abonnement bol.com Unibet Coolblue
  zaterdag 28 april 2018 @ 20:11:44 #1
447547 -Phineas-
Are you tokking to me?
pi_178796414
Hoi,

Mijn stemming is zo negatief de hele tijd. Ik denk de hele tijd wat voor nut het leven is. Juist helemaal niets. Ik vind het heel moeilijk om er mee te dealen dat iedereen leeft en weer doodgaat en een beetje plezier maakt en later huisje boompje beestje. Ik probeer dat wel, gewoon plezier maken en al het negatieve en het moeilijke maar lekker laten varen maar het is best lastig vaak omdat ik een negatieve deken heb.

Ik heb het er al over gehad met mijn psycholoog. Maar ik ben ook benieuwd naar jullie inzichten..

Ik ben niet depressief (denk ik?). Ik heb nu wel een vrij stabiel leven denk ik. Anderhalf/ 2 jaar terug had ik dat totaal niet. Maar nu wel. Ik zit in mijn laatste jaar van mijn opleiding, kan best dingen zelf, vind het ook wel leuk om dingen te ondernemen etc. En ik kan ook goed genieten van dingen. Van leuke dagjes maar het kan best wel snel weggaan :{

Nu denk ik dan maar “boeieee” dat het wegaat. Zo probeer ik tenminste te denken maar nog steeds blijft het zo erg steken en het boeit mij dus eigenlijk wel dat al die geluksmomenten niet genoeg zijn om die negatieve deken positiever te maken.

Ik doe wel mindfullness en meditatie maar dat werkt niet genoeg.. maar wel een beetje om tot rust te komen vanbinnen.

Ik heb ook een beetje de drang om een zo betekenisvolle leven te hebben. Maar ik moet dat sowieso ook loslaten denk ik. Maar zijn er mensen die dit herkennen? En wat heeft een beetje gewerkt bij jullie?

Ik filosofeer en denk ook wel veel te veel. Het wegduwen van het denken lukt niet zo best (op mijn manier) en het “accepteren” ook niet.

Ben wel altijd een denker/ filosofeerder geweest maar nu is het zo negatief allemaal (het erge is dat het wss ook nog de waarheid is dat negatieve in mijn ogen dan) en dat mag best minder worden..

Dingen tegen mezelf aanpraten werkt trouwens ook niet, maar ik probeer dat wel. Soms lukt het en soms lukt het niet. Ik ben iedere reactie dankbaar. Ook van mensen die zichzelf hierin herkennen :)
pi_178796527
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 april 2018 20:11 schreef -Phineas- het volgende:
Hoi,

Mijn stemming is zo negatief de hele tijd. Ik denk de hele tijd wat voor nut het leven is. Juist helemaal niets. Ik vind het heel moeilijk om er mee te dealen dat iedereen leeft en weer doodgaat en een beetje plezier maakt en later huisje boompje beestje. Ik probeer dat wel, gewoon plezier maken en al het negatieve en het moeilijke maar lekker laten varen maar het is best lastig vaak omdat ik een negatieve deken heb.

Ik heb het er al over gehad met mijn psycholoog. Maar ik ben ook benieuwd naar jullie inzichten..

Ik ben niet depressief (denk ik?). Ik heb nu wel een vrij stabiel leven denk ik. Anderhalf/ 2 jaar terug had ik dat totaal niet. Maar nu wel. Ik zit in mijn laatste jaar van mijn opleiding, kan best dingen zelf, vind het ook wel leuk om dingen te ondernemen etc. En ik kan ook goed genieten van dingen. Van leuke dagjes maar het kan best wel snel weggaan :{

Nu denk ik dan maar “boeieee” dat het wegaat. Zo probeer ik tenminste te denken maar nog steeds blijft het zo erg steken en het boeit mij dus eigenlijk wel dat al die geluksmomenten niet genoeg zijn om die negatieve deken positiever te maken.

Ik doe wel mindfullness en meditatie maar dat werkt niet genoeg.. maar wel een beetje om tot rust te komen vanbinnen.

Ik heb ook een beetje de drang om een zo betekenisvolle leven te hebben. Maar ik moet dat sowieso ook loslaten denk ik. Maar zijn er mensen die dit herkennen? En wat heeft een beetje gewerkt bij jullie?

Ik filosofeer en denk ook wel veel te veel. Het wegduwen van het denken lukt niet zo best (op mijn manier) en het “accepteren” ook niet.

Ben wel altijd een denker/ filosofeerder geweest maar nu is het zo negatief allemaal (het erge is dat het wss ook nog de waarheid is dat negatieve in mijn ogen dan) en dat mag best minder worden..

Dingen tegen mezelf aanpraten werkt trouwens ook niet, maar ik probeer dat wel. Soms lukt het en soms lukt het niet. Ik ben iedere reactie dankbaar. Ook van mensen die zichzelf hierin herkennen :)
Gestopt met lezen. Ga wat doen!
Ik zeg niets meer, dat was het.
  zaterdag 28 april 2018 @ 20:20:54 #3
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_178796591
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 april 2018 20:11 schreef -Phineas- het volgende:
Hoi,

Mijn stemming is zo negatief de hele tijd. Ik denk de hele tijd wat voor nut het leven is. Juist helemaal niets. Ik vind het heel moeilijk om er mee te dealen dat iedereen leeft en weer doodgaat en een beetje plezier maakt en later huisje boompje beestje. Ik probeer dat wel, gewoon plezier maken en al het negatieve en het moeilijke maar lekker laten varen maar het is best lastig vaak omdat ik een negatieve deken heb.

Ik heb het er al over gehad met mijn psycholoog. Maar ik ben ook benieuwd naar jullie inzichten..

Ik ben niet depressief (denk ik?). Ik heb nu wel een vrij stabiel leven denk ik. Anderhalf/ 2 jaar terug had ik dat totaal niet. Maar nu wel. Ik zit in mijn laatste jaar van mijn opleiding, kan best dingen zelf, vind het ook wel leuk om dingen te ondernemen etc. En ik kan ook goed genieten van dingen. Van leuke dagjes maar het kan best wel snel weggaan :{

Nu denk ik dan maar “boeieee” dat het wegaat. Zo probeer ik tenminste te denken maar nog steeds blijft het zo erg steken en het boeit mij dus eigenlijk wel dat al die geluksmomenten niet genoeg zijn om die negatieve deken positiever te maken.

Ik doe wel mindfullness en meditatie maar dat werkt niet genoeg.. maar wel een beetje om tot rust te komen vanbinnen.

Ik heb ook een beetje de drang om een zo betekenisvolle leven te hebben. Maar ik moet dat sowieso ook loslaten denk ik. Maar zijn er mensen die dit herkennen? En wat heeft een beetje gewerkt bij jullie?

Ik filosofeer en denk ook wel veel te veel. Het wegduwen van het denken lukt niet zo best (op mijn manier) en het “accepteren” ook niet.

Ben wel altijd een denker/ filosofeerder geweest maar nu is het zo negatief allemaal (het erge is dat het wss ook nog de waarheid is dat negatieve in mijn ogen dan) en dat mag best minder worden..

Dingen tegen mezelf aanpraten werkt trouwens ook niet, maar ik probeer dat wel. Soms lukt het en soms lukt het niet. Ik ben iedere reactie dankbaar. Ook van mensen die zichzelf hierin herkennen :)
Jazeker. Ik heb hele depressieve buien gehad. Tip: zoek iets waarin je echt gelooft en steek je energie daarin.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  zaterdag 28 april 2018 @ 20:23:04 #4
447547 -Phineas-
Are you tokking to me?
pi_178796637
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 april 2018 20:17 schreef Ik2 het volgende:

[..]

Gestopt met lezen. Ga wat doen!
Ik doe al zoveel.. deze reactie maakt mij eerlijk gezegd best boos want ik doe al zoveel. Maar die psycholoog geeft idd niet echt concrete tips ervoor. Jawel dat ik het allemaal moet accepteren. Ook het vele denken moet accepteren. En ze heeft ook wel gelijk want als je het allemaal maar accepteert zul je je ook niet veel drukmaken..

Maar tips van anderen buiten je psycholoog om kan ook heel helpend zijn. Daarom vraag ik het hier. En ervaringen van anderen ook zeker.
  zaterdag 28 april 2018 @ 20:23:43 #5
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_178796644
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 april 2018 20:23 schreef -Phineas- het volgende:

[..]

Ik doe al zoveel.. deze reactie maakt mij eerlijk gezegd best boos want ik doe al zoveel. Maar die psycholoog geeft idd niet echt concrete tips ervoor. Jawel dat ik het allemaal moet accepteren. Ook het vele denken moet accepteren. En ze heeft ook wel gelijk want als je het allemaal maar accepteert zul je je ook niet veel drukmaken..

Maar tips van anderen buiten je psycholoog om kan ook heel helpend zijn. Daarom vraag ik het hier. En ervaringen van anderen ook zeker.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  zaterdag 28 april 2018 @ 20:23:50 #6
447547 -Phineas-
Are you tokking to me?
pi_178796646
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 april 2018 20:20 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

Jazeker. Ik heb hele depressieve buien gehad. Tip: zoek iets waarin je echt gelooft en steek je energie daarin.
Heb je een voorbeeld waarin ik zou kunnen geloven? Of waarin jij op dit moment gelooft?
pi_178796674
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 april 2018 20:23 schreef -Phineas- het volgende:

[..]

Ik doe al zoveel.. deze reactie maakt mij eerlijk gezegd best boos want ik doe al zoveel. Maar die psycholoog geeft idd niet echt concrete tips ervoor. Jawel dat ik het allemaal moet accepteren. Ook het vele denken moet accepteren. En ze heeft ook wel gelijk want als je het allemaal maar accepteert zul je je ook niet veel drukmaken..

Maar tips van anderen buiten je psycholoog om kan ook heel helpend zijn. Daarom vraag ik het hier. En ervaringen van anderen ook zeker.
Je moet ook boos worden! En dan wat gaan doen! Iets wat je echt leuk vindt, waar je talent voor hebt, realiseer jouw droom! :)
Ik zeg niets meer, dat was het.
pi_178796687
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 april 2018 20:23 schreef -Phineas- het volgende:

[..]

Heb je een voorbeeld waarin ik zou kunnen geloven? Of waarin jij op dit moment gelooft?
IN JEZELLUF ! ! !
Ik zeg niets meer, dat was het.
  zaterdag 28 april 2018 @ 20:26:47 #9
447547 -Phineas-
Are you tokking to me?
pi_178796699
quote:
6s.gif Op zaterdag 28 april 2018 20:25 schreef Ik2 het volgende:

[..]

Je moet ook boos worden! En dan wat gaan doen! Iets wat je echt leuk vindt, waar je talent voor hebt, realiseer jouw droom! :)
Mijn droom.. dat kan ik maar niet zeggen. Dat is onhaalbaar voor veel mensen :’) Maar ik weet ook niet of die droom mij echt gelukkig kan maken. Want mensen willen altijd meer meer meer snap je.. :P
  zaterdag 28 april 2018 @ 20:27:29 #10
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_178796711
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 april 2018 20:23 schreef -Phineas- het volgende:

[..]

Heb je een voorbeeld waarin ik zou kunnen geloven? Of waarin jij op dit moment gelooft?
Nou ik heb ernstige psychiatrische aandoeningen. CPTSS, Schizofrenie, gevoelig voor angst en depressie.

Ik heb het mijn missie gemaakt om deze doelgroep waar ik bij behoor te helpen in de maatschappij. Dus ik werk aan allerlei projecten en initiatieven die deze doelgroep helpt. Niet alleen voor mezelf maar ook voor medelotgenoten waar ik heel verbonden mee voel. Ik ben ook concrete dingen aan het bereiken hiermee. Ik kan gerust de rest van mijn leven hier aan toewijden (daarnaast sport, hobbies, gezonde relaties), en dat houdt me tevreden.

Heb jij iets waar je echt in gelooft?
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  zaterdag 28 april 2018 @ 20:29:06 #11
447547 -Phineas-
Are you tokking to me?
pi_178796737
quote:
10s.gif Op zaterdag 28 april 2018 20:25 schreef Ik2 het volgende:

[..]

IN JEZELLUF ! ! !
ja maar je moet toch ook realistisch zijn? Als ik bijvoorbeeld piloot wil worden, maar ik heb weinig geld en er zijn al een overschot aan piloten (hoewel.. de laatste tijd ineens meer vraag naar maar toch) . Dan ga ik toch niet zomaar die “droom” opvolgen. Ik wil wel wijze en realistische beslissingen nemen.. niet dat ik straks met schulden zit of geen aanleg heb voor vliegen.
  zaterdag 28 april 2018 @ 20:29:48 #12
476709 Ik2
Gradueel
pi_178796754
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 april 2018 20:26 schreef -Phineas- het volgende:

[..]

Mijn droom.. dat kan ik maar niet zeggen. Dat is onhaalbaar voor veel mensen :’) Maar ik weet ook niet of die droom mij echt gelukkig kan maken. Want mensen willen altijd meer meer meer snap je.. :P
Het gaat toch niet om al die andere mensen, en al helemaal niet wat ze misschien wel niet allemaal denken, het gaat om jou!
Ik zeg niets meer, dat was het.
  zaterdag 28 april 2018 @ 20:29:49 #13
447547 -Phineas-
Are you tokking to me?
pi_178796755
quote:
Dit lijkt me wel een interessant filmpje van de buitenkant. Ik ga hem zo bekijken.
  Spellchecker zaterdag 28 april 2018 @ 20:30:46 #14
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_178796780
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 april 2018 20:23 schreef -Phineas- het volgende:

[..]

Ik doe al zoveel.. deze reactie maakt mij eerlijk gezegd best boos want ik doe al zoveel. Maar die psycholoog geeft idd niet echt concrete tips ervoor. Jawel dat ik het allemaal moet accepteren. Ook het vele denken moet accepteren. En ze heeft ook wel gelijk want als je het allemaal maar accepteert zul je je ook niet veel drukmaken..

