abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_179154591
Ik ben bezig met het verbouwen van mijn kantoorruimte aan huis. Het betreft hier een vrijstaand pandje van 25m2 met een vrij hoog en schuin plafond naar het midden toe.

Ik overweeg nu ofwel vloerverwarming te laten installeren, of wandverwarming.

De spouwmuren zijn na geïsoleerd, en ook het dak en de nieuwe cementen vloer worden nog geïsoleerd. Daar bovenop komt dan een lamelparket (ook wel duoplank / multiplank genoemd) met een totale dikte van 15mm.

Volgens de aannemer zal wandverwarming wat duurder zijn omdat er leidingen in de stenen moeten worden geboord, maar dat zou ik er voor over hebben als het gewoon veel beter / fijner zou zijn.

Zijn er mensen die wandverwarming hebben? Hoe bevalt dit?
En zijn er ook mensen met vloerverwarming i.c.m. een vergelijkbare houten vloer? En hoe bevalt dit?

Iemand die hier iets zinnigs over weet te zeggen? :D
Alvast dank!
pi_179155628
Waar boor je nou vaker gaten in; in de vloer of in de wand?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_179156019
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2018 15:25 schreef blomke het volgende:
Waar boor je nou vaker gaten in; in de vloer of in de wand?
ff schilderij ophangen.... 'oeps'
_O-
pi_179156217
15 mm hout boven je vloerverwarming is wel een ramp voor je rendement natuurlijk.
pi_179156249
Waarom is het een OF en niet EN?

Vloerverwarming is wat egaler verwarmen. Wandverwarming is mooi om extra oppervlakte te creeeren. Maar je moet deze wel weer stuccen en heel voorzichtig zijn met verwarmen het eerste jaar, wil je geen scheuren krijgen.
pi_179158670
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2018 15:54 schreef athlonkmf het volgende:
Waarom is het een OF en niet EN?

Vloerverwarming is wat egaler verwarmen. Wandverwarming is mooi om extra oppervlakte te creeeren. Maar je moet deze wel weer stuccen en heel voorzichtig zijn met verwarmen het eerste jaar, wil je geen scheuren krijgen.
En en is een beetje overkill. Maar een vloer van 15mm is wel heel dik. Als TS per se die vloer wil zou ik voor wandverwarming gaan.
pi_179159028
Ik zou altijd voor vloerverwarming kiezen.
Maar heb snel last van koude voeten.

Dan zou ik ipv de houten vloer een meer efficiënte vloer nemen.
pi_179159089
Ik heb weinig verstand van vloerverwarming. Maar 15mm lamelparket incl ondervloer is niet zo gek. En lijkt mij dat het langer duurt voordat het hout op is gewarmd maar ook langer voor het is afgekoeld. Dus al met al maakt dat rendement denk ik niet veel uit. Het duurt wat langer om op te warmer maar daarna hoeft de ketel minder bij te verwarmen. Toch?
pi_179160323
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2018 14:40 schreef matigeuser het volgende:
Daar bovenop komt dan een lamelparket (ook wel duoplank / multiplank genoemd) met een totale dikte van 15mm.
waarom?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_179163701
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2018 19:38 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

waarom?
Is al besteld :)

Ik vind een houten vloer simpelweg ook het mooiste gewoon en deze duoplanken ' werken' nauwelijks door hun constructie.
Daarnaast vertelt 'iedereen' (zowel vloerleggers, aannemers als vloerverkopers) dat het prima moet gaan zo.

