abonnement Unibet Coolblue
pi_179176138
We sturen Najib Amhali, die heeft ook pas een cd uitgebracht. :P
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 15 mei 2018 @ 14:52:17 #252
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_179176259

Oud maar goud :D

... en nee ze zouden ook onderaan eindigen waarschijnlijk ...

Muzieksmaak van Europa -O-
  Eurovisie Songfestival Queen dinsdag 15 mei 2018 @ 15:21:31 #253
163650 Greys
pi_179176864
Stel dat er wel al eentje vaststaat voor volgend jaar is het ook nog maar even de vraag of diegene wel in heeft om twee weken in Jeruzalem te gaan zitten. Daar zal lang niet iedereen om staan te springen denk ik.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_179177206
quote:
11s.gif Op dinsdag 15 mei 2018 15:21 schreef Greys het volgende:
Stel dat er wel al eentje vaststaat voor volgend jaar is het ook nog maar even de vraag of diegene wel in heeft om twee weken in Jeruzalem te gaan zitten. Daar zal lang niet iedereen om staan te springen denk ik.
Dotan zal daar vast geen probleem mee hebben :N
  Eurovisie Songfestival Queen dinsdag 15 mei 2018 @ 15:52:33 #255
163650 Greys
pi_179177513
quote:
10s.gif Op dinsdag 15 mei 2018 15:38 schreef Em31 het volgende:

[..]

Dotan zal daar vast geen probleem mee hebben :N
:D

Ik betwijfel of hij degene was die al vast stond. En of ie dat dan nu nog steeds staat :+
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_179177768
Delegaties zullen wel in Tel Aviv worden neergezet en met shuttles naar Jeruzalem rijden
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
pi_179178188
quote:
10s.gif Op dinsdag 15 mei 2018 15:52 schreef Greys het volgende:

[..]

:D

Ik betwijfel of hij degene was die al vast stond. En of ie dat dan nu nog steeds staat :+
Dan zou ik snel afbellen _O-
  † In Memoriam † dinsdag 15 mei 2018 @ 17:22:03 #259
368283 ato
pi_179179551
quote:
Ik ken deze dame niet.
Life can be a bitch, so like it..
pi_179179571
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 mei 2018 17:22 schreef ato het volgende:

[..]

Ik ken deze dame niet.
Heeft een tijd geleden aan idols mee gedaan, heeft nu een redelijk populair youtube kanaal
  † In Memoriam † dinsdag 15 mei 2018 @ 17:23:44 #261
368283 ato
pi_179179584
Ok
Life can be a bitch, so like it..
pi_179179608
quote:
Klinkt leuk, maar ze heeft zangtechnisch wat veel maniertjes, en ook niet echt een warme uitstraling.
pi_179180117
Steevast wordt de verkeerde vraag gesteld: Wie sturen we volgend jaar?
Ook op dit forum, elk jaar weer, tot vervelens toe.

Het AD stelt de enig juiste vraag: Hoe nu verder met het Songfestival?

Heel goed ^O^

En let op de poll die onder het artikel staat: na bijna 20.000 stemmen steunt slechts 32 procent het idee om de artiest centraal te stellen.



Een ruime meerderheid wil dat de SONG centraal staat, ongeacht wie dat nummer vervolgens zingt. En van de mensen die de song centraal stelt, wil de grootste groep zich niet op voorhand aan een bepaalde artiest binden.
pi_179180182
quote:
Goede zangeres. Relove is een onderschat liedje; ik heb het op Radio 49 een paar keer gedraaid.
Zorg voor een goed, modern, uptempo, goed geproduceerd liedje en dan is zij zeker een zangeres die dat nummer kan neerzetten.
  dinsdag 15 mei 2018 @ 17:49:13 #265
181519 Guanabana
Pluviophile
pi_179180198
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2018 17:45 schreef Elfletterig het volgende:
Steevast wordt de verkeerde vraag gesteld: Wie sturen we volgend jaar?
Ook op dit forum, elk jaar weer, tot vervelens toe.

Het AD stelt de enig juiste vraag: Hoe nu verder met het Songfestival?

Maar waarom is het noodzakelijk dat die vraag gesteld wordt? Het is toch niet zo dat we nog in 2008 zitten en we keer op keer stranden in de semi?

