quote:Op donderdag 15 november 2018 19:24 schreef Jonmen het volgende:
Nog een dikke 2 uur te gaan!
Hopelijk mooie beelden!
Liftoff 21:45. Stream zal rond 21:30 beginnenquote:
Wanneer?quote:Op donderdag 15 november 2018 20:14 schreef Nikonlover het volgende:
We hebben nog 4 andere lanceringen dit jaar Eerstvolgende al op 19 november. 2019 gaan we goed beginnen met een Crew Dragon en een Falcon Heavy
Die van de 19de vertrekt vanuit LA!quote:Op donderdag 15 november 2018 20:14 schreef Nikonlover het volgende:
We hebben nog 4 andere lanceringen dit jaar Eerstvolgende al op 19 november. 2019 gaan we goed beginnen met een Crew Dragon en een Falcon Heavy
Yeah! Lanceringen vanaf Vandenberg zijn het tofst!quote:Op donderdag 15 november 2018 20:42 schreef Jonmen het volgende:
[..]
Die van de 19de vertrekt vanuit LA!
Dus dan zien we Mr. Stevens nog een keer in actie. En volgens het laatste nieuws, vertrekt Mr. Stevens daarna naar de Oostkust voor in December nog een 2tal pogingen te doen in 2018.
Ze zijn afgelopen maanden een paar keer bezig geweest met oefeningen, dus ik hoop dat het ze nog gaat lukken dit jaar
Hij zal wel via het panamakanaal gaan geloof ik. Armen zullen afgebroken worden, over land worden vervoerd. Dit zal het gemakkelijkste zijn.quote:Op donderdag 15 november 2018 20:57 schreef Nikonlover het volgende:
[..]
Yeah! Lanceringen vanaf Vandenberg zijn het tofst!
Gaat ie serieus naar Florida? Hoe gaat ie varen dan, is er ergens een kanaal van Cali naar de Golf van Mexico? Is anders een teringeind varen volgens mij. Ik dacht trouwens dat er voor de oostkust een tweede mr steven in aanbouw was, maar dat kan ik mis hebben.
Oohja, het Panamakanaal.quote:Op donderdag 15 november 2018 21:17 schreef Jonmen het volgende:
[..]
Hij zal wel via het panamakanaal gaan geloof ik. Armen zullen afgebroken worden, over land worden vervoerd. Dit zal het gemakkelijkste zijn.
https://eu.floridatoday.c(...)anaveral/1998666002/
Zolang het fairing vangen niet lukt, denk ik niet dat ze met een 2de zullen beginnen
Eerst zien wat ze allemaal nodig hebben (mss meer snelheid, dedicated achteruit motor, wendbaarheid etc.)
quote:
Vliegjequote:
Jaquote:
Het coole is dat SpaceX hier zelf mee afkomt.quote:
Iets te groot voor een vliegje Afval wat is vrijgekomen bij het loskoppelen ofzo denk ik? Is te zien vanaf T+6:02. Ging echt rakelings langs stage 1. Lijkt mij best gevaarlijkquote:
Is blijkbaar iets dat aan de motoren vasthing (ijs of een stuk debris).quote:Op donderdag 15 november 2018 22:09 schreef Nikonlover het volgende:
[..]
Iets te groot voor een vliegje Afval wat is vrijgekomen bij het loskoppelen ofzo denk ik? Is te zien vanaf T+6:02. Ging echt rakelings langs stage 1. Lijkt mij best gevaarlijk
[ afbeelding ]
Dank voor t filmpje! Na een paar keer kijken komt t idd van de motoren lijkt wel jaquote:Op donderdag 15 november 2018 22:14 schreef Jonmen het volgende:
[..]
Is blijkbaar iets dat aan de motoren vasthing (ijs of een stuk debris).
https://i.gyazo.com/c4acc05d3db85cccf3970c1aef74b6cf.mp4
quote:Amerikaans ruimtevaartbedrijf SpaceX mag 12.000 satellieten in de ruimte brengen
Het Amerikaanse ruimtevaartbedrijf SpaceX heeft van de Amerikaanse federale autoriteiten toestemming gekregen om in de jaren twintig een constellatie van 11.943 satellieten in de ruimte te brengen voor wereldwijde internettoegang aan hoog debiet.
Ter vergelijking: sinds de Sovjetrussische Spoetnik in 1957 heeft de mensheid iets meer dan achtduizend objecten de ruimte ingeschoten, zo berekende het Ruimtevaartbureau van de Verenigde Naties. Het telt er nu nog 4.880, maar volgens het Amerikaanse leger zijn er minder dan 2.000 nog actief. De constellatie van SpaceX zal het aantal meervoudig opdrijven. En dan zijn er nog concurrerende projecten van andere bedrijven zoals OneWeb dat 900 satellieten voorziet.
