abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_178729113
Dag allemaal,

Voor mijn afstuderen (richting sociologie aan de Universiteit Utrecht) doe ik onderzoek naar de sociale aspecten van online gamen.
Meer specifiek richt ik mij op de 'hulpbronnen' ofwel positieve uitkomsten die voortkomen uit het kennen van andere gamers.

Voor het beantwoorden van deze vraag zoek ik gamers van 16+ die bereid zijn om de vragenlijst in te vullen.

De vragenlijst: https://onderzoekstool.nl/aa/gaming

** Geen inlog/registratie/spam/reclame
** Toestemming van Tagliano (forum mod) voor de post
** Ik volg het topic om vragen te beantwoorden
** Geïnteresseerden in de uitkomst kunnen hun email adres opgeven aan het einde van de vragenlijst

Bij voorbaat dank,

JAzzcrime
pi_178729213
Ingevuld! Succes ^O^
Join the Army, see the world, meet interesting people - and kill them.
pi_178729244
Ingevuld ;)

Ik vond het overigens wel enigzins verwarrend dat 'zeer mee eens' links stond, en 'zeer mee oneens' rechts. Maar goed dat kan ook aan mijn autistenkop liggen.
pi_178729588
Ingevuld. Succes met je onderzoek.
Google is your friend, abuse your friends
pi_178730253
@Vanillekwark: Goed punt. Om eerlijk te zijn heb ik dat over het hoofd gezien. Het is inderdaad logischer om van 1 naar 5 te gaan.
  woensdag 25 april 2018 @ 11:17:52 #6
434469 corpsegrinder
Rood tot de laatste dag
pi_178730454
ingevuld en gedeeld in een groep gamers, GL ^O^
they have money for war but can't feed the poor.
pi_178733470
Dankjewel guys!
  woensdag 25 april 2018 @ 21:06:04 #8
179899 Catkiller
We sail into the black
pi_178741109
Ingevuld.

Als ik zo die vragenlijst lees dan heb ik een hele vreemde relatie met mensen met wie ik al jaren game (veel dingen oneens) of TS heeft dat, ligt aan wat uit het onderzoek komt. :P
Op zaterdag 9 maart 2019 17:21 schreef Lospedrosa het volgende:
Wat voor een mongool ben jij nou weer. Klojo.
[/quote]
pi_178741512
Dankjewel Catkiller, Indien je benieuwd bent na de uitkomst wil ik je best een pb/bericht sturen. dat is dan halverwege juli, als het onderzoek (na verwachting) is afgerond.
pi_178742023
Nette openingspost, ingevuld. Kun je de uitkomst hier delen?
pi_178742748
Dag Autoknutselaar, dank voor het invullen. Ja, dat is prima. naar verwachting is dat halverwege juli. Ik kan dan ook iets meer vertellen over de onderzoeksopzet. Fijne avond!
pi_180872091
Dag allemaal, kleine recap!

Nogmaals hartelijk dank voor jullie deelname. In het algemeen (er zijn altijd een paar trollen..) is de vragenlijst correct ingevuld en kwamen jullie met bruikbare suggesties en opmerkingen.

Wat heb ik onderzocht: sociaal kapitaal dat voortkomt uit online gamen.

Simpel gezegd gaat sociaal kapitaal over a) mensen die deel uitmaken van je sociale netwerk en b) de informatie, kennis, emotionele steun en hulpmiddelen die zij bieden en met je delen.
Door hierna te vragen kreeg ik een beeld van de kwaliteit van de sociale relaties die ontstaan tussen gamers.
Daarnaast heb ik gekeken of speelfrequentie (hoeveel uur speel je gemiddeld per week) en het wel / niet lid zijn van een clan invloed heeft op de mate van sociaal kapitaal. Mijn veronderstelling vooraf was dat zowel speelfrequentie als lidmaatschap bijdraagt aan de mate van sociaal kapitaal.

• Waarom dit onderzoek
o Persoonlijke ervaring met vriendschappen die voortkomen uit multiplayer games (WoW, Diablo, Tactical-Ops)
o Mij inziens wordt online gamen vaak negatief benaderd door media en onderzoekers (nadruk op agressie, verslaving, gezondheidsproblemen)
o Van sporten wordt verondersteld dat het mensen met elkaar verbindt. De argumentatie hierachter is dat mensen tijdens het sporten samenkomen en eenzelfde passie delen. Waarom zou dit anders werken bij online gamen/esport?
o Vanuit mijn studie (sociologie) interessant. De wereld digitaliseert, vrijwel iedereen gebruikt dagelijks internet, welke invloed heeft dit op sociale relaties?