We doen het de laatste jaren juist heel erg goed. De kans om te winnen is nu eenmaal klein met zoveel deelnemers, en je zal ook niet elke keer rond de top 10 eindigen, maar ik zie niet zoveel problemen met hoe het nu gaat.
Koel en donker bewaren
  dinsdag 15 mei 2018 @ 17:50:41 #266
181519 Guanabana
Pluviophile
pi_179180230
En ik snap ook niet waarom je wijst op die poll, als er in voorgaande jaren iets gebleken is dan is het wel dat je het publiek niet moet vertrouwen met welke keuze dan ook.
Koel en donker bewaren
pi_179180233
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2018 17:45 schreef Elfletterig het volgende:
Steevast wordt de verkeerde vraag gesteld: Wie sturen we volgend jaar?
Ook op dit forum, elk jaar weer, tot vervelens toe.

Het AD stelt de enig juiste vraag: Hoe nu verder met het Songfestival?

Heel goed ^O^

En let op de poll die onder het artikel staat: na bijna 20.000 stemmen steunt slechts 32 procent het idee om de artiest centraal te stellen.

[ afbeelding ]

Een ruime meerderheid wil dat de SONG centraal staat, ongeacht wie dat nummer vervolgens zingt. En van de mensen die de song centraal stelt, wil de grootste groep zich niet op voorhand aan een bepaalde artiest binden.
Iedereen wil wel dat er een topsong wordt gestuurd. Maar wie bepaalt dan wat deze 'topsong' wordt? Als de selectiecommissie van de AVROTROS dat achter de schermen mag bepalen dan heb ik er weinig vertrouwen in. Het publiek van AVROTROS die uit een paar liedjes mag kiezen ook niet per se. Dan heb ik liever dat er een betrouwbare ervaren artiest wordt aangewezen die zich prettig voelt met een eigen gekozen lied.
pi_179180257
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2018 17:49 schreef Guanabana het volgende:

[..]

Maar waarom is het noodzakelijk dat die vraag gesteld wordt? Het is toch niet zo dat we nog in 2008 zitten en we keer op keer stranden in de semi?

We doen het de laatste jaren juist heel erg goed. De kans om te winnen is nu eenmaal klein met zoveel deelnemers, en je zal ook niet elke keer rond de top 10 eindigen, maar ik zie niet zoveel problemen met hoe het nu gaat.
Het is *sowieso* noodzakelijk om die vraag met enige regelmaat te stellen. Zeker na het tegenvallende resultaat van dit jaar. Als Waylon in de eerste halve finale had geloot, was hij die vast niet eens doorgekomen.

Het is ook de zoveelste keer dat de staging van het nummer niet doordacht en passend was. De omlijstende act deed meer kwaad dan goed.

De bondscoach van Oranje denkt ook niet eens per 10 jaar over zijn elftal na, maar continu.
  † In Memoriam † dinsdag 15 mei 2018 @ 17:56:04 #269
368283 ato
pi_179180324
Men moet weer niet zo negatief doen. Wij hebben 5 x de finale gehaald in 6 jaar tijd.
Daarvoor was het knudde.
Life can be a bitch, so like it..
  dinsdag 15 mei 2018 @ 17:56:19 #270
181519 Guanabana
Pluviophile
pi_179180331
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2018 17:52 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Het is *sowieso* noodzakelijk om die vraag met enige regelmaat te stellen. Zeker na het tegenvallende resultaat van dit jaar. Als Waylon in de eerste halve finale had geloot, was hij die vast niet eens doorgekomen.

Het is ook de zoveelste keer dat de staging van het nummer niet doordacht en passend was. De omlijstende act deed meer kwaad dan goed.

De bondscoach van Oranje denkt ook niet eens per 10 jaar over zijn elftal na, maar continu.
Ik zie het tegenvallende resultaat van dit jaar niet als bewijs voor dat de aanpak van nu slecht zou zijn. De artiest was prima, het nummer was prima, alleen qua act zijn er inderdaad misschien wat verkeerde keuzes gemaakt. En het was een heel sterk jaar. Doe je gewoon niks aan.

