abonnement Unibet Coolblue
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 woensdag 9 mei 2018 @ 14:46:54 #1
74056 crew  ToT
pi_179041420
💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷⚘🌱🌲🌳🌴🌵🌾🌿☘🍀🍁🍂🍃🍇



-O-
  woensdag 9 mei 2018 @ 14:49:21 #2
277627 Seven.
We are Borg.
pi_179041476
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 mei 2018 20:58 schreef AnneX het volgende:

[..]

Kan het te maken hebben met bij- vriendelijke bloemen en planten?

Er kwam vanmiddag al éentje thuis met een enorme klont geel stuifmeel aan zijn kont w/
Mijn wisteria zit zo vol dat de ik de hele plant hoor zoemen. Er zitten er schat ik altijd wel een stuk of 50.
Resistance is futile.
  woensdag 9 mei 2018 @ 14:49:34 #3
277627 Seven.
We are Borg.
pi_179041481
quote:
0s.gif Op woensdag 9 mei 2018 14:46 schreef ToT het volgende:
💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷⚘🌱🌲🌳🌴🌵🌾🌿☘🍀🍁🍂🍃🍇

[ afbeelding ]

-O-
:{w
Resistance is futile.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 woensdag 9 mei 2018 @ 14:56:29 #4
74056 crew  ToT
pi_179041631
Ff alcohol en afwasmiddel er overheen gespoten en ze zien er meteen een heel stuk rustiger uit! :P
  woensdag 9 mei 2018 @ 15:07:45 #5
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_179041910
quote:
0s.gif Op woensdag 9 mei 2018 14:46 schreef ToT het volgende:
💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷⚘🌱🌲🌳🌴🌵🌾🌿☘🍀🍁🍂🍃🍇

[ afbeelding ]

-O-
lieveheersbeestjes kopen! werkt perfect en ecologischer kan niet :Y .
https://www.roodmetzwarte(...)-tegen-bladluis.html
  woensdag 9 mei 2018 @ 16:01:54 #6
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_179043061
Ik heb een nest pimpelmezen en roodborst in de tuin, er gaat denk ik per nest elke 30 seconden gemiddeld een rups het nest in die er nooit meer uit komt. Met 2 vliegen ze af en aan.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 woensdag 9 mei 2018 @ 16:37:37 #7
74056 crew  ToT
pi_179043745
quote:
1s.gif Op woensdag 9 mei 2018 15:07 schreef bleiblei het volgende:

[..]

lieveheersbeestjes kopen! werkt perfect en ecologischer kan niet :Y .
https://www.roodmetzwarte(...)-tegen-bladluis.html

Ik had die roos net ergens anders neergeplant en dan sterven de nieuwe uitlopers sowieso snel af. Toen die na het inspuiten met alcohol ene afwasmiddel slap gingen hangen, heb ik ze er met luizen en al af geknipt! :P

Van lieveheersbeestjes wist ik het idd wel, maar die vliegen ook zo weg natuurlijk. En we hebben hier ook mieren die ze weer dood bijten, helaas. (Die bestrijd ik overigens natuurlijk wel.)
pi_179044437
Hebben jullie daar zoveel last van? Ik bestrijd niets eigenlijk. Behalve inderdaad met lieveheersbeestjes als het nodig is. Maar mieren enzo niet, gebruik geen gif oid of spul om m'n tegels schoon te maken behalve water.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 woensdag 9 mei 2018 @ 17:18:40 #9
74056 crew  ToT
pi_179044628
quote:
0s.gif Op woensdag 9 mei 2018 17:10 schreef Koettie het volgende:
Hebben jullie daar zoveel last van? Ik bestrijd niets eigenlijk. Behalve inderdaad met lieveheersbeestjes als het nodig is. Maar mieren enzo niet, gebruik geen gif oid of spul om m'n tegels schoon te maken behalve water.
Nou ik woon hier nog maar net en zie net vandaag voor het eerst die bladluizen. Ze zijn me nog niet op andere planten opgevallen.

Mieren zijn hier in de hele straat een enorme plaag; vorig jaar schenen de keukens en wc's echt helemaal zwart gezien te hebben van de mieren, in diverse huizen.

Ik heb wat stenen plantenpotten weggedaan waar heel veel mieren in zaten en heb wat gif gestrooid wat ik nog van een tante had (die is vorig jaar overleden en bij het leeg halen van het huis heb ik 5 busjes mierengif aangetroffen).
  woensdag 9 mei 2018 @ 17:22:47 #10
208890 June.
Seriously?
pi_179044743
Wij hebben last van de buxusrups, dat is volgens mij nog erger. Gelukkig maar 2 kleine bolletjes, dus ik pluk ze eraf en heb ze bespoten met zeep en spiritus. Ik geloof dat het helpt.

Daarnaast ook ander soort rupsen op jonge planten maar nu de planten groter zijn valt het niet meer zo op.
Shine bright like a diamond.
  woensdag 9 mei 2018 @ 17:46:46 #11
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_179045423
quote:
2s.gif Op woensdag 9 mei 2018 17:18 schreef ToT het volgende:

[..]

Nou ik woon hier nog maar net en zie net vandaag voor het eerst die bladluizen. Ze zijn me nog niet op andere planten opgevallen.

Mieren zijn hier in de hele straat een enorme plaag; vorig jaar schenen de keukens en wc's echt helemaal zwart gezien te hebben van de mieren, in diverse huizen.

Ik heb wat stenen plantenpotten weggedaan waar heel veel mieren in zaten en heb wat gif gestrooid wat ik nog van een tante had (die is vorig jaar overleden en bij het leeg halen van het huis heb ik 5 busjes mierengif aangetroffen).
Moeten ze eens schoonmaken.
pi_179045486
Ah ja, als je hele straat vol zit lijkt me ook niet fijn. Blegh!
pi_179045740
Insecten zoals bladluizen scheiden honingdauw af. Dat trekt mieren enorm aan. Die kunnen er zo 'verslaafd'/agressief van zijn dat ze bladluis beschermen, en de lieveheersbeestjes het voor gezien houden.
pi_179045810
Ja dat weet ik. Maar evenwicht is hier wel oké denk ik. Vind luizen ook niet zo'n ramp als ze niet alles op eten.
pi_179045943
Als ik me goed herinner heb ik ergens gelezen dat afrikaantjes goede planten zijn tegen insecten.
  woensdag 9 mei 2018 @ 18:10:26 #16
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_179045957
quote:
0s.gif Op woensdag 9 mei 2018 18:04 schreef Koettie het volgende:
Ja dat weet ik. Maar evenwicht is hier wel oké denk ik. Vind luizen ook niet zo'n ramp als ze niet alles op eten.
Ja er moet ook een beetje vogelvoer zijn.

Als je de tuinslang met een fijne wasem elke dag op de planten sproeit spoel je de luis ook weg. Ze komen wel terug maar uiteindelijk niet meer.
pi_179046102
quote:
1s.gif Op woensdag 9 mei 2018 18:09 schreef Mojo.jojo het volgende:
Als ik me goed herinner heb ik ergens gelezen dat afrikaantjes goede planten zijn tegen insecten.
luizen hebben schijnbaar hekel aan die geur
  woensdag 9 mei 2018 @ 18:29:10 #18
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_179046326
Ik heb een 30 tal zonnebloemen (ring of fire +) ) uiteraard veel te dicht op elkaar geplant..wat overigens wel mooi oogt op het dakterras, ze zijn nu ongeveer 30-40 cm hoog..kan ik eventueel de onderste bladen af snoeien zodat er meer zonlicht op de planten terecht komt? Of is dit slecht voor de planten?
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 woensdag 9 mei 2018 @ 18:43:55 #19
74056 crew  ToT
pi_179046599
quote:
0s.gif Op woensdag 9 mei 2018 17:46 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

Moeten ze eens schoonmaken.
Haha ik had vorige week hier ook ineens een zooi mieren bij de wc. Aangezien ze echt allemaal onder de hangende wc-borstel zaten, heb ik die ff goed schoongemaakt (en de vloer met ammoniak afgenomen om de geurspoor van de mieren te verwijderen), en daarna nooit meer last gehad. Maar ik zag laatst bij buren van een paar huizen verderop dat ze ladingen Vim in de tuin hadden gegooid; ze hadden gehoord dat dat tegen mieren hielp.
Aan de hoeveelheid Vim te zien hadden ze een serieuze invasie daar! _O- :o
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 woensdag 9 mei 2018 @ 18:45:48 #20
74056 crew  ToT
pi_179046632
Net trouwens mijn grasveldje weer gemaaid.
Weer in een korte stand omdat ik de vorige keer weinig tot geen schade naderhand zag, maar nu merk ik wel dat al het jonge gras er echt uit getrokken wordt; het ziet er ineens een heel stuk kaler uit! :o -O-
Maar goed, deze dagen groeit gras wel echt als onkruid.
En onkruid was de reden waarom ik het nu weer ff kort maaide. :P
pi_179050303
Gemeente Zaanstad kwam dit met de auto persoonlijk bij mij afleveren O+
Alleen zijn er graafwerkzaamheden in mijn plantsoen (ook mijn tweede ingezaaide veldje is nu vernield) dus ik moet het uitstellen of in potten zaaien.
pi_179050716
Leuk bloempje!
pi_179052748
Leuk bloempje...echo. 👍
  donderdag 10 mei 2018 @ 08:41:28 #24
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_179057485
quote:
1s.gif Op woensdag 9 mei 2018 18:18 schreef HaverMoutKoekje het volgende:

[..]

luizen hebben schijnbaar hekel aan die geur
In Vlaanderen worden Afrikaantjes "Stinkers" genoemd. :P
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
pi_179057825
Mn sierui is uit! Nu m'n mega nog maar die gaat nog even duren denk ik. Op de achtergrond m'n baby blauwe regen.




M'n groene hoek. Was helemaal kaal. Ben verbaasd dat het alweer vol staat. Oa Nepta, dropplant, daslook(?), jasmijn, gerariums en de rest weet ik niet eens. Zijn helaas ook een paar planten niet meer teruggekomen. Had zo'n mooie met zilverachtig gestipelt blad, ben de naam kwijt.



De aalbes gaat hard! Paadje loopt ook weer uit.

pi_179066255
quote:
2s.gif Op woensdag 9 mei 2018 17:18 schreef ToT het volgende: [..]

Nou ik woon hier nog maar net en zie net vandaag voor het eerst die bladluizen. Ze zijn me nog niet op andere planten opgevallen.

Mieren zijn hier in de hele straat een enorme plaag; vorig jaar schenen de keukens en wc's echt helemaal zwart gezien te hebben van de mieren, in diverse huizen.

Ik heb wat stenen plantenpotten weggedaan waar heel veel mieren in zaten en heb wat gif gestrooid wat ik nog van een tante had (die is vorig jaar overleden en bij het leeg halen van het huis heb ik 5 busjes mierengif aangetroffen).
Meteen planten ritsen (met een paar vingertoppen van beneden naar boven, niet knijpen maar schuiven om de huidige te pletten. Overmorgen kijken of de volgende ritsbeurt nodig is. Heel kleine witte draadflintertjes zijn je a.s. luizen, door ook weg ermee.

Alles wat niet plant en aarde is afnemen met water met een beetje azijn erdoor. Alle kozijnen binnen en buiten ook grondig afnemen. Dat verstoort de geurvlaggetjes van de mieren, zodat ze de weg kwijtraken.

quote:
1s.gif Op woensdag 9 mei 2018 17:22 schreef June. het volgende: Wij hebben last van de buxusrups, dat is volgens mij nog erger. Gelukkig maar 2 kleine bolletjes, dus ik pluk ze eraf en heb ze bespoten met zeep en spiritus. Ik geloof dat het helpt.

Daarnaast ook ander soort rupsen op jonge planten maar nu de planten groter zijn valt het niet meer zo op.
Las in de krant dat ze dichterbij gekomen zijn en heb het buxusstruikje bekeken. Meteen afvalzak en snoeischaar erbij gehaald. Na wat jaren tuinieren word je vanzelf wat fermer. Al snoeiende elke rups aan de binnenkant van de zak kapotgeknepen. Vlinders komen terug naar de plaats waar ze uitgekropen zijn, dus volgend jaar zal ik eerder moeten kijken.

Als bloemen bijen- en rupsenvoer zijn, dan koop ik ze niet. Wel als het bijenvoerplanten zijn. Overigens koop ik voor buiten alleen nog maar biologisch en maak me kwaad door en door vergiftigde bijenvoerplanten en -zaden. Die help je dus om zeep met je goede bedoelingen.
pi_179066928
quote:
0s.gif Op donderdag 10 mei 2018 09:08 schreef Koettie het volgende: Mn sierui is uit! Nu m'n mega nog maar die gaat nog even duren denk ik. Op de achtergrond m'n baby blauwe regen.

[ afbeelding ]

M'n groene hoek. Was helemaal kaal. Ben verbaasd dat het alweer vol staat. Oa Nepta, dropplant, daslook(?), jasmijn, gerariums en de rest weet ik niet eens. Zijn helaas ook een paar planten niet meer teruggekomen. Had zo'n mooie met zilverachtig gestipelt blad, ben de naam kwijt.

[ afbeelding ]

De aalbes gaat hard! Paadje loopt ook weer uit.

[ afbeelding ]
Misschien is de plant verdwenen door ongunstige combinatie of ongunstige standplaats. En soms komen planten veel later terug. Het lijkt erop dat bij mij door de late vorst de citroengeranium niet of pas laat opkomt. In zachte winters zijn ze meerjarig, maar het natte voorjaar met af en toe een vorstaanval is nooit gunstig. En dan heb ik het over de balkontuin. In de volle grond heb je meer last van vorst.

Daslook moet vochtig staan en wil niet in de volle zon. Dropplant wil vrij droog en goed zonnig; dan zaait het zichzelf ook nog uit. Je kan er dropachtig smakende thee mee zetten.

De blauweregen is een woekerplant. In januari helemaal kaalsnoeien, in de zomer de lange uitlopers wegknippen (ter plekke versnipperen als voedende bodembedekker). Dan heb je een mooie voorjaarsbloeier die niet de hele tuin in beslag dreigt te nemen.

In mijn balkontuin hebben de gestekte winterjasmijnen lastige startjaren gehad. In de winter willen ze veel licht incl. zon en in de zomer geen hete zon. Ik heb er nu links en rechts in de zon eentje en nog een potje met stek. Alles doet het goed en wordt nu een losse struik die ik opbindt. Geen foto want zowel camera als pc zorgen elk telkens voor problemen en de pc kan de camera niet meer inlezen.

Vorige winter dacht ik alle aardpeerknolletjes geoogst te hebben, maar die zomer kwamen ze weer op, dat schijn altijd zo te gaan zodat je ze niet in de volle grond moet zetten. Dit jaar had ik geen gelegenheid om te oogsten. Dat moet zo ongeveer in de winter, maar dan is alles koud en stijf en in een bak kan je geen grof geweld toepassen. In het voorjaar kan ook niet omdat ik er ook bloembollen ingezet heb. Dus de aardperen blijven. Maar deze winter las ik dat het blad goed eetbaar is, dus dat doe ik dan maar en misschien dat het lukt om in de nazomer de bak leeg te halen.
Ze zouden zonnebloemachtige bloemen maken, alleen heb ik die nog steeds niet gezien.

De grootste tomaten zijn ca. 10 cm en werken aan hun tweede echte bladparen...De laurier kijkt voor het eerst ongemakkelijk. Dat kan nog door de late vorst in natte tijden gekomen zijn. Om dezelfde reden zal de salie op het laatst kaal geworden zijn en nu moeizaam uitlopen en de hopeloos trage chrysanten. De cosmea is opgekomen en weer verdwenen. De komijn kwam erg goed op en het is afwachten hoe ze als plant zullen zijn. De voorgezaaide driekleurige viooltjes kwamen zoals gebruikelijk matig op en het is afwachten wanneer ze naar buiten kunnen. In elk geval niet met die sterk schommelende temperaturen. Zonnebloemen hebben nog amper hun eerste echte bladpaar. De floxen zijn als onkruid, komen telkens weer tevoorschijn.
De meeste aardbeien doen het wel goed = bloemen en vruchtzetting.
pi_179067313
quote:
1s.gif Op woensdag 9 mei 2018 17:22 schreef June. het volgende:
Wij hebben last van de buxusrups, dat is volgens mij nog erger.
Hier heb ik de laatste twee jaar last gehad van wat ik denk dat een taxuskever is. Nu nog geen last van; die komt straks weer en dan is er van een aantal planten niks meer over. Als iemand daar iets tegen weet houd ik me aanbevolen, want googelen levert geen bruikbare tips op. (Er lijkt niet veel meer tegen te doen te zijn dan ze proberen te vangen en handmatig weg te halen als het donker is.)

Het goede nieuws is dat mijn Camelia dit voorjaar voor het eerst sinds jaren ontzettend veel bloemen heeft gehad. Ik wist al dat dat eraan kwam, want de knoppen zaten er al een tijd in. Ik heb het voor elkaar gekregen door een bodemverbeteraar te gebruiken voor planten die een lage zuurtegraad nodig hebben (o.a. Rhododendron).
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_179067389
quote:
0s.gif Op donderdag 10 mei 2018 17:39 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Misschien is de plant verdwenen door ongunstige combinatie of ongunstige standplaats. En soms komen planten veel later terug. Het lijkt erop dat bij mij door de late vorst de citroengeranium niet of pas laat opkomt. In zachte winters zijn ze meerjarig, maar het natte voorjaar met af en toe een vorstaanval is nooit gunstig. En dan heb ik het over de balkontuin. In de volle grond heb je meer last van vorst.

Daslook moet vochtig staan en wil niet in de volle zon. Dropplant wil vrij droog en goed zonnig; dan zaait het zichzelf ook nog uit. Je kan er dropachtig smakende thee mee zetten.

De blauweregen is een woekerplant. In januari helemaal kaalsnoeien, in de zomer de lange uitlopers wegknippen (ter plekke versnipperen als voedende bodembedekker). Dan heb je een mooie voorjaarsbloeier die niet de hele tuin in beslag dreigt te nemen.

In mijn balkontuin hebben de gestekte winterjasmijnen lastige startjaren gehad. In de winter willen ze veel licht incl. zon en in de zomer geen hete zon. Ik heb er nu links en rechts in de zon eentje en nog een potje met stek. Alles doet het goed en wordt nu een losse struik die ik opbindt. Geen foto want zowel camera als pc zorgen elk telkens voor problemen en de pc kan de camera niet meer inlezen.

