abonnement Unibet Coolblue
pi_179259037
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 mei 2018 11:00 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Ik had het over particuliere koop. Dat is echt op zijn gat gevallen in het midden en hoogsegment. Niet meteen aan het begin, omdat daar altijd vertraging op zit (want wat al verkocht is wordt wel gebouwd), maar later toch wel.

Dat er voor de crisis al te weinig werd gebouwd klopt, maar de crisis heeft het tekort wel fors doen oplopen.
Ik reageer op een zin waar duidelijk de woorden "productie op zijn gat" in staan. Sinds wanneer wordt het woord productie als synoniem gebruikt met particuliere verkoop. :D

Hier het aantal transacties

https://www.kadaster.nl/aantal-woningen

Jammer dat je daar maar maximaal 10 jaar terug kan instellen, ik ben wel benieuwd naar de cijfers tot 20 jaar terug. In de 10 jaar zie je de dalende trend tot 2013, en de huidige explosie in transacties tov 2013 dan. Maar hoeveel transacties waren er voor de 2008 crisis?
pi_179259056
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 mei 2018 11:13 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ik reageer op een zin waar duidelijk de woorden "productie op zijn gat" in staan. Sinds wanneer wordt het woord productie als synoniem gebruikt met particuliere verkoop. :D

Hier het aantal transacties

https://www.kadaster.nl/aantal-woningen

Jammer dat je daar maar maximaal 10 jaar terug kan instellen, ik ben wel benieuwd naar de cijfers tot 20 jaar terug. In de 10 jaar zie je de dalende trend tot 2013, en de huidige explosie in transacties tov 2013 dan. Maar hoeveel transacties waren er voor de 2008 crisis?
Lees maar even terug en je zal zien dat Elzies en ik het over koop hadden.
  zondag 20 mei 2018 @ 18:33:48 #203
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_179288381
quote:
1s.gif Op donderdag 17 mei 2018 13:38 schreef VEM2012 het volgende:

De facto afgeschaft dus.
Echt totale nonsens. Als je de HRA uit de vergelijking weg streept, kost het de huiseigenaar gewoon meer geld. Onbegrijpelijk dat jij een eigen bedrijf hebt, als je dat soort simpele zaken niet eens kunt beredeneren.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_179288930
quote:
0s.gif Op zondag 20 mei 2018 18:33 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Echt totale nonsens. Als je de HRA uit de vergelijking weg streept, kost het de huiseigenaar gewoon meer geld. Onbegrijpelijk dat jij een eigen bedrijf hebt, als je dat soort simpele zaken niet eens kunt beredeneren.
quote:
1s.gif Op donderdag 17 mei 2018 13:38 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

HRA en EWF hangen met elkaar samen. Kulargument derhalve van jou.

Het enige wat overblijft is dat je in het begin van je eigen woningbezit de maandlasten iets lager zijn en aan het einde betaal je meer per maand. Het is dus weinig anders dan de staat die het geld ‘leent’ en later met een leuke rente terugeist.

De facto afgeschaft dus.
Nou herhaal je je eerdere standpunt en knip je het inhoudelijke deel van mijn reactie weg, die ik jouw hoofd vast geen reactie met argumenten was, want als je die allemaal weghaalt staat er eigenlijk niets. ;)

Probeer het nog eens, maar dan gewoon met ingaan op mijn argumenten in plaats van een ad hominem.
  zondag 20 mei 2018 @ 19:11:33 #205
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_179288940
quote:
1s.gif Op zondag 20 mei 2018 19:10 schreef VEM2012 het volgende:

Nou herhaal je je eerdere standpunt
Logisch. Is een valide argument, dat jij voorlopig nog niet hebt weerlegd.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_179288969
quote:
0s.gif Op zondag 20 mei 2018 19:11 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Logisch. Is een valide argument, dat jij voorlopig nog niet hebt weerlegd.
Jawel, zie hierboven.

Hra en ewf zijn aan elkaar gekoppeld. Dat verzin ik niet, dat is een feit.
  zondag 20 mei 2018 @ 19:15:01 #207
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_179288995
quote:
1s.gif Op zondag 20 mei 2018 19:13 schreef VEM2012 het volgende:

Jawel, zie hierboven.

