abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_179107781
Waarde leden,

ik ga vanaf eind augustus beginnen aan een academische rechtenstudie in Tilburg of Groningen.

Ik wil hoe dan ook een woning gaan kopen in de omgeving van de stad waarin ik ga studeren.

De vraag is echter in hoeverre het (op dit moment) verstandig is om een woning aan te schaffen in de provincie Groningen en of er verschillen zijn op dit vlak tussen Groningen-Stad en de rest van de provincie.

De huizenprijzen zijn overal in de provincie Groningen goed te betalen dus dat lijkt op dit moment een voordeel te zijn maar hoe zit het daarmee zodra ik de woning weer van de hand wil gaan doen?

Minister van Economische Zaken Wiebes (VVD) heeft aangegeven dat er aan de gaswinning in Groningen in 2020 een einde komt maar hoe definitief is dat besluit en kan die zomaar worden teruggedraaid door opvolgende regeringen?

Heeft het besluit nu al invloed gehad op de huizenprijzen of ligt dat in de lijn der verwachting?

Is de schade echt zo groot als je wellicht zou gaan denken aan de hand van de beelden in de media en vanaf wanneer zou je verbeteringen op dat vlak mogen verwachten?

Met de recente ontwikkelingen hieromtrent is vragen of de hiervoor verantwoordelijke partijen betrouwbaar zijn en alle eventuele kosten vergoeden geen overbodige luxe.

Ook niet onbelangrijk: los van de prijs, hoe makkelijk is het verkopen van een woning in Groningen überhaupt?

Mijn excuses voor de waslijst aan vragen maar ik neem dit heel serieus en wil derhalve niet over één nacht ijs gaan.

Alle hulp is welkom.

Bij voorbaat dank.

Met vriendelijke groet,
Willem
pi_179109111
In omgeving Appingedam, Loppersum, Bedum en Slochteren is het wellicht niet zo verstandig, maar Veendam, Haren, Roden, Vries, Leek, Grootegast, Zuidhorn e.d. kan prima. Als je dus aan de goede kant van de stad zit, heb je (nog?) geen last van aardbevingen, maar de huizen zijn daar ook gelijk een stukje duurder...
Somebody that I used to know
pi_179109139
En de huizen in Grunn Stad schijnen tegenwoordig, net als in de rest van het land, ook behoorlijk te stijgen. Niemand weet wanneer de bubbel barst. Al zal je in Stad altijd wel verzekerd zijn van geïnteresseerden, want de universiteit garandeert wel stabiliteit.
Somebody that I used to know
pi_179110947
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2018 18:06 schreef Postbus100 het volgende:
In omgeving Appingedam, Loppersum, Bedum en Slochteren is het wellicht niet zo verstandig,
Dat zijn de steden waar men daadwerkelijk aardgas wint en waar derhalve de epicentra van de aardbevingen liggen, toch?
quote:
Veendam, Haren, Roden, Vries, Leek, Grootegast, Zuidhorn e.d. kan prima.
Top. Komen aardbevingen daar überhaupt niet voor of is de kans daarop gewoon simpelweg iets kleiner?
quote:
Als je dus aan de goede kant van de stad zit, heb je (nog?) geen last van aardbevingen, maar de huizen zijn daar ook gelijk een stukje duurder...
Goede kant van Groningen-Stad of goede kant van de hierboven door u genoemde steden?
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2018 18:08 schreef Postbus100 het volgende:
En de huizen in Grunn Stad schijnen tegenwoordig, net als in de rest van het land, ook behoorlijk te stijgen. Niemand weet wanneer de bubbel barst. Al zal je in Stad altijd wel verzekerd zijn van geïnteresseerden, want de universiteit garandeert wel stabiliteit.
Stabiliteit wat huizenprijzen betreft of verkoop- en/of verhuurbaarheid van woningen?
  zaterdag 12 mei 2018 @ 23:35:41 #5
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_179119613
Hoeveel heb je te besteden?