Vorige winter dacht ik alle aardpeerknolletjes geoogst te hebben, maar die zomer kwamen ze weer op, dat schijn altijd zo te gaan zodat je ze niet in de volle grond moet zetten. Dit jaar had ik geen gelegenheid om te oogsten. Dat moet zo ongeveer in de winter, maar dan is alles koud en stijf en in een bak kan je geen grof geweld toepassen. In het voorjaar kan ook niet omdat ik er ook bloembollen ingezet heb. Dus de aardperen blijven. Maar deze winter las ik dat het blad goed eetbaar is, dus dat doe ik dan maar en misschien dat het lukt om in de nazomer de bak leeg te halen.
Ze zouden zonnebloemachtige bloemen maken, alleen heb ik die nog steeds niet gezien.

De grootste tomaten zijn ca. 10 cm en werken aan hun tweede echte bladparen...De laurier kijkt voor het eerst ongemakkelijk. Dat kan nog door de late vorst in natte tijden gekomen zijn. Om dezelfde reden zal de salie op het laatst kaal geworden zijn en nu moeizaam uitlopen en de hopeloos trage chrysanten. De cosmea is opgekomen en weer verdwenen. De komijn kwam erg goed op en het is afwachten hoe ze als plant zullen zijn. De voorgezaaide driekleurige viooltjes kwamen zoals gebruikelijk matig op en het is afwachten wanneer ze naar buiten kunnen. In elk geval niet met die sterk schommelende temperaturen. Zonnebloemen hebben nog amper hun eerste echte bladpaar. De floxen zijn als onkruid, komen telkens weer tevoorschijn.
De meeste aardbeien doen het wel goed = bloemen en vruchtzetting.
Daslook heeft schaduw van de schutting, dropplant wat meer in de zon. En heb idd zaadjes, komt een hoop op. Het ruikt lekker maar de thee vind ik echt heel vies. Smaakt niet zoals het ruikt helaas. En wil juist de blauwe regen helemaal over m'n schutting dus hij woekert maar een end weg. Prachtig.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 donderdag 10 mei 2018 @ 18:51:27 #30
74056 crew  ToT
pi_179068416
quote:
0s.gif Op donderdag 10 mei 2018 17:10 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Meteen planten ritsen (met een paar vingertoppen van beneden naar boven, niet knijpen maar schuiven om de huidige te pletten. Overmorgen kijken of de volgende ritsbeurt nodig is. Heel kleine witte draadflintertjes zijn je a.s. luizen, door ook weg ermee.

Alles wat niet plant en aarde is afnemen met water met een beetje azijn erdoor. Alle kozijnen binnen en buiten ook grondig afnemen. Dat verstoort de geurvlaggetjes van de mieren, zodat ze de weg kwijtraken.

^O^ Thx voor de tips! :D
pi_179094907
Kijk wat ik tegenkwam

<3
pi_179095059
_O_
pi_179096497
quote:
0s.gif Op donderdag 10 mei 2018 17:56 schreef Claudia_x het volgende: [..]

Hier heb ik de laatste twee jaar last gehad van wat ik denk dat een taxuskever is. Nu nog geen last van; die komt straks weer en dan is er van een aantal planten niks meer over. Als iemand daar iets tegen weet houd ik me aanbevolen, want googelen levert geen bruikbare tips op. (Er lijkt niet veel meer tegen te doen te zijn dan ze proberen te vangen en handmatig weg te halen als het donker is.)

Het goede nieuws is dat mijn Camelia dit voorjaar voor het eerst sinds jaren ontzettend veel bloemen heeft gehad. Ik wist al dat dat eraan kwam, want de knoppen zaten er al een tijd in. Ik heb het voor elkaar gekregen door een bodemverbeteraar te gebruiken voor planten die een lage zuurtegraad nodig hebben (o.a. Rhododendron).
Die kevers moet je te snel af zijn door hun larven te vangen. Dus voorzichtig een beetje rondspitten en die trage dikke witte dingetjes eruit halen.

Dat soort kevers deden me jaren geleden besluiten om nooit meer planten van buiten binnen te zetten. Als ze buiten niet overwinteren, dan jammer. De geraniums kregen altijd luis, dus hele winter een luizenstrijd, die in de lente verloren bleek. En dan die ontdekking van die dikke kevers op de muur.
pi_179096665
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 mei 2018 22:41 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Die kevers moet je te snel af zijn door hun larven te vangen. Dus voorzichtig een beetje rondspitten en die trage dikke witte dingetjes eruit halen.
Is dat aantal te overzien dan?

quote:
Dat soort kevers deden me jaren geleden besluiten om nooit meer planten van buiten binnen te zetten. Als ze buiten niet overwinteren, dan jammer. De geraniums kregen altijd luis, dus hele winter een luizenstrijd, die in de lente verloren bleek. En dan die ontdekking van die dikke kevers op de muur.
Ik overweeg een soortgelijke survival of the fittest-strategie, namelijk om alle planten die ten onder gaan aan diverse plagen maar uit de achtertuin (die op het oosten ligt) te verwijderen. Ik heb dat vorig jaar met de rode bes gedaan omdat ik gek werd van de luizen. Die staat nu in de voortuin (op het westen) en doet het ineens heel goed.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_179096839
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 mei 2018 22:50 schreef Claudia_x het volgende: [..]

Is dat aantal te overzien dan? [..]

Ik overweeg een soortgelijke survival of the fittest-strategie, namelijk om alle planten die ten onder gaan aan diverse plagen maar uit de achtertuin (die op het oosten ligt) te verwijderen. Ik heb dat vorig jaar met de rode bes gedaan omdat ik gek werd van de luizen. Die staat nu in de voortuin (op het westen) en doet het ineens heel goed.
Eigenlijk wel ja, maar ik praat over potten (in de tijd dat ik elk jaar alle planten verpotte). Het was geen stoet als bij mieren of kolonie als bij luizen. Gewoon af en toe 1 of 2 op de muur en een paar maden die bij het verpotten uit de kluit tevoorschijn kwamen.

Wat je doet is waarschijnlijk niet survival of the fittest, maar de gunstigste standplaats zoeken.

Ooit had ik een zwarte bes, hardstikke lekker, maar alleen het jaar eerste jaar was een succes. Daarna werd hij ziek van de meeldauw. Dat was voordat ik op internet zat en makkelijker informatie vergaren kon. De struik wilde helemaal niet in de volle zon staan.
Ik heb nu een taybes die wel in de zon moet. Ben benieuwd wanneer hij denkt te gaan bloeien. Na een paar jaar wil je toch wel resultaten zien. Het kan zijn dat hij een veel grotere pot wil, maar daar begin ik niet aan, want dat is te zwaar voor op balkon. .
pi_179096966
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 mei 2018 22:58 schreef Teslynd het volgende:

Wat je doet is waarschijnlijk niet survival of the fittest, maar de gunstigste standplaats zoeken.
Ik vind het best lastig. Soms ligt het aan de bodem, soms de standplaats, en soms kan ik geen verklaring vinden voor waarom een plant het niet goed doet. Vorig jaar ben ik met de buurman een middag zoet geweest om een stuk klimop te verwijderen omdat de clematissen die ik erbij plantte het elk jaar slecht deden of zelfs doodgingen. Nu lijkt dan eindelijk een clematis het op die plek te doen; de combinatie met de klimop was dus toch niet gelukkig.

Ach ja, het hoort bij het tuinieren, het gissen en klooien. Ik vind het stiekem zo leuk dat ik op Funda naar een huis met een grotere tuin aan het zoeken ben. :Y)
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_179097073
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 mei 2018 23:04 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik vind het best lastig. Soms ligt het aan de bodem, soms de standplaats, en soms kan ik geen verklaring vinden voor waarom een plant het niet goed doet. Vorig jaar ben ik met de buurman een middag zoet geweest om een stuk klimop te verwijderen omdat de clematissen die ik erbij plantte het elk jaar slecht deden of zelfs doodgingen. Nu lijkt dan eindelijk een clematis het op die plek te doen; de combinatie met de klimop was dus toch niet gelukkig.

Ach ja, het hoort bij het tuinieren, het gissen en klooien. Ik vind het stiekem zo leuk dat ik op Funda naar een huis met een grotere tuin aan het zoeken ben. :Y)
Je kan nog de hoogte in gaan. Bijvoorbeeld onder de ramen ruime plantenbakken hangen. Die moeten wel veilig geïnstalleerd worden. In sommige buitenlanden zie je bloempotten gewoon los op de vensterbank of op de rand van het balkonhek staan, alsof het daar nooit waait of zo. Hoewel ik me in Noorwegen verbaasde over de loodrecht omlaag vallende regen. Is wel pretting, je wordt er minder nat van, als het tenminste geen stortbui is.

Toen ik op kamers woonde, had ik een brede dakgoot. Daar kon makkelijk een paar bloembakken in zonder dat er stagnatie ontstond.
pi_179102124
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 mei 2018 21:27 schreef Koettie het volgende:
Kijk wat ik tegenkwam

[ afbeelding ] <3
Ik heb gedroomd over deze clematis, wat een pracht. Dus zo op de fiets naar het tuincentrum. Het is de clematis Montana rubens. Eentje in het geveltuintje en eentje in de achtertuin.
pi_179103088
Meidoorn is ontsproten *O*
Foto doet de boom geen recht, in het eggie is ie veeeeel mooier en kleuriger.

pi_179103111
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 mei 2018 10:40 schreef Koettie het volgende:

[..]

Ik heb gedroomd over deze clematis, wat een pracht. Dus zo op de fiets naar het tuincentrum. Het is de clematis Montana rubens. Eentje in het geveltuintje en eentje in de achtertuin.
Ik heb hem ook:


O+ O+

En de olijf staat weer dik in de knop _O_

En mooi Bluezz!! :Y
pi_179103502
Prachtig Sun!
pi_179104016
Jeuh, Sun...de Montana _O_
Hier groeit ie nog en zó mooi bloeiend als bij jou heb ik haar/het/hem nog nooit gezien. -O-
Foute plek, vermoed ik.

En de doos met kwaliteitsplanten.nl is gearriveerd: góed ingepakt hoor. 👍
Twee ( mini) witte allium, twee witte papavers en twee rode gaan de volle grond in.

Twee Echinacae geplant in pot: eentje opgevreten door de slakken. -O-
pi_179129950
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2018 12:00 schreef Sunnythesun het volgende:

[..]

Ik heb hem ook:
[ afbeelding ]

O+ O+

En de olijf staat weer dik in de knop _O_

En mooi Bluezz!! :Y
O+ O+ O+ O+ O+ O+ O+ O+ O+ O+
pi_179155903
Ik ben op zoek naar hout om een vlonder te maken in de tuin. Deze vlonder zal te komen liggen aan het water, zeg maar een brede sloot. (niet over het water heen hangen)

Ik ben er al uit dat grenen planken niet echt duurzaam zijn.

Omdat ik 80 planken van 4 meter nodig heb wil ik wel een beetje op de euro’s letten, al wil ik natuurlijk niet over 5 jaar alles moeten vervangen.

Via onlinetuinhout.nl kwam ik de volgende planken tegen:
https://www.onlinetuinhou(...)ng-21-x-145-x-395-cm

- Zijn dit een beetje goede planken?
- Iemand ervaring met onlinetuinhout.nl? http://www.thuisvergelijken.nl/ervaringen/Onlinetuinhout.nl/ slechte ervaringen (slechts 4 recensies)
https://www.klantervaringen.nl/www.onlinetuinhout.nl goede ervaringen (659 recensies, maar ook wel weer te lovend om waar te zijn)

Via Hornbach kwam ik deze planken tegen:
https://www.hornbach.nl/s(...)8801115/artikel.html

Nu is dit niet echt duurzaam hardhout. Maar wel een tientje goedkoper per plank. Dus ruim ¤800,- goedkoper in totaal.

Oftewel, wat is wijsheid? Nogmaals, ik wil niet de gierigaard uithangen, maar wel ook weer niet te veel betalen.
pi_179156903
@Funkel...misschien handiger in k&w ? Daar wonen de klussers ... (8>

Dit topic is meer de software kant.
pi_179157078
Ik heb sinds vandaag nestelende koolmeesjes in mijn tuin O+ O+ Ze vliegen af en aan met takjes. Mijn kat wordt helemaal gek. :D
pi_179158254
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2018 16:38 schreef bloempje-moi het volgende:
Ik heb sinds vandaag nestelende koolmeesjes in mijn tuin O+ O+ Ze vliegen af en aan met takjes. Mijn kat wordt helemaal gek. :D
dacht dat ze al klaar zouden zijn nu :)
pi_179158444
'De koolmees broedt tussen april en juli. Het bouwen van het nest duurt ongeveer een week. '
en
'Koolmezen laten soms een nest met eieren of zelfs jonge vogels in de steek, om onder betere omstandigheden op een andere plek opnieuw te beginnen.'

Ongebruikelijk is het dus niet. Misschien zijn ze hun vorige woning eruit gezet, stelletje relschoppers.
pi_179158635
Ik heb voor een laag tuinhekje. Ik had binnen Oost Indische kers voorgezaaid. Ik heb deze langs het hekje geplant. Ik hoop dat het dit gaat doen:


Ik had ook een zakje met mini zonnebloemen. Ik heb de helft boven voorgezaaid, en de andere helft langs het tuinhek gestopt. Ik ben benieuwd. O+
pi_179158655
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2018 16:38 schreef bloempje-moi het volgende:
Ik heb sinds vandaag nestelende koolmeesjes in mijn tuin O+ O+ Ze vliegen af en aan met takjes. Mijn kat wordt helemaal gek. :D
Komt die er niet bij? :o

Mijn kat is zo’n verschrikkelijke stroper. Ik heb hem vorig jaar een belletje omgegeven nadat ie met twee baby vogeltjes was thuis gekomen. :'(

Ik hang ook nooit voederdingen of vogelhuisjes in mijn tuin, al zou ik het zo graag willen.
pi_179159097
quote:
1s.gif Op maandag 14 mei 2018 18:11 schreef Fripsel het volgende:

[..]

Komt die er niet bij? :o

Mijn kat is zo’n verschrikkelijke stroper. Ik heb hem vorig jaar een belletje omgegeven nadat ie met twee baby vogeltjes was thuis gekomen. :'(

Ik hang ook nooit voederdingen of vogelhuisjes in mijn tuin, al zou ik het zo graag willen.
Nee, niets en niemand kan er verder bijkomen. Maar nadat ik ze met takjes heb zien vliegen vandaag is het nu al uren stil. Misschien zijn ze ergens van geschrokken? ;(
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 maandag 14 mei 2018 @ 18:44:53 #52
74056 crew  ToT
pi_179159251
quote:
1s.gif Op maandag 14 mei 2018 18:11 schreef Fripsel het volgende:

[..]

Komt die er niet bij? :o

Mijn kat is zo’n verschrikkelijke stroper. Ik heb hem vorig jaar een belletje omgegeven nadat ie met twee baby vogeltjes was thuis gekomen. :'(

Ik hang ook nooit voederdingen of vogelhuisjes in mijn tuin, al zou ik het zo graag willen.
:') Ik ben ooit een keer 's ochtends met m'n blote voeten op een vogeltje gaan staan die de kat van een huisgenoot voor mij had meegenomen, toen zijn baasje een tijdje weg was en het beestje mij blijkbaar een veel leuker baasje vond! _O-
pi_179161000
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 mei 2018 22:41 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Die kevers moet je te snel af zijn door hun larven te vangen. Dus voorzichtig een beetje rondspitten en die trage dikke witte dingetjes eruit halen.

Dat soort kevers deden me jaren geleden besluiten om nooit meer planten van buiten binnen te zetten. Als ze buiten niet overwinteren, dan jammer. De geraniums kregen altijd luis, dus hele winter een luizenstrijd, die in de lente verloren bleek. En dan die ontdekking van die dikke kevers op de muur.
Beetje tabak rondom de plant inwerken, door de nicotine gan ze dood.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_179161466
2 jaar geleden een uitgebloeide paarsche rododendron (leuk typen) in het achterste hoekje vd tuin gepland, daar groeit niks, maar zie nu *O* (slechte telefoonfoto)

pi_179161716
👍 paarsch...volhouden.

Alles watergegeven, zoals dagelijks ( als het niet regent).
Jonge plantjes en ingezaaide gras een beetje vertroetelen.
De woekerende akelei kennen jullie wel. Geen foto.

Ach, toch maar even naar buiten gelopen:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 36% gewijzigd door AnneX op 14-05-2018 20:59:55 ]
pi_179163841
quote:
1s.gif Op maandag 14 mei 2018 16:29 schreef AnneX het volgende:
@Funkel...misschien handiger in k&w ? Daar wonen de klussers ... (8>

Dit topic is meer de software kant.
Thanks, ga ik t daar proberen :)
pi_179169290
Wordt lekker vollig AX!
pi_179169772
Af en toe lees ik wat mee hier en bedacht me ineens misschien heeft iemand hier een tip/oplossing voor mijn probleem... Ik heb erg veel last van engerlingen (larve van de meikever) in mijn tuin. Bodemleven is natuurlijk mooi totdat ze de wortels van de planten en het gras op gaan eten met als gevolg dat de planten/gras dood gaat.
Wat ik nu doe is wanneer een plant er zielig bij begint te staan deze eruit te halen en de wortels af te spoelen zodat ik de engerlingen er tussenuit heb. Maar dit is nogal tijdrovend, en bij het gras niet eens te doen natuurlijk, gezien de grote aantallen (afgelopen weekend 50 stuks eruit gehaald bij misschien 10 plantjes). Heeft iemand hier een goede oplossing voor?
  dinsdag 15 mei 2018 @ 23:20:54 #59
208890 June.
Seriously?
pi_179187411
Aaltjes misschien?
Shine bright like a diamond.
pi_179196554
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2018 08:27 schreef DuW2 het volgende: Af en toe lees ik wat mee hier en bedacht me ineens misschien heeft iemand hier een tip/oplossing voor mijn probleem... Ik heb erg veel last van engerlingen (larve van de meikever) in mijn tuin. Bodemleven is natuurlijk mooi totdat ze de wortels van de planten en het gras op gaan eten met als gevolg dat de planten/gras dood gaat.
Wat ik nu doe is wanneer een plant er zielig bij begint te staan deze eruit te halen en de wortels af te spoelen zodat ik de engerlingen er tussenuit heb. Maar dit is nogal tijdrovend, en bij het gras niet eens te doen natuurlijk, gezien de grote aantallen (afgelopen weekend 50 stuks eruit gehaald bij misschien 10 plantjes). Heeft iemand hier een goede oplossing voor?
Wie een tuin begint op voormalige weidegrond, doet er goed aan te beginnen met aardappels. Dat zou helpen tegen engerlingen. Dus misschien heb je er wat aan om hier en daar een aardappel te poten.
Aardappel met tenminste 2 ogen nemen en de grond in. Niet op plaatsen waar recent (bv vorig jaar) tomaten, aubergines of andere nachtschades stonden. Hij wordt vrij hoog, dus een stok erbij.
pi_179213880
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2018 23:20 schreef June. het volgende:
Aaltjes misschien?
Had gelezen dat die tegen de redelijk volgroeide engerlingen niet veel zin hebben. Enkel op het moment dat ze pas uitgekomen zijn. Moet er nog even in verdiepen welke periode dat is dus :)

quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2018 13:44 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Wie een tuin begint op voormalige weidegrond, doet er goed aan te beginnen met aardappels. Dat zou helpen tegen engerlingen. Dus misschien heb je er wat aan om hier en daar een aardappel te poten.
Aardappel met tenminste 2 ogen nemen en de grond in. Niet op plaatsen waar recent (bv vorig jaar) tomaten, aubergines of andere nachtschades stonden. Hij wordt vrij hoog, dus een stok erbij.
Ga het eens proberen! Kan in ieder geval geen kwaad.
pi_179246479
Weet iemand wat voor boom dit is?

  vrijdag 18 mei 2018 @ 18:58:06 #63
17979 MissMSX
Knightmare
pi_179246855
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2018 20:28 schreef Bluezz het volgende:
2 jaar geleden een uitgebloeide paarsche rododendron (leuk typen) in het achterste hoekje vd tuin gepland, daar groeit niks, maar zie nu *O* (slechte telefoonfoto)

[ afbeelding ]
Zo mooi! Later als ik groot ben en een tuin heb wil ik die ook O+
Het is maar FOK!... Look at it this way: in a hundred years, who's gonna care?
50.000 O+
pi_179248092
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 mei 2018 18:40 schreef Bluezz het volgende:
Weet iemand wat voor boom dit is?