En tuurlijk moet je blijven nadenken, maar jij doet nu alsof we in een problematische positie zitten. Dat was tien jaar geleden zo, nu niet meer.
Het is toch niet realistisch om te verwachten dat je elk jaar top 10 scoort? Ja als je Zweden bent misschien.
Koel en donker bewaren
pi_179180403
Waylon heeft gewoon de pech dat hij in dit jaar zat, normaal gesproken zijn het 2/3e pop en ballads en eurodance. En dan steekt hij meer af tegen de rest. Nu hadden we heel veel verschillende genres die ook nog eens prima werden vertolkt. Hierdoor werd hij 1 van de velen.

En een poll van AD-mensen serieus nemen :')
Alsof je zomaar even een 'topsong' te voorschijn tovert.
pi_179180550
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2018 17:50 schreef Guanabana het volgende:
En ik snap ook niet waarom je wijst op die poll, als er in voorgaande jaren iets gebleken is dan is het wel dat je het publiek niet moet vertrouwen met welke keuze dan ook.
Dat is helemaal niet gebleken; hoe kom je erbij? Het publiek bepaalt 50 procent van de uitkomst en heeft een allesbeslissende stem. Dat heeft de editie van 2018 eens te meer laten zien.

In de Top 15 van het Songfestival dit jaar staan elf nummers die via een nationale voorselectie of wedstrijd zijn ingestuurd en één artiest die op deze wijze is aangewezen als deelnemer. Slechts 3 keer is sprake van een interne selectie.
  ESF Reporter dinsdag 15 mei 2018 @ 18:07:52 #273
87554 Cee
Welluk?
pi_179180553
Ik vind het leuker en interessanter als een bekende artiest mee doet, vooral omdat dit weer een positieve en professionele boost geeft aan het ESF, wat in Nederlamd nog steeds wordt gezien als een festival vol gekke acts die zichzelf niet serieus nemen.
MAAR. Het is niet de enige, misschien niet eens de beste manier. Kijk maar naar Israël. Zoektocht naar een uniek artiest, bekend of onbekend, er rolt een bruiloftszangeres met looper machine uit de bus, waar schrijvers van het succesvolle Golden Boy speciaal een nummer voor schrijven.
Duitsland stuurde de in de vergetelheid geraakte nummer 3 van het eerste seizoen van The Voice of Germany (volgde ik heilig, hij was mijn favoriet, ik had pas vorige week door dat dit hem was _O- ). In eigen land gezien als charismaloze knul. Maar het liedje dat hij schreef en de stem die hij had pakte het publiek in.
Er zijn zo veel manieren om het ESF te winnen bedoel ik hier mee te zeggen, maar de focus moet liggen op het nummer en niet op de uitvoerende, hoe geil die ook in de camera kijkt of hoe slick haar dancemoves zijn.

Het gevaar voor het toezeggen van een bepaalde artiest die zijn of haar eigen muziek wil schrijven is dat je die verplicht om een winnend nummer te maken en dat kan je niet forceren. Niet dat het onmogelijk is, maar je neemt een groter risico vanwege tijdsdruk en weinig controle van buitenaf. Beter is om dat winnende nummer nu al te gaan schrijven, en daar mensen mee te benaderen.
Dat gezegd hebbende vind ik het zo veel toffer en minder frameworkerig om gewoon alles natuurlijk te laten belopen zonder muzikale kunstmatige inseminatie. Maar het is wel vaak een succesformule, met minder risico's.
  Eurovisie Songfestival Queen dinsdag 15 mei 2018 @ 18:13:09 #274
163650 Greys
pi_179180674
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2018 18:07 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Dat is helemaal niet gebleken; hoe kom je erbij? Het publiek bepaalt 50 procent van de uitkomst en heeft een allesbeslissende stem. Dat heeft de editie van 2018 eens te meer laten zien.
Als het Nederlands publiek in 2014 had mogen kiezen had het CATS massaal uitgekotst. In de vele jaren dat het NL publiek mee mocht stemmen haalden we jarenlang de finale niet. Vanaf het moment dat ze niks meer te zeggen hadden haalden we (op Trijntje na) de finale wel. I wonder why..
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_179180687
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2018 17:56 schreef Guanabana het volgende:

[..]

Ik zie het tegenvallende resultaat van dit jaar niet als bewijs voor dat de aanpak van nu slecht zou zijn. De artiest was prima, het nummer was prima, alleen qua act zijn er inderdaad misschien wat verkeerde keuzes gemaakt. En het was een heel sterk jaar. Doe je gewoon niks aan.

