abonnement Unibet Coolblue
pi_179265180
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 mei 2018 11:57 schreef vannelle het volgende:

[..]

En wat ik raar vind is dat mensen soms reageren zonder alles (goed) gelezen te hebben.
Heb je al mijn opmerkingen wel gelezen?
Dat wil ik idd van de medicatie weten aangezien de meest recente wet ook spreekt van het feit dat je maximaal 20 microgram per liter bloed in je lijf mag hebben, te controleren door oa een speekseltest.
Had je nog niet gelezen? Dan nu hopelijk wel. ;)
Dat gaat om drugs, die wet.
pi_179266100
Ivm chronische pijn oxicidon en methadon. Ik rijd meer dan 10 jaar niet meer zelf, omdat ik zelf merk dat ik heel soms wazig word door deze medicijnen. Ik wil geen risico nemen voor mijzelf of zijn voor anderen.
Ik kan niet fietsen en niet lang lopen. Alles went.
  zaterdag 19 mei 2018 @ 16:02:46 #103
365087 RamboDirk
is een beer!
pi_179266256
als je een nacht weinig slaapt is het eigenlijk ook niet veilig om te rijden.
  zondag 20 mei 2018 @ 10:44:35 #104
254446 Mevrouw_voor_jou
Mevrouw_voor_jou
pi_179280707
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2018 14:53 schreef vannelle het volgende:

[..]

Daar lijkt het inderdaad op en dat doe ik dan ook. Voel ik me goed dan rij ik gewoon en als ik me niet goed voel niet. Simpel as that.
Niemand heeft tot nu toe mij kunnen vertellen waar de grens ligt dus blijkbaar moet/mag ik die zelf bepalen.

[..]

Ik begon over die wet. Klopt.
Als je goed had gelezen had je gezien dat niet duidelijk hoeveel Oxycodon je mag innemen en nog steeds achter het stuur mag.
En dat de apotheker nog steeds wacht op een antwoord via de beroepsorganisatie.

[..]

Da's mooi maar inderdaad nog steeds geen antwoord.
Verwacht ik ook niet van jou want net als dat een apotheker geen jurist is ben jij ook niet degene met een sluitend antwoord.
Het kan me weinig schelen dat iemand is veroordeeld omdat hij betrokken was bij een ongeval en toevallig benzodiazepinen gebruikt bleek te hebben. Gaat het mij niet om. Mij gaat het om het gebruik van een morfinehoudende pijnstiller en daar heb ik tot nu toe van geen enkele instantie of zorgverlener antwoord op gehad.
En geloof me, ik heb daar veel moeite in gestoken dus daarom werkt een googleopdracht niet voor me, is een ander geval.
Als die persoon echt "onder invloed" was, artikel 8 WvW dus, dan vind ik het dikke prima dat er gestraft is.
Maar kon hij het weten? Is dat al adhv de laatste wet?
Nogmaals, ondanks mijn inspanningen heb ik geen antwoord kunnen krijgen dus beslis ik het wel zelf. Google gaat daar niks aan veranderen.
Ik heb je aangeboden de mailwisseling door te sturen en zolang je die niet gelezen hebt vrees ik dat je niet goed begrijpt wat ik bedoel.
Je kunt dan wel een juriste zijn maar is dit ook je vakgebied?
Aan de hand van de wet nog maar een keer dan:
1. kan het middel de rijvaardigheid aantasten? 2. kan de persoon redelijkerwijs weten dat dit zo is?

Als je beiden met ja beantwoordt mag je niet rijden. Wat is daar zo onduidelijk aan?

Kun je met een mailwisseling aankomen etcetera, maar het komt neer op een toets of het medicijn dat je gebruikt je rijvaardigheid kan beinvloeden en of je je daarvan redelijkerwijs bewust moet zijn. Jurisprudentie bevestigt dat de rechtspraak uitspraak doet op basis van deze toets, dat het om andere medicatie gaat maakt niet uit, elke keer dat er medicatie met dergelijke bijwerkingen in het spel is doet men deze toets en baseert het vonnis op de uitkomst daarvan.

Hoewel ik zelf ervaring heb met morfinehoudende pijnstillers na een operatie, en met een gele sticker en in de bijsluiter duidelijk aangegeven werd dat het je rijvaardigheid kan beïnvloeden, kan ik natuurlijk niet spreken voor wat er in jouw bijsluiter staat en of er een gele sticker op het doosje zit.

