abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_179053892
101 redenen om borstvoeding te geven

Borstvoedingsorganisaties:
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
La Leche League
Beide organisaties hebben een GRATIS telefonische informatiedienst.

Handige en betrouwbare sites:
Borstvoeding.com biedt veel informatie over borstvoeding verzorgd door een team van borstvoedingsdeskundigen en moeders met borstvoedingservaring.
Het Borstvoedingsforum is een initiatief van de Samenwerkende Borstvoeding Organisaties.
Kellymom.com, breastfeeding and parenting Engelstalige site met zeer uitgebreide informatie.

Medicijnen en borstvoeding
Protocol borstvoeding prematuren

Directe links naar veel voorkomende vragen en problemen:
Het belang van goed aanleggen
Tepelproblemen
Spruw
Spruwbehandeling
Kolven
Bewaren, vervoeren en opwarmen van moedermelk; je kolf schoonhouden
Regeldagen
Verstopte melkkanaaltjes en borstontsteking
Borstontsteking te lijf
Borstvoeding en de wet

Telefoonnummer Avent: 0900 101 101 5

De multidisciplinaire borstvoedingsrichtlijn: http://www.richtlijnborstvoeding.nl/



pi_179054007
DG, hoe was het bij de vk en hoe is het nu met je?

Ik vrees dat ik een borstontsteking te pakken heb. Hele dag al een slap, grieperig gevoel en een harde pijnlijke plek in mijn linkerborst. Net getempt, 39.1 koorts.
Heb de plek gemasseerd en Mars ligt nu weer te drinken aan die borst. Masseren en warm houden is het devies toch? Kan het vanzelf over gaan of moet ik perse iemand raadplegen voor een kuur? En huisarts it is? Of 3 weken post partum toch de gyn of de vk?
pi_179054298
Warm houden, masseren en vooral legen, legen, legen. Eventueel tussendoor extra kolven. Als de harde plek weg is, knap je als het goed is snel weer op. Sterkte, het is echt heel naar. :*
Morgen ben ik vast weer mezelf.
pi_179056143
Normaal drinkt hij 10 minuten kant één gevolgd door circa een kwartier kant twee. Volgende ronde start hij met kant twee enz.

Maar als ik Mars nu steeds links laat starten om die borst te legen, gaat het rechts ook mis of niet?
Ik heb geen kolf (en het gebruik ervan ‘gaat niet goed’ in mijn hoofd). Live voeden gaat goed.
pi_179056330
Dat hoeft niet. Net als dat je niet gelijk een ontsteking krijgt als Mars een keer de ene borst helemaal overslaat. Het belangrijkste is dat de harde plek uit je linkerborst gaat, en dat gaat het snelst en effectiefst door je baby vaker die kant aan te leggen en dan de plek een beetje meemasseren. Krijg je last van de andere kant, stuwing of wat ook, kan je natuurlijk altijd weer die kant even een keer eerst aanleggen. Bij mij was het binnen een dag weer zo soepel dat ik alweer gewoon afwisselend kon aanleggen.

Als kolven niet goed voelt, vooral niet doen! Wat nog wel eens extra wil helpen is eerst de borst warm maken (pak een luier, houd die onder een kraan met fijne temperatuur, die zuigt zich helemaal vol en die vormt zich makkelijk om je borst heen) en dan Mars aanleggen. Houdt je veel last of koorts en wordt het niet snel beter, trek dan inderdaad op tijd aan de bel. Succes, en sterkte. Het is echt naar. :*
Morgen ben ik vast weer mezelf.
  donderdag 10 mei 2018 @ 08:30:44 #6
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_179057340
Zou zelf met de hand kolven eventueel nog een optie voor je zijn Malteser?
Maar hopelijk herstelt het gewoon goed met Nanukes tips, sterkte!
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_179057383
Malteser toen ik een BO had, hielp een elektrische tandenborstel heel erg goed. Ik legde N. ook aan mn andere borst aan, om nog een BO tehen te gaan. En dan kolfde ik met mn handen onder de douch of boven de wasbak die borst leeg. Na 1 dag koorts was het zo goed als weg.

Het is echt heel vervelend, hopelijk ben je er snel vanaf! Als je langer dan 24 uur koorts heb moet je wel een arts raadplegen, dan krijg je antibiotica, houdt er wel reken mee dat je dan spruw kunt krijgen. :*
pi_179057937
quote:
1s.gif Op woensdag 9 mei 2018 23:25 schreef Malteser het volgende:

[..]

Hoe is het nu?
Allereerst beterschap, vervelend van die borstontsteking :{ :*

Omdat mijn productie toch wel uiteindelijk een beetje hetzelfde bleef, besloot ik om de lk nog niet te bellen, En eindelijk heb ik sinds gister domperidon, wat een medicijn _O_ Na 1 tabletje verdubbelde mijn productie en voelen mijn borsten ook weer zoals eerst :) Nu is het nog steeds niet de gewenste hoeveelheid, maar heb wel het gevoel dat ik reservetijd heb gekregen.

Straks maar even weer kroelen met mijn zoon :s)
  donderdag 10 mei 2018 @ 09:46:55 #9
171422 LadyBlack
paint it black
pi_179058186
Malteser, kun je eventueel de lactatiekundige nog bellen of mailen in het kader van nazorg? (jij had een lk geraadpleegd toch in het begin?)

Sterkte ermee!

DG, wat fijn dat de domperidon aan lijkt te slaan! Op naar gewoon fijn voeden ^O^
pi_179082467
Hoe is het nu, Malteser? :*
Morgen ben ik vast weer mezelf.
pi_179082625
quote:
0s.gif Op donderdag 10 mei 2018 03:21 schreef Malteser het volgende:
Normaal drinkt hij 10 minuten kant één gevolgd door circa een kwartier kant twee. Volgende ronde start hij met kant twee enz.

Maar als ik Mars nu steeds links laat starten om die borst te legen, gaat het rechts ook mis of niet?
Ik heb geen kolf (en het gebruik ervan ‘gaat niet goed’ in mijn hoofd). Live voeden gaat goed.
Mocht je er nog eens last van hebben dan zou je ultrageluid behandeling bij de fysio kunnen proberen. Dit doen ze in het mmc of bij b-fysic in jouw regio! Worden erg goede resultaten mee geboekt. Succes!
pi_179082963
DG, wat fijn! Hopelijk zet de goede ontwikkeling nu door.

Dank voor alle tips!

Het gaat beter, koorts is wat gezakt. Harde plek is weg en voelt nu alleen nog aan als een mega-spierpijn-plek.
Had er niet aan gedacht om de lactatiekundige te raadplegen maar heb mijn kraamhulp om advies gevraagd. Zij kwam met dezelfde tips als Nanuke, warmte en leeg laten drinken. En evt wat fysio-tje zegt, behandeling bij de fysio.

Besloten ivm Hemelvaart om voor de warmte en leegdrinken-optie te gaan en dan evt vandaag mijn eigen huisarts benaderen, zodat ik niet naar een vreemde arts op de HAP hoefde.
Maar ik voel me echt al beter dan gisteren dus ik denk dat de huisarts niet nodig is en dat Mars het goed opgelost heeft.
pi_179084712
Dat spierpijn gevoel is herkenbaar Malteser. Ik heb toen flink mijn borst lopen masseren tijdens douchen en voeden op de pijnlijke plek en daarna nog een aantal dagen pijn gehad van dat masseren geloof ik!
Hier ook 1 avond goed ziek ervan geweest, de dag erna ging weer een stuk beter. Hoop dat jij er ook overheen bent nu!
  zondag 13 mei 2018 @ 12:52:33 #14
409579 LuDann
All the way
pi_179130428
Is het nu opgelost Malteser? Wat een pech, hopelijk was het eens maar nooit weer.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 zondag 13 mei 2018 @ 12:58:26 #15
269689 crew  Viv
pi_179130496
quote:
0s.gif Op zondag 13 mei 2018 12:52 schreef LuDann het volgende:
Is het nu opgelost Malteser? Wat een pech, hopelijk was het eens maar nooit weer.
En hoe gaat het bij jouw vriendin?
pi_179131367
quote:
0s.gif Op zondag 13 mei 2018 12:52 schreef LuDann het volgende:
Is het nu opgelost Malteser? Wat een pech, hopelijk was het eens maar nooit weer.
Ja! Alles weer rustig en goed. Dank voor het vragen.

Ik vind dat verslikken zo sneu trouwens. Soms komt er zoveel melk dat Mars het niet zo snel weggedronken krijgt. Dan verslikt hij zich ontzettend, laat los, snakt naar adem, geeft een hele harde paniekgil om dan vervolgens weer aan te happen. Arm ding.

En ik geloof niet dat ik veel verschil merk tussen mijn kunstvoedingkind en mijn borstvoedingkind qua slapen ‘s nachts. Dit exemplaar lijkt ook weer uitgerust met de slaapgenen van papa. Gisteravond 23.00 uur laatste voeding, Mars meldde zich vervolgens pas weer om 5.10 uur. #teamploftiet. Aangezien de ontsteking helemaal weg is, heb ik hem ook niet wakker gemaakt. Wel om 5.10 uur die specifieke borst eerst goed leeg laten drinken.

En verder nog even O+ . Ik had nooit durven hopen dat Mars en ik dit konden samen. Maar in mijn hoofd gaat het goed en Mars groeit als kool. We hebben gewoon een bolle baby! Wij een bol kind, we weten niet wat we meemaken. Zo fijn! Misschien mijn te weinig wegende en te kleine peuter ook maar eens aanleggen.... *grapje
pi_179131517
O+ Zo fijn om dat te lezen Malteser.
Morgen ben ik vast weer mezelf.
pi_179134149
quote:
1s.gif Op zondag 13 mei 2018 14:02 schreef Malteser het volgende:

En ik geloof niet dat ik veel verschil merk tussen mijn kunstvoedingkind en mijn borstvoedingkind qua slapen ‘s nachts. Dit exemplaar lijkt ook weer uitgerust met de slaapgenen van papa. Gisteravond 23.00 uur laatste voeding, Mars meldde zich vervolgens pas weer om 5.10 uur. #teamploftiet. Aangezien de ontsteking helemaal weg is, heb ik hem ook niet wakker gemaakt. Wel om 5.10 uur die specifieke borst eerst goed leeg laten drinken.
fijn dat de borstvoeding zo goed gaat O+

hoe lang mag een pasgeboren baby snachts tussen de voedingen laten? advies wat ik heb gekregen is snachts max 4uur. maar vannacht lag hij nog in coma en werd niet wakker bij het verschonen van de luier. dronk half slapend een paar slokken om vervolgens 2 uur later pas echt wakker te worden. ik had gewoon 2 uur langer kunnen slapen.
  zondag 13 mei 2018 @ 16:28:37 #19
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_179135088
Als ie verder goed drinkt en groeit, zo lang als ie wil, dacht ik.
N heeft met 3 dagen oud al 5,5 uur geslapen en daar zei de kraamhulp niks van.

En wat fijn Malteser! :)

[ Bericht 30% gewijzigd door SaskiaR op 13-05-2018 16:36:15 ]
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_179137878
quote:
0s.gif Op zondag 13 mei 2018 15:51 schreef Elleska het volgende:

[..]

fijn dat de borstvoeding zo goed gaat O+

hoe lang mag een pasgeboren baby snachts tussen de voedingen laten? advies wat ik heb gekregen is snachts max 4uur. maar vannacht lag hij nog in coma en werd niet wakker bij het verschonen van de luier. dronk half slapend een paar slokken om vervolgens 2 uur later pas echt wakker te worden. ik had gewoon 2 uur langer kunnen slapen.
Ik heb meegekregen dat baby’s 1 uur per pond mogen doorslapen in de nacht. Dus als hij/zij 3,5 kilo is mag ie al 7 uur doorslapen in principe. Mijn baby is een enkele keer daar overheen gegaan, maar dat was zeldzaam.
  zondag 13 mei 2018 @ 19:22:00 #21
328503 Jagärtrut
ik ben moe
pi_179138517
Malteser, wat vind ik het fijn om te kiezen dat het zo goed gaat!
pi_179142982
quote:
0s.gif Op zondag 13 mei 2018 15:51 schreef Elleska het volgende:

[..]

fijn dat de borstvoeding zo goed gaat O+

hoe lang mag een pasgeboren baby snachts tussen de voedingen laten? advies wat ik heb gekregen is snachts max 4uur. maar vannacht lag hij nog in coma en werd niet wakker bij het verschonen van de luier. dronk half slapend een paar slokken om vervolgens 2 uur later pas echt wakker te worden. ik had gewoon 2 uur langer kunnen slapen.
Onze kraamhulp gaf ook een uur per pond als advies indien boven geboortegewicht. Mars is sinds vorige week boven geboortegewicht en weegt nu ruim 4 kilo dus ik durf het wel aan om hem het zelf te laten regelen.
Overigens sliep Twix bij 5 weken hele nachten door (die woog minder en kreeg kunstvoeding). Maar die heb ik ook niet meer wakker gemaakt.
  zondag 13 mei 2018 @ 23:18:38 #23
429226 arvensis
Moeder x 3
pi_179144406
Fijn dat het beter met je gaat, Malteser! Dat ‘spierpijngevoel’ is naar, ja. Hopelijk is dat ook snel over!

Jaloers op jullie goede slapers! U. komt ‘s nachts nog steeds een paar keer. En valt het liefst aan de borst in slaap. Eergister sliep hij zelfs de hele nacht met m’n tepel in z’n mond, tepel eruit = huilen. 🤔

Heb laatst via AliExpress een doel aangeschaft voor het voeden. Erg handig, heb hem al vaak gebruikt de afgelopen 2 dagen. Ze hebben ook hele mooie printjes!
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Protège moi de mes désirs.
  maandag 14 mei 2018 @ 08:21:51 #24
409579 LuDann
All the way
pi_179147575
Supergoed Malteser! En wat heerlijk joh, zo'n tweede baby die wel lekker bol is. O+

Mijn tweede doet helaas ook nogal mwah qua groei. Vlakt nu weer verder af. Ik ben eind deze maand een week weg, dan krijgt hij mijn vriezervoorraad uit de fles. We gaan even aankijken of hij dan misschien beter groeit. Dan zou het iets met de aanlegtechniek te maken hebben. Ik heb gehoord van een LK/kinderdiëtist in IJmuiden waar ik dan nog wel eens een kans wil wagen. En als dat niet helpt doe ik de weegschaal gewoon weg hoor. :{w Ik vind het weer vrij stressvol en bij Wolk was er altijd veel gedoe omheen zonder dat er uiteindelijk echt ingegrepen werd. Dus ja, wat is de meerwaarde dan...

quote:
1s.gif Op zondag 13 mei 2018 12:58 schreef ViviRAWRS het volgende:

[..]

En hoe gaat het bij jouw vriendin?
Het gaat beter! Gelukkig maar, want ze zat er behoorlijk doorheen. Of het nu het dieet was of gewoon de tijd weten we nu niet. Ze gaat over een paar weken provoceren om te kijken of dat een reactie oplevert. Haar BMI was al niet zo hoog en zo'n dieet is dan vrij heftig.
pi_179151144
quote:
1s.gif Op zondag 13 mei 2018 18:39 schreef Nolita het volgende:

[..]

Ik heb meegekregen dat baby’s 1 uur per pond mogen doorslapen in de nacht. Dus als hij/zij 3,5 kilo is mag ie al 7 uur doorslapen in principe. Mijn baby is een enkele keer daar overheen gegaan, maar dat was zeldzaam.
quote:
1s.gif Op zondag 13 mei 2018 22:20 schreef Malteser het volgende:

[..]

Onze kraamhulp gaf ook een uur per pond als advies indien boven geboortegewicht. Mars is sinds vorige week boven geboortegewicht en weegt nu ruim 4 kilo dus ik durf het wel aan om hem het zelf te laten regelen.
Overigens sliep Twix bij 5 weken hele nachten door (die woog minder en kreeg kunstvoeding). Maar die heb ik ook niet meer wakker gemaakt.
morgen komt iemand van het CB langs en dan wordt hij als het goed is weer gewogen. ik verwacht dat hij boven de 7 pond zit maar we zullen zien.
helemaal zelf laten regelen vind ik nog spannend. ik slaap nog best diep waardoor ik lang niet alle signalen opmerk en hij gaat niet snel in standje huilen.
pi_179151614
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2018 12:12 schreef Elleska het volgende:

[..]


[..]

morgen komt iemand van het CB langs en dan wordt hij als het goed is weer gewogen. ik verwacht dat hij boven de 7 pond zit maar we zullen zien.
helemaal zelf laten regelen vind ik nog spannend. ik slaap nog best diep waardoor ik lang niet alle signalen opmerk en hij gaat niet snel in standje huilen.
Helemaal goed toch, je moet doen wat voor jullie goed voelt!
Je zou ook nog een wekker kunnen zetten, als hij dan niet uit zichzelf komt, heb je er in ieder geval niet langer dan x uur tussen.
pi_179156381
Die wekker heb ik nu inderdaad staan op 4 uur. Meestal melde hij zich voordat de wekker ging alleen de laatste 2 dagen dus niet. Dat betekend vast dat het tijd is om er wat meer uren tussen de nachtvoedingen te laten. Morgen maar even zien of hij goed is aangekomen.

[ Bericht 3% gewijzigd door Elleska op 14-05-2018 16:21:42 ]
pi_179159504
Kan een baby van 10 maanden opeens de fles gaan weigeren?
S. drinkt al 2-3 weken op mijn werkdagen bijzonder weinig (20-40 ml per keer, 2x per dag).

Hij drinkt wel graag uit de borst, al is ie aan het spelen op de grond, als ie mijn blote borst ziet gaat ie helemaal lachen komt ie naar toe getijgerd en wil ie op me klimmen om te drinken.
pi_179170239
Even een vraag tussendoor. De 5e ben ik bevallen en net als bij de oudste 2 liep de bv meteen weer als een tierelier. Helaas ben ik op dag 6 opgenomen in het ziekenhuis met kraamvrouwenkoorts. Heb hiervoor 2 dagen antibiotica (Augmentin) via het infuus gekregen en moet nu de kuur nog afmaken met tabletten.
Ik lijk wel echt een flinke afname in m'n productie te merken. Nou ben ik normaal geneigd tot overproductie dus ik kan wat hebben en ik leg 'm sowieso al vaak aan dus hij heeft er nog wel genoeg aan.
Mijn vraag is hoe jullie ervaring na het stoppen met de AB is, normaliseert je productie dan snel weer of heb je daar nog veel moeite voor moeten doen?
  dinsdag 15 mei 2018 @ 09:36:48 #30
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_179170585
Wat vervelend L0t! Geen ervaring. Ik vraag me af of je productiedaling ook met het ziekzijn te maken zou kunnen hebben. Hopelijk trekt het snel bij.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_179171208
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2018 09:36 schreef Lemijn het volgende:
Wat vervelend L0t! Geen ervaring. Ik vraag me af of je productiedaling ook met het ziekzijn te maken zou kunnen hebben. Hopelijk trekt het snel bij.
Ja dat kan natuurlijk ook! Moet zeggen dat ik me al een paar dagen heel goed voel weer maar m'n lichaam is de infectie nog wel aan het bestrijden natuurlijk.. Het zal een combinatie zijn.
pi_179171325
Na ziekte duurde het bij mij zo’n dag of 3-5 voor mijn productie weer op peil was. Maar de combi met ab heb ik nooit gehad, ik weet niet of de medicatie op zich een daling kan veroorzaken.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_179172488
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2018 10:24 schreef Phaidra het volgende:
Na ziekte duurde het bij mij zo’n dag of 3-5 voor mijn productie weer op peil was. Maar de combi met ab heb ik nooit gehad, ik weet niet of de medicatie op zich een daling kan veroorzaken.
Oké dat is redelijk vlot! In het ziekenhuis werd me wel verteld dat de AB voor een dip kon zorgen..
pi_179173956
Helaas nog niet terug op het geboortegewicht.
Al hoewel... niet terug op het gewicht volgens de weegschaal van het ziekenhuis, wel volgens de weegschaal van de kraam een paar uur later. Dus direct een te weinig gegroeid notitie.

Advies: volgende week naar het weeguurtje, vaker aanleggen en de voormelk afkolven zodat hij meer vette melk binnen krijgt.
Ik heb niet het idee dat ik iets met dit advies kan. ik voed al op verzoek en overdag komt hij altijd eerder dan de max 3 uur. Als ik nog vaker ga voeden heeft hij geen tijd meer om te slapen.
  dinsdag 15 mei 2018 @ 13:08:37 #35
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_179174256
Van wie komt het advies precies? En zo te lezen wil je het negeren. Wat houdt je tegen om dat te doen? Gewoon zo door en over een week weer wegen kan niet veel kwaad, een week is kort en verschillende weegschalen zo onnauwkeurig. Als hij goed drinkt, plast, alert is etc...

edit: ik zie dat je baby 2 weken oud is. ik zou dan zelf denk ik een LK vragen.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_179174394
Klopt hij is nu 2 weekjes oud. Al die verschillende weegschalen zullen ook niet meehelpen nee.
Advies komt van de jeugdverpleegkundige van het CB die vandaag op huisbezoek kwam.

las net ook nog iets over vals hoog geboortegewicht, ik heb bij de bevalling een waakinfuus gehad.
pi_179174448
Elleska, was hij ver gezakt qua gewicht?

Mars groeit prima maar was 9% afgevallen. Hij deed er ook 2 weken en 4 dagen over om weer op geboortegewicht te komen. Maar hij liet tijdens de kraamweek (10 dagen ivm sectio) zien dat hij weer aan het aankomen was dus dat vond men prima. De ene baby doet er nu eenmaal langer over dan de andere. Hier ‘krijgen’ ze drie weken de tijd om terug op geboortegewicht te komen voor er stress ontstaat bij het CB.

Daarmee wil ik het niet bagatelliseren maar niet ieder kindje groeit even hard.
Is hij verder goed tevreden? En alert als hij wakker is? Ziet hij nog wat geel of ook (helemaal) niet meer?
En boven alles, wat voelt voor jou nu als de beste oplossing?
pi_179174497
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2018 13:14 schreef Elleska het volgende:
Klopt hij is nu 2 weekjes oud. Al die verschillende weegschalen zullen ook niet meehelpen nee.
Advies komt van de jeugdverpleegkundige van het CB die vandaag op huisbezoek kwam.

las net ook nog iets over vals hoog geboortegewicht, ik heb bij de bevalling een waakinfuus gehad.
Hier drie weegschalen (zkh, kraam en CB). Tussen zkh en kraam zat op dezelfde dag 60 gram verschil. Tussen kraam en CB zat op dezelfde dag 40 gram verschil. En nee, daar zaten geen uren tussen. Zelfs geen voedingen. Maar verschillende weegschalen helpt inderdaad niet mee.
pi_179174908
Hij was nog geen 7% afgevallen (gerekend vanaf de ziekenhuis weging).
Drinkt vanaf het begin goed en productie is goed op gang, voldoende plasluiers. Ziet niet meer geel, was aan het eind van de kraamweek al bijna weg. Hij is helder als hij wakker is, dat merkte de jeugdverpleegkundige ook nog op.