Maar tips van anderen buiten je psycholoog om kan ook heel helpend zijn. Daarom vraag ik het hier. En ervaringen van anderen ook zeker.
Tijd voor een boksbal.
  zaterdag 28 april 2018 @ 20:31:27 #15
476709 Ik2
Gradueel
pi_178796786
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 april 2018 20:29 schreef -Phineas- het volgende:

[..]

ja maar je moet toch ook realistisch zijn? Als ik bijvoorbeeld piloot wil worden, maar ik heb weinig geld en er zijn al een overschot aan piloten (hoewel.. de laatste tijd ineens meer vraag naar maar toch) . Dan ga ik toch niet zomaar die “droom” opvolgen. Ik wil wel wijze en realistische beslissingen nemen.. niet dat ik straks met schulden zit of geen aanleg heb voor vliegen.
jazeker :9
Ik zeg niets meer, dat was het.
pi_178796797
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 april 2018 20:29 schreef -Phineas- het volgende:

[..]

ja maar je moet toch ook realistisch zijn? Als ik bijvoorbeeld piloot wil worden, maar ik heb weinig geld en er zijn al een overschot aan piloten (hoewel.. de laatste tijd ineens meer vraag naar maar toch) . Dan ga ik toch niet zomaar die “droom” opvolgen. Ik wil wel wijze en realistische beslissingen nemen.. niet dat ik straks met schulden zit of geen aanleg heb voor vliegen.
‘ hoe verander je de wereld? Door één ding tegelijk te doen’

Mooie quote van Evan almighyy, slechte film maar mooi moraal
  zaterdag 28 april 2018 @ 20:32:20 #17
447547 -Phineas-
Are you tokking to me?
pi_178796807
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 april 2018 20:27 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

Nou ik heb ernstige psychiatrische aandoeningen. CPTSS, Schizofrenie, gevoelig voor angst en depressie.

Ik heb het mijn missie gemaakt om deze doelgroep waar ik bij behoor te helpen in de maatschappij. Dus ik werk aan allerlei projecten en initiatieven die deze doelgroep helpt. Niet alleen voor mezelf maar ook voor medelotgenoten waar ik heel verbonden mee voel. Ik ben ook concrete dingen aan het bereiken hiermee. Ik kan gerust de rest van mijn leven hier aan toewijden (daarnaast sport, hobbies, gezonde relaties), en dat houdt me tevreden.

Heb jij iets waar je echt in gelooft?
Ik snap om eerlijk te zijn het geloven stukje nog steeds niet.. :{

Ik heb geen religie ofzo.. ik geloof wel in de liefde. Maar ik weet niet.. als ik in iets zou geloven.. wat voor verschil zou het dan maken?
pi_178796837
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 april 2018 20:32 schreef -Phineas- het volgende:

[..]

Ik snap om eerlijk te zijn het geloven stukje nog steeds niet.. :{

Ik heb geen religie ofzo.. ik geloof wel in de liefde. Maar ik weet niet.. als ik in iets zou geloven.. wat voor verschil zou het dan maken?
Je moet geloven in wat je kan, en daar voor gaan. Ik denk dat het beter in je zit dan je zelf denkt. Je legt de lat te hoog voor jezelf, één ding tegelijk
O+

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 28-04-2018 20:34:28 ]
  zaterdag 28 april 2018 @ 20:34:13 #19
447547 -Phineas-
Are you tokking to me?
pi_178796844
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 april 2018 20:30 schreef maily het volgende:

[..]

Tijd voor een boksbal.
Ja misschien wel _O- Dat is misschien wel een goed idee ja.. om mijn spanning en dergelijke op zo’n ding te uiten. Helaas kan ik in het huis waar ik woon alleen niet boren.
  zaterdag 28 april 2018 @ 20:34:30 #20
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_178796847
Wat wel een beetje helpt is je verwachtingen van het leven bijstellen. Het stelt allemaal niet zo veel voor en heeft verder ook geen doel. Het is makkelijker gezegd dan gedaan uiteraard, maar het is gewoon prima zoals je bent en zoals je doet.
  zaterdag 28 april 2018 @ 20:36:11 #21
447547 -Phineas-
Are you tokking to me?
pi_178796873
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 april 2018 20:31 schreef Ik2 het volgende:

[..]

jazeker :9
Ben je echt serieus nu of? :?
  zaterdag 28 april 2018 @ 20:36:28 #22
476709 Ik2
Gradueel
pi_178796878
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 april 2018 20:36 schreef -Phineas- het volgende:

[..]

Ben je echt serieus nu of? :?
ja ben ik
Ik zeg niets meer, dat was het.
pi_178797021
Depressie = negatieve gedachten over het verleden.
Angst = negatieve gedachten over de toekomst.

Enkel als je je gedachten op het heden (NU) focust, kom je los van beide kwalen.
One man's trash, another man's treasure.
  zaterdag 28 april 2018 @ 20:52:34 #24
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_178797201
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 april 2018 20:32 schreef -Phineas- het volgende:

[..]

Ik snap om eerlijk te zijn het geloven stukje nog steeds niet.. :{

Ik heb geen religie ofzo.. ik geloof wel in de liefde. Maar ik weet niet.. als ik in iets zou geloven.. wat voor verschil zou het dan maken?
Kijk de film. Of deze:



[ Bericht 23% gewijzigd door Keep_Walking op 28-04-2018 20:58:25 ]
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_178798041
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 april 2018 20:44 schreef Arkai het volgende:
Depressie = negatieve gedachten over het verleden.
Angst = negatieve gedachten over de toekomst.

Enkel als je je gedachten op het heden (NU) focust, kom je los van beide kwalen.
Nou, medisch gezien niet. Want dan is er onder de kenmerken van depressie ook: hopeloosheid over de toekomst. Maar wat is depressie überhaupt. Dat weten ze nog steeds niet.
Zo min mogelijk nadenken over negatieve dingen van jezelf of het leven, dat is hetgene waarvan ik heb ervaren dat het gelukkiger maakt. Als je die drang naar negativiteit en gefilsofeer toch hebt kun je beter het gepieker van anderen lezen, dan het zelf bedenken. Maar dit is makkelijker gezegd dan gedaan. Je moet het ook oefenen.
❣ °º¤,¸🖤 ♡º💕♡💚,ø¤°º¤💛♡`°º¤,¸❣ https://bit.ly/3oMY5yM ; https://bit.ly/39EZXor ; https://bit.ly/309QhN5 ; https://bit.ly/3fUlDyP
pi_178798993
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 april 2018 21:27 schreef geeninspiratie1235 het volgende:

[..]

Nou, medisch gezien niet. Want dan is er onder de kenmerken van depressie ook: hopeloosheid over de toekomst. Maar wat is depressie überhaupt. Dat weten ze nog steeds niet.
Zo min mogelijk nadenken over negatieve dingen van jezelf of het leven, dat is hetgene waarvan ik heb ervaren dat het gelukkiger maakt. Als je die drang naar negativiteit en gefilsofeer toch hebt kun je beter het gepieker van anderen lezen, dan het zelf bedenken. Maar dit is makkelijker gezegd dan gedaan. Je moet het ook oefenen.
Als je uit de negatieve spiraal wilt komen, moet je het helemaal niet opzoeken om over negatieve dingen te willen denken (ook niet gaan lezen over de gedachten van anderen etc.). Dit gaat het best door de negatieve gedachten over het verleden en de toekomst helemaal te blokkeren. Bedenk dat 98% van de gedachten die een mens heeft vrijwel dezelfde gedachten zijn als de dag ervoor. Door te focussen op het heden kun je de overige 2% van je gedachten beinvloeden en in ieder geval voorkomen dat deze een negatieve aard hebben. Heel mathematisch gezien: door dit een half jaar consequent vol te houden (makkelijker gezegd dan gedaan maar niet onmogelijk) kun je verlost zijn van vrijwel alle negatieve gedachten. Zelfs na een maand kun je spreken van een halvering van de negativiteit die door het hoofd spookt.

Praktisch gezien is het ook onlogisch te focussen op zaken waar je geen of weinig invloed op kunt uitoefenen. Gek genoeg zijn dat de zaken waar men toch het meest over piekert; namelijk het verleden en de toekomst.
One man's trash, another man's treasure.
pi_178799031
Het leven is een feestje, maar je moet wel zelf de slingers ophangen. Maak er wat leuks van voordat het over is. Het kan morgen zomaar over zijn en dan kan je het maar beter leuk gehad hebben.
  zaterdag 28 april 2018 @ 22:15:28 #28
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_178799164
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 april 2018 22:08 schreef DoubleDip het volgende:
Het leven is een feestje, maar je moet wel zelf de slingers ophangen. Maak er wat leuks van voordat het over is. Het kan morgen zomaar over zijn en dan kan je het maar beter leuk gehad hebben.
Ja het is soms juist die druk. Je MOET genieten en het 'leuk' hebben. Maar hoe doe je dat? In het nu leven en gelukkig zijn?
pi_178799251
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 april 2018 22:15 schreef BasEnAad het volgende:

[..]

Ja het is soms juist die druk. Je MOET genieten en het 'leuk' hebben. Maar hoe doe je dat? In het nu leven en gelukkig zijn?
Ik bedoelde ook niet dat je alle feestjes moet aflopen en dat op sociale media moet verkondigen. Maar dat je ook blij kan worden van kleinere dingen en niet per se grote doelen hoeft na te streven. Of blij kan worden met wat je hebt (zoals een goede gezondheid, leuk huis, leuke relatie en fijne vrienden).
  Moderator zondag 29 april 2018 @ 00:10:06 #30
441859 crew  Lenny77
pi_178801144
Geen nieuws kijken of lezen. Geen zware, negatieve literatuur!
Lees iets wat je interesseert, maar wel relaxed is.
Kijk naar de schoonheid van kleine dingen: de eerste jonge vogeltjes, mist in de ochtend, dat oude koppeltje in de stad.
Er is zoveel moois rondom ons!! Ogen open en kijken maar ;)
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
  zondag 29 april 2018 @ 10:10:46 #31
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_178804371
Kijk wat ik wil zeggen is dat als je gevoelig bent voor negatieve emoties moet je een doel hebben waarop je jezelf kan concentreren. Een ambitie of droom of ideaal waar je je volledig op kan storten.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_178804637
quote:
1s.gif Op zondag 29 april 2018 00:10 schreef Lenny77 het volgende:
Geen nieuws kijken of lezen. Geen zware, negatieve literatuur!
Lees iets wat je interesseert, maar wel relaxed is.
Kijk naar de schoonheid van kleine dingen: de eerste jonge vogeltjes, mist in de ochtend, dat oude koppeltje in de stad.
Er is zoveel moois rondom ons!! Ogen open en kijken maar ;)
Dit is iets wat ik ook doe (heb depressie). Dit werkt wel, dat ik een paar jaar geleden dagelijks sochtends de trein pakte, zag ik de zonsopgang, de mist over de velden, mensen die plezier maakte en vogels en andere dieren. Door deze kleine dingetjes te zien werd mijn dag wel zeker beter.
Dit kan je ook combineren met een positiviteitsdagboek. Schrijf dagelijks de goede dingetjes op, NIET uitleggen wat er verders goed aan was. "Ik zag jonge vogeltjes" "Het was een mooie zonsopgang" "Iemand speelde goede muziek". Is meer dan genoeg. Dan ga je wel de kleinere dingen in het leven als iets goeds zien.
Juist.
pi_178805800
quote:
Zijn 4 tips om met angst/piekeren om te gaan, zijn:
1) Elke dag zelfde moment opstaan.
2) Groot ontbijt (bijvoorbeeld warm eten in de ochtend)
3) Fysieke beweging (ik doe bijvoorbeeld wandelen)
4) Routine inplannen.
quote:
Beetje zelfde als dat andere filmpje.

Misschien is 't handiger als je gewoon zegt wat je wilt zeggen KW. Als je 't niet in je eigen woorden kunt uitleggen, dan heb je 't waarschijnlijk zelf nog niet goed begrepen.
pi_178805973

Dit filmpje vind ik wel interessant wat betreft het hele “doel geven aan je leven”.

Misschien moet je eens een tijdje, iedere dag 3 positieve dingen opschrijven die je gedaan hebt. Dat hoeven geen grote dingen te zijn. (En schrijf er dan maar meteen een complimentje aan jezelf bij ;) ). Als je dan zo’n dip moment hebt, kun je dat er bij pakken en jezelf letterlijk laten zien van Hey, maar ik ben toch hier en hiermee bezig.
pi_178806020
quote:
0s.gif Op zondag 29 april 2018 10:10 schreef Keep_Walking het volgende:
Kijk wat ik wil zeggen is dat als je gevoelig bent voor negatieve emoties moet je een doel hebben waarop je jezelf kan concentreren. Een ambitie of droom of ideaal waar je je volledig op kan storten.
Denk je? Ik heb ptss en heb juist geleerd om met de dag te leven. Dromen en idealen zijn mooi, en natuurlijk moet je ze niet loslaten. Maar er kan nogal eens iets op je pad gooien wat de boel overhoop gooit. En juist als je last hebt van angsten komt dat erg heftig binnen.

Dan kun je beter eerst leren om tevreden te zijn met de dagelijkse kleine dingen die je hebt als je het mij vraagt. Dan heb je een basis om op terug te vallen.
pi_178806827
Ik word vrolijk van het idee dat we ooit doodgaan. Misschien duurt het nog 5 jaar en dan eeuwige rust.
pi_178809329
quote:
1s.gif Op zondag 29 april 2018 00:10 schreef Lenny77 het volgende:
Geen nieuws kijken of lezen. Geen zware, negatieve literatuur!
Lees iets wat je interesseert, maar wel relaxed is.
Kijk naar de schoonheid van kleine dingen: de eerste jonge vogeltjes, mist in de ochtend, dat oude koppeltje in de stad.
Er is zoveel moois rondom ons!! Ogen open en kijken maar ;)
Dat eerste is misschien wat radicaal, maar inderdaad.
Als je van die dagen hebt zoals de gifgasaanval in Syrie, gooi de tv uit en ga savonds voor je gaat slapen comedy central of wat leuks kijken op youtube ipv nieuwsuur of Pauw met dat negatieve gedoe.

Probeer ook eens 5 minuten per dag je mondhoeken omhoog te doen en te houden, met wat geluk begin je al om jezelf te lachen.

Sommige mensen blijven echt altijd in het negatieve hangen en ik geloof dat de meeste mensen dat wel periodes kunnen omgooien, niet altijd, maar idd focus je op kleine leuke kinderen op straat/ natuur.

Oh ja, misschien een idee om Facebook eraf te gooien (en niet de meest negatieve topics van Fok in je AT te hebben).

Maar ja, ik heb deze week een positieve periode, kan volgende week zo weer anders zijn :P
Hell To The Liars
pi_178810757
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 april 2018 20:11 schreef -Phineas- het volgende:
Hoi,

Mijn stemming is zo negatief de hele tijd. Ik denk de hele tijd wat voor nut het leven is. Juist helemaal niets. Ik vind het heel moeilijk om er mee te dealen dat iedereen leeft en weer doodgaat en een beetje plezier maakt en later huisje boompje beestje. Ik probeer dat wel, gewoon plezier maken en al het negatieve en het moeilijke maar lekker laten varen maar het is best lastig vaak omdat ik een negatieve deken heb.

Ik heb het er al over gehad met mijn psycholoog. Maar ik ben ook benieuwd naar jullie inzichten..

