abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_179214830
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 mei 2018 18:11 schreef bluemoon23 het volgende:
Hoeveel van de zonnepanelen eigenaars hier, hebben zelf hun panelen gelegd/geinstalleerd ?
:W

Achterop de garage 8x280Wp Yinli, SolarEdge P300 optimizers en een SE2200 omvormer. Inclusief groep bijplaatsen en bekabeling van groepenkast naar garage.

(Een antwoord op je vraag heb ik niet, maar dus minimaal 1.)
pi_179219770
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2018 19:50 schreef Estate2 het volgende:
Ik ben ook op zoek naar een stuk of 8 panelen erbij. Situatie nu is 10 panelen 250Wp met micro omvormers op het zuiden.
Voor mijn garage ben ik op zoek naar een omvormer en 6 of 8 panelen oost-west oriëntatie. Optimizers of weer micro omvormers zullen weer nodig zijn omdat in de winter en herfst er panelen in de schaduw van het huis zullen vallen.

Ik zie door de bomen het bos niet meer, maar ik zit in de richting voor Ja Solar met optimizer met GoodWe omvormers te denken.

Wie kan er eens mee denken of heeft andere ideeën?
Voor de duidelijkheid. Je hebt nu Enphase?

Waarom zou je dan uitbreiden met een stringomvormer. Je hebt dan al een Envoy als het goed is.
8 micro omvormers erbij kopen en je bent klaar.

Andere optie is willekeurige omvormer met Tigo optimizers of SolarEdge omvormer met SolarEdge optimizers.

Dus Ja/Tigo met GoodWe zou kunnen, maar zou ik nooit doen als ik al Enphase had liggen.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_179226050
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2018 14:27 schreef bambino het volgende:

[..]

Voor de duidelijkheid. Je hebt nu Enphase?

Nee er liggen 5 AP Tronic omvormers onder de Simax SP-660 panelen. Deze set lag al op het dak toen wij dit huis kochten.
Monitoring zit er niet op en heb ik ook nog niet echt gemist. Wil straks bij de installatie in de meterkast wel een KWh meter er tussen zetten.

Dus de JA Solar 280 Wp FB Smart SolarEdge werkt ook alleen met een SolarEdge omvormer?
Voorheen Post ID 101472
pi_179229534
Inmiddels is m'n vaste installateur geweest, even een rondje om en door het huis gemaakt en hij kwam met het voorstel om toch te gaan voor optimizers zodat het hele zuiddak vol kan met 25 panelen.

Oost-west dan ook nog 2x 16 panelen. Totaal ruim 19.000Wp :D

De omvormer hoeft niet zo zwaar gelukkig, west + zuid zal de hoogste piek zijn dus met een 12,5kW omvormer kom ik een heel eind, verwacht ik.

Eerst maar even de offerte afwachten, ook voor warmtepomp etc.

[ Bericht 4% gewijzigd door TheFreshPrince op 17-05-2018 22:21:47 ]
pi_179230439
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2018 22:16 schreef MaGNeT het volgende:
Inmiddels is m'n vaste installateur geweest, even een rondje om en door het huis gemaakt en hij kwam met het voorstel om toch te gaan voor optimizers zodat het hele zuiddak vol kan met 25 panelen.

Oost-west dan ook nog 2x 16 panelen. Totaal ruim 19.000Wp :D

De omvormer hoeft niet zo zwaar gelukkig, west + zuid zal de hoogste piek zijn dus met een 12,5kW omvormer kom ik een heel eind, verwacht ik.

Eerst maar even de offerte afwachten, ook voor warmtepomp etc.
Overdrijf je niet? Ik weet dat je financieel geen zorgen hebt. Maar de over capaciteit levert in verhouding veel minder op en als straks wel het salderen eraf gaat, is het helemaal niet meer zo aantrekkelijk.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_179230709
quote:
1s.gif Op donderdag 17 mei 2018 22:54 schreef Patroon het volgende:

[..]

Overdrijf je niet? Ik weet dat je financieel geen zorgen hebt. Maar de over capaciteit levert in verhouding veel minder op en als straks wel het salderen eraf gaat, is het helemaal niet meer zo aantrekkelijk.
Daar heb ik wel rekening mee gehouden en dan hoeft het nog helemaal niet ongunstig uit te vallen, afhankelijk van wat de "terugleversubsidie" gaat worden.