Ik heb zelf het idee dat het goed gaat. maar ivm de eerdere vraag over de nacht had ik denk ik graag de bevestiging gehad dat hij boven het geboortegewicht zat.
Elke voeding de voormelk afkolven voelt niet goed. Sowieso niet om zonder overleg met een LK te doen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Elleska op 15-05-2018 14:14:10 ]
  dinsdag 15 mei 2018 @ 13:51:39 #40
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_179175156
Fijn dat het allemaal goed voelt. Je mag zo veel of weinig advies inwinnen als je wil, en het daarna gewoon zelf beslissen. Ik vond dat idee veel rust geven.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_179175850
Hoe ver zit hij op de meest conservatieve weegschaal van het geboortegewicht dan? Ik zou me denk ik niet heel erg druk maken en gewoon zo verder gaan, en volgende week nog een keer wegen. Een keer voor het poepen en plassen wegen en een keer erna kan natuurlijk al flink veel verschil maken, en net zo net een voeding!
  dinsdag 15 mei 2018 @ 16:37:39 #42
149959 SQ
snelle trees
pi_179178550
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2018 18:55 schreef TolstoiFan het volgende:
Kan een baby van 10 maanden opeens de fles gaan weigeren?
S. drinkt al 2-3 weken op mijn werkdagen bijzonder weinig (20-40 ml per keer, 2x per dag).

Hij drinkt wel graag uit de borst, al is ie aan het spelen op de grond, als ie mijn blote borst ziet gaat ie helemaal lachen komt ie naar toe getijgerd en wil ie op me klimmen om te drinken.
ja hoor, dat kan. Soms willen baby's ook ineens minder aam de borst of minder eten ;) wil hij echt de fles niet, of drinkt hij er gewoon weinig uit?
disclaimer
pi_179180748
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 mei 2018 16:37 schreef Stormqueen het volgende:

[..]

ja hoor, dat kan. Soms willen baby's ook ineens minder aam de borst of minder eten ;) wil hij echt de fles niet, of drinkt hij er gewoon weinig uit?
Wat ik van manlief begrijp is dat hij een paar slokjes neemt en daarna met de fles en speen begint te spelen en verder niet wil.
Als ik dan thuis kom drinkt ie bij mij wel goed. Soms als ie overdag echt weinig heeft gedronken lijkt ie het 's nachts wel in te willen halen }:|
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 woensdag 16 mei 2018 @ 00:32:11 #44
269689 crew  Viv
pi_179188537
quote:
1s.gif Op maandag 14 mei 2018 08:21 schreef LuDann het volgende:
Mijn tweede doet helaas ook nogal mwah qua groei. Vlakt nu weer verder af. Ik ben eind deze maand een week weg, dan krijgt hij mijn vriezervoorraad uit de fles. We gaan even aankijken of hij dan misschien beter groeit. Dan zou het iets met de aanlegtechniek te maken hebben. Ik heb gehoord van een LK/kinderdiëtist in IJmuiden waar ik dan nog wel eens een kans wil wagen. En als dat niet helpt doe ik de weegschaal gewoon weg hoor. :{w Ik vind het weer vrij stressvol en bij Wolk was er altijd veel gedoe omheen zonder dat er uiteindelijk echt ingegrepen werd. Dus ja, wat is de meerwaarde dan...
Wat meh van zijn groei zeg. Bij Wolk heb je een tijdje "bijgevoed" met room van je eigen melk, zou dat weer een optie zijn? Qua lactatiekundigen en aanlegtechniek, misschien is deze lk wat voor jullie. Zij ontwikkelt nieuwe aanlegmethoden die vervolgens worden overgenomen in richtlijnen van de NVL. Ik heb zelf geen ervaring met haar (ik kwam die site helaas pas later tegen), maar ik vind het zo veelbelovend overkomen dat ik mijn hypothetische tweede ervoor naar Amsterdam zou verschepen. 8-)
quote:
Het gaat beter! Gelukkig maar, want ze zat er behoorlijk doorheen. Of het nu het dieet was of gewoon de tijd weten we nu niet. Ze gaat over een paar weken provoceren om te kijken of dat een reactie oplevert. Haar BMI was al niet zo hoog en zo'n dieet is dan vrij heftig.
Fijn dat het beter gaat bij haar. :)
  woensdag 16 mei 2018 @ 23:06:26 #45
409579 LuDann
All the way
pi_179209364
Hoe gaat het nu Elleska?

Lastig van het weinige drinken Tolstoj! Mijnes drinkt ook weinig op de opvang (200 a 250 cc op een dag van 9-18). Ben trouwens wel benieuwd wat andere kindjes van ongeveer dezelfde leeftijd drinken op de opvang. Weet niet meer hoeveel Wolk dronk.
  woensdag 16 mei 2018 @ 23:11:59 #46
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_179209539
Jacob kreeg 3x 100ml mee en dronk meestal niet alles op.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  woensdag 16 mei 2018 @ 23:16:51 #47
409579 LuDann
All the way
pi_179209666
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2018 00:32 schreef ViviRAWRS het volgende:

[..]

Wat meh van zijn groei zeg. Bij Wolk heb je een tijdje "bijgevoed" met room van je eigen melk, zou dat weer een optie zijn? Qua lactatiekundigen en aanlegtechniek, misschien is deze lk wat voor jullie. Zij ontwikkelt nieuwe aanlegmethoden die vervolgens worden overgenomen in richtlijnen van de NVL. Ik heb zelf geen ervaring met haar (ik kwam die site helaas pas later tegen), maar ik vind het zo veelbelovend overkomen dat ik mijn hypothetische tweede ervoor naar Amsterdam zou verschepen. 8-)
Dat afscheppen van die room en dat voeren hebben we bij Wolk wel gedaan ja, maar dat zie ik echt niet meer zitten. Het was ontzettend veel moeite voor eigenlijk maar weinig opbrengst. Altijd zorgen dat er verse flesjes melk in de koelkast stonden, 3 keer per dag de room ervan af scheppen en dat voeren, de rest van de melk dan wegkieperen... Ik gebruik de voorraad moedermelk die ik heb liever voor de werkreizen die ik zo nu en dan moet maken.

Bedankt voor de link naar die LK. Grappig wel, ik heb de concordegreep destijds bij Wolk van mijn LK geleerd en het is nu ook de manier waarop ik Bliksem voedt. De meeste andere grepen lukken hier niet en zelfs met deze verliest hij vaak vacuüm helaas. En het helpt natuurlijk niet dat hij vaak lopend gevoed wil worden. :') Ik heb tegenwoordig 2 handen nodig om hem dan vast te houden en geen vinger meer over om die greep te doen dan.

De groei is overigens niet heel dramatisch hoor, hij groeit nu ongeveer hetzelfde als een baby die kv krijgt. Het CB is dus gewoon tevreden maar die gebruiken geen WHO curve. Dus ja. Het is dat ik weet dat het anders kan, zeg maar.
  woensdag 16 mei 2018 @ 23:21:41 #48
409579 LuDann
All the way
pi_179209774
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2018 23:11 schreef Lemijn het volgende:
Jacob kreeg 3x 100ml mee en dronk meestal niet alles op.
Oh ja, ook niet zoveel dus?

Bliksem drinkt altijd de eerste fles heel goed (120 cc) de tweede fles mwah (70/90 cc) en de derde fles ronduit beroerd (30/40 cc).

We hebben zelf bij het kdv aangegeven liever niet meer dan 120 per keer, maar daar gaan we van terugkomen. Als hij die eerste fles 160 drinkt heeft hij die vast binnen. Hij drinkt nu dus alleen 120 omdat de fles dan op is.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 donderdag 17 mei 2018 @ 00:12:01 #49
269689 crew  Viv
pi_179210984
quote:
1s.gif Op woensdag 16 mei 2018 23:16 schreef LuDann het volgende:
Bedankt voor de link naar die LK. Grappig wel, ik heb de concordegreep destijds bij Wolk van mijn LK geleerd en het is nu ook de manier waarop ik Bliksem voedt. De meeste andere grepen lukken hier niet en zelfs met deze verliest hij vaak vacuüm helaas.
Wat toevallig zeg. En volgens mij zijn onze kindjes uit hetzelfde hout gesneden qua aanhappen. :Y Hopelijk wordt het allemaal wat makkelijker. :*
pi_179211403
quote:
1s.gif Op woensdag 16 mei 2018 23:16 schreef LuDann het volgende:

[..]
Bedankt voor de link naar die LK. Grappig wel, ik heb de concordegreep destijds bij Wolk van mijn LK geleerd en het is nu ook de manier waarop ik Bliksem voedt. De meeste andere grepen lukken hier niet en zelfs met deze verliest hij vaak vacuüm helaas. En het helpt natuurlijk niet dat hij vaak lopend gevoed wil worden. :') Ik heb tegenwoordig 2 handen nodig om hem dan vast te houden en geen vinger meer over om die greep te doen dan.
Het deed me juist denken aan wat ik in de draagdoek doe tijdens lopend voeden (van dreumes). Is misschien meer een booblift dan een concordegreep.
  donderdag 17 mei 2018 @ 07:45:13 #51
409579 LuDann
All the way
pi_179213712
Bedankt Vivi, ik hoop het ook. Het probleem ligt overigens in ons geval niet alleen bij Bliksem hoor, ik heb anatomisch gezien ook pech gehad. 1 vlakke en 1 ingetrokken tepel en een nogal klein tepelhof. Ik kan me nog herinneren dat de ziekenhuis LK die ik na de geboorte van Wolk trof toen uitriep dat dit nog een uitdaging ging worden. Lekker bemoedigend was dat. :')

@Uni: ik heb dat wel eens geprobeerd maar dat was een hoop geklooi en niet erg succesvol. Maar goed, wel weer een tijdje geleden, misschien dat ik de rs weer eens uit de kast trek en het een kans geef.

[ Bericht 47% gewijzigd door LuDann op 17-05-2018 07:51:28 ]
pi_179215867
Hier even een update van mijn borstvoedingsavonturen. Ik heb het helaas op moeten geven, ik kolf alleen nog om borstontstekinig te voorkomen :'( Ondanks de domperidon bleef mijn productie uiteindelijk toch weer aan de lage kant. Ik had even een opleving maar het werd weer max 20 ml per kolfbeurt.

Intussen is mijn baarmoeder ook gezakt dus de kans is heel klein dat er nog een stuk placenta achter is gebleven wat de productie kan beinvloeden. Wat er verder aan de hand kan zijn, ik weet het niet.

R. kan ook nog steeds niet aan de borst drinken. HIj zoekt wel vaak mijn tepel en hapt er vervolgens als een malle naar. Maar echt aanleggen lukt nog steeds niet.

Blehh... -O-

Ik wil trouwens nog even Vivi bedanken voor alle steun en info via de dm, echt super :*
pi_179216299
Wat kut,DG. O+
pi_179216900
quote:
1s.gif Op donderdag 17 mei 2018 07:45 schreef LuDann het volgende:
@Uni: ik heb dat wel eens geprobeerd maar dat was een hoop geklooi en niet erg succesvol. Maar goed, wel weer een tijdje geleden, misschien dat ik de rs weer eens uit de kast trek en het een kans geef.
Herkenbaar hoor, ik voed het liefste op bed want alle andere opties zijn minder effectief. Alleen onderweg moet je soms wat.
pi_179217792
Wat ontzettend rot DG! Maar je hebt er alles aan gedaan, ik bewonder je doorzettingsvermogen. :*
pi_179220875
DG O+

N. drinkt de laatste dagen heel kort maar 4 tot 6 minuten per borst en maar 1 borst per keer. Wordt soms heel boos als ik haar nog een keer aanleg. Soms zelfs 2 a 3 minuten, ze drinkt wel heel krachtig, krijgt ze dan wel genoeg binnen? :{ eerst dronk ze 7 a 8 keer op een dag, nu 10 a 14 keer op een dag - soms per uur drinkt ze. In de nacht drinkt ze eigenlijk niet vanaf 21:00 uur tot 8 uur.
pi_179221055
Wat ontzettend balen Dorothy. :* Ik vind het knap hoe je hebt volgehouden. O+

Bella Banaan deed dat ook ongeveer zo van de ene op de andere dag. Gewoon heel vaak aanleggen wanneer je tekenen ziet van honger. Volgens de lactatiekundige heeft het met snel afgeleid te maken, met zes maanden zou het weer beter kunnen gaan. :)
Wat gewoon is voor de spin, is chaos voor de vlieg.
  donderdag 17 mei 2018 @ 22:22:24 #58
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_179229682
DG, klote dat het niet gelukt is! :*
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 donderdag 17 mei 2018 @ 22:49:31 #59
269689 crew  Viv
pi_179230314
DG, heel graag gedaan van die dm's en wat ontzettend jammer dat het toch niet meer gelukt is. :*
pi_179230390
Knuffels voor DG :* wat kut dat je moeite niet blijft lonen :(.
pi_179235374
Hallo allemaal, ik ben niet bijgelezen vrees ik...
Mijn kereltje en ik zijn na 26 mnd bv gestopt en aangezien er geen volgende kindjes komen heb ik dus een medela freestyle borstkolf over. In v&a heb ik het volgende gezet en het leek me handig dat ook hier te delen:

Gratis af te halen: complete medela Freestyle borstkolf inclusief toebehoren (tas, koeltasje met vrieselement). Zelf gekocht van 1e eigenaar die hem een maar een paar keer had gebruikt. Daarna tweemaal een bv periode gebruikt op het werk (3 dagen per week, 3-5 x per dag). Kolf functioneert nog prima, maar is dus al ouder waardoor ik hem het liefste niet verkoop maar weggeef :). Dm/pm bij belangstelling
  vrijdag 18 mei 2018 @ 11:47:44 #62
409579 LuDann
All the way
pi_179238277
Wat rot DG. Maar wat heb je er hard aan getrokken zeg, respect. :*

Bella, het is waarschijnlijk een fase. Zoals met alles. :+
pi_179238711
DG, wat rot dat het niet gelukt is na al je moeite O+

Vosje, wauw 26 maanden BV _O_
  vrijdag 18 mei 2018 @ 12:16:28 #64
171422 LadyBlack
paint it black
pi_179238795
Aaahhh DorothyGale wat balen!!!! :'( Nu dan maar flink knuffelen met je kleintje, dat kan gelukkig ook gewoon tijdens het geven van een flesje :*

BellaaElisa, kan zijn dat na die tijd de melkstroom afneemt. Kindjes die gewend zijn vrij makkelijk melk in hun mond gespoten te krijgen, worden boos als het niet zomaar meer komt.

Misschien kun je proberen om niet aan dezelfde borst weer aan te leggen, maar aan de andere kant. Of deed je dat al?
pi_179244693
Klein stukje teruggelezen:
Aw DG: wat een pech heb jij gehad zeg! Dikke knuffel voor jou, want het is echt even flink slikken als je je er op had ingesteld :*. Hopelijk kun je het snel een plekje geven en daarnaast genieten van je kleintje.
Bella: klinkt mij ook bekend in de oren. Bij mijn kinders was het idd gewoon blijven aanleggen voor slokje, loslaten en wachten tot er weer wat meer concentratie bij de voedingen ontstond ;)
pi_179249466
DG, wat rot :* hopelijk kun je het gauw een plekje geven inderdaad.

Vosje, wat een mooie periode, 26 maanden!

Ik denk dat wij ook gestopt zijn. Op mijn iniatief wel. Na bijna 17 maanden en na ruim 4 jaar zwanger-borstvoeding-zwanger-borstvoeding vond ik het goed zo. Het was wel mooi. *;
  vrijdag 18 mei 2018 @ 21:39:17 #67
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_179249538
Toffe score Vosje, 26 maanden. En ook tof dat je je kolf weg wil geven ^O^ .

Aha, mijn reactie stond te lang open - Helio ook gestopt! Fijn dat het goed voelt, en begrijpelijk dat het mooi is geweest na zoveel jaar :)/

[ Bericht 41% gewijzigd door Lemijn op 18-05-2018 21:51:54 ]
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_179249664
Vosje 26 maanden borstvoedings mijlpaal _O_

LB melkstroom zou het denk ik wel kunnen zijn, ik pas al borstcompressie toe als ze met haar beentjes gaat trappen. Dan drinkt ze altijd nog wel even maar na een paar minuten laat ze los en gaat ze heel hard huilen, als ik haar dan weer aan dezelfde borst aanleg dan is het krijssen op volume 100 en de andere borst precies het zelfde :{ .

Vosje ik ga haar inderdaad aan blijven leggen om BO te voorkomen, maar het is wel vervelend. Ook weet ik niet echt hoe ik precies moet kolven, nu lig ze bijna een uur op bed kolf dan meestel om 22.00 uur en haal er maar 75ml uit. Is dat niet heel weinig? :X
pi_179249680
Helio 17 maanden ook zo'n mooie mijlpaal O+
pi_179252618
Bella; 75 ml om 22:00 terwijl je je kindje voor het slapen gaan nog gevoed hebt? In mijn boek is dat veel... over het algemeen is de 'melkoogst' het hoogste vroeg op de dag. Ik weet niet hoe oud je mups is maar er zijn ook andere oorzaken voor gedoe aan de borst dan productieproblemen natuurlijk. Mijn persoonlijke ervaringen: ongemak qua houding (2 mnd), gewoon geen honger maar moe dus NU willen comazuipen (3 mnd), boertjes die dwarszitten want melkstroom te hard (<5 mnd; ik zat nooit ruim in melk, maar het kwam er wel snel uit) strak weigeren bij meer dan een slok (9-10 mnd, vanwege teveel leuke andere dingen te doen) en er bestaan vast nog veel andere mogelijke redenen ;)
Het is gewoon hartstikke vervelend als het niet lekker loopt, dus ik gun het je van harte dat je er of achter komt wat er speelt of dat het gewoon snel overgaat :*

[ Bericht 6% gewijzigd door Vosje6 op 19-05-2018 00:18:16 ]
pi_179252712
Iedereen bedankt voor de lof voor de 26 mnd :D. Lief hoor!
pi_179252915
Hihi, Helio; hier was het stoppen 'gestuurd met zachte, doch volhardende hand'. Het sentiment van 'ik vind het goed zo' had ik ook. Is toch raar dat het dan weer allemaal zo normaal is om niet-zwanger/voedend te zijn. Ik had eigenlijk met veel sentiment willen terugkijken zeg maar, maar dat valt mee (of tegen) :')
pi_179255898
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 mei 2018 23:52 schreef Vosje6 het volgende:
Bella; 75 ml om 22:00 terwijl je je kindje voor het slapen gaan nog gevoed hebt? In mijn boek is dat veel...
Dit! Een uur na voeden haal ik er 's avonds met kolven echt niet meer dan 40 ml uit. :)
Let me see you stripped down to the bone
pi_179256550
Na 3 dagen een Mars die zeer overstuur was door buikpijn/kramp (overstrekken, hard bol buikje, stampen met zijn beentjes, vanuit het niets krijsen en dan weer muisstil en super tevreden) heb ik besloten mijn eigen koemelkeiwitinname eens onder de loep te nemen, gezien de allergie van Twix.
Ik weet dat darmkrampen erbij horen maar er was duidelijk iets aan de hand. En mijn inname is niet mis. Ik drink namelijk minstens 1,5 liter melk, een beker chocomel, eet kaas op mijn brood, eet yoghurt als ontbijt en als toetje, enz enz.

Ik wil eens kijken of Mars minder buikpijn heeft als ik geen koemelkeiwitten neem dus let ik sinds donderdag op mijn voeding. Hoe lang duurt het voordat de BV nu koemelkeiwitvrij is? Een goede week?
  zaterdag 19 mei 2018 @ 08:18:02 #75
286844 Kimpossible
Van lurker tot poster.
pi_179256755
Malteser, je zou met een dag of 2/3 al verbetering mogen verwachten :*
Één keer in de zoveel tijd komen dromen uit!
pi_179258548
Oh DG wat verdrietig ;( Zo hard voor gewerkt. Je mag trots zijn op je pogingen. :*

Vosje 26 maanden bv, wow! Wat lief dat je je kolf wil weggeven!

Enne, hoi. *) Flip is nu 8 dagen oud en wow, ik geef borstvoeding! Als enige in mijn directe omgeving, en met een man die een flesje ook prima vond (en nu super supportive is en er inmiddels een hoop van afweet! O+). Ik wist er van tevoren niks vanaf en heb al zoveel aan dit topic gehad met inlezen!

De kraamverz “greep” op dag 3 in omdat de productie wat achterbleef en Flip steeds lager in energie kwam. Na een dag kolven kwam de stuwing op gang en nu loopt de boel. _O_

Twee vragen voordat ik compleet aanhaak:
- tijdje terug werden hier (door SQ?) wasbare zoogcompressen gepost. Heeft iemand een linkje?
- volgens mij kun je op Wish oid zo’n super charmante kolfbeha kopen maar kan het niet vinden... iemand ervaring/een linkje? Uiteraard kan Google me verder helpen maar in dit geval like ik ook cheapass shizzle :+
Dit, dat, alles.
pi_179259442
Hier ook welkom! Wat fijn dat het nu goed op gang is!

Wasbare zoogcompressen: http://www.katoenenko.nl/night-black-copy.html. Was tip van Lemijn :)

En ik heb een Pumpease kolfbh-achtig ding. Duurder, maar het geld zeker waard als je regelmatig kolft! Kan je ook gewoon je normale voedingsbh's aanhouden. Niet je vraag, maar wellicht heb je er wat aan :+
pi_179259454
Malteser, hopelijk helpt je dieet!
pi_179261757
Wat fijn Philomijn dat de BV goed loopt!


quote:
1s.gif Op zaterdag 19 mei 2018 08:18 schreef Kimpossible het volgende:
Malteser, je zou met een dag of 2/3 al verbetering mogen verwachten :*
Ah oké, thanks! We mogen niet klagen hoor, hebben verder een überrustige baby die het super goed doet. O+ Maar ik constateer zeer veel onrust bij Mars rondom de voedingen en ik herken de onrust van Twix (die weliswaar kunstvoeding kreeg). En die bleek na 14 maanden tobben dus een allergie te hebben. Had toen veel eerder mijn moedergevoel moeten volgen.

quote:
0s.gif Op zaterdag 19 mei 2018 11:45 schreef elliebell het volgende:
Malteser, hopelijk helpt je dieet!
Dankjewel!
pi_179261855
Malteser :* hopelijk zie je snel verbetering!
pi_179263627
Malteser, ik weet het niet meer precies, maar ik zag in ieder geval binnen een week verschil.
pi_179266073
Hier duurde het hooguit 2 à 3 dagen, maar mijn eigen melkinname was niet zo heel hoog.
pi_179271320
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 mei 2018 00:02 schreef Vosje6 het volgende:
Hihi, Helio; hier was het stoppen 'gestuurd met zachte, doch volhardende hand'. Het sentiment van 'ik vind het goed zo' had ik ook. Is toch raar dat het dan weer allemaal zo normaal is om niet-zwanger/voedend te zijn. Ik had eigenlijk met veel sentiment willen terugkijken zeg maar, maar dat valt mee (of tegen) :')
Hier is dat tot nu toe ook een beetje zo ja. Het voelt niet echt anders :P Behalve een beetje stom nog (ook al is het goed zo), want ze mist het nog wel.

