abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_179533945
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juni 2018 11:20 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Dat is ook niet relevant als je er nog zo lang blijft wonen, dan kan het nl. altijd uit :)
Maar je maakt de denkfout, door te denken dat als het uit kan, het financieel ook het meest aantrekkelijk is. Uiteraard zal je met jouw setup de kosten er ook uithalen, maar zonder optimizers op een schaduwvrij dak had je de kosten er nog sneller uit, dus was dat economisch een betere keuze geweest.

Maar deze discussie hebben we al tig keer gevoerd en je wil het niet begrijpen :')
Maar ik kan 't mis hebben...
  vrijdag 1 juni 2018 @ 13:20:56 #177
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_179535998
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juni 2018 11:47 schreef Patroon het volgende:

[..]

Maar je maakt de denkfout, door te denken dat als het uit kan, het financieel ook het meest aantrekkelijk is.
Dat mag iedereen zelf bepalen. Ik kijk over 15 tot 20 jaar aangezien wij hier nog minimaal 15 jaar blijven wonen. Over de totale periode bespaar je dan aanzienlijk meer. Mogelijk kijk jij alleen naar een zo kort mogelijke terugverdientijd.

Voor beide valt wat te zeggen, maar het een denkfout noemen is nogal kort door de bocht.

Overigens is het wel een grappige discussie op micro-niveau die ik ook vaak in het bedrijfsleven tegen kom. Waar industriŽle klanten investeringen die zich in < 3 jaar terugverdienen altijd voortrekken, kijken overheden altijd naar TCO over Ī15 jaar. Een extreem verschil, en voor mijn business erg belangrijk. Ik pas hier mijn prijzen en garantievoorwaarden bijvoorbeeld op aan.

Maar (gelukkig) zijn er steeds meer bedrijven die ook naar de langere termijn gaan kijken :)

quote:
Uiteraard zal je met jouw setup de kosten er ook uithalen, maar zonder optimizers op een schaduwvrij dak had je de kosten er nog sneller uit, dus was dat economisch een betere keuze geweest.

Maar deze discussie hebben we al tig keer gevoerd en je wil het niet begrijpen :')
Je toontje 'je wil het niet begrjipen' mag je wel achterwege laten. Een beetje respect voor de denkwijze van een ander zou wel gepast zijn.

Of vind je dat Magnet ook een denkfout maakt aangezien hij niet voor de kortst mogelijke terugverdientijd gaat?

[ Bericht 2% gewijzigd door leolinedance op 01-06-2018 13:28:43 ]
pi_179537053
Ik claim iig niet dat die optimizers goed zijn voor m’n terugverdientijd.

Ze zijn in mijn geval “noodzaak” om m’n dak vol te kunnen leggen ivm flinke schaduwen.

Verder zal het me een zorg zijn, op m’n spaarrekening betaal ik ieder jaar alleen maar VRH

Vaste lasten naar beneden is mijn doel, een negatieve energierekening helpt daarbij.
pi_179537899
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juni 2018 13:20 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Dat mag iedereen zelf bepalen. Ik kijk over 15 tot 20 jaar aangezien wij hier nog minimaal 15 jaar blijven wonen. Over de totale periode bespaar je dan aanzienlijk meer. Mogelijk kijk jij alleen naar een zo kort mogelijke terugverdientijd.

Voor beide valt wat te zeggen, maar het een denkfout noemen is nogal kort door de bocht.

Overigens is het wel een grappige discussie op micro-niveau die ik ook vaak in het bedrijfsleven tegen kom. Waar industriŽle klanten investeringen die zich in < 3 jaar terugverdienen altijd voortrekken, kijken overheden altijd naar TCO over Ī15 jaar. Een extreem verschil, en voor mijn business erg belangrijk. Ik pas hier mijn prijzen en garantievoorwaarden bijvoorbeeld op aan.

Maar (gelukkig) zijn er steeds meer bedrijven die ook naar de langere termijn gaan kijken :)

[..]

Je toontje 'je wil het niet begrjipen' mag je wel achterwege laten. Een beetje respect voor de denkwijze van een ander zou wel gepast zijn.