[ link | afbeelding ]
een groene grote boom :7
...
pi_179248152
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 mei 2018 18:40 schreef Bluezz het volgende:
Weet iemand wat voor boom dit is?

[ link | afbeelding ]
Valse acacia?
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 vrijdag 18 mei 2018 @ 22:43:28 #66
74056 crew  ToT
pi_179250867
Hmmm sinds ik voedingskorrels voor gras van de Action op m'n gazonnetje heb gegooid, STIKT het echt van het onkruid! :X
Kan toeval zijn, maar ik vind het wel opvallend.
pi_179252710
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 mei 2018 20:17 schreef Mojo.jojo het volgende:

Valse acacia?
Yups, denk het ook! Ook al in 'mijn' SC geopperd.
Ik vind 'm prachtig, springt er voor mij echt met die lichtgroene kleur.
Jammer dat die 'valse' heet ;( Goed voor de bijtjes lees is, vlg maand komen die prachtige bloemen er aan!
  zaterdag 19 mei 2018 @ 07:28:17 #68
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_179256473
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 mei 2018 23:56 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Yups, denk het ook! Ook al in 'mijn' SC geopperd.
Ik vind 'm prachtig, springt er voor mij echt met die lichtgroene kleur.
Jammer dat die 'valse' heet ;( Goed voor de bijtjes lees is, vlg maand komen die prachtige bloemen er aan!
Gleditsia triacanthos "Sunburst" ofwel valse Christusdoorn?
pi_179256531
quote:
2s.gif Op vrijdag 18 mei 2018 22:43 schreef ToT het volgende:
Hmmm sinds ik voedingskorrels voor gras van de Action op m'n gazonnetje heb gegooid, STIKT het echt van het onkruid! :X
Kan toeval zijn, maar ik vind het wel opvallend.
Dat had je denk ik sowieso wel gehad. Bij een net gezaaid gazon is er meestal een lage dichtheid. Gewoon zo'n middeltje kopen, in een gieter doen met water en je gazon besproeien. Sterft onkruid vanzelf af, en blijft je gras groeien. Niet te vroeg en kort maaien. En als je gemaaid hebt, her en der wat bijzaaien indien nodig.
pi_179258285
middeltjes zijn helemaal niet nodig. regelmatig maaien op de hoogste stand. onkruid wordt niet graag onthoofd. heel hardnekkig onkruid kan je er met de hand uit trekken maar meestal is maaien voldoende.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 zaterdag 19 mei 2018 @ 10:31:48 #71
74056 crew  ToT
pi_179258477
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 mei 2018 07:46 schreef Mojo.jojo het volgende:

[..]

Dat had je denk ik sowieso wel gehad. Bij een net gezaaid gazon is er meestal een lage dichtheid. Gewoon zo'n middeltje kopen, in een gieter doen met water en je gazon besproeien. Sterft onkruid vanzelf af, en blijft je gras groeien. Niet te vroeg en kort maaien. En als je gemaaid hebt, her en der wat bijzaaien indien nodig.
Ja dat maaien is ff mis gegaan; de maaimachine stond op de laagste stand, shit. :') Heel veel jong gras er uit getrokken. Weer bijgezaaid maar het lijkt alsof dit graszaad voor kale plekken er veel langer over doet om te ontkiemen dan het andere zaad. (Zit een dikke coating omheen.)

quote:
0s.gif Op zaterdag 19 mei 2018 10:21 schreef Elleska het volgende:
middeltjes zijn helemaal niet nodig. regelmatig maaien op de hoogste stand. onkruid wordt niet graag onthoofd. heel hardnekkig onkruid kan je er met de hand uit trekken maar meestal is maaien voldoende.
Ik zal het de komende tijd in de hoogste stand blijven maaien en dan langzaam maar zeker wat lager; laatst gaf iemand me dat advies ook hier. :) Ik kijk dan wel even wat ik doe; het resterende onkruid wat er na het maaien nog staat er met de hand uit trekken (ben ik sowieso al flink mee bezig), of alsnog zo'n middeltje kopen.

Thx voor de tips in ieder geval weer, beiden! ^O^
pi_179260052
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 mei 2018 07:28 schreef kaasplankje het volgende:

Gleditsia triacanthos "Sunburst" ofwel valse Christusdoorn?
Dit is 'm ja!
Dus geen valse acacia!
pi_179279837
Nou heb ik balkon vol met bij-vriendelijk blommetjes, maar ik heb nog geen enkele bij gezien -O-
Vorige jaren was mijn campanula enorm populair.
  zondag 20 mei 2018 @ 09:41:52 #74
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_179279877
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 mei 2018 10:21 schreef Elleska het volgende:
middeltjes zijn helemaal niet nodig. regelmatig maaien op de hoogste stand. onkruid wordt niet graag onthoofd. heel hardnekkig onkruid kan je er met de hand uit trekken maar meestal is maaien voldoende.
Idd. Laag maaien zorgt ervoor dat onkruid weer kans krijgt om te groeien.
pi_179280126
quote:
1s.gif Op zondag 20 mei 2018 09:38 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
Nou heb ik balkon vol met bij-vriendelijk blommetjes, maar ik heb nog geen enkele bij gezien -O-
Vorige jaren was mijn campanula enorm populair.
Ik zie ook heel weinig vlinders, bijen en hommels. Moeten die nog op gang komen ofzo?
pi_179280513
quote:
0s.gif Op zondag 20 mei 2018 10:06 schreef bloempje-moi het volgende:

[..]

Ik zie ook heel weinig vlinders, bijen en hommels. Moeten die nog op gang komen ofzo?
ik hoop het bloempje, maar het is in 2e helft van mei al poosje volop lente

[ Bericht 0% gewijzigd door HaverMoutKoekje op 20-05-2018 11:06:58 ]
pi_179280946
Hier ook weinig te zien qua bijen. Meh, wat vreselijk zonde.
pi_179281170
het is dan wel de 2e helft van mei maar er is nog wel nachtvorst.
  zondag 20 mei 2018 @ 14:03:31 #79
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_179283820
quote:
0s.gif Op zondag 20 mei 2018 11:15 schreef Elleska het volgende:
het is dan wel de 2e helft van mei maar er is nog wel nachtvorst.
Nee hoor, de kans daar op is heel erg klein, de ijsheiligen zijn geweest.

Hier al bijen en hommels ed gezien, Vlinders helaas ook maar die jaag ik van mn balkon als ik ze zie.
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
  zondag 20 mei 2018 @ 14:04:28 #80
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_179283840
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 mei 2018 18:40 schreef Bluezz het volgende:
Weet iemand wat voor boom dit is?

[ link | afbeelding ]
https://www.bomengids.nl
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
pi_179284975
De tweede helft van mei is echt NET begonnen. Letten we er ook niet teveel op? :o Zouden we dit niet over een maand moeten bespreken. Mijn zomerbloeiers die ik zelf kweek moeten nog in de bloemknoppen komen joh.
pi_179285532
Tip, gewoon zeggen dat je het zonde vond. Ik heb sinds ik het zei vanmorgen meerdere wilde bijen, honingbijen en hommels zien langskomen.
pi_179285697
quote:
0s.gif Op zondag 20 mei 2018 15:21 schreef Fripsel het volgende:
De tweede helft van mei is echt NET begonnen. Letten we er ook niet teveel op? :o Zouden we dit niet over een maand moeten bespreken. Mijn zomerbloeiers die ik zelf kweek moeten nog in de bloemknoppen komen joh.
nou ik vroeg het me gewoon af, of dit nou normaal is of niet....ik herinner heel wat meer gezoem van voorgaande jaren :@
pi_179287769
quote:
0s.gif Op zondag 20 mei 2018 15:53 schreef Koettie het volgende:
Tip, gewoon zeggen dat je het zonde vond. Ik heb sinds ik het zei vanmorgen meerdere wilde bijen, honingbijen en hommels zien langskomen.
Ik ben vandaag alleen maar aangevallen door mestkevers. Die zijn duidelijk niet bedreigd.
pi_179287919
quote:
0s.gif Op zondag 20 mei 2018 14:03 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Nee hoor, de kans daar op is heel erg klein, de ijsheiligen zijn geweest.

Hier al bijen en hommels ed gezien, Vlinders helaas ook maar die jaag ik van mn balkon als ik ze zie.
de kans daarop is klein en toch heeft het de afgelopen nachten nog gevroren.
  zondag 20 mei 2018 @ 18:07:07 #86
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_179287969
quote:
0s.gif Op zondag 20 mei 2018 18:03 schreef Elleska het volgende:

[..]

de kans daarop is klein en toch heeft het de afgelopen nachten nog gevroren.
Dat wist ik niet. Waar is dat? Zuid oost Nederland of noord oost??
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
  zondag 20 mei 2018 @ 18:14:13 #87
61891 zakjapannertje
rijksmonument
pi_179288069
quote:
0s.gif Op zondag 20 mei 2018 10:06 schreef bloempje-moi het volgende:

[..]

Ik zie ook heel weinig vlinders, bijen en hommels. Moeten die nog op gang komen ofzo?
Volgens mijn Jumbo wel. Daar heb ik bijenbollen als dahlia’s en lelies gekocht en geplant. Die bloeien pas vanaf juni/juli
pi_179288093
oosten en zuiden van het land, heel lokaal blijkbaar maar ik zag het voorbij komen in het nieuws. was ook niet veel vorst maar wellicht genoeg voor de bijen/hommels/vlinders om nog even binnen te blijven.
pi_179288117
quote:
6s.gif Op zondag 20 mei 2018 18:14 schreef zakjapannertje het volgende:

[..]

Volgens mijn Jumbo wel. Daar heb ik bijenbollen als dahlia’s en lelies gekocht en geplant. Die bloeien pas vanaf juni/juli
Buddleja's ook pas vanaf juli ofzo?
  zondag 20 mei 2018 @ 18:22:40 #90
61891 zakjapannertje
rijksmonument
pi_179288211
quote:
0s.gif Op zondag 20 mei 2018 18:15 schreef Elleska het volgende:
oosten en zuiden van het land, heel lokaal blijkbaar maar ik zag het voorbij komen in het nieuws. was ook niet veel vorst maar wellicht genoeg voor de bijen/hommels/vlinders om nog even binnen te blijven.
In mijn bijenhotel zitten er ook steeds een paar te schuilen, in ieder geval als de zon onder is

-edit-

Ze zitten er nog steeds, wel iets actiever lijkt het, met de zon er nu op :P

[ Bericht 12% gewijzigd door zakjapannertje op 20-05-2018 18:27:42 ]
  zondag 20 mei 2018 @ 18:24:20 #91
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_179288229
quote:
0s.gif Op zondag 20 mei 2018 18:15 schreef Elleska het volgende:
oosten en zuiden van het land, heel lokaal blijkbaar maar ik zag het voorbij komen in het nieuws. was ook niet veel vorst maar wellicht genoeg voor de bijen/hommels/vlinders om nog even binnen te blijven.
Als het warm weer is zoals nu zullen de weinige bijen die al zijn uitgekomen vanzelf naar buiten komen op zoek naar voedsel maar het is nog erg vroeg en de colonies zijn nog lang niet op volle sterkte. De koningin zal nu voornamelijk eitjes aan het leggen zijn en als het snachts dan erg koud is gaat die ontwikkeling uiteraard langzamer.
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
pi_179288504
quote:
0s.gif Op zondag 20 mei 2018 18:07 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Dat wist ik niet. Waar is dat? Zuid oost Nederland of noord oost??
twente volgens mij
pi_179289209
Tot nog toe een paar keer een dikke donkere hommel voorbij zien komen. Leek meer op onderzoek uit dan op oogsten. Er bloeit wel wat, eigenlijk al vanaf de bloembollen non-stop. De korenbloem is een bijenvoerplant, maar had dit jaar niet genoeg lokkracht.

Vuistregel: bloemen die tot dubbele bloemen gekweekt zijn (bv. propvolle tulpen) zijn niet vruchtbaar en hebben daardoor bijen niets te bieden. Er zijn ook soorten die uit zichzelf geen bijenvoerplanten zijn. Heb ooit een lijstje gezien. Fuchsia viel daar onder, meen ik me te herinneren.
  zondag 20 mei 2018 @ 19:48:28 #94
61891 zakjapannertje
rijksmonument
pi_179289524
quote:
1s.gif Op zondag 20 mei 2018 18:17 schreef bloempje-moi het volgende:

[..]

Buddleja's ook pas vanaf juli ofzo?
Hier in de buurt zie ik ze nog niet in bloei, de vlinderstruik. Brandnetels in de buurt, waar veel rupsen op zitten, staan ook nog niet echt uitbundig te groeien
pi_179289782
quote:
0s.gif Op zondag 20 mei 2018 19:27 schreef Teslynd het volgende:
Tot nog toe een paar keer een dikke donkere hommel voorbij zien komen. Leek meer op onderzoek uit dan op oogsten. Er bloeit wel wat, eigenlijk al vanaf de bloembollen non-stop. De korenbloem is een bijenvoerplant, maar had dit jaar niet genoeg lokkracht.

Vuistregel: bloemen die tot dubbele bloemen gekweekt zijn (bv. propvolle tulpen) zijn niet vruchtbaar en hebben daardoor bijen niets te bieden. Er zijn ook soorten die uit zichzelf geen bijenvoerplanten zijn. Heb ooit een lijstje gezien. Fuchsia viel daar onder, meen ik me te herinneren.
Mijn vier irissen en vijf alliums hebben wel gezoem, maar wat vreemde beestjes. Geen hommels of bijen.
  zondag 20 mei 2018 @ 23:18:24 #96
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_179293044
quote:
1s.gif Op zondag 20 mei 2018 18:17 schreef bloempje-moi het volgende:

[..]

Buddleja's ook pas vanaf juli ofzo?
Ja sommige in juni, mijn 6 verschillende rassen zijn allemaal nog niet met bloem vorming bezig
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren
  zondag 20 mei 2018 @ 23:33:48 #97
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_179293343
quote:
0s.gif Op zondag 20 mei 2018 14:03 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Nee hoor, de kans daar op is heel erg klein, de ijsheiligen zijn geweest.

Hier al bijen en hommels ed gezien, Vlinders helaas ook maar die jaag ik van mn balkon als ik ze zie.
waarom jaag je vlinders weg? die doen toch weinig/geen kwaad?
  zondag 20 mei 2018 @ 23:52:09 #98
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_179293641
quote:
1s.gif Op zondag 20 mei 2018 23:33 schreef bleiblei het volgende:

[..]

waarom jaag je vlinders weg? die doen toch weinig/geen kwaad?
Nee maar als ze eitjes leggen op mijn boompjes wel. Ik heb al vaak gehad dat een wilg of een andere loofboom bijna helemaal was opgegeten omdat ik te laat zag dat er rupsen op zaten. Zo ook mijn paksoi vorig jaar. Dus zie ik een vlinder jaag ik m weg en ga desnoods zelfs met mijn elektrische tennisracket achter ze aan. Rot beesten zijn het!
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
pi_179305905
Tussen de bedrijven door, wat foto’s van de voortuin.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_179313618
quote:
0s.gif Op zondag 20 mei 2018 23:52 schreef Outpost76 het volgende: [..]

Nee maar als ze eitjes leggen op mijn boompjes wel. Ik heb al vaak gehad dat een wilg of een andere loofboom bijna helemaal was opgegeten omdat ik te laat zag dat er rupsen op zaten. Zo ook mijn paksoi vorig jaar. Dus zie ik een vlinder jaag ik m weg en ga desnoods zelfs met mijn elektrische tennisracket achter ze aan. Rot beesten zijn het!
Het zijn oude bekenden van je, je vroegere tuingenoten. Vlinders komen voor het eieren leggen terug naar de plaats waar ze zelf uit het ei gekropen zijn.

Voor mij is dit een reden om ze ook ze snel mogelijk weg te wapperen. Ze kunnen in het gemeenteplantsoen terecht.
  dinsdag 22 mei 2018 @ 13:54:15 #101
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_179320430
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2018 02:58 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Het zijn oude bekenden van je, je vroegere tuingenoten. Vlinders komen voor het eieren leggen terug naar de plaats waar ze zelf uit het ei gekropen zijn.

Voor mij is dit een reden om ze ook ze snel mogelijk weg te wapperen. Ze kunnen in het gemeenteplantsoen terecht.
Als dat zo is zal ik er minder last van gaan krijgen, ik gooi alle rupsen met tak en al in het plantsoen of maak ze dood.
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
  dinsdag 22 mei 2018 @ 13:56:13 #102
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_179320475
quote:
1s.gif Op maandag 21 mei 2018 18:48 schreef AnneX het volgende:
Tussen de bedrijven door, wat foto’s van de voortuin.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Leuke voortuin heb je en een mooie Akelei! ^O^
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
  woensdag 23 mei 2018 @ 13:11:11 #103
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_179336576
Iemand ervaring met een wormenbak?
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren
pi_179337579
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2018 13:11 schreef Erosjuhhh het volgende:
Iemand ervaring met een wormenbak?
Nee, maar die vraag wilde ik ook stellen. Ik ben aan het kijken naar compostoplossingen voor binnen en vroeg mij inderdaad af of een wormenbak daarvoor geschikt is.
  woensdag 23 mei 2018 @ 14:52:42 #105
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_179338524
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2018 13:59 schreef bloempje-moi het volgende:

[..]