Malteser, hopelijk helpt het dieet gauw!
pi_179281903
Wat fijjn Philomijn dat de borstvoeding zo goed gaat *O*
Malteser, hopelijk gaat het gauw de goede kant weer op!

Dank voor de lieve woorden iedereen, over het niet op gang komen van mijn borstvoeding :*
pi_179284315
Dames, wij hebben onze zen-baby weer terug. O+
Of het door het uitsluiten van de koemelkeiwitten komt, geen idee. Maar voor nu merk ik al heel duidelijk minder onrust in zijn lijfje qua buik/voeding/ontlasting.
pi_179284723
Malteser, wat fijn!
  zondag 20 mei 2018 @ 21:47:57 #87
409579 LuDann
All the way
pi_179291451
Wat fijn Malteser, hopelijk blijft dat zo!
  maandag 21 mei 2018 @ 02:48:19 #88
221912 minilot
Nancy boy
pi_179295458
@Philo, jeej, nieuwe aanwas en tof dat het goed gaat! *O*

Lemijn kwam volgens mij met die zoogcomprestip, ik vind ze echt fantastisch! O+
Ze zijn van ImseVimse en op verschillende plekken online te vinden :)
Let me see you stripped down to the bone
pi_179295916
Thanks voor de link! En de tip elliebel! Adviezen die beter zijn dan eerste suggesties zijn altijd welkom. ;)

Ik zei dat de bv loopt maar goed is niet het juiste woord. :'( Flip is erg onrustig aan de borst en drinkt steeds korter. Gisteravond wilde hij meer voeding maar er kwam niks meer uit mijn borsten. Heb nog nagekolft, maar niks. Hij was op de laatste dag van de kraamzorg nog niet op zijn geboortegewicht maar de kraamverz en vk maakten zich geen zorgen. Gisteravond was zo frustrerend en zielig en het maakt(e) me enorm onzeker. :'(

Heb om 22:00 nog een lactatiekundige geappt die vanochtend uitgebreid terugappte. Om 8:00 hebben we een belafspraak. Wat een opluchting. Ben als de dood dat m’n productie in elkaar stort en hij viel ook steeds sneller in slaap aan de borst, straks maak ik hem dood ofzo omdat ik te weinig voeding heb. :'( Eerste snelle advies via app was iig komende 24-48 bijvoeden met kunstvoeding, om de 3:00 kolven, weer kruik en muts gaan gebruiken. Hij was vrijdag (laatste dag kraamzorg) nog niet terug op geboortegewicht en ik denk dat lactatiekundige hem de energie van borstdrinken even wil besparen en even de power erop wil zetten.

Dus. Hulptroepen kom maar doorrrr. :@ :7 (die lactatiekundige dus)
Dit, dat, alles.
pi_179295951
Ach Philomijn, wat een zorgen kun je je dan maken, hè. :* Je baby is echt niet de enige die na de kraamweek niet op geboortegewicht is. Je onderneemt actie, dus je doet het hartstikke goed. Succes met de tips van de LK.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 maandag 21 mei 2018 @ 07:55:12 #91
269689 crew  Viv
pi_179296002
quote:
1s.gif Op maandag 21 mei 2018 07:17 schreef Philomijn het volgende:
Eerste snelle advies via app was iig komende 24-48 bijvoeden met kunstvoeding, om de 3:00 kolven, weer kruik en muts gaan gebruiken. Hij was vrijdag (laatste dag kraamzorg) nog niet terug op geboortegewicht en ik denk dat lactatiekundige hem de energie van borstdrinken even wil besparen en even de power erop wil zetten.
Wacht, bedoelt ze:

A. zo vaak aanleggen als anders + wat kunstvoeding na geven + nakolven
of
B. alle live voedingen vervangen door kunstvoeding + fulltime kolven?

Indien A (wat me gebruikelijker advies lijkt), dan snap ik je opmerking van "de energie van het borstdrinken even wil besparen" niet.

Anyway, fijn dat ze zo snel reageerde en dat je zo een belafspraak hebt! En wat Hupje zegt, volgens mij mogen baby's er zelfs 2 weken over doen om terug op geboortegewicht te komen en telt dat nog als normaal. Succes! :*
pi_179296109
Goed nieuws Malteser :s)

Ah wat naar Philomijn, dat het even niet loopt met de borstvoeding. Ik heb er geen verstand van maar lees hier dat je je geen zorgen hoeft te maken. Succes zo met de belafspraak!
pi_179297046
Geboortegewicht: zowel Twix (kunstvoeding) als Mars (borstvoeding) deden er ruim twee weken over om op geboortegewicht te komen. En bij ons heeft niemand van de professionals er ooit stress om gehad dat dat te lang was. Dus probeer “op geboortegewicht aan het einde van de kraamweek” los te laten.
Ik hoop dat de tips van LK je goed gaan helpen!! :*
pi_179297249
Geboortegewicht halen doet me ook niet zo heel veel... denk dat het meer een indicatie is voor de LK... Dank voor de support dames :*

Wat een opluchting. Fijn telefoongesprek gehad. Alles nog eens doorgenomen. Ik voed met een tepelhoedje ivm vlakke tepels en ze zei dat je bij een tepelhoedje eigenlijk altijd na moet kolven omdat baby’s met een tepelhoedje niet alle voeding uit de borst kunnen krijgen. En dat het daar waarschijnlijk “mis” is gegaan.

Anyway...

Ze vroeg of ik eens aan zijn fontanel wilde voelen. Als ie ingedeukt was ging het richting uitdroging. Kon zo m’n vingerkootje erin leggen ;(

Advies:
- komende 48 uur om de drie uur kolven, wat ik kolf geven. Hij heeft 70 cc per voeding nodig, kom ik daar niet aan, dan aanvullen met kv
- mutsje op en warme kruik in de avond om ervoor te zorgen dat zijn energie niet gaat naar zichzelf warm houden.
- Edit: en als ie tussen de voedingen door nog honger heeft, bijgeven met kunstvoeding.

Waarschijnlijk merken we na een paar voedingen al verschil. Heb net 85 cc gekolft en in Flip getankt. :)

Waarschijnlijk woensdag of donderdag een consult aan huis om eens te kijken of we zonder tepelhoedje kunnen gaan voeden. :)

Hoe gaat het met jou DG? Kun je de situatie accepteren?
Uitspraak die ik hier vaak las en nu herken: dat je zo graag wil dat het slaagt dat je er alles/zoveel voor wil doen. Dikke knuffel voor jou :*

[ Bericht 3% gewijzigd door Philomijn op 21-05-2018 09:54:06 ]
Dit, dat, alles.
pi_179297274
quote:
1s.gif Op maandag 21 mei 2018 07:17 schreef Philomijn het volgende:
Thanks voor de link! En de tip elliebel! Adviezen die beter zijn dan eerste suggesties zijn altijd welkom. ;)

Ik zei dat de bv loopt maar goed is niet het juiste woord. :'( Flip is erg onrustig aan de borst en drinkt steeds korter. Gisteravond wilde hij meer voeding maar er kwam niks meer uit mijn borsten. Heb nog nagekolft, maar niks. Hij was op de laatste dag van de kraamzorg nog niet op zijn geboortegewicht maar de kraamverz en vk maakten zich geen zorgen. Gisteravond was zo frustrerend en zielig en het maakt(e) me enorm onzeker. :'(

Heb om 22:00 nog een lactatiekundige geappt die vanochtend uitgebreid terugappte. Om 8:00 hebben we een belafspraak. Wat een opluchting. Ben als de dood dat m’n productie in elkaar stort en hij viel ook steeds sneller in slaap aan de borst, straks maak ik hem dood ofzo omdat ik te weinig voeding heb. :'( Eerste snelle advies via app was iig komende 24-48 bijvoeden met kunstvoeding, om de 3:00 kolven, weer kruik en muts gaan gebruiken. Hij was vrijdag (laatste dag kraamzorg) nog niet terug op geboortegewicht en ik denk dat lactatiekundige hem de energie van borstdrinken even wil besparen en even de power erop wil zetten.

Dus. Hulptroepen kom maar doorrrr. :@ :7 (die lactatiekundige dus)
Kolven zegt niets over hoeveel er uitkomt. Een na 8 dagen nog vier op z'n geboortegewicht is helemaal niet erg! Hier geven ze vanouds twee weken voor ze zich zorgen gaan maken!

Het kan ook zijn dat hij helemaal niet zo'n honger had, maar gewoon wou zien of het hooi wou knuffelen hè...Ik herken het wel, O is savonds erg onrustig en wil steeds aan de borst, maar laat ook steeds los, en m'n borsten voelen dan erg leeg aan. Ik probeer heel erg te geloven in dat zo'n een mijn lichaam nu een team zijn, en dat ze zo goed mogelijk samen werken. Tot nu toe heeft dat hier goed uitgepakt.
Dat wil niet zeggen dat het makkelijk is!
:*
pi_179297545
Philomijn, Fijn dat je een plannetje hebt. Blijf je 'm ook nog wel steeds aanleggen? Want vaak aanleggen/kolven en veel huid op huid contact werkt vaak het allerbeste voor het opkrikken van je productie.

Ik heb in het begin ook een aantal voedingen gekolfd en die met fles gegeven omdat B te weinig energie had om goed aan de borst te drinken en te weinig aankwan. Maar ben wel altijd een aantal voedingen blijven aanleggen. Zodat hij ook het drinken aan de borst goed bleef doen. B kwam heel snel aan trouwens en ik kon al snel weer helemaal voeden.

En hier ook tepelhoedje. In het begin ben ik 1x per dag blijven kolven, om even helemaal leeg te kolven. Dat was hier ook advies van lk, maar dus niet na elke voeding.

En probeer echt vertrouwen te hebben in je lichaam en in jou en je zoon als team, zoals jagar ook zegt. Ik herken hoe lastig dat is en hoe onzeker je kan worden, maar hier kwam het ook helemaal goed. Ik probeerde ook te blijven kijken naar wat ik met alle adviezen (van lk, kraam, hier) wilde, en pikte eruit wat voor mij werkte.

Heel veel succes! :*
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 maandag 21 mei 2018 @ 11:49:49 #97
269689 crew  Viv
pi_179299080
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2018 10:09 schreef elliebell het volgende:
Maar ben wel altijd een aantal voedingen blijven aanleggen. Zodat hij ook het drinken aan de borst goed bleef doen.
Ja, vanwege het principe "moms/babies learn how to breastfeed by breastfeeding" verbaas ik mij over het advies fulltime te kolven. Maar: beste stuurlui en zo, als dit plan goed voelt is dat het beste Philomijn.
pi_179302820
De LK zei dat we hem daarna heus wel weer aan de borst kregen... Maar misschien zit het verschil in het feit dat ik al met tepelhoedje voedde dus niet veel verschil tussen flespeen en tepelhoed? Daarna gaan we aan de slag met voeden zonder tepelhoed. Ze zei dat ze laatst nog een vrouw had geholpen die een ingetrokken tepel had, dus ben erg benieuwd. Lijkt me erg fijn om zonder tepelhoed te voeden in ieder geval.

Ik volg voor nu idd maar even haar advies, omdat het voor mij prettig voelt om 1 duidelijk plan te hebben. Maar snap wel wat jullie bedoelen, bedankt voor het meedenken. O+ Kan het evt later nog doen als ie weer wat aangesterkt is. Hij is in ieder geval na de voedingen nu écht verzadigd ipv blijven zoeken naar een tepel of huilen.
Dit, dat, alles.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 maandag 21 mei 2018 @ 19:06:58 #99
269689 crew  Viv
pi_179306237
quote:
1s.gif Op maandag 21 mei 2018 16:04 schreef Philomijn het volgende:
De LK zei dat we hem daarna heus wel weer aan de borst kregen... Maar misschien zit het verschil in het feit dat ik al met tepelhoedje voedde dus niet veel verschil tussen flespeen en tepelhoed?
Het "gevaar" van de fles is vooral dat hij gewend raakt aan de hogere stroomsnelheid van de melk en de hoeveelheid melk per voeding, waardoor hij straks ineens veel geduld moet opbrengen aan de borst en daar zijn niet alle baby's even goed in. :') Je zou ook kunnen kijken naar dit ding van Medela:

  maandag 21 mei 2018 @ 19:28:20 #100
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_179306740
Kun je een kolfbh van Medela gebruiken bij de Spectra S9?
pi_179308340
quote:
5s.gif Op maandag 21 mei 2018 19:28 schreef Spees_Eend het volgende:
Kun je een kolfbh van Medela gebruiken bij de Spectra S9?
Ik zou gokken van wel, die kolfbeha van medela is volgens mij gewoon universeel. Hij werkte ook prima in combi met de Ardo calypso in ieder geval.
  maandag 21 mei 2018 @ 21:12:26 #102
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_179309065
quote:
1s.gif Op maandag 21 mei 2018 20:43 schreef silliegirl het volgende:

[..]

Ik zou gokken van wel, die kolfbeha van medela is volgens mij gewoon universeel. Hij werkte ook prima in combi met de Ardo calypso in ieder geval.
Ok, dank je. Ik had gegoogled op de merknaam icm "universeel" en toen streepte Google universeel door :+
pi_179309177
Hoeveel vocht heeft een baby van 10-11 maanden nodig en hoeveel daarvan is melk?
Met dit warme weer vraag ik me af of ik niet meer water moet aanbieden. Nu krijgt ie alleen de borst en water bij elke maaltijd, water drinkt ie wisselend, maar vindt ie wel lekker.
pi_179311390
quote:
1s.gif Op maandag 21 mei 2018 19:06 schreef ViviRAWRS het volgende:

[..]

Het "gevaar" van de fles is vooral dat hij gewend raakt aan de hogere stroomsnelheid van de melk en de hoeveelheid melk per voeding, waardoor hij straks ineens veel geduld moet opbrengen aan de borst en daar zijn niet alle baby's even goed in. :') Je zou ook kunnen kijken naar dit ding van Medela:

[ afbeelding ]
Oohhh goodie, what the heck is dat? :D Thanks Vivi, zal het aan haar voorleggen. Ik ben in ieder geval een stuk geruster door nu even te passen en meten. Flip heeft een ruime hoeveelheid plasluiers nu in ieder geval :) en genoeg in de maag! Heb van alle voedingen vandaag maar 1x 30 ml kv bij hoeven geven.
Dit, dat, alles.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 maandag 21 mei 2018 @ 23:39:56 #105
269689 crew  Viv
pi_179312066
quote:
1s.gif Op maandag 21 mei 2018 23:03 schreef Philomijn het volgende:
Oohhh goodie, what the heck is dat? :D Thanks Vivi, zal het aan haar voorleggen. Ik ben in ieder geval een stuk geruster door nu even te passen en meten. Flip heeft een ruime hoeveelheid plasluiers nu in ieder geval :) en genoeg in de maag! Heb van alle voedingen vandaag maar 1x 30 ml kv bij hoeven geven.
https://www.medela.nl/bor(...)borstvoedingshulpset
en info: https://www.borstvoeding.(...)mtijd/bvhulpset.html

Wat fijn dat hij vandaag tevreden was na de voedingen en goede plasluiers heeft. Dat je toch maar één schepje kv hebt hoeven geven, lijkt erop te wijzen dat het met je productie wel goed zit! ^O^
  dinsdag 22 mei 2018 @ 22:26:34 #106
171422 LadyBlack
paint it black
pi_179329595
Mijn kraamhulp en verloskundige zagen dat S een prima techniek had, dus die raadden mij destijds ook aan om volledig te kolven. Ik legde S dan alleen aan de borst als hij onrustig was.

Bij beide kinderen heb ik trouwens nog wekenlang mutsjes en wikkeldoeken gebruikt voor energiebehoud. Dat werkt wel :Y
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 dinsdag 22 mei 2018 @ 23:34:01 #107
269689 crew  Viv
pi_179330726
Hoe is het vandaag gegaan Philomijn?
pi_179333918
quote:
1s.gif Op maandag 21 mei 2018 09:48 schreef Philomijn het volgende:

Hoe gaat het met jou DG? Kun je de situatie accepteren?
Uitspraak die ik hier vaak las en nu herken: dat je zo graag wil dat het slaagt dat je er alles/zoveel voor wil doen. Dikke knuffel voor jou :*
Ja, ik kan de situatie wel accepteren :) Borstvoeding is natuurlijk veel en veel beter dan kunstvoeding, maar het is ook weer niet zo dat ik er gootsteenontstopper ingooi. Daarnaast doet hij het heel erg goed op kv.

We zijn na de geboorte pas op de derde dag begonnen met voeding en hij was eigenlijk te zwak om zelf te drinken. Dus dit maakt het allemaal makkelijk te accepteren.
pi_179341248
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2018 22:26 schreef LadyBlack het volgende:
Mijn kraamhulp en verloskundige zagen dat S een prima techniek had, dus die raadden mij destijds ook aan om volledig te kolven. Ik legde S dan alleen aan de borst als hij onrustig was.

Bij beide kinderen heb ik trouwens nog wekenlang mutsjes en wikkeldoeken gebruikt voor energiebehoud. Dat werkt wel :Y
Ah ja ik heb jouw verhaal destijds van de zijlijn gevolgd en het enige wat ik me ervan herinner was dat het een dikke battle was, maar dat je het uiteindelijk geflikt hebt. Wat was je verhaal ook alweer?

Het ging gisteren goed. :) Meneer heeft voldoende plasluiers en er is sprake van poepproductie ^O^ dat was in de kraamweek ook maar 1x. Respect dat jij fulltime hebt gekolft Vivi, wat slopend zeg.
Mijn productie is nog niet voldoende voor de voedingen, maar ik kan hem natuurlijk nog niet op verzoek aanleggen. Ik hoop dat we na het consult een goede aanhaptechniek hebben en ik dan veel kan aanleggen, huid op huid etc om de productie te verhogen.

Ik sprak vandaag de wijkverpleegkundige en zij beaamde dat de tepelhoed ervoor kan zorgen dat je productie achteruit gaat omdat wellicht niet alle melk eruit komt. Las hetzelfde verhaal op borstvoeding.com. Toch best een kwalijke zaak dat de kraamverzorgster dat niet wist / me daar op gewezen heeft en een van mijn vk’s, die ook lactatiekundige is, daar ook niks over heeft gezegd... Denk dat ik het nog wel ga aangeven bij het kraambureau.

Fijn dat je het kunt accepteren DG! En idd je brengt hem nu ook groot. Ik merk dat ik het flesje met net zoveel liefde geef. :)
Dit, dat, alles.
pi_179342902
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2018 14:32 schreef Jagärtrut het volgende:
Hoe ver zit hij op de meest conservatieve weegschaal van het geboortegewicht dan? Ik zou me denk ik niet heel erg druk maken en gewoon zo verder gaan, en volgende week nog een keer wegen. Een keer voor het poepen en plassen wegen en een keer erna kan natuurlijk al flink veel verschil maken, en net zo net een voeding!
Deze post had ik gemist.

Geboortegewicht was in het ziekenhuis 3500 gram, thuis 3450gram
Dag 3 3280 gram, laagste gewicht
Dag 7 3360 gram, laatste dag kraamhulp
Dag 15 3480 gram, gewogen door CB.

In de 2e week dus 120gram aangekomen. Geen gigantische groei maar ook niet zo zorgwekkend als de dame van het CB deed overkomen. Ik ga morgen wel langs het weeguurtje om te zien of hij deze week goed is gegroeid. En dan volgende week de 4weken afspraak. Dan zijn die laatste 2 metingen tenminste weer met dezelfde weegschaal.

quote:
1s.gif Op woensdag 16 mei 2018 23:06 schreef LuDann het volgende:
Hoe gaat het nu Elleska?
Goed :)
Wekker snachts toch naar 6uurtjes gezet. Hij meldt zichzelf meestal na 5uur en drinkt dan veel beter dan toen ik hem na 4uurtjes wakker moest maken. Daarna laat hij meestal 3 a 4 uur tussen de volgende voeding dus we maken prima nachten.
Overdag is het momenteel een plakbaby. Krampjes vermoed ik. Maar dat betekend wel lekker veel knuffelen en drinken.

[ Bericht 1% gewijzigd door Elleska op 23-05-2018 19:23:15 ]
pi_179343347
quote:
1s.gif Op woensdag 23 mei 2018 17:30 schreef Philomijn het volgende:

[..]

Ah ja ik heb jouw verhaal destijds van de zijlijn gevolgd en het enige wat ik me ervan herinner was dat het een dikke battle was, maar dat je het uiteindelijk geflikt hebt. Wat was je verhaal ook alweer?

Het ging gisteren goed. :) Meneer heeft voldoende plasluiers en er is sprake van poepproductie ^O^ dat was in de kraamweek ook maar 1x. Respect dat jij fulltime hebt gekolft Vivi, wat slopend zeg.
Mijn productie is nog niet voldoende voor de voedingen, maar ik kan hem natuurlijk nog niet op verzoek aanleggen. Ik hoop dat we na het consult een goede aanhaptechniek hebben en ik dan veel kan aanleggen, huid op huid etc om de productie te verhogen.

Ik sprak vandaag de wijkverpleegkundige en zij beaamde dat de tepelhoed ervoor kan zorgen dat je productie achteruit gaat omdat wellicht niet alle melk eruit komt. Las hetzelfde verhaal op borstvoeding.com. Toch best een kwalijke zaak dat de kraamverzorgster dat niet wist / me daar op gewezen heeft en een van mijn vk’s, die ook lactatiekundige is, daar ook niks over heeft gezegd... Denk dat ik het nog wel ga aangeven bij het kraambureau.

Fijn dat je het kunt accepteren DG! En idd je brengt hem nu ook groot. Ik merk dat ik het flesje met net zoveel liefde geef. :)
Over dat nakolven bij tepelhoedjes wisselen de inzichten. Vroegah -enkele jaren geleden- waren de tepelhoedjes nog veel dikker dan ze nu zijn. Zodoende wordt tegenwoordig ook vaak gesteld dat de borsten voldoende gestimuleerd worden ook bij gebruik van tepelhoedjes. Ik weet niet wat waarheid is en of er een waarheid is in deze. Maar als je productie achter loopt op de vraag, dan is nakolven altijd een goed idee.
pi_179343716
quote:
1s.gif Op woensdag 23 mei 2018 19:48 schreef WupWup het volgende:

[..]

