abonnement Unibet Coolblue
pi_179147852
Wat voor gevolgen heeft dit ?

Mijn moeder krijg geen huurtoeslag meer vanwege mijn inkomen. Dus dit zou niet achteruit gaan of gevolgen hebben

Mijn moeder krijgt AOW van de svb en gaat daar ook niet op gekort worden.

Het enige wat ik begrijp is dat de gemeentebelasting omhoog gaat wat te overzien valt (tientje per maand ongeveer).

Wat voor gevolgen zou het nog meer hebben ? Het is mijn vriendin en er zit een kindje van 1.5 jaar tussen van haar exvriend. Worden wij dan als partner gezien en moet zij dan haar kindgebonden budget opgeven en krijg ik dan haar toeslag?

Ik zou graag geinformeerd willen worden wat de voordelen en nadelen kunnen zijn als ze bij ons (mijn moeder) komt inwonen.

Enkele voordelen die ik kan bedenken: geen gezeur als ze er achter komen dat ze bij ons woont maar niet staat ingeschreven. Alles hoeft niet meer via een andere gemeente en ze kan aanvullenee uitkering bij mijn gemeente aanvragen om haar karige inkomen aan te vullen

Alvast bedankt !
  Redactie Frontpage maandag 14 mei 2018 @ 08:55:04 #2
38148 crew  Innisdemon
pi_179147865
Waarom zou de gemeentebelasting omhoog gaan? (Ik naam aan dat je OZB bedoelt)

Dat is gebaseerd op een één- of meerpersoonshuishouden.
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
pi_179147915
Of ze krijgt géén uitkering meer en mag jij haar onderhouden :Y
pi_179147935
Wat gevolgen heeft het als zij met een kind op mijn moeder adres komt inwonen? Wat voor gevolgen heeft dat met belasting opgaves ? Huurtoeslag krijgt mijn moeder al niet meer. Dat geef ik haar elke maand
pi_179147966
quote:
1s.gif Op maandag 14 mei 2018 08:54 schreef Faerlina91 het volgende:
Wat voor gevolgen heeft dit ?

Mijn moeder krijg geen huurtoeslag meer vanwege mijn inkomen. Dus dit zou niet achteruit gaan of gevolgen hebben

Mijn moeder krijgt AOW van de svb en gaat daar ook niet op gekort worden.

Het enige wat ik begrijp is dat de gemeentebelasting omhoog gaat wat te overzien valt (tientje per maand ongeveer).

Wat voor gevolgen zou het nog meer hebben ? Het is mijn vriendin en er zit een kindje van 1.5 jaar tussen van haar exvriend. Worden wij dan als partner gezien en moet zij dan haar kindgebonden budget opgeven en krijg ik dan haar toeslag?

Ik zou graag geinformeerd willen worden wat de voordelen en nadelen kunnen zijn als ze bij ons (mijn moeder) komt inwonen.

Enkele voordelen die ik kan bedenken: geen gezeur als ze er achter komen dat ze bij ons woont maar niet staat ingeschreven. Alles hoeft niet meer via een andere gemeente en ze kan aanvullenee uitkering bij mijn gemeente aanvragen om haar karige inkomen aan te vullen

Alvast bedankt !
Waarom gaan jullie niet gewoon samenwonen :')
  maandag 14 mei 2018 @ 09:07:08 #6
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_179147997
Hoezo zou jij haar toeslag krijgen?
Zij heeft een kind dus als jullie samenwonen zijn jullie fiscaal partners, of er dan nog recht is op kindgebonden budget is afhankelijk van de hoogte van jullie gezamenlijke inkomen.
Een aanvulling van de sociale dienst omdat haar inkomen laag is kun je vergeten, jullie zijn fiscaal partners en jouw inkomen plus haar inkomen zal meer dan bijstand zijn, dus er valt niets aan te vullen.

Als je zonder inschrijving bij jullie zou wonen, waar zou ze dan wel ingeschreven zijn?
Als ze nu zelfstandig woont moet ze wel gek zijn bij jou en je moeder in een sociale huurwoning in te trekken.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_179148097
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2018 09:07 schreef Leandra het volgende:
Hoezo zou jij haar toeslag krijgen?
Volgens mij bedoelt TS dat hij zijn moeder een bedrag geeft (uit zijn loon) welke gelijk is aan de huurtoeslag die moeder eerder ontving. Een soort kostgeld.
  maandag 14 mei 2018 @ 09:19:39 #8
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_179148143
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2018 09:15 schreef djh77 het volgende:

[..]

