicht als een natte handdoek. Goed, door de douane, weer een of ander formuliertje invullen, vingerafdrukken en de hele reutemeteut, koffers lagen al klaar en als het goed is staat er iemand van de shuttle klaar om ons naar het hotel te brengen. We lopen tig keer dat halve vliegveld af, lachen telkens om de naam van het winkeltje Heavenly Wang, maar geen knakker van de shuttle. Gelukkig kon reisgenootje nog bellen want dit reiswonder had in Moskou per ongeluk data roaming aanstaan en toen had Simpel besloten om haar nummer te blokkeren tot ze een aanbetaling van de rekening had overgemaakt, wat lastig gaat in China waar alles (en dus ook de e-mail met die informatie die op Gmail binnenkwam) was geblokkeerd. Tnx Simpel.

Knakker komt opdagen en brengt ons naar het prima hotel, waar we ontbijten (chocoladecroissantjes!~`11), douchen en even tukken, ook al heb ik een paar uur in het vliegtuig geslapen. Maar dan gaan we toch echt Singapore in *O* We beginnen met de botanische tuinen, op zo'n twintig minuten lopen van het hotel. Hoewel het zweet al aan het eind van de straat uit alle kieren van mijn lijf stroomt en ik een kop als een tomaat heb, heb ik nog de puf om versteld te staan van alle planten. Wat is alles groot! Ik ben gek op planten, mijn huis is een Intratuin en ik herken een aantal planten die bij mij nog baby's zijn vergeleken met deze monsters. Ik maak wat foto's van een joekel van een monstera en besluit die later naar mijn vader te sturen, een voormalig bloemist, om te vragen of die van mij ook zo groot wordt (volgens hem kan dat in principe, maar volgens mij maakte ie een grapje. Toch???)





De botanische tuinen zijn prachtig. Vooral de giftshop is erg leuk en niet alleen vanwege de airco of de flesjes water die ze er verkopen. Gewoon leuke bloemige troepjes O+ We slaan wat water in en gaan de tuinen in. Al die planten en bloemen O+ die orchideeën O+ In de verte denk ik een eekhoorn te zien maar het is een soort hagedis of varaan. Leuk, lekker op afstand houden. verderop loopt een grotere. Leuk leuk. Van een afstandje.

De zon gaat onder en het koelt ook iets af, met een fijn briesje. Hallelulah. Op een gegeven moment zie ik op een looppad in de schaduw iets liggen, een plasje water? Een tak? Reisgenoot en ik kijken ernaar en lopen er langzaam op af. Maar dan komt er een jogger aangelopen en ze loopt er met een boogje omheen, en... de plas water is een dikke varaan en die schiet het pad over de struiken in. Jezus wat een beest. Zo groot als een kat. Ik schrik me een hoedje en ren zowat de andere kant op.
Even later staan we aan het water foto's te maken en een beetje te ouwehoeren als er een JOEKEL VAN EEN VIS half uit het water komt. Reisgenoot let niet op en mist het. Ik ren weer de andere kant op.
Maar de bloemen O+ De planten O+ De krekels O+ De muggen -O- De ondergaande zon O+ De palmbomen O+ Het lijkt Jurassic Park wel ('where's the goat?').

Je schijnt heel goed te kunnen eten in Singapore en dat alles ontzettend schoon is, en dat de restaurantjes grondig worden gecontroleerd en geïnspecteerd en weet ik veel wat. Dus we wagen het erop, stappen in de metro en gaan naar de Indiase wijk. Hier komen we in een of andere grote hal terecht waar we zowat de enige blanken zijn en staan we versteld van alle kraampjes met Indiase gerechten. Ik kan niet kiezen! Reisgenootje haalt curry bij het ene zaakje en ik haal lassi bij het andere. Ontzettend aardige mensen O+ Maar damn, die curry was vrij pittig. De lassi smaakt dan ook naar meer. We vroegen ons nog af wie er vannacht het eerste op de pot zou zitten, maar ik heb nergens last van gehad.



We besluiten nog even naar de haven te gaan. Ik heb me niet zo heel best voorbereid en heb dus geen idee waar wat is. We slenteren wat rond, gaan even onder de grote ventilators aan het water zitten O+ en lopen door naar Gardens by the Bay en dat verschrikkelijk grote hotel Marina Bay Sands, waar we een mooi uitzicht hebben op de metalen en kleurrijk verlichte bomen van het park: onze eerste kennismaking O+ Later meer.