Over dat nakolven bij tepelhoedjes wisselen de inzichten. Vroegah -enkele jaren geleden- waren de tepelhoedjes nog veel dikker dan ze nu zijn. Zodoende wordt tegenwoordig ook vaak gesteld dat de borsten voldoende gestimuleerd worden ook bij gebruik van tepelhoedjes. Ik weet niet wat waarheid is en of er een waarheid is in deze. Maar als je productie achter loopt op de vraag, dan is nakolven altijd een goed idee.
Dat zei mijn lactatiekundige inderdaad ook. Ik voed al 5 maanden met hoedje en dat gaat goed. Maar als het zonder kan had ik dat zeker gedaan. Want gedoe blijft het wel.
pi_179344583
Morgen is Mars 5 weken en hebben we de eerste afspraak op het CB. Ik kan de vraag daar stellen maar stel hem ook even hier. Morgen weet ik zijn gewicht maar hij groeit echt als kool en ik gok dat hij de 5 kilo al gehaald heeft.

Mars krijgt nog 7 voedingen. Hij start 10 minuten met borst 1, dan switch ik naar borst 2. Daar drinkt hij vaak nog een kwartier. Dan laat ik hem stoppen met drinken.
Nu was er vandaag een vriendin op bezoek. Zij is erg pro BV, heeft haar kinderen heel lang gevoed. Maar ze vroeg me waarom ik twee borsten aanbied en waarom ik zelf bepaal wanneer het genoeg is.
Goede vragen, ik doe dat omdat het ziekenhuis en de kraamhulp dat zo adviseerden.
Maar haar vragen hebben me ook onzeker gemaakt.
Moet het anders? Mars groeit nogal hard, krijgt hij teveel? Drinkt hij te lang?

[ Bericht 0% gewijzigd door Malteser op 23-05-2018 21:33:31 ]
pi_179344667
Teveel hoef je niet bang voor te zijn, dat regelen ze zelf wel. Borstvoeding kunnen ze in principe niet te veel.krijgen. Als hij heel erg last van krampjes heeft is het wel goed hier eens naar te kijken, maar anders geen zorgen over maken.

Over het algemeen laat je de baby net zo lang aan borst 1 drinken tot hij zelf loslaat, of totdat hij regelmatig zuigt en er niet of nauwelijks meer melk komt (je hem dus weinig/niet hoort slikken). Dan biedt je borst 2 aan als 'toetje'. Bij de volgende voeding start je dan met borst 2 (dus de borst die hij de laatste keer als 'toetje' heeft gehad). Op deze manier drinkt hij altijd je borsten goed leeg gedurende de dag. Voeden op tijd is eigenlijk een wat ouderwetse manier.

Maar volg ook je eigen gevoel. Als dit goed gaat, hij groeit goed en jouw borsten blijven soepel aanvoelen na het voeden dan gaat het ook prima hoor!
pi_179344696
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2018 21:02 schreef Malteser het volgende:
Morgen is Mars 5 weken en hebben we de eerste afspraak op het CB. Ik kan de vraag daar stellen maar stel hem ook even hier. Morgen weet ik zijn gewicht maar hij groeit echt als kool en ik gok dat hij de 5 kilo al gehaald heeft.

Mars krijgt nog 7 voedingen. Hij start 10 minuten met borst 1, dan switch ik naar borst 2. Daar drinkt hij vaak nog een kwartier. Dan laat ik hem stoppen met drinken.
Nu was er vandaag een vriendin op bezoek. Zij is erg pro BV, heeft haar kinderen heel lang gevoed. Maar ze vroeg me waarom ik twee borsten aanbiedt en waarom ik zelf bepaal wanneer het genoeg is.
Goede vragen, ik doe dat omdat het ziekenhuis en de kraamhulp dat zo adviseerden.
Maar haar vragen hebben me ook onzeker gemaakt.
Moet het anders? Mars groeit nogal hard, krijgt hij teveel? Drinkt hij te lang?
Ik zou me er geen zorgen over maken. Ik zou erop vertrouwen dat hij neemt wat hij nodig heeft, niet meer en niet minder. Als hij na de tweede borst nog hoger zou hebben zou je het vast houden, en als hij genoeg heeft gehad drinkt hij vast niet. Ieder z'n eigen manier. Ik bied ik meestal twee borsten aan, behalve als ik het vergeet :@
pi_179344778
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2018 21:02 schreef Malteser het volgende:
Morgen is Mars 5 weken en hebben we de eerste afspraak op het CB. Ik kan de vraag daar stellen maar stel hem ook even hier. Morgen weet ik zijn gewicht maar hij groeit echt als kool en ik gok dat hij de 5 kilo al gehaald heeft.

Mars krijgt nog 7 voedingen. Hij start 10 minuten met borst 1, dan switch ik naar borst 2. Daar drinkt hij vaak nog een kwartier. Dan laat ik hem stoppen met drinken.
Nu was er vandaag een vriendin op bezoek. Zij is erg pro BV, heeft haar kinderen heel lang gevoed. Maar ze vroeg me waarom ik twee borsten aanbiedt en waarom ik zelf bepaal wanneer het genoeg is.
Goede vragen, ik doe dat omdat het ziekenhuis en de kraamhulp dat zo adviseerden.
Maar haar vragen hebben me ook onzeker gemaakt.
Moet het anders? Mars groeit nogal hard, krijgt hij teveel? Drinkt hij te lang?
W. kreeg ook altijd 2 borsten. Ik liet hem zelf bepalen hoelang hij dronk. Soms was dat 20 minuten aan borst 1 en nog 5 aan borst 2, bij wijze van. Soms ook zo 2x 30 minuten, ook prima..
W. zat daarbij ook nog heel lang op 8-10 voedingen per 24 uur. En hij groeide ook als kool. Maar de LK zei destijds dat je met bv niet kunt overvoeden. Kortom; je geeft hem echt niet teveel. En je voedt hem ook zeker niet te lang.
  woensdag 23 mei 2018 @ 21:27:22 #117
171422 LadyBlack
paint it black
pi_179345013
quote:
1s.gif Op woensdag 23 mei 2018 17:30 schreef Philomijn het volgende:

[..]

Ah ja ik heb jouw verhaal destijds van de zijlijn gevolgd en het enige wat ik me ervan herinner was dat het een dikke battle was, maar dat je het uiteindelijk geflikt hebt. Wat was je verhaal ook alweer?
Bij E (5 jaar geleden) was het probleem dat er nauwelijks productie was, ondanks een moordend kolf- en vingervoedschema naast de gewone voedingen. Wellicht mede door een kindje dat in slaap viel zodra ze aan de borst lag en gelijk een kloofje en spruw, maar vooral ook omdat ik volgens mij echt erg weinig melk aanmaak. Het komt er sowieso maar erg moeizaam uit. Uiteindelijk met domperidon het zo weten op te krikken dat het genoeg was voor thuis volledig aan de borst en op kdv het grootste deel gekolfde bv.

Bij S 2 jaar geleden wilde ik eigenlijk al voorkolven vanaf 38wk zwangerschap, i voor die tijd had ik al een spoedkeizersnede en een kindje van 2 kilo dat niet live mocht drinken. Heb diezelfde nacht nog de kolf aangeslingerd en toen kwam het eigenlijk wonderwel op gang O+ Toen S 3 kilo woog ben ik overgegaan op live voeden. Eerst leek ik een ruimere productie te hebben, maar hij haalde me algauw in en toen hij 9 maanden was kreeg ik zo'n kloof dat de halve productie instortte. Sindsdien met een deel nutrilon naar behoefte erbij, maar hey, voor de tweede keer wel de twee jaar al voorbij O+

[ Bericht 0% gewijzigd door LadyBlack op 23-05-2018 21:54:29 ]
  woensdag 23 mei 2018 @ 21:35:39 #118
171422 LadyBlack
paint it black
pi_179345123
Overigens ben ik door dat hele schema van aanleggen, nakolven en dan vingervoeden/flesje geven wel echt gefrustreerd geraakt met kolven. Ik zat regelmatig doodmoe te kolven met maar 30cc in totaal als opbrengst. Achteraf niet zo gek als je bedenkt dat E meestal vlak daarvoor nog had gedronken. Ik kolfde pas flesjesvol toen ik weer aan het werk ging en er dus echt minstens 3 uur tussen de kolfmomenten zat.

Ik had me dan ook zelf al voorgenomen dat als de geschiedenis zich zou herhalen, ik een periode fulltime zou kolven en niet weer zo aanmodderen. En ik snap het advies aan Philomijn dus wel :Y
pi_179345124
Oké, dank dames. Ik dacht na over het gesprek met haar en werd ineens poepie onzeker. :@ Morgen weet ik wat Mars nu weegt, maar hij groeit echt heel goed en hij is verder erg tevreden. Dus ergens lijken we een goed team samen.
  woensdag 23 mei 2018 @ 21:36:59 #120
171422 LadyBlack
paint it black
pi_179345135
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2018 21:35 schreef Malteser het volgende:
Oké, dank dames. Ik dacht na over het gesprek met haar en werd ineens poepie onzeker. :@ Morgen weet ik wat Mars nu weegt, maar hij groeit echt heel goed en hij is verder erg tevreden. Dus ergens lijken we een goed team samen.
Het antwoord op al je vragen ^O^ O+
pi_179345175
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2018 21:35 schreef Malteser het volgende:
Oké, dank dames. Ik dacht na over het gesprek met haar en werd ineens poepie onzeker. :@ Morgen weet ik wat Mars nu weegt, maar hij groeit echt heel goed en hij is verder erg tevreden. Dus ergens lijken we een goed team samen.
Blijf in jezelf en in Mars geloven!
pi_179345490
quote:
1s.gif Op woensdag 23 mei 2018 21:36 schreef LadyBlack het volgende:

[..]

Het antwoord op al je vragen ^O^ O+
Ja als ik het zo teruglees wel hè... Maar mijn structurele gebrek aan vertrouwen in combinatie met de “zo, hij is wel flink aan de maat hè” opmerkingen helpen ook niet echt mee.
En waar we met Twix issues hebben over te weinig groei, is dit ook wel de omgekeerde wereld.
Overigens ben ik dolblij met mijn bolle baby die nu ook echt plooien in zijn benen krijgt O+.

quote:
1s.gif Op woensdag 23 mei 2018 21:40 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

Blijf in jezelf en in Mars geloven!
Thanks.
pi_179346047
Malteser, je doet het goed! Benieuwd hoeveel hij weegt morgen. En verder kan ik niet veel meer advies geven dan zo veel mogelijk ‘op verzoek’, dus hij geeft zelf wel aan wanneer hij genoeg heeft en daar kun je op vertrouwen.
  woensdag 23 mei 2018 @ 22:46:23 #124
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_179346358
Volgens mij doe je het helemaal goed :)
Bv babies komen vaak heel veel aan in het begin en daarna vlakt het dan af. N was na 8 maanden al 10 kilo (3 bij geboorte). Daarna groeide ze ineens veel minder (met 2 jaar 12 kilo). Het cb vond daar van alles van (hun oplossing voor alles was stoppen met bv). Dus eoiaou :P

Is hij blij, ben jij blij, ontwikkelt ie zich goed? Dan gaat het goed :Y
Carpe diem, quam minimum credula postero.
  woensdag 23 mei 2018 @ 22:52:32 #125
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_179346461
Klinkt inderdaad alsof het goed gaat. Herkenbaar wel dat je gaat twijfelen door verhalen van anderen, de borstvoeding is nu even het voornaamste wat je doet dus opmerkingen daarover komen zo hard binnen!

Ik moet wel zeggen dat ik op een gegeven moment ben gestopt met op de klok kijken hoe lang hij dronk, en alleen nog probeerde te letten op de drinksignalen zoals hierboven ook al werden geschreven. Dat scheelde, want dan hoefde ik niet meer te onthouden hoe laat hij exact begon met drinken en hoe laat gewisseld en hoe laat stoppen met borst 2 etc... als die administratie op papier of in mijn hoofd, naast het slaapgebrek, dat vond ik echt veel werk. En tijd zegt weinig over hoeveel te dronken wordt. Maar goed, hij drinkt duidelijk genoeg uit je verhalen te merken, hopelijk zie je dat morgen terug op de weegschaal.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  woensdag 23 mei 2018 @ 23:03:34 #126
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_179346612
Jacob is bijna 10 maanden en drinkt thuis nog met enthousiasme overdag en 's nachts. Maar op de opvang echt veel minder vaak, en los daarvan ook minder ml dan bijvoorbeeld 2 maanden geleden. Ik was nu van huis van 7 tot 22u, en daarin heeft hij gedronken 150 + 100 + 50 + 50 (laatste was bij naar bed gaan thuis). Dus 350ml in alle tijd overdag. Vind ik niet zoveel. Nou denk ik dat hij net nog even 200ml ofzo erbij heeft getankt bij mij, maar toch. Dat gaat vaker zo he? Ik ga vooral even checken of ze hem wel water aanbieden op de crèche. Vooral het eerste gat is groot: 7u bij mij, half 1 pas op de crèche!

Ik maak me geen zorgen hoor. Maar elke nieuwe fase roept toch weer nieuwe vragen op blijkbaar :).
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  donderdag 24 mei 2018 @ 08:49:48 #127
409579 LuDann
All the way
pi_179351102
Malteser, je kunt ook in plaats van de curve van het CB, een curve van de WHO gebruiken. Je hebt ze in handige apps, weet niet of je iPhone of Android hebt? BV baby's groeien anders, vooral in het begin. De curve die het CB gebruikt is vooral op kv baby's gestoeld. De curve van de WHO is gebaseerd op baby's die alleen bv krijgen.
  donderdag 24 mei 2018 @ 08:53:48 #128
409579 LuDann
All the way
pi_179351157
Wij stevenen inmiddels op fulltime kolven af. }:|

Bliksem wil steeds minder goed aan de borst drinken. Het gaat eigenlijk alleen snachts nog goed. Overdag is het een ontzettende worsteling. Soms lukt het lopend maar even vaak weigert hij gewoon compleet.

Ik heb hem vanochtend bijvoorbeeld om 7 uur gevoed maar had het idee dat er niet zoveel in was gegaan. Dus om 8 uur nog een keer aangeboden voordat ik de deur uitging maar hij weigerde. En nu zit mijn man dus nog een flesje te geven omdat hij het opeens toch op een krijsen heeft gezet vanwege de honger. Heel handig als de kinderen om 9 uur op het kdv moeten zijn.
pi_179351166
Lemijn, dat vind ik wel weinig inderdaad. Dirk laat er op de opvang eigenlijk altijd 4 uur tussen zitten. Sporadisch (door slaapjes) zelfs meer. Dus hij drinkt dan 2x 160ml. Dat gebeurt thuis (bijna) niet, dan drinkt hij echt vaker. En zeker niet met dit warme weer. (Al bieden ze dan ook water aan, maar dat gaat met wisselend enthousiasme )

LuDann, wat jammer dat het zo gaat. Kun je niet met een lactatiekundige kijken of er nog wat te halen valt ergens? Fulltime kolven lijkt me echt een hele belasting. Sterkte.. :*
Morgen ben ik vast weer mezelf.
  donderdag 24 mei 2018 @ 08:58:11 #130
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_179351219
Wat stom Lu! Ga je dat doen, fulltime kolven? Echt jammer dat het zo'n gedoe is :* .

Philomijn, is de lactatiekundige al geweest om mee te kijken met live drinken? Hoe gaat het?
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  donderdag 24 mei 2018 @ 08:59:54 #131
409579 LuDann
All the way
pi_179351245
Het is inderdaad niet zoveel Lemijn, maar kennelijk haalt hij het toch een beetje in?

Wat zouden jullie doen in mijn geval trouwens? Ik ga over 6 dagen weg voor mijn werk en blijf dan een week weg. Ik kan wel nu een LK inschakelen, maar de kans is natuurlijk behoorlijk groot dat de situatie weer wat anders is als hij een week lang alles uit de fles heeft gedronken. Ik ga er een beetje vanuit dat hij dan helemaal niet meer uit de borst wil drinken. Dus ik was eigenlijk van plan om na die week een LK te laten komen.

Of wel nu een LK inschakelen en een plan maken ofzo?
  donderdag 24 mei 2018 @ 09:01:54 #132
409579 LuDann
All the way
pi_179351272
Ik ben al een tijd van plan om een LK te laten komen (alweer...) maar had dus in mijn hoofd dat het het handigst was om dat na mijn werkreis te doen omdat ik hem een week helemaal niet aan de borst zal hebben.

Als hij snachts wel uit de borst wil drinken maar overdag niet dan wil ik fulltime kolven wel overwegen ja. In ieder geval tot hij 6 maanden is.
  donderdag 24 mei 2018 @ 09:04:41 #133
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_179351308
Als hij 's nachts wel drinkt (en je dan dus niet hoeft te kolven) kan ik me voorstellen dat je het overweegt. Wel stoer van je.
Lastig wat betreft de LK. Is er eentje waar je veel vertrouwen in hebt? Dan misschien even overleggen met haar over de timing? Hangt misschien ook af van hoeveel tijd en energie je er nu voor hebt en hoeveel je eraan gelegen is dat het lukt.

Baal je van die week weg of is dat wel oké?
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_179351429
Lastig Lu. Ik zou wachten tot je terug bent, want een week lang alleen de fles zal ongetwijfeld tot nieuwe problemen leiden.

Het lijkt me ook weinig Lemijn. Weet je wat hij doet in plaats van drinken? En krijgt hij zijn drinken op een rustige plek?

Die discussie gisteren over een of twee borsten geven heeft me aan het denken gezet. Ik ga het een tijdje met tweede borst proberen. Soms laat Banaan al snel los en denk ik dat hij niet wil drinken maar misschien stroomt het dan minder hard dan hij wil. Misschien hoef ik dan ook niet meer elk half uur/ drie kwartier te voeden. :)
Wat gewoon is voor de spin, is chaos voor de vlieg.
  donderdag 24 mei 2018 @ 09:25:47 #135
409579 LuDann
All the way
pi_179351640
Even overleggen is wel een goed idee ja. Moet alleen even nadenken over met wie dan. Bij de LK die ik als laatst had (staat heel goed bekend hier) voelde ik me niet zo gehoord toen ik tijdens het consult aangaf dat ik het aanhappen niet goed vond gaan. En toen ik later nog eens belde omdat hij weigerde moest ze er een beetje om lachen. Hij weigerde toen pas een paar keer en dat vond ze eigenlijk geen probleem, dat zou zich vanzelf oplossen.

Dus ik ben eigenlijk wel geneigd iemand anders in te schakelen maar wil anderzijds ook weer niet gaan rondhoppen. Misschien die LK die Vivi laatst aanraadde.

Oh en dat ik week weg ga maakt me in dit opzicht niet zoveel uit. Ik denk dat we linksom of rechtsom op hetzelfde afstevenen. En tja, ik moet toch werken hè, ik ben heel blij met mijn werk en doe het graag.

[ Bericht 3% gewijzigd door LuDann op 24-05-2018 09:33:52 ]
pi_179351749
Weet iemand hoe het zit met nachtdiensten zolang ik nog borstvoeding geef?
Ik lees dat dit tot 6 maanden na de bevalling niet hoeft maar meende ook iets tot 9 maanden te hebben gelezen.
Kan dit laatste echter niet terugvinden.
Wie weet hier meer van? :)
pi_179351919
quote:
1s.gif Op donderdag 24 mei 2018 08:49 schreef LuDann het volgende:
Malteser, je kunt ook in plaats van de curve van het CB, een curve van de WHO gebruiken. Je hebt ze in handige apps, weet niet of je iPhone of Android hebt? BV baby's groeien anders, vooral in het begin. De curve die het CB gebruikt is vooral op kv baby's gestoeld. De curve van de WHO is gebaseerd op baby's die alleen bv krijgen.
Heb een iPhone, heb jij daar een tip voor?

Wat balen van het borstweigeren van Bliksem. Heb helaas als zeer onervaren BV mama geen tips voor je. :*
  donderdag 24 mei 2018 @ 09:49:05 #138
409579 LuDann
All the way
pi_179352026
quote:
1s.gif Op donderdag 24 mei 2018 09:40 schreef Malteser het volgende:

[..]

Heb een iPhone, heb jij daar een tip voor?

Wat balen van het borstweigeren van Bliksem. Heb helaas als zeer onervaren BV mama geen tips voor je. :*
Nee sorry, ik heb juist Android. :P Ik heb zelf Child Growth Tracker maar weet niet of die voor iPhone ook bestaat. Je moet in ieder geval niet Graphico van Stefan Kleintjes hebben. Wat een rotapp is dat zeg. :')
pi_179352051
quote:
1s.gif Op donderdag 24 mei 2018 09:30 schreef vencodark het volgende:
Weet iemand hoe het zit met nachtdiensten zolang ik nog borstvoeding geef?
Ik lees dat dit tot 6 maanden na de bevalling niet hoeft maar meende ook iets tot 9 maanden te hebben gelezen.
Kan dit laatste echter niet terugvinden.
Wie weet hier meer van? :)
Tot 6 maanden hoef je geen nachtdiensten te draaien. Maar als je een CAO hebt kun je even kijken of ze hier (gunstiger) van afwijken.

Kolfrecht is 9 maanden, misschien bedoel je dat?

Hier werk je op sommige vestigingen in je eentje 's nachts, en dan is het feitelijk onmogelijk om te voeden/kolven onder werktijd ivm mogelijke alarmoproepen. Daar wordt je dus niet ingeroosterd in de nacht zolang je nog kolft.
pi_179352083
quote:
1s.gif Op donderdag 24 mei 2018 09:51 schreef Sara82 het volgende:

[..]

Tot 6 maanden. Maar als je een CAO hebt kun je even kijken of ze hier (gunstiger) van afwijken.

Kolfrecht is 9 maanden, misschien bedoel je dat?
Ooh, kolfrecht. Shit. :')
Hm, betwijfel het. Thx!
pi_179352143
quote:
1s.gif Op donderdag 24 mei 2018 09:25 schreef LuDann het volgende:
Dus ik ben eigenlijk wel geneigd iemand anders in te schakelen maar wil anderzijds ook weer niet gaan rondhoppen.
Het is geen rondhoppen als jij iemand anders zoekt omdat jij je niet gehoord voelt. Dat is zorgen voor jezelf (en Bliksem, in dit geval).

Wat betreft de rest, ik zou voor je werkweek weg even overleggen. Wie weet zijn er wel dingen die de situatie nu al wat kunnen verbeteren en die er dan na de volle week fles voor zorgen dat hij de borst daarna weer makkelijker accepteert.
Morgen ben ik vast weer mezelf.
pi_179352656
quote:
1s.gif Op donderdag 24 mei 2018 09:40 schreef Malteser het volgende:

[..]