Maar ik heb er nog nooit de gewone man over gehoord, dus vandaar dit topic.
De vloer is al besteld, dus als het echt geen goed idee is kan ik altijd nog voor de wandverwarming gaan.
pi_179165869
Je moet langs de koude wanden, of die met grote ramen, de vloerverwarmingslussen wat dichter op elkaar laten lopen. Krijg je hetzelfde effect.
.
  dinsdag 15 mei 2018 @ 07:15:53 #12
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_179169021
Ik heb vloerverwarming onder parket van meerdan jouw dikte en ook nog onder de houten draagvloer. Gaat prima
pi_179170716
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2018 18:39 schreef Nico987 het volgende:
Ik heb weinig verstand van vloerverwarming. Maar 15mm lamelparket incl ondervloer is niet zo gek. En lijkt mij dat het langer duurt voordat het hout op is gewarmd maar ook langer voor het is afgekoeld. Dus al met al maakt dat rendement denk ik niet veel uit. Het duurt wat langer om op te warmer maar daarna hoeft de ketel minder bij te verwarmen. Toch?
Nee, hout kan maar weinig warmte vast houden. Met die vloer zit er meer isolatie aan de bovenkant van de vloer, er zal dus meer warmte de weg naar beneden gaan vinden. Sowieso zal je ook het water warmer moeten stoken wat dus voor nog meer overdracht in de verkeerde richting zal zorgen. Technisch zal het wel kunnen maar je rendement gaat wel inzakken als een plumpudding.
  dinsdag 15 mei 2018 @ 10:40:48 #14
11798 Rtificial
[ahr-tuh-fish-uhl]
pi_179171612
Als er onder de nieuwe dekvloer geïsoleerd wordt, en de dekvloer waar de vloerverwarming in ligt krijgt voldoende dikte (+/- 9cm), dan heb je met de dekvloer een mooie buffer, en warmt de houten vloer vanzelf mee. Maar dan moet je toch rekenen op een minimaal 7-10cm isolatie onder de dekvloer.
pi_179172837
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2018 10:40 schreef Rtificial het volgende:
Als er onder de nieuwe dekvloer geïsoleerd wordt, en de dekvloer waar de vloerverwarming in ligt krijgt voldoende dikte (+/- 9cm), dan heb je met de dekvloer een mooie buffer, en warmt de houten vloer vanzelf mee. Maar dan moet je toch rekenen op een minimaal 7-10cm isolatie onder de dekvloer.
Ik weet niet precies hoeveel isolatie nu gepland is, maar inderdaad de dekvloer wordt geïsoleerd. Misschien kan ik dit nog eens informeren of anders zelfs 'adviseren' om minimaal 7 cm te doen.

Dank.
pi_179172860
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2018 07:15 schreef TR08 het volgende:
Ik heb vloerverwarming onder parket van meerdan jouw dikte en ook nog onder de houten draagvloer. Gaat prima
Dank!

Is dat de 'hoofdverwarming' van die ruimte ook? Dus geen radiatoren ofzo daarnaast nog? Is het lekker warm in de winter?

En hoeveel cm zit er tussen de slangen van de vloerverwarming? Mijn aannemer wil om de 15 cm gaan doen omdat het maar een 'kleine' ruimte is (25m2).
Is dat voldoende?
pi_179173528
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2018 11:52 schreef matigeuser het volgende:
En hoeveel cm zit er tussen de slangen van de vloerverwarming? Mijn aannemer wil om de 15 cm gaan doen omdat het maar een 'kleine' ruimte is (25m2).
Is dat voldoende?
Even een transmissieberekening (laten) maken, kan niemand hier iets zinnigs over zeggen op basis van de informatie die je hier verschaft.
pi_179176376
Wat is de reden dat je vloer- of wandverwarming wil? Laag temperatuur stoken ivm een warmtepomp?
pi_179181064
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2018 14:57 schreef Debuteer het volgende:
Wat is de reden dat je vloer- of wandverwarming wil? Laag temperatuur stoken ivm een warmtepomp?
1. Het is prettigere verwarming en geen radiator te zien in mijn kantoor
2. Onze ketel is is nu 17 jaar oud dus ik wil inderdaad dit huis langzaam maar zeker klaarmaken voor de toekomst. De volgende ketel zal inderdaad wel een warmtepomp of hybride worden denk ik.
3. Het is sowieso zuiniger in gebruik dacht ik
  dinsdag 15 mei 2018 @ 22:21:08 #20
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_179186090
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2018 11:52 schreef matigeuser het volgende:

[..]

Dank!

Is dat de 'hoofdverwarming' van die ruimte ook? Dus geen radiatoren ofzo daarnaast nog? Is het lekker warm in de winter?

En hoeveel cm zit er tussen de slangen van de vloerverwarming? Mijn aannemer wil om de 15 cm gaan doen omdat het maar een 'kleine' ruimte is (25m2).
Is dat voldoende?
Ik schat dat in mijn geval de verdeling vloerverwarming-radiatoren zo'n beetje 50/50 is (heb de berekening van toen niet meer bij de hand).

Let wel op: Ik heb de watertemperatuur vrij laag staan omdat hetzelfde systeem ook de badkamer verwarmt. Bij een systeem dat alleen een houten vloer doet mag je een stuk ruiger qua temperatuur zijn. Ik stook nu op ~40 graden. Bij alleen hout mag je volgens sommige leveranciers tot ~60 C gaan en dat scheelt een factor 2 in je ingebrachte vermogen tov 40 graden.

Bij ons is het heerlijk warm. Heb ooit ook met een thermografische camera kunnen zien dat het prima werkt en je voelt dat ook wel. Slang afstand 15cm heb ik zelf zo'n beetje ook, zou ik jou ook aan raden, zeker als je zonder radiatoren wilt.

Mbt isoleren van je vloer: doe gewoon zo dik mogelijk. De meerkosten zijn waarschijnlijk zeer beperkt.