Nee, maar die vraag wilde ik ook stellen. Ik ben aan het kijken naar compostoplossingen voor binnen en vroeg mij inderdaad af of een wormenbak daarvoor geschikt is.
Voor zover ik begrepen heb wel, 't duurt alleen langer..kom alleen veel sites tegen waar 't begint vanaf 300¤ :')

Ik ga vandaag of morgen naar een groot tuincentrum (voor Amsterdamse begrippen) zal eens kijken wat ze hebben en 't hier posten.
Compost bak zat ik ook naar te kijken..maar fruit eet ik op de fiets en 20 potten op mijn dakterras krijg ik die bak nooit vol.
En wormenmest is goud waard
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren
pi_179339941
een wormenbak kan je ook prima zelf maken. als je iemand kent met een composthoop/bak dan hoef je zelfs geen geld uit te geven aan wormen.
pi_179341924
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2018 18:10 schreef Fripsel het volgende:
Ik heb voor een laag tuinhekje. Ik had binnen Oost Indische kers voorgezaaid. Ik heb deze langs het hekje geplant. Ik hoop dat het dit gaat doen:
[ afbeelding ]

Ik had ook een zakje met mini zonnebloemen. Ik heb de helft boven voorgezaaid, en de andere helft langs het tuinhek gestopt. Ik ben benieuwd. O+
De bloemen van oost-indische kers zijn ook lekker in de sla!
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_179342180
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2018 18:12 schreef krakkemieke het volgende:

[..]

De bloemen van oost-indische kers zijn ook lekker in de sla!
Weet ik! O+ Ik heb ze ook nog in de moestuin staan, en achter in mijn potten bij de keuken. :+
pi_179342455
quote:
1s.gif Op woensdag 23 mei 2018 18:29 schreef Fripsel het volgende:

[..]

Weet ik! O+ Ik heb ze ook nog in de moestuin staan, en achter in mijn potten bij de keuken. :+
]
Heb je ooit weleens een madeliefje geproefd? Ik vond het lekker!
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  woensdag 23 mei 2018 @ 18:48:14 #110
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_179342486
Oost indische kers zit bij mij meestal helemaal onder zwarte luis..... ;(
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
pi_179342550
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2018 18:48 schreef Outpost76 het volgende:
Oost indische kers zit bij mij meestal helemaal onder zwarte luis..... ;(
Plukken, half uurtje laten liggen zodat de beestjes eruit kruipen!
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  woensdag 23 mei 2018 @ 18:54:33 #112
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_179342578
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2018 18:52 schreef krakkemieke het volgende:

[..]

Plukken, half uurtje laten liggen zodat de beestjes eruit kruipen!
Oh nee dat wat besmet is knip ik er uit of pluk ik er uit en gooi het van mn balkon af.
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
pi_179342633
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2018 18:54 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Oh nee dat wat besmet is knip ik er uit of pluk ik er uit en gooi het van mn balkon af.
Dat begrijp ik. Maar als je het wil eten, is dat een manier.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_179342649
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2018 18:46 schreef krakkemieke het volgende:

[..]

]
Heb je ooit weleens een madeliefje geproefd? Ik vond het lekker!
Nee niet geproefd. Ik zag laatst wel iemand die een vrolijke healthy snack had gemaakt door madeliefjes en aardbeien met een munt blaadje aan party prikkers te doen. O+

Ik heb wel viooltjes gegeten. En appelbloesem, rozen. En lavendel limonade gemaakt. Ik heb voor school een keer een opdracht moeten maken over foodtrends jaren geleden, en toen zijn we met eetbare bloemen aan de slag gegaan. De bloemen van rucola zijn ook lekker.

Hosta’s schijn je ook te kunnen eten. Vooral de jonge bladeren dan. Maar ik heb het nog niet geproefd. :+
pi_179342691
quote:
1s.gif Op woensdag 23 mei 2018 18:58 schreef Fripsel het volgende:

[..]

Nee niet geproefd. Ik zag laatst wel iemand die een vrolijke healthy snack had gemaakt door madeliefjes en aardbeien met een munt blaadje aan party prikkers te doen. O+

Ik heb wel viooltjes gegeten. En appelbloesem, rozen. En lavendel limonade gemaakt. Ik heb voor school een keer een opdracht moeten maken over foodtrends jaren geleden, en toen zijn we met eetbare bloemen aan de slag gegaan. De bloemen van rucola zijn ook lekker.

Hosta’s schijn je ook te kunnen eten. Vooral de jonge bladeren dan. Maar ik heb het nog niet geproefd. :+
Het is nu de tijd voor vlierbloesem. Dat is ook heerlijk!
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  woensdag 23 mei 2018 @ 19:01:49 #116
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_179342713
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2018 18:57 schreef krakkemieke het volgende:

[..]

Dat begrijp ik. Maar als je het wil eten, is dat een manier.
Ik heb het al jaren maar ik heb het nog nooit gegeten. :P Ik heb het meer voor de mooie bloemen en voor de bijen. Die vliegen elk jaar af en aan.
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
pi_179342742
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2018 19:01 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Ik heb het al jaren maar ik heb het nog nooit gegeten. :P Ik heb het meer voor de mooie bloemen en voor de bijen. Die vliegen elk jaar af en aan.
Over bijen gesproken. Daar had men het eerder over. Ik telde er vandaag 5 op 1m2. Daar werd ik toch wel blij van. O+
pi_179342748
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2018 19:01 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Ik heb het al jaren maar ik heb het nog nooit gegeten. :P Ik heb het meer voor de mooie bloemen en voor de bijen. Die vliegen elk jaar af en aan.
Doe je ook iets voor de solitaire bijen?
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_179342766
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2018 19:00 schreef krakkemieke het volgende:

[..]

Het is nu de tijd voor vlierbloesem. Dat is ook heerlijk!
Dat heb ik nog nooit vers geproefd. Wel als smaak in supermarkt drankjes.
  woensdag 23 mei 2018 @ 19:07:22 #120
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_179342795
quote:
1s.gif Op woensdag 23 mei 2018 19:03 schreef Fripsel het volgende:

[..]

Over bijen gesproken. Daar had men het eerder over. Ik telde er vandaag 5 op 1m2. Daar werd ik toch wel blij van. O+
Gisteren in een volkstuin geweest en ook daar vlogen ze af en aan. ^O^
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2018 19:04 schreef krakkemieke het volgende:

[..]

Doe je ook iets voor de solitaire bijen?
Ik heb een hotel en een doosje met rietjes op mn balkon liggen. ^O^
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
pi_179342812
quote:
1s.gif Op woensdag 23 mei 2018 19:05 schreef Fripsel het volgende:

[..]

Dat heb ik nog nooit vers geproefd. Wel als smaak in supermarkt drankjes.
Je kunt er siroop van maken. Of gewoon wat bloemen in water doen.
Of je plukt de schermen, laat ze 30 minuten liggen. Dan haal ze door een beslagje en frituurt ze.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_179342822
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2018 19:07 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Gisteren in een volkstuin geweest en ook daar vlogen ze af en aan. ^O^

[..]

Ik heb een hotel en een doosje met rietjes op mn balkon liggen. ^O^
Mooi!
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_179342891
bloei woei!

@ondertussen in de zandtuin

...
pi_179342903
quote:
12s.gif Op woensdag 23 mei 2018 19:14 schreef sacha het volgende:
bloei woei!

@ondertussen in de zandtuin

[ afbeelding ]
Mooie bloemen! O+
pi_179343059
@ondertussen in de zandtuin...








[ruzie met imgur] sorry...[/ruzie met imgur]
...
pi_179343208
Mooie clematis!
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_179353886
Mag ik jullie hulp inroepen? Mijn schoonmoeder heeft deze bloeiende plant in haar tuin staan en ik vind 'm zo mooi dat ik 'm zelf ook graag neer zou zetten. We weten alleen geen van beiden welke plant het is en ook via determinatiesites kom ik er niet uit.

Jullie enig idee?

pi_179354276
Summerbreeze...mijn associatie was dahlia :?
Als wij het niet weten, kun je de foto ook op een tuincentrum laaten zien.

@Sacha...staan de hortensia de Annabelle zó volop in bloei bij jou?
Hier vormen zich net knoppen.

Nu switch ik van ipad naar telefoon voor foto’s vanmorgen in de voortuin.
pi_179354385
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 18% gewijzigd door AnneX op 24-05-2018 12:56:18 ]
  donderdag 24 mei 2018 @ 14:16:54 #130
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_179356230
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2018 11:56 schreef SummerBreeze het volgende:
Mag ik jullie hulp inroepen? Mijn schoonmoeder heeft deze bloeiende plant in haar tuin staan en ik vind 'm zo mooi dat ik 'm zelf ook graag neer zou zetten. We weten alleen geen van beiden welke plant het is en ook via determinatiesites kom ik er niet uit.

Jullie enig idee?

[ afbeelding ]
Vanavond met een schep naar je schoonmoeder, m uitgraven en in je eigen tuin zetten. :+

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Mooie foto's allemaal!!
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
pi_179357198
quote:
1s.gif Op donderdag 24 mei 2018 12:17 schreef AnneX het volgende:

@Sacha...staan de hortensia de Annabelle zó volop in bloei bij jou?
Hier vormen zich net knoppen.

Nu switch ik van ipad naar telefoon voor foto’s vanmorgen in de voortuin.
het is een viburnum :Y
...
pi_179357256
quote:
6s.gif Op donderdag 24 mei 2018 14:16 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Vanavond met een schep naar je schoonmoeder, m uitgraven en in je eigen tuin zetten. :+

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Mooie foto's allemaal!!
Ik zou het bijna doen ja ;)

Nee, gekheid. Ik heb wel alvast een aantal zaadjes (als het een zaadvormende plant is) gevraagd. En dan volgend jaar maar eens kijken of dat wil lukken. Ben namelijk een heuze tuin-n00b. Dit is het eerste jaar dat ik planten überhaupt in leven weet te houden :@
pi_179357527
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2018 11:56 schreef SummerBreeze het volgende:
Mag ik jullie hulp inroepen? Mijn schoonmoeder heeft deze bloeiende plant in haar tuin staan en ik vind 'm zo mooi dat ik 'm zelf ook graag neer zou zetten. We weten alleen geen van beiden welke plant het is en ook via determinatiesites kom ik er niet uit.

Jullie enig idee?

[ afbeelding ]
een reversed search zegt Symphyotrichum novae-angliae maar dat is raar want bloeit in augustus, je hebt meerdere soorten natuurlijk
...
pi_179357587
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2018 11:56 schreef SummerBreeze het volgende:
Mag ik jullie hulp inroepen? Mijn schoonmoeder heeft deze bloeiende plant in haar tuin staan en ik vind 'm zo mooi dat ik 'm zelf ook graag neer zou zetten. We weten alleen geen van beiden welke plant het is en ook via determinatiesites kom ik er niet uit.

Jullie enig idee?

[ afbeelding ]
Lijkt wel wat op de dahlia Gute Laune, maar die is iets rozer en heeft geen apart hart zoals die op jouw foto.
pi_179357919
quote:
1s.gif Op donderdag 24 mei 2018 15:31 schreef sacha het volgende:

[..]

een reversed search zegt Symphyotrichum novae-angliae maar dat is raar want bloeit in augustus, je hebt meerdere soorten natuurlijk
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2018 15:35 schreef bloempje-moi het volgende:

[..]

Lijkt wel wat op de dahlia Gute Laune, maar die is iets rozer en heeft geen apart hart zoals die op jouw foto.
[ afbeelding ]
Dank jullie wel. Dahlia had ik inderdaad ook gevonden, maar die leek mij ook niet de juiste. Inmiddels heb ik de foto ook op een aantal andere fora en sites geknald in de veronderstelling dat er vast wel érgens iemand is met de gouden tip :)
pi_179358192
Mijnes was een gok.
Het is toch helemaal geen dahlia tijd (nog) :?
pi_179359127
Fijne tuinfoto’s 🌾🌱🌺🌸🌼 allemaal.
Ik wacht met spanning op de uitbarsting van de enorme trossen met knoppen die aan de roos hangen...we vertrekken zondagochtend vroeg voor een weekje vakantie, zal je net zien dat ze dan allemaal tegelijk stiekum achter onze rug om openbarschten🤔

pi_179359915
quote:
1s.gif Op donderdag 24 mei 2018 16:04 schreef AnneX het volgende:
Mijnes was een gok.
Het is toch helemaal geen dahlia tijd (nog) :?
Klopt. Het kan dan geen dahlia zijn inderdaad.
pi_179360281
Ik had vorig jaar een klein potje campanula (schrijf ik dat goed?) uit mijn oma’s tuin gekregen. Die had ik weer opgebroken en op een paar plekjes versprijd. Hij is goed naar elkaar toe gegroeid. :D O+

pi_179360863
quote:
1s.gif Op donderdag 24 mei 2018 16:41 schreef Bluezz het volgende:
Fijne tuinfoto’s 🌾🌱🌺🌸🌼 allemaal.
Ik wacht met spanning op de uitbarsting van de enorme trossen met knoppen die aan de roos hangen...we vertrekken zondagochtend vroeg voor een weekje vakantie, zal je net zien dat ze dan allemaal tegelijk stiekum achter onze rug om openbarschten🤔

[ afbeelding ]
Wow. Wat een feestje.
Kan Zelda geen foto’s maken voor je. Of de oppas?
pi_179360893
quote:
1s.gif Op donderdag 24 mei 2018 15:14 schreef sacha het volgende:

[..]

het is een viburnum :Y
Oh shut...ofwel sneeuwbal.
Fraaaai geworden. _O_

Campanula is goed te splitsen inderdaad.
Zo kwam ik aan de vierkante meter.
pi_179366786
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2018 11:56 schreef SummerBreeze het volgende:
Mag ik jullie hulp inroepen? Mijn schoonmoeder heeft deze bloeiende plant in haar tuin staan en ik vind 'm zo mooi dat ik 'm zelf ook graag neer zou zetten. We weten alleen geen van beiden welke plant het is en ook via determinatiesites kom ik er niet uit.

Jullie enig idee?

[ afbeelding ]
Mij doet het denken aan een bloem die tot de Centaurea familie behoort.
pi_179374412
Vraagje: Planten uit het tuincentrum zijn dus zwaar giftig en slecht voor insecten. Maar hoe zit het met knollen, bollen en zaden uit het tuincentrum. Ik begrijp dat de kweek ervan waarschijnlijk niet ok is, maar zijn de bloemen en planten die er uit voortkomen ook giftig als ze je zelfs opkweekt zonder iets te gebruiken?
pi_179380462
quote:
1s.gif Op donderdag 24 mei 2018 17:52 schreef AnneX het volgende:

Wow. Wat een feestje.
Kan Zelda geen foto’s maken voor je. Of de oppas?
Wie is Zelda :D
Ik zal het de oppas vragen ja! En er staan 2 potten op het bankje, die kan ze meteen ff wateren :)
pi_179381814
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 mei 2018 15:11 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Wie is Zelda :D
Ik zal het de oppas vragen ja! En er staan 2 potten op het bankje, die kan ze meteen ff wateren :)
Poe-oes of Ziva ?
In ieder geval die met 9 levens. 🤪
pi_179382203
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2018 11:56 schreef SummerBreeze het volgende:
Mag ik jullie hulp inroepen? Mijn schoonmoeder heeft deze bloeiende plant in haar tuin staan en ik vind 'm zo mooi dat ik 'm zelf ook graag neer zou zetten. We weten alleen geen van beiden welke plant het is en ook via determinatiesites kom ik er niet uit.

Jullie enig idee?

[ afbeelding ]
Is dit een op zich staande bloem of een klimplant bijvoorbeeld? Misschien dat een foto van het groene deel erbij het zoeken iets makkelijker maakt. Want het komt me heel bekend voor, maar kan het toch niet plaatsen zo.
pi_179382420
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 mei 2018 16:15 schreef Maerwynn het volgende:

[..]

Is dit een op zich staande bloem of een klimplant bijvoorbeeld? Misschien dat een foto van het groene deel erbij het zoeken iets makkelijker maakt. Want het komt me heel bekend voor, maar kan het toch niet plaatsen zo.
Het is volgens mij een klimmende plant. Ik baal er van dat ik vergeten ben een foto van de hele plant te maken. Het ging mij in eerste instantie namelijk vooral om het oefenen met macro-fotografie en dan probeer je het groen juist zo onduidelijk mogelijk te maken
pi_179383737
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 mei 2018 16:00 schreef AnneX het volgende:

Poe-oes of Ziva ?
In ieder geval die met 9 levens. 🤪
Xena! :B
pi_179384336
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 mei 2018 17:17 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Xena! :B
ok. Xena :@
pi_179387256
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 mei 2018 17:48 schreef AnneX het volgende:

ok. Xena :@
En zo noemden we haar vanavond lachend Zelda en ze luisterde ;)
pi_179396978
Er was eindelijk een bij op mijn balkon w/
pi_179398121
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 mei 2018 11:53 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
Er was eindelijk een bij op mijn balkon w/
*O*
en voor luisterende Zelda (Fitzgerald).
pi_179402126
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 mei 2018 11:53 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
Er was eindelijk een bij op mijn balkon w/
Fotoowwww!

Hier no steeds de roos in knop en de campanulamat rondom de boom ook! Hold your horses plies voor 1 week >:O
pi_179403027
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 mei 2018 16:44 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Fotoowwww!
:N de bij komt blijkbaar alleen langs als de blommetjes in de zon bakken, nu heb ik schaduw
pi_179404683
Grommmm duif lust graag oostindische kers blaadjes :{w
pi_179419933
Wauw, er is ergens een potje beestjes open gegaan. Het is opeens druk! M'n Nepta en digitales staan in bloei dus poef, overal bijen en hommels. Ik hen vorig jaar zwanenbloemen gehad van iemand voor in de vijver, die staat ook op knappen. Paarse lis is ook mooi bezig.

En heb opeens giga zonnebloemen staan. Stuk of vijf. Ga er twee op fb knallen want beetje overkill in m'n kleine tuin. Gaat hard met die warmte!
pi_179420969
Katten zijn echt evil. Zit te lezen in de tuin en er landt op een halve meter van me vandaan een jong koolmeesje, heel nieuwsgierig. 5 seconde later bijna in de bek van de poes. Trut.
pi_179428560
Rotbeesten zijn het af en toe. Toch vind ik het ergens toch knap dat zo'n kat dat kan, sneller zijn dan een vogel.