Heb een iPhone, heb jij daar een tip voor?

Wat balen van het borstweigeren van Bliksem. Heb helaas als zeer onervaren BV mama geen tips voor je. :*
Growth! Dat is een prima iphone app voor een who curve.
  donderdag 24 mei 2018 @ 12:13:11 #143
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_179354189
Ik heb ook Growth. Dat levert dit soort leuke grafiekjes op:




Ik heb trouwens even geïnformeerd bij de opvang. Hij krijgt bij het fruit water aangeboden en daar drinkt hij wel wat van, en weigert daarna de fles. Nou prima. Ik weet dat J's vader zijn best doet om fruit tussen melkmomenten in de passen waardoor er meer melk in gaat. Maar de opvang heeft daar vaste tijden voor, dat snap ik wel. Ik laat dit lekker weer los.

[ Bericht 42% gewijzigd door Lemijn op 24-05-2018 12:41:46 ]
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  donderdag 24 mei 2018 @ 13:16:39 #144
429226 arvensis
Moeder x 3
pi_179355195
Best een verschil..






Protège moi de mes désirs.
pi_179355759
Thanks voor de tip. Ik zat goed met mijn gevoel dat hij goed groeit...
Van 4325 naar 5400 gram in 17 dagen tijd :o. We hebben een nieuwe CB arts (oude is met pensioen), ze was super tevreden, vond hem niks te zwaar. “Met borstvoeding kun je niet overvoeden.”
  donderdag 24 mei 2018 @ 15:21:08 #146
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_179357329
Wow! Goed bezig jullie :s) .

DUMAN, maf he? Ik vul ze allebei in en kijk vervolgens naar wat me het beste uitkomt.
U groeit ook super zeg!
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_179357628
Duman U. groeit lekker he O+

Malteser wat fijn dat je gevoel klopt dat Mars goed groeit, en in 17 dagen tijd :o

Ik heb deze app ook WHO curve voor Android "groei curve" met een lach poppetje.

https://imgur.com/a/nYdoYZ8

Groei van N.
  donderdag 24 mei 2018 @ 17:12:45 #148
409579 LuDann
All the way
pi_179359840
quote:
1s.gif Op donderdag 24 mei 2018 15:37 schreef BellaaElisa het volgende:
Duman U. groeit lekker he O+

Malteser wat fijn dat je gevoel klopt dat Mars goed groeit, en in 17 dagen tijd :o

Ik heb deze app ook WHO curve voor Android "groei curve" met een lach poppetje.

https://imgur.com/a/nYdoYZ8

Groei van N.
Je moet even in je app de punt weghalen in de gewichten. Het ding denkt nu dat je baby duizenden kilo's weegt en daarom zie je de curvelijntjes niet. ;) Dus in grammen invullen. :)
  donderdag 24 mei 2018 @ 17:19:01 #149
409579 LuDann
All the way
pi_179360084
@Nanuke, je hebt wel een punt inderdaad hoor!

Ik heb online een afspraak ingepland met M.yrte van L.onkhuijsen, de LK die Vivi aanraadde. Een andere LK die ik wel eens geconsulteerd heb die raadde haar namelijk ook aan. Ze is nu op vakantie maar precies terug als ik ook terug ben. Überhaupt dus geen mogelijkheid voor eerder afspreken. Hopelijk weet ze raad voor het borstweigeren, en misschien juist als hij dan helemaal niet meer aan de borst wil na een week fles.

Lemijn, zo te zien hoef je je niet druk te maken over te weinig drinken de laatste tijd! :D

Leuk de groeicurves te zien verder! Groot verschil het Duman. :Y Wij hebben Bliksem al 3 weken niet gewogen op onze eigen weegschaal, heb geen zin in een steen in mijn buik. :') Wel op CB een keer gewogen maar dat gewicht heb ik niet ingevuld op de curve omdat het minder was dan wat hij een week eerder thuis woog.

Straks voor ik wegga nog wel een keer om te zien hoeveel hij groeit als hij een week lang alles in de fles krijgt. :)

[ Bericht 4% gewijzigd door LuDann op 24-05-2018 17:33:50 ]
pi_179361098
Malteser wat heerlijk dat mars zo goed groeit.
Daarnaast valt de 160gram die L deze week is aangekomen een beetje in het niet, maar toch *O* Blij dat ik wel naar het weeguurtje ben gegaan. Dit was een veel fijner contact met het CB dan het eerdere huisbezoek.

Ook even naar de WHO curve gekeken. Child Growth Tracker krijg ik niet aan de praat. Nu de app die bella noemde.


Van de CB curve klopt niets doordat de data verkeerd zijn ingevoerd. Volgende week maar even vragen of dat nog kan worden aangepast.
pi_179361341
LuDann het klopt nu wel dankje. Ik dacht al waarom zie ik geen lijntjes terwijl dat bij de lengte wel zichtbaar was :')

https://imgur.com/a/ATbMJZJ
Opnieuw de groei van N.

Elleska mooie lijn omhoog, L. groeit lekker! *O*
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 donderdag 24 mei 2018 @ 23:40:28 #152
269689 crew  Viv
pi_179367766
quote:
1s.gif Op woensdag 23 mei 2018 17:30 schreef Philomijn het volgende:
Respect dat jij fulltime hebt gekolft Vivi, wat slopend zeg.
Toen ik daarmee begon was het (net zoals bij jou) de bedoeling om het maar een aantal dagen te doen. Ik zat toen in die modus van "dat je zo graag wil dat het slaagt dat je er alles/zoveel voor wil doen", maar tegelijkertijd kon ik het me niet voorstellen dat ik het 2 weken zou volhouden. Uiteindelijk was het geen kwestie van volhouden, maar van niet kunnen stoppen. Het voelde voor mij echt niet goed om eigenhandig mijn productie te laten instorten, ook al werd de kans kleiner en kleiner dat ZZ ooit effectief uit de borst zou gaan drinken.
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2018 21:35 schreef LadyBlack het volgende:
Overigens ben ik door dat hele schema van aanleggen, nakolven en dan vingervoeden/flesje geven wel echt gefrustreerd geraakt met kolven. Ik zat regelmatig doodmoe te kolven met maar 30cc in totaal als opbrengst. Achteraf niet zo gek als je bedenkt dat E meestal vlak daarvoor nog had gedronken. Ik kolfde pas flesjesvol toen ik weer aan het werk ging en er dus echt minstens 3 uur tussen de kolfmomenten zat.
Dat er maar 30cc opbrengst was bij het nakolven is inderdaad niet zo gek, en eigenlijk is die opbrengst ook niet zo belangrijk. Het gaat erom dat jouw lichaam een seintje heeft gekregen dat er voortaan meer melk geproduceerd mag worden, en dat doel is bereikt als je borsten na die 30cc goed geleegd waren. Zonde van die specifieke frustratie dus. :*
quote:
1s.gif Op donderdag 24 mei 2018 08:53 schreef LuDann het volgende:
Wij stevenen inmiddels op fulltime kolven af. }:|
Kutzooi -O-
Overdag liggend op bed voeden in een donkere slaapkamer, daar trapt hij zeker niet in? Ik ben benieuwd wat die LK voor je kan betekenen straks. :*
  vrijdag 25 mei 2018 @ 00:41:47 #153
409579 LuDann
All the way
pi_179368785
Nope, liggend voeden is me sowieso al nog nooit gelukt maar ook als dat kon denk ik niet dat peuter daarmee akkoord is. ;) Die moet of mee en stil zijn, of even alleen spelen. Gaat hem niet worden. :P

En ik laat het je weten straks!
pi_179373506
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2018 18:07 schreef Elleska het volgende:
Malteser wat heerlijk dat mars zo goed groeit.
Daarnaast valt de 160gram die L deze week is aangekomen een beetje in het niet, maar toch *O* Blij dat ik wel naar het weeguurtje ben gegaan. Dit was een veel fijner contact met het CB dan het eerdere huisbezoek.

Ook even naar de WHO curve gekeken. Child Growth Tracker krijg ik niet aan de praat. Nu de app die bella noemde.
[ afbeelding ]

Van de CB curve klopt niets doordat de data verkeerd zijn ingevoerd. Volgende week maar even vragen of dat nog kan worden aangepast.
Gaat het voeden bij jou goed? Geen pijn of ander gedoe? Ik zie dat de groeilijn wat zakt en dat hoeft helemaal geen probleem te zijn, maar dit zou wel een moment kunnen zijn om even te evalueren.
pi_179373946
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 mei 2018 10:21 schreef WupWup het volgende:

[..]

Gaat het voeden bij jou goed? Geen pijn of ander gedoe? Ik zie dat de groeilijn wat zakt en dat hoeft helemaal geen probleem te zijn, maar dit zou wel een moment kunnen zijn om even te evalueren.
Voeden gaat naar mijn idee goed maar misschien zie ik iets over het hoofd. Volgende week is er inloopspreekuur bij de LK daar ga ik even langs.

Geen pijn. in de 2e week wel een klein kloofje gehad na een onrustige nacht maar dat was snel weer over door twee dagen enkel in de rugbyhouding te voeden.

De eerste week kon hij zichzelf moeilijk warm houden, 2e week ging dat al beter en nu lijkt het helemaal goed te zijn. Dat zou mogelijk een oorzaak kunnen zijn van de iets achterblijvende groei.

curve van het CB ziet er beter uit. De datum van het 3e meetpunt klopt alleen niet, die moet verder naar links staan. https://imgur.com/cfsD3VK

[ Bericht 9% gewijzigd door Elleska op 25-05-2018 10:55:37 ]
pi_179382728
Wat een wetenschap toch die bv. :) Hopelijk heb je iets aan het komende consult LuDann! Frustrerend lijkt me.

Jee wat een verhaal LadyBlack! Respect dat je het hebt volgehouden. Ik zit tegen een borstontsteking aan en du moment zit ik met kwark ingesmeerde borsten te typen... zou helpen volgens de LK om te koelen na het kolven. :')

De LK was hier gisteren, bevindingen:

- Flip is nog snel moe/heeft nog weinig energie. Echt enorm oefenen aan de borst kan nog niet, maar hij hapte wel op de juiste manier aan en nam dan 2 slokken. Dus het kan wel. Wss heeft ie volgende week meer energie. Voor nu op wakkere momenten bijv 1 a 2 x per dag oefenen
Ze verwacht dat het qua energie snel beter zal gaan omdat we nu ook al verschil merken.
- Ik heb twee rode harde plekken links en moet erg oppassen voor borstontsteking > heatpacks gebruiken tijdens voeden, en borst masseren. Na voeden insmeren met kwark en tien min in laten trekken, schijnt te helpen 😂
- Kleinere borstschilden voor de kolf. Die ik nu heb zijn te groot.
- Verder moet ik veel meer rust nemen. Nieuw voedingsschema opgesteld met 7 voedingen ipv 8 en man doet 1 nachtvoeding. Als Flip tukt ook gaan tukken. Dit kan helpen ontsteking te voorkomen & productie verhogen want dat laatste loopt nog wat achter
- Goed eten, ijzerrijke, vette voeding zoals noten en , Floradix slikken

En naar een osteopaat. Hij heeft misschien last van de vacuümverlossing bij het aanhappen.

[ Bericht 2% gewijzigd door Philomijn op 26-05-2018 01:23:32 ]
Dit, dat, alles.
pi_179386941
Wat een hoop adviezen Philomijn! Was het een fijne LK?
Succes!

Weer een vraagje: kun je spruw hebben aan één tepel? Ik heb wat last aan een kant. Die tepel is heel gevoelig bij het aanhappen (beetje zoals in de eerste week), tijdens het drinken weinig tot geen last, maar nadien een wat nabrandend/schrijnend gevoel. Ik zie niks geks aan de tepel, ik dacht vanmiddag wat witte uitslag te zien maar dat bleek opgedroogde melk.
Andere borst niets aan de hand.
Mars heeft geen witte tong en drinkt verder rustig. Dus geen verdere symptomen.
  vrijdag 25 mei 2018 @ 21:28:34 #158
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_179388416
Ik heb dat ook wel gehad, Malteser. Afgewacht, ging vanzelf over.

edit: ik bedoel het gevoel. Weet niet of het spruw was uiteindelijk.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_179402587
Hoi! Ik zit met een paar vragen waar jullie vast een antwoord op hebben ;)

Hoeveel paar wasbare zoogcompressen heb je minimaal nodig?

En waarin vriezen jullie moedermelk in, zakjes of flesjes? En zijn er nog tips waar je die een beetje betaalbaar kan halen? Mijn dank is groot O+
  zaterdag 26 mei 2018 @ 18:13:47 #160
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_179403555
Mijn voorraad heb ik ingevroren in Avent bekers en die flesjes met blauwe dop die vaker worden genoemd. Toen ik eenmaal werkte vroor ik zelden meer wat in, want wat ik kolfde werd uiterlijk 5 dagen later gebruikt dus dat kon in de koelkast.

Ik verving zelf zoogcompressen elke 12 uur of indien nat, maar was vaak vanwege wasbare luiers. Dus had iets van 6 paar fijne en een hele stapel b-keus die ik nooit aanraakte.
Wat een zegen dat je die dingen op een gegeven moment niet meer nodig hebt trouwens!
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_179405294
Ik vries de melk in zakjes in, die van Lansinoh. Net als Lemijn in het begin regelmatig gebruikt, nu ook weinig meer sinds ik werk. Dus super veel heb ik er niet verbruikt.

Qua zoogcompressen heb ik ook 6 paar, daar red ik het wel mee. Ik gebruik ze overigens nog steeds, want standaard lek tiet bij voeden aan de andere kant. En soms als er wat langer tussen voedingen zit krijg ik ook nog wel eens een spontane toeschietreflex.
  zaterdag 26 mei 2018 @ 19:46:13 #162
221912 minilot
Nancy boy
pi_179405329
Ik heb zes paar wasbare zoogcompressen, dat red ik wel met de was. Hier ook lektiet als ik met de andere aan het voeden ben. :Y Ik draag ze alleen overdag, niet 's nachts. En als ik halverwege de dag toevallig douche stop ik daarna ook wel versgewassen exemplaren in mijn beha.

Melk vries ik in voor een voorraad (die vooral groeit, want ik maak weinig gebruik van vriezermelk :)) in plastic zakjes van Medela:

Heel tevreden over. :)
Let me see you stripped down to the bone
  zaterdag 26 mei 2018 @ 19:48:37 #163
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_179405389
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 mei 2018 17:08 schreef Aure het volgende:
Hoi! Ik zit met een paar vragen waar jullie vast een antwoord op hebben ;)

Hoeveel paar wasbare zoogcompressen heb je minimaal nodig?

En waarin vriezen jullie moedermelk in, zakjes of flesjes? En zijn er nog tips waar je die een beetje betaalbaar kan halen? Mijn dank is groot O+
Invriezen deed ik in zakjes, want we hebben niet zo'n grote vriezer. Ik gebruikte die van Difrax

Eenmaal aan het werk vroor ik net als Lemijn niet meer zoveel in, want hier werd het ook max 5 dagen later weer gebruikt. Ik bewaarde het toen in flesjes van Materni . Die passen namelijk ook op mijn medela kolf, dus ik hoefde niet over te gieten.
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
pi_179405846
Thanks dames!! Heb voor nu 6 paar wasbare zoogcompressen besteld en de lansinohzakjes. Dan is dat maar vast in huis :+
pi_179406022
Haha wat zijn we lekker in sync met onze 6 paar wasbare zoogcompressen van Imse vimse Lemijn en Mini :+
  zaterdag 26 mei 2018 @ 20:34:16 #166
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_179406412
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 mei 2018 20:18 schreef elliebell het volgende:
Haha wat zijn we lekker in sync met onze 6 paar wasbare zoogcompressen van Imse vimse Lemijn en Mini :+
Nou inderdaad *) .
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_179406791
Ah Imse Vimse, die heb ik ook besteld :D
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 zaterdag 26 mei 2018 @ 22:25:25 #168
269689 crew  Viv
pi_179409471
Hier ook Materni flessen waar ik rechtstreeks in kolfde, deze mogen wel in de vriezer maar dat was hier nooit nodig, want alles werd binnen 5 dagen opgedronken. Ook erg in sync met de dames boven mij dus. 8-)
pi_179409710
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 mei 2018 22:25 schreef ViviRAWRS het volgende:
Hier ook Materni flessen waar ik rechtstreeks in kolfde, deze mogen wel in de vriezer maar dat was hier nooit nodig, want alles werd binnen 5 dagen opgedronken. Ook erg in sync met de dames boven mij dus. 8-)
Even gecheckt, maar ook Materni flessen hier inderdaad haha :+ (niet voor de vriezer, daar dus zakjes voor, maar wel om in te kolven)
  zondag 27 mei 2018 @ 15:16:38 #170
409579 LuDann
All the way
pi_179423252
Ik heb Beldico flesjes (zakjes lekken vaak bij ontdooien is mijn ervaring, en flesjes zijn herbruikbaar). Daarnaast eerst wegwerpcompressen en nu Lilypadz. Ben echt blij weer met die laatste! Werkte niet de eerste 3 maanden met stromen aan lekkage maar inmiddels worden mijn borsten weer wat zindelijker. Eindelijk weer slapen zonder BH. O+
pi_179427311
Hoe gaat het inmiddels met het voeden LuDann?
  zondag 27 mei 2018 @ 19:34:12 #172
409579 LuDann
All the way
pi_179430084
Vandaag en gisteren weer iets beter! We hadden opeens de ingeving dat het toch wel eens sterk kan samenhangen met de chronische obstipatie die hij heeft. Het kan makkelijk 10-12 dagen duren voor hij eens poept en hij heeft daar duidelijk veel last van. Hij drinkt dan ook beduidend slechter. We zijn dus even wat sneller nu met ingrijpen met lactulose en/of klysma. Even max 4 dagen zonder poep, kijken hoe dat gaat.
pi_179441124
Zweten jullie (‘s nachts) ook nog zo erg sinds jullie bv geven?
Ik had daar wel last van vlak na mijn bevalling maar dat hield weer op.
Nu begint het gemieter weer. :') Bed is gewoon nat en kan slaapkleding na 1 nacht alweer wassen.
Getver. :(
pi_179441304
Mijn man wel, maar die geeft weinig borstvoeding :') Zweten is een normaal onderdeel van ontzwangeren, maar ook geen gek verschijnsel bij dit weer. Het heeft niks te maken met borstvoeding geven, behalve dat je je kind tegen je aan hebt :)
pi_179441377
quote:
0s.gif Op maandag 28 mei 2018 09:25 schreef WupWup het volgende:
Mijn man wel, maar die geeft weinig borstvoeding :') Zweten is een normaal onderdeel van ontzwangeren, maar ook geen gek verschijnsel bij dit weer. Het heeft niks te maken met borstvoeding geven, behalve dat je je kind tegen je aan hebt :)
Oh er stond mij iets van bij dat het bij bv weleens meer kan zijn, vandaar.
Nee, met dit weer niet gek maar dit is wel extreem voor mij. :P
Hoop dat ik er overdag op werk straks niet zo’n last van heb. :@
pi_179458527
Ik denk dat het einde van de borstvoeding nadert hier en ik vind het zo erg :'( Mijn productie is ingestort, kolf al drie dagen maar 30 cc in totaal per keer.

Heb nog gekeken naar die hulpset Vivi maar ik geloof dat me dat een bridge too far is... Desalniettemin: dank :* M’n LK suggereerde die set ook. Ik heb nog geoefend met aanleggen maar dat wil niet zo lukken nog. Ik kijk het nog een paar dagen/week aan maar ik merk dat ik er ook nog weinig energie voor heb. Stomme vlakke tepels :( Als mijn productie nog top was ging ik er echt nog voor, maar die tepels in combi met een kelderende productie is echt demotiverend.

Heb trouwens wel het tij weten te keren qua borstontsteking. Geen harde, rode, pijnlijke plekken meer. :)
Dit, dat, alles.
  dinsdag 29 mei 2018 @ 06:55:02 #177
409579 LuDann
All the way
pi_179459867
Wat vervelend Philomijn. Wel fijn dat je in ieder geval geen pijnlijke rode plekken meer hebt.

Verder klinkt het als een ongelukkige samenloop van omstandigheden zeg! Je hebt het niet getroffen zo. Mocht je er nog wel wat in willen steken, weet dan dat het tijdelijk slikken van Domperidon nog een optie zou kunnen zijn. Dat is een maagbeschermer (dacht ik) die als bijwerking heeft dat het de productie opvoert. Ik heb het na een blindedarm operatie een paar weken geslikt en het helpt echt.

Maar heel begrijpelijk als je dat even te veel is hoor. Veel sterkte, hopelijk trekt het toch nog een beetje bij allemaal.
pi_179460020
Thanks LuDann, daar heb ik na het verhaal van LB ook nog aan zitten denken. Misschien zo de huisarts maar eens bellen... Blijft je productie ook hoog als je dan eenmaal stopt met slikken?

En hoe gaat ie bij jou??
Dit, dat, alles.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 dinsdag 29 mei 2018 @ 08:51:41 #179
269689 crew  Viv
pi_179461402
Philomijn wat rot zo. :* Lukt het aanleggen ook met tepelhoedje niet meer zo goed? Als je productie opgekrikt is met domperidon (een middel tegen misselijkheid LuDann ;) ), kun je het beste geleidelijk afbouwen. Ondertussen moet je lichaam wel het seintje krijgen dat die hogere productie ook echt nodig is, dus vaak goed leegkolven of veel aanleggen. Anders is de kans heel groot dat het weer instort.
pi_179462916
Philo wat naar! :* Fenegriek blijkt ook goed te zijn voor borstvoeding en de productie ervan. Het is te koop bij De tuinen en/of een bio-winkel.
  dinsdag 29 mei 2018 @ 13:09:32 #181
429226 arvensis
Moeder x 3
pi_179466188
Stom, Philo! Hopelijk kan je toch een manier vindrn om je productie op te krikken! Fijn dat dit forum vol zit met users die verstand van zaken hebben en met goede tips komen! O+

Ik heb vandaag m’n eerste werkdag. :'( Heb vanochtend voor het eerst gekolfd in de kolfruimte. Ziet er hier goed uit, zeg! 3 mooie, schone ruimtes. Twee waar je alleen zit en 1 “inloopruimte”. :D Ze werken blijkbaar met een vast rooster, dus wordt even puzzelen omdat ik ook veel buiten kantoor ben.

Impressie:





Hopelijk heeft niemand aan de overkant een verrekijker. :D
Protège moi de mes désirs.
pi_179466810
Wat een mooie ruimte DUMAN! Daar kunnen een hoop bedrijven wat van leren! Ik had (als bv zou lukken en m’n contract wel verlengd was :') ) het moeten doen met de gehandicaptentoilet. :') :') :') En dan hebben we het over een hypermodern flitsend gebouw dat pas vijf jaar staat. Echt achterlijk.