De federale communicatiecommissie FCC liet weten dat zij de lancering van 7.518 kunstmanen door SpaceX heeft goedgekeurd, na in maart al het licht op groen voor 4.425 andere stuks te hebben gezet. Hiervan is nog geen enkel exemplaar gelanceerd. Het bedrijf van Elon Musk heeft zes jaar tijd om de helft van het pakket in de ruimte te brengen en negen jaar voor het geheel.
SpaceX wil die satellieten in een zeer lage baan opereren: een hoogte tussen 335 en 346 km, of onder de baan van het Internationaal Ruimtestation dat op ongeveer 400 km hoogte rond onze planeet wentelt. Probleem is dat een zo lage baan aanhouden moeilijk is en dat kleine satellieten een korte levensduur, enkele jaren, hebben. De FCC liet nog andere bedrijven toe honderden kunstmanen te lanceren: Kepler (140), Telesat (117) en LeoSat (78).
https://www.hln.be/wetens(...)te-brengen~a904ee0c/
Binnenkort kunnen we de 3e herlancering gaan meemaken van een F9quote:SpaceX stelt lancering hergebruikte Falcon 9 met Nederlandse satelliet uit
SpaceX heeft de lancering van de Falcon 9-raket, die onder andere een Nederlandse satelliet zou meenemen, uitgesteld. Het ruimtevaartbedrijf wil extra inspecties uitvoeren. Bij de lancering wordt voor het eerst een rakettrap voor de derde keer gebruikt.
Op Twitter zegt SpaceX een nieuwe lanceerdatum bekend te zullen maken nadat de inspecties zijn uitgevoerd. De Nederlandse start-up Hiber, die een satelliet meestuurt met de lancering, laat in een e-mail weten dat het uitstel vermoedelijk drie tot zes dagen is. De lancering was gepland voor maandag 19.32 uur Nederlandse tijd.
Voor de lancering is SpaceX van plan om een rakettrap te gebruiken die al twee keer eerder is gebruikt. Het is voor het eerst dat het ruimtevaartbedrijf van Elon Musk een booster voor de derde keer lanceert. Misschien hebben de extra controles daarmee te maken, al geeft SpaceX geen details over de inspecties die het wil uitvoeren.
De rakettrap die zal worden gebruikt, werd in mei dit jaar ingezet om een communicatiesatelliet voor de regering van Bangladesh te lanceren. In augustus werd de booster gebruikt voor de lancering van een satelliet voor PT Telekom Indonesia. De lancering die nu is uitgesteld, is een zogenaamde rideshare-missie, de Smallsat Express, om in totaal 64 kleine satellieten te lanceren.
Het Nederlandse Hiber stuurt zijn eerste nanosatelliet mee voor het Hiberband-netwerk. Dat lpgan, ofwel low power global area network, bestaat uit nanosatellieten op een hoogte van 600km die voor wereldwijde dekking moeten zorgen.
Is de levensduur korter omdat ze meer brandstof gebruiken voor koerscorrecties?quote:Op vrijdag 16 november 2018 18:41 schreef Nikonlover het volgende:
Probleem is dat een zo lage baan aanhouden moeilijk is en dat kleine satellieten een korte levensduur, enkele jaren, hebben
Ik vermoed dat het te maken heeft met luchtweerstand die wrijving en dus energieverlies(terugval naar aarde) oplevert.quote:Op maandag 19 november 2018 11:59 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
Is de levensduur korter omdat ze meer brandstof gebruiken voor koerscorrecties?
Is het dan goedkoper om ze hoger te laten vliegen/zweven? Of is dat dan weer zoveel duurder dat ze beter elk X jaar nieuwe laagvliegende lanceren?
quote:Atmospheric Drag on Satellites
Spacecraft in LEO experience periods of increased drag that causes them to
speed-up, lose altitude and finally reenter the atmosphere. Short-term drag effects are generally felt by spacecraft <1,000 km altitude in an atmospheric region called the thermosphere.
Drag increase is well correlated with solar Ultraviolet (UV) output, and atmospheric heating
that occurs during geomagnetic storms. Recently lower atmospheric tidal effects have been
modeled in satellite drag response.