Hra en ewf zijn aan elkaar gekoppeld. Dat verzin ik niet, dat is een feit.
Een feit? Really? Dan heb je daar vast bewijs voor.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_179289141
quote:
0s.gif Op zondag 20 mei 2018 19:15 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Een feit? Really? Dan heb je daar vast bewijs voor.
In het kort: de eigen woning is een bron van inkomen en daarom dien je de inkomsten op te geven (ewf) en zijn de uitgaven (rente) aftrekbaar daarvan.

Hier wordt het voor je uitgelegd:

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Eigenwoningforfait

Het eigenwoningforfait is een begrip in enkele artikelkopjes in de Nederlandse Wet inkomstenbelasting 2001. In de wetstekst zelf wordt het voordelen uit eigen woning genoemd. Deze wet deelt het inkomen in in boxen, met een forfaitair inkomen uit vermogen in box 3. Voor de eigen woning wordt echter een uitzondering gemaakt. Een forfaitair bepaald inkomen uit de eigen woning (het gebruiksgenot als inkomen in natura), eigenwoningforfait genoemd, is belastbaar in box 1.[1] Daardoor zijn de kosten ter verwerving en behoud van deze bron van inkomen in principe aftrekbaar, zelfs als ze hoger zijn dan de inkomsten.[2] Het eigenwoningforfait wordt bepaald op basis van de WOZ-waarde. Bij de hoogte wordt al rekening gehouden met onderhoudskosten, deze zijn dan ook niet aftrekbaar. Wel is de rente over de eigenwoningschuld aftrekbaar, waardoor inderdaad vaak het belastbaar inkomen uit de eigen woning negatief is.

Zodra de eigen woning geen bron van inkomen meer is, vervallen beiden.
  zondag 20 mei 2018 @ 19:24:38 #209
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_179289163
quote:
1s.gif Op zondag 20 mei 2018 19:23 schreef VEM2012 het volgende:

In het kort: de eigen woning is een bron van inkomen en daarom dien je de inkomsten op te geven (ewf) en zijn de uitgaven (rente) aftrekbaar daarvan.

Hier wordt het voor je uitgelegd:

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Eigenwoningforfait

Het eigenwoningforfait is een begrip in enkele artikelkopjes in de Nederlandse Wet inkomstenbelasting 2001. In de wetstekst zelf wordt het voordelen uit eigen woning genoemd. Deze wet deelt het inkomen in in boxen, met een forfaitair inkomen uit vermogen in box 3. Voor de eigen woning wordt echter een uitzondering gemaakt. Een forfaitair bepaald inkomen uit de eigen woning (het gebruiksgenot als inkomen in natura), eigenwoningforfait genoemd, is belastbaar in box 1.[1] Daardoor zijn de kosten ter verwerving en behoud van deze bron van inkomen in principe aftrekbaar, zelfs als ze hoger zijn dan de inkomsten.[2] Het eigenwoningforfait wordt bepaald op basis van de WOZ-waarde. Bij de hoogte wordt al rekening gehouden met onderhoudskosten, deze zijn dan ook niet aftrekbaar. Wel is de rente over de eigenwoningschuld aftrekbaar, waardoor inderdaad vaak het belastbaar inkomen uit de eigen woning negatief is.

Zodra de eigen woning geen bron van inkomen meer is, vervallen beiden.
In het kort: geen bewijs dat de HRA en EWF gekoppeld zijn. Maar dat wist ik natuurlijk al. :)
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_179289210
quote:
0s.gif Op zondag 20 mei 2018 19:24 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

In het kort: geen bewijs dat de HRA en EWF gekoppeld zijn. Maar dat wist ik natuurlijk al. :)
Dus jij bent ofwel te dom om deze in Jip- en Janneketaal uitleg te begrijpen, ofwel gewoon aan het trollen.

Wat het ook moge zijn, het is wel heel erg kinderachtig.

Fijne Pinksteren, baas.
  zondag 20 mei 2018 @ 20:00:38 #211
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_179289755
quote:
13s.gif Op zondag 20 mei 2018 19:27 schreef VEM2012 het volgende:

Dus jij bent ofwel te dom om deze in Jip- en Janneketaal uitleg te begrijpen, ofwel gewoon aan het trollen.

Nee, hoor. Jij wil graag dat er een koppeling is, omdat jouw betoog anders niet klopt. Nou, ik kan je vertellen, je betoog klopt niet.

De overheid kan morgen de HRA afschaffen en de EWF gewoon intact laten. Er is geen enkele clausule in de belastingwetten die stelt dat de EWF dan ook moet verdwijnen. Ergo, geen koppeling tussen de HRA en de EWF. Er is een los verband, niet meer dan dat.

Dus je kunt je 'de facto' daar steken waar de zon niet schijnt. :)
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_179290075
quote:
0s.gif Op zondag 20 mei 2018 20:00 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Nee, hoor. Jij wil graag dat er een koppeling is, omdat jouw betoog anders niet klopt. Nou, ik kan je vertellen, je betoog klopt niet.

De overheid kan morgen de HRA afschaffen en de EWF gewoon intact laten. Er is geen enkele clausule in de belastingwetten die stelt dat de EWF dan ook moet verdwijnen. Ergo, geen koppeling tussen de HRA en de EWF. Er is een los verband, niet meer dan dat.

Dus je kunt je 'de facto' daar steken waar de zon niet schijnt. :)
Dan zou de overheid een bron van inkomen introduceren waarbij alleen de opbrengsten belast worden en de kosten per definitie genegeerd worden.

Dat is een theoretische mogelijkheid die nimmer plaats zal vinden, al was het maar omdat de rechter er een dikke streep door zal zetten.
  zondag 20 mei 2018 @ 20:39:32 #213
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_179290504
quote:
1s.gif Op zondag 20 mei 2018 20:15 schreef VEM2012 het volgende:

Dan zou de overheid een bron van inkomen introduceren waarbij alleen de opbrengsten belast worden en de kosten per definitie genegeerd worden.
Ik zie daar geen probleem in. En als dat wel een probleem is, kan de overheid een huis voor eigen bewoning niet meer definieren als bron van inkomsten. Kan met 1 pennestreek.

[ Bericht 7% gewijzigd door Captain_Jack_Sparrow op 20-05-2018 20:47:14 ]
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_179290654
quote:
0s.gif Op zondag 20 mei 2018 20:39 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Nee, hoor.
Je bent gewoon stronteigenwijs. Kijk maar eens naar alle voorstellen die er zijn om de HRA feitelijk af te schaffen: die gaan allemaal uit van doorschuiven naar box 3. Waar iedere woning zit behalve de (voormalige) eigen woning.

Ergo: geen hra, geen ewf.

Daarnaast vroeg je mij om een link dat ze aan elkaar gekoppeld zijn. Die heb ik je gegeven. Zelfs als ze dan ontkoppelt kunnen worden blijft staan dat ze in het huidige systeem aan elkaar gekoppeld zijn.

Je hebt gewoon aantoonbaar ongelijk.
pi_179290677
quote:
0s.gif Op zondag 20 mei 2018 20:39 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Ik zie daar geen probleem in. En als dat wel een probleem is, kan de overheid een huis voor eigen bewoning niet meer definieren als bron van inkomsten. Kan met 1 pennestreek.
Ja, en dan is het simpelweg box 3 geworden en vervalt het ewf.

Mijn hemel zeg!

Lul toch niet mee over zaken waar je echt de ballen van begrijpt!
  zondag 20 mei 2018 @ 21:01:54 #216
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_179290849
quote:
1s.gif Op zondag 20 mei 2018 20:50 schreef VEM2012 het volgende:

Je bent gewoon stronteigenwijs. Kijk maar eens naar alle voorstellen die er zijn om de HRA feitelijk af te schaffen: die gaan allemaal uit van doorschuiven naar box 3. Waar iedere woning zit behalve de (voormalige) eigen woning.

Ergo: geen hra, geen ewf.
Is alleen maar een aanname van je.

quote:
Daarnaast vroeg je mij om een link dat ze aan elkaar gekoppeld zijn. Die heb ik je gegeven.
Nee, hoor. Er is een verband, geen koppeling. De ene kan verdwijnen zonder de ander. Dat dat in jouw accountshoofdje niet past, zegt niets over de werkelijke wereld.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  zondag 20 mei 2018 @ 21:02:26 #217
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_179290865
quote:
1s.gif Op zondag 20 mei 2018 20:52 schreef VEM2012 het volgende:

Ja, en dan is het simpelweg box 3 geworden en vervalt het ewf.

Waar staat dat in de wet inkomstenbelasting?
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_179291071
quote:
0s.gif Op zondag 20 mei 2018 21:01 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Is alleen maar een aanname van je.

[..]

Nee, hoor. Er is een verband, geen koppeling. De ene kan verdwijnen zonder de ander. Dat dat in jouw accountshoofdje niet past, zegt niets over de werkelijke wereld.
Ik ben geen accountant, maar econoom en vastgoedondernemer en binnen mijn partij praat ik mee over de standpunten die we hebben op onder meer belastingwetgeving.

De koppeling zit in ‘bron van inkomen’. Dat staat best simpel uitgelegd in de link.
pi_179291103
quote:
0s.gif Op zondag 20 mei 2018 21:02 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Waar staat dat in de wet inkomstenbelasting?
Simpel: de eigen woning is in principe een vermogensbestanddeel en valt dus zonder specifieke aanwijzing in box 3.

De reden dat deze toch in box 1 valt is dat het een bron van inkomen is gemaakt die vervolgens ook ingedeeld is in box 1.

Zodra je de uitzondering weghaalt wordt het dus de hoofdregel: box 3.
  zondag 20 mei 2018 @ 21:34:32 #220
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_179291268
quote:
0s.gif Op donderdag 10 mei 2018 11:24 schreef JaJammerJan het volgende:

[..]

Vol is vol. De bevolkingsdichtheid is hoog genoeg in Nederland en een beetje natuur dat niet volgebouwd is, is ook wel mooi om te hebben. Misschien moeten ze eens minder buitenlanders het land in laten.
Lang leve de EU, iedereen is vrij om te gaan en staan waar ze willen. 2 jaar geleden bereikten we een inwonersaantal van 17 miljoen en we staan nu op 17,2. Dat is 100.000 aanwas per jaar 8)7 En nee, dat zijn geen asielzoekers maar voornamelijk arbeidsmigranten uit de EU. Nu de economie aantrekt en het aantal banen toeneemt, neemt ook de migratie toe. Over enkele jaren zitten we al op 18 miljoen inwoners. Bouw daar maar eens tegenop.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_179292388
quote:
8s.gif Op zondag 20 mei 2018 21:34 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Bouw daar maar eens tegenop.
Met moderne bouwtechnieken en hoogbouw prima mogelijk.
  zondag 20 mei 2018 @ 22:50:11 #222
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_179292510
quote:
0s.gif Op zondag 20 mei 2018 22:44 schreef Tomodachi het volgende:

[..]

Met moderne bouwtechnieken en hoogbouw prima mogelijk.
De vraag naar prefab en hoogbouw is niet al te groot waardoor dergelijke woningen minder opleveren. Ze zijn daarom niet interessant voor projectontwikkelaars.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_179292542
quote:
9s.gif Op zondag 20 mei 2018 22:50 schreef ACT-F het volgende:

[..]

De vraag naar prefab en hoogbouw is niet al te groot waardoor dergelijke woningen minder opleveren. Ze zijn daarom niet interessant voor projectontwikkelaars.
Voor sociale huur wil je helemaal geen commerciële projectontwikkelaars hebben.
  zondag 20 mei 2018 @ 22:53:46 #224
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_179292585
quote:
0s.gif Op zondag 20 mei 2018 22:51 schreef Tomodachi het volgende:

[..]

Voor sociale huur wil je helemaal geen commerciële projectontwikkelaars hebben.
In geval van sociale huur wil je al helemaal niet dicht op elkaar gepakte prefab en hoogbouw. Dat is vragen om sociale problemen.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_179292596
quote:
15s.gif Op zondag 20 mei 2018 22:53 schreef ACT-F het volgende:

[..]

In geval van sociale huur wil je al helemaal niet dicht op elkaar gepakte prefab en hoogbouw. Dat is vragen om sociale problemen.
Liever dat dan een nijpend woningentekort.
  zondag 20 mei 2018 @ 22:57:35 #226
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_179292647
quote:
0s.gif Op zondag 20 mei 2018 22:54 schreef Tomodachi het volgende:

[..]