Ik ben niet depressief (denk ik?). Ik heb nu wel een vrij stabiel leven denk ik. Anderhalf/ 2 jaar terug had ik dat totaal niet. Maar nu wel. Ik zit in mijn laatste jaar van mijn opleiding, kan best dingen zelf, vind het ook wel leuk om dingen te ondernemen etc. En ik kan ook goed genieten van dingen. Van leuke dagjes maar het kan best wel snel weggaan :{

Nu denk ik dan maar “boeieee” dat het wegaat. Zo probeer ik tenminste te denken maar nog steeds blijft het zo erg steken en het boeit mij dus eigenlijk wel dat al die geluksmomenten niet genoeg zijn om die negatieve deken positiever te maken.

Ik doe wel mindfullness en meditatie maar dat werkt niet genoeg.. maar wel een beetje om tot rust te komen vanbinnen.

Ik heb ook een beetje de drang om een zo betekenisvolle leven te hebben. Maar ik moet dat sowieso ook loslaten denk ik. Maar zijn er mensen die dit herkennen? En wat heeft een beetje gewerkt bij jullie?

Ik filosofeer en denk ook wel veel te veel. Het wegduwen van het denken lukt niet zo best (op mijn manier) en het “accepteren” ook niet.

Ben wel altijd een denker/ filosofeerder geweest maar nu is het zo negatief allemaal (het erge is dat het wss ook nog de waarheid is dat negatieve in mijn ogen dan) en dat mag best minder worden..

Dingen tegen mezelf aanpraten werkt trouwens ook niet, maar ik probeer dat wel. Soms lukt het en soms lukt het niet. Ik ben iedere reactie dankbaar. Ook van mensen die zichzelf hierin herkennen :)
Een negatieve stemming is er meestal niet voor niets.
Ga fijne nieuwe dingen doen. Waardoor je weer plezier in het leven krijgt!
NB: ik heb zelf ook de neiging negatief te denken. Maar jezelf omringen met dingen in het leven die voldoening brengen helpt echt.
pi_178810993
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 april 2018 20:29 schreef -Phineas- het volgende:

[..]

ja maar je moet toch ook realistisch zijn? Als ik bijvoorbeeld piloot wil worden, maar ik heb weinig geld en er zijn al een overschot aan piloten (hoewel.. de laatste tijd ineens meer vraag naar maar toch) . Dan ga ik toch niet zomaar die “droom” opvolgen. Ik wil wel wijze en realistische beslissingen nemen.. niet dat ik straks met schulden zit of geen aanleg heb voor vliegen.
Mijn droom is dat die dingen vanzelf vliegen zonder piloot.
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
pi_178813995
Je komt wel depressief over als je zegt dat je alleen negatief denkt en voelt. Mindfulness onzin werkt alleen als je een positieve feeeback-loop kunt creeeren daarna. Dus meditatie en dat daardoor positieve dingen gebeuren. Als dat laatste uitblijft verval je in negatief denken. volkomen mormaal lijkt mij. dus als er niemand om je heen is om je een knuffel te geven heb je niks aan een die eerste positieve instelling.
  zondag 29 april 2018 @ 16:32:45 #41
447547 -Phineas-
Are you tokking to me?
pi_178814433
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 april 2018 20:34 schreef BasEnAad het volgende:
Wat wel een beetje helpt is je verwachtingen van het leven bijstellen. Het stelt allemaal niet zo veel voor en heeft verder ook geen doel. Het is makkelijker gezegd dan gedaan uiteraard, maar het is gewoon prima zoals je bent en zoals je doet.
Dat doe ik al. En juist dit: “Het stelt allemaal niet zo veel voor en heeft verder ook geen doel”

Is ook hetgene waar ik somber onder andere van wordt.. want het heeft dus allemaal geen doel en stelt allemaal niet veel voor. Maar soms stellen dingen wel wat voor en ik ben bezig/ wil graag dat mijn leven wel wat voor gaat stellen zeg maar..

Het maakt me juist heel somber dat het allemaal zo nutteloos is.. en het verschil is dat andere mensen daarmee dus kunnen dealen en ik niet. Maar ik wil het wel echt heel graag dat ik gewoon tevreden ben met het leven.
  zondag 29 april 2018 @ 16:36:59 #42
447547 -Phineas-
Are you tokking to me?
pi_178814561
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 april 2018 22:06 schreef Arkai het volgende:

[..]

Als je uit de negatieve spiraal wilt komen, moet je het helemaal niet opzoeken om over negatieve dingen te willen denken (ook niet gaan lezen over de gedachten van anderen etc.). Dit gaat het best door de negatieve gedachten over het verleden en de toekomst helemaal te blokkeren. Bedenk dat 98% van de gedachten die een mens heeft vrijwel dezelfde gedachten zijn als de dag ervoor. Door te focussen op het heden kun je de overige 2% van je gedachten beinvloeden en in ieder geval voorkomen dat deze een negatieve aard hebben. Heel mathematisch gezien: door dit een half jaar consequent vol te houden (makkelijker gezegd dan gedaan maar niet onmogelijk) kun je verlost zijn van vrijwel alle negatieve gedachten. Zelfs na een maand kun je spreken van een halvering van de negativiteit die door het hoofd spookt.

Praktisch gezien is het ook onlogisch te focussen op zaken waar je geen of weinig invloed op kunt uitoefenen. Gek genoeg zijn dat de zaken waar men toch het meest over piekert; namelijk het verleden en de toekomst.
Over de toekomst kan je toch opzicht wel invloed uitoefenen?

En ik denk dat je gelijk hebt met de rest van je bericht maar weet je dan dus tips om negatieve gedachten helemaal te blokkeren? Ik probeer nu best veel manieren. Een manier is defussie en ik bekijk mijn negatieve gedachten vanaf een afstandje. En ik mediteer dus en mindfullness. Ik doe dit nu al een paar maanden en het werkt nog steeds niet helemaal..of lang (langer dan 7 uur). :{
En ik heb nog meer manieren geprobeerd om gedachten te blokkeren, ik ga ze alleen niet allemaal hier uittypen.. denk dat dat niet lekker/ goed leest voor anderen :P
  zondag 29 april 2018 @ 16:39:27 #43
447547 -Phineas-
Are you tokking to me?
pi_178814640
quote:
0s.gif Op zondag 29 april 2018 11:41 schreef Fripsel het volgende:

Dit filmpje vind ik wel interessant wat betreft het hele “doel geven aan je leven”.

Misschien moet je eens een tijdje, iedere dag 3 positieve dingen opschrijven die je gedaan hebt. Dat hoeven geen grote dingen te zijn. (En schrijf er dan maar meteen een complimentje aan jezelf bij ;) ). Als je dan zo’n dip moment hebt, kun je dat er bij pakken en jezelf letterlijk laten zien van Hey, maar ik ben toch hier en hiermee bezig.
Iedere dag 3 positieve dingen opschrijven die ik heb gedaan is wel een heel goede. Dank je wel! Het doet me wel een beetje denken alleen aan “relativeren” en dat doe ik eigenlijk ook best veel.. maar misschien als ik het opschrijf dat het wat meer doordringt. :)

Dat filmpje ga ik vanavond bekijken met het andere filmpje die in dit topic is gezet.
pi_178814735
quote:
1s.gif Op zondag 29 april 2018 16:39 schreef -Phineas- het volgende:

[..]

Iedere dag 3 positieve dingen opschrijven die ik heb gedaan is wel een heel goede. Dank je wel! Het doet me wel een beetje denken alleen aan “relativeren” en dat doe ik eigenlijk ook best veel.. maar misschien als ik het opschrijf dat het wat meer doordringt. :)

Dat filmpje ga ik vanavond bekijken met het andere filmpje die in dit topic is gezet.
Ik heb dat opschrijven een tijdje gedaan, gewoon door simpelweg een agenda te kopen en het daarin te doen. Ik vond het eerst heel suf, omdat ik dat relativeren al moest doen in opdracht van een psychiater. Jezelf iedere dag een complimentje geven, etc.

Maar toen had ik die agenda.. en als ik het dan zo in een overzicht allemaal naast elkaar zie staan, dan heeft het veel meer kracht ofzo. In je hoofd blijf je er vaak ook maar zo mee tobben, je kan het weer gaan down playen etc.

Zodra je het opgeschreven hebt “staat het er, en is het zo”. Je hoeft ook niet tussen al die dingen in je geheugen te graven om het te vinden ofzo. :+
  zondag 29 april 2018 @ 16:46:54 #45
447547 -Phineas-
Are you tokking to me?
pi_178814846
quote:
0s.gif Op zondag 29 april 2018 15:00 schreef ray-xxx het volgende:

[..]

Een negatieve stemming is er meestal niet voor niets.
Ga fijne nieuwe dingen doen. Waardoor je weer plezier in het leven krijgt!
NB: ik heb zelf ook de neiging negatief te denken. Maar jezelf omringen met dingen in het leven die voldoening brengen helpt echt.
Ik krijg af en toe wel weer plezier in het leven :) Ik heb een efteling, artis en museum en sportschool abonnement..
Ik heb genoeg vermaak om mij heen (ook een abbo op de nat geo) en nu ook een nintendo switch. En ik heb ook een paar leuke lieve mensen bij mij. Maar dat lijkt helaas genoeg nog steeds niet genoeg te zijn.. het voelt alsof de basis van mij ongelukkig is maar dat er wel momenten zijn dat wel leuk zijn.

Beetje alsof je moeder spruitjes kookt (het vieze) en dat is dan het meeste maar dan heb je wel weer een superzalig toetje maar die is dan weer zo klein en niet genoeg om de spruitjes te overheersen.

En ik heb al zoveel leuke dingen om mij heen. Ik vind al die leuke dingen ergens ook weer nutteloos.

[ Bericht 3% gewijzigd door -Phineas- op 29-04-2018 16:53:23 ]
  zondag 29 april 2018 @ 16:48:40 #46
447547 -Phineas-
Are you tokking to me?
pi_178814897
quote:
1s.gif Op zondag 29 april 2018 16:42 schreef Fripsel het volgende:

[..]

Ik heb dat opschrijven een tijdje gedaan, gewoon door simpelweg een agenda te kopen en het daarin te doen. Ik vond het eerst heel suf, omdat ik dat relativeren al moest doen in opdracht van een psychiater. Jezelf iedere dag een complimentje geven, etc.

Maar toen had ik die agenda.. en als ik het dan zo in een overzicht allemaal naast elkaar zie staan, dan heeft het veel meer kracht ofzo. In je hoofd blijf je er vaak ook maar zo mee tobben, je kan het weer gaan down playen etc.

Zodra je het opgeschreven hebt “staat het er, en is het zo”. Je hoeft ook niet tussen al die dingen in je geheugen te graven om het te vinden ofzo. :+
Oooo dat lijkt me echt heel erg fijn ja! Want het wordt zo inderdaad meer overzichtelijk :D Ik ga dan gelijk inderdaad een leuke vrolijke agenda aanschaffen haha _O-
  zondag 29 april 2018 @ 16:52:37 #47
447547 -Phineas-
Are you tokking to me?
pi_178814972
quote:
1s.gif Op zondag 29 april 2018 16:18 schreef loginwithyournoggin het volgende:
Je komt wel depressief over als je zegt dat je alleen negatief denkt en voelt. Mindfulness onzin werkt alleen als je een positieve feeeback-loop kunt creeeren daarna. Dus meditatie en dat daardoor positieve dingen gebeuren. Als dat laatste uitblijft verval je in negatief denken. volkomen mormaal lijkt mij. dus als er niemand om je heen is om je een knuffel te geven heb je niks aan een die eerste positieve instelling.
De basis/ mijn dagelijks leven bestaat uit negatied denken en voelen ja.. maar ik denk niet dat ik depressief ben. Omdat ik dus echt wel bewust ben van de mooie dingen in mijn leven en soms ervaar ik
heel mooie geluksmomenten. Ik kan nog steeds genieten van dingen. In verhouding wel minder dan heel lang geleden ja.. dat wel.
Maar ik kan het wel :)
  zondag 29 april 2018 @ 16:54:59 #48
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_178815019
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 april 2018 20:32 schreef -Phineas- het volgende:

[..]

Ik snap om eerlijk te zijn het geloven stukje nog steeds niet.. :{

Ik heb geen religie ofzo.. ik geloof wel in de liefde. Maar ik weet niet.. als ik in iets zou geloven.. wat voor verschil zou het dan maken?
Al het verschil.
Dit zijn leuke filmpjes die heel mooi dr bijbel uitleggen:
https://www.youtube.com/p(...)PNIy7YXjO3MGD8h8ifhr


Biblical Themes: https://www.youtube.com/p(...)HZjVHooeb4BSDSeHhEoh

Het evangelie heeft oa dit als doel:
Efeziers 4:23 And be renewed in the spirit of your mind;
(mocht je meer willen weten, voel je vrij te pm'en)

https://www.youtube.com/p(...)CjPowG6j0AwcRXXHGZCR


En die boksbal is ook we een goeie! Daarmee maak je blije stofjes aan in je hoofd.
  zondag 29 april 2018 @ 17:13:50 #49
447547 -Phineas-
Are you tokking to me?
pi_178815425
quote:
0s.gif Op zondag 29 april 2018 11:41 schreef Fripsel het volgende:

Dit filmpje vind ik wel interessant wat betreft het hele “doel geven aan je leven”.

Misschien moet je eens een tijdje, iedere dag 3 positieve dingen opschrijven die je gedaan hebt. Dat hoeven geen grote dingen te zijn. (En schrijf er dan maar meteen een complimentje aan jezelf bij ;) ). Als je dan zo’n dip moment hebt, kun je dat er bij pakken en jezelf letterlijk laten zien van Hey, maar ik ben toch hier en hiermee bezig.
Deze filmpje is echt goed dankje! Deze En duidelijk ook.. ik vond het filmpje van keep walking onduidelijk. Ik ben ook niet zo goed in Engels. :P
Maar ik voel me gelijk al beter na het zien en horen van het filmpje.. ik ga deze vaker bekijken als ik mij weer eens somber voel. Het maakt idd dat ik nu juist van het leven wil genieten :P hahaha nogmaals bedankt!
pi_178815498
quote:
1s.gif Op zondag 29 april 2018 16:52 schreef -Phineas- het volgende:

[..]

De basis/ mijn dagelijks leven bestaat uit negatied denken en voelen ja.. maar ik denk niet dat ik depressief ben. Omdat ik dus echt wel bewust ben van de mooie dingen in mijn leven en soms ervaar ik
heel mooie geluksmomenten. Ik kan nog steeds genieten van dingen. In verhouding wel minder dan heel lang geleden ja.. dat wel.
Maar ik kan het wel :)
Vergelijk je jouw leven met dat van anderen? Last van groepsdruk voor succes mischien?
  zondag 29 april 2018 @ 17:28:14 #51
447547 -Phineas-
Are you tokking to me?
pi_178815745
quote:
1s.gif Op zondag 29 april 2018 17:16 schreef loginwithyournoggin het volgende:

[..]