Volgens mij bedoelt TS dat hij zijn moeder een bedrag geeft (uit zijn loon) welke gelijk is aan de huurtoeslag die moeder eerder ontving. Een soort kostgeld.
Volgens mij bedoelt hij een toeslag die zijn vriendin nu wel krijgt, want ik reageer op deze zin:
quote:
Worden wij dan als partner gezien en moet zij dan haar kindgebonden budget opgeven en krijg ik dan haar toeslag?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_179148182
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2018 09:07 schreef Leandra het volgende:
Als je zonder inschrijving bij jullie zou wonen, waar zou ze dan wel ingeschreven zijn?
Als ze nu zelfstandig woont moet ze wel gek zijn bij jou en je moeder in een sociale huurwoning in te trekken.
Vriendin woont bij haar ouders:
quote:
Overigens woont ze nog bij haar ouders (die ook werken) en krijgt ze dus te maken met kostendelersnorm. Ze zou dan als Ze recht heeft 43% van de bijstandsnorm krijgen en dat is ¤537 euro.
bron: WGR / Komt mijn vriendin met kind in aanmerking voor WWB uitkering
  maandag 14 mei 2018 @ 09:26:22 #10
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_179148253
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2018 09:21 schreef djh77 het volgende:

[..]

Vriendin woont bij haar ouders:

[..]

bron: WGR / Komt mijn vriendin met kind in aanmerking voor WWB uitkering
Dat is qua toeslagen en dergelijke iig interessanter dan fiscaal partner zijn met TS.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  maandag 14 mei 2018 @ 09:40:02 #11
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_179148401
quote:
1s.gif Op maandag 14 mei 2018 08:54 schreef Faerlina91 het volgende:
Enkele voordelen die ik kan bedenken: geen gezeur als ze er achter komen dat ze bij ons woont maar niet staat ingeschreven.
Grote voordeel is dat ze nu blijkbaar fraude pleegt en als ze zich inschrijft alles legaal is.
Nu krijgt ze blijkbaar op kosten van de samenleving onterechte toeslagen en houd ze een woning bezet.
Tot nooit .......
pi_179148695
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2018 09:07 schreef Leandra het volgende:
Hoezo zou jij haar toeslag krijgen?
Zij heeft een kind dus als jullie samenwonen zijn jullie fiscaal partners, of er dan nog recht is op kindgebonden budget is afhankelijk van de hoogte van jullie gezamenlijke inkomen.
Een aanvulling van de sociale dienst omdat haar inkomen laag is kun je vergeten, jullie zijn fiscaal partners en jouw inkomen plus haar inkomen zal meer dan bijstand zijn, dus er valt niets aan te vullen.

Als je zonder inschrijving bij jullie zou wonen, waar zou ze dan wel ingeschreven zijn?
Als ze nu zelfstandig woont moet ze wel gek zijn bij jou en je moeder in een sociale huurwoning in te trekken.
Dan moet de gemeente eerst de gezamenlijke huishouding aan gaan tonen en dat is in deze situatie waarin vier mensen op een adres wonen bijzonder lastig. De moet de gemeente aantonen dat er tussen TS en de vriendin een dermate andere verhouding is dan tussen hem en zijn moeder. Dat is gezien het feit dat ze de kosten al lijken te delen niet het geval.

Waarschijnlijk heeft ze gewoon recht op een bijstandsuitkering met de kostendelersnorm bij drie personen.
  maandag 14 mei 2018 @ 10:13:25 #13
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_179148881
Ik denk dat ze nat gaan op het fiscaal partnerschap.
Of gaan we nou doen alsof ze met kind een kamer gaat huren is de sociale huurwoning van de moeder van TS?
En wat vindt de verhuurder daar van?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_179149997
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2018 09:40 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Grote voordeel is dat ze nu blijkbaar fraude pleegt en als ze zich inschrijft alles legaal is.
Nu krijgt ze blijkbaar op kosten van de samenleving onterechte toeslagen en houd ze een woning bezet.
"Fraude"
pi_179150440
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2018 10:13 schreef Leandra het volgende:
Ik denk dat ze nat gaan op het fiscaal partnerschap.
Of gaan we nou doen alsof ze met kind een kamer gaat huren is de sociale huurwoning van de moeder van TS?
En wat vindt de verhuurder daar van?
Fiscaal partnerschap is geen begrip in de Participatiewet en daar wordt dan ook niet aan getoetst.