Of vind je dat Magnet ook een denkfout maakt aangezien hij niet voor de kortst mogelijke terugverdientijd gaat?
Je loopt zelf zeker een jaar te spammen dat alles met optimizers beter is. Dat is gewoon foute informatie verstrekken en je eigen koop voor jezelf goedpraten. Kan je beter mee stoppen als je van die lange tenen hebt.
  vrijdag 1 juni 2018 @ 14:34:54 #180
400021 Faraday01
Inducing, Biatlonfan
pi_179537996
Het is voor iedereen een persoonlijke afweging afhankelijk van het doel wat je hebt met je panelen, je verbruik, je financiŽle mogelijkheden, je dakoppervlak en de schaduwwerking op het dak. En zelfs als je puur naar financiŽle optimalisatie kijkt, kan het tot een verschillende keuze leiden afhankelijk van je vermogenspositie en je andere mogelijkheden om rendement te maken.
pi_179538015
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juni 2018 14:34 schreef Faraday01 het volgende:
Het is voor iedereen een persoonlijke afweging afhankelijk van het doel wat je hebt met je panelen, je verbruik, je financiŽle mogelijkheden, je dakoppervlak en de schaduwwerking op het dak. En zelfs als je puur naar financiŽle optimalisatie kijkt, kan het tot een verschillende keuze leiden afhankelijk van je vermogenspositie en je andere mogelijkheden om rendement te maken.
pi_179538929
Bedankt voor de uitgebreide reacties, ik begrijp dat ik dus nog eens kritisch moet kijken naar mijn schaduwval op het dak.
Blijft de vraag staan is §4200 incl optimizers of §3200 zonder mocht het niet nodig zijn een nette prijs voor 11x Jasolar 290WP mono full black panelen met daarbij de Solaredge power optimizer.
als omvormer een Solar Edge SE3000 HD Wave.
Zonder optimizers wordt de omvormer een Goodwe3000NS
  vrijdag 1 juni 2018 @ 15:30:01 #183
152519 opgebaarde
met de handen gevouwen
pi_179539051
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juni 2018 11:20 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Dat is ook niet relevant als je er nog zo lang blijft wonen, dan kan het nl. altijd uit :)
okok ik dacht dat jij bijzonder resoluut zei dat het een eenvoudige berekening was. Maar er is dus geen berekening
pi_179539100
Beste heren en dames (?)

vraagje die vaker voorbij is gekomen,
wat vinden jullie van deze offerte voor het plaatsen van panelen?
wij kunnen op ons dak 9 LG 320 WP full black panelen kwijt
samen met een omvormer van SolarEdge SE3000H
inc BTW 5247 (ex btw 4337 )
verwachte opbrengst 3100kwh per jaar.
  vrijdag 1 juni 2018 @ 16:55:02 #185
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_179540976
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 juni 2018 13:59 schreef MaGNeT het volgende:
Ik claim iig niet dat die optimizers goed zijn voor m’n terugverdientijd.
Ik ook niet. Daarom slaat meneer zijn betoog ook nergens op.

quote:
Ze zijn in mijn geval “noodzaak” om m’n dak vol te kunnen leggen ivm flinke schaduwen.

Verder zal het me een zorg zijn, op m’n spaarrekening betaal ik ieder jaar alleen maar VRH

Vaste lasten naar beneden is mijn doel, een negatieve energierekening helpt daarbij.
Eens ^O^
  vrijdag 1 juni 2018 @ 16:58:31 #186
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_179541045
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juni 2018 14:31 schreef Patroon het volgende:

[..]

Je loopt zelf zeker een jaar te spammen dat alles met optimizers beter is. Dat is gewoon foute informatie verstrekken en je eigen koop voor jezelf goedpraten. Kan je beter mee stoppen als je van die lange tenen hebt.
Op deze manier voer je geen inhoudelijke discussie. Iemand betichten van spam (?) terwijl er op een vraag van een mede-user in wordt gegaan slaat ook nergens op.