Vergelijk je jouw leven met dat van anderen? Last van groepsdruk voor succes mischien?
Soms vergelijk ik het wel ja.. maar ik wil niet meteen veel succes ofzo hebben. Ik wil namelijk het liefste gewoon een baan (waar ik het goed doe en waar ik graag ben!) en een huis en dat ik verder gezond ben en vooral positief denk/ met een lach door het leven ga. Dat is het enige wat ik wil.. Maar ik ben bang voor mijzelf, dat die dingen mij niet eens lukken.

Ik weet ook eigenlijk niet wat ik echt wil. Soms heb ik dan inderdaad dromen als om astronaut te worden of piloot. Maar het zijn ook geen eisen om gelukkig te zijn. Wel denk ik weleens dat je met een baan als piloot, dokter of astronaut je leven meer waardevol is inderdaad..

Ik weet het eigenlijk niet. Ik zal er nog over nadenken..

Ik denk ergens echt van wel maar ergens ook echt weer niet.
pi_178816100
Heb je een aeronautische opleiding. anders ga je dat niet meer redden natuurlijk. geen andere banen die je wat lijken om de sleur te slijten?
  zondag 29 april 2018 @ 18:29:14 #53
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_178817318
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 april 2018 20:11 schreef -Phineas- het volgende:
Hoi,

Mijn stemming is zo negatief de hele tijd. Ik denk de hele tijd wat voor nut het leven is. Juist helemaal niets. Ik vind het heel moeilijk om er mee te dealen dat iedereen leeft en weer doodgaat en een beetje plezier maakt en later huisje boompje beestje. Ik probeer dat wel, gewoon plezier maken en al het negatieve en het moeilijke maar lekker laten varen maar het is best lastig vaak omdat ik een negatieve deken heb.

Ik heb het er al over gehad met mijn psycholoog. Maar ik ben ook benieuwd naar jullie inzichten..

Ik ben niet depressief (denk ik?). Ik heb nu wel een vrij stabiel leven denk ik. Anderhalf/ 2 jaar terug had ik dat totaal niet. Maar nu wel. Ik zit in mijn laatste jaar van mijn opleiding, kan best dingen zelf, vind het ook wel leuk om dingen te ondernemen etc. En ik kan ook goed genieten van dingen. Van leuke dagjes maar het kan best wel snel weggaan :{

Nu denk ik dan maar “boeieee” dat het wegaat. Zo probeer ik tenminste te denken maar nog steeds blijft het zo erg steken en het boeit mij dus eigenlijk wel dat al die geluksmomenten niet genoeg zijn om die negatieve deken positiever te maken.

Ik doe wel mindfullness en meditatie maar dat werkt niet genoeg.. maar wel een beetje om tot rust te komen vanbinnen.

Ik heb ook een beetje de drang om een zo betekenisvolle leven te hebben. Maar ik moet dat sowieso ook loslaten denk ik. Maar zijn er mensen die dit herkennen? En wat heeft een beetje gewerkt bij jullie?

Ik filosofeer en denk ook wel veel te veel. Het wegduwen van het denken lukt niet zo best (op mijn manier) en het “accepteren” ook niet.

Ben wel altijd een denker/ filosofeerder geweest maar nu is het zo negatief allemaal (het erge is dat het wss ook nog de waarheid is dat negatieve in mijn ogen dan) en dat mag best minder worden..

Dingen tegen mezelf aanpraten werkt trouwens ook niet, maar ik probeer dat wel. Soms lukt het en soms lukt het niet. Ik ben iedere reactie dankbaar. Ook van mensen die zichzelf hierin herkennen :)
Waar filosofeer je dan over?
soooo, da's mooi!
pi_178824852
quote:
1s.gif Op zondag 29 april 2018 16:46 schreef -Phineas- het volgende:

[..]

Ik krijg af en toe wel weer plezier in het leven :) Ik heb een efteling, artis en museum en sportschool abonnement..
Ik heb genoeg vermaak om mij heen (ook een abbo op de nat geo) en nu ook een nintendo switch. En ik heb ook een paar leuke lieve mensen bij mij. Maar dat lijkt helaas genoeg nog steeds niet genoeg te zijn.. het voelt alsof de basis van mij ongelukkig is maar dat er wel momenten zijn dat wel leuk zijn.

Beetje alsof je moeder spruitjes kookt (het vieze) en dat is dan het meeste maar dan heb je wel weer een superzalig toetje maar die is dan weer zo klein en niet genoeg om de spruitjes te overheersen.

En ik heb al zoveel leuke dingen om mij heen. Ik vind al die leuke dingen ergens ook weer nutteloos.
Werkelijke voldoening haal je meestal vooral uit iets dat je écht 'voedt'.
Yoga bijvoorbeeld kan heel goed zijn. Of creatief bezig zijn. Een reis kan soms ook helpen.
  maandag 30 april 2018 @ 00:44:25 #55
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_178824925
quote:
0s.gif Op maandag 30 april 2018 00:31 schreef ray-xxx het volgende:

[..]

Werkelijke voldoening haal je meestal vooral uit iets dat je écht 'voedt'.
Yoga bijvoorbeeld kan heel goed zijn. Of creatief bezig zijn. Een reis kan soms ook helpen.
Of een taal leren, daar kun je veel voldoening uit halen. En dan een reis plannen naar een plek waar ze die taal spreken.
Ik word daar heel enthousiast van, dat mensen duizenden kilometers verder mij dan kunnen verstaan.
pi_178825598
quote:
0s.gif Op maandag 30 april 2018 00:44 schreef BasEnAad het volgende:

[..]

Of een taal leren, daar kun je veel voldoening uit halen. En dan een reis plannen naar een plek waar ze die taal spreken.
Ik word daar heel enthousiast van, dat mensen duizenden kilometers verder mij dan kunnen verstaan.
Alles wat je persoonlijk raakt is natuurlijk heel positief
pi_178833372
Misschien is het te simpel gedacht van mij hoor maar je zegt dat je er moeilijk mee kunt dealen dat iedereen leeft en uiteindelijk weer dood gaat. Maar dat is nou eenmaal hoe het gaat dus je kunt er mee dealen of niet, het is nou eenmaal zo. Daar gaat jou gepieker niks aan veranderen.

Nou, als jij er niks aan kunt veranderen kun je er beter maar van genieten tot jij aan de beurt bent om dood te gaan. Want je kunt beter lol maken en dood gaan, dan piekeren over zaken die je toch niet kunt veranderen en dan alsnog dood gaan.

Dat dood gaan kun je niet afwenden, maar je hebt wel invloed op je leven tot het moment dat je dood gaat daar is.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  Moderator maandag 30 april 2018 @ 16:21:57 #58
441859 crew  Lenny77
pi_178838309
quote:
1s.gif Op zondag 29 april 2018 16:32 schreef -Phineas- het volgende:

[..]

Dat doe ik al. En juist dit: “Het stelt allemaal niet zo veel voor en heeft verder ook geen doel”

Is ook hetgene waar ik somber onder andere van wordt.. want het heeft dus allemaal geen doel en stelt allemaal niet veel voor. Maar soms stellen dingen wel wat voor en ik ben bezig/ wil graag dat mijn leven wel wat voor gaat stellen zeg maar..

Het maakt me juist heel somber dat het allemaal zo nutteloos is.. en het verschil is dat andere mensen daarmee dus kunnen dealen en ik niet. Maar ik wil het wel echt heel graag dat ik gewoon tevreden ben met het leven.
Ik herken dit wel van toen ik nog jonger was maar gelukkig is dit met ouder te worden redelijk verdwenen. En ipv iets op grote schaal te betekenen ben ik op heel kleine schaal bezig. Padden overzetten tijdens de paddentrek (weer nieuw leven binnenkort), mijn huisdieren zijn altijd afdankers en gedumpten van anderen (wereld van verschil voor zo een dier), mijn kippen komen uit een legbatterij en zijn dus veranderd van kale scharminkels in vrolijke kippen (ipv filet in de winkel na een miserabel kort leven), mijn mooie, grote woonkamerplant lag weggegooid in de gracht (is nu al weer 2 jaar verder aan het groeien). Als ik in de winkel iemand zie sukkelen om iets te pakken uit een hoger rek, dan neem ik dat voor hun (ben een groot meisje :P). En eens vriendelijk aan een oudere persoon vragen hoe het gaat wil ook wel eens een glimlach toveren.
Kijk, het zijn hele kleine dingen die eigenlijk niet veel voorstellen en nogal geitenwollensok-achtig klinken maar het leven van die dieren, plant, mensen zijn wel groots veranderd of op zijn minst positief aangeraakt (de mensen) .
En dat maakt het geheel zien ook wat makkelijker.
Van nature ben ik een nogal negatieve mens maar de jaren hebben mij milder gemaakt :P
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
  maandag 30 april 2018 @ 16:40:12 #59
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_178838801
Herkenbaar wel, mensen noemen me ook vaak negatief terwijl ik eerder het idee heb dat ik de enige ben die dingen ziet voor wat ze zijn.
With my pack on my back, down the road I will stray.
pi_178838855
quote:
0s.gif Op maandag 30 april 2018 13:30 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Misschien is het te simpel gedacht van mij hoor maar je zegt dat je er moeilijk mee kunt dealen dat iedereen leeft en uiteindelijk weer dood gaat. Maar dat is nou eenmaal hoe het gaat dus je kunt er mee dealen of niet, het is nou eenmaal zo. Daar gaat jou gepieker niks aan veranderen.

Nou, als jij er niks aan kunt veranderen kun je er beter maar van genieten tot jij aan de beurt bent om dood te gaan. Want je kunt beter lol maken en dood gaan, dan piekeren over zaken die je toch niet kunt veranderen en dan alsnog dood gaan.

Dat dood gaan kun je niet afwenden, maar je hebt wel invloed op je leven tot het moment dat je dood gaat daar is.
Mja heb je niet gehad, dat een moment dat besef echt kwam, dat je daar mee worstelde, en dat het toen “opeens” ok was?

Het was voor mij niet opeens ok. Maar het is ook niet iets wat ik aan iemand anders uit zou kunnen leggen ofzo.
  maandag 30 april 2018 @ 17:01:23 #61
447547 -Phineas-
Are you tokking to me?
pi_178839421
quote:
0s.gif Op maandag 30 april 2018 16:40 schreef Id_do_her het volgende:
Herkenbaar wel, mensen noemen me ook vaak negatief terwijl ik eerder het idee heb dat ik de enige ben die dingen ziet voor wat ze zijn.
Ja inderdaad..
  maandag 30 april 2018 @ 17:02:44 #62
447547 -Phineas-
Are you tokking to me?
pi_178839456
quote:
0s.gif Op maandag 30 april 2018 00:31 schreef ray-xxx het volgende:

[..]

Werkelijke voldoening haal je meestal vooral uit iets dat je écht 'voedt'.
Yoga bijvoorbeeld kan heel goed zijn. Of creatief bezig zijn. Een reis kan soms ook helpen.
Yoga doe ik al :Y en sporten ook maar ze hebben beide hetzelfde effect (qua geluk voelen dan) als dat ik naar een museum ga.

Reizen moet ik zeker ook gaan doen en ben ik ook van plan dit jaar.
  maandag 30 april 2018 @ 17:04:52 #63
447547 -Phineas-
Are you tokking to me?
pi_178839518
quote:
0s.gif Op maandag 30 april 2018 13:30 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Misschien is het te simpel gedacht van mij hoor maar je zegt dat je er moeilijk mee kunt dealen dat iedereen leeft en uiteindelijk weer dood gaat. Maar dat is nou eenmaal hoe het gaat dus je kunt er mee dealen of niet, het is nou eenmaal zo. Daar gaat jou gepieker niks aan veranderen.

Nou, als jij er niks aan kunt veranderen kun je er beter maar van genieten tot jij aan de beurt bent om dood te gaan. Want je kunt beter lol maken en dood gaan, dan piekeren over zaken die je toch niet kunt veranderen en dan alsnog dood gaan.

Dat dood gaan kun je niet afwenden, maar je hebt wel invloed op je leven tot het moment dat je dood gaat daar is.
Daar heb je helemaal gelijk in.. maar ik zou dus willen dat ik niet zo negatief dacht.

Ik pieker eigenlijk niet meer zo intensief.. het (onnodige) piekeren is wel gestopt/ of ja veeeeel minder geworden maar ik zit nog steeds wel in een “negatieve energie” ik pieker niet.. maar ik zie het juist heel simpel.. alles grijs. Snap je wat ik bedoel? Het is voor mij vanzelfsprekend geworden dat dingen meer negatief zijn dan positief. En die energie waarin ik mij bevindt/ die vanzelfsprekende negativiteit die nu de basis vormt voor mijn denken en leven wil ik dus niet meer.
  maandag 30 april 2018 @ 17:10:38 #64
447547 -Phineas-
Are you tokking to me?
pi_178839681
quote:
0s.gif Op zondag 29 april 2018 18:29 schreef LordofLeaves het volgende:

[..]

Waar filosofeer je dan over?
O ik sta vaak stil bij “het leven”

En ik heb een ontzettende associatieve denkwijze.

Ik kan echt niet in een paar woorden uitleggen waar ik allemaal over nadenk maar van een aantal mensen gehoord dat ik dus best wel “filosofeer” :P
  maandag 30 april 2018 @ 17:16:46 #65
447547 -Phineas-
Are you tokking to me?
pi_178839862
quote:
1s.gif Op maandag 30 april 2018 16:21 schreef Lenny77 het volgende:

[..]

Ik herken dit wel van toen ik nog jonger was maar gelukkig is dit met ouder te worden redelijk verdwenen. En ipv iets op grote schaal te betekenen ben ik op heel kleine schaal bezig. Padden overzetten tijdens de paddentrek (weer nieuw leven binnenkort), mijn huisdieren zijn altijd afdankers en gedumpten van anderen (wereld van verschil voor zo een dier), mijn kippen komen uit een legbatterij en zijn dus veranderd van kale scharminkels in vrolijke kippen (ipv filet in de winkel na een miserabel kort leven), mijn mooie, grote woonkamerplant lag weggegooid in de gracht (is nu al weer 2 jaar verder aan het groeien). Als ik in de winkel iemand zie sukkelen om iets te pakken uit een hoger rek, dan neem ik dat voor hun (ben een groot meisje :P). En eens vriendelijk aan een oudere persoon vragen hoe het gaat wil ook wel eens een glimlach toveren.
Kijk, het zijn hele kleine dingen die eigenlijk niet veel voorstellen en nogal geitenwollensok-achtig klinken maar het leven van die dieren, plant, mensen zijn wel groots veranderd of op zijn minst positief aangeraakt (de mensen) .
En dat maakt het geheel zien ook wat makkelijker.
Van nature ben ik een nogal negatieve mens maar de jaren hebben mij milder gemaakt :P
Ik herken dit wel wat je zegt en daar was ik een tijdje (precies hetzelfde als jij!) mee bezig (dus met die kleine dingen) maar ik zag nog steeds weinig resultaat van mijn acties want je hebt vaak weer dat als je dan zulke dingen doet dat mensen je sneller misbruiken (wat bij mij vaak het geval is) nu heb ik echter wel een tussenweg gevonden maar het maakt mij nog steeds niet gelukkig.. ik denk omdat ik mij heel nietig voel alsnog.. en omdat ik in mijn eentje ben (zo voelt het) die de wereld wat mooier wilt maken voel ik mij heel nietig als je ziet dat je de enige of een van de weinige bent die eraan werkt.. snap je wat ik bedoel?