Flip wil ook niet meer aan het tepelhoedje. -O-Terwijl ie daar altijd goed aan dronk, tot het hele onrustige gebeuren. Mss had ik toch naar jullie moeten luisteren en daarmee blijven oefenen. Aan tepel zelf aanleggen lukt me niet. Daarom ga ik denk ik toch niet beginnen met domperidon.

Had gistermiddag een breekpunt. Was al meer dan een week niet buiten geweest, lag in bed te huilen en dacht aan de zonnige foto’s van m’n wandelende mede-centeringdames en dacht: ik geniet helemaal niet meer. Heb net een afbouwschema opgezocht en denk dat ik de handdoek in de ring ga gooien. Vind het emotioneel moeilijk maar ben moegestreden.

Thanks voor jullie support tot nu toe O+ :* Oh ja en ik weet nu meer dan ooit tevoren (niet dat ik dat deed want sowieso eigen keuze) veroordeel nooit een vrouw die geen bv geeft. Je weet nooit wat erachter zit.
Dit, dat, alles.
pi_179466818
Wow Duman! Dat heb je goed voor elkaar zeg! :o
Morgen ben ik vast weer mezelf.
pi_179467276
Wow, Duman, dat is goed geregeld! Je hebt het over een verrekijker, maar zo wordt dat gebouw op jouw foto ook genoemd :D

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Philo, wat ontzettend vervelend zeg. Je mag het er best even moeilijk mee hebben :*
  dinsdag 29 mei 2018 @ 14:12:05 #185
409579 LuDann
All the way
pi_179467568
Begrijpelijk hoor Philo, veel sterkte met afbouwen. :*

Wauw Duman, dat is nog eens een mooie kolfruimte. :D Geen straf om daar te kolven zeg.

Ik kolf uit eigen beweging op een invalidetoilet. Ik werk in een academisch ziekenhuis en er is wel een kolfruimte, maar die is minimaal 10 minuten lopen. :') Ik werk namelijk op een onderzoeksafdeling helemaal in een uithoek. Er gaat me echt veel teveel tijd inzitten om daarheen (en terug!) te lopen en dan te kolven, 3 keer per dag. Dus ja. Het is niet anders.

[ Bericht 1% gewijzigd door LuDann op 29-05-2018 16:38:01 (Foutje) ]
  dinsdag 29 mei 2018 @ 15:25:09 #186
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_179469075
Wat klote, Philomijn. Maar je voelt zelf wat de grens is, en daaroverheen hoeft niet :* .

Wat een luxe kolfkamer zag ik daar! :o . Lukt het allemaal, DUMAN? Hoeveel dagen per week mag je daar aan de slag?

Ik moet zeggen dat me het intussen niet zoveel meer zou uitmaken, ik kan best op een invalidentoilet kolven. Maar dat komt omdat ik het al zo vaak heb gedaan dat de omstandigheden niet meer zo uitmaken. Tegelijk is het natuurlijk waardeloos als dat het enige is dat ze te bieden hebben. En voel ik me erg gezegend met een eigen werkkamer.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_179469263
Toffe kolfruimte Duman. Ziet er keurig uit, heel netjes van dat bedrijf. ^O^
Ik mag ook kolven in het gehandicaptentoilet of het magazijn in de keuken (waar ik werk).
Dat laatste ga ik natuurlijk niet doen want ondanks dat ik er eigenlijk alleen werk, gegarandeerd dat er óf iemand de muizenvallen komt checken, óf ik kolf net en er staat alweer een klant achter de balie die mij moet hebben en ik zit dan precies achter de deur verscholen. :')
Die kan wel op slot maar erg rustig zit je niet.

Gehandicaptentoilet vind ik niet zo’n probleem.
Ideaal is anders maat denk dat ik er wel mee uit de voeten kom. :)
  dinsdag 29 mei 2018 @ 15:52:11 #188
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_179469541
Wat fijn dat je zoveel relaxter in het weer werken staat inmiddels venco! Hopelijk verloopt het allemaal goed :Y.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  dinsdag 29 mei 2018 @ 16:21:11 #189
429226 arvensis
Moeder x 3
pi_179470236
Philo, jammer natuurlijk maar begrijpelijk! Knap dat je het toch zo lang hebt volgehouden! :*

@ OIT
Yes, iemand heeft ‘m door. 8-)
Ik zit in het stadskantoor, werk bij de gemeente. :) Leuk dat je dichtbij woont! Handig voor als m’n trein niet rijdt. ;)

@ Lemijn
Ga 3 dagen van 8 uur maken op kantoor, werk een halve dag thuis en heb een dag ouderschapsverlof. :)

Ik vind het trouwens een beetje awkward om flesjes melk in de koelkast hier te doen. Heb ze vandaag helemaal achterin verstopt. :') Hoe doen jullie dat? Gewoon schijt aan hebben?
Protège moi de mes désirs.
  dinsdag 29 mei 2018 @ 16:21:28 #190
429226 arvensis
Moeder x 3
pi_179470249
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 mei 2018 15:52 schreef Lemijn het volgende:
Wat fijn dat je zoveel relaxter in het weer werken staat inmiddels venco! Hopelijk verloopt het allemaal goed :Y.
En dit. :)
Protège moi de mes désirs.
pi_179470510
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 mei 2018 15:52 schreef Lemijn het volgende:
Wat fijn dat je zoveel relaxter in het weer werken staat inmiddels venco! Hopelijk verloopt het allemaal goed :Y.
Ik vind het nog spannend hoor, begin volgende week woensdag maar geen intense tegenzin dus. :)
  dinsdag 29 mei 2018 @ 16:38:32 #192
409579 LuDann
All the way
pi_179470602
Heb je geen koeltasje Duman?

Ik heb deze, deze webshop heeft wel meer leuke vind ik. :Y

https://www.stipenbloem.n(...)eltasje-vintage-map/
pi_179471954
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 mei 2018 16:21 schreef D.U.M.A.N. het volgende:

Ik vind het trouwens een beetje awkward om flesjes melk in de koelkast hier te doen. Heb ze vandaag helemaal achterin verstopt. :') Hoe doen jullie dat? Gewoon schijt aan hebben?
Ik zou gewoon schijt hebben. Nu werk ik ook alleen maar met vrouwen dis wellicht ook daarom.
Anders bewaar je het toch met een tasje erom?
pi_179472029
Philomijn, balen dat het niet lukt. Maar je hebt er wel echt alles aan gedaan en goed dat je ook om jezelf blijft denken :*

LuDann, fijn dat het beter gaat! Hopelijk blijft het beter gaan!

Duman, chille ruimte zeg ^O^ En ik had je sterrenkijker ook door ;) En ik bewaar het altijd in een koeltasje. In koelkast zou ik het in een niet doorzichtig plastic tasje doen ofzo.

Venco, fijn dat je er wat relaxter in staat!
  dinsdag 29 mei 2018 @ 20:36:47 #195
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_179476309
Ik heb een vraagje. Ik voed alweer ruim 10 maanden O+ na een lastig begin met fulltime kolven weken lang omdat zoon met 32 weken al geboren werd. Ik heb nooit problemen gehad met mijn productie, in het begin door het kolven zelfs flinke overproductie. Toen dat terug gedrongen was en hij zelf alles ging drinken had ie altijd genoeg aan 1 borst en groeide als een malle, so far so good.

Maar nu, na een hele dag niet kolven op t werk, heb ik nog maar net 1 voeding uit 2 borsten en daarnaast merk ik aan de kleine man ook dat hij tekort komt en soms na twee borsten nog meer zou lustten. Oftewel productie dip. Ik had eigenlijk gedacht (en gehoopt) dat mijn productie ondertussen stabiel was. Iemand meer ervaring hiermee? Toch maar proberen op te krikken met meer aanleggen op m’n vrije dagen? Heeft dat veel kans van slagen?
Ik wil het nog niet missen eigenlijk :@
pi_179476700
Zo-is-dat wauw 10-maanden wat een mooie mijlpaal. Zoals ik hier boven heb genoemd kan misschien Fenegriek zaad helpen om het op te krikken? (Het is thee en wordt aanbevolen door borstvoedingssite's.)
Hopelijk kun je nog lang borstvoeding geven en hebben de dames hier nog meer tips voor je O+
  dinsdag 29 mei 2018 @ 20:48:49 #197
171422 LadyBlack
paint it black
pi_179476742
Dan zou ik inderdaad zeker overdag een keertje extra aan proberen te bieden. Nu met dit weer ook geen gek idee.

Ben je alweer ongesteld geworden trouwens? Menstruatie kan ook zorgen voor een dip.

En anders misschien op je werk eens in je lunchpauze nog kolven? Of 's avonds thuis. Weet niet hoe je zoontje slaapt, maar als hij ook lange nachten maakt kan 's avonds in alle rust op de bank nog even kolven misschien ook wel een goeie zijn.
  dinsdag 29 mei 2018 @ 21:30:25 #198
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_179478114
Ah wat een fijne tips al! O+ Soms wel spijt dat ik hier niet mee ben gaan posten :@

BellaaElisa: ik zal eens kijken of ik die thee kan vinden!

LadyBlack, wel al ongesteld geweest, 2x en de week daarvoor merkte ik ook minder melk ja! En links weer gevoelig aanhappen, kondigt het wel makkelijk aan zo :{ gelukkig direct daarna wel vanzelf weer stijging. Ik verwachtte het nog niet nu maar was hiervoor ook niet regelmatig dus het zou kunnen.

Ik mag nog steeds wel kolven op het werk maar ik was er een beetje klaar mee, omdat ik maar twee dagen werk dacht ik er wel mee weg te komen maar het lijkt nu bijna toch wel effect te hebben dus :{
‘S avonds thuis op de bank kan ik natuurlijk wel eens proberen, gewoon ontspannen. Hij slaapt de laatste tijd zomaar eens geregeld tot 5 uur :o (en is van mening dat dat tot de ochtend is :+ ) maar de nachtvoeding van rond 3 uur is d’r zo wel ook tussenuit natuurlijk.

Ik ga d’r gewoon mee aan de slag! Ik, en hij ook niet hoop ik, kan het nog niet missen!
pi_179478736
Fenegriek kan je ook als pillen bij De Tuinen / Holland & Barrett kopen. Werkt heel goed voor m'n zus. Zelf niet nodig gehad.
Trotse mama van 2 :)
  dinsdag 29 mei 2018 @ 22:15:14 #200
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_179479199
Zo-is-dat, mijn tienmaander wou vandaag ook 100x drinken en dat wijt ik aan de warmte. Ik kolf nog wel op werk trouwens, niet echt voor mijn plezier maar ik durf niet goed te stoppen nog.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  dinsdag 29 mei 2018 @ 22:30:48 #201
429226 arvensis
Moeder x 3
pi_179479553
U. heeft vandaag juist heel weinig gedronken naar mijn idee. ;( Normaal hing hij ieder uur aan de borst. Vandaag heeft ie tussen 6:15 en 11:30 twee keer 40 cc gedronken. En daarna tot 17:30 twee keer 80 cc.
Tussen 17:30 en 20:00 heeft ie wel 3 keer aan de borst gelegen.

Kan nu ook een halve liter melk weggooien. }:|
Protège moi de mes désirs.
  dinsdag 29 mei 2018 @ 22:33:41 #202
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_179479625
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 mei 2018 22:30 schreef D.U.M.A.N. het volgende:
U. heeft vandaag juist heel weinig gedronken naar mijn idee. ;( Normaal hing hij ieder uur aan de borst. Vandaag heeft ie tussen 6:15 en 11:30 twee keer 40 cc gedronken. En daarna tot 17:30 twee keer 80 cc.
Tussen 17:30 en 20:00 heeft ie wel 3 keer aan de borst gelegen.

Kan nu ook een halve liter melk weggooien. }:|
Hoezo weggooien?

edit: hij gaat vast op den duur wel beter drinken uit de fles! hij moet ook wennen en dat jij weg bent en dat hij op een andere plek is en zo. en hij weet waar hij het kan inhalen :).
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  dinsdag 29 mei 2018 @ 23:01:34 #203
429226 arvensis
Moeder x 3
pi_179480202
Ik had het uit de vriezer gehaald. Op LLL staat dat je ontdooide melk 24uur kan bewaren.

Ja, tuurlijk! Maar vooral met dit warme weer is het vervelend.
Ik heb vandaag 490ml gekolfd. Leg ‘m morgen voor vertrek aan. Hopelijk is het genoeg.

Ik ben ook nog zoekende met hoeveel melk hij hoort te drinken. Ze hebben leuke formules, maar die werken niet als je kind de ene dag om ‘t uur komt en de volgende dag om de 3 uur. 🤔
Protège moi de mes désirs.
  dinsdag 29 mei 2018 @ 23:02:01 #204
171422 LadyBlack
paint it black
pi_179480209
Philomijn ik lees nu pas je bericht, wat klote voor je dat het niet gelukt is! -O- Maar ik vind het heel knap dat je je realiseert dat er ook nog een heleboel dingen zijn waar je nu op een positieve manier mee bezig kan zijn: op de eerste plaats je kindje! O+!

Het is misschien niet wat je voor ogen had, maar we leven in een wereld met topkwaliteit kunstvoeding en dat is geweldig luxe ^O^

En inderdaad, er kan overal zo'n verhaal achter zitten.... eerste indrukken zijn best verraderlijk.
  dinsdag 29 mei 2018 @ 23:03:46 #205
171422 LadyBlack
paint it black
pi_179480246
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 mei 2018 23:01 schreef D.U.M.A.N. het volgende:
Ik had het uit de vriezer gehaald. Op LLL staat dat je ontdooide melk 24uur kan bewaren.

Ja, tuurlijk! Maar vooral met dit warme weer is het vervelend.
Ik heb vandaag 490ml gekolfd. Leg ‘m morgen voor vertrek aan. Hopelijk is het genoeg.

Ik ben ook nog zoekende met hoeveel melk hij hoort te drinken. Ze hebben leuke formules, maar die werken niet als je kind de ene dag om ‘t uur komt en de volgende dag om de 3 uur. 🤔
Niet teveel naar de formules kijken. Jouw kindje heeft blijkbaar gewoon fijn bij jou bijgetankt. Ik vind de hoeveelheden die ik las niet eens gek hoor. Hoe oud is hij?
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 dinsdag 29 mei 2018 @ 23:39:55 #206
269689 crew  Viv
pi_179480863
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 mei 2018 13:38 schreef Philomijn het volgende:
Flip wil ook niet meer aan het tepelhoedje. -O-Terwijl ie daar altijd goed aan dronk, tot het hele onrustige gebeuren. Mss had ik toch naar jullie moeten luisteren en daarmee blijven oefenen.
Weet je LK dat het zo gelopen is? Gezien haar stelling dat je hem heus wel weer aan de borst zou krijgen? -O-
quote:
Had gistermiddag een breekpunt. Was al meer dan een week niet buiten geweest, lag in bed te huilen en dacht aan de zonnige foto’s van m’n wandelende mede-centeringdames en dacht: ik geniet helemaal niet meer. Heb net een afbouwschema opgezocht en denk dat ik de handdoek in de ring ga gooien. Vind het emotioneel moeilijk maar ben moegestreden.
Heel herkenbaar, zowel van het niet buiten komen, het niet aan genieten toe komen en hoe enorm veel emotie erbij komt kijken. :* Ik vind het moedig dat je de knoop hebt doorgehakt!
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 mei 2018 16:21 schreef D.U.M.A.N. het volgende:
Ik vind het trouwens een beetje awkward om flesjes melk in de koelkast hier te doen. Heb ze vandaag helemaal achterin verstopt. :') Hoe doen jullie dat? Gewoon schijt aan hebben?
Ik zette mijn koelelement en flesjes achterin (want koudste plek) de koelkast van het keukentje op de afdeling, zonder zakje of tasje. Mijn mede-kolvende-collega deed het ook zo, en er werken ook mannen hier. Schijt aan dus. :Y
pi_179483693
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 mei 2018 23:01 schreef D.U.M.A.N. het volgende:
Ik had het uit de vriezer gehaald. Op LLL staat dat je ontdooide melk 24uur kan bewaren.

Ja, tuurlijk! Maar vooral met dit warme weer is het vervelend.
Ik heb vandaag 490ml gekolfd. Leg ‘m morgen voor vertrek aan. Hopelijk is het genoeg.

Ik ben ook nog zoekende met hoeveel melk hij hoort te drinken. Ze hebben leuke formules, maar die werken niet als je kind de ene dag om ‘t uur komt en de volgende dag om de 3 uur. 🤔
Mijn 5-maander drinkt dat meestal niet eens, dus klinkt als genoeg. Meestal drinkt B ook gewoon echt minder op de opvang dan hij bij mij zou drinken.

Ik vond het in het begin ook zo lastig, er is ook niet echt een ritme dan. Ik weet niet waar hij is, maar misschien kan je daar wat melk in de vriezer achterlaten? Dat heb ik op de opvang ook gedaan. Mocht het ineens harder gaan dan gedacht, dan hebben ze altijd reserve.
  woensdag 30 mei 2018 @ 07:11:48 #208
429226 arvensis
Moeder x 3
pi_179483834
Leuke tasjes, Lu! Maar zoveel keus.. kan niet kiezen. :D Ga er straks een uitzoeken.

LadyBlack hij is 10 weken oud.

Vannacht heeft ‘ie vanaf 23:00 uur weer elk uur aan de borst gehangen, terwijl hij sinds een paar dagen weer een beetje doorsliep. Eens kijken hoe het vandaag gaat.

Ellie, dat ga ik ook doen. :) Zowel bij oma als bij het kdv. M’n voorraad is alleen op, dus ik moet weer eventjes bijkolven.

Ik heb vandaag 500ml meegegeven, eens kijken hoeveel daarvan overblijft.
Protège moi de mes désirs.
pi_179484893
quote:
9s.gif Op woensdag 30 mei 2018 07:11 schreef D.U.M.A.N. het volgende:
Leuke tasjes, Lu! Maar zoveel keus.. kan niet kiezen. :D Ga er straks een uitzoeken.

LadyBlack hij is 10 weken oud.

Vannacht heeft ‘ie vanaf 23:00 uur weer elk uur aan de borst gehangen, terwijl hij sinds een paar dagen weer een beetje doorsliep. Eens kijken hoe het vandaag gaat.

Ellie, dat ga ik ook doen. :) Zowel bij oma als bij het kdv. M’n voorraad is alleen op, dus ik moet weer eventjes bijkolven.

Ik heb vandaag 500ml meegegeven, eens kijken hoeveel daarvan overblijft.
Lekker ingehaald dus wat hij wellicht overdag minder had gedronken :7 B stopte ook echt met langer doorslapen toen hij eenmaal naar kdv ging. Maar ik had ook niet echt een natuurtalent flesdrinken, dus hij dronk ook weinig overdag. En dan kom je daar de nacht dus niet mee door. Fijn voor hem dat het zo kan, matig voor de werkende moeder :')

Sterkte vandaag weer!
pi_179486644
Ach Philomijn, wat klote dat het toch niet gelukt is... ;(
:*
pi_179487414
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 mei 2018 13:38 schreef Philomijn het volgende:
Had gistermiddag een breekpunt. Was al meer dan een week niet buiten geweest, lag in bed te huilen en dacht aan de zonnige foto’s van m’n wandelende mede-centeringdames en dacht: ik geniet helemaal niet meer. Heb net een afbouwschema opgezocht en denk dat ik de handdoek in de ring ga gooien. Vind het emotioneel moeilijk maar ben moegestreden.

Thanks voor jullie support tot nu toe O+ :* Oh ja en ik weet nu meer dan ooit tevoren (niet dat ik dat deed want sowieso eigen keuze) veroordeel nooit een vrouw die geen bv geeft. Je weet nooit wat erachter zit.
Moeilijke beslissing, maar als het meer als een continue strijd voelt dan als iets moois en goeds dan is dit goed zo. Je verdient het om straks met een fijn gevoel terug te kunnen kijken op deze periode. :* .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_179487532
Nu ik vier dagen in de week overdag niet voed en ook de nachtvoedingen zijn gestopt is mijn productie ook drastisch teruggelopen. Maar wonderlijk genoeg kan ik Y in de ochtend en aan het einde van de dag nog prima bv geven zonder frustraties van zijn kant, omdat er niet altijd veel te drinken valt. Tijdje geleden schreef ik hier dat ik wilde stoppen als Y 1 jaar was, maar nu die laat-op-de-avond en alle nachtvoedingen er niet meer zijn, vind ik het weer goed vol te houden en is het eigenlijk toch nog fijn dat het kan. En Y geniet er ook van.

Oh-oh, straks zijn we zomaar weer drie jaar verder. :') . :D .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_179487869
Dames met productiedips: zorg ook dat je zelf voldoende drinkt. Wat je niet hebt, kun je niet doorgeven en met deze warme dagen heb je echt meer water nodig. Denk in de richting van 2-2,5 liter totaal per dag.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 woensdag 30 mei 2018 @ 12:31:51 #214
269689 crew  Viv
pi_179488568
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2018 11:53 schreef WupWup het volgende:
Dames met productiedips: zorg ook dat je zelf voldoende drinkt. Wat je niet hebt, kun je niet doorgeven en met deze warme dagen heb je echt meer water nodig. Denk in de richting van 2-2,5 liter totaal per dag.
:Y Die hoeveelheden dronk ik overigens ook op niet-warme dagen, anders zag ik het meteen terug qua tegenvallende dagopbrengst.
  woensdag 30 mei 2018 @ 12:37:31 #215
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_179488680
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2018 11:53 schreef WupWup het volgende:
Dames met productiedips: zorg ook dat je zelf voldoende drinkt. Wat je niet hebt, kun je niet doorgeven en met deze warme dagen heb je echt meer water nodig. Denk in de richting van 2-2,5 liter totaal per dag.
Goed punt :@ dat schiet er, zeker als ik aan t werk ben, veel te veel bij in. 2 liter haal ik bij lange na niet :N

Ik sla direct even een paar grote glazen water achterover! ^O^ En na z’n slaapje worden die hopelijk weer opegrdronken
pi_179491771
Oei, dat haal ik ook niet. Überhaupt niet qua vochtinname, laat staan alleen water.
Goeie Wup! Thanks!
pi_179496742
Ik las hier nog stilletjes mee soms... Maar ik denk dat wij jullie gaan uitzwaaien :o
E heeft altijd zelf zijn afbouw momenten gekozen. Heel mooi geleidelijk... Vandaag besefte ik dat het twee dagen geleden is dat hij wat dronk... Ook twijfelde ik al een week of 3 of hij nog wel dronk of meer even kwam sabbelen/knuffelen.