Vandaag was ik op de open dag in het Nieuwe Bijenpark in Amsterdam. Geen tekort aan beestjes daar! Prachtige tuinen en een oneindig aantal bijenkorven. Prachtig om daar rond te lopen, ook al waren niet alle tuinen toegankelijk.
pi_179429571
Paar weken terug een border leeggetrokken, gras en weidebloemen gezaaid, alle warme dagen flink gesproeid. Begint eindelijk ergens op te lijken.



Ben benieuwd wat voor moois er allemaal gaat bloeien. :)
pi_179429600
Zeker knap. Vooral omdat deze dame maar drie poten heeft en dan toch zo'n sprong. Gelukkig meesje nog kunnen redden. Was nog zo'n pluizig koddig ding.
pi_179429924
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2018 19:21 schreef Koettie het volgende:
Zeker knap. Vooral omdat deze dame maar drie poten heeft en dan toch zo'n sprong. Gelukkig meesje nog kunnen redden. Was nog zo'n pluizig koddig ding.
Meneer en Mevrouw Mees leggen hier nog hun ei. Vrees ook wel een beetje voor het moment dat de babies uitvliegen. Mijn kat heeft nog nooit een vogel gevangen, maar zul je net zien dat dit de eerste wordt.
pi_179436404
Nou vooruit...behalve de plantjes en het gazon-netje en de knuffelbijen, is er ook een site om de vogels in de tuin of op het balkon te plezieren. https://www.vogelbescherming.nl/mijn-vogeltuin/
pi_179436579
quote:
0s.gif Op donderdag 10 mei 2018 17:56 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Hier heb ik de laatste twee jaar last gehad van wat ik denk dat een taxuskever is. Nu nog geen last van; die komt straks weer en dan is er van een aantal planten niks meer over. Als iemand daar iets tegen weet houd ik me aanbevolen, want googelen levert geen bruikbare tips op. (Er lijkt niet veel meer tegen te doen te zijn dan ze proberen te vangen en handmatig weg te halen als het donker is.)

Het goede nieuws is dat mijn Camelia dit voorjaar voor het eerst sinds jaren ontzettend veel bloemen heeft gehad. Ik wist al dat dat eraan kwam, want de knoppen zaten er al een tijd in. Ik heb het voor elkaar gekregen door een bodemverbeteraar te gebruiken voor planten die een lage zuurtegraad nodig hebben (o.a. Rhododendron).
Afgelopen zaterdag stond er een tuincolumnetje van Henny de Lange in de Trouw over snuit- en taxuskevers. In elk geval de taxuskevers zijn nachtdieren = 's nachts met de lantaarn op jacht. Is behoorlijk lastig, ik ben er wel een paar tegenkomen tijdens slakkennachtwerk. Het handige is dat ze niet weglopen. Overdag verstoppen ze zich en je kan ze vangen door stukjes karton of hout tussen de beschadigde planten te leggen. Daar zullen ze onder kruipen. Ook kijken of ze zich onder bloempotten e.d. verstopt hebben.

Snuitkevers eten aan de bladranden en taxuskevers knagen de schorsvan de wortels kapot.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 zondag 27 mei 2018 @ 22:49:36 #164
74056 crew  ToT
pi_179436642
Pffff witte, zwarte, ÉN oranje/bruine luizen in ÉÉN bottelroos! _O-
Met een mengsel van alcohol en afwasmiddel gingen ze niet kapot, dus toen maar met de hand verwijderd! :P

Het gazonnetje ziet er steeds beter uit, behalve in de schaduw; daar wil het nog niet echt groeien.
  maandag 28 mei 2018 @ 00:25:18 #165
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_179438014
quote:
2s.gif Op zondag 27 mei 2018 22:49 schreef ToT het volgende:
Pffff witte, zwarte, ÉN oranje/bruine luizen in ÉÉN bottelroos! _O-
Met een mengsel van alcohol en afwasmiddel gingen ze niet kapot, dus toen maar met de hand verwijderd! :P

Het gazonnetje ziet er steeds beter uit, behalve in de schaduw; daar wil het nog niet echt groeien.
Koop sjag oid en maak er thee van. Als dat is afgekoeld, filter het, doe het in een spuitbus oid en spuit het over de luizen. ^O^

Smeltende kan pure shag resten regelen voor je.
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 maandag 28 mei 2018 @ 04:36:28 #166
74056 crew  ToT
pi_179438717
quote:
0s.gif Op maandag 28 mei 2018 00:25 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Koop sjag oid en maak er thee van. Als dat is afgekoeld, filter het, doe het in een spuitbus oid en spuit het over de luizen. ^O^

Smeltende kan pure shag resten regelen voor je.
Hehehe thx! ^O^ Ja dat regelt hij al! :Y
pi_179440934
Plaatjes!



M'n hele groene border. Tweedejaar van m'n pioenroos maar hij heeft een mini knopje en doet verder niets. Denk dat ik meer moet bijmesten volgend jaar. Beetje vergeten dit jaar. Verder staat er opeens een zonnebloem die zeker 5 cm per dag aan het groeien is. Zat in een zadenmix denk ik. De rest is veel oregano (lekker), salie, Ijzerhard en tegen de schutting een druif en blauwe regen.



Vol hoekje. Begint eindelijk wat te bloeien. Tegen de schutting m'n dappere jasmijn. Hij was vorig jaar flink bezig de schutting te veroveren maar door de vorst hebben de meeste takken het niet overleefd.



Knop van m'n rode clematis is open! En passiebloem komt eraan.


Schauwhoekje. Hostas en rotsooievaarsbek. Groeit als een gek, zou zelfs schijnen te winnen van zevenblad. Vind het een leuk ding, grappige bladeren en felle kleuren. Wordt ie te groot (en dat wordt ie) trek je er een stuk uit en plant je die ergens anders. Kan bloeien tot de herfst als je af en toe de uitgebloeide bloemen eruit trekt.



Varensss


Gele lis in de vijver.



Hoekje van egel Ambrosius. De katten vinden het ook lekker dus z'n eethoek is een soort fort geworden.

M'n stappaadje. Zijn opeens wilde viooltjes komen aanwaaien, staat mooi tussen het stermos. Wil op de kale plekken kruiptijm doen, het mos wil niet overal.
pi_179445399
Wat gebeurt er veel hé, ook in zo’n minituintje B-)
Kruiptijm lijkt mij heerlijk.
Af en toe ga ik met mijn hand door de plant, en kneus de blaadjes. Zo ook met lavendel...
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 maandag 28 mei 2018 @ 14:39:37 #169
74056 crew  ToT
pi_179447300

Ja fuck, heb ik net mijn gazonnetje bijna in orde gemaakt voor de kleine omdat ik denk dat-ie het leuk gaat vinden, stuurt mijn broer me dit toe! :')

* ToT checkt Marktplaats voor gratis tegels. ;)
pi_179476405
Yess, regen! En onweer. Lekker koel, zit te roken onder m'n afdakje en te genieten. Heb hele mooie foto's gemaakt vlak voor de grote bui.






  woensdag 30 mei 2018 @ 10:05:43 #171
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_179485913
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 mei 2018 20:38 schreef Koettie het volgende:
Yess, regen! En onweer. Lekker koel, zit te roken onder m'n afdakje en te genieten. Heb hele mooie foto's gemaakt vlak voor de grote bui.


[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Weet nog toen ik 10 was en op school moest blijven tijdens de grote pauze..en 't onweerde zo hard.
De buurman van de school ging altijd in ondergoed buiten staan.
Sinds ik me eigen tuin heb zit ik ook altijd in me ondergoed onweer te kijken met warm weer 8)7

Ot: cadeaubon gehad voor tuincentrum en nog 2 vlinderstruiken gehaald in kleuren die ik nog niet had.
Een tayberry struik omdat ik die al heel lang zocht en clematis planten omdat die 't verbazing wekkend goed doen in een pot vol op 't zuiden.
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren
pi_179485992
Haha ja heerlijk. Zat gister met vriend en een kopje thee en twee zenuwachtige katten lekker de bui af te wachten. Onweer viel uiteindelijk mee, jammer. Ik hou er wel van. Het is nog steeds wel echt warm nu. Wel lekker geregend dus tuin is weer happy!
  woensdag 30 mei 2018 @ 10:23:35 #173
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_179486173
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2018 10:09 schreef Koettie het volgende:
Haha ja heerlijk. Zat gister met vriend en een kopje thee en twee zenuwachtige katten lekker de bui af te wachten. Onweer viel uiteindelijk mee, jammer. Ik hou er wel van. Het is nog steeds wel echt warm nu. Wel lekker geregend dus tuin is weer happy!
Zelfde hier! Ventilator buiten gezet om koude lucht naar binnen te blazen temperatuur ging 3 graden omlaag binnen een uur.
Katten kunnen hier alleen aangelijnd naar buiten en die zetten geen stap buiten met onweer (eng) en regen (nat).
Echter de deur open laten met ze lukt niet dus zit dan buiten, met de katten aangelijnd binnen en de deur open :P
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren
  woensdag 30 mei 2018 @ 12:14:09 #174
17979 MissMSX
Knightmare
pi_179488281
Ik zie nu wel ineens overal bijen/hommels *O*
Het is maar FOK!... Look at it this way: in a hundred years, who's gonna care?
50.000 O+
pi_179488520
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2018 12:14 schreef MissMSX het volgende:
Ik zie nu wel ineens overal bijen/hommels *O*
en slakken -O-
...
pi_179494962
Ik heb ook een border met weidebloemen zoals Mojo.jojo. Knettertrots dat er eindelijk eens een keer iets groeide, want ik heb geen groene vingers. En bovendien ook heel veel pech met planten. Maar goed, gisteren is hier dus een hagelbui geweest met stenen zo groot als pingpongballen en dat zeker 20m lang en het is een ravage. Planten liggen grotendeels plat. Sommige zijn geknakt of de bladeren zijn gescheurd.

Komt dat nog goed of kan ik beter de hele handel er maar weer uit gaan trekken?
pi_179495130
Grote kans dat het nog wel bijtrekt hoor!
pi_179495158
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2018 18:35 schreef Koettie het volgende:
Grote kans dat het nog wel bijtrekt hoor!
Tóch. Ja kijk, die met de geknakte steeltjes, die heb ik opgegeven, maar die hele handel die plat ligt nog niet helemaal. Ik kijk het een weekje aan. Of beter, ik kijk de andere kant op, want ik vind het echt heel erg.
pi_179495241
Alles staat zo hard in bloei nu O+
Ik hou er van _O_
  donderdag 31 mei 2018 @ 14:20:31 #180
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_179511890
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2018 18:22 schreef _Arual_ het volgende:
Ik heb ook een border met weidebloemen zoals Mojo.jojo. Knettertrots dat er eindelijk eens een keer iets groeide, want ik heb geen groene vingers. En bovendien ook heel veel pech met planten. Maar goed, gisteren is hier dus een hagelbui geweest met stenen zo groot als pingpongballen en dat zeker 20m lang en het is een ravage. Planten liggen grotendeels plat. Sommige zijn geknakt of de bladeren zijn gescheurd.

Komt dat nog goed of kan ik beter de hele handel er maar weer uit gaan trekken?
Dat komt wel weer goed hoor. Het ziet er nu wellicht triest uit maar ze zijn sterk en al het water wat door de hagel erbij kwam gebruiken ze om weer een groei burst te doen.
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
  donderdag 31 mei 2018 @ 15:33:20 #181
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_179513743
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2018 10:09 schreef Koettie het volgende:
Haha ja heerlijk. Zat gister met vriend en een kopje thee en twee zenuwachtige katten lekker de bui af te wachten. Onweer viel uiteindelijk mee, jammer. Ik hou er wel van. Het is nog steeds wel echt warm nu. Wel lekker geregend dus tuin is weer happy!
De onweer viel hier gisteren ook wel mee maar de regenwater afvoer kon het hier niet aan en dan woon je op de in een appartementencomplex op de 1e verdieping en moest ik nog bezemen als een malle om te zorgen dat het water niet mijn huis in stroomde. Samen met zo veel mogelijk buren die thuis waren......... -O-
Slechte foto maar ik moest t snel doen omdat ik snel wilde gaan bezemen.


Regenwater van het dak, de 4e, 3e en 2e moet allemaal door die pijp en dat was zo veel dat het op de 1e weer omhoog kwam..... -O-
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
pi_179515871
Wat een water :X

Een update van het gras _O_
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_179517030
quote:
1s.gif Op donderdag 31 mei 2018 17:01 schreef AnneX het volgende:
Wat een water :X

Een update van het gras _O_
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
mooi groen
  donderdag 31 mei 2018 @ 21:02:12 #184
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_179521593
quote:
1s.gif Op donderdag 31 mei 2018 17:01 schreef AnneX het volgende:
Wat een water :X

Een update van het gras _O_
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zeg dat... die goot die je ziet stond compleet onder water.... en mijn crocks liepen vol met elke stap die ik nam.

boven dat rooster is het licht grijs donkerder, tot daar kwam het water en het was snel aan het stijgen, ik heb verder geen foto's meer gemaakt omdat ik aan het bezemen was. maar we hebben het net gered. Gelukkig ging het na een half uur minder hard regenen en begon het uiteindelijk te zakken. De garage onder de 1e stond compleet onder water maar met zo een wolkenbreuk is dat logisch, dit verwacht je alleen niet op de 1e....

Ziet er goed uit je gazonnetje! ^O^
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
pi_179525043
Pff, lekker dan die regen. Zo erg is het hier gelukkig niet geweest! Wel een reden om meer tegels uit de buurt te halen <3
  vrijdag 1 juni 2018 @ 01:21:39 #186
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_179527373
quote:
0s.gif Op donderdag 31 mei 2018 22:51 schreef Koettie het volgende:
Pff, lekker dan die regen. Zo erg is het hier gelukkig niet geweest! Wel een reden om meer tegels uit de buurt te halen <3
Op de 1e verdieping zijn er geen tegels die je verwijderen kan....

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Vandaag zeer onverwachts (er is een filmpje geplaatst op Facebook waar flink negatief op is gereageerd in de richting van de verhuurder) toch bezoek gehad in de flat van de verhuurder.

Zo hebben wij een pleintje in het midden van de flat, vol met tegels en klinkers. Ze vinden het lastig ivm de algen groei en schoonmaak ed, dus mijn antwoord, haal het dan weg, het oogt als een leuk binnen tuintje maar niemand uit de flat zit hier, in 1x alles weghalen tegen elk jaar het meerdere keren moeten schoonmaken....Ik zou het wel weten mbt de kosten. Dat is mbt jouw opmerking qua tegels verwijderen.

Volgens de verhuurder was de hoofdleiding dicht geslibd.... Ik geloof dat niet maar ze hebben het schoon gespoten en we zullen het zien.

[ Bericht 8% gewijzigd door Outpost76 op 01-06-2018 13:48:18 ]
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
  vrijdag 1 juni 2018 @ 14:21:21 #187
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_179537614


Eindelijk, het begint te bloeien
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren
pi_179538062
Wat een water Outpost. :o

quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juni 2018 14:21 schreef Erosjuhhh het volgende:
[ afbeelding ]

Eindelijk, het begint te bloeien
Prachtig O+ _O_
  vrijdag 1 juni 2018 @ 18:28:02 #189
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_179543170
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juni 2018 14:21 schreef Erosjuhhh het volgende:
[ afbeelding ]

Eindelijk, het begint te bloeien
Wow! mooi man!! Heb je een kasje ofzo? Zo ver zijn ze bij mij nog lang niet.

quote:
1s.gif Op vrijdag 1 juni 2018 14:38 schreef LovelyLady het volgende:
Wat een water Outpost. :o

[..]

Prachtig O+ _O_
Gelukkig heb ik een brede bezem zodat ik veel water de galerij af kon schuiven, mn buurman had een bezem nouja een borstel van 10 cm breed op een stok, dat schiet niet echt op... Maar beter iets dan niets. :P
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
  vrijdag 1 juni 2018 @ 18:33:58 #190
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_179543316
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juni 2018 18:28 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Wow! mooi man!! Heb je een kasje ofzo? Zo ver zijn ze bij mij nog lang niet.
Nee, wel vanaf 1 maart gezaaid achter de ramen voor 4 weken. Daarna naar buiten gedaan. Elke dag water geven en ze staan op het zuiden dus veel zon
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren
  vrijdag 1 juni 2018 @ 19:23:41 #191
17979 MissMSX
Knightmare
pi_179544601
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juni 2018 14:21 schreef Erosjuhhh het volgende:
[ afbeelding ]

Eindelijk, het begint te bloeien
Wauw, die zijn gaaf O+
Het is maar FOK!... Look at it this way: in a hundred years, who's gonna care?
50.000 O+
  vrijdag 1 juni 2018 @ 19:35:24 #192
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_179544903
Als 't goed is komen er ook nog helemaal rode zonnebloemen bij
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren
pi_179545804
Rode zonnebloemen :o
Nooit van gehoord of gezien :D
  vrijdag 1 juni 2018 @ 21:40:31 #194
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_179548286
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 juni 2018 20:09 schreef LovelyLady het volgende:
Rode zonnebloemen :o
Nooit van gehoord of gezien :D
Zag er vorige zomer enkele ergens..die moest ik ook hebben, tuincentrum had ze :P
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren
  vrijdag 1 juni 2018 @ 23:15:50 #195
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_179550512
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 juni 2018 18:33 schreef Erosjuhhh het volgende:

[..]

Nee, wel vanaf 1 maart gezaaid achter de ramen voor 4 weken. Daarna naar buiten gedaan. Elke dag water geven en ze staan op het zuiden dus veel zon
Dat verklaart waarschijnlijk waarom ze zo kort zijn. Een zonnebloem bloeit in mijn ervaring meestal pas als ze minimaal 1 meter behaald hebben. Maar tof man, ze zien er serieus erg mooi uit!
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
  zaterdag 2 juni 2018 @ 00:06:28 #196
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_179551503
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juni 2018 23:15 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Dat verklaart waarschijnlijk waarom ze zo kort zijn. Een zonnebloem bloeit in mijn ervaring meestal pas als ze minimaal 1 meter behaald hebben. Maar tof man, ze zien er serieus erg mooi uit!
Dankje, vind het niet erg dat ze nu al bloeien en zo kort zijn trouwens. Heb ze ook te dicht op elkaar geplant en in te kleine potten. Zal ook een reden zijn
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren
pi_179566553
...
pi_179566769
Mooiii!

Hier is de eerste passiebloem open, yess
  zaterdag 2 juni 2018 @ 21:35:15 #199
12172 Rabieluh
Pronopower! Fight the ploon!
pi_179567308
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juni 2018 21:11 schreef Koettie het volgende:
Mooiii!

Hier is de eerste passiebloem open, yess
Die hier is ook flink in de knoppen, volgende week moet de eerste bloem te zien zijn :P.

Passiebloemen zijn de beste bloemen _O_.
Recht zo die gaat, braaf zo die heen.
  zaterdag 2 juni 2018 @ 21:56:49 #200
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_179567885
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juni 2018 21:35 schreef Rabieluh het volgende:

[..]

