abonnement bol.com Unibet Coolblue
  zaterdag 12 mei 2018 @ 18:40:21 #1
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_179109561
Ik zit met de mazzel dat er flink veel overwaarde in mijn woning zit. Ongeveer zo'n 125k. Nu wil ik hier iets mee doen want momenteel zit het in de stenen en levert het helemaal niets op. Rentekorting krijg ik niet want ik zit al in de laagste risicoschaal (NHG). Wat kan ik met die 125k nu doen zodat het mij toch nog wat oplevert?
pi_179109903
heb je het huis al verkocht?
:]
pi_179110137
Dus je bedoeld dat je 125K afbetaald hebt? Heb je nog een hypotheek?

Ben je al met de bank gaan praten of het uberhaupt kan?

Als de bank jouw hypotheek terug zet naar 100% waarde van de woning, dan ga je wel terug meer rente betalen en mogelijk veranderen ze de voorwaardes.
  zaterdag 12 mei 2018 @ 19:17:08 #4
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_179110278
De loan-to-value ratio is mogelijk verandert. Dus je zou je hypotheekverstrekker kunnen vragen of ze nu minder rente gaan rekenen. Echter, bij mij was het zo dat men het oorspronkelijke bedrag gebruikte om die ratio te berekenen, niet de huidige waarde.

Zolang je niet verkoopt, is overwaarde vooral een zinloos bedrag op papier.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
  zaterdag 12 mei 2018 @ 19:30:17 #5
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_179110539
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 mei 2018 18:57 schreef wootahH het volgende:
heb je het huis al verkocht?
Nee. De taxatiewaarde ligt echter op 340.000 euro. 2 jaar geleden aangekocht voor 225.000 euro en ik heb een deel afgelost.
pi_179110553
deja vu
You're Fucking Out, I'm Fucking In
pi_179110555
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2018 19:17 schreef Hallmark het volgende:
De loan-to-value ratio is mogelijk verandert. Dus je zou je hypotheekverstrekker kunnen vragen of ze nu minder rente gaan rekenen. Echter, bij mij was het zo dat men het oorspronkelijke bedrag gebruikte om die ratio te berekenen, niet de huidige waarde.

Zolang je niet verkoopt, is overwaarde vooral een zinloos bedrag op papier.
de LTV maakt niet uit geeft TS al aan, hij heeft NHG.

@TS: wat je zou kunnen doen, als je iets met de overwaarde wil is een extra lening nemen van bijvoorbeeld een deel van de overwaarde. De rente op dit leningdeel zal wel hoger zijn want hierover krijg je geen NHG (tenzij je het besteed aan een verbouwing, maar gezien je topic lijkt me dat je dat niet van plan bent), en deze kan je dan beleggen/ gebruiken voor aankopen van een beleggingspand, wat je maar wil. Kijk wel even goed of het bij je past.., er zitten risico's aan verbonden. De beleggingen of huur uit het pand kan tegenvallen en dan moet je nog wel de rente en aflossing van je nieuwe lening ophoesten..
  zaterdag 12 mei 2018 @ 19:31:17 #8
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_179110565
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2018 19:17 schreef Hallmark het volgende:
De loan-to-value ratio is mogelijk verandert. Dus je zou je hypotheekverstrekker kunnen vragen of ze nu minder rente gaan rekenen. Echter, bij mij was het zo dat men het oorspronkelijke bedrag gebruikte om die ratio te berekenen, niet de huidige waarde.

Zolang je niet verkoopt, is overwaarde vooral een zinloos bedrag op papier.
Dat gaat niet want ik zit al in de laagste risicoklasse (NHG hypotheek). Er is geen lagere trap qua rente voor mij.
pi_179110579
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2018 19:30 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

Nee. De taxatiewaarde ligt echter op 340.000 euro. 2 jaar geleden aangekocht voor 225.000 euro en ik heb een deel afgelost.
Ben je wel van plan om het te gaan verkopen?
  zaterdag 12 mei 2018 @ 19:32:44 #10
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_179110598
quote:
5s.gif Op zaterdag 12 mei 2018 19:31 schreef Citizen.Erased het volgende:

[..]

