abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_179041430
Hallo,
ik heb samen met mijn vriendin sinds een paar maanden een kat van 12jaar in huis en ze is hartstikke lief, leuk en maakt ook gebruik van de kattenbak die we elke dag schoonmaken. Maar ze heeft een keer op de bank gepist en sindsdien doet ze dat ook nog wel eens en altijd precies op dezelfde plek. Dat proberen we dan steeds weer goed schoon te krijgen met speciaal schoonmaakspul, maar toch doet ze het nog af en toe wel eens. Een bank schoonhouden is moeilijk tegen kattenurine en we snappen ook niet waarom ze het doet terwijl ze ook de kattenbak gewoon netjes gebruikt.
We vermoeden omdat het een buiten kat van origine is geweest en nu alleen binnen moet blijven, dat ze last heeft van stress en ze daarom misschien ook haar territorium wil afbakenen in huis.
Onze laatste kans is om dan maar een nieuwe bank aan te schaffen waar haar geur nog niet in zit, maar dat doen we uiteraard liever niet en de kat willen we ook niet wegdoen.

We proberen alles om de bank schoon te houden en haar ervan te weerhouden dat ze het nog eens doet, maar weet iemand hoe we haar dit gedrag normaal kunnen afleren of waar het vandaan komt?
Ik hoor graag advies! :)
pi_179041452
Een kat van 12 jaar iets afleren... Succes!
pi_179041464
Niet. Kansloze missie.
pi_179041534
Misschien kun je over de kat heen plassen. Dan voelt hij het ook eens hoe het is, als er niet op de juiste plek geurineerd wordt.
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
pi_179041862
quote:
0s.gif Op woensdag 9 mei 2018 14:51 schreef oranjevogel1 het volgende:
Misschien kun je over de kat heen plassen. Dan voelt hij het ook eens hoe het is, als er niet op de juiste plek geurineerd wordt.
Ik vind het niet zo gepast om de gewoontes en dromen van de familie oranjevogel hier te posten.
pi_179041896
quote:
0s.gif Op woensdag 9 mei 2018 15:05 schreef Handleiding het volgende:

[..]

Ik vind het niet zo gepast om de gewoontes en dromen van de familie oranjevogel hier te posten.
Het is Oranjevogel of oranjevogel1.
:P
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
pi_179042220
Wellicht de oorzaak van het plassen achterhalen.
Kan zijn dat ze blaasontsteking heeft ?
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
pi_179042498
Wij hadden hetzelfde probleem. Kattenbak schoon, geen medische problemen. Wel altijd een binnenkat geweest, maar eerste huis was erg onveilig en poes was in het begin enorm schuw en bang. Op aanraden van de dierenarts Feliway oid gekocht, maar dat hielp bij onze kat echt helemaal niet.

Daarna een nieuwe bank gekocht met kussens waar we de hoes van konden afritsen. Ook op die bank ging hij plassen, tegen onze hoop in :{ Alleen heeft hij dat wonder boven wonder nog maar een paar keer gedaan en de kussens hebben we elke keer zsm in de was gegooid. Onze kamer rook de hele tijd naar wasverzachter :+ Inmiddels kan ik me niet heugen wanneer hij het voor het laatst heeft gedaan, dat is zeker een half jaar geleden. Uiteindelijk hebben we voor ons gevoel niets gedaan dat hielp om het te stoppen (adviezen dierenarts hielpen niet, nieuwe bank hielp aanvankelijk niet). Hij is er zelf mee gestopt. Misschien omdat hij zich uiteindelijk veilig voelde?

Succes. Ik hoop dat iemand hier nog met dé tip komt, mocht onze kat er toch weer mee beginnen.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  woensdag 9 mei 2018 @ 15:40:40 #9
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_179042658
quote:
0s.gif Op woensdag 9 mei 2018 15:07 schreef oranjevogel1 het volgende:

[..]