Die hier is ook flink in de knoppen, volgende week moet de eerste bloem te zien zijn :P.

Passiebloemen zijn de beste bloemen _O_.
Vorige week al 2 open gehad..zijn nu een vrucht aan 't vormen. Afknippen voor bevorderen van de andere bloemen?
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren
  zaterdag 2 juni 2018 @ 22:23:41 #201
12172 Rabieluh
Pronopower! Fight the ploon!
pi_179568627
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 juni 2018 21:56 schreef Erosjuhhh het volgende:

[..]

Vorige week al 2 open gehad..zijn nu een vrucht aan 't vormen. Afknippen voor bevorderen van de andere bloemen?
Ik laat de boel gewoon hangen, de bloemen blijven meestal wel komen.
Recht zo die gaat, braaf zo die heen.
pi_179581992
Ja hoor, ik kom net thuis van dat weekje vakantie en stiekum is de roos ontploft O+ *O*







En de campanula (ooit kleine plantjes van beide zussen en moedertje) zaait ook lekker uit onder de boom!



  zondag 3 juni 2018 @ 16:42:03 #203
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_179582291
Prachtig B.

Net terug vd tuin. Even flink tekeer gegaan want het begon wel hier en gunter een oerwoud te worden. Sommige plantensoorten en heesters groeien zo hard dat je ze moet knippen anders overwoekeren ze de buurplanten.

Flink uitgedund nu en weer een beetje lichtplekken gecreëerd. Ook gevuilraapt en gras gemaaid.
pi_179582297
Campanula *;
pi_179582723
quote:
1s.gif Op zondag 3 juni 2018 16:42 schreef mootie het volgende:
Campanula *;
Ja O+
Hier is hij ook net blauw. Zo mooi.
Op maandag 9 september 2013 21:44 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Abs are made in the kitchen.
pi_179582954
En AX je gras *O* en de rest van de Fokbloemers hier O+ Heerlijk jaargetijde dit toch ook *O*
pi_179585179
Bloes...de roos _O_ . Mooi op tijd terug :D

De campanula is hier wel weer uitgebloeid.
Denk dat ik het kortzet. Misschien doet het nog eens wat.

Kaas!
Wat je uitdunt, gaat naar de buurtuin of in de groene kliko?
pi_179585902
Nu al? Die van mij staat pas net in bloei! Andere regio misschien.
pi_179588210
Zeg experts, mijn aardbei poging heeft al poosje geleden gebloeid, maar ik zie niet echt iets ontwikkelen.
gaat er nog iets gebeuren denken jullie?
pi_179589384
Hoe lang is een poosje? (8>
Kan best een week of twee/drie duren...gokje uit mijn hoofd.
Staat de plant in de zon?
pi_179589558
Plantje hangt op zuiden dus zon genoeg gehad laatste tijd :) Ik denk dat de witte blaadjes al week of drie/vier geleden uitgevallen zijn. Plant was al klaar met bloeien voordat het hoogzomer werd zeg maar, dus ik had al wel iets van vruchtvorming verwacht.
Of gebeurt dat soms alleen bij bevruchting door bijtjes?
pi_179589827
quote:
1s.gif Op zondag 3 juni 2018 21:17 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
Zeg experts, mijn aardbei poging heeft al poosje geleden gebloeid, maar ik zie niet echt iets ontwikkelen.
[ afbeelding ] gaat er nog iets gebeuren denken jullie?
Ik heb al aardbeitjes gegeten van mijn planten.
Er moet onder dat kroontje een vruchtje zitten.
pi_179589923
Wat ik snel zag bij scrollen, dat er een- en tweeslachtige aardbeiplantjes zijn 8)7
Volgens mij zijn bijtjes niet altijd nodig.

..quote · Bestuiving door bijen verhoogt niet alleen de opbrengst van een aardbeienplant, maar verbetert ook ... Aardbeien kunnen zichzelf bestuiven, of vertrouwen op bijen of de wind om dat voor hen te doen. Unquote
pi_179589955
quote:
1s.gif Op zondag 3 juni 2018 22:17 schreef mootie het volgende:

[..]

Ik heb al aardbeitjes gegeten van mijn planten.
Er moet onder dat kroontje een vruchtje zitten.
ik zag al menig jaloersmakende foto’s bij anderen idd :D onder dat kroontje zit wel iets wat zou kunnen lijken op begin van een vrucht maar zo minimaal dat ik het niet goed kan zien of op de foto krijg
pi_179590470
quote:
1s.gif Op zondag 3 juni 2018 22:20 schreef AnneX het volgende:
Wat ik snel zag bij scrollen, dat er een- en tweeslachtige aardbeiplantjes zijn 8)7
Volgens mij zijn bijtjes niet altijd nodig.

..quote · Bestuiving door bijen verhoogt niet alleen de opbrengst van een aardbeienplant, maar verbetert ook ... Aardbeien kunnen zichzelf bestuiven, of vertrouwen op bijen of de wind om dat voor hen te doen. Unquote
hmmmmm, nog maar even afwachten voordat ik plant opgef dan. Bedankt voor het uitzoeken
pi_179592461
quote:
1s.gif Op zondag 3 juni 2018 22:39 schreef HaverMoutKoekje het volgende: [..]

hmmmmm, nog maar even afwachten voordat ik plant opgef dan. Bedankt voor het uitzoeken
Volgens Jelle Medema van Makkelijke Moestuin kan je de aardbeiplanen na 3 jaar weggooien, dan hebben ze hun goede vruchtbare tijd gehad.
  maandag 4 juni 2018 @ 07:36:36 #217
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_179593326
quote:
1s.gif Op zondag 3 juni 2018 19:23 schreef AnneX het volgende:

Wat je uitdunt, gaat naar de buurtuin of in de groene kliko?
Op de composthoop.
  maandag 4 juni 2018 @ 07:38:45 #218
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_179593341
quote:
0s.gif Op maandag 4 juni 2018 01:17 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Volgens Jelle Medema van Makkelijke Moestuin kan je de aardbeiplanen na 3 jaar weggooien, dan hebben ze hun goede vruchtbare tijd gehad.
Beetje onzin. Je kan de plant ook gewoon zelf stekken of uitlopers laten maken. Als je nieuwe koopt zijn dat ook stekjes dus wat is het verschil.
pi_179593356
De stekjes tellen als nieuwe plant. Na drie jaar zijn die ook niet goed meer en heb je als 't goed is weer nieuwe stekjes.
pi_179595618
hebben ze wel genoeg water gehad met de warmte?
pi_179596063
quote:
0s.gif Op maandag 4 juni 2018 10:16 schreef Elleska het volgende:
hebben ze wel genoeg water gehad met de warmte?
mijn aardbei bedoel je? De blaadjes staan er fris en vrolijk bij in ieder geval.
Plantje gaat nu 3e zomer in als ik me goed herinner dus blijkbaar toch aan einde van Latijn
pi_179596289
ja, wanneer een aardbeienplant tijdens de vruchtvorming niet genoeg water heeft groeien de aardbeien niet.
mijn aardbeien staan in balkonbakken welke snel uitdrogen dus dat gebeurt mij ook nog wel eens
pi_179596410
Ik heb aan de blaadjes geen watergebrek gezien, maar zou best kunnen idd
  maandag 4 juni 2018 @ 11:00:22 #224
13783 Anthraxx
When you see the robot, drink!
pi_179596431
quote:
1s.gif Op zondag 3 juni 2018 22:20 schreef AnneX het volgende:
Wat ik snel zag bij scrollen, dat er een- en tweeslachtige aardbeiplantjes zijn 8)7
Volgens mij zijn bijtjes niet altijd nodig.

..quote · Bestuiving door bijen verhoogt niet alleen de opbrengst van een aardbeienplant, maar verbetert ook ... Aardbeien kunnen zichzelf bestuiven, of vertrouwen op bijen of de wind om dat voor hen te doen. Unquote
Oh, dus ik hoef niet handmatig met een kwastje langs om te bestuiven? :D. Ze staan in een kas, dus weinig kans op bijen die naar binnen vliegen.

Toch maar eens mee gaan lurken, aangezien wij met onze tuin aanleg bezig zijn :Y)
pi_179598029
Gezellig Annie *O*
We zijn hier dol op foto's ook O+

Ik ben qua wanneer wat doen nog steeds blij met de tuinorgiemails.
Ga vanmiddag eens even na het stofzuigen en winkelen heerlijk de tuin in om bijv de sering en de skimmia te snoeien. Had ik anders nooit gedaan :D
En ga natuurlijk de tegendeklippenopgroeiendeklimop }:| weer te lijf.
En gras maaien.
Veel te doen zo na een weekje weg met deze temperaturen!
pi_179599008
Annie, welkom ook. w/

Kaas! duurt dat niet lang voordat struiken en bomen tot compost zijn?

Momentopname van afgelopen zaterdag
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_179599088
Vingerhoedskruid = ridderspoor :)
Mooi Annex!
pi_179599134
quote:
0s.gif Op maandag 4 juni 2018 13:05 schreef Sunnythesun het volgende:
Vingerhoedskruid = ridderspoor :)
Mooi Annex!
:D ja! Dommig. Moi.
pi_179599245
quote:
1s.gif Op maandag 4 juni 2018 13:07 schreef AnneX het volgende:

[..]

:D ja! Dommig. Moi.
Welnee!

ben wel lichtelijk jaloers, hier verdwijnt ridderspoor na 1 jaar weer. Vind ze zo mooi.
Heb nu overigens wel spontaan teruggekeerd vingerhoedskruid :D Ook dat was een tijdje verdwenen maar nu ineens weer volop aanwezig O+
pi_179599419
Vingerhoedskruid is twee-jarig...zou dat de oorzaak van wederopstanding zijn?
pi_179599610
quote:
1s.gif Op maandag 4 juni 2018 13:19 schreef AnneX het volgende:
Vingerhoedskruid is twee-jarig...zou dat de oorzaak van wederopstanding zijn?
Ik zie even niet hoe.. Het heeft er 2 jaar gestaan idd en toen was het weg. Nu ineens weer terug.
pi_179599658
quote:
0s.gif Op maandag 4 juni 2018 13:27 schreef Sunnythesun het volgende:

[..]

Ik zie even niet hoe.. Het heeft er 2 jaar gestaan idd en toen was het weg. Nu ineens weer terug.
...dat het twee jaar duurt, voordat de plant weer bloeit...zoiets.
Nou ja, natuur is soms onnavolgbaar.
  maandag 4 juni 2018 @ 13:33:50 #233
13783 Anthraxx
When you see the robot, drink!
pi_179599751
Ik heb zelf maar een vingershoedskruid geplant. Want ik vind het een prachtige plant. En goed voor de hommels en bijen :).
pi_179599773
quote:
1s.gif Op maandag 4 juni 2018 13:29 schreef AnneX het volgende:

[..]

...dat het twee jaar duurt, voordat de plant weer bloeit...zoiets.
Nou ja, natuur is soms onnavolgbaar.
Nee, tweejarig betekent dat een plant 2 jaar staat, en meestal bloeit in het 2e jaar. Daarna komt ie niet meer terug en wordt ie vervangen door nieuwe zaailingen. Althans, zo gaat het met mijn stokrozen.
pi_179613104
Vingerhoedskruid is erg giftig, dus opletten met kinderen, dieren en mensen die aan alle planten vingeren.
  dinsdag 5 juni 2018 @ 09:14:21 #236
13783 Anthraxx
When you see the robot, drink!
pi_179615439
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juni 2018 00:24 schreef Teslynd het volgende:
Vingerhoedskruid is erg giftig, dus opletten met kinderen, dieren en mensen die aan alle planten vingeren.
Ik zie vanzelf wel wanneer onze kippen er aan onderdoor zijn gegaan :+
pi_179615551
Na vorig jaar het huis te hebben opgeknapt zijn wij nu met de tuin bezig. Deze hebben we zo goed als leeggehaald (bamboe enzo). Nu moeten er nog wat tegels worden weggehaald en nieuwe tuinopsluitbanden worden geplaatst. Nu hebben we eigenlijk nog niet een idee welke planten en bloemen in de tuin kunnen die relatief oa onderhoudsvrij zijn en tegen veel schaduw kunnen (ene kant van de tuin bij een hoge schutting is alleen maar schaduw). Hebben jullie wat tips & tricks? :-)

Edit: graag geen planten die giftig zijn ivm dieren
pi_179617236
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 juni 2018 09:24 schreef multifase het volgende:
Na vorig jaar het huis te hebben opgeknapt zijn wij nu met de tuin bezig. Deze hebben we zo goed als leeggehaald (bamboe enzo). Nu moeten er nog wat tegels worden weggehaald en nieuwe tuinopsluitbanden worden geplaatst. Nu hebben we eigenlijk nog niet een idee welke planten en bloemen in de tuin kunnen die relatief oa onderhoudsvrij zijn en tegen veel schaduw kunnen (ene kant van de tuin bij een hoge schutting is alleen maar schaduw). Hebben jullie wat tips & tricks? :-)

Edit: graag geen planten die giftig zijn ivm dieren
Skimmia en hertshooi doen het hier goed in de schaduw, zijn goed onderhoudsvrij en geven leuke kleuren.
  dinsdag 5 juni 2018 @ 13:56:24 #239
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_179619197
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 juni 2018 09:24 schreef multifase het volgende:
Na vorig jaar het huis te hebben opgeknapt zijn wij nu met de tuin bezig. Deze hebben we zo goed als leeggehaald (bamboe enzo). Nu moeten er nog wat tegels worden weggehaald en nieuwe tuinopsluitbanden worden geplaatst. Nu hebben we eigenlijk nog niet een idee welke planten en bloemen in de tuin kunnen die relatief oa onderhoudsvrij zijn en tegen veel schaduw kunnen (ene kant van de tuin bij een hoge schutting is alleen maar schaduw). Hebben jullie wat tips & tricks? :-)

Edit: graag geen planten die giftig zijn ivm dieren
Japanse esdoorn? Leuke klein blijvende boompjes en de bladeren geven leuke kleuren. Ze zijn er met rode bladeren en groene bladeren, de groene worden in de herfst mooi rood.

quote:
1s.gif Op maandag 4 juni 2018 13:00 schreef AnneX het volgende:
Annie, welkom ook. w/

Kaas! duurt dat niet lang voordat struiken en bomen tot compost zijn?

Momentopname van afgelopen zaterdag
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Linksboven lijkt in mijn ogen totaal niet op Vingerhoedskruid... :@
Dit is vingerhoedskruid:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Vingerhoedskruid
quote:
0s.gif Op maandag 4 juni 2018 13:05 schreef Sunnythesun het volgende:
Vingerhoedskruid = ridderspoor :)
Mooi Annex!
Dat is niet waar.
Dit is ridderspoor en lijkt totaal niet op vingerhoedskruid zoals hierboven afgebeeld.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Ridderspoor_(Delphinium)
Al lijkt die van AnneX meer op deze :
https://nl.wikipedia.org/wiki/Ridderspoor_(Consolida)

[ Bericht 3% gewijzigd door Outpost76 op 05-06-2018 14:03:44 ]
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
  dinsdag 5 juni 2018 @ 13:59:50 #240
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_179619242
quote:
0s.gif Op maandag 4 juni 2018 13:27 schreef Sunnythesun het volgende:

[..]

Ik zie even niet hoe.. Het heeft er 2 jaar gestaan idd en toen was het weg. Nu ineens weer terug.
Zaadjes van je vorige die ineens de geest hebben en opkomen. ;) Heb je de aarde omgewoeld?

[ Bericht 1% gewijzigd door Outpost76 op 05-06-2018 14:05:28 ]
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
pi_179620679
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juni 2018 13:56 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Japanse esdoorn? Leuke klein blijvende boompjes en de bladeren geven leuke kleuren. Ze zijn er met rode bladeren en groene bladeren, de groene worden in de herfst mooi rood.

[..]

Linksboven lijkt in mijn ogen totaal niet op Vingerhoedskruid... :@
Dit is vingerhoedskruid:
[ afbeelding ]
https://nl.wikipedia.org/wiki/Vingerhoedskruid

[..]

Dat is niet waar.
Dit is ridderspoor en lijkt totaal niet op vingerhoedskruid zoals hierboven afgebeeld.
[ afbeelding ]
https://nl.wikipedia.org/wiki/Ridderspoor_(Delphinium)
Al lijkt die van AnneX meer op deze :
https://nl.wikipedia.org/wiki/Ridderspoor_(Consolida)
Volgens mij is dat echt Ridderspoor maar dan idd de meer open bloeivorm. :) Bij die dichte zie je het 'spoortje' (spriet) niet zo goed wat aan de achterkant zit en de naamgever is.
pi_179620704
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juni 2018 13:59 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Zaadjes van je vorige die ineens de geest hebben en opkomen. ;) Heb je de aarde omgewoeld?
ja ik denk het. En ik niet, maar daar wroeten wel merels en zo.. dus wellicht dat zij de aanstichter zijn. :D
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 dinsdag 5 juni 2018 @ 19:11:59 #243
74056 crew  ToT
pi_179624770

Geinig kruipbeestje in m'n tuin. :P
  dinsdag 5 juni 2018 @ 19:23:21 #244
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_179624960
quote:
2s.gif Op dinsdag 5 juni 2018 19:11 schreef ToT het volgende:
[ afbeelding ]
Geinig kruipbeestje in m'n tuin. :P
lieveheersbeestlarfje.
moet je koesteren :Y .
Zit zo te zien op een roos en dat zal vast niet voor niets zijn :P .
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 dinsdag 5 juni 2018 @ 19:25:44 #245
74056 crew  ToT
pi_179624998
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 juni 2018 19:23 schreef bleiblei het volgende:

[..]

lieveheersbeestlarfje.
moet je koesteren :Y .
Zit zo te zien op een roos en dat zal vast niet voor niets zijn :P .
The fuck! :D Hij is groter dan een lieveheersbeestje!

En ja, aan die aangevreten blaadjes zie je al wel dat-ie er niet voor niks zit! :P
  dinsdag 5 juni 2018 @ 20:12:11 #246
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_179625893
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juni 2018 15:33 schreef Sunnythesun het volgende:

[..]

Volgens mij is dat echt Ridderspoor maar dan idd de meer open bloeivorm. :) Bij die dichte zie je het 'spoortje' (spriet) niet zo goed wat aan de achterkant zit en de naamgever is.
Oh wacht... Ik dacht dat je met je = teken bedoelde dat die 2 namen het zelfde plantje waren.... Mijn fout.
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
pi_179625953
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juni 2018 20:12 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Oh wacht... Ik dacht dat je met je = teken bedoelde dat die 2 namen het zelfde plantje waren.... Mijn fout.
Haha ^O^
  dinsdag 5 juni 2018 @ 20:17:12 #248
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_179626008
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juni 2018 15:35 schreef Sunnythesun het volgende:

[..]

ja ik denk het. En ik niet, maar daar wroeten wel merels en zo.. dus wellicht dat zij de aanstichter zijn. :D
Zou zomaar kunnen en dan nog wat gratis vogelmest erbij ^O^
quote:
2s.gif Op dinsdag 5 juni 2018 19:25 schreef ToT het volgende:

[..]