Valt samen met in zijn eigen bed in slaap willen vallen (met aai over z'n bol) omdat hij op schoot te warm lijkt te vinden..

26mnd... Het is mooi dat het zo gaat & ging. Nooit gedacht dat het ons zou lukken o+
We'll have love aplenty
We'll have joys outnumberd
We'll share perfect moments
You and Me
pi_179496944
Innderdaad heel mooi, Lamb O+. Erg fijn als het op zo’n natuurlijke manier kan!
Venus in pocketformaat
© loveli
  woensdag 30 mei 2018 @ 20:40:10 #219
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_179497217
Lamb... fijn dat het goed gaat voor jullie! O+
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_179497544
Lamb, 26 maanden O+. Wat fijn dat het (zo lang) gelukt is.

quote:
6s.gif Op vrijdag 25 mei 2018 21:28 schreef Lemijn het volgende:
Ik heb dat ook wel gehad, Malteser. Afgewacht, ging vanzelf over.

edit: ik bedoel het gevoel. Weet niet of het spruw was uiteindelijk.
Heb het afgewacht en het is hier ook weer helemaal over. Thanks.
  woensdag 30 mei 2018 @ 22:31:13 #221
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_179499359
^O^
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  woensdag 30 mei 2018 @ 22:38:49 #222
171422 LadyBlack
paint it black
pi_179499521
Lamb wat fantastisch dat t zo is gegaan!!! _O_
pi_179500146
Wat fijn dat het zo vanzelf is gegaan lamb. O+

Philomijn, wat klote dat het zo is gelopen. Maar wat knap dat je ook inziet dat er belangrijkere dingen zijn dan borstvoeding. :*

Dat drinken vind ik trouwens ook echt wel lastig. Het scheelt dat ik nog 1 a 2x snachts eruit moet en ik daarna van de warmte nog even een halve liter water wegklok voor ik weer in slaap sukkel. Maar op mijn werk vergeet ik het al gauw, echt heel dom eigenlijk. :@
Morgen ben ik vast weer mezelf.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 woensdag 30 mei 2018 @ 23:13:54 #224
269689 crew  Viv
pi_179500379
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2018 23:04 schreef Nanuke het volgende:
Maar op mijn werk vergeet ik het al gauw, echt heel dom eigenlijk. :@
Ik had altijd een liter water op mijn bureau in een drinkfles met maatstreepjes, zo wist ik precies of ik al genoeg gedronken had. :Y)
pi_179503947
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2018 23:13 schreef ViviRAWRS het volgende:

[..]

Ik had altijd een liter water op mijn bureau in een drinkfles met maatstreepjes, zo wist ik precies of ik al genoeg gedronken had. :Y)
Ik heb wel een dopper op mijn bureau. Maar er zijn dus dagen dat ik steeds de dopper zie en denk 'oja, zo even wat water drinken'. En dat ik dan naar huis ga aan t eind van de dag en blijkt dat ik toch alleen koffie/thee gedronken heb.
Morgen ben ik vast weer mezelf.
pi_179505462
Wat fijn Lamb dat het zo natuurlijk is verlopen :)
Nanuke: koffie en thee is ook vocht dus als je maar genoeg ervan drinkt (vooral thee, teveel koffie is niet zo handig natuurlijk) is het prima
pi_179508927
Ik heb mijn borstkolf (hand en elektrisch) van zolder geplukt. Zijn er onderdelen van de kolf die na 2 jaar zolder vervangen moeten worden?
pi_179509435
Mars drinkt nog steeds 7 voedingen. Overdag om de 3 uur en één nachtvoeding. Hij is 6 weken en weegt 5,5 kilo. Ik weet nog van Twix dat je het aantal flesvoedingen langzaam afbouwden. Is dat ook de bedoeling met BV?
pi_179509499
quote:
0s.gif Op donderdag 31 mei 2018 13:02 schreef Malteser het volgende:
Mars drinkt nog steeds 7 voedingen. Overdag om de 3 uur en één nachtvoeding. Hij is 6 weken en weegt 5,5 kilo. Ik weet nog van Twix dat je het aantal flesvoedingen langzaam afbouwden. Is dat ook de bedoeling met BV?
Als je op verzoek geeft niet. :) Met op de klok voeden dan weet ik het niet.

En zes weken alweer, wat gaat dat snel! :o
Wat gewoon is voor de spin, is chaos voor de vlieg.
pi_179509508
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2018 20:19 schreef Lamb29 het volgende:
Ik las hier nog stilletjes mee soms... Maar ik denk dat wij jullie gaan uitzwaaien :o
E heeft altijd zelf zijn afbouw momenten gekozen. Heel mooi geleidelijk... Vandaag besefte ik dat het twee dagen geleden is dat hij wat dronk... Ook twijfelde ik al een week of 3 of hij nog wel dronk of meer even kwam sabbelen/knuffelen.

Valt samen met in zijn eigen bed in slaap willen vallen (met aai over z'n bol) omdat hij op schoot te warm lijkt te vinden..

26mnd... Het is mooi dat het zo gaat & ging. Nooit gedacht dat het ons zou lukken o+
Wat mooi dat het zo gegaan is O+ *O*
  donderdag 31 mei 2018 @ 13:06:46 #231
149959 SQ
snelle trees
pi_179509557
quote:
0s.gif Op donderdag 31 mei 2018 13:02 schreef Malteser het volgende:
Mars drinkt nog steeds 7 voedingen. Overdag om de 3 uur en één nachtvoeding. Hij is 6 weken en weegt 5,5 kilo. Ik weet nog van Twix dat je het aantal flesvoedingen langzaam afbouwden. Is dat ook de bedoeling met BV?
Maar dan geef je ook steeds grotere flessen. Met BV heb je weinig invloed op de hoeveelheid die er in gaat.
7 borstvoedingen bij 6 weken is niet veel, ik zou dat ook zéker niet bewust gaan afbouwen. Ik denk dat Noud dat bij 9 maanden nog wel dronk.
disclaimer
  donderdag 31 mei 2018 @ 13:09:42 #232
429226 arvensis
Moeder x 3
pi_179509662
7 voedingen kan ik enkel van dromen. :D
Protège moi de mes désirs.
pi_179509706
Mijn kindjes gingen na 6 weken juist vaker drinken (10-11 x bijv) . Er is geen max voedingen bij bv: als er goed gegroeid word is het allemaal ok :). Er is geloof ik wel een richtlijn voor minimum aantal voedingen per leeftijd, maar die ken ik niet meer uit mijn hoofd ;)
pi_179510223
Oké duidelijk!

Ik voed overigens op verzoek, niet op de klok. Maar de praktijk leert me dat dit overdag ongeveer om de 3 uur is, Mars meldt zich zelf.

De laatste twee avonden is Mars wat onrustiger, ik leg hem dan een keertje extra aan. Ik dacht hierbij namelijk aan clusteren. Zou dat kunnen?

Mars groeit juist heel erg goed.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_179510520
Teveel kan niet Malteser. In die zin is het heel anders dan met flesvoeding. De vetten die Mars nu opbouwt zijn ook veel sneller afbreekbaar dan wanneer je kunstvoeding geeft. :)

Volgens mij is zes het minimale aantal voedingen. Als Mars 's avonds meer vraagt, gewoon lekker aanbieden.
Wat gewoon is voor de spin, is chaos voor de vlieg.
pi_179510645
Inderdaad als hij dat graag wil: lekker aanbieden. Schijnt nog goed te zijn voor slaaps ook nog! Een kind bv dwingen te drinken is nagenoeg onmogelijk en teveel bv daarmee ook ;)
Die lekkere spekjes worden vanzelf minder met lengtegroei en toenemende beweging :)
  donderdag 31 mei 2018 @ 13:47:46 #237
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_179510901
Spekbaby's O+. Hollands welvaren! Teken dat het goed gaat, Malteser! :Y .
KuikenGuppy
  donderdag 31 mei 2018 @ 13:51:37 #238
149959 SQ
snelle trees
pi_179511038
Dikke baby's zijn heerlijk O+
Mijn mauw was ook een dikke baby en die is nu heel normaal! Geen zorgen maken! :*
disclaimer
  donderdag 31 mei 2018 @ 13:57:26 #239
409579 LuDann
All the way
pi_179511194
Supergoed Lamb, 26 maanden. O+

En Franny, fijn dat je het zo weer ok vindt. :Y

Malteser, wat de anderen al zeggen. Gewoon op verzoek blijven voeden, Mars regelt dat helemaal zelf! En dat doet 'ie zo te lezen prima. Hier ook rond de 7 grote voedingen trouwens, naast wat ik er zelf nog aan slokjes bij probeer te proppen.

Ik ben nu in de VS en Bliksem is thuis. Hij krijgt mijn vriezervoorraad (zo'n 9 liter inmiddels alweer). Ik blijf 6 dagen weg. Ben wel benieuwd hoeveel hij gemiddeld drinkt per dag uit de fles.

Ik probeer zelf overdag elke 3 uur te kolven maar worstel wel een beetje met het tijdsverschil van 6 uur. Ik trek het niet om hier snachts om de 3 uur te kolven, hoewel dat wel zou moeten eigenlijk om het schema van thuis aan te houden.

En het is pump & dump. Dat gaat me wel een beetje aan het hart, maar circa 7 liter moedermelk meezeulen is echt teveel gedoe, helemaal omdat ik het mogelijk niet door de douane kan krijgen. En ik wil niet dat het drinkwater van hier in de melk komt, dus dan zou ik elke keer alles af moeten spoelen en wassen met mineraalwater enzo. Dus ja. Het is niet anders. Gelukkig hebben we de melk niet nodig verder, dat is wel een enorme luxe natuurlijk.
pi_179511249
Je doet het super Malteser :* die kleintjes kunnen heel goed aangeven wat ze zelf nodig hebben. G was ook een dikke spekbaby. Kan je de foto's nog laten zien :')
Zodra hij meer ging bewegen is het er allemaal mooi afgegaan.
pi_179511253
Mijn L. had op het kdv de bijnaam Boeddha. :') Heerlijk juist, die spekjes! N. is altijd heel ielig geweest, L. ziet er op de curve nu exact hetzelfde uit als N., maar is heel anders gebouwd. Heerlijk juist. O+
pi_179511284
Spekbeentjes zijn heel gevaarlijk voor baby's. Daar wil Ik namelijk hapjes van nemen. O+ :9
Want het leven is niet meer dan een sprookje
pi_179511986
Oké, dankjewel dames. :*
pi_179512840
quote:
0s.gif Op donderdag 31 mei 2018 13:02 schreef Malteser het volgende:
Mars drinkt nog steeds 7 voedingen. Overdag om de 3 uur en één nachtvoeding. Hij is 6 weken en weegt 5,5 kilo. Ik weet nog van Twix dat je het aantal flesvoedingen langzaam afbouwden. Is dat ook de bedoeling met BV?
Malteser, 7 voedingen bij 6 weken lijkt mij ook niet veel.
Mijn S. van bijna 11 maanden drinkt nog steeds zo'n 5-6 keer per dag bij mij.

Je doet het hartstikke goed! En die spekbeentjes zijn inderdaad heerlijk om even je tanden in te zetten, net als dat die spekwangetjes heerlijk zijn om 100 keer per dag even lekker in te knijpen :D :P ;)
pi_179513883
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 mei 2018 10:21 schreef WupWup het volgende:

[..]

Gaat het voeden bij jou goed? Geen pijn of ander gedoe? Ik zie dat de groeilijn wat zakt en dat hoeft helemaal geen probleem te zijn, maar dit zou wel een moment kunnen zijn om even te evalueren.
Deze week + 260 gram :D
grafiek

Bedankt voor de adviezen hier (en via pm/dm). Ondanks dat ik me had voorgenomen me niet gek te laten maken door het CB is dat makkelijker gezegd dan gedaan. Gelukkig zit de groei er nu wel echt in en de arts was verder ook tevreden.
En het is een lange slungel met zijn 67cm :o Logisch dat maat 50 te klein is.
pi_179514153
Vraagje voor langvoedsters... Mijn jongste dochter van net vier drinkt nog altijd 's morgens een 'voeding' bij mij. Nu schommelt mijn cyclus de afgelopen twee jaar tussen de 20 en 29 dagen (gemiddeld 23 dagen). Zou het drinken daar nog steeds op van invloed zijn? Ik had ooit een hele nette regelmatige cyclus (pre-kind en tussen zwangerschappen in ;) ) van 28 dagen; precies volgens het boekje. Kan natuurlijk ook nog dat het drinken er helemaal niets mee van doen heeft en dat ik toch echt ouder word.
  donderdag 31 mei 2018 @ 16:56:50 #247
429226 arvensis
Moeder x 3
pi_179515781
quote:
1s.gif Op donderdag 31 mei 2018 15:47 schreef Kursor het volgende:
Mijn jongste dochter van net vier drinkt nog altijd 's morgens een 'voeding' bij mij.
Wauw! :o O+
Protège moi de mes désirs.
  donderdag 31 mei 2018 @ 20:32:32 #248
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_179520633
Mij lijkt dat het er niet mee te maken heeft, Kursor. Borstvoeding kan je eigen cyclus onderdrukken, jij heb er gewoon een. Regelmaat en lengte veranderen vaak in de loop van je vruchtbare jaren. Leuk dat ze nog drinkt :).

Ik zocht naar een houding met het minste lichamelijk contact, vanwege het gezweet. Uiteindelijk lag ik op mijn zij met mijn hoofd gesteund rechtop, en hij verkeerd om. Alleen z'n voorhoofd zat tegen mijn buik aan, verder lag hij los. Ik kon daardoor heel goed z'n kaak zien bewegen en zijn tong, omdat hij steeds lag te lachen O+ .
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  donderdag 31 mei 2018 @ 20:42:15 #249
221912 minilot
Nancy boy
pi_179520934
quote:
0s.gif Op donderdag 31 mei 2018 20:32 schreef Lemijn het volgende: Ik kon daardoor heel goed z'n kaak zien bewegen en zijn tong, omdat hij steeds lag te lachen O+ .
Achgos! O+
Let me see you stripped down to the bone
  donderdag 31 mei 2018 @ 20:44:00 #250
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_179520988
quote:
11s.gif Op woensdag 30 mei 2018 11:40 schreef Franny_G het volgende:
Oh-oh, straks zijn we zomaar weer drie jaar verder. :') . :D .
Ik moest lachen :D . Maar fijn dat het zo gaat! ^O^ .
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 vrijdag 1 juni 2018 @ 00:28:29 #251
269689 crew  Viv
pi_179526889
quote:
1s.gif Op donderdag 31 mei 2018 12:39 schreef coccinelle het volgende:
Ik heb mijn borstkolf (hand en elektrisch) van zolder geplukt. Zijn er onderdelen van de kolf die na 2 jaar zolder vervangen moeten worden?
Daar is geen algemene richtlijn voor. Van de elektrische kolf zou je het vacuüm kunnen laten doormeten, dan kom je er vanzelf achter of alles nog functioneert. En qua hygiëne is het maar net wat ermee gebeurd is destijds, ik heb bijvoorbeeld Symphony-slangen weggegooid vanwege condens en schimmel. :r
quote:
1s.gif Op donderdag 31 mei 2018 13:57 schreef LuDann het volgende:
Ik probeer zelf overdag elke 3 uur te kolven maar worstel wel een beetje met het tijdsverschil van 6 uur. Ik trek het niet om hier snachts om de 3 uur te kolven, hoewel dat wel zou moeten eigenlijk om het schema van thuis aan te houden.
Ik zou dat schema van thuis ook niet aanhouden. Ik las wel eens dat als je structureel op een bepaald tijdstip voedt of kolft, dat je dan voortaan op dat tijdstip ook meer melk beschikbaar zou hebben, maar ik heb daar zelf nooit iets van gemerkt hoor. :N Ik ben wel benieuwd of je prolactine-piek (normaal 's nachts) een jetlag heeft. :D En jammer inderdaad van pump & dump, doneren aldaar zal te veel gedoe opleveren voor zo'n korte periode.
pi_179529427
quote:
0s.gif Op donderdag 31 mei 2018 20:32 schreef Lemijn het volgende:

Ik zocht naar een houding met het minste lichamelijk contact, vanwege het gezweet. Uiteindelijk lag ik op mijn zij met mijn hoofd gesteund rechtop, en hij verkeerd om. Alleen z'n voorhoofd zat tegen mijn buik aan, verder lag hij los. Ik kon daardoor heel goed z'n kaak zien bewegen en zijn tong, omdat hij steeds lag te lachen O+ .
:D

Banaan ligt vaak krom met zijn rug en hoofdje zover mogelijk naar achter. Alleen zijn mondje en kinnetje raken dan mijn borst. En natuurlijk een handje op mijn borst om te proberen of hij een vingertje in zijn mond erbij kan proppen. :P
Wat gewoon is voor de spin, is chaos voor de vlieg.
pi_179529814
Hoe gaat het nu Philomijn? :*
  zaterdag 2 juni 2018 @ 16:45:33 #254
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_179561306
Hier was de dip denk ik toch ongesteld worden, nog nooit al na 28 dagen :o heb ook meer aangelegd en veel meer gedronken maar ik denk dat het toch die stomme hormonen waren. Nu weer een paar weken ok hoop ik! *O*
  zondag 3 juni 2018 @ 10:15:12 #255
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_179576158
Wel fijn om een verklaring te hebben Zo-is-dat! Maar onhandig als dit zich elke maand herhaalt... ik prijs me gelukkig dat mijn cyclus nog niet terug is.

LuDann, hoe is het daar? Heb je genoeg tijd om te kolven en went het weggooien al en wil Bliksem thuis een beetje drinken?

In het kader van random dingen die je opvallen... best vaak zie ik na het drinken Jacobs bovenlanden in mijn tepelhof staan. Niet diep, maar gewoon 2 of 4 streepjes. Doet geen pijn, borstvoeding loopt prima. Zou dat officieel wel een teken zijn van een slechte hap of is het logisch dat die tanden nu eenmaal ergens op moeten rusten?
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_179578757
Die stempels heb ik ook, Lemijn, en dat was idem bij m'n andere kinderen. Dus ik vind er niks van :)
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 zondag 3 juni 2018 @ 13:52:35 #257
269689 crew  Viv
pi_179579453
Volgens is het alleen bij de ondertanden niet de bedoeling dat ze in je borst staan, want indien goed aangehapt ligt de tong daar overheen.
pi_179584944
Neuh, maar dan was de vraagstelling wel anders geweest :+
  zondag 3 juni 2018 @ 20:17:21 #259
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_179586696
quote:
0s.gif Op zondag 3 juni 2018 13:01 schreef WupWup het volgende:
Die stempels heb ik ook, Lemijn, en dat was idem bij m'n andere kinderen. Dus ik vind er niks van :)
^O^
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_179607807
Sinds ik geen kolfrecht meer heb, kolf ik op werkdagen nog maar 1 keer per dag tijdens mijn pauze. Als S. 1 jaar oud is (nog 1 maand :o ) wil ik graag stoppen met kolven, kolven ben op zich niet echt zat (al zal het nooit mijn hobby worden :+ ), maar alle schoonmaak ben ik meer dan zat.

Kan ik gewoon in 1 keer stoppen met kolven of kan ik beter de komende maand langzaam afbouwen door steeds wat korter te kolven?
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 dinsdag 5 juni 2018 @ 00:22:16 #261
269689 crew  Viv
pi_179613091
quote:
0s.gif Op maandag 4 juni 2018 20:33 schreef TolstoiFan het volgende:
Sinds ik geen kolfrecht meer heb, kolf ik op werkdagen nog maar 1 keer per dag tijdens mijn pauze. Als S. 1 jaar oud is (nog 1 maand :o ) wil ik graag stoppen met kolven, kolven ben op zich niet echt zat (al zal het nooit mijn hobby worden :+ ), maar alle schoonmaak ben ik meer dan zat.

Kan ik gewoon in 1 keer stoppen met kolven of kan ik beter de komende maand langzaam afbouwen door steeds wat korter te kolven?
Is het jouw intentie om de borstvoeding na dat eerste jaar nog lang voort te zetten? Hier was het stoppen met 's middags kolven namelijk het begin van het einde qua productie (3 maanden later was het klaar). Bij jou loopt het misschien zo'n vaart niet omdat je niet 7 dagen per week werkt en ook live voedt, maar toch. :)

Qua in 1 keer stoppen of niet, dat zal vooral afhangen van wat je opbrengst nu is. Stel dat je nu 500 ml kolft op het werk, dan lijkt het me niet comfortabel om het kolven over te slaan. ;)
pi_179614272
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juni 2018 00:22 schreef ViviRAWRS het volgende:

[..]

Is het jouw intentie om de borstvoeding na dat eerste jaar nog lang voort te zetten? Hier was het stoppen met 's middags kolven namelijk het begin van het einde qua productie (3 maanden later was het klaar). Bij jou loopt het misschien zo'n vaart niet omdat je niet 7 dagen per week werkt en ook live voedt, maar toch. :)

Qua in 1 keer stoppen of niet, dat zal vooral afhangen van wat je opbrengst nu is. Stel dat je nu 500 ml kolft op het werk, dan lijkt het me niet comfortabel om het kolven over te slaan. ;)
In principe wil ik doorgaan met de BV zolang S. dat wil. Dus ook zeker na het 1e jaar. Hij drinkt echter al een tijdje wat slechter uit de fles en drinkt op mijn werkdagen bv. maar zo'n 100-130 ml. in totaal. Ik heb nog zat voorraad om dat nog een tijdje voort te zetten.

Ik kolf in mijn pauze meestal zo'n 10-12 minuten en de opbrengst varieert van 170-230 ml.

Hmmmm, ik denk er nog een keer over na. Ik zou ook niet willen dat door dit besluit de productie opeens naar beneden knalt.

Zou je hier ook nog een LK voor kunnen contacten, dit soort vragen?
pi_179614322
quote:
0s.gif Op maandag 4 juni 2018 20:33 schreef TolstoiFan het volgende:
Sinds ik geen kolfrecht meer heb, kolf ik op werkdagen nog maar 1 keer per dag tijdens mijn pauze. Als S. 1 jaar oud is (nog 1 maand :o ) wil ik graag stoppen met kolven, kolven ben op zich niet echt zat (al zal het nooit mijn hobby worden :+ ), maar alle schoonmaak ben ik meer dan zat.