En tuurlijk moet je blijven nadenken, maar jij doet nu alsof we in een problematische positie zitten. Dat was tien jaar geleden zo, nu niet meer.
Het is toch niet realistisch om te verwachten dat je elk jaar top 10 scoort? Ja als je Zweden bent misschien.
Het nummer was helemaal niet prima. Echt niet. Je kunt dit amper nog smaak noemen, want zowel het publieksoordeel als de positie van Waylon in de Nederlandse hitlijsten spreekt boekdelen. Vrijwel niemand zit op zijn nummer te wachten; het is niet geliefd. En dat komt niet omdat hij het slecht zong - integendeel - of door gebrek aan passie/inzet. Het nummer zelf was gewoon te zwak.

En waarom zouden we niet de Top 10 nastreven? Dit millennium heeft Nederland slechts één keer de Top 10 van het Songfestival gehaald; niet bepaald een score om over naar huis te schrijven. En los van de vraag of je de huidige situatie problematisch wilt noemen: blijven nadenken moet je sowieso. Zeker als er meer dan genoeg ruimte voor verbetering is.
  ESF Reporter dinsdag 15 mei 2018 @ 18:14:07 #276
87554 Cee
Welluk?
pi_179180691
Dat andere landen de juiste acts kunnen stemmen betekent inderdaad niet dat wij in Nederland al zo ver ontwikkeld zijn. :D
  Eurovisie Songfestival Queen dinsdag 15 mei 2018 @ 18:17:10 #277
163650 Greys
pi_179180756
Ik ben niet tegen eerst het lied en dan de artiest hoor, maar niemand kan er toch omheen dat sinds de artiest mag kiezen de resultaten iig al significant beter zijn dan daarvoor.

Maar best interessant om het nog eens anders te proberen. Alleen dan NIET het Nederlands publiek mee laten stemmen. Niet. Never. Nooit meer. Dan maar een groot team met mensen uit de muziekwereld en esf wereld enzo. Zonder de Dries Roelvinken.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_179180839
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 mei 2018 17:56 schreef ato het volgende:
Men moet weer niet zo negatief doen. Wij hebben 5 x de finale gehaald in 6 jaar tijd.
Daarvoor was het knudde.
Ja maar, we hebben niet gewonnen!!1¡1!!

Was het maar zo makkelijk om even een winnend nummer te schrijven. Ik zou dat verder echt wel prima vinden, een keer iemand iets laten produceren (zoals die man van Zweden bijv.), maar dat is ook geen garantie voor succes + het is niet dat de artiesten in de rij staan om het dan even te doen. Dus zo gek vind ik de aanpak die we nu hebben niet. Bij OG3NE werd het trouwens eigenlijk wel op die manier aangepakt, maar we weten hoe dat is gelopen :+
pi_179180880
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 mei 2018 18:13 schreef Greys het volgende:

[..]

Als het Nederlands publiek in 2014 had mogen kiezen had het CATS massaal uitgekotst. In de vele jaren dat het NL publiek mee mocht stemmen haalden we jarenlang de finale niet. Vanaf het moment dat ze niks meer te zeggen hadden haalden we (op Trijntje na) de finale wel. I wonder why..
Deze opmerking is gewoon bijzonder kortzichtig, sorry. Het is wat Co Adriaanse zou omschrijven als scorebordjournalistiek. Zo ga je eraan voorbij dat interne selectie meerdere keren heeft geflopt: in 2008 en 2015 werd de finale niet behaald. En aan de vertoning in 2010 wil ik liefst zo weinig mogelijk woorden besteden: één van de zwartste bladzijden in de Nederlandse muziekgeschiedenis.

In de andere jaren was er nooit een volwaardig Nationaal Songfestival. Steeds was de artiest al op voorhand bekend en het werd alles duidelijk een bepaalde kant op gestuurd. Dit was duidelijk het geval in 2007 en 2009 en zeker ook in 2011: in de uitzending is hoorbaar dat iemand zegt: dit wordt 'm. Als je dit soort edities gaat meetellen als "door het publiek gekozen" dan krijg je een nogal vertekend beeld.

Of CATS in 2014 door het publiek was uitgekotst, zullen we nooit weten. We weten namelijk niet tegen welke andere nummers en artiesten CATS het had moeten opnemen, noch weten we hoe het in een nationale finale was neergezet. De presentatie in DWDD was verre van perfect; dat is zeker. De visualisatie en de manier waarop het uiteindelijk werd vertolkt op het Songfestival was uitstekend. We zullen ook nooit weten welke andere uitstekende nummers in 2014 een kans hadden gemaakt en hoe die het gedaan hadden op het Songfestival. Hetzelfde geldt overigens voor de nummers die Waylon dit jaar liet horen - waarom eigenlijk?
pi_179180903
We staan voor eigenzinnigheid, een persoonlijk verhaal, 'echte' muziek.
Dat betekent dus dat je artiesten ZELF een nummer moet laten schrijven/brengen.
  ESF Reporter dinsdag 15 mei 2018 @ 18:28:48 #281
87554 Cee
Welluk?
pi_179180953
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2018 18:25 schreef Wuwwa het volgende:
We staan voor eigenzinnigheid, een persoonlijk verhaal, 'echte' muziek.
Dat betekent dus dat je artiesten ZELF een nummer moet laten schrijven/brengen.
Ik vind het echt goed dat we daarvoor staan, en eigenlijk zou ieder land dit verplicht moeten doen, maar dat gaat niet gebeuren. En het brengt zoals ik eerder zei wel een risico met zich mee.
pi_179180960
En een nationaal songfestival kan wel, maar dan moet dit wel in de grootste venue die we hebben (Ziggodome). Dan kom je zo dicht mogelijk bij het eindresultaat hoe het gaat worden op het ESF, en dan weet je welke songs/acts verdrinken en welke echt kans maakt. Dus niet in zo'n klein Tros-studiootje in Aalsmeer. Beetje a la de Zweedse opzet (maar dan iets minder kopieren/plakken van de act naar Europa)
pi_179180984
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2018 18:25 schreef Wuwwa het volgende:
We staan voor eigenzinnigheid, een persoonlijk verhaal, 'echte' muziek.
Dat betekent dus dat je artiesten ZELF een nummer moet laten schrijven/brengen.
Wie is de "we" over wie je het hebt? Wie bepaalt waar "we" voor staan? Wie zegt dat Nederland zo nodig moet staan voor "echte muziek"? Is die muzikale bekrompenheid en arrogantie ergens in beton gegoten of zo? :?

Deze manier van denken staat al jaren garant voor oer-conservatieve liedjes. Het Songfestival hoort van iedereen te zijn, niet alleen van liefhebbers van gedateerde Wilson Philips-pop of generieke blues-rock.

Wanneer is iets "echte muziek" trouwens? Is het door Gordon zelf geschreven "Shine" van De Toppers echte muziek? Is "Birds" van Anouk, met muziek van een Zweedse componist, echte muziek? :?
pi_179181021
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2018 18:30 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Wie is de "we" over wie je het hebt? Wie bepaalt waar "we" voor staan? Wie zegt dat Nederland zo nodig moet staan voor "echte muziek"? Is die muzikale bekrompenheid en arrogantie ergens in beton gegoten of zo? :?

Deze manier van denken staat al jaren garant voor oer-conservatieve liedjes. Het Songfestival hoort van iedereen te zijn, niet alleen van liefhebbers van gedateerde Wilson Philips-pop of generieke blues-rock.

Wanneer is iets "echte muziek" trouwens? Is het door Gordon zelf geschreven "Shine" van De Toppers echte muziek? Is "Birds" van Anouk, met muziek van een Zweedse componist, echte muziek? :?
We is de Oranje delegatie, onder bezielende leiding van ons lichtende voorbeeld Cornald M.
pi_179181037
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 mei 2018 18:28 schreef Cee het volgende:

[..]

Ik vind het echt goed dat we daarvoor staan, en eigenlijk zou ieder land dit verplicht moeten doen, maar dat gaat niet gebeuren. En het brengt zoals ik eerder zei wel een risico met zich mee.
Elk land moet verplicht elk jaar dezelfde gedateerde, conservatieve meuk als Nederland sturen? En wat als ergens een modern geluidseffectje of elektronisch ritme hoorbaar is? Gaat de smaakpolitie dan over tot diskwalificatie?