Vind je het aanlokkelijk om buiten de stad te gaan wonen?
The love you take is equal to the love you make.
pi_179124135
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 mei 2018 23:35 schreef Lienekien het volgende:
Hoeveel heb je te besteden?

Vind je het aanlokkelijk om buiten de stad te gaan wonen?
Ik ga liever niet te ver boven ¤120.000 zitten. Ik heb er zelf geen problemen mee om in bijvoorbeeld Veendam te gaan wonen in plaats van Groningen-Stad maar de huizenprijzen en verkoop/verhuurbaarheid gaan uiteindelijk de doorslag geven aangezien ik na mijn afstuderen niet in Groningen wil blijven wonen.
  zondag 13 mei 2018 @ 01:15:17 #7
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_179124650
quote:
1s.gif Op zondag 13 mei 2018 00:59 schreef WillemfromtheBlock het volgende:

[..]

Ik ga liever niet te ver boven ¤120.000 zitten. Ik heb er zelf geen problemen mee om in bijvoorbeeld Veendam te gaan wonen in plaats van Groningen-Stad maar de huizenprijzen en verkoop/verhuurbaarheid gaan uiteindelijk de doorslag geven aangezien ik na mijn afstuderen niet in Groningen wil blijven wonen.
En dan op en neer reizen? Lijkt me niet echt bevorderlijk voor een leuke studententijd.
The love you take is equal to the love you make.
pi_179124882
quote:
1s.gif Op zondag 13 mei 2018 01:15 schreef Lienekien het volgende:

[..]

En dan op en neer reizen? Lijkt me niet echt bevorderlijk voor een leuke studententijd.
Ik heb al het één en ander opgezocht hierover en ben tot de conclusie gekomen dat je het voor de reistijd niet hoeft te laten aangezien die veelal niet meer dan een half uur bedraagt.

Bovendien heb ik om allerlei redenen geen interesse in een traditionele studententijd waarvan het hebben van een fulltime baan de voornaamste is.
  zondag 13 mei 2018 @ 08:42:01 #9
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_179126702
quote:
1s.gif Op zondag 13 mei 2018 01:24 schreef WillemfromtheBlock het volgende:

[..]

Ik heb al het één en ander opgezocht hierover en ben tot de conclusie gekomen dat je het voor de reistijd niet hoeft te laten aangezien die veelal niet meer dan een half uur bedraagt.

Bovendien heb ik om allerlei redenen geen interesse in een traditionele studententijd waarvan het hebben van een fulltime baan de voornaamste is.
Ik volg je niet.

Maar goed, ga fijn in Veendam wonen. Ik zou er dood nog niet gevonden willen worden.
The love you take is equal to the love you make.
  Moderator zondag 13 mei 2018 @ 08:49:16 #10
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_179126736
Hoe kun je als een 18 jarige een huis kopen?
pi_179127022
Voor 120.000 koop je niks rondom Groningen. Tenminste, op plekken waar je zou willen wonen. In Groningen zelf misschien een kleine bovenwoning.
pi_179127067
Als je het toch kunt betalen: Groningen stad. Beste investering. Die prijzen stijgen en zullen dat nog wel even doen.

Ga je te ver naar buiten is de kans dat je dat huis in een krimpregio amper nog kwijt raakt. Veendam is vreselijk trouwens.
Whatever...
pi_179127207
Slechts een halfuurtje reistijd valt in de praktijk overigens vies tegen. Een vriendin van mij deed het het eerste jaar, maar het tweede jaar woonde ze gewoon in de stad. Veel leuker, alles dichtbij, niet afhankelijk van OV etc.

120000 klinkt als heel weinig... Zelfs in Groningen.
Edit, zit even te kijken, maar dan kom je in wijken als Lewenborg en Beijum uit. 20-25 minuten fietsen naar het centrum, maar wel in een pauperbuurt. (maar op zich wel te doen volgens mij)
Somebody that I used to know
pi_179127286
quote:
0s.gif Op zondag 13 mei 2018 08:49 schreef Momo... het volgende:
Hoe kun je als een 18 jarige een huis kopen?
Erfenis, beroepsgokker, etc?
Somebody that I used to know
  zondag 13 mei 2018 @ 10:11:46 #15
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_179127602
quote:
1s.gif Op zondag 13 mei 2018 09:43 schreef Postbus100 het volgende:
Slechts een halfuurtje reistijd valt in de praktijk overigens vies tegen. Een vriendin van mij deed het het eerste jaar, maar het tweede jaar woonde ze gewoon in de stad. Veel leuker, alles dichtbij, niet afhankelijk van OV etc.