Kan ik gewoon in 1 keer stoppen met kolven of kan ik beter de komende maand langzaam afbouwen door steeds wat korter te kolven?
Ik ben destijds gewoon gestopt met kolven onder werktijd toen W. 1 jaar was. Hij heeft wel live BV gedronken tot hij 2 was, mijn productie kon het wegvallen van het kolfmoment toen wel hebben.. Ik had de eerste periode wel mijn kolf nog bij en ik kolfde dan soms de druk weg als die te vervelend werd tijdens werk. Ik heb dat denk ik 2 of 3 keer moeten doen, toen ging het prima..
pi_179614587
Ik denk ook dat het voor fulltime kolvers anders is dan live drinkers. Ik merk dat N op de opvang, maar ook bij mij weinig/kort drinkt overdag. In de avond en ochtend drinkt ze veel langer. Ik kolf ook niet superveel in de middag en ga er daarom vanuit dat stoppen met kolven overdag geen gigantische invloed zal hebben op de productie op dit moment. Maargoed, dat weet ik pas zeker als ik echt ga stoppen.
  dinsdag 5 juni 2018 @ 13:08:49 #265
429226 arvensis
Moeder x 3
pi_179618423
Hoe lang kolven jullie op werk? En hoeveel sessies?
Protège moi de mes désirs.
  dinsdag 5 juni 2018 @ 13:22:12 #266
286844 Kimpossible
Van lurker tot poster.
pi_179618682
3 x 20 minuten (inc afwas :+ )

(Typte ze met een kolf aan haar voorgevel geplakt)
Één keer in de zoveel tijd komen dromen uit!
  dinsdag 5 juni 2018 @ 13:35:57 #267
429226 arvensis
Moeder x 3
pi_179618861
Dat doe je snel. :P Dubbele kolf?
Protège moi de mes désirs.
pi_179619579
3x 30 minuten, nu soms 2x, maar dan kolf ik thuis nog even leeg voor ik ga werken. Dubbele elektrische kolf.
  dinsdag 5 juni 2018 @ 14:30:39 #269
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_179619654
Ik blok 2 x 30 minuten in de agenda, dat is inclusief aankoppelen/ afkoppelen/ afspoelen/ wegruimen. En soms loopt het werk uit. In praktijk kolf ik minimaal 10 minuten per keer en maximaal een half uur. In het begin deed ik trouwens 3x, want ik heb lange werkdagen. En toen dronk hij nog 3x op de crèche. Ik hield Jacob hiermee precies bij.
Dubbelzijdig elektrisch btw.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  dinsdag 5 juni 2018 @ 15:43:34 #270
429226 arvensis
Moeder x 3
pi_179620854
:)

Vorige week deed ik 2x30 min. per dag. Vandaag voor het eerst 3x30 min.

Misschien moet ik ook gaan kijken voor een dubbelzijdige. Heb nu een electrische. Red het nu net wel/net niet in een half uur.

Vind het kolven wel fijn. Even lekker tot rust komen. :@ Hou de 3 keer aan voortaan.
Protège moi de mes désirs.
  dinsdag 5 juni 2018 @ 15:55:26 #271
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_179621044
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 juni 2018 15:43 schreef D.U.M.A.N. het volgende:
:)

Vorige week deed ik 2x30 min. per dag. Vandaag voor het eerst 3x30 min.

Misschien moet ik ook gaan kijken voor een dubbelzijdige. Heb nu een electrische. Red het nu net wel/net niet in een half uur.

Vind het kolven wel fijn. Even lekker tot rust komen. :@ Hou de 3 keer aan voortaan.
Ik kan je dubbelzijdig echt heel erg aanraden. En dan ook een kolfbeha/pumpease oid. Dan heb je je handen vrij en netto meer opbrengst.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  dinsdag 5 juni 2018 @ 16:41:21 #272
429226 arvensis
Moeder x 3
pi_179621893
Meer opbrengst? Had laatst 250 ml uit 1 borst. :+

Nee, zonder te dollen: dubbelzijdige, elektrische kolf met bvbh staat op het lijstje. Helaas zijn er andere dingen die nu voorrang hebben. :)
Protège moi de mes désirs.
pi_179624166
Tot voor kort kolfde ik 2x per dag op het werk en soms als ik thuis kwam nog eens wanneer de volgende voeding nog even zou duren. Ik zet de kolf na 10 minuten uit, maar heb vaak het idee dat de meeste opbrengst na 5 minuten al binnen is. ( dubbelzijdig elektrisch )
Nu ze 9 maanden is ga ik 1x kolven en ergens zou ik graag willen afbouwen met kolven en aan andere kant wil ik haar graag bv i.p.v. kunstvoeding blijven geven. Ik dacht in maart al dat het bijna klaar zou zijn met de voorraad, maar er ligt nog steeds een beetje. Komt doordat ze opeens een stuk minder drinkt.
  dinsdag 5 juni 2018 @ 20:08:43 #274
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_179625810
Na jullie enthousiaste verhalen heb ik ook een Pumpease gekocht. Ik ga er denk ik héél blij mee zijn, maar toen ik het ding vast had dacht ik wel: er zit een goeie marge op die dingen vermoedelijk, het ziet er echt doodsimpel uit, van best dunne stof!
  dinsdag 5 juni 2018 @ 21:05:55 #275
286844 Kimpossible
Van lurker tot poster.
pi_179627151
Ik heb mammae behas, ook handenvrij zonder extra gegoochel!

Ik geef alleen 1 borst per keer en kolf nu 2 tegelijk, maar ik vraag me af waarom :D
Één keer in de zoveel tijd komen dromen uit!
pi_179627922
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 juni 2018 13:08 schreef D.U.M.A.N. het volgende:
Hoe lang kolven jullie op werk? En hoeveel sessies?
Ga het morgen uittesten maar ik draai slechts 2 á 3 diensten per week van 8 uurtjes.
Ik denk dat 1 keer kolven dan moet lukken en voldoende moet zijn.
Met een volle borst, kolf ik in kleine 10 minuten ruim 100 ml.
Ik heb alleen een handkolf.

Btw, iemand advies?
Om mijn productie fatsoenlijk te houden, zou het dan aan te raden zijn dat ik gewoon elke 3 á 4 uur op werk kolf? :?

[ Bericht 7% gewijzigd door vencodark op 06-06-2018 08:56:24 ]
pi_179635641
Ik kolf nu nog 1 keer per dienst en dan 15 minuten. Heb verder nooit behoefte gehad aan een kolfbh. Klem de ene kant gewoon vast onder mn arm terwijl ik de ander vasthoud. Dan heb ik 1 hand vrij en dat is prima.
pi_179636222
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juni 2018 12:29 schreef WupWup het volgende:
Heb verder nooit behoefte gehad aan een kolfbh. Klem de ene kant gewoon vast onder mn arm terwijl ik de ander vasthoud. Dan heb ik 1 hand vrij en dat is prima.
Ja, dat deed ik ook. Voedingsbh's heb ik wel tot einde bv gedragen, want borst uit een normale bh ploppen vond ik echt niet prettig.

Oh en bij de oudste kolfde ik de eerste maanden 3x op een werkdag, dat was ook echt nodig om de vraag bij te houden (voorraad voor volgende kdv dag). Ik vond dat wel onwijs intensief dus wilde dat bij de tweede niet meer. Ik liet het los en wilde kunstvoeding bijgeven als het nodig was. Maar toen ik bij de tweede op 2x per dag ging starten, kolfde ik ruim voldoende 8)7 . Nou ja, ook prima :P.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_179640941
Vanaf dat ik weer ging werken tot de kleine 9 maanden oud was kolfde ik 2 keer per dag en ik ging een half uur eerder naar huis om dan live te kunnen voeden.
Hier was ik in totaal zo'n 1 uur en 20 minuten mee bezig (incl. dat half uur eerder weg en schoonmaak na de 2 kolfbeurten).

Na het einde van mijn kolfrecht kolf ik nu nog 1 keer per werkdag in mijn pauze, meestal ben ik daar zo'n 15 minuten mee bezig, incl. afspoelen van de kolfspullen.

Ben nu aan het overwegen om te stoppen met kolven als S. 1 jaar is.
pi_179650186
Ik kolf 2x op mijn werk en soms nog voor de tijd. Maar ik houd niet bij wat hij drinkt dus dat is wel een beetje jammer. Ik heb nu met het kdv overlegd dat ze hem wat meer vast voedsel gaan aanbieden (fruit, rijstwafel, etc), maar ik verwacht nog niet echt dat dat verschil gaat maken. Hij eet voornamelijk brood heel goed, maar ze krijgen hier warm eten tussen de middag. En anders moet ik maar gaan aanvullen met kv. Niet erg, maar gevoelsmatig wel een beetje dubbel. :@
Morgen ben ik vast weer mezelf.
  donderdag 7 juni 2018 @ 16:28:55 #281
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_179656608
En een boterham meegeven?
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_179657696
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juni 2018 16:28 schreef Lemijn het volgende:
En een boterham meegeven?
Ga ik overwegen, maar gezien ik vanaf het einde van de maand toch minder zal kolven (dan is hij 9 maand) verwacht ik toch dat dat punt zal komen. Dus dan is t enkel uitstellen. En wie weet gaat hij straks ineens minder drinken en beter eten en is het maar tijdelijk. Ik kan ook op andere moment nog extra proberen te kolven, maar als ik heel eerlijk ben is het me die moeite ook niet waard. Eigenlijk moet ik me dus gewoon niet zo aanstellen. :P
Morgen ben ik vast weer mezelf.
  donderdag 7 juni 2018 @ 17:58:07 #283
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_179658174
Nee inderdaad, hoppa, niet zo aanstellen! o|O .
Maar ik herken het zo goed.... hier ging minder drinken precies gelijk met minder kolven, op de crèche dan. Thuis niet en ik hik er nog steeds tegenaan om gewoon kunstvoeding te halen.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_179663363
Ik dacht tijdens de zwangerschap nog wel makkelijk. Voeding is voeding, en als hij er maar groot van wordt. Bewijst maar weer eens dat het wat met je doet, baby krijgen. :)
Morgen ben ik vast weer mezelf.
  vrijdag 8 juni 2018 @ 09:40:11 #285
409579 LuDann
All the way
pi_179669483
Hmm, ik kolf altijd 3 keer per werkdag maar misschien zou ik ook wel 2 keer kunnen proberen. Ik zou dan wel genoeg hebben, met 3 x heb ik ruim over.

Ik ben weer thuis trouwens! Het ging goed allemaal. Uiteindelijk overdag ongeveer om de 3 uur gekolfd. Op de gekste plekken. Talloze keren in wc's (Starbucks, Toys R Us en het WTC om er maar een paar te noemen :+ ), in de trein, in het vliegtuig en gelukkig ook wel eens in de kamer waar we verbleven. Soms wel lastig om me niks aan te trekken van mensen, zeker als er maar 1 wc was en er buiten mensen stonden te wachten. Maar ja.

@vivi: doneren was echt teveel gedoe ja. Via officiële kanalen sowieso alleen met intake & bloedtest en via onofficiële kanalen zag ik ook een hoop perverts. :') Ik was 3 dagen in Washington en 3 dagen in NY, dus ook wel erg kort telkens.

Om je vraag te beantwoorden: mijn borsten hadden ook een jetlag ja. :D Trok na een dag of 4 bij. Ik heb verder snachts mijn wekker niet gezet om te kolven maar werd toch wel wakker van volle borsten. Dus snachts zat er 4-5 uur tussen.

Verder merkte ik dat ik thuis kennelijk mijn borsten niet helemaal leegkolf. Ik stop doorgaans na een minuut of 8 omdat ik dan ruim genoeg heb en de melk niet meer zo snel stroomt. Toen ik dat fulltime deed kreeg ik echter verstoppingen. Dus ik moest echt wel 15 minuten kolven telkens. Dan heb ik wel zo'n 160-230 cc. Die extra stimulatie heeft mijn productie wel weer een tik opgevoerd helaas, met extra spugende baby als gevolg nu.

Oh en live voeden is vreemd genoeg geen enkel probleem op het moment. Hij hapte gewoon meteen mooi aan. Even aankijken dus. :)

We hebben Bliksem overigens voor en na gewogen (8 dagen ertussen), hij woog op de gram na exact hetzelfde. Heel gek. Hij heeft 7-8 voedingen per dag gehad van gemiddeld 120 cc. Meer ging echt niet, dan kwam het er gewoon weer uit. Maar groeien ho maar. Lijkt me niet dat de hoeveelheid te weinig is geweest, toch?

[ Bericht 1% gewijzigd door LuDann op 08-06-2018 10:04:23 ]
  vrijdag 8 juni 2018 @ 10:07:42 #286
409579 LuDann
All the way
pi_179669852
Ik hang trouwens de kolfschelpen gewoon in mijn voedingsbeha. Zelfde effect als een pumpease volgens mij. Die heb ik ook wel eens geprobeerd maar vond het moet omkleden onhandig.

Ik ben vandaag in het VU voor een congres trouwens en daar zouden ze een mooie kolfruimte hebben met afscheidingen zodat er meer vrouwen tegelijk kunnen kolven. Maar helaas voor mij zit er iemand in die de buitendeur op slot heeft gedaan. -O- Zit ik as we speak nog op de wc. }:|
pi_179670503
*O* voor het probleemloos live voeden nu Lu!
pi_179673862
Wat fijn Lu dat het ineens weer goed gaat met voeden! *O*

Wel gek van het gewicht. :{
Wat gewoon is voor de spin, is chaos voor de vlieg.
  zaterdag 9 juni 2018 @ 22:26:12 #289
409579 LuDann
All the way
pi_179700372
Ja fijn he! Gek wel. Maar op zich gaat het best goed nu. Misschien had 'ie een reset nodig. :P Ik heb de afspraak met de LK maandag afgezegd. Ik wil even aankijken hoe het gaat nu, ook met het gewicht. Hopelijk beter, hij komt van P50 maar zit nu op P12.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 zondag 10 juni 2018 @ 00:51:33 #290
269689 crew  Viv
pi_179702715
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juni 2018 22:26 schreef LuDann het volgende:
Ja fijn he! Gek wel. Maar op zich gaat het best goed nu. Misschien had 'ie een reset nodig. :P Ik heb de afspraak met de LK maandag afgezegd.
Wie had dat gedacht. :D O+
quote:
Ik wil even aankijken hoe het gaat nu, ook met het gewicht. Hopelijk beter, hij komt van P50 maar zit nu op P12.
Hoe ziet zijn curve er nu uit?
  zondag 10 juni 2018 @ 17:24:14 #291
409579 LuDann
All the way
pi_179711019
Curve is een beetje een rommeltje. Voor of na de voeding en niet of wel gepoept maakt nogal uit. Dat is dan ook de reden dat we, als we wegen, meteen 2 of 3 keer wegen in een paar dagen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
In de tijd dat ik weg was niet gegroeid dus, maar een dag later opeens wel weer wat. Zo lijkt hij de laatste maand wel min of meer een lijn te volgen, maar ik wil in de gaten houden of hij niet onder die P10 lijn duikt. De meting toen ik terugkwam was dus P12, en meteen de laagste P waarde die hij gehad heeft. Dag later is P14. Maar ja, voor en na een voeding, wat is nu de "echte" waarde kun je je afvragen.
pi_179715161
Fijn Lu van het live voeden! Wel jammer dat de groei weer wat zorgen geeft. Maar er zat ook verschil in de groei tijdens jouw dieet en daarna toch? Of heb ik dat verkeerd onthouden? En de flesjes die je man gaf toen jij weg was, was dat melk uit de dieetperiode?

Mars kreeg vanavond voor het allereerst een klein flesje van mijn man, omdat iedereen zegt dat we dat moeten oefenen omdat hij anders niet uit de fles kan drinken als het over een tijdje nodig is. Mars kloekte probleemloos 100cc weg in ongeveer 10 minuten tijd.
Hoe vaak moeten we dat oefenen?
pi_179715455
Ik deed een paar keer per week Malteser.

En hoooooly fuck. Voeden met tandjes. Ik weet weer waarom het snijtanden heet. :'( :{
Want het leven is niet meer dan een sprookje
  maandag 11 juni 2018 @ 11:18:32 #294
409579 LuDann
All the way
pi_179724289
@Malteser: uiteindelijk maakte het allergiedieet voor de groei geen verschil. Ook niet voor de andere klachten, die werden/worden toch allemaal door de overproductie veroorzaakt. Veel eiwitrijk voedsel eten leek wel wat goed te doen, maar toen ging hij veel vaker de borst weigeren en dat zie je ook terug in de groei (vanaf 2.5 mnd ongeveer).

Fijn dat Mars het flesje pakt! Je kolft zelf niet toch? Het nadeel van een paar keer per week een flesje geven kan dan wel zijn dat je productie er onder gaat lijden. Daar moet je een beetje een middenweg in zoeken denk ik. Ik zou in ieder geval wel eens per week oefenen.

Vervelend van de tandjes Kris!
pi_179724598
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2018 11:18 schreef LuDann het volgende:
@Malteser: uiteindelijk maakte het allergiedieet voor de groei geen verschil. Ook niet voor de andere klachten, die werden/worden toch allemaal door de overproductie veroorzaakt. Veel eiwitrijk voedsel eten leek wel wat goed te doen, maar toen ging hij veel vaker de borst weigeren en dat zie je ook terug in de groei (vanaf 2.5 mnd ongeveer).

Fijn dat Mars het flesje pakt! Je kolft zelf niet toch? Het nadeel van een paar keer per week een flesje geven kan dan wel zijn dat je productie er onder gaat lijden. Daar moet je een beetje een middenweg in zoeken denk ik. Ik zou in ieder geval wel eens per week oefenen.

Vervelend van de tandjes Kris!
Nee, ik kolf niet inderdaad :@. Dus hij heeft gisteren voor het eerst kunstvoeding op. Het was maar 100cc dus heb hem daarna nog aangelegd voor een toetje.

Andere vraag. Mars groeit echt als kool. Twix nog steeds niet. Kun je van BV ook pap maken? Want in dat geval overweeg ik toch eens een keer te kolven om op die manier Twix een fles pap te kunnen geven van mijn melk. Of is dit ontzettend stom bedacht en is het voor Twix niet goed?
Even buiten beschouwing gelaten of hij het zou proeven en zulks.
pi_179725301
Ik heb het zelf nooit gedaan, maar volgens mij bindt bv minder, zodat de pap dunner blijft.
Verder lijkt het me helemaal prima. Ik weet niet of Twix nog allergisch is, maar hou je er anders rekening mee dat hij klachten kan krijgen als jij niet op dieet bent?
  maandag 11 juni 2018 @ 12:37:37 #297
429226 arvensis
Moeder x 3
pi_179725548
Mensen maken vanalles met mm! Pannenkoeken, pussing, ijsjes. Dus pap zal ook wel moeten kunnen, lijkt mij. :)

Moedermelksieraden, heeft iemand daar ervaring mee? :)
Protège moi de mes désirs.
pi_179725890
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juni 2018 08:10 schreef DorothyGale het volgende:
Hoe gaat het nu Philomijn? :*
Ik voel me weer mens... Flip is nu een maand oud en sinds 1,5 week kom ik weer buiten, ik ben weer blij en wen lekker aan het leven met baby :D Ik was een beetje moe om mee te posten maar wil het langzaam weer oppakken, in het babytopic ook enzo :)

Bedankt nog voor alle troostende woorden! O+ Dat deed me goed! Het afbouwen ging uiteindelijk heel snel (wel veel moeten doen aan verstopte melkklieren maar binnen een dag of vijf was het wel klaar), fijn maar ook wel wat traantjes gelaten natuurlijk. ;) Ach ik zie nu ook wel de voordelen van flesvoeding en ik heb m’n mannetje toch wel echt borstvoeding gegeven zo’n twee weken lang O+

Ik vraag me af, ook nav adviezen/opmerkingen van hier, of ik het met een andere LK toch niet had door kunnen zetten oid. Wupwup en mijn eigen vk zeiden dat het nakolven na voeding met een tepelhoedje niet per se een richtlijn is, waarvan mijn LK zei dat het wel zo was. Daarbij ben ik denk ik door het (tijdelijk) niet meer aanleggen van de regen in de drup geraakt qua aanhappen. Ze vroeg ook of er een kuiltje in zijn schedel zat, wat zou wijzen op ondervoeding. Nou dat kuiltje zit er nog steeds :') dat is dus gewoon een stukje waar zijn schedel nog niet dicht zit.

Het zij zo en ik heb nu vrede met de flesvoeding :) volgende keer beter...

Hoe is het afbouwen bij jou (gegaan) DG?
Dit, dat, alles.
  maandag 11 juni 2018 @ 14:47:58 #299
409579 LuDann
All the way
pi_179727501
quote:
1s.gif Op maandag 11 juni 2018 11:41 schreef Malteser het volgende:

[..]

Nee, ik kolf niet inderdaad :@. Dus hij heeft gisteren voor het eerst kunstvoeding op. Het was maar 100cc dus heb hem daarna nog aangelegd voor een toetje.

Andere vraag. Mars groeit echt als kool. Twix nog steeds niet. Kun je van BV ook pap maken? Want in dat geval overweeg ik toch eens een keer te kolven om op die manier Twix een fles pap te kunnen geven van mijn melk. Of is dit ontzettend stom bedacht en is het voor Twix niet goed?
Even buiten beschouwing gelaten of hij het zou proeven en zulks.
Geen :@ nodig toch? Ik wilde het alleen aan je mee geven ter overweging.

Je kunt pap maken van BV, blijft vaak wel nogal vloeibaar wat al gezegd werd. Voor in de fles wel heel handig maar om te lepelen wat minder. Er zijn geloof ik wel bepaalde merken/soorten pap die weer beter binden maar ik weet niet welke precies.

Wat betreft de KMA van Twix is het uitproberen denk ik. Als hij erg gevoelig is voor koemelk zou hij erop kunnen reageren. Wat ik wel eens gelezen heb is dat moedermelk van een moeder die niet op KM vrij dieet is, ongeveer overeenkomt met pepti. Weet niet of dat waar is, maar het klinkt logisch. De melk die jij zelf binnen krijgt die komt wel in de moedermelk, maar verknipt.

Verder trouwens geen gek idee hoor! Ik weet zelfs van volwassenen die nog moedermelk krijgen bij bepaalde ziektes enzo. Zou mij een brug te ver zijn, maar het gebeurt wel.
  maandag 11 juni 2018 @ 14:49:50 #300
409579 LuDann
All the way
pi_179727523
Fijn dat je je weer beter voelt Philo! Ik meen uit je woorden op te maken dat de LK je niet gezien heeft? Hebben jullie alleen telefonisch contact gehad?
pi_179727779
super dat je weer live kunt voeden LuDann :)

We hebben eerst een telefonisch consult gehad, en vanuit mijn verhaal sprak ze van richting ondervoeding gaan. Daarna is ze langs geweest om te helpen met proberen aan te leggen maar hij viel in slaap tijdens die poging. Ze zei dat ie nog te weinig energie had... Tis ook een beetje een suffe samenloop van omstandigheden geweest, ik nam nml contact op op Tweede Pinksterdag, alles was gesloten en ik was in paniek. Ik had misschien ook eerder live naar een LK kunnen gaan hier in de buurt.

Aldoende leert men... :)
Dit, dat, alles.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')