Volgende dag: ontbijt *O* Chocoladecroissantjes *O* Vandaag staat Gardens by the Bay op het programma. We duiken eerst even een winkelcentrum in, winkelen wat, bezoeken een supermarkt met pindakaas met chocola en andere chocoladegekkigheid en we eten wat bij een of ander vaag tentje. Ze hebben hier iets met tosti's. Ik bestel een tosti waarvan ik geen idee heb wat ertussen zit en thee waar ik zoveel melk in moet doen dat het Chinese milky tea wordt. Maar damn wat was die tosti lekker. Geen idee wat ertussen zat, het leek nog het meest op gesmolten kaas maar het smaakte een beetje naar witte chocola. Prima :9

We bezoeken eerst de lage kas met verschillende aangelegde tuinen, van alles wat. Het is hier lekker koel binnen, dat moet ook wel, want er is een speciale tentoonstelling van... tulpen. gesponsord door KLM. Met molentjes en shit. Stomme Nederlanders zijn ook overal. Ik zie verder weer m'n halve huiskamer aan planten staan en ik zie planten die ik nog wel zou willen hebben O+



Hierna de andere kas, de hoge. De kunstmatige berg. Mijn hemel wat mooi. Ik stond echt versteld. Je loopt naar binnen en meteen BAM die berg en de waterval, beetje nevel eromheen, de zon erop door het dak... Ik was echt onder de indruk. Tijd om hem te beklimmen :9 Het uitzicht was prachtig, echt, ik was zo verliefd op die berg. We hadden rustig aan gedaan en de zon begon 's middags al onder te gaan. Dat licht door dat glas O+ O+ Zo mooi.









We hebben de gift shop geplunderd en moesten ons nog haasten voor het spektakel bij die metalen bomen in het park, want twee keer per avond, om acht en negen uur (of kwart voor ofzo) zou er een lichtshow zijn. En net toen we in de rij stonden voor kaartjes om in een van die metalen bomen te gaan, brak het spektakel los. *mooi* *stil*
Tijd om naar boven te gaan. Nu heb ik geen hoogtevrees, echt niet. Ik wil alleen niet vallen, dat is iets anders. Maar op een gegeven moment wiebelt die luchtbrug een beetje. Ik denk dat ze me in Shanghai konden horen :@ Het uitzicht was wel ontzettend mooi. De hele stad lijkt wel een soort pretpark. Jurassic Park zonder dino's. Serieus.
Eenmaal beneden waren we net op tijd om de lichtshow nog een keer te zien O+





De volgende dag niet zo heel veel gedaan. We waren een beetje gaar van de warmte en we hadden elkaar verkeerd begrepen over wat we die dag zouden doen :') Uiteindelijk op zoek gegaan naar Chinatown en de Indiase en Arabische wijk, maar we hebben vooral veel door de stad gewandeld en kwamen toen ook in een onweersbui terecht, dus het is een beetje een verloren dag geweest :@ 's Middags nog een onmens smerig sapje gehad en toen het later afgekoeld was wel het een en ander ingehaald door een wandeling langs de Merlion en een bezoekje aan het reuzenrad (best hoog nog). Er was een food festival bezig langs de kade, dat was lekker :9 en er werd een gratis toneelstuk opgevoerd. Maar dat ging over Vincent van Gogh :{ En het was niet heel spannend allemaal, dus we zijn weggegaan :@ We hadden gezien dat je met een bootje over het water kon en dat leek ons wel lekker, maar we waren een beetje aan de late kant en ze hielden er al mee op. We konden nog een halve rit doen en dan werden we er ergens in een of andere uitgaanswijk uitgegooid. Het was heerlijk op het water O+ maar niet zo bijzonder verder qua uitzichten of bezienswaardigheden. De kade waar we eruit gezet werden was wel heel gezellig met allemaal clubs en kroegen en muziek. Heb er een lekkere mocktail gehad (niet lachen, reisgenootje had een cocktail en die smaakte naar allesreiniger terwijl mijn mocktail heerlijk was) en ontzettend lekkere loempia's. Ja, je kunt goed eten in Singapore. Damn. Die kilo's die ik in China was afgevallen zaten er alweer drie keer aan.





De volgende dag was een heerlijke dag O+ We besloten naar de beroemde dierentuinen te gaan. Er waren vier parken en we waren bang niet genoeg tijd voor alle vier te hebben, dus besloten we voor de River Cruise en de Night Safari te gaan. Deet mee, dus. Ik had deze week al een paar mooie plakkaten verzameld :9 Op naar de bus! We hadden zo'n OV-kaart gekocht waar je een bepaald bedrag op moest zetten. De metro tikte wel aan, maar we hadden geen idee hoe duur de bus zou zijn, want we moesten twee keer overstappen. Het was een flink stuk. Dus we hadden er een behoorlijk bedrag opgezet. Schade: 1,50 ofzo :') Voor een rit van anderhalf uur. Die niet helemaal vlekkeloos verliep trouwens, maar wat wel.

