bonke | vrijdag 11 mei 2018 @ 08:19 |
De kleine dingetjes in je werk die je eigenlijk niet wist. Zoals: een seegering heeft eigenlijk een onder en een bovenkant. Als je hem bv verkeerd om je as of in je gat legt dan heb je kans dat je tang uit de gaatjes glijd tijden het verwijderen, die gaatjes zijn namelijk een beetje conisch ( bij hele kleine seegeringetjes is dit trouwens lastig om te zien ) Leg nooit bovenop een sluitring een veerring ( je ziet het vaak genoeg ) want je haalt dan het hele effect van een veerring weg Een moer heeft eigenlijk ook twee kanten. De kant met de tekst erop is eigenlijk de onderkant. Op geverfde oppervlaktes heeft die een beetje het effect als een veerring. Een ronde buis bovenop een andere buis lassen kan lastig zijn vanwege de kier die je hebt. Als je van de buis op de kopse kant 2x de helft eraf zaagt onder een hoek van een graad of 30 dan kan je de buis daarna zo goed als kierloos bovenop de andere buis lassen. Meer tips altijd handig | |
Woelwater | vrijdag 11 mei 2018 @ 08:47 |
Zo heb ik het wel geleerd anders. Zelfs wikipedia vind het ok om te doen. https://nl.wikipedia.org/(...)bruik_van_veerringen | |
bonke | vrijdag 11 mei 2018 @ 09:10 |
bij juist gebruik van een veerring is het juist de bedoeling dat het materiaal onder de veerring beschadigt word die tandjes zitten er niet voor niks, wil je niks beschadigen, gebruik dan plaatringen met een borgmoer | |
Woelwater | vrijdag 11 mei 2018 @ 09:26 |
Denk eigenlijk eerder dat het bedoeld is om de verbinding onder spanning te houden. Zelfs de fabrikant zegt dat: https://eshop.wurth.nl/Ve(...)44312.sku/nl/NL/EUR/ Goede tip, maar voor mij valt het gewoon onder "knoeien" om een veerring zonder sluitring te plaatsen. Net als een moer draaien op een gelakt oppervlak zonder ring ertussen, dan beschadig je bij het aandraaien de verf al. | |
kanovinnie | vrijdag 11 mei 2018 @ 09:46 |
heb je het over een tandveerring of een gewone veerring? | |
kanovinnie | vrijdag 11 mei 2018 @ 09:47 |
En dat van die buizen snap ik niet | |
bonke | vrijdag 11 mei 2018 @ 09:57 |
eigenlijk alles maar wat woel zegt klinkt ook aannemelijk | |
kanovinnie | zaterdag 12 mei 2018 @ 06:49 |
En die opmerking van de seegerring en moer zijn imo ook niet waar. Toptips zeg! | |
bluemoon23 | zaterdag 12 mei 2018 @ 09:25 |
Als ik een fitter/flensmonteur zie die de moeren van studbolts monteerd met de tekst naar onderen, dan mag hij ze fijn weer loshalen en omdraaien.... | |
sijs | maandag 14 mei 2018 @ 20:11 |
ok de functie van een veerring - of hij nu twee tandjes of veel tandjes heeft- door het aandraaien van de moer 'bijten' de tandjes zich vast in het onderliggende materiaal en de moer, dat zekert de moer tegen losdraaien Bij het losdraaien breken die tandjes af, vandaar dat je altijd een nieuwe veerring moet gebruiken gebruik je nu een of twee carrosserieringen, dan 'zeker je op een losdraaiend opervlak, nl de carroseriering en heeft de veerring als borging dus geen enkel effect, als je onderlegringen of carroserieringen gebruikt, dan moet je (zelf)borgende moeren gebruiken (MTS wtb leraar techniek 1978) |