abonnement Unibet Coolblue
pi_178987457
Onze 16 jaar oude Brink Renovent HR-CF 250 WTW-installatie is aan vervanging toe.
We zijn in 2010 in dit huis komen wonen, de Renovent zat er toen al in. De lagers zijn op (schuren, fluiten) maar buiten dat vonden we hem altijd al niet erg stil.
We denken dat dit mede komt omdat ik vermoed dat er geen geluidsdempers zijn geplaatst (zie foto’s).

Nu willen we deze laten vervangen door een nieuwe WTW. Belangrijk punt is dat we willen dat deze zo stil mogelijk is.
We hebben het advies gekregen deze te vervangen door een nieuwe Bink Renovent 300, mede omdat deze makkelijk te plaatsen is (2 aansluitingen bovenkant, 2 beneden). Ik heb zelf na wat googlen gevraagd of de Zehnder Comfoair E300 een (betere, stillere) optie is, al is de Renovent 300 ook stiller dan mijn oude installatie. Zie de tabelletjes hieronder van de geluidsniveaus, de Zehnder E300 lijkt me exact even stil te zijn als de duurdere Comfoair Q.

Zie mijn mail hieronder en de reactie van het bedrijf.
Kan iemand me adviseren wat te doen?
We hebben de Brink haast altijd op stand 1 (wonen met z’n tweeen, 140m2 2 onder 1 kap, geen ventilatieroosters, bouwjaar 2002, erg goed geisoleer, voor ons gevoel is de lucht altijd fris).

De huidige WTW:



Tabel geluidsniveau huidige WTW:


Geluidsniveaus nieuwe opties:




Mijn vraag richting leverancier:
quote:
Wel zat ik nog naar de Zehnder en Brink WTW te kijken. U zei dat de Q van Zehnder de stilste WTW is maar ook duurste. Nu zie ik dat er sinds kort een Zehnder E300 te koop is, die volgens mij precies net zo stil is als de Q-serie, Zie gegevens uit de documentatie van jullie site, klopt dit (zie hieronder). Dit zou voor ons ook een optie zijn.

Brink kan wel zo vervangen worden ivm aansluitingen aan onderkant, dat heeft de Zehnder niet: onze spirobuizen lopen over de grond vd zolder en daarna naar beneden. Dat zou dan ook aangepast moeten worden.

Kunt u offerte maken voor Brink WTW en voor Zehnder E300, incl de beste geluidsdempers en installatie, inregelen en schoonmaken vd kanalen?
En zal de Zehnder in dat geval idd stiller zijn, ook met het omleggen vd buizen?

Info die ik vond mbt geluid WTW’s op jullie site:
Oude type Zehnder WHR 930 lijkt rumoeriger, net als de Brink Renovent 300?
Nieuwe type Zehnder E300 lijkt net zo stil als de Q350 en ook stiller dan de Brink Renovent:
Zehnder Q350/E300 200 M3/h 50Pa > 38dB Afvoer, 51dB toevoer
Brink Renovent 300 210 M3/h 50Pa > 45dB Afvoer, 60dB toevoer

Zehnder Q350/E300 300 M3/h 100Pa > 45dB Afvoer, 59dB toevoer
Brink Renovent 300 300 M3/h 100Pa > 54dB Afvoer, 67dB toevoer
Het antwoord:
quote:
Beste,

Bedankt voor uw reactie.

Wij hebben de voor- en nadelen even intern besproken en wij denken dat, hoewel de Zehnder E300 in de tehcnische specificaties inderdaad als stiller wordt aangegeven, u toch het best voor de Brink kan kiezen.
Waarom?
Bij de E300 moeten er bij de installatie veel meer aanpassingen gemaakt worden. Daarbij is het zo dat de kanaaldiameter groter is dan die van de Brink WTW, 180 in plaats van 160. Wilt u het optimale effect krijgen van het geluid van de E300, dan betekent dit dat u ook de doorvoeren naar buiten groter moet gaan (laten) maken dan de huidige doorvoeren.
Bent u hiertoe bereid, dan kan u kiezen voor de E300.

Als u enkel de huidige doorvoeren wilt behouden en u kiest voor de E300, dan dient u de buis naar buiten toe te reduceren, waardoor er weerstand op zal treden. Deze weerstand zal zorgen voor een mindere werking van de WTW zelf en een toename van geluid, waardoor er geen verschil komt tussen de Brink en de Zehnder WTW.

In de bijlage heb ik de prijzen toegevoegd, samen met de geadviseerde geluidsdempers.

Isodec slang: van de WTW naar buiten
Sonodec slang: van de WTW naar de woonhuisaansluitingen
Ben wel bereid indien nodig de dakdoorvoer van 160mm naar 180mm te vergroten (neem aan dat ze dit voor me kunnen doen). Ook een paar honderd meer uitgeven en een merkbaar stillere WTW vind ik de moeite zeker waard.
En is vaste geluidsdempers niet beter dan de flexibele geluidsdempers?

Vraag is nu wat ik het beste kan doen en zal het benodigde omleggen van de leidingen om Zehnder te kunnen installeren het voordeel in geluid niet teniet doen?

Ik vind het als leek een lastige keuze. Iemand die me hierin kan adviseren?

[ Bericht 0% gewijzigd door pascal_s op 07-05-2018 13:24:01 ]
pi_178987617
Geen ervaring maar zou wel je naam even weghalen.
AMG heten en dan een Volvo rijden...
pi_178987625
Dubbel.
AMG heten en dan een Volvo rijden...
  PR/Manusje van alles maandag 7 mei 2018 @ 13:19:15 #4
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_178987823
Lijkt mij een simpel sommetje. Ga voor de stillere.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_178987955
Dank je -AMG- naam even weggehaald :)

Surveillance-Fiets: dank je, ben ik het ook 100% mee eens.
Spreek je ook uit ervaring mbt WTW (niet dat dit perse moet, meer interesse)?

Ik vind het toch moeilijk een goede afweging hierin te maken - zal er veel verschil in geluid zijn wanneer de Zehnder E300 is geinstalleerd, omdat er dus extra leidingen aangelegd moeten worden?
Misschien ook advies mbt installeren flexibele dempers: doen want goed mits goed geinstalleerd net zo goed als vaste dempers, of altijd voor vaste gaan?
Misschien zijn er ervaringsdeskundigen/technische mensen die hier iets over kunnen zeggen?

[ Bericht 11% gewijzigd door pascal_s op 07-05-2018 13:35:05 ]
pi_178994880
Waarom reken je met 300m3 per uur? Dit heb je niet en je geeft aan dat je dit ook niet nodig acht. Als je die luchthoeveelheid door je leidingen heen stuurt krijg je ongeacht de ventilator wel wat ventilatiegeluid. En waar ervaar je de geluidsklacht? als dit in de buurt van de wtw is zou je ook kunnen overwegen om er deuren voor te maken.

Vermijd zoveel mogelijk flexibele leidingen. Voor een installateur is dit vaak makkelijker/sneller maar de weerstand neemt behoorlijk toe en zorgt er voor dat je ventilatie harder moet werken voor hetzelfde debiet.

Ken je dit filmpje al?
pi_178996469
Geluidsdempende slang is het beste om het geluid uit het kanalen stelsel te halen. Het geluid zelf komt dan in de ruimte waar de demper is gemonteerd. De slang moet recht gemonteerd worden in verband met de weerstand. Ook tussen de verschillende ruimtes is het te adviseren demper te gebruiken om overspraak te voorkomen. De buizen van en naar buiten moeten star gemonteerd worden en dampdicht te worden geïsoleerd l, hiervoor geen slang gebruiken in verband met weerstand wat weer zorgt voor geluid.
pi_179000615
Dank voor jullie info!
Geweldig filmpje :D

Dus als ik het goed begrijp, uit het advies van de leverancier:
quote:
Isodec slang: van de WTW naar buiten
Sonodec slang: van de WTW naar de woonhuisaansluitingen
markje1:
quote:
Vermijd zoveel mogelijk flexibele leidingen.
Ok, als ik je goed begrijp - leiding naar buiten niet met de voorgestelde Isodec slang, maar met vaste spirobuizen, en vaste bochten. Hier ook geluidsdempers in plaatsen?

Wat ik niet helemaal snap van de leverancier is dat hij adviseert de buizen naar buiten toe te vergroten van 160mm naar 180mm. Is de afvoer niet gewoon 160mm en die van een type hoger (E400) 180mm?
In technische documentatie van de Zehnder staat:

quote:
Zehnder E300
Afmeting luchtaansluiting (Ø)
Inwendig: 160mm Uitwendig: 190mm

Zehnder E400
Inwendig: 180mm Uitwendig: 200mm
:?

Edwink:
quote:
Geluidsdempende slang is het beste om het geluid uit het kanalen stelsel te halen. Het geluid zelf komt dan in de ruimte waar de demper is gemonteerd. De slang moet recht gemonteerd worden in verband met de weerstand.
Ok, dus als t niet anders kan flexibel, mits zo recht mogelijk gemonteerd. neem aan dat voor het verwijderen van het geluid uit de kanalen een starre geluidsdemper net zo goed werkt als een recht gemonteerde flexibele slang?

Lawaai komt vooral uit de ventielen van de luchtaanvoer.
WTW staat op zolder, dus niet meteen op een overloop ofzo.
Ik gaf geluid bij. 300m3 aan, om vergelijking van maximale hoeveelheid lawaai te kunnen maken (bij 100m3 zijn de waardes niet precies vergelijkbaar).
Hij draait nu op stand 1 / 100m3 dus vermoed dat dit ongeveer zo blijft.

[ Bericht 6% gewijzigd door pascal_s op 08-05-2018 11:47:19 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')