Daarnaast werk ik straks 90% vanuit huis, ik kan dus m'n (af)wasje overdags draaien, als de zon schijnt, auto opladen, de droger, etc. Daardoor zal ik meer dan gemiddeld m'n eigen stroom kunnen opmaken.
Ook de oost-west opstelling van de panelen gaat daarbij meehelpen, van de eerst tot de laatste zonnestraaltje pik ik zo mee iedere dag.

Overigens maak jij wel duidelijk wat er mis is met de overheid: het lijkt onmogelijk om een lange termijn visie uit te stippelen waardoor veel mensen weer rustig langs de zijlijn gaan staan.

"Zonnepanelen? Nee, dat levert vanaf 2020 niets meer op, ik kijk wel uit".

Ik zeg "vol dat dak!"

Over 5 jaar wil ik hier overigens nog wel eens op terugkomen ;)

[ Bericht 7% gewijzigd door TheFreshPrince op 17-05-2018 23:15:02 ]
pi_179230923
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2018 23:06 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Daar heb ik wel rekening mee gehouden en dan hoeft het nog helemaal niet ongunstig uit te vallen, afhankelijk van wat de "terugleversubsidie" gaat worden.

Daarnaast werk ik straks 90% vanuit huis, ik kan dus m'n (af)wasje overdags draaien, als de zon schijnt, auto opladen, de droger, etc. Daardoor zal ik meer dan gemiddeld m'n eigen stroom kunnen opmaken.
Ook de oost-west opstelling van de panelen gaat daarbij meehelpen, van de eerst tot de laatste zonnestraaltje pik ik zo mee iedere dag.

Overigens maak jij wel duidelijk wat er mis is met de overheid: het lijkt onmogelijk om een lange termijn visie uit te stippelen waardoor veel mensen weer rustig langs de zijlijn gaan staan.

"Zonnepanelen? Nee, dat levert vanaf 2020 niets meer op, ik kijk wel uit".

Ik zeg "vol dat dak!"

Over 5 jaar wil ik hier overigens nog wel eens op terugkomen ;)
Hier ook een keer zoveel op het dak liggen als wat wij zelf gebruiken...maar wel met de intentie dat we het in de toekomst (met groter gezin) zelf gaan gebruiken.

Dus met het laatste ben ik het zeker eens ;)

Als 2020 salderen eraf gaat hebben wij al 50% van de investering terug, dus geen moment spijt dat wij direct panelen hebben gekocht. Verwacht trouwens dat salderen nog wel even blijft. Qua duurzame energie loopt NL enorm achter.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_179231039
quote:
1s.gif Op donderdag 17 mei 2018 23:16 schreef Patroon het volgende:

[..]

Hier ook een keer zoveel op het dak liggen als wat wij zelf gebruiken...maar wel met de intentie dat we het in de toekomst (met groter gezin) zelf gaan gebruiken.

Dus met het laatste ben ik het zeker eens ;)

Als 2020 salderen eraf gaat hebben wij al 50% van de investering terug, dus geen moment spijt dat wij direct panelen hebben gekocht. Verwacht trouwens dat salderen nog wel even blijft. Qua duurzame energie loopt NL enorm achter.
Daarnaast kan je toch alleen maar keuzes maken met de kennis van nu.

En nu sta ik voor de keuze: leg ik zonnepanelen of niet?
De warmtepomp komt er sowieso, ik ga meer stroom gebruiken, dan ook gelijk de zonnepanelen.
En dat doe je het liefst in 1x goed, later bijleggen is lastig (omvormer capaciteit, kleurverschil / merk / type paneel later moeilijk, etc).

Mijn installateur heeft z'n dak overigens ook vol, het enige wat hem ervan weerhoudt om bij te leggen is het gebrek aan dakruimte :+
pi_179234231
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2018 19:34 schreef Estate2 het volgende:

[..]

Nee er liggen 5 AP Tronic omvormers onder de Simax SP-660 panelen. Deze set lag al op het dak toen wij dit huis kochten.
Monitoring zit er niet op en heb ik ook nog niet echt gemist. Wil straks bij de installatie in de meterkast wel een KWh meter er tussen zetten.
Dat laatste moet ik ook nog doen, maar weet nog niet wat voor een. Heb jij al iets op het oog?
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_179235090
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2018 22:16 schreef MaGNeT het volgende:
Inmiddels is m'n vaste installateur geweest, even een rondje om en door het huis gemaakt en hij kwam met het voorstel om toch te gaan voor optimizers zodat het hele zuiddak vol kan met 25 panelen.

Oost-west dan ook nog 2x 16 panelen. Totaal ruim 19.000Wp :D

De omvormer hoeft niet zo zwaar gelukkig, west + zuid zal de hoogste piek zijn dus met een 12,5kW omvormer kom ik een heel eind, verwacht ik.

Eerst maar even de offerte afwachten, ook voor warmtepomp etc.
Je hebt dus 3 richtingen? Dit is een ideale situatie voor SolarEdge. En dan met de 15k omvormer zodat je duo optimizers kan gebruiken.
25 komt dan net niet lekker uit, maar dan heb je 1 duo optimizer 1 ingang vrij.
Oost west kan perfect met 8 optimizers per kant.

Dat is goedkoper dan een 12,5k (SolarEdge) met normale optimizers.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_179235109
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 mei 2018 06:48 schreef Vanyel het volgende:

[..]

Dat laatste moet ik ook nog doen, maar weet nog niet wat voor een. Heb jij al iets op het oog?
Wat voor een? Een kWh meter hoeft niet moeilijk te zijn toch? Ik heb zelf 2 Eltako meters erin hangen. Die hebben 2 standen, totaal en live. Als je luxe wilt met internet en uitlezen etc. wordt het natuurlijk wel een stuk duurder.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_179235122
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2018 19:34 schreef Estate2 het volgende:

[..]

Nee er liggen 5 AP Tronic omvormers onder de Simax SP-660 panelen. Deze set lag al op het dak toen wij dit huis kochten.
Monitoring zit er niet op en heb ik ook nog niet echt gemist. Wil straks bij de installatie in de meterkast wel een KWh meter er tussen zetten.

Dus de JA Solar 280 Wp FB Smart SolarEdge werkt ook alleen met een SolarEdge omvormer?
Duidelijk. Dan kan je inderdaad voor GoodWe (of welk merk dan ook) met Tigo gaan of SolarEdge met Solaredge optimizers.

SolarEdge omvormer moet met SolarEdge optimizers en SolarEdge optimizers werken alleen met een SolarEdge omvormer.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_179235265
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2018 23:21 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Daarnaast kan je toch alleen maar keuzes maken met de kennis van nu.

En nu sta ik voor de keuze: leg ik zonnepanelen of niet?
De warmtepomp komt er sowieso, ik ga meer stroom gebruiken, dan ook gelijk de zonnepanelen.
En dat doe je het liefst in 1x goed, later bijleggen is lastig (omvormer capaciteit, kleurverschil / merk / type paneel later moeilijk, etc).

Mijn installateur heeft z'n dak overigens ook vol, het enige wat hem ervan weerhoudt om bij te leggen is het gebrek aan dakruimte :+
Wat voor aansluiting heb jij eigenlijk? 3x35? Met minder dan dat zou je eigenlijk niet meer dan 11 kW omvormer moeten nemen ivm selectiviteit. Je hebt dan wel een fors hoger vastrecht.
One cannot make an omelette without
breaking eggs -- but it is amazing how
many eggs one can break without making
a decent omelette.
pi_179235392
quote:
2s.gif Op vrijdag 18 mei 2018 09:05 schreef nightsleeper het volgende:

[..]

Wat voor aansluiting heb jij eigenlijk? 3x35? Met minder dan dat zou je eigenlijk niet meer dan 11 kW omvormer moeten nemen ivm selectiviteit. Je hebt dan wel een fors hoger vastrecht.
3x 25A gaat prima ;)

Je kan namelijk ook 2x een 3-fase omvormer nemen op eigen 3x 16A afzekering.
Dan kan je een 7kW en een 8kW omvormer kwijt.

Mijn oost-west dak zal op de 7kW (32x340Wp) omvormer kunnen, het zuiddak (25x340Wp) op de 8kW omvormer.

Oost-west krijgt nooit gelijktijdig zon en kan dus prima met een lichtere omvormer (zo'n 60% van het totaal aan Wp).

De omvormer begrenst uiteindelijk je vermogen, dus zelfs al zou ik wat overcapaciteit aan panelen hebben liggen, dan zal alleen op de allermooiste dagen een klein beetje afgetopt worden.

19.380Wp aan panelen kan dus prima.

[ Bericht 1% gewijzigd door TheFreshPrince op 18-05-2018 09:25:39 ]
pi_179236179
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 mei 2018 08:52 schreef bambino het volgende:

[..]

Wat voor een? Een kWh meter hoeft niet moeilijk te zijn toch? Ik heb zelf 2 Eltako meters erin hangen. Die hebben 2 standen, totaal en live. Als je luxe wilt met internet en uitlezen etc. wordt het natuurlijk wel een stuk duurder.
Dat wil ik idd. Bij voorkeur in een app met grafiekje enzo. Want leuk.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_179236311
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 mei 2018 09:17 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

3x 25A gaat prima ;)

Je kan namelijk ook 2x een 3-fase omvormer nemen op eigen 3x 16A afzekering.
Dan kan je een 7kW en een 8kW omvormer kwijt.

Mijn oost-west dak zal op de 7kW (32x340Wp) omvormer kunnen, het zuiddak (25x340Wp) op de 8kW omvormer.

Oost-west krijgt nooit gelijktijdig zon en kan dus prima met een lichtere omvormer (zo'n 60% van het totaal aan Wp).

De omvormer begrenst uiteindelijk je vermogen, dus zelfs al zou ik wat overcapaciteit aan panelen hebben liggen, dan zal alleen op de allermooiste dagen een klein beetje afgetopt worden.

19.380Wp aan panelen kan dus prima.
Zo heb ik het ook gedaan, alleen dan op 1-fase niveau.
Ik heb 1x35A en heb 2 omvormers (18 en 15 panelen) van 4800W stuk. Die zijn beide afgezekerd op een 25A alomat.

Maar ik moet zeggen dat mijn meterkast ook een knap staaltje vakwerk is. Dat het hier goed gaat vind ik verbazing wekkend met alle apparatuur dat ik hier draaiende heb.



En dan boven op zolder (voor de warmtepomp):



Heb dus 2 omvormers, beide op 25A
En de gehele warmtepomp installatie zit in de meterkast op een 25A, die boven op zolder verdeeld is in 2x16A (binnen unit en boilervat) en 1x20A (buitenunit).

In totaal dus 19 groepen, 4 aardlek schakelaars, 3 alomat, 1 beltravo en 2 kWh meters.

Onder de groepen zitten dus:
Warmtepomp 8kW
Airco Triple-Split
Inductie plaat
Oven
Wasmachine
Droger
Vaatwasser
Kantoor groep

Er zijn moment dat alles aan staat, koken + boiler aan het opwarmen + wasmachine + kantoor. En tot nog toe geen problemen gehad :-D
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_179237163
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 mei 2018 10:07 schreef Vanyel het volgende:

[..]

Dat wil ik idd. Bij voorkeur in een app met grafiekje enzo. Want leuk.
Qbox is dan een leuke oplossing, en niet duur.
Maar Qurrent is gestopt met deze te maken. Op internet zijn er nu nog voldoende leverbaar.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_179237368
Tnx. Eens Google aanslingeren.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_179238902
Wel lekker, ook op een dag als vandaag (dicht bewolkt, difuus licht) wekken de paneeltjes nog 900-1100W op.

Straks met 3x meer panelen zou ik dus de wasmachine geheel op de panelen kunnen draaien.

Op zonnige dagen lukt dat nu sowieso al.

Vooral als straks het salderen stopt is dat erg fijn.

[ Bericht 4% gewijzigd door TheFreshPrince op 18-05-2018 15:42:58 ]
pi_179239917
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 mei 2018 12:21 schreef MaGNeT het volgende:
Wel lekker, ook op een dag als vandaag (dicht bewolkt, difuus licht) wekken de paneeltjes nog 900-1100Wh op.

Straks met 3x meer panelen zou ik dus de wasmachine geheel op de panelen kunnen draaien.

Op zonnige dagen lukt dat nu sowieso al.

Vooral als straks het salderen stopt is dat erg fijn.
1100? Dan heb je nu niet veel liggen. Ik heb vandaag al de 7200W aangetikt. 13kWh tot nu.
Of bedoel je per paneel 0,9kWh-1,1kWh voor deze hele dag?


Ga deze maand als het ff mee zit over de 1000kWh heen voor het eerst :D
821 is mijn huidige record (vorige maand) en record daarvoor stamt uit juli vorig jaar (met 9 panelen minder) 626kWh.

April was echt heel goed, en mei nog beter.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_179240170
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 mei 2018 13:11 schreef bambino het volgende:

[..]

1100? Dan heb je nu niet veel liggen. Ik heb vandaag al de 7200W aangetikt. 13kWh tot nu.
Of bedoel je per paneel 0,9kWh-1,1kWh voor deze hele dag?


Ga deze maand als het ff mee zit over de 1000kWh heen voor het eerst :D
821 is mijn huidige record (vorige maand) en record daarvoor stamt uit juli vorig jaar (met 9 panelen minder) 626kWh.

April was echt heel goed, en mei nog beter.
Ik bedoel dat de omvormer dat nu aangeeft, realtime (met bewolking).

Zonder bewolking schiet hij naar de 3000-3500Wh rond deze tijd van de dag.

Uit m’n hoofd was de beste dag zo’n 23kWh aan opbrengst, wat ik tot nu toe gezien heb.
Heb de sleutel van deze woning nog maar net 10 dagen ;)
pi_179240416
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 mei 2018 13:28 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ik bedoel dat de omvormer dat nu aangeeft, realtime (met bewolking).

Zonder bewolking schiet hij naar de 3000-3500Wh rond deze tijd van de dag.

Uit m’n hoofd was de beste dag zo’n 23kWh aan opbrengst, wat ik tot nu toe gezien heb.
Heb de sleutel van deze woning nog maar net 10 dagen ;)
Deze snap ik niet. Je zegt dat je zonder bewolking rond dit moment zo'n 3,5 kWh hebt opgewekt. Het is nu ongeveer midden op de dag qua opwekking. Hoe kan jouw beste dag dan 23 kWh zijn? Zoveel langer worden de dagen in de zomer toch ook weer niet?
One cannot make an omelette without
breaking eggs -- but it is amazing how
many eggs one can break without making
a decent omelette.
pi_179240999
quote:
5s.gif Op vrijdag 18 mei 2018 13:39 schreef nightsleeper het volgende:

[..]

Deze snap ik niet. Je zegt dat je zonder bewolking rond dit moment zo'n 3,5 kWh hebt opgewekt. Het is nu ongeveer midden op de dag qua opwekking. Hoe kan jouw beste dag dan 23 kWh zijn? Zoveel langer worden de dagen in de zomer toch ook weer niet?
Je haalt w en wH door elkaar ;)

Zijn panelen wekken zonder bewolking 3500W op (3,5kWh per uur). Een volle zomer dag is 23kWh.

Een bewolkte dag is dus 900-1100W (0,9-1,1kWh per uur).
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_179241117
Hier is de max 3,8kW. En de max voor een dag 22 kWh.
Nu is het 1,1kW.
Dus vergelijkbare set denk ik.

Hier is deze maand echt goed. Lekker zonnige start.
pi_179241652
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 mei 2018 14:09 schreef bambino het volgende:

[..]

Je haalt w en wH door elkaar ;)

Zijn panelen wekken zonder bewolking 3500W op (3,5kWh per uur). Een volle zomer dag is 23kWh.

Een bewolkte dag is dus 900-1100W (0,9-1,1kWh per uur).
Nou ja, het staat er toch echt. Zal MaGNet het wel verkeerd hebben geschreven.
One cannot make an omelette without
breaking eggs -- but it is amazing how
many eggs one can break without making
a decent omelette.
pi_179243036
quote:
2s.gif Op vrijdag 18 mei 2018 14:41 schreef nightsleeper het volgende:

[..]

Nou ja, het staat er toch echt. Zal MaGNet het wel verkeerd hebben geschreven.
Ik heb het verkeerd geschreven, bedoelde idd W.
De meter gaf 900-1000W aan met deze bewolking, later was dat 1150 rond 14u.
Onbewolkt schiet hij met gemak naar de 3500W.

En met meer panelen zou ik dus op zo'n bewolkte dag nog genoeg opwekken om m'n wasmachine te laten draaien en niets te hoeven afnemen van het stroomnet. Dat was m'n punt eigenlijk :P

Heb natuurkunde helaas moeten droppen omdat ik geen wiskunde in m'n pakket had op de mavo :D Daarna ook geen opleiding meer afgerond dus het is droevig gesteld met me...

En meestal kom ik er wel uit met de eenheden maar dit is dan weer zo'n gevalletje "ow".

[ Bericht 12% gewijzigd door TheFreshPrince op 18-05-2018 15:50:35 ]
pi_179243150
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 mei 2018 14:14 schreef Deepfreeze het volgende:
Hier is de max 3,8kW. En de max voor een dag 22 kWh.
Nu is het 1,1kW.
Dus vergelijkbare set denk ik.

Hier is deze maand echt goed. Lekker zonnige start.
Er ligt 10x 270Wp op het zuiden en 8x 270Wp op het westen nu.
Dat wordt aanzienlijk meer, het is nu wachten op de offerte. M'n installateur is een éénpitter met meer werk dan tijd :P Dus ook offerte's moet hij in de avonduren doen... en daar maak ik verder geen probleem van, hij levert altijd puik werk af.
pi_179243388
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 mei 2018 15:47 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Er ligt 10x 270Wp op het zuiden en 8x 270Wp op het westen nu.
Dat wordt aanzienlijk meer, het is nu wachten op de offerte. M'n installateur is een éénpitter met meer werk dan tijd :P Dus ook offerte's moet hij in de avonduren doen... en daar maak ik verder geen probleem van, hij levert altijd puik werk af.
Hier ligt er 3640 (13*280) vol op zuid.
Nu is het dak gewoon vol.. Nu verbruiken we ca 3500 en wekken ca 3450 op, dus dat is zolang we kunnen salderen ook prima. Na 2020 zien we wel verder.
pi_179243752
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 mei 2018 15:57 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]

Hier ligt er 3640 (13*280) vol op zuid.
Nu is het dak gewoon vol.. Nu verbruiken we ca 3500 en wekken ca 3450 op, dus dat is zolang we kunnen salderen ook prima. Na 2020 zien we wel verder.
Vol op zuid helpt wel idd.
Bij mij is de opbrengst wat meer verspreid over de dag.
Zuid is sowieso wat zuid / zuid-oost bij mij.
West is daardoor west / zuid-west.
  vrijdag 18 mei 2018 @ 17:10:32 #80
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_179244972
Wek nu ieder dag zo'n 36 kW op tussen 6:00 en 20:00 en verbruik maar zo'n 6 kW in die tijd. Dat wordt toch een dingetje als de salderingsregeling wordt afgeschaft. Een warmtepomp gebruik je nu toch niet (hooguit om te koelen als het echt warm is).

Hopelijk kan ik over 2 jaar een full-elektric auto uitkiezen van de baas. Maar dan nog wordt het lastig als je overdag weg bent. Moet je dus al 2 Tesla Powerwalls hebben van 13,5 kW van Eur 5.000,- per stuk. Die verdien je nooit terug, of de prijs moet heel drastisch dalen.

Misschien is het beste idee nog wel om een stel ASIC crypto-miners aan het werk te zetten in de seizoenen waar je overschot hebt :P
pi_179245085
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 mei 2018 17:10 schreef leolinedance het volgende:
Wek nu ieder dag zo'n 36 kW op tussen 6:00 en 20:00 en verbruik maar zo'n 6 kW in die tijd. Dat wordt toch een dingetje als de salderingsregeling wordt afgeschaft. Een warmtepomp gebruik je nu toch niet (hooguit om te koelen als het echt warm is).

Hopelijk kan ik over 2 jaar een full-elektric auto uitkiezen van de baas. Maar dan nog wordt het lastig als je overdag weg bent. Moet je dus al 2 Tesla Powerwalls hebben van 13,5 kW van Eur 5.000,- per stuk. Die verdien je nooit terug, of de prijs moet heel drastisch dalen.

Misschien is het beste idee nog wel om een stel ASIC crypto-miners aan het werk te zetten in de seizoenen waar je overschot hebt :P
Dat zou nog niet zo'n gek idee zijn, van zonsopkomst tot zonsondergang minen :D
  vrijdag 18 mei 2018 @ 17:34:09 #82
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_179245391
Ik heb een warmtepomp en boiler die vooral ‘s nachts aan het werk zijn om te verwarmen en te koelen. Die kunnen omgezet worden naar overdag. Dus dan maak ik in ieder geval een beetje gebruik van wat ik opwek.
Ik heb je lief mijn hele leven
  Moderator maandag 21 mei 2018 @ 19:24:14 #83
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_179306632
Heb op het moment een offerte liggen voor zonnepanelen; ben benieuwd wat de rest er zo op het eerste gezicht van vind.

Zonnepanelen :
12 x Q-Cells Q.Peak Duo Mono All black 310 WP

Omvormer :
Omniksol 3.0-TL2+Wifi

Bevestigingsysteem op schuin dak :
Esdec Clickfit Evo

Geschatte opbrengst : 3534 kWh

Totaalprijs : ¤ 4550,-

Per wattpiek : 1,28

Voor mijn gevoel is de prijs nogal fors en had eerlijk gezegd zelf de illusie dat zoiets vele malen goedkoper zou zijn. Maar misschien is dit wel heel netjes marktconform, ik heb eerlijk gezegd geen idee :+ :@

[ Bericht 1% gewijzigd door Vonkenboer op 21-05-2018 19:35:22 ]
pi_179307656
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2018 19:24 schreef Vonkenboer het volgende:
Esdec Clickfit Evo
Deze panelen zullen zo rond de ¤2400 zitten voor 12 stuks, omvormer rond de ¤550.

Dan hou je dus ¤1600 over voor het werk en montagematerialen.

Voor het plaatsen wordt doorgaans zo'n ¤1000 aangehouden bij dit aantal panelen, afhankelijk of er een steiger nodig is, etc.
Dan zit er nog ¤600 in bevestigingsmateriaal, kabeltjes, etc.

Het lijkt me niet al te gek. Als je ze zelf kan leggen bespaar je natuurlijk wel flink.

Naarmate je meer panelen legt, zakken de installatiekosten per paneel in verhouding natuurlijk ook altijd wat.

Bij mij moeten er straks ~53 verspreid over 3 daken, dan kijk je weer naar andere kosten :+
  † In Memoriam † maandag 21 mei 2018 @ 20:19:13 #85
230491 Zith
pls tip
pi_179307751
Die 4550 is Inc of Excl BTW?

Ik heb een offerte liggen voor 10x Qcell 320 WP voor 5070 EUR inc BTW, 4189 EUR Excl.

Alleen zit daar wel een Solaredge HD wave 4000 + optimizers bij van 1200 EUR
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
  Moderator maandag 21 mei 2018 @ 20:36:01 #86
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_179308159
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2018 20:19 schreef Zith het volgende:
Die 4550 is Inc of Excl BTW?

Ik heb een offerte liggen voor 10x Qcell 320 WP voor 5070 EUR inc BTW, 4189 EUR Excl.

Alleen zit daar wel een Solaredge HD wave 4000 + optimizers bij van 1200 EUR
Dat is een totaalprijs inclusief BTW; wil ik kosten wat het kost een Solar Edge HD wave 3000 inclusief optimizers dan is de prijs inclusief btw ¤ 5242,-
  maandag 21 mei 2018 @ 20:40:01 #87
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_179308270
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2018 20:36 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Dat is een totaalprijs inclusief BTW; wil ik kosten wat het kost een Solar Edge HD wave 3000 inclusief optimizers dan is de prijs inclusief btw ¤ 5242,-
Ik vind het niet zo'n gekke prijs.
  Moderator maandag 21 mei 2018 @ 20:43:05 #88
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_179308342
quote:
1s.gif Op maandag 21 mei 2018 20:40 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Ik vind het niet zo'n gekke prijs.
Volgens het bijbehorende papierwerk bespaar ik dan op jaarbasis ¤ 707,- op elektra kosten.
Betekend wel dat de terugverdientijd ruim 6,5 jaar is :?
  maandag 21 mei 2018 @ 20:44:18 #89
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_179308363
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2018 20:43 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Volgens het bijbehorende papierwerk bespaar ik dan op jaarbasis ¤ 707,- op elektra kosten.
Betekend wel dat de terugverdientijd ruim 6,5 jaar is :?
Is netjes toch? En kijk niet alleen naar de terugverdientijd, zo'n systeem houdt het wel wat langer vol ;)

Optimizers verdienen zich altijd terug (mits ze niet kapot gaan). Vergeet de garantietermijn en ongelijke degradatie van panelen niet mee te nemen in je vergelijk.
pi_179308426
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2018 20:43 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Volgens het bijbehorende papierwerk bespaar ik dan op jaarbasis ¤ 707,- op elektra kosten.
Betekend wel dat de terugverdientijd ruim 6,5 jaar is :?
Dat lijkt me een nette t.v.t.

Waar krijg je nog 15% rendement per jaar?

Als het salderen stopt en overgaat op een andere regeling dan zal de t.v.t. mogelijk wel wat stijgen, ik ga zelf uit van 10 jaar. Maar ook dan is 10% per jaar heel netjes.

En die panelen blijven wel minimaal 25 jaar stroom leveren.
pi_179308461
quote:
1s.gif Op maandag 21 mei 2018 20:44 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Is netjes toch? En kijk niet alleen naar de terugverdientijd, zo'n systeem houdt het wel wat langer vol ;)

Optimizers verdienen zich altijd terug (mits ze niet kapot gaan). Vergeet de garantietermijn en ongelijke degradatie van panelen niet mee te nemen in je vergelijk.
Optimizers hebben naar mijn idee alleen nut als je te maken met met schaduw op je dak.

Zonder optimizers kan ik 11 panelen kwijt op m'n zuid-dak (aantal dat er zonder schaduw op kan liggen).
Met optimizers kan ik er 25 kwijt, schaduw van dakkapellen die de hele dag door wat van het ene naar het andere paneel schuift, rond 12 uur 's middags overigens geheel geen schaduw).

Er komen dus optimizers.

En garantie? Tsja, wie zegt dat de leverancier of fabrikant over 25 jaar nog bestaat? ;)

Kijk eens terug naar 1993 en welke merken en bedrijven we toen hadden die nu zijn verdwenen...

Over 25 jaar zijn de rendementen vast al veel hoger en panelen goedkoper, dat probleem bekijk ik dan wel (als ik er nog ben :P).
pi_179308614
Ik kijk voor mezelf helemaal niet naar de t.v.t. aangezien je het toch niet helemaal kan voorspellen.
Als stroom goedkoper wordt, loopt de t.v.t. op, als het duurder wordt, loopt de t.v.t. terug.
Als salderen stopt, loopt de t.v.t. op, als er een goede terugleversubsidie komt, maakt het niet veel uit.

Je kan niet alles uitrekenen, op m'n dak doet het meer dan op m'n spaarrekening.
  maandag 21 mei 2018 @ 20:56:01 #93
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_179308630
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2018 20:48 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Optimizers hebben naar mijn idee alleen nut als je te maken met met schaduw op je dak.
Dat klopt niet, ook zonder schaduw pak je al een redelijke winst. Bij mij scheelt het nu zo'n 5% na 2 jaar. En dat neemt alleen maar toe door ongelijke degradatie.

Daarnaast krijg je op een Solaredge omvormer 12 jaar garantie wat je voor weinig geld kunt uitbreiden naar 20 jaar. Dan ben je bij nagenoeg ieder ander merk al met je 2e unit bezig.
pi_179308881
quote:
1s.gif Op maandag 21 mei 2018 20:56 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Dat klopt niet, ook zonder schaduw pak je al een redelijke winst. Bij mij scheelt het nu zo'n 5% na 2 jaar. En dat neemt alleen maar toe door ongelijke degradatie.

Daarnaast krijg je op een Solaredge omvormer 12 jaar garantie wat je voor weinig geld kunt uitbreiden naar 20 jaar. Dan ben je bij nagenoeg ieder ander merk al met je 2e unit bezig.
Dak zonder schaduw? Zou ik eerder extra panelen leggen dan optimizers.

8 optimizers, ¤400 -> 5% meer opbrengst
2 panelen extra ipv omptimizers, ¤400 -> 25% meer opbrengst

[ Bericht 4% gewijzigd door TheFreshPrince op 21-05-2018 21:16:57 ]
  † In Memoriam † maandag 21 mei 2018 @ 21:27:18 #95
230491 Zith
pls tip
pi_179309351
Je kan alleen niet altijd 2 extra kwijt ;)
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_179309454
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2018 21:27 schreef Zith het volgende:
Je kan alleen niet altijd 2 extra kwijt ;)
Mét optimizers soms ook juist weer wel :+

Het is ook geen "strijd tegen de optimizer".
Maar wel om duidelijk te maken dat een paneel extra meer rendement geeft dan hetzelfde bedrag aan optimizers, als je tenminste geen schaduw hebt.
pi_179309695
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2018 21:05 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Dak zonder schaduw? Zou ik eerder extra panelen leggen dan optimizers.

8 optimizers, ¤400 -> 5% meer opbrengst
2 panelen extra ipv omptimizers, ¤400 -> 25% meer opbrengst

Vogelpoep is ook schaduw.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_179309775
quote:
1s.gif Op maandag 21 mei 2018 21:45 schreef halfway het volgende:

[..]

Vogelpoep is ook schaduw.
Maar die schaduw verdwijnt niet, dat gaat een optimizer ook niet fixen ;)

Optimizers zijn er om panelen die tijdelijk in de schaduw liggen geen negatieve invloed te laten hebben op de string van panelen.

Op mijn huidige panelen zit overigens ook wel wat vogelpoep maar ik merk nog niets aan de output van de string. Zolang het geen schijtreigers zijn valt het wel wat mee, geloof ik :P
pi_179309989
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2018 21:49 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Maar die schaduw verdwijnt niet, dat gaat een optimizer ook niet fixen ;)

Optimizers zijn er om panelen die tijdelijk in de schaduw liggen geen negatieve invloed te laten hebben op de string van panelen.

Op mijn huidige panelen zit overigens ook wel wat vogelpoep maar ik merk nog niets aan de output van de string. Zolang het geen schijtreigers zijn valt het wel wat mee, geloof ik :P
Valt in principe mee, ze rekenen ong 2% per paneel.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_179310013
Heb even ingevuld bij Gaslicht.com wat ik straks ga betalen als m'n panelen er liggen, m'n warmtepomp geïnstalleerd is en m'n gas eruit is.

Naar verwachting krijg ik ¤75 per maand terug :D
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')