Het continu wijzigen en tweaken van ontwerpen terwijl delen van de raket waarschijnlijk al gemaakt worden door SpaceX is iets dat nogal ongebruikelijk is in de ruimtevaart industrie. Ben benieuwd wat het contra-intuďtief nieuw ontwerp voor radicale verandering brengt.quote:Elon Musk hint op 'radicale verandering' bij Big Falcon Rocket
Elon Musk, de oprichter van SpaceX, heeft op Twitter laten weten dat er een 'radicale verandering' aan zit te komen bij de Big Falcon Rocket. Deze reusachtige raket is op dit moment in ontwikkeling en moet in zijn geheel herbruikbaar worden.
Musk meldt op Twitter alleen dat er sprake is van een nieuw ontwerp waarover hij erg enthousiast is. Hij omschrijft het als 'heerlijk contra-intuďtief'. Als antwoord op een vraag van een gebruiker of het ontwerp van de Big Falcon Rocket weer is veranderd of dat hij enkel sprak over het recentste ontwerp, zegt Musk dat er sprake is van een 'radicale verandering'. De SpaceX-topman gaf geen details over wat deze verandering precies inhoudt.
Het zou niet de eerste keer zijn dat het ontwerp wordt aangepast. Zo werd in september duidelijk dat SpaceX de BFR gaat inzetten voor de voor 2023 geplande toeristenvlucht om de maan en dat onder meer de motorenconfiguratie van de tweede trap van de raket was gewijzigd. Die bestaat nu uit zeven gelijke Raptor-motoren in plaats van de eerdere configuratie met twee verschillende motoren. Verder werd het ruimtevaartuig verlengd en zijn bijvoorbeeld canards toegevoegd, kleine vleugeltjes aan de voorkant van het ruimtevaartuig.
Elon Musk meldt ook dat SpaceX niet langer van plan is om ook de tweede rakettrap van de Falcon 9 geschikt te maken voor hergebruik. Het bedrijf laat de eerste rakettrappen van de Falcon 9-raketten steeds verticaal landen en intact terugkeren naar de aarde, zodat ze kunnen worden hergebruikt voor nieuwe lanceringen. Binnenkort volgt de eerste Falcon 9-lancering met een eerste rakettrap die al twee keer eerder is gebruikt.
In plaats van het volledig herbruikmaar maken van de Falcon 9, versnelt SpaceX de plannen voor de Big Falcon Rocket, aldus Musk. De eerste orbitale vlucht van deze 118 meter hoge raket zou in 2020 kunnen plaatsvinden. Volgens de officiële planning is het de bedoeling dat in 2022 alvast twee BFR-schepen richting Mars gaan en dat in 2024 ook astronauten naar de rode planeet vliegen. Het lijkt er echter op dat dat schema met twee jaar wordt opgeschoven. De genoemde radicale wijziging van het ontwerp kan het schema eventueel ook nog beďnvloeden.
twitter:
Bij Elon is dat heel gebruikelijk :-)quote:Op maandag 19 november 2018 13:06 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Het continu wijzigen en tweaken van ontwerpen terwijl delen van de raket waarschijnlijk al gemaakt worden door SpaceX is iets dat nogal ongebruikelijk is in de ruimtevaart industrie. Ben benieuwd wat het contra-intuďtief nieuw ontwerp voor radicale verandering brengt.
twitter:flatoday_jdean twitterde op woensdag 21-11-2018 om 16:22:18 NASA, SpaceX targeting Jan. 7 for uncrewed Demo-1 test flight of Crew Dragon from KSC's pad 39A to the ISS. reageer retweet
quote:Op woensdag 21 november 2018 20:26 schreef Jonmen het volgende:twitter:flatoday_jdean twitterde op woensdag 21-11-2018 om 16:22:18 NASA, SpaceX targeting Jan. 7 for uncrewed Demo-1 test flight of Crew Dragon from KSC's pad 39A to the ISS. reageer retweet
Woei!!!!!!!!!!!!!! Aftellen maarquote:Op woensdag 21 november 2018 20:26 schreef Jonmen het volgende:twitter:flatoday_jdean twitterde op woensdag 21-11-2018 om 16:22:18 NASA, SpaceX targeting Jan. 7 for uncrewed Demo-1 test flight of Crew Dragon from KSC's pad 39A to the ISS. reageer retweet
twitter:TGMetsFan98 twitterde op donderdag 22-11-2018 om 02:44:16 A new FCC permit suggests SpaceX is making progress towards Starship hop tests in South Texas. Here is the permit: https://t.co/uZrPMfyPpEAnd here is the associated "exhibits list," shown below: https://t.co/TABFtEqmnl. https://t.co/xBRtP0K4Vg reageer retweet
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |