abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 10 mei 2018 @ 11:55:52 #26
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_179060240
quote:
0s.gif Op donderdag 10 mei 2018 11:43 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

China.
Ik snap niet wat je bedoelt. Volgens mij is meer dan 90% van de Chinese bevolking religieus.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  donderdag 10 mei 2018 @ 11:57:31 #27
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_179060272
quote:
0s.gif Op donderdag 10 mei 2018 11:55 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

Ja, leuk verhaal.
Ja, leuk, he? :)
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  donderdag 10 mei 2018 @ 12:00:18 #28
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_179060321
quote:
0s.gif Op donderdag 10 mei 2018 11:57 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Ja, leuk, he? :)
Ik zie dit nietszeggende kutantwoord maar als erkenning dat je bewering onjuist was.
pi_179060329
quote:
0s.gif Op donderdag 10 mei 2018 11:55 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Ik snap niet wat je bedoelt. Volgens mij is meer dan 90% van de Chinese bevolking religieus.
https://en.wikipedia.org/wiki/State_atheism
pi_179060380
quote:
0s.gif Op donderdag 10 mei 2018 11:21 schreef marc0871 het volgende:

[..]

Aan de andere kant zou je dan ook moeten stellen dat het niet goed is dat je een religie wordt opgedrongen door de overheid of de samenleving.
Dat is zeker ook zo. Ook hier in Nederland gebeurd dat helaas. Ik ben zelf opgegroeid in een dorp waar alleen een christelijke basisschool was. Idioot dat je dat soort dingen moet leren/doen eigenlijk op zo'n jonge leeftijd. Zonde van mijn tijd (gelukkig heeft het mijn gedachte nooit aangetast).
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
  donderdag 10 mei 2018 @ 12:24:21 #31
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_179060688
quote:
14s.gif Op donderdag 10 mei 2018 11:43 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Daar dachten de Sovjets anders over.
Leg jij eens even uit hoe atheisme een levensfilosofie is.

Ik ben benieuwd naar je ongetwijfeld spartelende antwoord.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
  donderdag 10 mei 2018 @ 12:25:27 #32
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_179060706
quote:
7s.gif Op donderdag 10 mei 2018 12:24 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Leg jij eens even uit hoe atheisme een levensfilosofie is.

Ik ben benieuwd naar je ongetwijfeld spartelende antwoord.
Die opmerking ging over dit gedeelte van de bewering:

quote:
die je anderen probeert op te leggen.
  donderdag 10 mei 2018 @ 12:33:17 #33
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_179060841
quote:
0s.gif Op donderdag 10 mei 2018 12:25 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Die opmerking ging over dit gedeelte van de bewering:

[..]

Nog steeds twijfelachtig. Hoe kan je technisch gezien atheisme aan iemand opleggen? Atheisme is een statement betreffende wat je gelooft.

Je kan niet kiezen iets te geloven, je gelooft iets of je gelooft iets niet. En je kan dus ook niet iemand dwingen iets te geloven. Het enige wat je kan doen is mensen vertellen wat ze moeten geloven met als gevolg dat ze tegen je gaan liegen. Maar zelfs dat lijkt niks te helpen aangezien na de val van de USSR Rusland direct weer overging in het grootste orthodox christelijke land ter wereld. Naadloos.

Het communisme van Stalin duldde geen andere god naast stalin dus je zou zelfs kunnen stellen dat wat opgelegd werd een vorm van theisme is. Aangezien het doel was Stalin goddelijke krachten toe te kennen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Stalin%27s_cult_of_personality
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_179061054
Uiteindelijk, in the very end, zal het gezond verstand zegevieren. Er zullen wel eerst nog heel veel slachtoffers moeten vallen. Wij maken het niet meer mee.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  donderdag 10 mei 2018 @ 12:45:18 #35
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_179061057
quote:
10s.gif Op donderdag 10 mei 2018 12:33 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Nog steeds twijfelachtig. Hoe kan je technisch gezien atheisme aan iemand opleggen? Atheisme is een statement betreffende wat je gelooft.
Dat is theïsme ook. Kun je dat dan ook niet aan mensen opleggen?
quote:
Je kan niet kiezen iets te geloven, je gelooft iets of je gelooft iets niet. En je kan dus ook niet iemand dwingen iets te geloven. Het enige wat je kan doen is mensen vertellen wat ze moeten geloven met als gevolg dat ze tegen je gaan liegen. Maar zelfs dat lijkt niks te helpen aangezien na de val van de USSR Rusland direct weer overging in het grootste orthodox christelijke land ter wereld. Naadloos.
Dan kun je ook geen religie opdringen. Je kunt alleen vertellen wat ze moeten geloven, met als gevolg dat ze tegen je gaan liegen. We weten allebei dat dat in praktijk niet zo werkt.
quote:
Het communisme van Stalin duldde geen andere god naast stalin dus je zou zelfs kunnen stellen dat wat opgelegd werd een vorm van theisme is. Aangezien het doel was Stalin goddelijke krachten toe te kennen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Stalin%27s_cult_of_personality
Nee, dat is geen vorm van theïsme. Stalin was nog steeds een mens, ook volgens de propaganda. Daarnaast is het propageren van atheïsme al sinds het begin van de Sovjet-Unie een aanwezig geweest.
  donderdag 10 mei 2018 @ 12:49:25 #36
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_179061127
quote:
0s.gif Op donderdag 10 mei 2018 12:45 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Uiteindelijk, in the very end, zal het gezond verstand zegevieren. Er zullen wel eerst nog heel veel slachtoffers moeten vallen. Wij maken het niet meer mee.
Het is wat dat betreft leuk dat de BBC een piece doet over de verhalen enkele atheisten. Zo kan je ze in elk overwegend religieus land wel vinden. Ik kan niet zo goed in het artikel iets vinden om de claim te ondersteunen dat atheisme echt 'on the rise' is qua cijfers. Dat soort dingen kosten trouwens generaties.

We vinden west-europa al goddeloos na de verlichting maar de UK en Nederland zijn pas de laatste 2 generaties echt overwegend verdwenen uit de kerk. Dat is dus nagenoeg 200 tot 250 jaar na een grote intellectuele omwenteling.

Die lange lange weg moet dus nog bewandeld worden door het midden oosten en god mag weten of ze überhaupt in het begin van die lift zitten.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
  donderdag 10 mei 2018 @ 12:49:29 #37
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_179061130
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  donderdag 10 mei 2018 @ 12:55:10 #38
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_179061251
quote:
0s.gif Op donderdag 10 mei 2018 12:45 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Dat is theïsme ook. Kun je dat dan ook niet aan mensen opleggen?
[..]

Dan kun je ook geen religie opdringen. Je kunt alleen vertellen wat ze moeten geloven, met als gevolg dat ze tegen je gaan liegen. We weten allebei dat dat in praktijk niet zo werkt.
De enige zin waarin je geloof zelve kan opleggen is dat je de "eerste generatie" onder schot kan dwingen te doen alsof ze iets geloven (dus die generatie overtuig je uiteindelijk niet, behalve dan een enkeling hier en daar die er zelf voor kiest in te geloven). En je kan dus via school en andere middelen proberen het voor elkaar te krijgen dat ouders hun kinderen met dit nieuwe geloof opvoeden. Kinderen zijn wat dat betreft kneedbaar.

Maar zelfs in de sovjetunie was hier geen sprake van. Zoals ik al aangaf. Het ging gewoon onverminderd door met orthodox christendom.

quote:
[..]

Nee, dat is geen vorm van theïsme. Stalin was nog steeds een mens, ook volgens de propaganda. Daarnaast is het propageren van atheïsme al sinds het begin van de Sovjet-Unie een aanwezig geweest.
Waarom zou dat geen theisme zijn? Er werden goddelijke kwaliteiten aan stalin toegekend. Net zoals men goddelijke kwaliteiten aan jezus toekende. Jezus is niet god? Oh.

Het christendom was een bedreiging voor een totalitair regime, maar theisme an sich niet. Als het maar de juiste vorm van theisme is.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
  donderdag 10 mei 2018 @ 12:55:38 #39
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_179061260
quote:
0s.gif Op donderdag 10 mei 2018 12:00 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

Ik zie dit nietszeggende kutantwoord maar als erkenning dat je bewering onjuist was.
Eigenlijk ben je gewoon een ontzettende eikel. :)

Er zijn dictators die hun bevolking iets proberen op te leggen (zoals in China of de Sovjet Unie), maar een atheist, in tegenstelling tot een religekkie, zal het in de basis aan zijn of haar anus oxideren wat iemand anders voor levensfilosofie aanhangt.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  donderdag 10 mei 2018 @ 12:56:05 #40
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_179061269


[ Bericht 100% gewijzigd door Captain_Jack_Sparrow op 10-05-2018 12:56:16 ]
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  donderdag 10 mei 2018 @ 12:57:51 #41
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_179061302
quote:
En daarmee dus ook mijn punt inderdaad.

70-80 jaar "staats-atheisme" in de sovjectunie. Wat is het resultaat? nagenoeg 90% orthodox christendom

70-80 jaar communisme in china. Wat is het resultaat? Volksreligies + boeddhisme vieren hoogtij.

Mensen zijn hardnekkig as fuck. Je kan niet je pipa op iemand mikken en verwachten dat ze dan maar even je religie over gaan nemen of hun huidige religie laten vallen. Ook al knikken ze angstvallig "ja" als je bevestiging zoekt dat ze braaf zullen geloven wat je wil dat ze geloven.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
  donderdag 10 mei 2018 @ 13:02:37 #42
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_179061403
quote:
7s.gif Op donderdag 10 mei 2018 12:55 schreef SpecialK het volgende:

[..]

De enige zin waarin je geloof zelve kan opleggen is dat je de "eerste generatie" onder schot kan dwingen te doen alsof ze iets geloven (dus die generatie overtuig je uiteindelijk niet, behalve dan een enkeling hier en daar die er zelf voor kiest in te geloven). En je kan dus via school en andere middelen proberen het voor elkaar te krijgen dat ouders hun kinderen met dit nieuwe geloof opvoeden. Kinderen zijn wat dat betreft kneedbaar.

Maar zelfs in de sovjetunie was hier geen sprake van. Zoals ik al aangaf. Het ging gewoon onverminderd door met orthodox christendom.
Tuurlijk is 60 jaar niet genoeg. Als een sprookje al 2000 jaar wordt verteld. Je hebt zeker 5 generaties nodig om religie uit te roeien. Als je dat al zou willen.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_179061411
quote:
0s.gif Op donderdag 10 mei 2018 11:49 schreef Neoheo het volgende:

[..]

Daarom juist, men kiest hier meer bewust voor het geloof dan daar, omdat we hier die vrijheid hebben. Dus kun je niet stellen dat men hier "achterloopt" op wat er gebeurt in hun eigen land. Daar in die landen is het meer traditioneel, alhoewel de afgelopen decennia dat ook aan veranderen is, daar dat men ook bewuster kiest voor het geloof. In Iran en Turkije, en andere landen (zoals Tunesië, Egypte, etc) waren secularisten lange tijd aan de macht en hebben met alle middelen geprobeerd (van onderwijs tot vervolging) de islam te onderdrukken/hervormen, wat een averechtse effect had.
Die landen zijn al 1400 streng islamitisch. Sterker nog, het islamisme verspreid zich over de wereld. Landen als Indonesie en Bangladesh zijn helaas dat zwarte gat van islamisme in gezogen. Je ziet ook islamisering in landen als Nederland en Zweden. Laten we hopen dat de bron van die religie/totaalsysteem een keer de andere kant bewandelt. Maar dat is aan de mensen daar.

Amerika vind ik wel een goed voorbeeld hoe het kan. Moslims hebben alle vrijheid onder de grondwet, maar atheisten evengoed. Een level playing field, zonder dat de ene groep de andere kan onderdrukken.
  donderdag 10 mei 2018 @ 13:03:33 #44
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_179061422
quote:
7s.gif Op donderdag 10 mei 2018 12:57 schreef SpecialK het volgende:

En daarmee dus ook mijn punt inderdaad.
Welk punt was dat? Dat atheisten hun filosofie proberen te pushen?
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  donderdag 10 mei 2018 @ 13:04:53 #45
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_179061449
quote:
0s.gif Op donderdag 10 mei 2018 13:03 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Welk punt was dat? Dat atheisten hun filosofie proberen te pushen?
Dat atheisme een positie van geloof is en dat dat inherent niet te "pushen" is.

Zijn er atheisten geweest die voor wat voor reden dan ook a-relaxed waren? Sure. Dus?
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
  donderdag 10 mei 2018 @ 13:06:09 #46
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_179061476
quote:
7s.gif Op donderdag 10 mei 2018 12:55 schreef SpecialK het volgende:

[..]

De enige zin waarin je geloof zelve kan opleggen is dat je de "eerste generatie" onder schot kan dwingen te doen alsof ze iets geloven (dus die generatie overtuig je uiteindelijk niet, behalve dan een enkeling hier en daar die er zelf voor kiest in te geloven). En je kan dus via school en andere middelen proberen het voor elkaar te krijgen dat ouders hun kinderen met dit nieuwe geloof opvoeden. Kinderen zijn wat dat betreft kneedbaar.

Maar zelfs in de sovjetunie was hier geen sprake van. Zoals ik al aangaf. Het ging gewoon onverminderd door met orthodox christendom.
Geeft het feit dat er in Iran mensen onverminderd doorgaan met hun christendom en jodendom dan ook aan dat daar de islam niet opgedrongen wordt? Volgens mij kun je prima zeggen dat een religie/atheïsme opgelegd wordt als dat niet 100% succesvol is, en als het gebeurt op andere manieren dan repressie - die onder de Sovjet-Unie wel degelijk plaatsvond.
quote:
[..]

Waarom zou dat geen theisme zijn? Er werden goddelijke kwaliteiten aan stalin toegekend. Net zoals men goddelijke kwaliteiten aan jezus toekende. Jezus is niet god? Oh.
Jezus is wel een god, maar niet omdat hij goddelijke kwaliteiten heeft.
quote:
Het christendom was een bedreiging voor een totalitair regime, maar theisme an sich niet. Als het maar de juiste vorm van theisme is.
Marx noemde religie de opium van het volk, en Lenin heeft die uitspraak nog eens bekrachtigd. Het gaat dus niet alleen over het christendom.
  donderdag 10 mei 2018 @ 13:07:02 #47
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_179061492
quote:
7s.gif Op donderdag 10 mei 2018 13:04 schreef SpecialK het volgende:

Dat atheisme een positie van geloof is en dat dat inherent niet te "pushen" is.
Geloof is niet te pushen? Really? :)

En hoe zit het dan met al die miljarden kinderen die elke dag gehersenspoeld worden door hun ouders? Hmmm?
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  donderdag 10 mei 2018 @ 13:07:22 #48
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_179061497
quote:
0s.gif Op donderdag 10 mei 2018 12:55 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Eigenlijk ben je gewoon een ontzettende eikel. :)

Er zijn dictators die hun bevolking iets proberen op te leggen (zoals in China of de Sovjet Unie), maar een atheist, in tegenstelling tot een religekkie, zal het in de basis aan zijn of haar anus oxideren wat iemand anders voor levensfilosofie aanhangt.
Een theïst zal het, in tegenstelling tot een athegekkie, in de basis aan zijn of haar anus oxideren wat iemand anders voor levensfilosofie aanhangt.
  donderdag 10 mei 2018 @ 13:09:28 #49
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_179061528
quote:
0s.gif Op donderdag 10 mei 2018 13:06 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Geeft het feit dat er in Iran mensen onverminderd doorgaan met hun christendom en jodendom dan ook aan dat daar de islam niet opgedrongen wordt? Volgens mij kun je prima zeggen dat een religie/atheïsme opgelegd wordt als dat niet 100% succesvol is, en als het gebeurt op andere manieren dan repressie - die onder de Sovjet-Unie wel degelijk plaatsvond.
"De islam" is een religie. Ofwel een totaal ander dier dan theisme/atheisme. Een ding met sociale structuren, met politieke doeleinden, etc...

Dus ja dat kan je prima opdringen.

Atheisme echter...

quote:
[..]

Jezus is wel een god, maar niet omdat hij goddelijke kwaliteiten heeft.

[..]

Marx noemde religie de opium van het volk, en Lenin heeft die uitspraak nog eens bekrachtigd. Het gaat dus niet alleen over het christendom.
Marx en Lenin zijn ineens de be-all-and-end-all van het communisme? Stalin deed gewoon lekker wat hij binnen de filosofie van het communisme achtte. Het was gewoon slim genoeg om te herkennen dat theisme iets is wat je niet kan uitroeien maar wat je moet gebruiken. Maar hij was niet slim genoeg om zich te beseffen dat mensen van religie veranderen niet zomaar even gebeurt. Waarschijnlijk zag hij op de lange termijn hier iets in.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
  donderdag 10 mei 2018 @ 13:10:11 #50
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_179061540
quote:
0s.gif Op donderdag 10 mei 2018 13:07 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Geloof is niet te pushen? Really? :)

En hoe zit het dan met al die miljarden kinderen die elke dag gehersenspoeld worden door hun ouders? Hmmm?
Als je mijn posts zou lezen in dit topic dan zou je zien dat ik daar op heb gereageerd.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')