Serieus, waarom willen mensen muziek - en dat wat geschikt is voor het Songfestival - toch zo graag afkaderen en kennelijk van alles daar buiten laten vallen? Waarom moet Nederland zo nodig "echte muziek" sturen? Maakt ons dat moreel superieur, met onze 18e plaats en amper stemmen van het publiek?

Enlighten me.
pi_179181122
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2018 18:32 schreef Wuwwa het volgende:

[..]

We is de Oranje delegatie, onder bezielende leiding van ons lichtende voorbeeld Cornald M.
We laten Frank Snoeks toch ook niet de opstelling van het Nederlands Elftal maken?
Cornald Maas moet zich beperken tot zijn rol als commentator en Songfestival-deskundige; hij is geen muzikaal expert of muzikant.
pi_179181146
Ik denk dat ze echt wel met iets goeds komen dit jaar, want ookal eindigde Waylon als 18e, ze proberen iig wel te winnen
  dinsdag 15 mei 2018 @ 18:40:13 #288
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_179181173
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2018 18:24 schreef Elfletterig het volgende:En aan de vertoning in 2010 wil ik liefst zo weinig mogelijk woorden besteden: één van de zwartste bladzijden in de Nederlandse muziekgeschiedenis.

Maar we hadden iig wat om te lachen. :)
pi_179181210
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2018 18:37 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

We laten Frank Snoeks toch ook niet de opstelling van het Nederlands Elftal maken?
Cornald Maas moet zich beperken tot zijn rol als commentator en Songfestival-deskundige; hij is geen muzikaal expert of muzikant.
Iemand die al tientallen jaren zich direct bezig houdt met het Songfestival maar ook daarbuiten met allerlei tv en radioprogramma's gerelateerd aan muziek en kunst mag je best een muzikaal expert noemen. Als er iemand een kijk zou moeten hebben over wat een mogelijk geslaagde aanpak zou zijn, is het hij wel.
  Eurovisie Songfestival Queen dinsdag 15 mei 2018 @ 18:43:51 #290
163650 Greys
pi_179181249
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2018 18:24 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Deze opmerking is gewoon bijzonder kortzichtig, sorry. Het is wat Co Adriaanse zou omschrijven als scorebordjournalistiek.
Jammer dat iemand die slechts een andere mening heeft dan de jouwe direct kortzichtig is. Beetje een zwaktebod.

quote:
Zo ga je eraan voorbij dat interne selectie meerdere keren heeft geflopt: in 2008 en 2015 werd de finale niet behaald. En aan de vertoning in 2010 wil ik liefst zo weinig mogelijk woorden besteden: één van de zwartste bladzijden in de Nederlandse muziekgeschiedenis.
Zie je me ook maar érgens zeggen dat het alleen maar glorie hallelujah was dan? Dat maak je er toch echt weer eens helemaal zelf van :) Het is wel zo dat sinds men de artiest selecteert en die een nummer laat kiezen 'we' het weer stukken beter doen dan daarvoor. Is het al goed genoeg, nee dat niet. Maar het is sowieso een grote stap naar meer succes en meer finales geweest.

quote:
In de andere jaren was er nooit een volwaardig Nationaal Songfestival. Steeds was de artiest al op voorhand bekend en het werd alles duidelijk een bepaalde kant op gestuurd. Dit was duidelijk het geval in 2007 en 2009 en zeker ook in 2011: in de uitzending is hoorbaar dat iemand zegt: dit wordt 'm. Als je dit soort edities gaat meetellen als "door het publiek gekozen" dan krijg je een nogal vertekend beeld.
Mjah dit zijn slechts vermoedens van je natuurlijk. Ik was erbij toen bij de 3Js en volgens mij (dus ook een vermoeden..) was het gewoon iemand van het publiek die vlakbij waar de camera stond zijn/haar vermoeden uitsprak tijdens de fragmenten welke het zou gaan worden.. De 3Js hebben later ook gezegd dat het gekozen nummer niet hun voorkeur had, dus het is in elk geval niet richting HUN voorkeur geduwd.

quote:
Of CATS in 2014 door het publiek was uitgekotst, zullen we nooit weten.
Maar wel behoorlijk in te schatten. Er was zo goed als niemand op social media die het kans gaf op het ESF. En mensen als Erik van Tijn vond het vreselijk saai, etc. Cornald zei het laatst ook in een docu, zeer waarschijnlijk had dat nooit worden gekozen want zowel de mensen uit de muziekwereld als het thuispubliek vonden het niks.

quote:
We weten namelijk niet tegen welke andere nummers en artiesten CATS het had moeten opnemen, noch weten we hoe het in een nationale finale was neergezet. De presentatie in DWDD was verre van perfect; dat is zeker. De visualisatie en de manier waarop het uiteindelijk werd vertolkt op het Songfestival was uitstekend. We zullen ook nooit weten welke andere uitstekende nummers in 2014 een kans hadden gemaakt en hoe die het gedaan hadden op het Songfestival. Hetzelfde geldt overigens voor de nummers die Waylon dit jaar liet horen - waarom eigenlijk?
Waarom wat? Waarom hij die andere nummers überhaupt liet horen bedoel je? Omdat ie die kans kreeg van DWDD, om z'n album te promoten waar al die nummers op staan en misschien ook wel omdat vele ESF fans het vaak jammer vinden dat ze eventuele andere keuze-opties nooit hebben mogen horen. Bij Og3ne had ik bv ook graag de andere nummers gehoord die NIET door paps waren geschreven. Niet dat je er echt iets aan hebt maar het is toch leuk om te weten zodat je lekker kunt miepen of iemand de juiste keuze heeft gemaakt. Zoals je zelf hierboven terecht zegt, bij CATS wisten we ook niet welke andere liedjes in de race waren. Jammer. Nu wel. Ik vind dat leuk. Anderen niet maar die hebben niet echt last van lijkt me. :D Als iemand het hier wilde horen hoefde diegene de tv maar op een ander net te zetten.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  Eurovisie Songfestival Queen dinsdag 15 mei 2018 @ 18:45:37 #291
163650 Greys
pi_179181281
quote:
10s.gif Op dinsdag 15 mei 2018 18:33 schreef Elfletterig het volgende:
gedateerde, conservatieve meuk
Dit zinnetje zit al een tijdje onder je knip en plak, of niet? :P
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  ESF Reporter dinsdag 15 mei 2018 @ 18:48:31 #292
87554 Cee
Welluk?
pi_179181353
quote:
10s.gif Op dinsdag 15 mei 2018 18:33 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Elk land moet verplicht elk jaar dezelfde gedateerde, conservatieve meuk als Nederland sturen? En wat als ergens een modern geluidseffectje of elektronisch ritme hoorbaar is? Gaat de smaakpolitie dan over tot diskwalificatie?

Serieus, waarom willen mensen muziek - en dat wat geschikt is voor het Songfestival - toch zo graag afkaderen en kennelijk van alles daar buiten laten vallen? Waarom moet Nederland zo nodig "echte muziek" sturen? Maakt ons dat moreel superieur, met onze 18e plaats en amper stemmen van het publiek?

Enlighten me.
Ik zal je enlighten want ik merk dat je moeite hebt met andere meningen.
- Lees allereest gewoon wat ik bedoel. Ik zeg dat iedereen z'n eigen lied zou moeten schrijven en uitvoeren, nergens zeg ik dat dit het zelfde moet zijn als wat jij conservatieve meuk noemt.

Eigenlijk was dit alles wat ik qua enlightment aan je wil geven. Nee wacht. Nog even iets.
- Houd eens op met telkens weer dat ambetante KUTtoontje van je. Ik kan het niet anders omschrijven. Serieus, als ik met jou in een restaurant zou zitten en ik bestel een pizza (en jij ongetwijfeld een gefrementeerd haute cuisine oester op een bedje van sla-foam) en ik zeg dat de pizza lekker is, dan zit je me de rest van de avond op de meest onsympathieke wijze te overtuigen dat die pizza ranzig is, ik geen smaak heb en me toch echt eens moet wagen aan wat voor driesterrenkwakje op jouw bord ligt.

Het zal me jeuken wat je vindt maar zie dit als een tip. Ik scroll voortaan lekker door bij je posts.
pi_179181356
quote:
10s.gif Op dinsdag 15 mei 2018 18:33 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Elk land moet verplicht elk jaar dezelfde gedateerde, conservatieve meuk als Nederland sturen? En wat als ergens een modern geluidseffectje of elektronisch ritme hoorbaar is? Gaat de smaakpolitie dan over tot diskwalificatie?