The fuck! :D Hij is groter dan een lieveheersbeestje!

En ja, aan die aangevreten blaadjes zie je al wel dat-ie er niet voor niks zit! :P
Die larve eet voornamelijk luis, ik heb ze ook wel eens spontaan op mn balkon gehad en toen zag je serieus de luisjes rennen voor hun leven toen de larve dichterbij kwam. _O_ Geniaal beestje, je kan ze ook zoeken in parken na een regenbui oid dat ze uit bomen zijn gevallen ofzo en dan mee nemen en op een plant zetten met een luizen plaag.
Die vreetschade komt niet door luis en tegen dat beest zal deze larve dan ook niets doen. Lijkt mij op schade van een snuitkever.
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
  dinsdag 5 juni 2018 @ 20:22:47 #249
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_179626145
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juni 2018 20:14 schreef Sunnythesun het volgende:

[..]

Haha ^O^
Ik ben lesdicties en ik moet soms dingen 3x lezen wil ik goed begrijpen wat er staat, door je uitleg nu snap ik dat je dat = teken anders bedoelde dan ik t opvatte.

De rest van de posts na de jouwe kloppen ook veel beter nu. :+
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 dinsdag 5 juni 2018 @ 20:30:04 #250
74056 crew  ToT
pi_179626291
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juni 2018 20:17 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Zou zomaar kunnen en dan nog wat gratis vogelmest erbij ^O^

[..]

Die larve eet voornamelijk luis, ik heb ze ook wel eens spontaan op mn balkon gehad en toen zag je serieus de luisjes rennen voor hun leven toen de larve dichterbij kwam. _O_ Geniaal beestje, je kan ze ook zoeken in parken na een regenbui oid dat ze uit bomen zijn gevallen ofzo en dan mee nemen en op een plant zetten met een luizen plaag.
Die vreetschade komt niet door luis en tegen dat beest zal deze larve dan ook niets doen. Lijkt mij op schade van een snuitkever.
Ah, thx! ^O^
pi_179626518
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juni 2018 20:22 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Ik ben lesdicties en ik moet soms dingen 3x lezen wil ik goed begrijpen wat er staat, door je uitleg nu snap ik dat je dat = teken anders bedoelde dan ik t opvatte.

De rest van de posts na de jouwe kloppen ook veel beter nu. :+
Hehe ja die was bedoelt als 'waar Annex vingerhoedskruid schrijft bedoelt ze ridderspoor' maar kan me voorstellen dat het verwarrend was :Y ^O^
  dinsdag 5 juni 2018 @ 20:44:27 #252
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_179626639
quote:
2s.gif Op dinsdag 5 juni 2018 20:30 schreef ToT het volgende:

[..]

Ah, thx! ^O^
grote kans dat het de taxuskever is, lastig te bestrijden aangezien ze overdag verscholen zitten en s'nachts als jij ligt te slapen lekker aan je plantjes gaat knagen.
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 dinsdag 5 juni 2018 @ 20:45:54 #253
74056 crew  ToT
pi_179626685
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juni 2018 20:44 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

grote kans dat het de taxuskever is, lastig te bestrijden aangezien ze overdag verscholen zitten en s'nachts als jij ligt te slapen lekker aan je plantjes gaat knagen.
Ff gegoogled. Ik heb wel soortgelijke kevertjes gezien hier. Ik wist alleen niet dat ze zoveel schade konden aanbrengen! :o Ik vond ze er wel grappig uit zien en heb ze verder met rust gelaten.

Sowieso veel schade hier aan rozen en bottelrozen.

Overigens kan die lieveheersbeestjelarve wel honger gaan krijgen omdat ik de rozen hier laatst met spiritus en afwasmiddel heb ingespoten en ik geen luizen meer zie.
  dinsdag 5 juni 2018 @ 20:46:27 #254
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_179626710
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juni 2018 20:40 schreef Sunnythesun het volgende:

[..]

Hehe ja die was bedoelt als 'waar Annex vingerhoedskruid schrijft bedoelt ze ridderspoor' maar kan me voorstellen dat het verwarrend was :Y ^O^
Dat begrijp ik inmiddels ja. :P Ik snap als je op een tablet, foon oid zit het korter typen sneller en makkelijker is.
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
pi_179626761
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juni 2018 20:46 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Dat begrijp ik inmiddels ja. :P Ik snap als je op een tablet, foon oid zit het korter typen sneller en makkelijker is.
Of je bent gewoon lui en zit op een laptop :@ ;)
  dinsdag 5 juni 2018 @ 20:50:11 #256
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_179626814
quote:
2s.gif Op dinsdag 5 juni 2018 20:45 schreef ToT het volgende:

[..]

Ff gegoogled. Ik heb wel soortgelijke kevertjes gezien hier. Ik wist alleen niet dat ze zoveel schade konden aanbrengen! :o Ik vond ze er wel grappig uit zien en heb ze verder met rust gelaten.

Sowieso veel schade hier aan rozen en bottelrozen.
Volgende keer dood trappen, hun larven leven als made onder de grond waar ze lekker aan de wortels van je plantjes zitten te knagen. (Ik heb er al meerdere plantjes door verloren omdat ze bij mij in potten zitten.) Als het dan lente wordt en de grond word warmer verpoppen ze tot snuitkever om vervolgens boven de grond verder te vreten.

quote:
Overigens kan die lieveheersbeestjelarve wel honger gaan krijgen omdat ik de rozen hier laatst met spiritus en afwasmiddel heb ingespoten en ik geen luizen meer zie.
Dan kan je ze zelf overzetten naar een plant of boom waar nog wel luis op zit.

[ Bericht 13% gewijzigd door Outpost76 op 05-06-2018 21:05:56 (Tot blijft editen....) ]
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
  dinsdag 5 juni 2018 @ 20:50:41 #257
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_179626825
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juni 2018 20:48 schreef Sunnythesun het volgende:

[..]

Of je bent gewoon lui en zit op een laptop :@ ;)
_O- _O- Ja dat zou ook kunnen ja. :D
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
pi_179631184
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 juni 2018 09:24 schreef multifase het volgende:
Na vorig jaar het huis te hebben opgeknapt zijn wij nu met de tuin bezig. Deze hebben we zo goed als leeggehaald (bamboe enzo). Nu moeten er nog wat tegels worden weggehaald en nieuwe tuinopsluitbanden worden geplaatst. Nu hebben we eigenlijk nog niet een idee welke planten en bloemen in de tuin kunnen die relatief oa onderhoudsvrij zijn en tegen veel schaduw kunnen (ene kant van de tuin bij een hoge schutting is alleen maar schaduw). Hebben jullie wat tips & tricks? :-)

Edit: graag geen planten die giftig zijn ivm dieren
Je zet er nu wat zomerbloeiers neer en eventueel wat kleine groenteplantjes. Intussen hou je de tuin en de zon en weer & wind in de gaten. Je noteert van alles in een aantekenboekje: zon/schaduw, nat/droog, gedrag van planten, dieren en mensen. Na de zomer ga je balans opmaken over wat je eigenlijk wil in je tuin en wat de beperkingen zijn.

De herfst is een goed seizoen om bomen, struiken en voorjaarsbloeiende bloembollen te planten.
Dan weet je inmiddels waar de zon-, half zon-, schaduwminnende planten moeten staan. Die ga je dan opzoeken op internet om te zien wat jullie elkaar te bieden hebben. In september hebben tuincentra vaak afgeprijsde meerjarige planten. Toen ik nog gifplanten kocht, kocht ik die altijd. Hadden ze een half jaar om te acclimatiseren en dan mooi te worden. In de herfst geen kaal landschap maken. Gazon moet wel van alles ontdaan worden, maar de aarde moet liever bedekt worden met afgevallen blad en schoon plantenafval. Als je snoeit ter plekke snipperen. Een mulchlaag van zo'n 10 cm maakt dat je veel minder hoeft te sproeien omdat het vocht vastgehouden wordt ipv eruit dampt. Een veel dunner mulchlaagje helpt ook tegen erosie.

Je moet waarschijnlijk nog een paar keer bemesten (gedroogde koemest in het najaar wegens armoedige bodem, in februari kalk, maart en april compost en koemest of andersom. Op mooiemoestuin.nl van Diana vind je veel uitleg hierover.
pi_179631205
quote:
2s.gif Op dinsdag 5 juni 2018 20:30 schreef ToT het volgende: [..] Ah, thx! ^O^
Nog even kijken hoe hij zich beweegt. Loopt hij met de borst pront naar voren te marcheren, dan heb je de verwoestende Aziatische en voorkom je beter dat hij verder gaat. Want als er geen luizen meer te eten zijn, begint hij aan de plant. In de bladoksels rommelen is al een indicatie. Of wegschuifelen als hij ziet dat je kijkt. De Nederlandse zijn te dom om te begrijpen dat mensen gevaarlijk kunnen zijn.
  woensdag 6 juni 2018 @ 01:43:39 #260
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_179631300
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juni 2018 01:11 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Nog even kijken hoe hij zich beweegt. Loopt hij met de borst pront naar voren te marcheren, dan heb je de verwoestende Aziatische en voorkom je beter dat hij verder gaat. Want als er geen luizen meer te eten zijn, begint hij aan de plant. In de bladoksels rommelen is al een indicatie. Of wegschuifelen als hij ziet dat je kijkt. De Nederlandse zijn te dom om te begrijpen dat mensen gevaarlijk kunnen zijn.
_O- _O- Alsof een beestje als dat weet wat mensen zijn... :')

Gewoon zorgen dat je schaduw niet over het beestje valt en zorgen dat je uit de wind blijf, zodat hij of zij je niet ruiken kan. Dan kan je leuke foto's maken en of filmpjes, of de larve verplaatsen.
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
  woensdag 6 juni 2018 @ 06:59:04 #261
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_179631955
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juni 2018 01:43 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

_O- _O- Alsof een beestje als dat weet wat mensen zijn... :')

Gewoon zorgen dat je schaduw niet over het beestje valt en zorgen dat je uit de wind blijf, zodat hij of zij je niet ruiken kan. Dan kan je leuke foto's maken en of filmpjes, of de larve verplaatsen.
Never underestimate the intelligentie van de dieren. Dieren zijn veel slimmer dan mensen denken. Mensen denken dat zij de enige slimme wezens op aard zijn.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 woensdag 6 juni 2018 @ 10:05:57 #262
74056 crew  ToT
pi_179633617
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juni 2018 01:11 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Nog even kijken hoe hij zich beweegt. Loopt hij met de borst pront naar voren te marcheren, dan heb je de verwoestende Aziatische en voorkom je beter dat hij verder gaat. Want als er geen luizen meer te eten zijn, begint hij aan de plant. In de bladoksels rommelen is al een indicatie. Of wegschuifelen als hij ziet dat je kijkt. De Nederlandse zijn te dom om te begrijpen dat mensen gevaarlijk kunnen zijn.
Hehehe als ik er wat zie, zal ik weer wat pics maken! :P
Ik zal ook wat pics van de schade aan de andere planten maken. :) Met eentje is dat echt heel fors: compleet weggevreten bladeren (maar daar heb ik wel wat rusjes weggehaald dus dat zal het wel geweest zijn), en heel veel blaadjes met bruine krassen er overheen, dat alleen het toplaagje aangevreten is steeds. Ook een aantal blaadjes met gaten er in zoals je op die vorige foto zag. :)
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 woensdag 6 juni 2018 @ 11:03:23 #263
74056 crew  ToT
pi_179634281
Die kevertjes kan ik zo snel niet vinden, maar dit had ik wel ff gevonden! :P



Waarom zijn sommige groen en andere rood? :?
Schutkleur voor de bloem en de bladeren en stengels?
pi_179637075
Wauw, eventjes paar vrije uurtjes in de tuin. Het zoemt hier naar lieve lust. Zie zoveel verschillende soorten. Veel hommels, honingbijen, metselbijen zweefvliegen/wespen/bijen. Jammer genoeg willen er weinig eitjes leggen in m'n bijenhuis. Wel een paar gelukkig. De Nepta klaprozen, vingerhoedskruid en een paar geraniums in bloei, hele tuin in kleur.



Ben stiekem heel blij en trots met het evenwicht in m'n tuin. Heb rupsen en luizen maar nergens echt last van. Vogels pakken het teveel aan rupsen, baby spinnetjes zijn bezig met de luizen en hier en daar een lieveheersbeestje. Krioelt van het leven hier, heb expres takken laten liggen en gaten in m'n muurtje zodat daar van alles kan wonen, een hoop beesten in en bij m'n vijver. Love it. Heb geen onkruid, geen overlast. Perfecte tuin. (zal je zien dat nu ik het gezegd heb alles verkeerd gaat :P) Net wel overrijpe peer neergelegd voor vlinders, die mis ik nog!
pi_179638459
Omdat mijn gras niet lekker groeide en ik bloemen mis in mijn tuin heb ik een stuk van een paar m2 omgespit. Nou wil ik hier bloemen in hebben en een fruitboompje, en dan het liefst op zo'n manier dat ik het hele seizoen kleur heb op dat stuk. Op het fruitboompje na wil ik dat het niet te hoog wordt, omdat ik het stuk achter mijn 'bloemenvijver' ook nog wil kunnen zien. Wat zou ik daar kunnen planten?

Plaatje:


[ Bericht 21% gewijzigd door Tuindier op 06-06-2018 16:01:33 ]
pi_179638601
Bedankt voor de tips allemaal!
  woensdag 6 juni 2018 @ 20:18:03 #267
13783 Anthraxx
When you see the robot, drink!
pi_179643109
Goed, toch maar even wat meer informatie. Foto's onder de spoilers.

Toen het huis opgeleverd is zag de tuin er ongeveer zo uit.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ondertussen wonen wij er een jaar. Als eerste hebben wij gras laten zaaien om van de modderzooi af te zijn. Helaas kan ik even geen foto vinden hiervan. Tussendoor sneeuwde het nog even flink :P.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Begin April zijn wij begonnen met de aanleg van de tuin zelf.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ongeveer een week geleden. De border bij het grote terras is nu gevuld met een vlinder & bijen mix, eenjarig en een hoop zonnebloemen. Volgend jaar wordt het volledig aangelegd.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik mis nog een foto van een andere border. Daar staan Helleborus planten in (stuk of 11), lavendel, gebroken hartjes (wit), akkeleien en wat kalebassen. Ook hier tijdelijk. De border wordt gevuld met andere planten volgend jaar. Deze verhuizen straks naar een andere border :). Foto volgt nog wel.

Inhoud van de kas volgt nog wel, maar doet het goed. Komkommers groeien behoorlijk, cherry tomaten ook. De pepers en paprika komen eindelijk omhoog. Eerste radijzen zijn geoogst. Verder hangen er vooral aardbeien in potten, proberen wij er meloenen te groeien en staat er nu net een druif :)
  Spellchecker woensdag 6 juni 2018 @ 20:48:38 #268
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_179643662
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juni 2018 20:18 schreef Anthraxx het volgende:
Goed, toch maar even wat meer informatie. Foto's onder de spoilers.

Toen het huis opgeleverd is zag de tuin er ongeveer zo uit.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ondertussen wonen wij er een jaar. Als eerste hebben wij gras laten zaaien om van de modderzooi af te zijn. Helaas kan ik even geen foto vinden hiervan. Tussendoor sneeuwde het nog even flink :P.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Begin April zijn wij begonnen met de aanleg van de tuin zelf.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ongeveer een week geleden. De border bij het grote terras is nu gevuld met een vlinder & bijen mix, eenjarig en een hoop zonnebloemen. Volgend jaar wordt het volledig aangelegd.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik mis nog een foto van een andere border. Daar staan Helleborus planten in (stuk of 11), lavendel, gebroken hartjes (wit), akkeleien en wat kalebassen. Ook hier tijdelijk. De border wordt gevuld met andere planten volgend jaar. Deze verhuizen straks naar een andere border :). Foto volgt nog wel.

Inhoud van de kas volgt nog wel, maar doet het goed. Komkommers groeien behoorlijk, cherry tomaten ook. De pepers en paprika komen eindelijk omhoog. Eerste radijzen zijn geoogst. Verder hangen er vooral aardbeien in potten, proberen wij er meloenen te groeien en staat er nu net een druif :)
Wat een prachtig huis!! En heerlijke tuin en vrij uitzicht! O+
pi_179645869
Poes in bakkie O+
pi_179646485
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juni 2018 20:18 schreef Anthraxx het volgende:
Goed, toch maar even wat meer informatie. Foto's onder de spoilers.

Toen het huis opgeleverd is zag de tuin er ongeveer zo uit.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ondertussen wonen wij er een jaar. Als eerste hebben wij gras laten zaaien om van de modderzooi af te zijn. Helaas kan ik even geen foto vinden hiervan. Tussendoor sneeuwde het nog even flink :P.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Begin April zijn wij begonnen met de aanleg van de tuin zelf.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ongeveer een week geleden. De border bij het grote terras is nu gevuld met een vlinder & bijen mix, eenjarig en een hoop zonnebloemen. Volgend jaar wordt het volledig aangelegd.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik mis nog een foto van een andere border. Daar staan Helleborus planten in (stuk of 11), lavendel, gebroken hartjes (wit), akkeleien en wat kalebassen. Ook hier tijdelijk. De border wordt gevuld met andere planten volgend jaar. Deze verhuizen straks naar een andere border :). Foto volgt nog wel.