Ik denk ook dat een droombaan ook niet zou helpen achteraf. Ik zie dan dingen alsnog (ook met een droombaan) heel negatief..

[ Bericht 1% gewijzigd door -Phineas- op 30-04-2018 17:25:36 ]
  maandag 30 april 2018 @ 17:20:26 #66
447547 -Phineas-
Are you tokking to me?
pi_178839982
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 april 2018 20:31 schreef Vlaggenroof het volgende:

[..]

‘ hoe verander je de wereld? Door één ding tegelijk te doen’

Mooie quote van Evan almighyy, slechte film maar mooi moraal
Oké wanneer gaan wij die film zien? oO<

En je hebt gelijk. Moet me op 1 ding tegelijk focussen. Ik wil graag te veel dingen tegelijk..
Dat is echt een valkuil van mij.
pi_178840364
quote:
1s.gif Op maandag 30 april 2018 17:20 schreef -Phineas- het volgende:

[..]

Oké wanneer gaan wij die film zien? oO<

En je hebt gelijk. Moet me op 1 ding tegelijk focussen. Ik wil graag te veel dingen tegelijk..
Dat is echt een valkuil van mij.
Weet je wat ook wel een goed iets is om te beseffen. Grootse veranderingen vinden nooit binnen een dag, of binnen een jaar plaatst. Daar gaan soms hele generaties overheen.

Dus misschien sta je wel ergens voor, of zie je dingen in de wereld die je op dit moment allemaal niet zo blij maken. Maar dat betekent niet dat jouw houding, of jouw mening daarin er echt niet toe doet. Ja je bent maar een klein stipje. Maar iedereen klein stipje is er een. En iedere stap, of ieder ding wat je doet is iets om trots op te zijn. Het is de weg ergens naartoe.

Alsof de eerste feminist wist waar ze ooit aan begon. En ze heeft ook nooit geweten waar het eindigde. Net zoals de eerste slaaf die in opstand kwam. De eerste protestant. Je kan in je eentje niet de wereld veranderen. Maar dat betekent niet dat het zinloos is om ergens voor te staan in mijn ogen, ook al merk je het niet meteen. Kleine stapjes zijn juist belangrijk, want je moet ergens beginnen.
  maandag 30 april 2018 @ 18:02:47 #68
476957 Ciclon
San Lorenzo de Almagro
pi_178841100
Ik ben wat betreft anderen vrij eerlijk, maar over mezelf was ik altijd vrij negatief. Gek genoeg is dat door mijn PTSS aanzienlijk verminderd. Ik denk vaak nu van dat ik iets wel kan en ben mbt nieuwe dingen uit proberen ook een stuk minder angstig dan dat ik was. Normaal gesproken ging ik zsm in de ontwijk modus, nu nog maar weinig.
  maandag 30 april 2018 @ 18:39:24 #69
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_178841981
quote:
1s.gif Op maandag 30 april 2018 17:10 schreef -Phineas- het volgende:

[..]

O ik sta vaak stil bij “het leven”

En ik heb een ontzettende associatieve denkwijze.

Ik kan echt niet in een paar woorden uitleggen waar ik allemaal over nadenk maar van een aantal mensen gehoord dat ik dus best wel “filosofeer” :P
Misschien moet je jezelf maar wijsmaken dat je teveel lult. :P
soooo, da's mooi!
  maandag 30 april 2018 @ 22:10:14 #70
447547 -Phineas-
Are you tokking to me?
pi_178849117
quote:
0s.gif Op maandag 30 april 2018 18:39 schreef LordofLeaves het volgende:

[..]

Misschien moet je jezelf maar wijsmaken dat je teveel lult. :P
Mijzelf gewoon wat wijsmaken of gewoon iets loslaten is ontzettend lastig. Het klinkt simpel.. gewoon wijsmaken of gewoon iets loslaten. Maar ik kan dat echt niet. En ik wil het echt heel graag maar dan geloven mensen mij niet heb ik gemerkt als ik zeg dat ik het heel erg lastig vind om mijzelf wat wijs te maken of iets los te laten :/

Ze geven vaak ook geen concrete tips van hóe ik iets los moet laten.
  maandag 30 april 2018 @ 22:21:03 #71
447547 -Phineas-
Are you tokking to me?
pi_178849578
quote:
0s.gif Op zondag 29 april 2018 17:44 schreef loginwithyournoggin het volgende:
Heb je een aeronautische opleiding. anders ga je dat niet meer redden natuurlijk. geen andere banen die je wat lijken om de sleur te slijten?
Ik heb wel een aeronautische opleiding.
pi_178850769
quote:
1s.gif Op maandag 30 april 2018 22:10 schreef -Phineas- het volgende:

Mijzelf gewoon wat wijsmaken of gewoon iets loslaten is ontzettend lastig. Het klinkt simpel.. gewoon wijsmaken of gewoon iets loslaten. Maar ik kan dat echt niet. En ik wil het echt heel graag maar dan geloven mensen mij niet heb ik gemerkt als ik zeg dat ik het heel erg lastig vind om mijzelf wat wijs te maken of iets los te laten :/

Ze geven vaak ook geen concrete tips van hóe ik iets los moet laten.
Dat is het mysterie van het leven ben ik bang, de psychische kant. Omdat het niet zichtbaar is kan niemand er concrete tips voor geven. Het lukt je om iets los te laten, of niet.
Wat tegenwerkt is wel als je niet gelooft dat het gaat lukken of dat het geen zin heeft. Maar verder kan niemand concreet zeggen WAAROM het hen lukte om dingen los te laten afgezien van "ik deed het gewoon" . Psychologen hebben ook OF een afspraken plan om gewoon anders te denken, zonder daarbij tips HOE. Of ze schrijven medicijnen voor die het gemakkelijker maken. Iets anders, zoals concrete tips, is er gewoon niet. Hoogstens kan erop worden gewezen als een gedachte niet geloofwaardig lijkt als daar tenminste bewijs voor is.
❣ °º¤,¸🖤 ♡º💕♡💚,ø¤°º¤💛♡`°º¤,¸❣ https://bit.ly/3oMY5yM ; https://bit.ly/39EZXor ; https://bit.ly/309QhN5 ; https://bit.ly/3fUlDyP
  Moderator dinsdag 1 mei 2018 @ 01:44:33 #73
441859 crew  Lenny77
pi_178852934
quote:
1s.gif Op maandag 30 april 2018 17:16 schreef -Phineas- het volgende:

[..]

Ik herken dit wel wat je zegt en daar was ik een tijdje (precies hetzelfde als jij!) mee bezig (dus met die kleine dingen) maar ik zag nog steeds weinig resultaat van mijn acties want je hebt vaak weer dat als je dan zulke dingen doet dat mensen je sneller misbruiken (wat bij mij vaak het geval is) nu heb ik echter wel een tussenweg gevonden maar het maakt mij nog steeds niet gelukkig.. ik denk omdat ik mij heel nietig voel alsnog.. en omdat ik in mijn eentje ben (zo voelt het) die de wereld wat mooier wilt maken voel ik mij heel nietig als je ziet dat je de enige of een van de weinige bent die eraan werkt.. snap je wat ik bedoel?

Ik denk ook dat een droombaan ook niet zou helpen achteraf. Ik zie dan dingen alsnog (ook met een droombaan) heel negatief..
Ik gooi hier weer met een cliché hé, maar je kan niet iedereen in de wereld redden, maar je kan wel de wereld van 1 iemand redden.
Ik zie ook bijna nooit het vervolg van mijn acties. Het zal vast ook maar een druppel op een hete plaat zijn. Maar het is wel mijn druppel.
Misschien gaat het ook wel beteren als je wat ouder gaat worden en je wat milder voor jezelf gaat zijn.
Ik herken me echt in jouw verhaal. Ik kan je eigenijk niet echt tips geven hoe het eigenlijk bij mij is verbeterd. Sowieso door de tijd. Maar ook door het besef dat de omgeving het niet zal doen, het zit in jezelf (maar dat heb je al door).
Ik heb ook eens (lang geleden) van iemand een gare cd van Ad Visser gekregen :D :de brainsessions. Was wel lachen. Maar toch heeft 1 zin van hem mij wel geholpen: 'als je voelt dat er gedachten in je opkomen, zeg dan: later, niet nu'.
:D 'die later, niet nu' zeg ik soms nog tegen mijzelf. En vaak zie ik dat het probleem zichzelf later heeft opgelost :P
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_178853052
Negatief denken , positief denken, realistisch denken het is je eigen keuze : )
Kies wat je prettig vindt : )
pi_178853077
quote:
1s.gif Op maandag 30 april 2018 22:10 schreef -Phineas- het volgende:

[..]

Mijzelf gewoon wat wijsmaken of gewoon iets loslaten is ontzettend lastig. Het klinkt simpel.. gewoon wijsmaken of gewoon iets loslaten. Maar ik kan dat echt niet. En ik wil het echt heel graag maar dan geloven mensen mij niet heb ik gemerkt als ik zeg dat ik het heel erg lastig vind om mijzelf wat wijs te maken of iets los te laten :/

Ze geven vaak ook geen concrete tips van hóe ik iets los moet laten.
Wat erg goed werkt om zaken los te laten is om het rationeel te benaderen.
Wil je er tijd aan besteden ja of nee ? Je wilt het loslaten dus het antwoord is nee
Als je het los laat kun je je tijd beter benutten : ) Doe je het niet dat steek je tijd in waar je geen tijd in wilt steken.
  dinsdag 1 mei 2018 @ 02:47:12 #76
477654 loginwithyournoggin
access guaranteed
pi_178853146
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 mei 2018 02:13 schreef wawowiewa het volgende:
Negatief denken , positief denken, realistisch denken het is je eigen keuze : )
Kies wat je prettig vindt : )
Ze of hij kan niet kiezen wel of geen negativiteit denk ik. das het punt. klinkt als een depressie dat kies je niet dat doet je lichaam. kan een tastbare oorzaak hebbrn zoals trauma maar.. ts geeft te weinig info.
pi_178853187
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 mei 2018 02:47 schreef loginwithyournoggin het volgende:

[..]

Ze of hij kan niet kiezen wel of geen negativiteit denk ik. das het punt. klinkt als een depressie dat kies je niet dat doet je lichaam. kan een tastbare oorzaak hebbrn zoals trauma maar.. ts geeft te weinig info.
Daar heb ik het dus niet mee eens.

Maar vaak gaat het wel onderbewust en bepaalde dingen kunnen je makkelijker in een negatieve hoek duwen. Mensen om je heen, Je dieet, de muziek welke je luistert, de boeken welke je leest etc etc

Het gaat zeker snel en vaak onderbewust, zelfs iemand die er van bewust is zal nog dingen onderbewust doen/denken. Maar je kunt je bewustzijn wel verhogen en daardoor is het makkelijker om te kiezen hoe je reageert op situaties
pi_178855156
quote:
1s.gif Op maandag 30 april 2018 16:42 schreef Fripsel het volgende:

[..]

Mja heb je niet gehad, dat een moment dat besef echt kwam, dat je daar mee worstelde, en dat het toen “opeens” ok was?

Het was voor mij niet opeens ok. Maar het is ook niet iets wat ik aan iemand anders uit zou kunnen leggen ofzo.
Nou, eigenlijk niet. Het is voor mij al zo lang als ik leef een vanzelfsprekendheid dat je ooit dood zal gaan, ik heb daar nooit bewust bij stilgestaan en dus ook nooit over gepiekerd. Hooguit mezelf afgevraagd wat er dan is wanneer je dood bent. Of alles dan echt voorbij is.n

Maar ik probeer me zo min mogelijk druk te maken in mijn leven op dingen waar ik geen invloed op heb.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_178855590
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 mei 2018 08:14 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

Nou, eigenlijk niet. Het is voor mij al zo lang als ik leef een vanzelfsprekendheid dat je ooit dood zal gaan, ik heb daar nooit bewust bij stilgestaan en dus ook nooit over gepiekerd. Hooguit mezelf afgevraagd wat er dan is wanneer je dood bent. Of alles dan echt voorbij is.n

Maar ik probeer me zo min mogelijk druk te maken in mijn leven op dingen waar ik geen invloed op heb.
Ja dat is heel belangrijk. Alleen dingen waar je inlvloed op hebt zijn het piekeren waard, de rest heeft geen zin. Tenzij je voldoening haakt uit het denken erover maar dan is het geen piekeren meer
❣ °º¤,¸🖤 ♡º💕♡💚,ø¤°º¤💛♡`°º¤,¸❣ https://bit.ly/3oMY5yM ; https://bit.ly/39EZXor ; https://bit.ly/309QhN5 ; https://bit.ly/3fUlDyP
  dinsdag 1 mei 2018 @ 09:11:23 #80
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_178855646
quote:
1s.gif Op maandag 30 april 2018 22:10 schreef -Phineas- het volgende:

[..]

Mijzelf gewoon wat wijsmaken of gewoon iets loslaten is ontzettend lastig. Het klinkt simpel.. gewoon wijsmaken of gewoon iets loslaten. Maar ik kan dat echt niet. En ik wil het echt heel graag maar dan geloven mensen mij niet heb ik gemerkt als ik zeg dat ik het heel erg lastig vind om mijzelf wat wijs te maken of iets los te laten :/

Ze geven vaak ook geen concrete tips van hóe ik iets los moet laten.
Hmmm... dan houdt het op. Iets loslaten moet vanzelf jezelf komen. Misschien hecht je overal wel teveel waarde aan of zie je spoken.
soooo, da's mooi!
  dinsdag 1 mei 2018 @ 09:26:24 #81
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_178855878
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 april 2018 20:11 schreef -Phineas- het volgende:
Hoi,

Mijn stemming is zo negatief de hele tijd. Ik denk de hele tijd wat voor nut het leven is. Juist helemaal niets. Ik vind het heel moeilijk om er mee te dealen dat iedereen leeft en weer doodgaat en een beetje plezier maakt en later huisje boompje beestje. Ik probeer dat wel, gewoon plezier maken en al het negatieve en het moeilijke maar lekker laten varen maar het is best lastig vaak omdat ik een negatieve deken heb.

Ik heb het er al over gehad met mijn psycholoog. Maar ik ben ook benieuwd naar jullie inzichten..

Ik ben niet depressief (denk ik?). Ik heb nu wel een vrij stabiel leven denk ik. Anderhalf/ 2 jaar terug had ik dat totaal niet. Maar nu wel. Ik zit in mijn laatste jaar van mijn opleiding, kan best dingen zelf, vind het ook wel leuk om dingen te ondernemen etc. En ik kan ook goed genieten van dingen. Van leuke dagjes maar het kan best wel snel weggaan :{

Nu denk ik dan maar “boeieee” dat het wegaat. Zo probeer ik tenminste te denken maar nog steeds blijft het zo erg steken en het boeit mij dus eigenlijk wel dat al die geluksmomenten niet genoeg zijn om die negatieve deken positiever te maken.

Ik doe wel mindfullness en meditatie maar dat werkt niet genoeg.. maar wel een beetje om tot rust te komen vanbinnen.

Ik heb ook een beetje de drang om een zo betekenisvolle leven te hebben. Maar ik moet dat sowieso ook loslaten denk ik. Maar zijn er mensen die dit herkennen? En wat heeft een beetje gewerkt bij jullie?

Ik filosofeer en denk ook wel veel te veel. Het wegduwen van het denken lukt niet zo best (op mijn manier) en het “accepteren” ook niet.

Ben wel altijd een denker/ filosofeerder geweest maar nu is het zo negatief allemaal (het erge is dat het wss ook nog de waarheid is dat negatieve in mijn ogen dan) en dat mag best minder worden..

Dingen tegen mezelf aanpraten werkt trouwens ook niet, maar ik probeer dat wel. Soms lukt het en soms lukt het niet. Ik ben iedere reactie dankbaar. Ook van mensen die zichzelf hierin herkennen :)
Ik zou me er niet zo druk over maken. Dit is zoals je bent, ik herken dat wel. Het leven is vrij zinloos - dat is helemaal niet zo'n vreemde gedachte. Ik heb ook enorme moeite met mensen/dieren die sterven maar dat hoort wel bij het leven. Doe dingen waar je je goed bij voelt, dat nadenken/piekeren zit in je karakter en krijg je er waarschijnlijk toch niet uit.

Wat bij mij helpt: lekker druk bezig zijn met van alles en nog wat - dan heb je minder tijd om na te denken/piekeren en zo O-)
"Hoka Hey!"
  dinsdag 1 mei 2018 @ 12:05:41 #82
477654 loginwithyournoggin
access guaranteed
pi_178859061
Als je leven te netjes is kun je ontzettende sleur ervaren. Dat heb ik welleens gehad. Je moet weer iets hebben om te jagen ofzo. mischien heb je een jagershart ts.
  dinsdag 1 mei 2018 @ 12:09:27 #83
477654 loginwithyournoggin
access guaranteed
pi_178859139
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 mei 2018 09:04 schreef geeninspiratie1235 het volgende:

[..]

Ja dat is heel belangrijk. Alleen dingen waar je inlvloed op hebt zijn het piekeren waard, de rest heeft geen zin. Tenzij je voldoening haakt uit het denken erover maar dan is het geen piekeren meer
Piekeren over dingen war je geen invloed op hebt heeft ook wel een functie denk ik nu. Punt is dat je wél actie onderneemt om op te lossen wat je dwarszit. Dat besef ik nu ik je comment lees.
pi_178863122
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 mei 2018 12:09 schreef loginwithyournoggin het volgende:

[..]

Piekeren over dingen war je geen invloed op hebt heeft ook wel een functie denk ik nu. Punt is dat je wél actie onderneemt om op te lossen wat je dwarszit. Dat besef ik nu ik je comment lees.
Nee hoor. Voor dingen waar je geen invloed op hebt kun je geen actie ondernemem. Dat is de definitie van geen invloed hebben. Je kunt hooguit een plan B klaar hebben liggen.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  woensdag 2 mei 2018 @ 22:35:43 #85
447547 -Phineas-
Are you tokking to me?
pi_178902874
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 mei 2018 01:44 schreef Lenny77 het volgende:

[..]

Ik gooi hier weer met een cliché hé, maar je kan niet iedereen in de wereld redden, maar je kan wel de wereld van 1 iemand redden.
Ik zie ook bijna nooit het vervolg van mijn acties. Het zal vast ook maar een druppel op een hete plaat zijn. Maar het is wel mijn druppel.
Misschien gaat het ook wel beteren als je wat ouder gaat worden en je wat milder voor jezelf gaat zijn.
Ik herken me echt in jouw verhaal. Ik kan je eigenijk niet echt tips geven hoe het eigenlijk bij mij is verbeterd. Sowieso door de tijd. Maar ook door het besef dat de omgeving het niet zal doen, het zit in jezelf (maar dat heb je al door).
Ik heb ook eens (lang geleden) van iemand een gare cd van Ad Visser gekregen :D :de brainsessions. Was wel lachen. Maar toch heeft 1 zin van hem mij wel geholpen: 'als je voelt dat er gedachten in je opkomen, zeg dan: later, niet nu'.
:D 'die later, niet nu' zeg ik soms nog tegen mijzelf. En vaak zie ik dat het probleem zichzelf later heeft opgelost :P
Dat “later niet nu” dingetje is wel een soort zelfde principe denk ik al wat ik nu leer en dan leer je je gedachten vanaf een afstandje te bekijken..
Later niet nu voelt wel alsof je gedachten/ problemen/ emoties uit de weg laat en dat ze dan gaan opkroppen heb ik het idee..

Maar je hebt gelijk bij sommige dingen is het wel handig om “later niet nu” te zeggen omdat ze idd vaker zelf oplossen. Vaak zijn het dingen waarvoor je iets moet doen en dan zeg ik tegen de stress dus “later niet nu”

Dankje voor deze tip. Ik zal hem vaker proberen te gebruiken.
  woensdag 2 mei 2018 @ 22:38:18 #86
447547 -Phineas-
Are you tokking to me?
pi_178902952
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 mei 2018 12:05 schreef loginwithyournoggin het volgende:
Als je leven te netjes is kun je ontzettende sleur ervaren. Dat heb ik welleens gehad. Je moet weer iets hebben om te jagen ofzo. mischien heb je een jagershart ts.
Ik zit nu juist op dingen te jagen.. en dat bezorgt mij juist veel stress heb ik gemerkt.

Maar een leven met niets is idd ook niet leuk/ goed weer/ voel ik mij nutteloos.

Het is ook nooit goed :’) Misschien is dit een vrouwending ik heb geen idee. Ik wilde echt dat ik gewoon positiever kon nadenken en niet zoveel wilde uberhaupt. Maar mijn gedachten en emoties zitten heel erg in de weg.
  woensdag 2 mei 2018 @ 22:40:20 #87
447547 -Phineas-
Are you tokking to me?
pi_178902996
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 mei 2018 08:14 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Nou, eigenlijk niet. Het is voor mij al zo lang als ik leef een vanzelfsprekendheid dat je ooit dood zal gaan, ik heb daar nooit bewust bij stilgestaan en dus ook nooit over gepiekerd. Hooguit mezelf afgevraagd wat er dan is wanneer je dood bent. Of alles dan echt voorbij is.n

Maar ik probeer me zo min mogelijk druk te maken in mijn leven op dingen waar ik geen invloed op heb.
Dat laatste heb je helemaal gelijk in en dat ga ik ook zeker doen. Maar soms heb je van die gevallen dat je dan toch denkt dat je er misschien toch invloed op kunt hebben snap je wat ik bedoel?
Maar misschien moet ik dat ook volledig loslaten.. dat doe ik eigenlijk nu al.
pi_178903030
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 mei 2018 08:14 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Nou, eigenlijk niet. Het is voor mij al zo lang als ik leef een vanzelfsprekendheid dat je ooit dood zal gaan, ik heb daar nooit bewust bij stilgestaan en dus ook nooit over gepiekerd. Hooguit mezelf afgevraagd wat er dan is wanneer je dood bent. Of alles dan echt voorbij is.n

Maar ik probeer me zo min mogelijk druk te maken in mijn leven op dingen waar ik geen invloed op heb.
Ik ben in een katholieke familie opgevoed. Misschien dat daar nog verschil in zit. Mijn moeder die denkt bijvoorbeeld dat de dood niet het einde is. :')
  woensdag 2 mei 2018 @ 22:42:43 #89
447547 -Phineas-
Are you tokking to me?
pi_178903042
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 mei 2018 09:26 schreef matspontius het volgende:

[..]

Ik zou me er niet zo druk over maken. Dit is zoals je bent, ik herken dat wel. Het leven is vrij zinloos - dat is helemaal niet zo'n vreemde gedachte. Ik heb ook enorme moeite met mensen/dieren die sterven maar dat hoort wel bij het leven. Doe dingen waar je je goed bij voelt, dat nadenken/piekeren zit in je karakter en krijg je er waarschijnlijk toch niet uit.

Wat bij mij helpt: lekker druk bezig zijn met van alles en nog wat - dan heb je minder tijd om na te denken/piekeren en zo O-)
Oh nee.. ik heb dat juist niet. Ik heb nu veel stress met school en stage. Ik denk dat ik juist door veel dingen in mijn leven meer stress zeg maar en daardoor ook meer ga piekeren en denken.

Als ik nu niks had in de zin van geen verplichtingen dan denk ik dat ik juist wat chiller in mijn vel zat..
pi_178903090
quote:
1s.gif Op woensdag 2 mei 2018 22:38 schreef -Phineas- het volgende:

[..]

Ik zit nu juist op dingen te jagen.. en dat bezorgt mij juist veel stress heb ik gemerkt.

Maar een leven met niets is idd ook niet leuk/ goed weer/ voel ik mij nutteloos.

Het is ook nooit goed :’) Misschien is dit een vrouwending ik heb geen idee. Ik wilde echt dat ik gewoon positiever kon nadenken en niet zoveel wilde uberhaupt. Maar mijn gedachten en emoties zitten heel erg in de weg.
Je kan jezelf wel serieus trainen in het terug fluiten naar het hier en nu. Je bent je er niet altijd bewust van dat je het doet, dat piekeren. Maar op het moment dat je het door hebt, zou je eigenlijk iets moeten gaan doen. En zeggen, nee ik ben hier, vandaag en daar ga ik mezelf mee bezig houden.

Ik heb een tijd lang ook letterlijk knutsels en kluswerkjes binnen handbereik gehad daarvoor. Zodat ik ook letterlijk meteen kon beginnen.

Vanmiddag had ik weer even een moment dat ik er teveel in bleef hangen, ik ben stenen gaan leggen in mijn moestuin. :+
pi_178903120
quote:
1s.gif Op woensdag 2 mei 2018 22:42 schreef -Phineas- het volgende:

[..]

Oh nee.. ik heb dat juist niet. Ik heb nu veel stress met school en stage. Ik denk dat ik juist door veel dingen in mijn leven meer stress zeg maar en daardoor ook meer ga piekeren en denken.

Als ik nu niks had in de zin van geen verplichtingen dan denk ik dat ik juist wat chiller in mijn vel zat..
Kun je lijstjes maken van wat je per dag moet doen? Ipv bijvoorbeeld mijn knutsels en klus praktijken? Uiteindelijk zit er toch maar een x aantal uur in een dag.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 02-05-2018 22:46:21 ]
  woensdag 2 mei 2018 @ 22:50:31 #92
447547 -Phineas-
Are you tokking to me?
pi_178903210
quote:
1s.gif Op woensdag 2 mei 2018 22:44 schreef Fripsel het volgende:

[..]

Je kan jezelf wel serieus trainen in het terug fluiten naar het hier en nu. Je bent je er niet altijd bewust van dat je het doet, dat piekeren. Maar op het moment dat je het door hebt, zou je eigenlijk iets moeten gaan doen. En zeggen, nee ik ben hier, vandaag en daar ga ik mezelf mee bezig houden.

Ik heb een tijd lang ook letterlijk knutsels en kluswerkjes binnen handbereik gehad daarvoor. Zodat ik ook letterlijk meteen kon beginnen.

Vanmiddag had ik weer even een moment dat ik er teveel in bleef hangen, ik ben stenen gaan leggen in mijn moestuin. :+
Ja.. ik ben wel iemand die nu heel erg moeite heeft om in het hier en nu te leven. Ik denk vooral over de toekomst en het verleden.

Ik werk daar ook sinds kort al aan (om precies te zijn ben ik tot die inzicht vandaag achtergekomen in de middag. Grappig en toevallig wel dat jij het ook nog eens even zegt :P

Ik zal eraan werken. Ik heb al best veel nuttige reacties gekregen in dit topic. Ben er blij mee.. en veranderingen gaan niet in 1 keer. Ik zal het ook wel (op zijn minst goed proberen) genoeg de tijd geven om het te veranderen :Y
pi_178903312
quote:
1s.gif Op woensdag 2 mei 2018 22:50 schreef -Phineas- het volgende:

[..]

Ja.. ik ben wel iemand die nu heel erg moeite heeft om in het hier en nu te leven. Ik denk vooral over de toekomst en het verleden.

Ik werk daar ook sinds kort al aan (om precies te zijn ben ik tot die inzicht vandaag achtergekomen in de middag. Grappig en toevallig wel dat jij het ook nog eens even zegt :P

Ik zal eraan werken. Ik heb al best veel nuttige reacties gekregen in dit topic. Ben er blij mee.. en veranderingen gaan niet in 1 keer. Ik zal het ook wel (op zijn minst goed proberen) genoeg de tijd geven om het te veranderen :Y
Mijn ervaring is dat je die verandering op het moment zelf ook niet zo zeer door hebt. Maar dan na een tijdje dan kijk je terug, en dan denk je “Hey verrek”. :+
pi_178905197
quote:
1s.gif Op woensdag 2 mei 2018 22:50 schreef -Phineas- het volgende:

[..]

Ja.. ik ben wel iemand die nu heel erg moeite heeft om in het hier en nu te leven. Ik denk vooral over de toekomst en het verleden.

Ik werk daar ook sinds kort al aan (om precies te zijn ben ik tot die inzicht vandaag achtergekomen in de middag. Grappig en toevallig wel dat jij het ook nog eens even zegt :P

Ik zal eraan werken. Ik heb al best veel nuttige reacties gekregen in dit topic. Ben er blij mee.. en veranderingen gaan niet in 1 keer. Ik zal het ook wel (op zijn minst goed proberen) genoeg de tijd geven om het te veranderen :Y
Nog een tip: Schrijf eens op een papiertje wanneer je je neerslachtig voelt, welke dingen je tegen staan. Doe dit ook als je een dag goed in je vel zit (de zon scheen, heerlijk in de tuin gezeten, leuke film gezien etc).
Als je dat een tijdje bij houdt dan zie je in ieder geval op de positieve lijst een aantal dingen waar je zelf aan geeft dat je je er prettig en goed bij voelt. Dat helpt bij de negatieve momenten,
En van je lijst van negatieve momenten, daar kan je op een goede dag een keer ergens een kras doorheen zetten met het idee van: "Ik kan aan dit onderwerp nou helemaal niets veranderen, al had ik een miljoen!, dus piekeren over dit onderwerp heeft helemaal geen zin".