120000 klinkt als heel weinig... Zelfs in Groningen.
Edit, zit even te kijken, maar dan kom je in wijken als Lewenborg en Beijum uit. 20-25 minuten fietsen naar het centrum, maar wel in een pauperbuurt. (maar op zich wel te doen volgens mij)

Of zoiets, in een leuke buurt.

https://www.funda.nl/koop/groningen/huis-40655145-zwarteweg-58/
The love you take is equal to the love you make.
pi_179127912
ik heb ook geen traditionele zuip en feest studenten tijd gehad, wel een sociaal leven hoor. Ik was blij dat ik op 10-15 min fietsen van opleiding woonde en supermarkten/winkels/ov/station ook op wandel en fietsafstand was.
  zondag 13 mei 2018 @ 10:45:47 #17
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_179128160
quote:
0s.gif Op zondag 13 mei 2018 10:30 schreef Roosgeluk het volgende:
ik heb ook geen traditionele zuip en feest studenten tijd gehad, wel een sociaal leven hoor. Ik was blij dat ik op 10-15 min fietsen van opleiding woonde en supermarkten/winkels/ov/station ook op wandel en fietsafstand was.
Precies.

Ik denk dat TS zich nog slecht een voorstelling kan maken van hoe die afstand tussen wonen en studeren zich kan gaan wreken. Denk alleen al maar eens aan alles wat puur studiegerelateerd is. Je kunt bijv. niet even naar huis tussen twee colleges door. Afspreken met werkgroepjes wordt een stuk lastiger. Soms heb je misschien maar één studieding op een dag, daar ben je dan twee keer drie kwartier voor onderweg. Straks zit je je suf te studeren op je wetteksten, wil je even wat afleiding. In de stad ben je zo in het plantsoen of je spreekt even met iemand af in een van de talloze koffietentjes. Wat ga je doen als je in Veendam woont?

Ik begon op een half uur reizen. Toen ging ik wonen om de hoek van mijn opleiding. Wat een verademing was dat!

En laten we wel wezen, Groningen is een fantastische stad om te wonen. Ook als je geen student meer bent.
The love you take is equal to the love you make.
pi_179131804
quote:
0s.gif Op zondag 13 mei 2018 09:24 schreef gelly het volgende:
Voor 120.000 koop je niks rondom Groningen. Tenminste, op plekken waar je zou willen wonen.
Waarom zou je op de plekken waar je voor dat geld wel een woning aan kunt schadfen niet willen wonen. Vanwege de voorzieningen, aardbevingen of de buurtbewoners?
quote:
In Groningen zelf misschien een kleine bovenwoning.
Dit is toch meer dan prima of zie ik nu iets over het hoofd?
pi_179131965
quote:
0s.gif Op zondag 13 mei 2018 09:29 schreef Spanky78 het volgende:
Als je het toch kunt betalen: Groningen stad. Beste investering. Die prijzen stijgen en zullen dat nog wel even doen.

Ga je te ver naar buiten is de kans dat je dat huis in een krimpregio amper nog kwijt raakt. Veendam is vreselijk trouwens.
Zijn die paar kilometers daadwerkelijk van dusdanig groot belang dat het het verschil maakt tussen je woning amper kunnen verkopen of eenvoudig kunnen verkopen en er naar alle waarschijnlijkheid zelfs overwaarde aan over kunnen houden?