Ben je wel van plan om het te gaan verkopen?
Nee. Maar ik ben benieuwd of ik er iets mee kan. Zinloos in de stenen laten zitten zie ik niet zo zitten.
pi_179110647
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2018 19:32 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

Nee. Maar ik ben benieuwd of ik er iets mee kan. Zinloos in de stenen laten zitten zie ik niet zo zitten.
Ook al kun je er iets mee lijkt me het nogal onverstandig. Je hebt het hier over iets dat fictief is. Dus gewoon niet bestaat.
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
  zaterdag 12 mei 2018 @ 19:46:50 #12
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_179110890
Er is geen ander smaakje dan verkopen toch?
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_179110893
Als je het geld uit de stenen haalt zonder te verhuizen, ga je er -niet aftrekbare- rente over betalen. Je maandlasten gaan dan dus flink omhoog. Word je daar echt beter van?
pi_179110964
Verkopen. Gehuurd gaan wonen en wachten tot de markt weer crashed. Moet je dan wel minimaal 3 jaar doen.

Verder weinig andere opties dan gewoon niets doen.
Eerst denken, dan typen
  Redactie Frontpage zaterdag 12 mei 2018 @ 19:54:37 #15
38148 crew  Innisdemon
pi_179111029
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2018 19:30 schreef KennyPowers het volgende:
deja vu
Dexia?
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
pi_179111048
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2018 19:30 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

Nee. De taxatiewaarde ligt echter op 340.000 euro. 2 jaar geleden aangekocht voor 225.000 euro en ik heb een deel afgelost.
Kan over 3 jaar zomaar 200.000 waard zijn en dan sta je onder water.
pi_179111050
You're Fucking Out, I'm Fucking In
  Redactie Frontpage zaterdag 12 mei 2018 @ 19:56:07 #18
38148 crew  Innisdemon
pi_179111060
ooo
quote:
ooow. Ik dacht een dejavu naar mensen die met hun overwaarde zijn gaan beleggen destijds :)

TS worstelt al 2 jaar met deze vraag :D
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
pi_179111121
Kijken of je er een aflossingvrije box 3 lening van kan maken (moet je maar eens googlen wanneer zoiets van toepassing is).

Ik zou dan alleen het geld niet over de balk smijten aangezien je wel een grotere lening hebt en je een aflossingvrije hypo ooit wel moet aflossen

Edit: natuurlijk niet voor je gehele huidige taxatiewaarde
pi_179111151
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2018 19:59 schreef jsuijker het volgende:
Kijken of je er een aflossingvrije box 3 lening van kan maken (moet je maar eens googlen wanneer zoiets van toepassing is).

Ik zou dan alleen het geld niet over de balk smijten aangezien je wel een grotere lening hebt en je een aflossingvrije hypo ooit wel moet aflossen
Beste is om met dat geld te gaan belegen lijkt mij :7
pi_179112098
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2018 19:30 schreef Sunri5e het volgende:
Nee. De taxatiewaarde ligt echter op 340.000 euro. 2 jaar geleden aangekocht voor 225.000 euro en ik heb een deel afgelost.
*)
Je zegt dat je 125 k overwaarde hebt, dan is je LTV 63%. Bij sommige goede banken (ING) daalt de rente tot < NHG-% als je LTV < 55% is. Al naar extra aflossen gekeken? ORV al opgedoekt??

quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2018 19:30 schreef soepkoe het volgende:

@TS: wat je zou kunnen doen, als je iets met de overwaarde wil is een extra lening nemen van bijvoorbeeld een deel van de overwaarde. De rente op dit leningdeel zal wel hoger zijn want hierover krijg je geen NHG (tenzij je het besteed aan een verbouwing, maar gezien je topic lijkt me dat je dat niet van plan bent), en deze kan je dan beleggen/ gebruiken voor aankopen van een beleggingspand, wat je maar wil. Kijk wel even goed of het bij je past.., er zitten risico's aan verbonden. De beleggingen of huur uit het pand kan tegenvallen en dan moet je nog wel de rente en aflossing van je nieuwe lening ophoesten..
:Y
Plus het feit dat het vermogen in box 3 wordt belast.

quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2018 20:01 schreef Klepper272 het volgende:
Beste is om met dat geld te gaan belegen lijkt mij :7
:N
Echt zo'n oud, slecht en achterhaald idee dat vroeger vooral door hypotheekadviseurs werd gebruikt om zoveel mogelijk provisie binnen te harken. "Neem een zo hoog mogelijke hypotheek, dan geniet u maximale HRA". De overwaarde beleggen en weer een volgende crash op de beurzen, stijgende rente, dalende huizenprijzen en je zit aan alle kanten giga klem.