Serieus, waarom willen mensen muziek - en dat wat geschikt is voor het Songfestival - toch zo graag afkaderen en kennelijk van alles daar buiten laten vallen? Waarom moet Nederland zo nodig "echte muziek" sturen? Maakt ons dat moreel superieur, met onze 18e plaats en amper stemmen van het publiek?

Enlighten me.
Dit zijn nogal wat verschillende vragen en bijbehorende assumpties.
De commissie kiest nu gewoon artiesten met ervaring (of een uniek talent zoals Og3ne), plus een eigen geluid en laten hen zelf een lied maken zodat het in ieder geval geloofwaardig overkomt, ze hun best moeten doen om hun eigen imago/uitgebrachte album te verkopen. Dat daar kennelijk in jouw ogen generieke oude meuk uitkomt, dat is dan jammer. Ik zie vooral goede songs die het in de afgelopen jaren erg goed doen (finale halen is gewoon goed.4/6 linkerrijtje finale is uitstekend in een groot veld).
De juiste formule om een 'winnend liedje/topsong' te maken, daar zoekt elk land naar. Ik vind vooralsnog de huidige manier van het selecteren nog steeds de beste vorm (tenzij je goede unieke ervaren eigenzinnige mensen niet meer kan krijgen, dan moet er iets anders komen).
  dinsdag 15 mei 2018 @ 18:49:39 #294
181519 Guanabana
Pluviophile
pi_179181382
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2018 18:13 schreef Elfletterig het volgende:

En waarom zouden we niet de Top 10 nastreven? Dit millennium heeft Nederland slechts één keer de Top 10 van het Songfestival gehaald; niet bepaald een score om over naar huis te schrijven.
Nastreven is iets anders dan het mislukt en problematisch vinden als het niet lukt. Nauurlijk streef je elk jaar een hoge score na, maar dat valt niet af te dwingen.

Jij lijkt het te benaderen als een soort wiskunde. x + y = gegarandeerde top 10 of winst. Zo werkt het toch niet? Hoe je scoort op het ESF is afhankelijk van zoveel variabelen. Het nummer zelf, de artiest, de act, smaak van mensen, is er vooraf een hype, heeft het nummer momentum, hoe staat de pet van Europa, etc.
Koel en donker bewaren
  dinsdag 15 mei 2018 @ 18:53:36 #295
181519 Guanabana
Pluviophile
pi_179181483
Maar ik snap niet zo goed dat jij dit onderwerp zo enorm problematiseert, Elfletterig. Je doet alsof het allemaal een grote schande is, terwijl we ons afgelopen jaren, met uitzondering van 2015, helemaal nergens voor hebben hoeven schamen.

Maar dit is duidelijk je stokpaardje waar je alleen nog maar in termen van verontwaardigdheid over kan praten ofzo.
Koel en donker bewaren
pi_179181561
We hebben overigens 2x de top 10 gehaald, in de afgelopen 6 jaar
pi_179181675
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2018 18:56 schreef Wuwwa het volgende:
We hebben overigens 2x de top 10 gehaald, in de afgelopen 6 jaar
En 2x net niet top 10 :o :'(
pi_179181699
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2018 18:53 schreef Guanabana het volgende:
Maar ik snap niet zo goed dat jij dit onderwerp zo enorm problematiseert, Elfletterig. Je doet alsof het allemaal een grote schande is, terwijl we ons afgelopen jaren, met uitzondering van 2015, helemaal nergens voor hebben hoeven schamen.

Maar dit is duidelijk je stokpaardje waar je alleen nog maar in termen van verontwaardigdheid over kan praten ofzo.
Ja en wat ik al eerder zei, het is net alsof het onze schuld is _O-
  † In Memoriam † dinsdag 15 mei 2018 @ 19:02:26 #299
368283 ato
pi_179181731
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2018 18:56 schreef Wuwwa het volgende:
We hebben overigens 2x de top 10 gehaald, in de afgelopen 6 jaar
Ik wilde het net noteren :P
Life can be a bitch, so like it..
  † In Memoriam † dinsdag 15 mei 2018 @ 19:03:42 #300
368283 ato
pi_179181759
Blaudzun zie ik live over 1. 5 week, kijken of hij wat is.
Life can be a bitch, so like it..
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')