Ik ben best bereid om wat extra geld in mijn woning in Groningen te investeren maar ik wil naast deze woning nog een andere woning kopen elders die ik wil gaan verhuren dus het moet wel binnen proporties blijven.
  zondag 13 mei 2018 @ 14:37:23 #20
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_179132057
quote:
0s.gif Op zondag 13 mei 2018 14:25 schreef WillemfromtheBlock het volgende:

[..]

Waarom zou je op de plekken waar je voor dat geld wel een woning aan kunt schadfen niet willen wonen. Vanwege de voorzieningen, aardbevingen of de buurtbewoners?

[..]

Dit is toch meer dan prima of zie ik nu iets over het hoofd?
Buurtbewoners! De bevolkingssamenstelling in de stad Groningen verschilt echt enorm met die in omringende dorpen/plaatsen. Valt bijna niet te vergelijken. Daarnaast ook voorzieningen, want Groningen voorziet ruim in alle behoefte aan horeca, bioscoop, concerten, festivals, etc. Allemaal op loopafstand.

Overigens kun je de stad Groningen qua huizenmarkt in niks vergelijken met de rest van de provincie. Als je kaartjes opzoekt waarop de huidige huizenmarkt wordt geschetst, dan knalt als enige in het noorden de stad Groningen je net zo tegemoet als bijv. Amsterdam (hoewel, dat is met niks te vergelijken momenteel). Ik heb geen glazen bol, maar de kans dat je een huisje of appartement hier in de stad weer kwijtraakt, lijkt me vrij groot.
The love you take is equal to the love you make.
pi_179132087
quote:
1s.gif Op zondag 13 mei 2018 09:43 schreef Postbus100 het volgende:
Slechts een halfuurtje reistijd valt in de praktijk overigens vies tegen. Een vriendin van mij deed het het eerste jaar, maar het tweede jaar woonde ze gewoon in de stad. Veel leuker, alles dichtbij, niet afhankelijk van OV etc.
Ik heb geen interesse in een traditionele studententijd dus dat hoeft geen issue te zijn.
quote:
120000 klinkt als heel weinig... Zelfs in Groningen.
Edit, zit even te kijken, maar dan kom je in wijken als Lewenborg en Beijum uit. 20-25 minuten fietsen naar het centrum, maar wel in een pauperbuurt. (maar op zich wel te doen volgens mij)
Wat zijn de betere buurten in Groningen en welke moet je proberen te vermijden?
pi_179132166
quote:
1s.gif Op zondag 13 mei 2018 14:37 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Buurtbewoners! De bevolkingssamenstelling in de stad Groningen verschilt echt enorm met die in omringende dorpen/plaatsen. Valt bijna niet te vergelijken. Daarnaast ook voorzieningen, want Groningen voorziet ruim in alle behoefte aan horeca, bioscoop, concerten, festivals, etc. Allemaal op loopafstand.

Overigens kun je de stad Groningen qua huizenmarkt in niks vergelijken met de rest van de provincie. Als je kaartjes opzoekt waarop de huidige huizenmarkt wordt geschetst, dan knalt als enige in het noorden de stad Groningen je net zo tegemoet als bijv. Amsterdam (hoewel, dat is met niks te vergelijken momenteel). Ik heb geen glazen bol, maar de kans dat je een huisje of appartement hier in de stad weer kwijtraakt, lijkt me vrij groot.
Dank u zeer voor uw bijdrage, ik heb hier echt iets aan.

Zou ik u mogen vragen welke wijken wel en welke vooral niet aan te raden zijn met dit in het achterhoofd?
  zondag 13 mei 2018 @ 14:46:41 #23
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_179132295
quote:
1s.gif Op zondag 13 mei 2018 14:41 schreef WillemfromtheBlock het volgende:

[..]

Dank u zeer voor uw bijdrage, ik heb hier echt iets aan.

