abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_178800672
Afgelopen Kerst heb ik een auto gekocht om mee naar de Noordkaap te gaan. Ik zou eerst met m'n vriendin gaan, maar door een nieuwe baan kon ze niet zomaar vrij nemen. Dus mijn gepensioneerde pa gevraagd en die was er wel voor in! Meteen de vertrekdag wat eerder ingepland en gauw vrij gevraagd op het werk. Dat eenmaal geregeld konden we gaan!

Route
Aangezien we er maar 14 dagen voor hadden uitgetrokken moest het niet al te lang duren allemaal. Dus de heenweg was het zaak zo snel mogelijk er te komen. We zijn via Puttgarden - Rødby en de Oresundbrug gegaan. Daarna gewoon de route via Stockholm door heel Zweden en een stukje Finland genomen. Vanaf de Noordkaap zijn we via Noorwegen weer teruggereden. Noorwegen heeft aardig wat nasjonale turistveger (mooie routes) en wij hebben er een aantal van gereden. Havøysund, Senja, Lofoten, een deel van de Helgalandskysten, Atlanterhavsvegen en een deel van de Geiranger. Tuurlijk is er nog veel meer te zien, maar in de beperkte tijd was dit wel zo een beetje de max. Wij hebben uiteindelijk 8250km gereden.

Accomodaties
Via een app boekten we elke dag gewoon een goedkope slaapplaats. Omdat wij buiten het hoogseizoen zaten kon dat prima en was het ook nog eens een stuk goedkoper (kan wel 25% schelen vertelde een van de hoteleigenaren). We hebben ook veel in hutjes op een camping geslapen. Met een kitchenette, zodat je zelf nog goedkoop wat eten kunt fixen. Eigenlijk was dat ook wel het leukste! Maar een hotelletje met ontbijt is natuurlijk ook wel relaxed. Wij hebben het dus mooi kunnen afwisselen.

Kosten
Noorwegen is erg duur. Wij hebben totaal zo een 1600 euro per persoon betaald, wat ik overigens vrij weinig vind. Dit is exclusief de auto, maar verder met alle kosten meegerekend. Overnachtingen waren zo een 80 euro per nacht gemiddeld. Boodschappen zijn daar wel wat duurder dan in NL, net als de brandstof. Boot overtochten kunnen wel wat oplopen, de duurste was 120 euro (Lofoten naar vaste land). Tol is verder nihil. Wij hadden zelf spijkerbanden gekocht in Zweden en in Nederland weer verkocht, dit heeft zo een 200 euro gekost (dus incl. verkoop). Huren is iets duurder, maar wel makkelijker.

Tips
Wil je gewoon niet al te veel geld uit geven, zou ik dus buiten het seizoen gaan. Als je zelf veel eten (en nog wat drank..) mee kunt nemen zou ik dat ook doen. Boodschappen zijn daar gewoon best duur. Verder natuurlijk een goed verzorgde auto qua veiligheid: eten, drinken, dekens, schep, startkabels, sleepkabel, EHBO-kit, etc. hadden wij allemaal standaard in de auto liggen.

Doen?
JA! Ik ben gek op autorijden en het liefst door mooie natuur. Helemaal vet is dat veel wegen gewoon een ijslaag hebben, goed voor de skills ;) Heb er echt enorm van genoten en mijn vader ook. Na elke bocht zie je weer schitterend landschap. Wij hebben ook 3x het noorderlicht mogen aanschouwen, elanden, rendieren, noem maar op! Sowieso hebben we erge mazzel gehad met het weer.

Foto's (op mijn website staat nog een uitgebreide fotogalerij en blog):



Meer pics in de spoiler:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 2% gewijzigd door LoveAtFirstDrive op 29-04-2018 00:29:18 ]
pi_178800767
Toffe foto's.
  Moderator zondag 29 april 2018 @ 00:24:16 #3
45833 crew  Fogel
pi_178801503
Toffe trip en toffe fotos!

Heb de tag reisverslag erbijgezet in de TT.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_178801565
quote:
14s.gif Op zaterdag 28 april 2018 23:47 schreef Hamzoef het volgende:
Toffe foto's.
Dankjewel!

quote:
0s.gif Op zondag 29 april 2018 00:24 schreef Fogel het volgende:
Toffe trip en toffe fotos!

Heb de tag reisverslag erbijgezet in de TT.
Thanks! Jij nog bedankt voor de tips. Was erg blij met de spijkerbanden :)

Heb ook stiekem een linkje er in gezet, is dat ok?
  zondag 29 april 2018 @ 00:40:22 #5
202014 JJH
Knetter. O+
pi_178801839
Oh wauw. Zelfde soort geintje heb ik een jaar of 8 geleden ofzo gedaan. Maar dan lekker in de zomer.

Mooie foto’s. _O_
pi_178802769
quote:
1s.gif Op zondag 29 april 2018 00:40 schreef JJH het volgende:
Oh wauw. Zelfde soort geintje heb ik een jaar of 8 geleden ofzo gedaan. Maar dan lekker in de zomer.

Mooie foto’s. _O_
Thanks! In de zomer wil ik het ook nog zeker een keer doen. Maar dan wel wat meer tijd er voor nemen. Was het toen druk op de weg?
  zondag 29 april 2018 @ 02:30:07 #7
202014 JJH
Knetter. O+
pi_178802934
quote:
0s.gif Op zondag 29 april 2018 01:45 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:

[..]

Thanks! In de zomer wil ik het ook nog zeker een keer doen. Maar dan wel wat meer tijd er voor nemen. Was het toen druk op de weg?
tussen Bremen en Hamburg en een beetje bij Stockholm. Verder niet. :)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 9% gewijzigd door JJH op 29-04-2018 02:41:04 ]
pi_178802961
quote:
1s.gif Op zondag 29 april 2018 02:30 schreef JJH het volgende:

[..]

tussen Bremen en Hamburg en een beetje bij Stockholm. Verder niet. :)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ja in Duitsland is het normaal helaas haha. Stockholm hadden wij ook wat drukte inderdaad, kwamen net in de ochtendspits daar aan.

Grappig, echt bijna hetzelfde rondje! Vanaf Trondheim zijn wij op de terugweg iets anders gaan rijden. Eerst dus de Atlantic Road en daarna via de Geiranger weer richting Oslo.
pi_178803449
Gave roadtrip zeg! Zijn de wegen een beetje te berijden, en had je de spijkerbanden veel nodig?

Schitterende foto's!
Voor wat foto's, kijk hier
pi_178809281
quote:
0s.gif Op zondag 29 april 2018 08:21 schreef polariteit het volgende:
Gave roadtrip zeg! Zijn de wegen een beetje te berijden, en had je de spijkerbanden veel nodig?

Schitterende foto's!
Ja echt super genoten! En bedankt!

Ja ik was echt heel blij met de spijkerbanden. In het noorden lag er gewoon een flinke ijslaag over de weg. Met spijkerbanden heb je gewoon voldoende grip. Je moet natuurlijk geen rare dingen doen, maar kon prima rond de 80km/h rijden. Alleen een noodstop zal (ook met lagere snelheden) wat minder vlot gaan natuurlijk. Veel wegen hadden ook een soort groeven er in, wat in de bochten wel wat meer grip geven. Het is vooral handig als je ene heuveltje op moet vanuit stilstand. Het gaf toch wel een veilig gevoel, aangezien wij alleen reden.

Hier kun je vrij duidelijk de ijslaag zien, met de groeven:
pi_178811968
Tof verslag en mooi noorderlicht! Zo mooi heb ik het niet gezien. Ik ben deze winter richting (en voorbij) de Noordkaap gegaan met Hurtigruten. Met de boot dus en daarom net wat andere uitzichten.

Maar ook die roze luchten O+
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_178812301
Geweldige foto’s! Beetje jaloers wel.....
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_178814982
quote:
1s.gif Op zondag 29 april 2018 15:32 schreef Cat-astrophe het volgende:
Tof verslag en mooi noorderlicht! Zo mooi heb ik het niet gezien. Ik ben deze winter richting (en voorbij) de Noordkaap gegaan met Hurtigruten. Met de boot dus en daarom net wat andere uitzichten.

Maar ook die roze luchten O+
Thanks! Moet zeggen dat de camera het wel versterkt. Zonsopgang en -ondergang zijn prachtig inderdaad! Ook gave trip! Volgens mij heb ik nog op de aanlegplaats gestaan in Geiranger:


quote:
0s.gif Op zondag 29 april 2018 15:39 schreef Knutknuttsson het volgende:
Geweldige foto’s! Beetje jaloers wel.....
Thanks! Was ik ook altijd als ik weer de foto’s van die rally’s daarheen zag.. Nu moest ik gewoon hoe dan ook gaan! Auto gekocht, vrij genomen en hoppa! Geen spijt van 😄
  Moderator zondag 29 april 2018 @ 20:38:21 #14
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_178820522
Ziet er heel gaaf uit! Ik heb een keer iets vergelijkbaars met mijn moeder gedaan maar dan juist omstreeks de midzomernacht. Dit lijkt me ook fantastisch!
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
pi_178821471
quote:
1s.gif Op zondag 29 april 2018 16:52 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:

[..]


Thanks! Was ik ook altijd als ik weer de foto’s van die rally’s daarheen zag.. Nu moest ik gewoon hoe dan ook gaan! Auto gekocht, vrij genomen en hoppa! Geen spijt van 😄
Tof hoor, heb het in iets andere route ook twee keer gereden, maar de Noordkaap alleen in de zomer bezocht. Dat waren ook geweldige reizen trouwens. Niet de Noordkaap zelf, maar dan vooral de reis er naar toe.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_178824458
quote:
1s.gif Op zondag 29 april 2018 16:52 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:

[..]

Thanks! Moet zeggen dat de camera het wel versterkt. Zonsopgang en -ondergang zijn prachtig inderdaad! Ook gave trip! Volgens mij heb ik nog op de aanlegplaats gestaan in Geiranger:
[ afbeelding ]

[..]

Thanks! Was ik ook altijd als ik weer de foto’s van die rally’s daarheen zag.. Nu moest ik gewoon hoe dan ook gaan! Auto gekocht, vrij genomen en hoppa! Geen spijt van 😄
Ik had al de eigen-ervaring-lens over je noorderlicht en luchten foto’s gegooid. :+ In het echt ziet het er anders uit, camera’s doen er gekke dingen mee.

Zal rustig zijn geweest op de Geiranger steiger. In de winter vaart Hurtigruten daar niet in.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_178851039
quote:
0s.gif Op zondag 29 april 2018 20:38 schreef MaJo het volgende:
Ziet er heel gaaf uit! Ik heb een keer iets vergelijkbaars met mijn moeder gedaan maar dan juist omstreeks de midzomernacht. Dit lijkt me ook fantastisch!
Tof! Lijkt me ook nog prachtig om rond die tijd te gaan!

quote:
1s.gif Op zondag 29 april 2018 21:23 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]

Tof hoor, heb het in iets andere route ook twee keer gereden, maar de Noordkaap alleen in de zomer bezocht. Dat waren ook geweldige reizen trouwens. Niet de Noordkaap zelf, maar dan vooral de reis er naar toe.
Ja de Noordkaap zelf is vrij saai natuurlijk, kaal stukje. Maar de rest van Noorwegen is inderdaad om van te watertanden!

quote:
1s.gif Op zondag 29 april 2018 23:50 schreef Cat-astrophe het volgende:

[..]

Ik had al de eigen-ervaring-lens over je noorderlicht en luchten foto’s gegooid. :+ In het echt ziet het er anders uit, camera’s doen er gekke dingen mee.

Zal rustig zijn geweest op de Geiranger steiger. In de winter vaart Hurtigruten daar niet in.
Haha ja de 2e avond (foto in de OP) was het wel behoorlijk groen, dus dat was wel erg gaaf!
Inderdaad, alles was ook dicht in Geiranger. Dus even gauw een pic gemaakt en weer door!
  Moderator maandag 14 mei 2018 @ 15:04:22 #18
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_179155198
Zie dit topic nu pas. Mooie reis en mooie foto's!
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  FOK!fotograaf donderdag 17 mei 2018 @ 16:16:42 #19
92797 fraubitch
Heeft een Pwny!!
pi_179222142
wat een gaaf avontuur!! En die foto's!! O+
They say I have ADD but I just don't understa...OOOHH!! Look!! A Kitty!!
Screw worldpeace! I want a Pony!
pi_179239449
quote:
11s.gif Op maandag 14 mei 2018 15:04 schreef UIO_AMS het volgende:
Zie dit topic nu pas. Mooie reis en mooie foto's!
quote:
17s.gif Op donderdag 17 mei 2018 16:16 schreef fraubitch het volgende:
wat een gaaf avontuur!! En die foto's!! O+
Dank jullie wel! Was echt een geweldige reis, denk er nog vaak aan O+ Op de foto's ben ik stiekem ook wel een beetje trots :o Erg leuk ook dat Visit Norway het op Facebook heeft gedeeld, hun pagina heeft 1 miljoen volgers wereldwijd :7
pi_179247175
Leuke reportage. Gaat zo door LoveAtFirstDrive :s)

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 18-05-2018 19:14:04 ]
pi_179250820
quote:
10s.gif Op vrijdag 18 mei 2018 19:13 schreef Iwanius het volgende:
Leuke reportage. Gaat zo door LoveAtFirstDrive :s)
Merci! Zou zo nog een keer willen gaan :) Maar eerst maar eens een leuke zomervakantie bedenken. Zal wat rustiger worden dan deze trip, aangezien ik het ook lekker vind om te luieren haha. Denk dat we een cabrio kopen voor een leuke trip!
  Moderator zondag 9 september 2018 @ 12:33:56 #23
45833 crew  Fogel
pi_181794957
Zoals al eerder gezegd, toffe trip! Nu ook toegevoegd aan TRV / Reisverslagen van FOK!kers
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_181814130
quote:
0s.gif Op zondag 9 september 2018 12:33 schreef Fogel het volgende:
Zoals al eerder gezegd, toffe trip! Nu ook toegevoegd aan TRV / Reisverslagen van FOK!kers
Dankjewel!! Denk er nog steeds vaak aan, erg blij dat we de trip hebben gemaakt.
  zaterdag 14 december 2019 @ 21:38:01 #25
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_190443988
Zie dit topic nu pas (door een vermelding in nieuwer topic)
Jezus wat een geweldige foto's zeg _O_

Weleens in de zomer geweest maar in de winter wil ik er ook echt weleens heen _O_ O+
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')