De situaties waarin een gemeente een stel als gehuwden kan aanmerken, waarbij zij dan gedwongen worden om een gezamenlijke aanvraag moeten indienen en rekening wordt gehouden met het gezamenlijke inkomen staat limitatief opgesomd in de wet: als ze gehuwd zijn, een geregistreerd partnerschap hebben of een gezamenlijke huishouding voering. Die eerste twee zijn niet van toepassing en de gezamenlijke huishouding kan waarschijnlijk ook niet worden aangevoerd omdat er niet aan de vereiste twee persoonshuishouding wordt voldaan. Slechts wanneer bijvoorbeeld sprake zou zijn geweest van een kostgangersrelatie oid dan zou sprake kunnen zijn geweest van een gezamenlijke huishouding bij een huishouding van drie personen.

Elke medebewoner heeft daarom een individueel recht op een bijstandsuitkering naar de kostendelersnorm.
pi_179150998
Het belangrijkste nadeel is dat jouw vriendin ruzie zal krijgen met je moeder.

En jij zit daar dan tussen.

Niet doen.
  maandag 14 mei 2018 @ 12:08:21 #17
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_179151079
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2018 11:43 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]

Fiscaal partnerschap is geen begrip in de Participatiewet en daar wordt dan ook niet aan getoetst.

De situaties waarin een gemeente een stel als gehuwden kan aanmerken, waarbij zij dan gedwongen worden om een gezamenlijke aanvraag moeten indienen en rekening wordt gehouden met het gezamenlijke inkomen staat limitatief opgesomd in de wet: als ze gehuwd zijn, een geregistreerd partnerschap hebben of een gezamenlijke huishouding voering. Die eerste twee zijn niet van toepassing en de gezamenlijke huishouding kan waarschijnlijk ook niet worden aangevoerd omdat er niet aan de vereiste twee persoonshuishouding wordt voldaan. Slechts wanneer bijvoorbeeld sprake zou zijn geweest van een kostgangersrelatie oid dan zou sprake kunnen zijn geweest van een gezamenlijke huishouding bij een huishouding van drie personen.

Elke medebewoner heeft daarom een individueel recht op een bijstandsuitkering naar de kostendelersnorm.
Maar ga je nou werkelijk doen alsof ze geen gezamenlijke huishouding gaat vormen met haar verkering die nog bij zijn moeder woont?
Moeder woont in een sociale huurwoning, hoe ga je hardmaken dat er geen sprake is van een gezamenlijke huishouding?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_179151314
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2018 12:08 schreef Leandra het volgende:

[..]

Maar ga je nou werkelijk doen alsof ze geen gezamenlijke huishouding gaat vormen met haar verkering die nog bij zijn moeder woont?
Moeder woont in een sociale huurwoning, hoe ga je hardmaken dat er geen sprake is van een gezamenlijke huishouding?
Je haalt nu de letterlijke betekenis van een gezamenlijke huishouding en het begrip gezamenlijke huishouding door elkaar. Letterlijk gezien gaan ze samenwonen en dus een gezamenlijke huishouding voeren. Ze zijn echter voor de Participatiewet geen gezamenlijke huishouding omdat ze niet aan de vereisten voldoen.
  maandag 14 mei 2018 @ 13:07:28 #19
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_179152276
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2018 12:22 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]

Je haalt nu de letterlijke betekenis van een gezamenlijke huishouding en het begrip gezamenlijke huishouding door elkaar. Letterlijk gezien gaan ze samenwonen en dus een gezamenlijke huishouding voeren. Ze zijn echter voor de Participatiewet geen gezamenlijke huishouding omdat ze niet aan de vereisten voldoen.
Ik denk niet dat je onder een het vaststellen van een gezamenlijke huishouding uitkomt als er sprake is van een fiscaal partnerschap.

Ik zou ook niet weten waarom ze niet aan de eisen voor een gezamenlijke huishouding zouden voldoen onder de participatiewet.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_179152339
Ik vind het maar ingewikkeld allemaal.

Gaan wij (mijn moeder, ik en mijn vriendin) er erg op vooruit als ze op mijn moeder haar adres gaat inwonen? Of valt dit mee ?

Zover ik begrijp gaat alleen gemeente belasting omhoog en gaat ze geen kindgebonden budget meer krijgen vanwege mijn inkomen. Omdat er en kind tussen in zit wat niet van mij is worden wij volgens mij gezien als fiscale partners
pi_179152368
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2018 13:07 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ik denk niet dat je onder een het vaststellen van een gezamenlijke huishouding uitkomt als er sprake is van een fiscaal partnerschap.

Ik zou ook niet weten waarom ze niet aan de eisen voor een gezamenlijke huishouding zouden voldoen onder de participatiewet.
Artikel 3 lid 3 Participatiewet : Van een gezamenlijke huishouding is sprake indien twee personen hun hoofdverblijf in dezelfde woning hebben en zij blijk geven zorg te dragen voor elkaar door middel van het leveren van een bijdrage in de kosten van de huishouding dan wel anderszins.

Oftewel als er sprake is van meer dan twee personen in een zelfde woning KAN er geen sprake zijn van een gezamenlijke huishouding op grond van de Participatiewet. Anders stond er wel twee of meer. In dat geval heeft iedere bewoner een individueel recht op bijstand met toepassing van de kostendelersnorm op basis van artikel 19a Participatiewet.
  maandag 14 mei 2018 @ 13:24:46 #22
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_179152654
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2018 13:11 schreef Faerlina91 het volgende:
Ik vind het maar ingewikkeld allemaal.

Gaan wij (mijn moeder, ik en mijn vriendin) er erg op vooruit als ze op mijn moeder haar adres gaat inwonen? Of valt dit mee ?

Zover ik begrijp gaat alleen gemeente belasting omhoog en gaat ze geen kindgebonden budget meer krijgen vanwege mijn inkomen. Omdat er en kind tussen in zit wat niet van mij is worden wij volgens mij gezien als fiscale partners
Bedoel je niet of jullie erop achteruit gaan en dat jullie niet gezien worden als fiscale partners omdat het jouw kind niet is?
The love you take is equal to the love you make.
pi_179152863
quote:
5s.gif Op maandag 14 mei 2018 13:24 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Bedoel je niet of jullie erop achteruit gaan en dat jullie niet gezien worden als fiscale partners omdat het jouw kind niet is?
Ja precies dat bedoel ik. Maar ook wat voor gevolgen het voor mijn moeder heeft. En klopt het dat mijn vriendin dan ook geen zorgtoeslag meer krijgt vanwege mijn inkomen
  maandag 14 mei 2018 @ 14:36:06 #24
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_179154494
quote:
1s.gif Op maandag 14 mei 2018 13:33 schreef Faerlina91 het volgende:

[..]

Ja precies dat bedoel ik. Maar ook wat voor gevolgen het voor mijn moeder heeft. En klopt het dat mijn vriendin dan ook geen zorgtoeslag meer krijgt vanwege mijn inkomen
Beetje moeilijk beoordelen gezien de situatie nogal niet standaard is. Er komt dus een vrouw en een kind van 1,5 jaar bij je moeder wonen? Gaat ze zich daar inschrijven?
pi_179156598
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2018 14:36 schreef xzaz het volgende:

[..]

Beetje moeilijk beoordelen gezien de situatie nogal niet standaard is. Er komt dus een vrouw en een kind van 1,5 jaar bij je moeder wonen? Gaat ze zich daar inschrijven?
Als het niet al te veel nadelen heeft wel ja.
  maandag 14 mei 2018 @ 16:57:06 #26
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_179157406
quote:
1s.gif Op maandag 14 mei 2018 16:12 schreef Faerlina91 het volgende:

[..]

Als het niet al te veel nadelen heeft wel ja.
https://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/toeslagen/

Vul maar in voor de diverse combinaties die je nu hebt, en straks eventueel hebt.

Wanneer ze zich inschrijft, pas dan zelf het voorschot voor de zorgverzekering en huurtoeslag aan, anders kan je die mik na de definitieve berekening gewoon terug lappen.
Dum de dum
pi_179159309
Los van fiscale voor- en nadelen, wat vind je ma ervan?
Alius aliud dicit
pi_179159942
Als je vriendin daadwerkelijk bij jullie komt wonen is ze verplicht om zich in te schrijven op jullie adres. Dat is géén keuze. De BRP wet schrijft voor dat je je inschrijft waar je daadwerkelijk woont. Doet ze dat niet dan wordt er woonfraude gepleegd waar boetes opstaan.

Worden jullie toeslagpartner op basis van de gevens die je hier vermeld?
NEE
Reden is simpel. Er wonen al twee meerderjarige op het adres ( jij en je moeder).

Als je moeder er niet zou wonen zou je op basis van art. 3 lid 2 sub e AWIR ( Omzigtprincipe) toeslagpartner worden. Maar...omdat je moeder er ook woont kan er geen keuze gemaakt worden wie de toeslagpartner van je vriendin wordt. Aangezien je niet zelf je toeslagpartner kan kiezen wordt niemand het. Eigenlijk heel simpel dus.

Diverse mensen plaatsen de link van de belastingdienst. Als je die invult naar je eigen situatie krijg je dit als uitslag

Uw medebewoner is uw toeslagpartner. Maar daaronder staat.......
In de volgende situaties kan uw medebewoner niet uw toeslagpartner zijn:
◾Uw medebewoner is uw ouder of kind en 1 van u is op 1 januari 2018 jonger dan 27 jaar.
[b]U hebt 2 of meer medebewoners die 18 jaar of ouder zijn[/b]
( vriendin en moeder)

Gevolg:
Je vriendin en jijzelf ( en je moeder) behouden ieder hun eigen zorgtoeslag.
Gemeentelijke belasting stijgt niet aangezien je al een meerpersoonshuishouden bent.
Vriendin behoudt haar alleenstaande kindgebonden budget. want geen toeslagpartner.
Haar uitkering wordt uitgekeerd op kostendelersnorm, maar dat is nu ook al zo omdat ze bij haar ouders woont. Dit omdat ze de woonlasten kan delen.

Mocht moeder van het adres verhuizen dan ben je wel toeslagpartner van je vriendin op basis van artikel 3 lid 2 sub e AWIR.

Ga je ondertussen een samenlevingscontract aan, of huwelijk, geregistreerd partnerschap Of krijg je zelf nog een kind met je vriendin ...Dan wordt je alsnog toeslagpartner.
pi_179161344
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2018 19:22 schreef Bloem75 het volgende:
Als je vriendin daadwerkelijk bij jullie komt wonen is ze verplicht om zich in te schrijven op jullie adres. Dat is géén keuze. De BRP wet schrijft voor dat je je inschrijft waar je daadwerkelijk woont. Doet ze dat niet dan wordt er woonfraude gepleegd waar boetes opstaan.

Worden jullie toeslagpartner op basis van de gevens die je hier vermeld?
NEE
Reden is simpel. Er wonen al twee meerderjarige op het adres ( jij en je moeder).

Als je moeder er niet zou wonen zou je op basis van art. 3 lid 2 sub e AWIR ( Omzigtprincipe) toeslagpartner worden. Maar...omdat je moeder er ook woont kan er geen keuze gemaakt worden wie de toeslagpartner van je vriendin wordt. Aangezien je niet zelf je toeslagpartner kan kiezen wordt niemand het. Eigenlijk heel simpel dus.

Diverse mensen plaatsen de link van de belastingdienst. Als je die invult naar je eigen situatie krijg je dit als uitslag

Uw medebewoner is uw toeslagpartner. Maar daaronder staat.......
In de volgende situaties kan uw medebewoner niet uw toeslagpartner zijn:
◾Uw medebewoner is uw ouder of kind en 1 van u is op 1 januari 2018 jonger dan 27 jaar.
[b]U hebt 2 of meer medebewoners die 18 jaar of ouder zijn[/b]
( vriendin en moeder)

Gevolg:
Je vriendin en jijzelf ( en je moeder) behouden ieder hun eigen zorgtoeslag.
Gemeentelijke belasting stijgt niet aangezien je al een meerpersoonshuishouden bent.
Vriendin behoudt haar alleenstaande kindgebonden budget. want geen toeslagpartner.
Haar uitkering wordt uitgekeerd op kostendelersnorm, maar dat is nu ook al zo omdat ze bij haar ouders woont. Dit omdat ze de woonlasten kan delen.