Zou ik u mogen vragen welke wijken wel en welke vooral niet aan te raden zijn met dit in het achterhoofd?
Gewild zijn binnenstad, Oranjebuurt, Schildersbuurt, Oosterpoort. Helpman is ook prima, maar al verder van het centrum. Beijum, Vinkhuizen, Oosterpark, Korrewegbuurt, De Hoogte, Lewenborg, Selwerd, Paddepoel zouden mijn voorkeur niet direct hebben, vanwege verder van de binnenstad, volks of juist vooral gezinnen. Maar in alle wijken heb je wel leukere straten en straten die je beter mijdt. (Paddepoel en Selwerd liggen wel weer mooi in de buurt van de Hanzehogeschool en de faculteiten op Zernicke, ten noorden van de stad.)
The love you take is equal to the love you make.
pi_179132648
quote:
1s.gif Op zondag 13 mei 2018 14:46 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Gewild zijn binnenstad, Oranjebuurt, Schildersbuurt, Oosterpoort. Helpman is ook prima, maar al verder van het centrum. Beijum, Vinkhuizen, Oosterpark, Korrewegbuurt, De Hoogte, Lewenborg, Selwerd, Paddepoel zouden mijn voorkeur niet direct hebben, vanwege verder van de binnenstad, volks of juist vooral gezinnen. Maar in alle wijken heb je wel leukere straten en straten die je beter mijdt. (Paddepoel en Selwerd liggen wel weer mooi in de buurt van de Hanzehogeschool en de faculteiten op Zernicke, ten noorden van de stad.)
Dus zelfs een woning in Lewenborg of Beijum hoef je niet per definitie af te schrijven?

Wat voor mij van primair belang is zijn overigens de huizenprijzen en de verkoopbaarheid en eventueel de verhuurbaarheid indien ik besluit om na mijn afstuderen niet langer zelf in Groningen te blijven wonen maar de woning die ik er nu wil gaan kopen wel te blijven verhuren aan studenten bijvoorbeeld.

Mijn eigen woongenot is in deze context van minder groot belang.
pi_179132802
Ik vind het een vrij slechte investering van 120k. Je studeert 4 jaar (nominaal) in die tijd is het rendement alleen wat je niet hoeft te betalen aan huur (voor een kamer, want student) en een eventuele waardestijging. Hoe groot schat je de kans dat je na die 4 jaar nog in Grunn wil blijven? Voordat ik aan m'n studie begon had ik geen idee waar ik terecht zou komen en ik zou niet blij zijn als ik 120k in bakstenen zou hebben in m'n studentenstad.
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
pi_179136021
quote:
0s.gif Op zondag 13 mei 2018 14:25 schreef WillemfromtheBlock het volgende:

[..]

Waarom zou je op de plekken waar je voor dat geld wel een woning aan kunt schadfen niet willen wonen. Vanwege de voorzieningen, aardbevingen of de buurtbewoners?

[..]

Dit is toch meer dan prima of zie ik nu iets over het hoofd?
¤165 aan VVE kosten zijn fors, die heb je dus altijd, naast ke overige kosten. Daarnaast bied een VVE mogelijk ook probleem (naast een evt geldverstrekker) wanneer je wilt gaan verhuren. Het kan kan zijn dat je dus niet mag verhuren volgens een huishoudelijk regelement. En die kans is groot, want in zulke steden worden veel van soortgelijke flatjes gekocht als ‘investering’ waardoor verpaupering plaatsvind.
Fingerspitzgefühl
pi_179139197
quote:
0s.gif Op zondag 13 mei 2018 15:05 schreef miro86 het volgende:
Ik vind het een vrij slechte investering van 120k. Je studeert 4 jaar (nominaal) in die tijd is het rendement alleen wat je niet hoeft te betalen aan huur (voor een kamer, want student) en een eventuele waardestijging. Hoe groot schat je de kans dat je na die 4 jaar nog in Grunn wil blijven? Voordat ik aan m'n studie begon had ik geen idee waar ik terecht zou komen en ik zou niet blij zijn als ik 120k in bakstenen zou hebben in m'n studentenstad.
Ik wil op dit moment niet te veel in detail treden hierover maar ik kan u wel vertellen dat ik geen eigen bemiddelen ga aanwenden voor de aanschaf van een woning in Groningen.

Ik ben namelijk in de positie dat ik een woning aan kan schaffen om die vervolgens te verhuren maar doe dat liever in een regio waarmee ik bekend ben.