Liever dat dan een nijpend woningentekort.
Dat wil je serieus niet, maar je bent dus duidelijk onbekend met het probleem dat te veel kippen op een hok elkaar gaan pikken. Zie mijn eerdere betoog over arbeidsmigratie binnen de EU. Pak het probleem bij de bron aan.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  maandag 21 mei 2018 @ 15:30:53 #227
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_179302388
quote:
1s.gif Op zondag 20 mei 2018 21:17 schreef VEM2012 het volgende:

De koppeling zit in ‘bron van inkomen’.
https://www.businessinsid(...)ningforfait-betalen/

Leg me deze 'koppeling' even uit, dan. Geen HRA genieten, maar wel EFW betalen.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_179302423
Iemand die mij in godsnaam kan vertellen waarom er voor de gemiddelde Nederlander geen plek is, maar dat een Syrier een sociale huurwoning krijgt in het centrum van Den Haag
pi_179302470
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2018 15:30 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

https://www.businessinsid(...)ningforfait-betalen/

Leg me deze 'koppeling' even uit, dan. Geen HRA genieten, maar wel EFW betalen.
Dit gaat over de situatie dat je geen hypotheek hebt. Als je geen kosten hebt, dan kun je ze inderdaad niet aftrekken.
  maandag 21 mei 2018 @ 15:41:10 #230
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_179302515
quote:
1s.gif Op maandag 21 mei 2018 15:38 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Dit gaat over de situatie dat je geen hypotheek hebt. Als je geen kosten hebt, dan kun je ze inderdaad niet aftrekken.
Geen koppeling, dus. De HRA en de EFW hebben niets met elkaar te maken.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_179305197
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2018 15:41 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Geen koppeling, dus. De HRA en de EFW hebben niets met elkaar te maken.
Ik hoop maar voor je dat je alleen zo dom doet.
  maandag 21 mei 2018 @ 18:15:42 #232
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_179305284
quote:
13s.gif Op maandag 21 mei 2018 18:11 schreef VEM2012 het volgende:

Ik hoop maar voor je dat je alleen zo dom doet.
Ik hoop voor jou dat je ooit een keer leert verder kijken/denken dan de doos waar je in vast zit. :)
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_179305814
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2018 15:33 schreef Tomodachi het volgende:
Iemand die mij in godsnaam kan vertellen waarom er voor de gemiddelde Nederlander geen plek is, maar dat een Syrier een sociale huurwoning krijgt in het centrum van Den Haag
Syriërs zijn zielig en blanke mensen zijn al genoeg bevoorrecht.
pi_179306752
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2018 18:42 schreef JaJammerJan het volgende:

[..]

Syriërs zijn zielig en blanke mensen zijn al genoeg bevoorrecht.
Een gemiddelde Nederlander staat 10 jaar ingeschreven voor een vochtig vervallen huurhuis in een kutbuurt.
pi_179307484
Het probleem is dat de grond in handen is van de overheid en van de wereld van het grote geld.

Die helpen elkaar. Spelen elkaar de leuke dingen toe. Met regelgeving, grote investeerders etc.

Wil een burger eigen grond (en een huis) hebben dan is dat opzich wel mogelijk maar alleen tegen de hoofdprijs.

Hoe het zou moeten zijn is dat iedere burger gewoon recht heeft op een stuk land voor een schappelijke prijs (landbouwwaarde) en daar een persoonlijke bouwvergunning voor krijgt.

Via cooperaties, verenigingen of een stichting kunnen burgers dan bouwbedrijven benaderen om bijv. tegen een leuke prijs ineens x aantal woningen te laten bouwen. Of natuurlijk zelf iets bouwen.

Groot grondbezit zou verboden moeten worden. Helaas loopt iedereen hier blind achter het kapitalistische marktdenken aan zonder zich te realiseren dat ze hun hele leven achter een wortel aanrennen terwijl een ander er met de winst vandoor gaat.

We moeten terug naar een mindset van 'neem wat je nodig hebt, niet wat je kunt krijgen'.

Iedereen heeft 1 woning nodig.
Vastgoedbobo's hebben niet 1000 woningen nodig.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')