abonnement Unibet Coolblue
  maandag 7 mei 2018 @ 14:54:29 #1
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_178989792
Ik had nog een oude Marantz MR250 staan die al een zwaar leven heeft gehad voor mij doch nog altijd werkende is. De afgelopen jaren paar knopjes er voor gevonden die mankeerden en wat opgepoetst. Deze staat ter beschikking puur voor af en toe wat dingen te testen of als ik weer eens ergens een oude set speakers heb gekocht, speakers heb gerecaped, etc. De lampjes waren stuk en ik dacht ... laten we eens gek doen en zelf led vervangers solderen. Tuurlijk had ik er ook gewoon kunnen kopen maar hey ... dit was ook leuk om eens te doen. Belangrijk !!! Ik heb de originele voetjes van de lampjes hergebruikt dus voor de haters onder ons ... je kan ze er gewoon uit klikken en originele in steken als je dat echt zou willen dus ik heb niet het hele ding verkloot. Al bij al vind ik het best geslaagd eigenlijk :-) mijn huisgenoten ook. Op termijn mss eens zoeken naar een andere tint blauwe LED's eigenlijk nog nooit echt op gezocht.


Blauwe led 3mm, 56 ohm weerstand, Blauwe led 3mm. De originele lampjes zijn 8 volt 250ma ik heb dus gezorgd dat de led weerstand led ongeveer 3.5 | 1 | 3.5 volt krijgen.


Dit was een eerste poging om het te proberen en te kijken of ze oplichten al snel kwam ik tot de conclusie dat beide led's in 1 richting moesten voor het bestge resultaat te krijgen.


In totaal zitten er in mijn MR250 4 van deze lampjes, alle vier waren ze stuk ik heb ze voorzichtig los gedaan zodat ik de voetjes kon recupereren voor de LED conversie.


Dit is het resultaat na vastsolderen in de gerecupereerde voetjes. Best wel wat prutswerk maar met een derde hand was het doenbaar.


Op foto lijkt het heel erg paars / Blauw in de praktijk is het totaal anders, om 1 of andere reden slaagt mijn gsm camera er niet in de kleur juist weer te geven.


Frontpaneel er terug op bij daglicht



foto in de avond ... hier lijkt het heel erg blauw toch in realiteit is het achterpaneel bijna niet opgelicht en de letters wel.
Minds are like parachutes, they work best when open!
pi_178992990
Netjes!

Heb je de Uf van de LEDs gemeten of heb je daar aannames over gedaan?
Als vuistregel geldt dan een blauwe LED een Uf heeft van tussen de 2,8V en 3,2V. Als we even uit gaan van 3 volt per led dan zou je een weerstand van 100 ohm moeten gebruiken (2 volt, 20 mA)

Op deze manier lijk je de LEDs wat veel stroom te geven? Het kan wel wát hebben, maar het komt de levensduur niet ten goede.
Ik wil mijn vrouwen net als mijn koffie. Roomblank, zoet, gruwelijk heet!
  maandag 7 mei 2018 @ 17:04:16 #3
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_178993619
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2018 16:35 schreef Onaniem het volgende:
Netjes!

Heb je de Uf van de LEDs gemeten of heb je daar aannames over gedaan?
Als vuistregel geldt dan een blauwe LED een Uf heeft van tussen de 2,8V en 3,2V. Als we even uit gaan van 3 volt per led dan zou je een weerstand van 100 ohm moeten gebruiken (2 volt, 20 mA)

Op deze manier lijk je de LEDs wat veel stroom te geven? Het kan wel wát hebben, maar het komt de levensduur niet ten goede.
ik heb het inderdaad nagekeken en opgegeven voor deze led's was 3.75 Uf dus ik heb 3.5 volt genomen genomen als vuistregel. 50 ohm weerstand had ik niet dus maar eerstvolgende genomen die ik wel had en die is 56 ohm dus op zich krijgen de led's iets van een 3.3 a 3.4 volt :-) mochten ze stuk gaan ... ik heb er nog 80 of zo ... ik weet nu toch hoe het moet :p
Minds are like parachutes, they work best when open!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')