Jij wil een zo kort mogelijke terugverdientijd
Ik wil de hoogst mogelijke besparing over de levensduur
Klaar :)

quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juni 2018 14:34 schreef Faraday01 het volgende:
Dat dus :) Daarom kun je niet zeggen 'idee x' is de enige juiste oplossing.
  vrijdag 1 juni 2018 @ 17:14:13 #187
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_179541362
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 juni 2018 15:30 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

okok ik dacht dat jij bijzonder resoluut zei dat het een eenvoudige berekening was. Maar er is dus geen berekening
Jawel, maar het is geen exacte wetenschap. De winst is ongeveer 5% zonder schaduw, maar dit zal toenemen over de jaren aangezien er altijd sprake is van ongelijke degradatie van panelen. Hoeveel dit exact is valt niet te zeggen, dus hier moet je een aanname voor doen. Daarnaast moet je de garantie op een SolarEdge omvormer van 12 jaar (of 20 jaar met verlenging voor zeer weinig geld) meenemen in je berekening.

Ook is het van belang wat voor systeem je exact hebt. Ik heb 1 optimizer per 2 panelen. Dat scheelt natuurlijk in de kosten.
pi_179541840
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juni 2018 13:20 schreef leolinedance het volgende:

[..]

[..]

Terugverdientijden zijn 1. Opbrengstverlies en totale opbrengst gedurende de technische levensduur is 2.

Die tweede kan ook wel heel belangrijk zijn als je met een langere horizon werkt en je het geld ook voor langere tijd wilt vastzetten. Over de totale levensduur kan het rendement dan alsnog hoger zijn.

Als optimizers daarbij helpen prima (door bij teruglopende opbrengst elk paneel toch volledig te benutten). Als je van dat geld beter meer of panelen met minder teruglopende opbrengst had kunnen kopen is het wellicht niet de juiste keuze.

Kan me niet voorstellen dat optimizers bij een dak zonder schaduw ooit economisch de beste keuze zijn TOV de alternatieven, maargoed.. wie weet.
Whatever...
  vrijdag 1 juni 2018 @ 19:39:14 #189
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_179544994
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 juni 2018 17:32 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Terugverdientijden zijn 1. Opbrengstverlies en totale opbrengst gedurende de technische levensduur is 2.

Die tweede kan ook wel heel belangrijk zijn als je met een langere horizon werkt en je het geld ook voor langere tijd wilt vastzetten. Over de totale levensduur kan het rendement dan alsnog hoger zijn.

Als optimizers daarbij helpen prima (door bij teruglopende opbrengst elk paneel toch volledig te benutten). Als je van dat geld beter meer of panelen met minder teruglopende opbrengst had kunnen kopen is het wellicht niet de juiste keuze.

Kan me niet voorstellen dat optimizers bij een dak zonder schaduw ooit economisch de beste keuze zijn TOV de alternatieven, maargoed.. wie weet.
Precies. Zoals eerder al werd benoemd, je kunt dan beter extra panelen plaatsen voor dat geld. Maar dan moet je daar wel ruimte voor hebben.
pi_179545415
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juni 2018 19:39 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Precies. Zoals eerder al werd benoemd, je kunt dan beter extra panelen plaatsen voor dat geld. Maar dan moet je daar wel ruimte voor hebben.
Of duurdere panelen met hogere opbrengst en minder verlies over de jaren.
Whatever...
  zaterdag 2 juni 2018 @ 10:42:31 #191
15746 daNpy
Marathon Coupť
pi_179555709
Afgelopen maand 300kWh terug geleverd :Y)
Benzin im Blut.
Adrenalin im Tank.
Stroh in der Birne.
pi_179559477
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juni 2018 15:23 schreef Dalenbart het volgende:
Bedankt voor de uitgebreide reacties, ik begrijp dat ik dus nog eens kritisch moet kijken naar mijn schaduwval op het dak.
Blijft de vraag staan is §4200 incl optimizers of §3200 zonder mocht het niet nodig zijn een nette prijs voor 11x Jasolar 290WP mono full black panelen met daarbij de Solaredge power optimizer.
als omvormer een Solar Edge SE3000 HD Wave.
Zonder optimizers wordt de omvormer een Goodwe3000NS
Gisteren een 2e offerte gekregen.
Iemand bekend met het merk Autarco? deze werden aangeboden met daarbij een KWH garantie wat opzich heel intereassant lijkt voor de 1e 5jaar. daarnaast gewoon de normale garanties.