De dierentuin was mooi O+ Schoon en netjes en ruim opgezet. Je loopt een bepaalde route en die is ook overdekt, er hangen ventilators, dus het is lekker koel en je verbrandt niet levend. Deze Noord-Europeaan was blij. Bij de River Cruise is het de bedoeling dat je een cruise neemt (joh) en je kan nog met een ander bootje naar een ander deel van het park. Helaas begon het op een gegeven moment zo te onweren dat beide boottochten waren geschrapt. We hebben nog een tijdje gewacht, de bui van de dag ervoor was ook met een uurtje voorbij, maar het bleef maar hozen en rommelen en flitsen. Wel heel mooi O+ Had echt wel wat. Het was weer net alsof we in Jurassic Park zaten. 'Life eeh eeh finds a way' en meer slechte citaten :') Hier ook m'n eerste panda's gezien (ook al woon ik in de buurt van Ouwehand, maar goed, detail)
O, bijna vergeten: m'n spirit animal, de zeekoe! Ik ben dol op zeekoeien en heb een tijdje geleden ook twee uur in de mangrove van Burger's Bush gestaan. Hier hadden ze er een stuk of negen in een grote waterbak, maar die was niet heel spannend aangekleed verder, dat was wel jammer. Maar up-close met m'n grote idolen O+





De night safari zou om 7 uur opengaan en aangezien we ook weer met de bus terug moesten, besloten we ook vroeg naar de night safari te gaan. Lekker gegeten (uiteraard) en hop, naar de night safari. We wisten niet zo goed wat we moesten verwachten, maar we waanden ons verdomme weer in Jurassic Park. Eerst als vee in de rij staan om inderdaad op safari langs de verblijven te gaan. Het was ondertussen donker, dus er zijn geen foto's van dit avontuur, maar het was heel vreemd om de olifanten en hyena's in het donker te zien.
Na de safari kon je vrij rondlopen over verschillende paden, en hoewel het dus minimalistisch verlicht was, waren de paden duidelijk, niet glad (ondanks de regen, die trouwens eindelijk was opgehouden) en waren de dieren goed te zien.
De vleermuizen waren geweldig O+ je kon ze van heel dichtbij zien. Vleerhonden idem. Ze zaten op een paar cm van je gezicht af te eten O+ Gewoon hamsters met vleugels O+

Er was ook een grot. Met slangen. Boeide verder niet zo, maar het was een (kunstmatige) grot, en net toen ik buiten langs een van de uitgangen liep, schoten er een paar wilde vleermuizen vlak voor m'n gezicht langs naar buiten. En ik rende de andere kant op... En toen ik verder wilde lopen, vlogen er nog meer langs. Nu was ik er wel klaar mee. Ik voelde ze gewoon langs m'n gezicht fladderen. Ik hou niet van schrikeffecten in een donker tropisch woud (ook al is het een dierentuin).
Trouwens, het mooie aan dit park was dat ze her en der een soort sprayers met citronella hadden. Ik had verwacht een wandelende bol met muggen te zijn, maar ik ben geen enkele keer gestoken. Deels door de Deet, maar die had ik de hele week al op, dus dat gif waarmee ze in het park hebben gespoten, geeft ook geholpen.
Op de terugweg zagen we trouwens dat je voor zeven dollar (vijf euro ofzo) met een pendelbus naar het centrum kon worden gebracht, naar een metrostation waarna we nog maar een halte met de metro en 5 minuten moesten lopen naar ons hotel. Doen! Toen we met de chauffeur aan de praat raakten, wilde hij ons wel bij de bushalte bij ons hotel afzetten. Zo lief O+ Ook in Singapore weer allemaal lieve, behulpzame mensen, al zijn ze niet allemaal even goed te verstaan :')

De laatste dag alweer. Die nacht zouden we weer naar Nederland vliegen. We hadden een paar weken geleden bericht gehad van de luchtvaartmaatschappij dat er een veiling was om business class te reizen. Je moest inzetten vanaf een bepaald bedrag. Aangezien het een vlucht van 13 uur betrof, wilde ik het er wel op wagen. En ja, een dag voor vertrek kregen we te horen dat we Business Class vlogen *O* Toch een flinke som geld :') maar wat was ik er blij mee uiteindelijk.
Maar ik loop op de feiten vooruit, want we gingen toch maar naar Little India en Arab Street, waar we uiteraard heerlijk hebben gegeten (het zal eens niet). De zon scheen volop op onze bolletjes, het was deze week nog niet zó warm geweest. De zon was ongenadig en we liepen echt van schaduw naar schaduw en dan doken we even een winkelcentrum in. We besloten nog even wat te gaan winkelen en lekker onder die metalen bomen te gaan zitten, aangezien we daar toch enorm fan van waren. Maar in de verte begon het weer te rommelen en pakten de wolken zich weer samen. Jammerrrr. Maar heerlijk dat gerommel in de verte O+