Mocht moeder van het adres verhuizen dan ben je wel toeslagpartner van je vriendin op basis van artikel 3 lid 2 sub e AWIR.

Ga je ondertussen een samenlevingscontract aan, of huwelijk, geregistreerd partnerschap Of krijg je zelf nog een kind met je vriendin ...Dan wordt je alsnog toeslagpartner.
Dankjewel voor je reactie. Dus eigenlijk kan zij en zowel mijn moeder als ik zonder problemen inschrijven op mijn moeder haar adres ? Samenwonen op dit monent is nog even niet aan de orde maar dat zijn wel de plannen.

Zij woont in gemeente hoogezand sappermeer. Ik in Smallingerland. Het is handiger dat ze op ons adres komt wonen maar mijn moeder wil vooral weten wat voor gevolgen het heeft
pi_179162583
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2018 13:12 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]

Artikel 3 lid 3 Participatiewet : Van een gezamenlijke huishouding is sprake indien twee personen hun hoofdverblijf in dezelfde woning hebben en zij blijk geven zorg te dragen voor elkaar door middel van het leveren van een bijdrage in de kosten van de huishouding dan wel anderszins.

Oftewel als er sprake is van meer dan twee personen in een zelfde woning KAN er geen sprake zijn van een gezamenlijke huishouding op grond van de Participatiewet. Anders stond er wel twee of meer. In dat geval heeft iedere bewoner een individueel recht op bijstand met toepassing van de kostendelersnorm op basis van artikel 19a Participatiewet.
Gast stop met deze onzin verkondigen! Ts en zijn vriendin worden gewoon als partners aangemerkt voor de participatiewet. TS en zijn moeder sowieso niet want bloedverwant in eerste graad. En als ze bij de gemeente komen voor een uitkering dan worden er wel vragen gesteld en documenten opgevraagd o.a. bankrekeningen. Waarschijnlijk is al op de bankrekeningen zichtbaar dat ze blijk geven zorg voor elkaar te dragen. Maar zelfs als dit niet zo is moeten ze met een heel goed verhaal komen waarom er een vreemde opeens in het huis komt wonen die verder geen relatie heeft met TS en zijn moeder.

Voor TS de gemeentelijke belasting gaat niet omhoog aangezien er al sprake is van een meerpersoonshuishouden.
Daarnaast kan je vriendin waarschijnlijk fluiten naar het kindgebonden budget afhankelijk van jouw inkomen. Dit kun je berekenen op de website van de belastingdienst.
No bitch to me
pi_179163801
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2018 21:17 schreef TornadoDK het volgende:

[..]

Gast stop met deze onzin verkondigen! Ts en zijn vriendin worden gewoon als partners aangemerkt voor de participatiewet. TS en zijn moeder sowieso niet want bloedverwant in eerste graad. En als ze bij de gemeente komen voor een uitkering dan worden er wel vragen gesteld en documenten opgevraagd o.a. bankrekeningen. Waarschijnlijk is al op de bankrekeningen zichtbaar dat ze blijk geven zorg voor elkaar te dragen. Maar zelfs als dit niet zo is moeten ze met een heel goed verhaal komen waarom er een vreemde opeens in het huis komt wonen die verder geen relatie heeft met TS en zijn moeder.

Voor TS de gemeentelijke belasting gaat niet omhoog aangezien er al sprake is van een meerpersoonshuishouden.
Daarnaast kan je vriendin waarschijnlijk fluiten naar het kindgebonden budget afhankelijk van jouw inkomen. Dit kun je berekenen op de website van de belastingdienst.
Ik ben juridisch kwaliteitsmedewerker bij een sociale dienst en lid van de bezwaarcommissie participatiewet. Ik weet echt wel waar ik over praat.
pi_179164042
Los van toeslagen lijkt het mij ook zeer de vraag of dit is toegestaan vanuit de verhuurder? Je wilt niet het risico lopen dat je moeder illegale onderhuur verweten wordt.
pi_179164231
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2018 21:17 schreef TornadoDK het volgende:

[..]