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 12-05-2018 21:22:41 ]
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_179113337
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2018 20:51 schreef blomke het volgende:

[..]

*)
Je zegt dat je 125 k overwaarde hebt, dan is je LTV 63%. Bij sommige goede banken (ING) daalt de rente tot < NHG-% als je LTV < 55% is. Al naar extra aflossen gekeken? ORV al opgedoekt??

[..]

:Y
Plus het feit dat het vermogen in box 3 wordt belast.

[..]

:N
Echt zo'n oud, slecht en achterhaald idee dat vroeger vooral door hypotheekadviseurs werd gebruikt om zoveel mogelijk provisie binnen te harken. "Neem een zo hoog mogelijke hypotheek, dan geniet u maximale HRA". De overwaarde beleggen en weer een volgende crash op de beurzen, stijgende rente, dalende huizenprijzen en je zit aan alle kanten giga klem.
Sarcasme niet herkennen.
  zaterdag 12 mei 2018 @ 21:32:23 #23
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_179113657
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2018 19:30 schreef soepkoe het volgende:

[..]

de LTV maakt niet uit geeft TS al aan, hij heeft NHG.

@TS: wat je zou kunnen doen, als je iets met de overwaarde wil is een extra lening nemen van bijvoorbeeld een deel van de overwaarde. De rente op dit leningdeel zal wel hoger zijn want hierover krijg je geen NHG (tenzij je het besteed aan een verbouwing, maar gezien je topic lijkt me dat je dat niet van plan bent), en deze kan je dan beleggen/ gebruiken voor aankopen van een beleggingspand, wat je maar wil. Kijk wel even goed of het bij je past.., er zitten risico's aan verbonden. De beleggingen of huur uit het pand kan tegenvallen en dan moet je nog wel de rente en aflossing van je nieuwe lening ophoesten..
Thnx voor je bericht. Die nieuwe lening mag volgens mij aflossing vrij zijn? Mijn huidige hypotheek moet ik volledig aflossen in 30 jaar omdat ik van HRA wil genieten. Bij en tweede woning kan dat toch niet dus zou ik die volledig aflossingsvrij kunnen lenen. Natuurlijk ga ik die wel zoveel mogelijk aflossen maar het is geen must. Bij enige leegstand is het risico dan niet enorm groot omdat je maandelijks alleen rente hoeft te betalen en geen aflossing. Of zie ik dit verkeerd?
pi_179114775
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2018 21:32 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

Thnx voor je bericht. Die nieuwe lening mag volgens mij aflossing vrij zijn? Mijn huidige hypotheek moet ik volledig aflossen in 30 jaar omdat ik van HRA wil genieten. Bij en tweede woning kan dat toch niet dus zou ik die volledig aflossingsvrij kunnen lenen. Natuurlijk ga ik die wel zoveel mogelijk aflossen maar het is geen must. Bij enige leegstand is het risico dan niet enorm groot omdat je maandelijks alleen rente hoeft te betalen en geen aflossing. Of zie ik dit verkeerd?
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2018 21:32 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

Thnx voor je bericht. Die nieuwe lening mag volgens mij aflossing vrij zijn? Mijn huidige hypotheek moet ik volledig aflossen in 30 jaar omdat ik van HRA wil genieten. Bij en tweede woning kan dat toch niet dus zou ik die volledig aflossingsvrij kunnen lenen. Natuurlijk ga ik die wel zoveel mogelijk aflossen maar het is geen must. Bij enige leegstand is het risico dan niet enorm groot omdat je maandelijks alleen rente hoeft te betalen en geen aflossing. Of zie ik dit verkeerd?
klopt een box 3 lening mag tot de helft van de waarde van de woning aflossingsvrij zijn. je kan eventueel ook nog een lening krijgen op de nieuw aan te kopen woning (beleggingspand), al zal je die vaak wel af moeten lossen en kan de rente daar ook wel eens hoger op zijn (omdat ze weten dat het een beleggingspand is.
niet elke aanbieder geeft je overigens de mogelijkheid om een box III lening op je eigen woning te sluiten.., dus wel even informeren bij de hypotheeknemer.
pi_179114830
Prima voorbeeld om te zien dat het ECB beleid nog echt werkt ook blijkbaar.

Door mensen maar rijk te laten voelen op papier, dan gaan ze uiteindelijk meer uitgeven.