We hebben nog een wandeling gemaakt en zijn toen eind van de middag naar het hotel gegaan om de spullen te pakken en de taxi te nemen. En op het vliegveld hadden we natuurlijk toegang tot de business lounge O+ Lekkere stoelen, een stilteruimte, zelfs een douche (had alleen geen handdoek bij me), een lopend buffet (ook met brownies) en allerlei flesjes drinken. Paradijs O+ Ik wil nooit meer wat anders. Ik heb m'n laatste Singapore dollars uitgegeven aan KitKat Peanut butter O+ O+ en toen was het wachten op de vlucht.

En serieus, die Business Class. Echt hoor. Een smak geld maar wat lekker. Ik heb meestal dikke enkels na een lange vlucht, maar nu kon ik languit zitten en zelfs helemaal gaan liggen, dus ik had nergens last van. Ik heb heerlijk geslapen en heb daardoor ook veel eten gemist :') Toen ze me eindelijk konden vragen wat ik als ontbijt wilde, kon ik alleen nog maar de vis nemen, de rest was al op. How about no :')

Na elf drukke, volle en warme dagen waarin niets als gepland ging leek het, waren we weer thuis. In de kou. Met een kop vol nieuwe indrukken O+

[ Bericht 0% gewijzigd door CherryLips op 16-05-2018 00:39:00 ]
Tap tap tap
pi_179188630
Lang verslag, leuk verslag. Vooral met zulke zinnen:

quote:
Vindt ie leuk ofzo, ik weet het ook niet.
Wat Russische chocola uit de automaat gehaald (goedgekeurd)
wat was het druk. Drukker dan druk. MAAR WAT WAS HET DRUK.
Alsof er een kind op die brander was gesmeten.
Die beesten waren even levensmoe als de mensen op het vliegveld van Moskou.
_O-

Maar dan lees je ook zulke dingen:
quote:
In de verte denk ik een eekhoorn te zien maar het is een soort hagedis of varaan. Leuk, lekker op afstand houden. verderop loopt een grotere. Leuk leuk. Van een afstandje.
Op een gegeven moment zie ik op een looppad in de schaduw iets liggen, een plasje water? Een tak? Reisgenoot en ik kijken ernaar en lopen er langzaam op af. Maar dan komt er een jogger aangelopen en ze loopt er met een boogje omheen, en... de plas water is een dikke varaan en die schiet het pad over de struiken in. Jezus wat een beest. Zo groot als een kat.
Lijkt me een gekke gewaarwording omdat je er totaal niet op bedacht bent :{

quote:
Dit reiswonder had in Moskou per ongeluk data roaming aanstaan en toen had Simpel besloten om haar nummer te blokkeren tot ze een aanbetaling van de rekening had overgemaakt, wat lastig gaat in China waar alles (en dus ook de e-mail met die informatie die op Gmail binnenkwam) was geblokkeerd. Tnx Simpel.
Uitgerekend wanneer je natuurlijk in China bent moet je zoiets overkomen :P Nu was mijn diefstal van mijn telefoon op Cuba van een andere orde, maar goed.. tis gewoon drieweg kut als je nummer geblokkeerd is en je dat ivm je reisbestemming niet gemakkelijk kunt oplossen. Hoe heb je de blokkade eraf gekregen? Toch ergens de Chinese firewall weten te omzeilen?
mag het weten
pi_179190560
De avonturen van CL O+ O+
  Meest relativerende user 2022 woensdag 16 mei 2018 @ 07:31:01 #4
357044 Budapestenaar
pi_179190614
_O_ China gelezen. Vanavond Singapore. Tof verslag!
pi_179191376
Leuk verslag! Die zoete tosti in Singapore zal denk ik Kaya Toast zijn geweest? Is zo’n beetje het populairste ontbijt daar.
  woensdag 16 mei 2018 @ 09:23:48 #6
61661 Ang3l
The Right Kinda Wrong
pi_179191435
Ff t Singapore stuk gelezen omdat ik zaterdag vertrek :P
Alleen de nightsafari moet ik nog doen, en dat klinkt zo ter lezen wel leuk.
Hopelijk heb ik er tijd voor.
L'Amour menaçant:
Qui que tu sois, voici ton maître. Il l'est, le fût ou le doit être.
  woensdag 16 mei 2018 @ 09:24:06 #7
61661 Ang3l
The Right Kinda Wrong
pi_179191444
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2018 09:18 schreef Tourniquet het volgende:
Leuk verslag! Die zoete tosti in Singapore zal denk ik Kaya Toast zijn geweest? Is zo’n beetje het populairste ontbijt daar.
:Y