Inhoud van de kas volgt nog wel, maar doet het goed. Komkommers groeien behoorlijk, cherry tomaten ook. De pepers en paprika komen eindelijk omhoog. Eerste radijzen zijn geoogst. Verder hangen er vooral aardbeien in potten, proberen wij er meloenen te groeien en staat er nu net een druif :)
Jeetje ... Prachtig _O_ wat een mooi huis en lekker bezig met de groente en fruit O+


Ik kom even mijn clematis showen


2e jaar nu en hij is veel voller dan vorig jaar
Hij zit echt bomvol met knoppen en ik vind de kleur zo mooi O+
pi_179646509
Grlukkig vinden jullie tuinieren leuk _O_

Akeleien hoef je niet te verplaatsen: dat zaait zich uit als onkruid.
Voor een nieuwe plek ‘gewoon’ zaad oogsten en in de grond werken op de bedoelde plek.
Eventueel kan ik je een zak vol sturen over een paar weken.
  woensdag 6 juni 2018 @ 23:10:00 #272
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_179647203
quote:
1s.gif Op woensdag 6 juni 2018 22:41 schreef AnneX het volgende:
Grlukkig vinden jullie tuinieren leuk _O_

Akeleien hoef je niet te verplaatsen: dat zaait zich uit als onkruid.
Voor een nieuwe plek ‘gewoon’ zaad oogsten en in de grond werken op de bedoelde plek.
Eventueel kan ik je een zak vol sturen over een paar weken.
Aangezien wij sinds 1 maart de eigenaren zijn van een huis met een enorme tuin zou ik ook wel wat akeleizaad willen ontvangen
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_179647325
Prima SV.
Als ik geoogst heb, meld ik mij hier opnieuw of ik dm je.
Ze zijn niet kleurvast: varieert in rose en donkerblauw en varieert in hoogte van knie- tot heuphoogte in de loop der jaren. Zooo mooi.
pi_179648346
Wow Annie, wat een heerlijke ruime omgeving & huis is het toch (geworden). Had het wel gezien qua foto's toen jullie er net woonden, maar nu even rustig doorgescrolled. Mooi symbolisch de japanse treurkers en de gebroken hartjes (wat worden/zijn dat dan).
Verder zal het over 5 jaar of zo zo prachtig vol zijn!

Dat zie ik nu hier elk jaar wordt het voller, mooier, beter. Ik begrijp mijn tuin beter.. niet alles lukt en dan stop ik ermee en probeer wat anders, ik ben steeds blij en verbaasd dat met mijn zeer beperkte kennis en het niet hebben van groene vingers en vooraf deze tuin toch zo lekker zijn gang heeft laten gaan met wat blijvende aanpassingen zo'n fijn sfeertje heeft gekregen. O+
pi_179648490
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juni 2018 06:59 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

Never underestimate the intelligentie van de dieren. Dieren zijn veel slimmer dan mensen denken. Mensen denken dat zij de enige slimme wezens op aard zijn.
Ja, oogcontact met spinnen. Die houden in en kijken of je bedoelingen duister voor ze zal zijn. Meestal zie ik ze pas door dat met een ruk inhouden plus oogcontact. Meestal laat ik ze ook gewoon lopen en ga verder met wat ik deed. Duister ben wel voor de spinnennesten. Zo'n web bomvol babyspinnetjes laat ik niet meer ongemoeid.

De Aziatische lieveersbeestjes zien me ook als ik door het raam kijk in de hoge planten voor het raam. Dan draaien ze snel achter de steel weg.

quote:
2s.gif Op woensdag 6 juni 2018 11:03 schreef ToT het volgende: Die kevertjes kan ik zo snel niet vinden, maar dit had ik wel ff gevonden! :P

[ afbeelding ]

Waarom zijn sommige groen en andere rood? :?
Schutkleur voor de bloem en de bladeren en stengels?
Ik denk verschillende soorten. Op oostindische kers zitten zwarte, die vies uitvegen tijdens het doodritsen. Bij rozen moet je vooral kijken naar de steeleinden met knoppen. Die kunnen helemaal met groene luizen bedekt zijn.

Als de lieveheersbeestjes schadelijk blijken, kan je ze ook nog in de volgende fase vernietigen. Ze prikken zich aan een blad vast om te verpoppen. Dan krimpen ze wat, krommen zich wat en opeens is het bijna een kevertje. In deze fase kunnen ze niets beginnen, dus hoef je ze maar te verzamelen.
  donderdag 7 juni 2018 @ 02:02:01 #276
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_179648556
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juni 2018 06:59 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

Never underestimate the intelligentie van de dieren. Dieren zijn veel slimmer dan mensen denken. Mensen denken dat zij de enige slimme wezens op aard zijn.
Ik onderschat hun intelligentie niet, ik denk alleen dat zo een klein beestje niet in staat is ons te determineren. Oh dat is een mens dus uitkijken. :') :')

Dat ze een grote schaduw zien en dan wegkruipen, ja logisch, maar wegkruipen omdat er een mens aan komt...? :') :')
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
  donderdag 7 juni 2018 @ 06:57:48 #277
13783 Anthraxx
When you see the robot, drink!
pi_179649060
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juni 2018 00:54 schreef Bluezz het volgende:
Wow Annie, wat een heerlijke ruime omgeving & huis is het toch (geworden). Had het wel gezien qua foto's toen jullie er net woonden, maar nu even rustig doorgescrolled. Mooi symbolisch de japanse treurkers en de gebroken hartjes (wat worden/zijn dat dan).
Verder zal het over 5 jaar of zo zo prachtig vol zijn!

Dat zie ik nu hier elk jaar wordt het voller, mooier, beter. Ik begrijp mijn tuin beter.. niet alles lukt en dan stop ik ermee en probeer wat anders, ik ben steeds blij en verbaasd dat met mijn zeer beperkte kennis en het niet hebben van groene vingers en vooraf deze tuin toch zo lekker zijn gang heeft laten gaan met wat blijvende aanpassingen zo'n fijn sfeertje heeft gekregen. O+
Oh, maar hier ook hoor. We proberen maar wat ;). Het gras is nog niet dood en de rest bloeit en groeit ook hevig, dus we doen het best goed. Maar ik durf niet te zeggen dat ik er verstand van heb :+
pi_179652202
De fokkers hier helpen altijd en alles is te vinden online natuurlijk.
Kreeg ook in het begin wat tuinboeken van vrienden toen we hier net woonden, daar stonden plaatjes in om jaloers van te worden van dingen die het hier totaaaaal niet deden.
En we kwamen hier wonen in de winter, dus ik had geen idee wat het was. Vond het maar kaal en takkerig _O-
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 donderdag 7 juni 2018 @ 12:25:57 #279
74056 crew  ToT
pi_179652634
Bij diverse planten heb ik ladingen rupsen verwijderd. Vind ik toch wel kut, ik ben dol op vlinders, maar mijn rozen en andere planten moeten natuurlijk ook leven. :)

Toch blijft de oorzaak van de schade van 2 bottelrozen nog steeds onbekend. Het gaat hier om:



Hopelijk dat dit spinnetje de boosdoeners te grazen kan krijgen! ;)

  donderdag 7 juni 2018 @ 22:23:04 #280
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_179664007
quote:
1s.gif Op woensdag 6 juni 2018 23:18 schreef AnneX het volgende:
Prima SV.
Als ik geoogst heb, meld ik mij hier opnieuw of ik dm je.
Ze zijn niet kleurvast: varieert in rose en donkerblauw en varieert in hoogte van knie- tot heuphoogte in de loop der jaren. Zooo mooi.
*O*
Dit moet uiteindelijk een bloemenveld worden met een paadje er tussendoor, dus zoveel mogelijk variatie is alleen maar leuk.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
  vrijdag 8 juni 2018 @ 00:08:22 #281
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_179666275
quote:
2s.gif Op woensdag 6 juni 2018 11:03 schreef ToT het volgende:
Die kevertjes kan ik zo snel niet vinden, maar dit had ik wel ff gevonden! :P

[ afbeelding ]

Waarom zijn sommige groen en andere rood? :?
Schutkleur voor de bloem en de bladeren en stengels?
Die kevertjes slapen overdag, verscholen onder.... Alles wat er maar ligt om te schuilen. S'nachts als jij ligt te slapen komen ze tevoorschijn.

Luizen zijn er in vele kleuren. Waarom?? Geen idee. Het zal oa net als bij garnalen en Flamingo's te maken hebben met wat ze eten.

quote:
2s.gif Op donderdag 7 juni 2018 12:25 schreef ToT het volgende:
Bij diverse planten heb ik ladingen rupsen verwijderd. Vind ik toch wel kut, ik ben dol op vlinders, maar mijn rozen en andere planten moeten natuurlijk ook leven. :)

Toch blijft de oorzaak van de schade van 2 bottelrozen nog steeds onbekend. Het gaat hier om:

[ afbeelding ]

Hopelijk dat dit spinnetje de boosdoeners te grazen kan krijgen! ;)

[ afbeelding ]
De snuitkever vreet meestal aan de bladranden maar ik denk toch dat dit je probleem is.... -O-
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
  vrijdag 8 juni 2018 @ 00:17:49 #282
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_179666418
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juni 2018 22:23 schreef SV-tje het volgende:

[..]

*O*
Dit moet uiteindelijk een bloemenveld worden met een paadje er tussendoor, dus zoveel mogelijk variatie is alleen maar leuk.
[ afbeelding ]
WAUW!!!! O+ O+

Als ik jouw was zou ik er weinig aan veranderen. Alleen dat gras...
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
pi_179671824
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juni 2018 22:23 schreef SV-tje het volgende:

[..]

*O*
Dit moet uiteindelijk een bloemenveld worden met een paadje er tussendoor, dus zoveel mogelijk variatie is alleen maar leuk.
[ afbeelding ]
Dit gaat fantastisch worden O+
  vrijdag 8 juni 2018 @ 21:13:29 #284
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_179681497
quote:
17s.gif Op vrijdag 8 juni 2018 00:17 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

WAUW!!!! O+ O+

Als ik jouw was zou ik er weinig aan veranderen. Alleen dat gras...
Struikgewas aan de zijkanten moet uitgedund/vernieuwd worden. Aan de linkerkant staan er nog 8 grote vogel(broed)kooien achter, die gaan erachteruit. Het gras moet vervangen worden door planten en bloemen. Maaien aan de rand van de sloot is niet echt handig.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
  zondag 10 juni 2018 @ 01:19:56 #285
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_179702889
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juni 2018 21:13 schreef SV-tje het volgende:

[..]

Struikgewas aan de zijkanten moet uitgedund/vernieuwd worden. Aan de linkerkant staan er nog 8 grote vogel(broed)kooien achter, die gaan erachteruit. Het gras moet vervangen worden door planten en bloemen. Maaien aan de rand van de sloot is niet echt handig.
Als je van veel gras af wil, maai het erg kort en bedek het met iets zodat het niet weer opkomt..
Zaaien tussen dit sterke gras heeft geen zin.
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
  zondag 10 juni 2018 @ 01:42:18 #286
215090 Braindead2000
DO NOT FEED!!!
pi_179703084
delete, verkeerde topic.

[ Bericht 46% gewijzigd door Braindead2000 op 10-06-2018 02:00:08 ]
pi_179704364
Mijn AH moestuintjes komkommer groeit als een malle, gaat zich nu in de plantenbakken vastzetten :D

pi_179706520
Dat AH zaad gaat idd prima!

Eindelijk de stokrozen tegen de muur, achter een buxusheggetje tegen de muur aan de voorkant gezaaid.
Had 2 zakjes van mijn zus, die vond ik weer eens na 2 jaar.. komen binnen 2 weken nu al op! Maar dit jaar geen bloeisels lees ik. Benieuwd hoe het gaat worden!
  zondag 10 juni 2018 @ 13:07:57 #289
12172 Rabieluh
Pronopower! Fight the ploon!
pi_179707411
Er komen zoveel bijen en hommels af op de campanula in de voortuin dat het er gewoon zoemt :o.


Je kan het horen op 't filmpje, bonus poes op het einde.
Recht zo die gaat, braaf zo die heen.
pi_179708524
Ja hier ook, leuk filmpje met bonuspoes O+
pi_179710382
Wat een “lawaai” maken de beestjes, hé terwijl zij hard aan het werk zijn...

Straks nog een foto maken van de knuffelbijen.

Alvast: Margaret Hunt is ontplofd gister, aan de rechterkant waar meer direct zonlicht opkomt.
De linkerkant volgt.
Verder nog wat kleins hier en daar op de foto.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_179710497
De knuffelbijen dus...
Weinig bedrijvigheid, als ik langer dan 10 min. observeer.
Tegelijkertijd zijn toch wel wat gangetjes afgestopt, zoals men vertelde op https://knuffelbijen.nl

  zondag 10 juni 2018 @ 17:04:15 #293
12172 Rabieluh
Pronopower! Fight the ploon!
pi_179710624
quote:
1s.gif Op zondag 10 juni 2018 16:55 schreef AnneX het volgende:
De knuffelbijen dus...
Weinig bedrijvigheid, als ik langer dan 10 min. observeer.
Tegelijkertijd zijn toch wel wat gangetjes afgestopt, zoals men vertelde op https://knuffelbijen.nl

[ afbeelding ]
Had dat insectenhotel ook allemaal open buisjes? Heb je die zelf dichtgemaakt aan de achterkant?
Recht zo die gaat, braaf zo die heen.
pi_179711028
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2018 17:04 schreef Rabieluh het volgende:

[..]

Had dat insectenhotel ook allemaal open buisjes? Heb je die zelf dichtgemaakt aan de achterkant?
Neuh, aan beide zijden open. Gekocht bij tuincentrum.
( voordeel dat het dakje weerbestendig is) .
Later pas de knuffelbijen erbij gekocht.
Grappige was, dat de eerste bij vrijwel rechtstreeks in a split second voor erin vloog.
Later zag ik bijen met een dikke gele klont stuifmeel thuiskomen en van achter erin gaan.
Toevallig hangt het bijenhotel vrij van de gevel.

Affijn, de dichtgestopte gaatjes geven de burger moed.
Anders bestel ik volgend jaar weer...
pi_179711079
Ik denk dat de meeste gaten te groot zijn voor de knuffelbijen.
pi_179711104
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2018 17:27 schreef Koettie het volgende:
Ik denk dat de meeste gaten te groot zijn voor de knuffelbijen.
Ow, dat kan goed waar zijn. (8>
  zondag 10 juni 2018 @ 17:34:26 #297
12172 Rabieluh
Pronopower! Fight the ploon!
pi_179711226
quote:
1s.gif Op zondag 10 juni 2018 17:24 schreef AnneX het volgende:

[..]

Neuh, aan beide zijden open. Gekocht bij tuincentrum.
( voordeel dat het dakje weerbestendig is) .
Later pas de knuffelbijen erbij gekocht.
Grappige was, dat de eerste bij vrijwel rechtstreeks in a split second voor erin vloog.
Later zag ik bijen met een dikke gele klont stuifmeel thuiskomen en van achter erin gaan.
Toevallig hangt het bijenhotel vrij van de gevel.

Affijn, de dichtgestopte gaatjes geven de burger moed.
Anders bestel ik volgend jaar weer...
Ik heb ze uiteindelijk maar dichtgestopt aan één kant met propjes watten. Nog nul activiteit hoor maar hij hangt er nog niet zo lang en ik heb hier ook niet de geschikte bijen denk ik. De andere hotels, vooral die ik zelf heb gemaakt met allemaal stammetjes vol gaten zijn wel heel bedrijvig. Paar bijen maar vooral veel wespjes die ze volproppen met vliegjes :D.
Recht zo die gaat, braaf zo die heen.
pi_179711257
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2018 13:07 schreef Rabieluh het volgende:
Er komen zoveel bijen en hommels af op de campanula in de voortuin dat het er gewoon zoemt :o.


Je kan het horen op 't filmpje, bonus poes op het einde.
bonuspoes _O_
Wat een zomers filmpje
pi_179712099
quote:
1s.gif Op zondag 10 juni 2018 17:24 schreef AnneX het volgende:

[..]

Neuh, aan beide zijden open. Gekocht bij tuincentrum.
( voordeel dat het dakje weerbestendig is) .
Later pas de knuffelbijen erbij gekocht.
Grappige was, dat de eerste bij vrijwel rechtstreeks in a split second voor erin vloog.
Later zag ik bijen met een dikke gele klont stuifmeel thuiskomen en van achter erin gaan.
Toevallig hangt het bijenhotel vrij van de gevel.

Affijn, de dichtgestopte gaatjes geven de burger moed.
Anders bestel ik volgend jaar weer...
Het klinkt nog steeds wel erg leuk.
Ik ga vlg jaar ook meedoen!
Rest van kleurtjes ook leuk. Mooie tuinmaand vind ik, juni.
  zondag 10 juni 2018 @ 19:44:53 #300
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_179713399
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2018 01:19 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Als je van veel gras af wil, maai het erg kort en bedek het met iets zodat het niet weer opkomt..
Zaaien tussen dit sterke gras heeft geen zin.
De hele achtertuin gaat nog op de schop inclusief graafmachine, dus dat gaat wel goedkomen. Lijkt trouwens mooi bedekt, maar is maar half gras en half andere plantjes en kale plekken.

Er groeit op heel veel plekken Zijn dit bosaardbeien? Zijn deze eetbaar?

En er staat een boom met deze vruchten Iemand een idee wat dit is?

[ Bericht 21% gewijzigd door SV-tje op 10-06-2018 21:32:44 ]
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
  maandag 11 juni 2018 @ 00:43:18 #301
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_179721188
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2018 13:07 schreef Rabieluh het volgende:
Er komen zoveel bijen en hommels af op de campanula in de voortuin dat het er gewoon zoemt :o.


Je kan het horen op 't filmpje, bonus poes op het einde.
Meer filmpjes van die lieve bonus (gekocht bij de AH?) poes!

quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2018 19:44 schreef SV-tje het volgende:

[..]

De hele achtertuin gaat nog op de schop inclusief graafmachine, dus dat gaat wel goedkomen. Lijkt trouwens mooi bedekt, maar is maar half gras en half andere plantjes en kale plekken.

Er groeit op heel veel plekken [ afbeelding ] Zijn dit bosaardbeien? Zijn deze eetbaar?
ja en ja. Rn dat moet je ook snel inperken want het woekert als een malle!
quote:
En er staat een boom met deze vruchten [ afbeelding ] Iemand een idee wat dit is?
Geen idee, maak eens een foto van de boom, zn blad en bast.
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2018 17:34 schreef Rabieluh het volgende:

[..]

Ik heb ze uiteindelijk maar dichtgestopt aan één kant met propjes watten. Nog nul activiteit hoor maar hij hangt er nog niet zo lang en ik heb hier ook niet de geschikte bijen denk ik. De andere hotels, vooral die ik zelf heb gemaakt met allemaal stammetjes vol gaten zijn wel heel bedrijvig. Paar bijen maar vooral veel wespjes die ze volproppen met vliegjes :D.
Sluipwespjes bedoel je neem ik aan? Ik heb een nieuwe tafel gemaakt, tenminste het onderstel en ik had 1x verkeert geboord. Laat dat nou de favo zijn van een sluipwesp... Keer op keer komt ie terug, dus ik denk dat ie wel zn huisje gevonden heeft. :D O+

Zeer nuttig trouwens de wesp, niet alleen de sluipwesp maar de wesp in het algemeen. Jaagt op ongedierte als luizen en oa vliegen maar ook andere insecten. De Bij wordt gepromoot met recht maar ook de wesp bevrucht planten en jaagt op ongewenste insecten en is imo zwaar ondergewaardeerd! ^O^ _O_
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')