Drakhi had toch gelijk ;(
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
pi_179114867
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2018 21:32 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

Thnx voor je bericht. Die nieuwe lening mag volgens mij aflossing vrij zijn? Mijn huidige hypotheek moet ik volledig aflossen in 30 jaar omdat ik van HRA wil genieten. Bij en tweede woning kan dat toch niet dus zou ik die volledig aflossingsvrij kunnen lenen. Natuurlijk ga ik die wel zoveel mogelijk aflossen maar het is geen must. Bij enige leegstand is het risico dan niet enorm groot omdat je maandelijks alleen rente hoeft te betalen en geen aflossing. Of zie ik dit verkeerd?
Je gaat alleen geen volledige aflossingvrije hypo krijgen op een pand (eigen woning max 50 en bij pand voor verhuur +/- 70% v waarde in verhuurde(!!!) staat. (Bij de laatste mogelijk ook met een deel annuitair binnen die 70%)
pi_179115174
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 mei 2018 21:58 schreef jsuijker het volgende:

[..]

Je gaat alleen geen volledige aflossingvrije hypo krijgen op een pand (eigen woning max 50 en bij pand voor verhuur +/- 70% v waarde in verhuurde(!!!) staat. (Bij de laatste mogelijk ook met een deel annuitair binnen die 70%)
de THRK geeft alleen aan dat de eerste woning voor 50% aflossingsvrij gefinancierd mag worden, gezien TS de gehele lening aflost kan het meerdere wat hij leent aflossingsvrij.
de THRK geeft niets aan voor beleggingspanden, dat kan per aanbieder dus verschillen en het is maar de vraag of TS daar een lening op nodig heeft
  zaterdag 12 mei 2018 @ 22:10:02 #28
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_179115338
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2018 21:57 schreef ITrade het volgende:
Prima voorbeeld om te zien dat het ECB beleid nog echt werkt ook blijkbaar.

Door mensen maar rijk te laten voelen op papier, dan gaan ze uiteindelijk meer uitgeven.

Drakhi had toch gelijk ;(
Uitgeven? Ik ga er geen nieuwe auto van kopen of van op vakantie. Ik probeer het geld uit de stenen te halen om het beter te renderen.
pi_179115525
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2018 22:10 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

Uitgeven? Ik ga er geen nieuwe auto van kopen of van op vakantie. Ik probeer het geld uit de stenen te halen om het beter te renderen.
Je loopt altijd bepaalde risico's. Als je beleggingen minder waard worden + je huis wordt minder waard waar sta je dan?

Als je het geld eruit wil halen dan is je huis verkopen de meeste veilige optie.
pi_179115571
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2018 22:10 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

Uitgeven? Ik ga er geen nieuwe auto van kopen of van op vakantie. Ik probeer het geld uit de stenen te halen om het beter te renderen.
Je hebt een rendement gemaakt van 20% p/j de afgelopen twee jaar (met geleend geld). Wat voor beter rendement denk je te krijgen dan?
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
  zaterdag 12 mei 2018 @ 22:21:20 #31
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_179115925
quote:
5s.gif Op zaterdag 12 mei 2018 22:13 schreef Citizen.Erased het volgende:

[..]

Je loopt altijd bepaalde risico's. Als je beleggingen minder waard worden + je huis wordt minder waard waar sta je dan?

Als je het geld eruit wil halen dan is je huis verkopen de meeste veilige optie.
Klopt. Maar overwaarde moet je verplicht weer in de woning steken die je daarna koopt. Waar ik zit zit ik prima en ik wil niet verhuizen (zitten ook kosten aan). Daarnaast zou ik iets terug moeten kopen wat minder is dan waar ik nu zit om er profijt van te hebben en dat was ik ook niet van plan.
  zaterdag 12 mei 2018 @ 22:27:02 #32
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_179116284
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2018 22:14 schreef ITrade het volgende:

[..]

Je hebt een rendement gemaakt van 20% p/j de afgelopen twee jaar (met geleend geld). Wat voor beter rendement denk je te krijgen dan?
Een lager rendement dan dat. Ik 2 jaar geleden deze nieuwbouw woning gekocht omdat ik zag dat de huizenprijzen hier uit het dal zouden komen. Inmiddels is het enorm aan het aantrekken en is dit deel van de wijk opeens enorm populair geworden onder artsen uit het ziekenhuis in de stad. Naast mij woont een chirurg, daarnaast woont iemand die een of andere onderzoeksprijs in Amerika heeft gewonnen en tegenover ons iemand die iets met hersenchirurgie doet. Dit trekt op een of andere manier weer andere hoger opgeleiden aan en dit stuwt de prijs omhoog. Echter verwacht ik dit jaar niet nog een keer zo'n stijging. Dus nu wil ik het uit de stenen trekken en het ergens in investeren.
  Moderator zaterdag 12 mei 2018 @ 22:31:47 #33
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_179116524
En zodra de buddel klapt is je huis het niet meer waard. Adios, you’re done.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_179116920
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2018 22:05 schreef soepkoe het volgende:

[..]

de THRK geeft alleen aan dat de eerste woning voor 50% aflossingsvrij gefinancierd mag worden, gezien TS de gehele lening aflost kan het meerdere wat hij leent aflossingsvrij.
de THRK geeft niets aan voor beleggingspanden, dat kan per aanbieder dus verschillen en het is maar de vraag of TS daar een lening op nodig heeft
Misschien even de post lezen die ik quote...hij praat over volledig aflossingvrij een tweede woning te bekostigen. Succes met een aanbieder die dat gaat doen. Er zijn bij een beleggingspand teveel om maar ff volledig (koop je een leegstaande woning voor verhuur dan mag je 9vd10x rekening houden met zo'n 20-30% waarde verschil met verhuurde staat en zelfs in de waarde in verhuurde staat gaan ze nooit volledig aflossingsvrij financieren
pi_179117007
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2018 22:27 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

Een lager rendement dan dat. Ik 2 jaar geleden deze nieuwbouw woning gekocht omdat ik zag dat de huizenprijzen hier uit het dal zouden komen. Inmiddels is het enorm aan het aantrekken en is dit deel van de wijk opeens enorm populair geworden onder artsen uit het ziekenhuis in de stad. Naast mij woont een chirurg, daarnaast woont iemand die een of andere onderzoeksprijs in Amerika heeft gewonnen en tegenover ons iemand die iets met hersenchirurgie doet. Dit trekt op een of andere manier weer andere hoger opgeleiden aan en dit stuwt de prijs omhoog. Echter verwacht ik dit jaar niet nog een keer zo'n stijging. Dus nu wil ik het uit de stenen trekken en het ergens in investeren.
Dus nu maar weer je hyptotheek verhogen en met dit opnieuw geleende geld gaan speculeren om de aandelenmarkt bijvoorbeeld? Strak plan man.

Wees blij dat je huis niet onderwater komt te staan bij een crash van 30%. Je hebt een prima move gemaakt met de aankoop van je huis. Maar that's it, je kan kleiner wonen of huren om de winst te realiseren. Anders is het niet meer dan een winst op papier waar je eigenlijk niet veel aan hebt.
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
pi_179126552
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 mei 2018 22:40 schreef jsuijker het volgende:

[..]

Misschien even de post lezen die ik quote...hij praat over volledig aflossingvrij een tweede woning te bekostigen. Succes met een aanbieder die dat gaat doen. Er zijn bij een beleggingspand teveel om maar ff volledig (koop je een leegstaande woning voor verhuur dan mag je 9vd10x rekening houden met zo'n 20-30% waarde verschil met verhuurde staat en zelfs in de waarde in verhuurde staat gaan ze nooit volledig aflossingsvrij financieren
had ik gedaan, waar lees jij dat ik dat niet gedaan heb :).
als je je in de casus inleest dan kan dat toch prima? als je voor je volledige overwaarde een afl vrije lening sluit (wat gezien de waarde van de 1e woning kan) en voor dat geld (dus hypothecair niet het beleggingspand erbij betrekken) dan kan TS toch volledig afl vrij zijn beleggingspand kopen?

[ Bericht 7% gewijzigd door soepkoe op 13-05-2018 08:17:42 ]
  zondag 13 mei 2018 @ 08:11:40 #37
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_179126562
Gewoon lekker in je huis laten zitten.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_179126907
Verkoop het huidige huis voor 325k, koop een groter huis met twee extra kamers en ga die kamers verhuren voor 300 - 500 in de maand.
pi_179127082
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2018 19:30 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

Nee. De taxatiewaarde ligt echter op 340.000 euro. 2 jaar geleden aangekocht voor 225.000 euro en ik heb een deel afgelost.
En wat was de maximale hypotheek die je destijds kon krijgen en is je situatie verder veranderd? Als je twee jaar geleden nabij het maximum hebt geleend dan zal de bank de hypotheek zeker niet willen ophogen naar ¤340k. Daarnaast zullen je maandlasten ook gaan stijgen en uiteindelijk zal je toch een keer de hypotheek moeten aflossen (die ¤125k is geen gratis geld, die wil de bank gewoon weer terug als je het al kan lenen).