Het is Oranjevogel of oranjevogel1.
:P
:D _O-
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_179048725
Er bestaan hondendekens voor in de auto. Dat is een deken van boven en aan de onderkant zit een waterdichte laag. Misschien kun je zo iets over de bank leggen. Als poezel dan plast dan kan de deken in de was en blijft de bank droog en schoon.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_179067104
Medische problemen als eerste uit laten sluiten.

Verder wordt voor alle bronnen de regel 1 per kat +1 aangehouden, juist ook voor de kattenbak. Ik zou dus zeker een tweede bak neerzetten, op een andere plaats dan de eerste. Het kan zijn dat ze bijvoorbeeld de voorkeur geeft aan 1 bak voor ontlasting en 1 voor urine. Is de bak dan vies naar haar mening, dan kan het zijn dat ze een ander plekje kiest.

Dat ze telkens hetzelfde plekje kiest, wijst er ook op dat het niet goed schoon is gemaakt, ook al gebruik je een speciaal middeltje zoals Ecodor of Urine Off. Dus ik zou 'ns kijken of je nog andere opties hebt om dieper te reinigen.
pi_179075678
@Valentijn101.
Oke thanks, zo'n deken is dan sowieso al goede aanschaf om te hebben om de bank ieder geval niet viezer te laten worden. :)
pi_179076556
@Holyme, Ja medisch vertoont ze geen verdere klachten, alleen buiten de bak plassen dan. een tweede kattenbak is wel een vaker voorkomende regel heb ik gehoord ja..Maar ze poept en pist allebei in een bak en dat doet ze verder goed, maar misschien is die dan idd nog te vies.
En dat de bank niet goed gereinigd is bewijst ook waarom ze daar terugkomt, dus zal kijken of ik deze dieper kan reinigen, alle beetjes helpen :)
dankjewel!
pi_179086508
Buiten de bak plassen kan een symptoom (ook het enige zichtbare) zijn voor blaasproblemen. Laat even medische oorzaken door een dierenarts uitsluiten, voor het misschien een chronisch probleem wordt dat in een beginstadium vaak prima te behandelen is.
  maandag 14 mei 2018 @ 03:35:19 #15
469979 Also-von-Oder
Last man standing.
pi_179146006
Waarschijnlijk zit het antwoord waarop je wacht, al tussen de gegeven antwoorden.

Ja het zou kunnen dat hij/ zij het territorium afbakent. Maar dat heeft slechts een korte tijd zin voor hem. Na een paar weken weet hij wel dat er geen andere katten bij jullie binnen komen.

Waarschijnlijker is dat hij een keer op de bank gepiest heeft, en daarna de geur van zijn eigen urine herkent en hierdoor denkt dat hij ook daar mag piesen.

Ik adviseer jullie deze kat niet in de woonkamer te laten, wanneer jullie slapen of van huis zijn.
Minstens zo belangrijk is jullie kan te observeren, al snel herken je dan signalen dat meneer of mevrouw wil gaan plassen. Dan kun je op tijd ingrijpen en hem naar de kattenbak te tillen.

En nee, niet bestraffen als hij toch weer op de bank plast... maar til hem als hij het van plan is, aan zijn nekvel naar de kattenbak. Zo corrigeert een moederpoes ook zijn kittens.

En ja, probeer die geur in de bank ook te maskeren met andere geuren.

Zelf heb ik een jonge kitten samen met zijn moeder grootgebracht die maar niet zindelijk wilde worden. Ik was toen dagelijks bij huis, dus vaak kon ik hem corrigeren... waardoor alles nog goed kwam.

Maar goed, ik kan vele goede adviezen geven uit einge ervaringen, maar het begint met het observeren van jouw eigen kat, het leren van haar karakter en streken... Spelenderwijs gaat dit heel makkelijk, al zal de gemiddelde 12 jarige kat niet echt speels meer zijn. Maar een kat is nooit te oud om zijn karakter te leren kennen in diverse situaties.

Je kat kennen kan niet alleen jullie bank redden, maar de kat zelf (als ze ziek is of gewond).

Dus mijn beste tip; leer jullie kat kennen, begrijpen etc.

Succes!
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')