abonnement bol.com Unibet Coolblue
  Moderator vrijdag 11 mei 2018 @ 08:41:45 #1
8781 crew  Frutsel
pi_179083195


quote:
Indonesische vulkaan Merapi op uitbarsten

JAKARTA - De Indonesische autoriteiten hebben mensen die vlak bij de vulkaan Merapi wonen opdracht gegeven hun huizen te verlaten omdat rekening moet worden gehouden met een gevaarlijke uitbarsting. De bijna 3000 meter hoge berg op het dicht bevolkte eiland Java stoot as en stoom uit. Het vliegveld van Jogjakarta is uit voorzorg gesloten.

De rampenbestrijdingsdienst heeft de bevolking in een straal van 5 kilometer rond de Merapi geadviseerd een goed heenkomen te zoeken. Een woordvoerder zei vrijdag dat 120 toeristen die een trektocht maakten op de berg in veiligheid zijn gebracht. In de regio is nog niet de hoogste staat van paraatheid uitgeroepen.

De Merapi is een van de actiefste vulkanen in Indonesië. In 2010 kwamen door een eruptie meer dan 350 mensen om.
quote:
Mount Merapi erupts, residents told to evacuate

Mount Merapi in Central Java experienced on Friday what disaster mitigation officials called a phreatic eruption, a phenomenon caused by the heating and expansion of groundwater.

The Sleman Regional Disaster Mitigation Agency (BPBD) in Yogyakarta has instructed residents and visitors within a 5-kilometer radius of Merapi to evacuate the area.

The phreatic eruption occurred at 7:32 a.m. on Friday, spewing volcanic ash into the sky, according to National Disaster Mitigation Agency (BNPB) spokesman Sutopo Purwo Nugroho.

Disaster mitigation officials have yet to comment on injuries and damages caused by the eruption, which may affect residents in two provinces, Yogyakarta and Central Java.

"We are calling on residents to remain calm," Sutopo said.

The Volcanology and Geological Disaster Mitigation Center (PVMBG) assured that Merapi’s status remains "normal", and that the agency would continue to monitor the eruption, Sutopo said.

The eruption also caused minor tremors felt by people in surrounding cities, including in Surakarta, Boyolali and Klaten. (evi)

Wil je meer weten over actuele vulkaanuitbarstingen of eens terug kijken in het topic van 2010? Kijk dan ook eens hier
WKN / Uitbarsting vulkaan Merapi: Dodental boven de 300
WKN / [Vulkanen] The ring of fire #7: Gaia's hete inborst

Hopelijk niet weer zo'n drama als in 2010. Blijft toch één van de gevaarlijkste vulkanen van Indonesië.
  vrijdag 11 mei 2018 @ 10:39:32 #2
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_179084620
Bruut
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_179084640
Ligt het aan mij of barsten er veel vulkanen uit de laatste tijd? :@
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_179091516
quote:
7s.gif Op vrijdag 11 mei 2018 10:40 schreef Geralt het volgende:
Ligt het aan mij of barsten er veel vulkanen uit de laatste tijd? :@
Dat idee krijg ik ook. Die ring of fire is toch wel iets wat angst in zal boezemen als je daar woont.

Op het strand van Phuket bleef ik toch steeds een beetje angstig naar de zee kijken. Pas achteraf hoorde ik dat het tsunami alarm systeem het niet deed door achterstallig onderhoud. Terwijl dat het enige was wat mij een veilig gevoel gaf.

Hopen dat alle activiteiten niet een inleiding blijken te zijn van een nieuwe klapper.
  vrijdag 11 mei 2018 @ 17:44:04 #6
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_179091609
quote:
7s.gif Op vrijdag 11 mei 2018 10:40 schreef Geralt het volgende:
Ligt het aan mij of barsten er veel vulkanen uit de laatste tijd? :@
Of krijgen ze wat meer aandacht in het nieuws?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 11 mei 2018 @ 17:51:09 #7
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_179091716
quote:
7s.gif Op vrijdag 11 mei 2018 10:40 schreef Geralt het volgende:
Ligt het aan mij of barsten er veel vulkanen uit de laatste tijd? :@
Mijn oma kwam daar vandaan. Die had altijd allemaal horrorverhalen over vulkanen, aardbevingen en boze geesten toen ik klein was. :P

Geregeld raak daaro: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Merapi
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')