En stel nou dat je een heel lage dosering hebt waardoor je verwacht dat het geen invloed heeft, dan zou je aan je arts kunnen vragen of het in dat geval je rijvaardigheid kan beïnvloeden. Een arts zou je moeten kunnen antwoorden over dergelijke bijwerkingen. Met het antwoord kun je weer de toets doen en heb je je antwoord of je mag rijden.

[ Bericht 3% gewijzigd door Mevrouw_voor_jou op 20-05-2018 10:52:12 ]
  zondag 20 mei 2018 @ 11:01:16 #105
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_179280942
quote:
1s.gif Op zondag 20 mei 2018 10:44 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:

[..]

Aan de hand van de wet nog maar een keer dan:
1. kan het middel de rijvaardigheid aantasten? 2. kan de persoon redelijkerwijs weten dat dit zo is?

Als je beiden met ja beantwoordt mag je niet rijden. Wat is daar zo onduidelijk aan?


Je laat dit stukje van die wet eruit:
quote:
'Het is een ieder verboden een voertuig te besturen of als bestuurder te doen besturen, terwijl hij verkeert onder zodanige invloed van een stof, waarvan hij weet of redelijkerwijs moet weten, dat het gebruik daarvan – al dan niet in combinatie met het gebruik van een andere stof – de rijvaardigheid kan verminderen, dat hij niet tot behoorlijk besturen in staat moet worden geacht'.
Je wordt gewoon op je eigen verantwoordelijkheid gewezen, je merkt zelf wanneer je onder invloed bent van een middel waarvan je redelijkerwijs kan weten dat je erdoor onder invloed kan raken.
Met drank hoef je ook niet je arts te raadplegen. Het verschil is dat alcohol makkelijk aan te tonen is en makkelijk grenzen zijn te stellen met getallen.
pi_179288460
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 mei 2018 15:22 schreef Raskolnikow het volgende:

[..]

Dat gaat om drugs, die wet.
En medicatie is daarvan niet uitgesloten.
Ik zal het op een later moment wel eens opzoeken, nu weer lekker buiten zitten. :)
pi_179293309
Mocht je nou toch twijfelen dan kan je bij het CBR een rijvaardigheidstest af laten nemen, dan weet je zeker dat je met je medicate kan en mag rijden.
  maandag 21 mei 2018 @ 09:39:39 #108
254446 Mevrouw_voor_jou
Mevrouw_voor_jou
pi_179297139
quote:
1s.gif Op zondag 20 mei 2018 11:01 schreef Manke het volgende:

[..]

Je laat dit stukje van die wet eruit:

[..]

Je wordt gewoon op je eigen verantwoordelijkheid gewezen, je merkt zelf wanneer je onder invloed bent van een middel waarvan je redelijkerwijs kan weten dat je erdoor onder invloed kan raken.
Met drank hoef je ook niet je arts te raadplegen. Het verschil is dat alcohol makkelijk aan te tonen is en makkelijk grenzen zijn te stellen met getallen.
In de rechtspraak komt naar voren dat men alleen toetst op de twee eerdergenoemde punten. Maar eerder noemde ik ook al dat stel dat je een heel lage dosering je dat met je arts kan overleggen. Als de arts dan verklaart dat met die dosering je rijvaardigheid niet beinvloed wordt dan sta je al een stuk sterker mocht het misgaan.
  maandag 21 mei 2018 @ 09:46:24 #109
254446 Mevrouw_voor_jou
Mevrouw_voor_jou
pi_179297223
quote:
0s.gif Op zondag 20 mei 2018 18:38 schreef vannelle het volgende:

[..]

En medicatie is daarvan niet uitgesloten.
Ik zal het op een later moment wel eens opzoeken, nu weer lekker buiten zitten. :)
Voor medicatie is allereerst art 8 lid 1 van toepassing. Dat is de eerste toets die je doet. Dan ga je verder kijken in het artikel. Staan daar uitzonderingen, of 'als dit dan is lid 1 niet van toepassing' dan wordt het anders, maar in lid 1 is simpelweg de stelregel vastgelegd dat als je onder invloed bent van medicatie die je rijvaardigheid kan beïnvloeden en je dat logischerwijs kan weten je niet mag rijden. De rest is een verdere uitwerking daarvan die ziet op specifieke stoffen en situaties.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')