abonnement Unibet Coolblue
pi_179051936
Hi allemaal,

Ik heb een vraagje omtrent studiefinanciering/lening.

Ik heb 5 jaar geleden een opleiding gedaan waarmee ik na het eerste jaar ben gestopt. Tijdens deze opleiding ontving ik studiefinanciering.
Hierna ben ik mijn huidige studie gaan doen van 4 jaar, hier heb ik 3 jaar lang studiefinanciering ontvangen en zit nu in mijn laatste jaar. Sinds dit jaar maak ik gebruik van een lening. Ook mijn OV kaart is nu dus 5 jaar al actief. Ik zal ongeveer een halfjaar studievertraging oplopen i.v.m. mijn afstudeerstage.

Ik weet dat wanneer je vanaf MBO 4 doorstroomd naar het HBO je weer opnieuw gebruik kunt maken van je OV kaart en het lening stelsel.

Nu is dus mijn vraag of dit ook geldt voor wanneer je van het HBO doorstroomt naar WO.

Groetjes
pi_179052064
Nee, hbo en wo vallen onder dezelfde studiefinanciering. Voor een master krijg je soms wel extra studiefinanciering. Zie https://duo.nl/particulie(...)master-gaan-doen.jsp
  Moderator woensdag 9 mei 2018 @ 22:27:14 #3
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_179052765
En verhoogd collegegeld toch?
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_179053701
quote:
0s.gif Op woensdag 9 mei 2018 22:27 schreef Renesite het volgende:
En verhoogd collegegeld toch?
Nee. Dit alleen als je aan een tweede bachelor / master begint wanneer je al een ander hebt afgerond. Maar je mag altijd zowel een bachelor als een master halen voor 'normaal' collegegeld.
pi_179054655
Hbo en wo vallen inderdaad onder dezelfde categorie. Je hebt altijd nominaal + 1 jaar recht ov. Als je eerst een hbo opleiding doet en daarna bijvoorbeeld een 2 jarige master, dan zegt de overheid dat je 3 (wo bachelor) + 2 (wo master) + 1 (extra) =6 jaar recht hebt op ov. Met een 1 jarige master heb je recht op 5 jaar ov. Gebruik maken van een studentenlening kan natuurlijk nog wel na die ov jaren.

Collegegeld is gewoon de 2000 euro. Heb zelf ook het hbo wo traject doorlopen.

Aangezien jouw ov nu al 5 jaar actief is zal je binnenkort (Augustus gok ik) wel een bericht krijgen dat je er vanaf een bepaalde datum geen recht meer op hebt. (4+1=5 jaar recht op ov op het hbo)

[ Bericht 7% gewijzigd door Seastem op 10-05-2018 00:12:50 ]
pi_179188619
Bovenstaande verhaal klopt volgens mij, maar een belletje naar DUO is ook niet verkeerd
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')