Kleine dingetjes die naast je proces bij je psycholoog kunnen helpen.
Succes, weet dat er een dag komt dat je dit kan afsluiten en weer beter in je vel zit, hoe ver weg die dag ook lijkt, hij komt er aan!
pi_178905223
Vraagje, TS. Wat vind je het vervelendst? Het vele denken? Of dat het denken zo negatief is?

Wil je meer gaan doen in plaats van denken? Of zou je tevreden zijn met veel denken als dat niet zo negatief zou zijn?

Ik ben zelf ook een denker. En een piekeraar soms. Hoe ouder ik wordt hoe beter ik ermee om kan gaan. Mezelf een doel stellen in mijn leven door mijn leven ergens aan te wijden, helpt me uiteindelijk het meeste, denk ik.

Het kan zo raar gaan in een hoofd. Soms voel ik me radeloos en ervaar ik alles als zinloos omdat ik zo'n leegte ervaar. En soms ben ik zo blij omdat er zoveel ruimte is, zoveel mogelijkheden er zijn. Volgens mij is dat diezelfde fokking leegte. :D
  donderdag 3 mei 2018 @ 06:06:02 #96
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_178906554
quote:
1s.gif Op woensdag 2 mei 2018 22:42 schreef -Phineas- het volgende:

[..]

Oh nee.. ik heb dat juist niet. Ik heb nu veel stress met school en stage. Ik denk dat ik juist door veel dingen in mijn leven meer stress zeg maar en daardoor ook meer ga piekeren en denken.

Als ik nu niks had in de zin van geen verplichtingen dan denk ik dat ik juist wat chiller in mijn vel zat..
Het hele leven is 1 grote verplichting dus daar ontkom je niet aan. Werk, relaties, opleiding, ontwikkeling, huis etc. Alleen als je op een onbewoond eiland gaat zitten zul je dan rust vinden 😁 Belangrijk is te beseffen dat deze gedachten niet vreemd zijn en dat vele anderen hetzelfde ervaren. Daarnaast piekert en denkt de een wat meer als de ander - zit gewoon in je karakter. Persoonlijk heb ik meer met mensen die te veel nadenken dan mensen die helemaal niet nadenken! Van die laatste zijn er helaas veel te veel ....

[ Bericht 0% gewijzigd door matspontius op 03-05-2018 08:45:17 ]
"Hoka Hey!"
pi_178909172
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 april 2018 20:11 schreef -Phineas- het volgende:
Hoi,

Mijn stemming is zo negatief de hele tijd. Ik denk de hele tijd wat voor nut het leven is. Juist helemaal niets. Ik vind het heel moeilijk om er mee te dealen dat iedereen leeft en weer doodgaat en een beetje plezier maakt en later huisje boompje beestje. Ik probeer dat wel, gewoon plezier maken en al het negatieve en het moeilijke maar lekker laten varen maar het is best lastig vaak omdat ik een negatieve deken heb.

Ik heb het er al over gehad met mijn psycholoog. Maar ik ben ook benieuwd naar jullie inzichten..

Ik ben niet depressief (denk ik?). Ik heb nu wel een vrij stabiel leven denk ik. Anderhalf/ 2 jaar terug had ik dat totaal niet. Maar nu wel. Ik zit in mijn laatste jaar van mijn opleiding, kan best dingen zelf, vind het ook wel leuk om dingen te ondernemen etc. En ik kan ook goed genieten van dingen. Van leuke dagjes maar het kan best wel snel weggaan :{

Nu denk ik dan maar “boeieee” dat het wegaat. Zo probeer ik tenminste te denken maar nog steeds blijft het zo erg steken en het boeit mij dus eigenlijk wel dat al die geluksmomenten niet genoeg zijn om die negatieve deken positiever te maken.

Ik doe wel mindfullness en meditatie maar dat werkt niet genoeg.. maar wel een beetje om tot rust te komen vanbinnen.

Ik heb ook een beetje de drang om een zo betekenisvolle leven te hebben. Maar ik moet dat sowieso ook loslaten denk ik. Maar zijn er mensen die dit herkennen? En wat heeft een beetje gewerkt bij jullie?

Ik filosofeer en denk ook wel veel te veel. Het wegduwen van het denken lukt niet zo best (op mijn manier) en het “accepteren” ook niet.

Ben wel altijd een denker/ filosofeerder geweest maar nu is het zo negatief allemaal (het erge is dat het wss ook nog de waarheid is dat negatieve in mijn ogen dan) en dat mag best minder worden..

Dingen tegen mezelf aanpraten werkt trouwens ook niet, maar ik probeer dat wel. Soms lukt het en soms lukt het niet. Ik ben iedere reactie dankbaar. Ook van mensen die zichzelf hierin herkennen :)
Doe je weleens aan meditatie?
pi_178909854
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 april 2018 20:44 schreef Arkai het volgende:
Depressie = negatieve gedachten over het verleden.
Angst = negatieve gedachten over de toekomst.

Enkel als je je gedachten op het heden (NU) focust, kom je los van beide kwalen.
Wat betreft angst heb je deels gelijk, maar betreft een depressie zit je er naast. Hoewel depressies vaak hun oorsprong vinden in verleden ervaringen, kunnen de negatieve gedachten net zo goed van toepassing zijn op de toekomst. Angst is gericht op gevaar (risico op (directe en vaak specifieke) schade, fysiek, sociaal, mentaal), depressie is vooral gericht op (langdurige) machteloosheid, een neerslachtig gevoel vanwege gevoelens of situaties waarvan de depressieve verwacht dat deze niet niet veranderd kunnen worden. Angst is specifiek en gericht, depressie betrekt zich op het geheel van situaties/gevoelens/verwachtingen/gebreken, oftewel het algemene.

Altijd puur op het 'nu' focussen is onmogelijk en onwenselijk. Herinneringen uit het verleden en anticipaties op de toekomst maken deel uit van ons overlevingsmechanisme. Je leert, ontwijkt, overwint, ontwikkelt, reageert en dergelijke op basis van deze noodzakelijke en natuurlijk aanwezige capaciteiten. Negatieve gedachten zijn aangeleerd, net als gedragingen en bepaalde vaardigheden. Ze dienen afgeleerd te worden en vervangen te worden met positieve gedachten (hoewel het compleet afleren vrijwel onmogelijk is: zie het als fietsen, je leert het nooit totaal af, maar als je jaren niet fietst neemt de vaardigheid van het fietsen af... maar bij korte herhalingen, leer je het weer vrij snel aan, zo ook met gedachten(patronen).). Hoe leer je dingen? Door je erop te concentreren en het vaak te herhalen/oefenen. Hoe leer je dingen af? Door ze niet langer uit te oefenen. Positieve gedachten herhalen, herhalen en herhalen werkt vaak niet, omdat het niet overtuigt. Handelingen/ervaringen, waaruit jij positieve conclusies trekt (of kunt leren trekken), wel.

Het is niet makkelijk, maar kort door de bocht, is de manier waarop je jezelf kunt veranderen.

[ Bericht 14% gewijzigd door Cockwhale op 03-05-2018 11:42:29 ]
pi_178924506
Maar je hebt bepaalde gedachtengangen die negatief zijn? Je weet toch al lang dat de wereld niet uit constante goede harmonie bestaat, over het bestaan filosoferen lijkt mij geen begin en einde te hebben. Wij zijn in vergelijking met de overige soorten op onze planeet hyper geëvolueerd en vormen normen en waarden. Probeer de goede momenten te koesteren en de slechte te omarmen en dan weer door gaan. In Aziatische landen is er vast iemand die elke dag 9 uur lang schoenen in elkaar zet voor mijn lunchgeld.
Dat is toch gestoord!
pi_178926440
Houd je eigenlijk van muziek?
pi_178928006
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 mei 2018 02:13 schreef wawowiewa het volgende:
Negatief denken , positief denken, realistisch denken het is je eigen keuze : )
Kies wat je prettig vindt : )
Onbewuste gedachten zijn gevormd naar dat wat aangeleerd is. Dus nee, wat je zegt is grote deels bullshit.
pi_178939587
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 mei 2018 07:51 schreef Cockwhale het volgende:

[..]

Onbewuste gedachten zijn gevormd naar dat wat aangeleerd is. Dus nee, wat je zegt is grote deels bullshit.
Door gebruik te maken van je rationele brein kun je zien wat je onderbewust "aangeleerd" hebt en deze dingen aanpakken. Hierdoor komt de verantwoordelijkheid bij het individu te liggen niet de buitenwereld, en wordt het dus een keuze. Bewust dan wel onbewust, is het onbewust dan kun je het Ignorantie noemen.
pi_178945246
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2018 18:27 schreef wawowiewa het volgende:

[..]

Door gebruik te maken van je rationele brein kun je zien wat je onderbewust "aangeleerd" hebt en deze dingen aanpakken. Hierdoor komt de verantwoordelijkheid bij het individu te liggen niet de buitenwereld, en wordt het dus een keuze. Bewust dan wel onbewust, is het onbewust dan kun je het Ignorantie noemen.
Hoezo zou de verantwoordelijkheid bij de buitenwereld liggen als je last hebt van negatief denken?
  zaterdag 5 mei 2018 @ 00:48:13 #104
447547 -Phineas-
Are you tokking to me?
pi_178946644
quote:
1s.gif Op woensdag 2 mei 2018 22:44 schreef Fripsel het volgende:

[..]

Je kan jezelf wel serieus trainen in het terug fluiten naar het hier en nu. Je bent je er niet altijd bewust van dat je het doet, dat piekeren. Maar op het moment dat je het door hebt, zou je eigenlijk iets moeten gaan doen. En zeggen, nee ik ben hier, vandaag en daar ga ik mezelf mee bezig houden.

Ik heb een tijd lang ook letterlijk knutsels en kluswerkjes binnen handbereik gehad daarvoor. Zodat ik ook letterlijk meteen kon beginnen.

Vanmiddag had ik weer even een moment dat ik er teveel in bleef hangen, ik ben stenen gaan leggen in mijn moestuin. :+
Late reactie maar dat helpt ook inderdaad goed.. dat je op het moment dat je piekert dat je gewoon iets gaat doen of jezelf terug gaat roepen van “nee phien, dat is toekomst. Focus op 1 ding, en dat is dit”

Misschien moet ik ook inderdaad iets bedenken wat ik meteen in handbereik heb. Een sudokuboelje of ik ga een notitieboekje kopen waarin ik kan tekenen of zo..

Maar ik ben wel bang eigenlijk dat ik zo emoties en gedachten ga opkroppen en dat het er later uitkomt. Is die angst terecht denk je of valt dat wel mee? Had jij na die aanpak (dus dat jij ging knutselen etc/ of iets bij de hand had) later geen last van terugkerende gedachten/ een ontploffing ofzo?
  zaterdag 5 mei 2018 @ 00:53:54 #105
447547 -Phineas-
Are you tokking to me?
pi_178946691
quote:
1s.gif Op woensdag 2 mei 2018 22:55 schreef Fripsel het volgende:

[..]

Mijn ervaring is dat je die verandering op het moment zelf ook niet zo zeer door hebt. Maar dan na een tijdje dan kijk je terug, en dan denk je “Hey verrek”. :+
Dat is ook idd waar. Maar ik merk dat ik ook wel erg kijk naar iedere stap van verandering..

Ik doe nu bijvoorbeeld wat tips van dit topic en ik heb dan ook echt de drang om meteen naar het resultaat te kijken. Ik voel mij wel al een stuk beter dan toen ik dit topic opende. :P ik ben wat dat betreft wel een snelle leerling.. ik kan wel snel een soort van de put uitklimmen maar mij ook weer heel snel laten vallen.. ik moet en ben bezig daar een balans in te vinden.
pi_178946699
quote:
1s.gif Op zondag 29 april 2018 17:28 schreef -Phineas- het volgende:

[..]

Soms vergelijk ik het wel ja.. maar ik wil niet meteen veel succes ofzo hebben. Ik wil namelijk het liefste gewoon een baan (waar ik het goed doe en waar ik graag ben!) en een huis en dat ik verder gezond ben en vooral positief denk/ met een lach door het leven ga. Dat is het enige wat ik wil.. Maar ik ben bang voor mijzelf, dat die dingen mij niet eens lukken.

Ik weet ook eigenlijk niet wat ik echt wil. Soms heb ik dan inderdaad dromen als om astronaut te worden of piloot. Maar het zijn ook geen eisen om gelukkig te zijn. Wel denk ik weleens dat je met een baan als piloot, dokter of astronaut je leven meer waardevol is inderdaad..

Ik weet het eigenlijk niet. Ik zal er nog over nadenken..

Ik denk ergens echt van wel maar ergens ook echt weer niet.
Ik heb t hele topic niet gelezen, maar als dat je droom is zijn er twee opties: proberen, of niet. Ik heb lang gedacht dat ik verstandiger moest zijn maar uiteindelijk ben ik alsnog die zelfde dromen aan het najagen, maar heb ik spijt dat ik zoveel jaren verspild heb met er omheen cirkelen. Misschien kan je het niet, misschien lukt het niet. Maat waarom zou je het niet proberen? Als het niet lukt, of het traject er naartoe je toch niet blijkt te liggen, dan kun je altijd nog voor plan b gaan.
pi_178946716
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 mei 2018 00:48 schreef -Phineas- het volgende:

[..]

Late reactie maar dat helpt ook inderdaad goed.. dat je op het moment dat je piekert dat je gewoon iets gaat doen of jezelf terug gaat roepen van “nee phien, dat is toekomst. Focus op 1 ding, en dat is dit”

Misschien moet ik ook inderdaad iets bedenken wat ik meteen in handbereik heb. Een sudokuboelje of ik ga een notitieboekje kopen waarin ik kan tekenen of zo..

Maar ik ben wel bang eigenlijk dat ik zo emoties en gedachten ga opkroppen en dat het er later uitkomt. Is die angst terecht denk je of valt dat wel mee? Had jij na die aanpak (dus dat jij ging knutselen etc/ of iets bij de hand had) later geen last van terugkerende gedachten/ een ontploffing ofzo?
Ik heb zelf de diagnose PTSS..