Mijn advies: Slangen lekker kort op elkaar en de isolatie lekker dik.
pi_179190719
quote:
99s.gif Op dinsdag 15 mei 2018 22:21 schreef TR08 het volgende:

[..]

Ik schat dat in mijn geval de verdeling vloerverwarming-radiatoren zo'n beetje 50/50 is (heb de berekening van toen niet meer bij de hand).

Let wel op: Ik heb de watertemperatuur vrij laag staan omdat hetzelfde systeem ook de badkamer verwarmt. Bij een systeem dat alleen een houten vloer doet mag je een stuk ruiger qua temperatuur zijn. Ik stook nu op ~40 graden. Bij alleen hout mag je volgens sommige leveranciers tot ~60 C gaan en dat scheelt een factor 2 in je ingebrachte vermogen tov 40 graden.

Bij ons is het heerlijk warm. Heb ooit ook met een thermografische camera kunnen zien dat het prima werkt en je voelt dat ook wel. Slang afstand 15cm heb ik zelf zo'n beetje ook, zou ik jou ook aan raden, zeker als je zonder radiatoren wilt.

Mbt isoleren van je vloer: doe gewoon zo dik mogelijk. De meerkosten zijn waarschijnlijk zeer beperkt.

Mijn advies: Slangen lekker kort op elkaar en de isolatie lekker dik.
Bedankt!
pi_179193576
Voor koelen werkt wandverwarming beter dan vloerverwarming. Voor koelen is wandverwarming weer iets handiger.
One cannot make an omelette without
breaking eggs -- but it is amazing how
many eggs one can break without making
a decent omelette.
pi_179196893
Voor zover ik heb begrepen word wandverwarming ook als prettiger ervaren, een zogeheten 'knuffelmuur'.
pi_179200884
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2018 13:59 schreef Debuteer het volgende:
Voor zover ik heb begrepen word wandverwarming ook als prettiger ervaren, een zogeheten 'knuffelmuur'.
Maar moet je dan alle slangen infrezen?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_179214207
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2018 16:46 schreef blomke het volgende:

[..]

Maar moet je dan alle slangen infrezen?
Ik zou eerder de slangen op de muur maken en daarna opnieuw laten stucen.
pi_179215542
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2018 09:02 schreef Debuteer het volgende:

[..]

Ik zou eerder de slangen op de muur maken en daarna opnieuw laten stucen.
Weet niet hoe realistisch dat is. Dat is een behoorlijk dikke laag stuc, kan dat wel in 1 laag? Zijn daar speciale stucmiddelen voor?
One cannot make an omelette without
breaking eggs -- but it is amazing how
many eggs one can break without making
a decent omelette.
pi_179217071
quote:
2s.gif Op donderdag 17 mei 2018 10:38 schreef nightsleeper het volgende:

[..]

Weet niet hoe realistisch dat is. Dat is een behoorlijk dikke laag stuc, kan dat wel in 1 laag? Zijn daar speciale stucmiddelen voor?
de slangen prop je in speciale noppenmatten. Daarna kan je hieroverheen stuken. Er is maar een "ruimte" van een halve centimeter eigenlijk die je moet overbruggen. Dus niet zo'n dikke laag stuc.
pi_179223417
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2018 11:58 schreef athlonkmf het volgende:

de slangen prop je in speciale noppenmatten. D
En hangen die noppenmatten los aan de wand?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_179232391
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2018 17:08 schreef blomke het volgende:

[..]

En hangen die noppenmatten los aan de wand?
schroeven, kit, plakband. Gewoon jouw favoriete methode kiezen.
pi_179244255
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 mei 2018 00:48 schreef athlonkmf het volgende:
schroeven, kit, plakband. Gewoon jouw favoriete methode kiezen.
Plakband, dat zou mijn methode zijn. Noppenmat met verwarmingsslangen en stuclaag monteren met plakband. Voor de zekerheid nog een paar punaises erin prikken.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_179244734
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 mei 2018 16:36 schreef blomke het volgende:

[..]

Plakband, dat zou mijn methode zijn. Noppenmat met verwarmingsslangen en stuclaag monteren met plakband. Voor de zekerheid nog een paar punaises erin prikken.
Nee joh, gewoon wat behanglijm. Gaat nooit meer los.
One cannot make an omelette without
breaking eggs -- but it is amazing how
many eggs one can break without making
a decent omelette.
pi_179244858
quote:
14s.gif Op vrijdag 18 mei 2018 16:58 schreef nightsleeper het volgende:
Nee joh, gewoon wat behanglijm. Gaat nooit meer los.
Aaaah….natuurlijk, is ook zo! Veruit prima, vooral als het warm wordt.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')