Gast stop met deze onzin verkondigen! Ts en zijn vriendin worden gewoon als partners aangemerkt voor de participatiewet. TS en zijn moeder sowieso niet want bloedverwant in eerste graad. En als ze bij de gemeente komen voor een uitkering dan worden er wel vragen gesteld en documenten opgevraagd o.a. bankrekeningen. Waarschijnlijk is al op de bankrekeningen zichtbaar dat ze blijk geven zorg voor elkaar te dragen. Maar zelfs als dit niet zo is moeten ze met een heel goed verhaal komen waarom er een vreemde opeens in het huis komt wonen die verder geen relatie heeft met TS en zijn moeder.

Voor TS de gemeentelijke belasting gaat niet omhoog aangezien er al sprake is van een meerpersoonshuishouden.
Daarnaast kan je vriendin waarschijnlijk fluiten naar het kindgebonden budget afhankelijk van jouw inkomen. Dit kun je berekenen op de website van de belastingdienst.
Op welke wettelijke grond worden ze gezien als partners? Zomaar wat rondroepen dat het je vriendin is is namelijk niet meer voldoende. Je moet voldoen aan de partnerbegrippen die omschreven staan in de wet.
Dus waarom wordt Ts toeslagpartner met zijn vriendin voor de belastingdienst?

Bij de belastingdienst is de term "gezamenlijke huishouding/ duurzame huishouding" in 2013 geschrapt. Bij de PW staan de partnerbegrippen in artikel 3 PW. Bij de PW zal er sprake zijn van kostendelersnorm.

Ik denk zomaar dat je te weinig kennis van deze materie hebt.
pi_179164305
quote:
1s.gif Op maandag 14 mei 2018 20:22 schreef Faerlina91 het volgende:

[..]

Dankjewel voor je reactie. Dus eigenlijk kan zij en zowel mijn moeder als ik zonder problemen inschrijven op mijn moeder haar adres ? Samenwonen op dit monent is nog even niet aan de orde maar dat zijn wel de plannen.

Zij woont in gemeente hoogezand sappermeer. Ik in Smallingerland. Het is handiger dat ze op ons adres komt wonen maar mijn moeder wil vooral weten wat voor gevolgen het heeft
Op basis van je verhaal zie ik geen enkele belemmering. Uiteraard zal je zodra je echt gaat samenwonen wel toeslagpartner worden ivm het kind die op het adres woont. Voor de participatiewet zal dat ook als gevolg hebben dat er gekeken wordt naar jouw inkomen.
pi_179164373
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2018 22:13 schreef Madivi het volgende:
Los van toeslagen lijkt het mij ook zeer de vraag of dit is toegestaan vanuit de verhuurder? Je wilt niet het risico lopen dat je moeder illegale onderhuur verweten wordt.
Ik lees nergens dat ze die vriendin een onderhuurcontract aanbieden. Ze komt er volgens mij gewoon gezellig bij wonen.

Definitie onderhuur:
De huurovereenkomst waarbij een huurder van een ruimte deze geheel of gedeeltelijk onderverhuurt aan een derde. De huurder heeft zelf een huurovereenkomst met de hoofdverhuurder. De derde wordt onderhuurder genoemd.
pi_179207118
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2018 22:30 schreef Bloem75 het volgende:

[..]

Ik lees nergens dat ze die vriendin een onderhuurcontract aanbieden. Ze komt er volgens mij gewoon gezellig bij wonen.

Definitie onderhuur:
De huurovereenkomst waarbij een huurder van een ruimte deze geheel of gedeeltelijk onderverhuurt aan een derde. De huurder heeft zelf een huurovereenkomst met de hoofdverhuurder. De derde wordt onderhuurder genoemd.
Onderhuur is idd niet juiste term in dit geval. Veel verhuurders hebben in hun voorwaarden wel staan dat toestemming vereist is als je iemand anders dan een partner of kind bij je wilt laten wonen (dus ook verdere familie of kennis). Als je je netjes gedraagt zullen ze er niet snel iets van merken, maar beter vooraf de huurvoorwaarden checken dan achteraf problemen lijkt mij....
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')