Zelf heb ik gemerkt dat ik eigenlijk twee angsten heb. De echte PTSS angsten, en de extra angsten die daar omheen onstaan zijn. Die eerste angsten, die kan ik hiermee niet minder maken. Maar die tweede groep angsten wel, omdat het vaak onrealistische dingen zijn. Me druk maken om de toekomst, of ik dingen wel goed genoeg doe. Terwijl, of ik er nu nou extreem over ga zitten piekeren of niet, de uitkomst veranderd niet. Dus in dat opzicht haalt het juist druk van de ketel af. Het is fijn om steeds weer kleine stapjes te maken, en ik ga regelmatig goed op mijn gezicht maar daar zit wel echt een stijgende lijn in.

De echte PTSS angsten dat is wel een ander verhaal. Ik hoop dat ik eindelijk een keer aan de beurt kom voor EMDR en dat dat iets gaat doen. Want dat zit inderdaad opgepropt in een doosje. En dat gaat de ene dag beter dan de andere. En als het dan knalt, triggert het de rest ook vaak weer. Vermoeiend gebeuren. 8)7
  zaterdag 5 mei 2018 @ 00:59:37 #108
447547 -Phineas-
Are you tokking to me?
pi_178946727
quote:
14s.gif Op donderdag 3 mei 2018 03:23 schreef Monopoly het volgende:

[..]

Nog een tip: Schrijf eens op een papiertje wanneer je je neerslachtig voelt, welke dingen je tegen staan. Doe dit ook als je een dag goed in je vel zit (de zon scheen, heerlijk in de tuin gezeten, leuke film gezien etc).
Als je dat een tijdje bij houdt dan zie je in ieder geval op de positieve lijst een aantal dingen waar je zelf aan geeft dat je je er prettig en goed bij voelt. Dat helpt bij de negatieve momenten,
En van je lijst van negatieve momenten, daar kan je op een goede dag een keer ergens een kras doorheen zetten met het idee van: "Ik kan aan dit onderwerp nou helemaal niets veranderen, al had ik een miljoen!, dus piekeren over dit onderwerp heeft helemaal geen zin".

Kleine dingetjes die naast je proces bij je psycholoog kunnen helpen.
Succes, weet dat er een dag komt dat je dit kan afsluiten en weer beter in je vel zit, hoe ver weg die dag ook lijkt, hij er aan!
Dit is ook misschien ook een goede ja.. ik ben alleen bang dat als ik de negatieve dingen van die dag ga opsommen en ga opschrijven dat ik er nog bozer of verdrietig ervan wordt alleen als ik het allemaal zie...
  zaterdag 5 mei 2018 @ 01:01:25 #109
447547 -Phineas-
Are you tokking to me?
pi_178946752
quote:
0s.gif Op donderdag 3 mei 2018 11:03 schreef Charlotte3 het volgende:

[..]

Doe je weleens aan meditatie?
Het staat letterlijk in de OP :P
  zaterdag 5 mei 2018 @ 01:03:51 #110
475718 Aansteker707
Voor al uw vuurgenot.
pi_178946767
Jij denkt niet. Denken gebeurt gewoon. Ben je zelf niet verantwoordelijk voor.
Ik produceer één van de vijf elementen, en wel de meest explosieve! Watch out!
pi_178946836
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 mei 2018 01:03 schreef Aansteker707 het volgende:
Jij denkt niet. Denken gebeurt gewoon. Ben je zelf niet verantwoordelijk voor.
Klopt, gedachten en gevoelens komen gewoon op, daar heb je 0,0 controle over. Je hebt echter wel controle over hoe je met je gedachten/gevoelens omgaat, welke invloed ze op je hebben.
pi_178946925
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 mei 2018 00:48 schreef -Phineas- het volgende:

[..]

Late reactie maar dat helpt ook inderdaad goed.. dat je op het moment dat je piekert dat je gewoon iets gaat doen of jezelf terug gaat roepen van “nee phien, dat is toekomst. Focus op 1 ding, en dat is dit”

Misschien moet ik ook inderdaad iets bedenken wat ik meteen in handbereik heb. Een sudokuboelje of ik ga een notitieboekje kopen waarin ik kan tekenen of zo..

Maar ik ben wel bang eigenlijk dat ik zo emoties en gedachten ga opkroppen en dat het er later uitkomt. Is die angst terecht denk je of valt dat wel mee? Had jij na die aanpak (dus dat jij ging knutselen etc/ of iets bij de hand had) later geen last van terugkerende gedachten/ een ontploffing ofzo?
Alles gaat voorbij - Marnix Pauwels

Slaaf van ons hoofd - Marnix Pauwels
  zaterdag 5 mei 2018 @ 02:49:33 #113
475718 Aansteker707
Voor al uw vuurgenot.
pi_178947191
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 mei 2018 01:27 schreef madam-april het volgende:
Alles gaat voorbij - Marnix Pauwels

Slaaf van ons hoofd - Marnix Pauwels
Tijdje geleden interview gezien van hem met Patrick Kicken. Wel interessante gast.
Ik produceer één van de vijf elementen, en wel de meest explosieve! Watch out!
pi_178948332
Mensen die altijd negatief zijn en altijd klagen ... doen dat omdat ze problemen hebben waar ze zich geen raad mee weten en waarin ze geen uitweg zien.

Er wordt heel vaak beweerd dat je met negatief denken je jezelf een verkeerde manier van denken hebt aangeleerd. Maar mensen krijgen deze gedachten niet zomaar.

Je moet je gedachten niet wegforceren, maar probeer erachter te komen waardoor ze ontstaan.

Positief denken = denken in mogelijkheden en oplossingen. Maar daarbij moet je zeker niet je problemen ontkennen. En je omgeving probeert dat vaak wel. Als jij aangeeft dat je problemen hebt die niet zo duidelijk en concreet zijn en hulp nodig hebt, dan beschouwt je omgeving je als stoorzender. Jouw problemen hebben negatieve invloed op hun facade gelukkige en succesvolle leven, dus het mag er niet zijn. Jij moet gewoon je bek houden en meedoen met de stroom waar zij ook in zitten.

Heb daar schijt aan en luister naar jezelf. Schaam je niet voor je frustraties en laat die er ook zijn. Forceer het niet, want anders forceer je ook je inzichten om je problemen te kunnen oplossen.
pi_178948848
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 mei 2018 09:52 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
Mensen die altijd negatief zijn en altijd klagen ... doen dat omdat ze problemen hebben waar ze zich geen raad mee weten en waarin ze geen uitweg zien.

Er wordt heel vaak beweerd dat je met negatief denken je jezelf een verkeerde manier van denken hebt aangeleerd. Maar mensen krijgen deze gedachten niet zomaar.

Je moet je gedachten niet wegforceren, maar probeer erachter te komen waardoor ze ontstaan.

Positief denken = denken in mogelijkheden en oplossingen. Maar daarbij moet je zeker niet je problemen ontkennen. En je omgeving probeert dat vaak wel. Als jij aangeeft dat je problemen hebt die niet zo duidelijk en concreet zijn en hulp nodig hebt, dan beschouwt je omgeving je als stoorzender. Jouw problemen hebben negatieve invloed op hun facade gelukkige en succesvolle leven, dus het mag er niet zijn. Jij moet gewoon je bek houden en meedoen met de stroom waar zij ook in zitten.

Heb daar schijt aan en luister naar jezelf. Schaam je niet voor je frustraties en laat die er ook zijn. Forceer het niet, want anders forceer je ook je inzichten om je problemen te kunnen oplossen.
Heel goed gezegd mee eens
❣ °º¤,¸🖤 ♡º💕♡💚,ø¤°º¤💛♡`°º¤,¸❣ https://bit.ly/3oMY5yM ; https://bit.ly/39EZXor ; https://bit.ly/309QhN5 ; https://bit.ly/3fUlDyP
pi_178958304
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2018 18:27 schreef wawowiewa het volgende:

[..]

Door gebruik te maken van je rationele brein kun je zien wat je onderbewust "aangeleerd" hebt en deze dingen aanpakken. Hierdoor komt de verantwoordelijkheid bij het individu te liggen niet de buitenwereld, en wordt het dus een keuze. Bewust dan wel onbewust, is het onbewust dan kun je het Ignorantie noemen.
Ja, maar eenmalige rationeel nadenken heeft geen tot amper invloed op je gedachtepatronen die automatisch gedachten genereren gedurende momenten dat je op automatische piloot draait (80% van de dag). Jij kunt je angst ook niet direct wegnemen als je eenmalig voor je 'examen' denkt, 'er is niets om bang voor te zijn'. Dat is gewoon een feit. Je praat vanuit een aangeleerd idealistische visie van de vrije wil die niet klopt met de empirie.
  maandag 7 mei 2018 @ 19:30:35 #117
447547 -Phineas-
Are you tokking to me?
pi_178996660
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 mei 2018 09:52 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
Mensen die altijd negatief zijn en altijd klagen ... doen dat omdat ze problemen hebben waar ze zich geen raad mee weten en waarin ze geen uitweg zien.

Er wordt heel vaak beweerd dat je met negatief denken je jezelf een verkeerde manier van denken hebt aangeleerd. Maar mensen krijgen deze gedachten niet zomaar.

Je moet je gedachten niet wegforceren, maar probeer erachter te komen waardoor ze ontstaan.

Positief denken = denken in mogelijkheden en oplossingen. Maar daarbij moet je zeker niet je problemen ontkennen. En je omgeving probeert dat vaak wel. Als jij aangeeft dat je problemen hebt die niet zo duidelijk en concreet zijn en hulp nodig hebt, dan beschouwt je omgeving je als stoorzender. Jouw problemen hebben negatieve invloed op hun facade gelukkige en succesvolle leven, dus het mag er niet zijn. Jij moet gewoon je bek houden en meedoen met de stroom waar zij ook in zitten.

Heb daar schijt aan en luister naar jezelf. Schaam je niet voor je frustraties en laat die er ook zijn. Forceer het niet, want anders forceer je ook je inzichten om je problemen te kunnen oplossen.
Ik vind het best wel lastig om dit bericht te lezen, want ik weet dat ik van verstand het grotendeels met je eens ben. Ik heb je bericht dan ook niet zo goed gelezen omdat ik bang ben dat het gaat triggeren of dat het weer negatieve gevoelens bij mij opwekt. Maar nu ben ik dus bezig met symptoon bestrijding en die aanpak werkt wel goed.. ik voel mij echt al stukken beter en ik hoop dat het blijft werken.

De therapie die ik volgde heet ACT acceptance and commitment en dat werkt wel erg goed moet ik zeggen :) Soms moet je dingen juist loslaten om verder te komen en het loslaten doe je door je gedachten te observeren. En dat ik niet mijn gedachten ben enzo en dat je mind een fucking moeilijk ding is. Dat is een beetje een samenvatting. Ik zou het anderen echt aanraden maar wilskracht om beter te willen worden en doorzettingsvermogen is dan wel echt een vereiste.

Daarnaast heb ik ook een aantal tips van dit topic echt in de praktijk gebracht en dat hielp wel. Ik had al wel het idee dat ik echt niet de enige ben die negatief denkt en op fok (niet verkeerd bedoeld) heb je genoeg mensen denk ik die het ook niet altijd bepaald makkelijk hadden.
  maandag 7 mei 2018 @ 19:32:57 #118
447547 -Phineas-
Are you tokking to me?
pi_178996720
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 mei 2018 01:03 schreef Aansteker707 het volgende:
Jij denkt niet. Denken gebeurt gewoon. Ben je zelf niet verantwoordelijk voor.
Die ga ik onthouden, dat is een hele goede ook :)
pi_178996761
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 april 2018 20:11 schreef -Phineas- het volgende:
Hoi,

Mijn stemming is zo negatief de hele tijd. Ik denk de hele tijd wat voor nut het leven is. Juist helemaal niets.
Heb je niet gewoon een goeie beurt nodig?
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
  maandag 7 mei 2018 @ 19:37:24 #120
447547 -Phineas-
Are you tokking to me?
pi_178996804
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2018 00:24 schreef Fripsel het volgende:
Houd je eigenlijk van muziek?
Ooooo zeker. Ik kan geen dag zonder muziek nee :P

Maar muziek heb ik soms wel een haat liefde verhouding mee.. soms verergert muziek juist je stemming. Dus dan word ik te blij of te verdrietig. En aan al mijn nummers die in mijn playlist zitten ben ik allemaal een keer echt aan verslaafd geweest in de zin dat ik het nummer uren en dagenlang achter elkaar als ik de tijd ervoor had luisterde. En dat was ook niet leuk want daardoor ging het ten koste van al het andere werk wat ik nog moet doen. Dus nu probeer ik mijn emoties ook bij muziek wat meer vlak te houden maar wel gewoon positief zoiets :P
  maandag 7 mei 2018 @ 19:39:45 #121
447547 -Phineas-
Are you tokking to me?
pi_178996847
quote:
7s.gif Op maandag 7 mei 2018 19:35 schreef JeSuisDroppie het volgende:

[..]

Heb je niet gewoon een goeie beurt nodig?
In de zin van seks bedoel je?

Ik heb gewoon een vriendje en ik heb in principe gewoon genoeg goede beurten. Maar (te) veel seks (ook al wil ik een keer meer dan gemiddeld seks) is ook niet goed voor mij en mijn stemming.
pi_178996864
quote:
2s.gif Op maandag 7 mei 2018 19:39 schreef -Phineas- het volgende:

[..]

In de zin van seks bedoel je?

Ik heb gewoon een vriendje en ik heb in principe gewoon genoeg goede beurten. Maar (te) veel seks (ook al wil ik een keer meer dan gemiddeld seks) is ook niet goed voor mij en mijn stemming.
Oh, oke. Dat is het dan niet.
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
  maandag 7 mei 2018 @ 22:40:25 #123
447547 -Phineas-
Are you tokking to me?
pi_179002089
quote:
Heel erg bedankt voor deze links. Ik heb nog niet alles gelezen maar het begin wat ik had gelezen klonk al ontzettend goed.
pi_179003622
quote:
2s.gif Op maandag 7 mei 2018 19:30 schreef -Phineas- het volgende:
Ik heb je bericht dan ook niet zo goed gelezen omdat ik bang ben dat het gaat triggeren of dat het weer negatieve gevoelens bij mij opwekt.
Die angst hebben de meeste mensen. En dat is ook waarom ze een facade ophouden dat ze zelf ontzettend gelukkig, zelfverzekerd en positief in het leven staan. En daarom hebben ze vaak een hekel aan mensen die volgens hen een te negatieve kijk hebben op het leven. Door dat aan te horen, worden ze geconfronteerd met hun eigen zwakheden en onzekerheden.

Jij bent nu op een punt in je leven gekomen dat zo'n facade je teveel blokkeert in je leven. Maar het is OK dat je bepaalde dingen nog niet aandurft. Het hoeft niet allemaal in 1x. Alles op zijn tijd: het komt vanzelf wel op je pad :)
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')