Kun je in NL ook krijgen, maar ik laat t collega's altijd meenemen vanuit Singapore.
L'Amour menaçant:
Qui que tu sois, voici ton maître. Il l'est, le fût ou le doit être.
pi_179191561
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2018 09:18 schreef Tourniquet het volgende:
Leuk verslag! Die zoete tosti in Singapore zal denk ik Kaya Toast zijn geweest? Is zo’n beetje het populairste ontbijt daar.
Volgens mij noemden ze het bij dat zaakje French Lava ofzo :D
Tap tap tap
  woensdag 16 mei 2018 @ 09:45:04 #9
61661 Ang3l
The Right Kinda Wrong
pi_179191691
Sinds een maandje of zo zit Friet van Piet in Singapore.
Da's de eindhovense frtiettent die elk jaar de prijzen voor beste friet wint in NL :D
L'Amour menaçant:
Qui que tu sois, voici ton maître. Il l'est, le fût ou le doit être.
  woensdag 16 mei 2018 @ 09:45:42 #10
61661 Ang3l
The Right Kinda Wrong
pi_179191706
quote:
1s.gif Op woensdag 16 mei 2018 09:34 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Volgens mij noemden ze het bij dat zaakje French Lava ofzo :D


Da's dan idd geen kaya, maar wel dezelfde tent :D
L'Amour menaçant:
Qui que tu sois, voici ton maître. Il l'est, le fût ou le doit être.
pi_179191755
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2018 09:45 schreef Ang3l het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Da's dan idd geen kaya, maar wel dezelfde tent :D
Ja, toast box! Vriend had een of andere soep die pittiger was dan verwacht (en hij kan wel ergens tegen), dus die was geen fan. Maar de tosti :9
Tap tap tap
  Moderator woensdag 16 mei 2018 @ 10:33:43 #12
45833 crew  Fogel
pi_179192559
Erg leuk verslag, bedankt ^O^

Heb je TT aangepast en de tag reisverslag erbijgezet :)
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_179193317
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2018 09:45 schreef Ang3l het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Da's dan idd geen kaya, maar wel dezelfde tent :D
Golden Lava (french) toast dus. Zit gezouten eigeel in lees ik. Kaya ken ik wel maar dit niet. Hoe smaakt dat naar witte chocola? :o
pi_179193443
Super leuk om te lezen CL _O_
All you know about me is what I've sold you, dumb fuck
  woensdag 16 mei 2018 @ 11:24:21 #15
61661 Ang3l
The Right Kinda Wrong
pi_179193454
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2018 11:15 schreef Tourniquet het volgende:

[..]

Golden Lava (french) toast dus. Zit gezouten eigeel in lees ik. Kaya ken ik wel maar dit niet. Hoe smaakt dat naar witte chocola? :o
Ik heb vanochtend nog toast met kaya gehad :9
L'Amour menaçant:
Qui que tu sois, voici ton maître. Il l'est, le fût ou le doit être.
pi_179193666
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2018 11:15 schreef Tourniquet het volgende:

[..]

Golden Lava (french) toast dus. Zit gezouten eigeel in lees ik. Kaya ken ik wel maar dit niet. Hoe smaakt dat naar witte chocola? :o
Gewoon heel zoet. Ik kon het echt niet plaatsen :')
Tap tap tap
pi_179193677
quote:
1s.gif Op woensdag 16 mei 2018 10:33 schreef Fogel het volgende:
Erg leuk verslag, bedankt ^O^

Heb je TT aangepast en de tag reisverslag erbijgezet :)
Dank je O+
Tap tap tap
  woensdag 16 mei 2018 @ 19:03:17 #18
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_179203475
Leuk verslag!
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  Meest relativerende user 2022 donderdag 17 mei 2018 @ 09:54:30 #19
357044 Budapestenaar
pi_179214810
Wat een tof reisverslag, CL! O+
  Moderator zondag 9 september 2018 @ 12:40:12 #20
45833 crew  Fogel
pi_181795101
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  zondag 9 september 2018 @ 13:20:23 #21
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_181795814
Tof verslag!!
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')