Volgens deze verkoper had ik geen omvormers nodig omdat op de panelen geen schaduw zal vallen.
  zaterdag 2 juni 2018 @ 16:00:05 #193
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_179560506
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juni 2018 14:56 schreef Dalenbart het volgende:

[..]

Iemand bekend met het merk Autarco? deze werden aangeboden met daarbij een KWH garantie wat opzich heel intereassant lijkt voor de 1e 5jaar. daarnaast gewoon de normale garanties.

Volgens deze verkoper had ik geen omvormers nodig omdat op de panelen geen schaduw zal vallen.
Nooit van dat merk gehoord. Wat houdt die garantie in?
pi_179561119
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 juni 2018 16:00 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Nooit van dat merk gehoord. Wat houdt die garantie in?
Dat de opbrengst gegarandeerd wordt in de eerste 5 jaren (verlengen tot 15 jaar is mogelijk)
ze geven aan dat ze in 5 jaar verwachten 12339Kwh op te brengen en garanderen een opbrengst van 11350Kwh. Ze zijn hiermee uniek zeggen ze zelf.
Ik kan verder zelf ook vrij weinig over Autarco vinden behalve dat het een Nederlands bedrijf is en dat ze de UK Solar Award in 2015 hebben gewonnen.
  zondag 3 juni 2018 @ 01:35:33 #195
80187 bambino
Mr.Busy
pi_179573094
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juni 2018 14:56 schreef Dalenbart het volgende:

[..]

Onze leverancier biedt het merk ook aan, en op de jaarlijkse bijeenkomst staan ze altijd met een kleine stand. Wij hebben er nog nooit mee gewerkt, maar volgens onze leverancier schijnt het bedrijf het erg goed te doen en de panelen van hoge kwaliteit te zijn.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  zondag 3 juni 2018 @ 02:03:31 #196
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_179573348
quote:
0s.gif Op zondag 3 juni 2018 01:35 schreef bambino het volgende:

[..]

Onze leverancier biedt het merk ook aan, en op de jaarlijkse bijeenkomst staan ze altijd met een kleine stand. Wij hebben er nog nooit mee gewerkt, maar volgens onze leverancier schijnt het bedrijf het erg goed te doen en de panelen van hoge kwaliteit te zijn.
Uiteraard, wat had je anders van een leverancier van dat merk verwacht :P
pi_179573731
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juni 2018 10:42 schreef daNpy het volgende:
Afgelopen maand 300kWh terug geleverd :Y)
Zit hier op 520kwh met 12x jasolar 270
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  zondag 3 juni 2018 @ 09:49:31 #198
15746 daNpy
Marathon Coupť
pi_179575707
quote:
1s.gif Op zondag 3 juni 2018 07:15 schreef halfway het volgende:

[..]

Zit hier op 520kwh met 12x jasolar 270
Netjes :Y
Benzin im Blut.
Adrenalin im Tank.
Stroh in der Birne.
pi_179594061
moguh, was er nog iemand die heer wat meer kaas van heeft gegeten?
ik vind het vergelijken van verschillende offertse met verschillende panelen en omvormers vrij lastig..

quote:
2s.gif Op vrijdag 1 juni 2018 15:32 schreef kovenant het volgende:
Beste heren en dames (?)

vraagje die vaker voorbij is gekomen,
wat vinden jullie van deze offerte voor het plaatsen van panelen?
wij kunnen op ons dak 9 LG 320 WP full black panelen kwijt
samen met een omvormer van SolarEdge SE3000H
inc BTW 5247 (ex btw 4337 )
verwachte opbrengst 3100kwh per jaar.
pi_179596773
quote:
0s.gif Op zondag 3 juni 2018 02:03 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Uiteraard, wat had je anders van een leverancier van dat merk verwacht :P
Het zal die leverancier een worst zijn of we merk a of b kopen, zolang we bij hem kopen.
En wat er niet bij staat is dat wij erg goed kunnen met de eigenaar en hem persoonlijk goed kennen. Dus hij zegt het niet zo maar om te verkopen. We hebben het merk overigens nooit verkocht zelf.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')