Ik wil daarnaast een woning kopen voor mezelf los daarvan. Of die woning die ik voor mezelf wil gaan kopen nu in Tilburg ligt of in Groningen doet er volgens mij niet echt toe zolang de desbetreffende woning zijn waarde behoud of stijgt in waarde en het eenvoudig is om de woning zodra ik dat wil te gaan verkopen of verhuren.

Overigens is het bij aanschaf van een woning met meerdere kamers mogelijk om de reservekamers te verhuren hetgeen je rendement ten goede komt.

In welke stad heeft u zelf gestudeerd overigens als ik vragen mag?
  zondag 13 mei 2018 @ 20:28:04 #28
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_179139789
quote:
1s.gif Op zondag 13 mei 2018 14:59 schreef WillemfromtheBlock het volgende:

[..]

Dus zelfs een woning in Lewenborg of Beijum hoef je niet per definitie af te schrijven?

Wat voor mij van primair belang is zijn overigens de huizenprijzen en de verkoopbaarheid en eventueel de verhuurbaarheid indien ik besluit om na mijn afstuderen niet langer zelf in Groningen te blijven wonen maar de woning die ik er nu wil gaan kopen wel te blijven verhuren aan studenten bijvoorbeeld.

Mijn eigen woongenot is in deze context van minder groot belang.
Ik vind het maar een raar verhaal. Volgens mij speld je ons maar wat op de mouw over studieplannen en hoe je inmiddels al diverse huizen denkt te kunnen gaan kopen.
The love you take is equal to the love you make.
pi_179145221
quote:
1s.gif Op zondag 13 mei 2018 20:00 schreef WillemfromtheBlock het volgende:

[..]

Ik wil op dit moment niet te veel in detail treden hierover maar ik kan u wel vertellen dat ik geen eigen bemiddelen ga aanwenden voor de aanschaf van een woning in Groningen.

Ik ben namelijk in de positie dat ik een woning aan kan schaffen om die vervolgens te verhuren maar doe dat liever in een regio waarmee ik bekend ben.

Ik wil daarnaast een woning kopen voor mezelf los daarvan. Of die woning die ik voor mezelf wil gaan kopen nu in Tilburg ligt of in Groningen doet er volgens mij niet echt toe zolang de desbetreffende woning zijn waarde behoud of stijgt in waarde en het eenvoudig is om de woning zodra ik dat wil te gaan verkopen of verhuren.

Overigens is het bij aanschaf van een woning met meerdere kamers mogelijk om de reservekamers te verhuren hetgeen je rendement ten goede komt.

In welke stad heeft u zelf gestudeerd overigens als ik vragen mag?
Ik geloof er geen bal meer van.
Je hebt eigen vermogen en je hebt vreemd vermogen, oftewel een lening. Als je geen eigen vermogen gebruikt, dan is het dus een lening. Van de bank krijg je in zo'n gevalletje niets, dus komt het van paps en mams (ooms en tantes, whatever, vind je mooi zo'n anglicisme). Als ik m'n eigen geld voor iets niet zou willen gebruiken dan zou ik dat helemaal nooit doen met geleend geld en helemaal niet met geld geleend van mijn familie.

Maar bon (gallicisme), waardebehoud of waardestijging kan niemand je beloven, vooral in de huidige bubbel. Snel verkopen ook niet. Toen ik 18 was, was ik met andere dingen bezig dan hospita spelen voor mijn huisgenoot. Al krijg je voor 120k moeilijk iets dat je zou kunnen delen met anderen, hooguit met je partner.

En op je vraag: Maastricht, Londen, Singapore en Helsinki.
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
pi_179224172
Waarom zou je in godsnaam een huis gaan kopen?
pi_179224504
quote:
0s.gif Op zondag 13 mei 2018 14:25 schreef WillemfromtheBlock het volgende:

[..]

[..]

Dit is toch meer dan prima of zie ik nu iets over het hoofd?
Wat je over hoofd ziet hier, is dat de woning al door een ander gekocht is.....
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')