Ik zou zeggen, laat het lekker in het huis zitten of (als je dat al wou) besteed geld aan een verbouwing.
pi_179127091
quote:
0s.gif Op zondag 13 mei 2018 09:11 schreef von_manstein het volgende:
Verkoop het huidige huis voor 325k, koop een groter huis met twee extra kamers en ga die kamers verhuren voor 300 - 500 in de maand.
Als zijn huis zo veel is gestegen dan zullen andere huizen (in dezelfde regio iig) ook gestegen zijn. Als je eigen huis lange tijd in waarde stijgt betekent het niet dat je daardoor groter kan gaan wonen als je verkoopt.
pi_179127116
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2018 19:32 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

Nee. Maar ik ben benieuwd of ik er iets mee kan. Zinloos in de stenen laten zitten zie ik niet zo zitten.
Gezien de stijging afgelopen twee jaar is dat niet zinloos maar een prima rendement.

Ergo: lekker laten zitten.
Whatever...
pi_179127421
quote:
0s.gif Op zondag 13 mei 2018 09:32 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Als zijn huis zo veel is gestegen dan zullen andere huizen (in dezelfde regio iig) ook gestegen zijn. Als je eigen huis lange tijd in waarde stijgt betekent het niet dat je daardoor groter kan gaan wonen als je verkoopt.
Klopt, maar TS kan altijd rond kijken of er huizen voor 325k met meer kamers in zijn omgeving tekoop staan. :)
pi_179129590
quote:
0s.gif Op zondag 13 mei 2018 08:06 schreef soepkoe het volgende:

[..]

had ik gedaan, waar lees jij dat ik dat niet gedaan heb :).
als je je in de casus inleest dan kan dat toch prima? als je voor je volledige overwaarde een afl vrije lening sluit (wat gezien de waarde van de 1e woning kan) en voor dat geld (dus hypothecair niet het beleggingspand erbij betrekken) dan kan TS toch volledig afl vrij zijn beleggingspand kopen?
Ik lees zijn bericht toch echt anders...dit dikgedrukte klopt niet met de situatie die je nu schetst aangezien je in jouw situatie geen 2e woning hoeft af te lossen.


quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2018 21:32 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

Thnx voor je bericht. Die nieuwe lening mag volgens mij aflossing vrij zijn? Mijn huidige hypotheek moet ik volledig aflossen in 30 jaar omdat ik van HRA wil genieten. Bij en tweede woning kan dat toch niet dus zou ik die volledig aflossingsvrij kunnen lenen. Natuurlijk ga ik die wel zoveel mogelijk aflossen maar het is geen must. Bij enige leegstand is het risico dan niet enorm groot omdat je maandelijks alleen rente hoeft te betalen en geen aflossing. Of zie ik dit verkeerd?
Mocht hij 'die' bedoelen als zijnde de aflossingsvrije hypotheek op zijn eerste woning dan kan het wat je beschrijft maar zo beschrijft hij het niet.

Daarnaast zou dat nou niet echt een ideale situatie zijn. Hij verliest (mogelijk) NHG (voldoet qua hypotheek niet meer aan het max bedrag) en zou dus grvolgen kunnen hebben op de renteopslag op de huidige annuitaire hypotheek.
Daarnaast is de situatie ook niet ondenkbaar dat je in de situatie komt waarbij de huidige woningmarkt in elkaar klapt (zit je dan aangevuld afl vrij tot huidige waarde) met een beleggingspand waar een huurder inzit die niet betaalt en voor problemen zorgt met uitzetting (huurdersbescherming) en je dus dit pand aan de straatstenen niet kwijt kan.

Zit je dan in de situatie dat je om wat voor reden moet verhuizen maar je eigen woning staat zwaar onder water. Kan je beter je beleggingspand belast hebben en wel de mogelijkheid hebben om zonder enorme schuld zelf te verhuizen.
Zal ook de makkelijkste methode zijn om je hypotheek in box3 te krijgen (op eigen woning zou het volgens mij ook in bepaalde situaties kunnen maar voor een beleggingspand is dit sowieso box3)

Nee je eigen woning zwaar belasten maar ondertussen een beleggingspand vrij van hypotheek hebben lijkt me geen strak plan
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')