Hieronder een korte samenvatting van de resultaten. ____________________________________________________________________________

• De vragenlijst is door 233 mensen ingevuld, na ‘schoonmaak’ (extreme waardes, onvolledig ingevuld) bleven 207 respondenten over voor de analyses

Algemene kenmerken
• De respondenten gamen gemiddeld 19 uur per week. Van deze groep is 72% lid van een clan (geweest) en is 28% een lid (geweest).
• De gemiddelde leeftijd van de respondenten is 25 jaar (max = 63, min = 16). Hiervan is 85% man, 15% vrouw en identificeren twee personen zich niet met deze genders.
• De pc of laptop is het meest gebruikte gameplatform (72%), gevolgd door de consoles (Xbox & PlayStation) met 25% en de tablet en telefoon (3%).
• Ongeveer de helft van de respondenten is scholier of student en de andere helft werkt.

Resultaten
• Uit de resultaten blijkt dat 82% van de respondenten geregeld sociaal contact heeft met mensen die ze zonder het online gamen niet hadden leren kennen.
• Wanneer gekeken wordt naar sociaal emotionele steun blijkt dat 55% van de respondenten via het gamen tenminste 1 persoon heeft leren kennen waarmee ze kunnen praten als ze zich eenzaam voelen.
• Een kleine groep (20%) geeft aan dat mensen uit hun game-kring bereid zijn om geld aan ze te lenen in noodgevallen.
• Speelfrequentie en lidmaatschap van een clan zijn beide significante voorspellers van de mate van sociaal kapitaal. Dit betekent dat veel spelen en/of lid zijn van een clan bijdraagt aan meer sociaal kapitaal
• Het opleidingsniveau, geslacht, arbeidsmarkstatus en speelplatform zijn geen significante voorspellers. Dit betekent dat deze factoren niet van invloed zijn op de mate van sociaal kapitaal.

Conclusie
Het doel van deze studie was om te onderzoeken of mensen door online multiplayer games te spelen ook sociaal kapitaal verkrijgen. De gedachte hierachter is dat overeenkomsten bestaan tussen de sociale aspecten van sport en online multiplayer gamen. Voor zowel sport als online multiplayer gamen geldt dat mensen met dezelfde interesse met elkaar in contact komen, waardoor sociale netwerken ontstaan. In deze netwerken bevinden zich hulpmiddelen die toegankelijk zijn voor mensen die deel uitmaken van het netwerk.
Het inzetten van online multiplayer games als middel om sociaal kapitaal te genereren, of spelers adviseren meer te spelen zou in veel gevallen toch onverstandig zijn. De mechanismen die (vermoedelijk) verklaren waarom sociale relaties ontstaan tussen online gamers zijn gelijkgestemdheid (homophily) en nabijheid(proximity). Wanneer mensen op doktersrecept vaker online games spelen ontstaan meer ontmoetingskansen met ander spelers, maar de factor van gelijkgestemdheid valt waarschijnlijk weg. De intrinsieke motivatie van mensen met een hoge speelfrequentie verschilt hoogstwaarschijnlijk van een persoon die zou gamen, puur met als doel om nieuwe mensen te leren kennen.

Belangrijk
• Terugblikkend op de resultaten van deze studie is het nuttig om te realiseren dat het gevonden verband tussen lidmaatschap en sociaal kapitaal niet causaal is. Op basis van de bevindingen kan bijvoorbeeld niet worden uitgesloten dat spelers die van nature socialer zijn sneller geneigd zijn om bij een clan te gaan.
• Bij het verzamelen van de data is een gemakssteekproef gebruikt. Dit betekent dat de respondenten niet gerandomiseerd zijn en per definitie een goede vertegenwoordiging zijn van de algehele populatie van gamers in Nederland. Het zou bijvoorbeeld zo kunnen zijn dat met name ‘sociale’ mensen de vragenlijst hebben ingevuld.

[ Bericht 0% gewijzigd door JAzzcrime op 02-08-2018 09:53:24 ]
pi_180873058
Top, recaps zien we niet genoeg hier ^O^

quote:
gemiddeld 19 uur per week
sodeju
  Eurovisie Songfestival Queen woensdag 1 augustus 2018 @ 13:02:24 #14
163650 Greys
pi_180873420
Wat verfrissend, iemand die nog even terug komt voor een recap. Chapeau. _O_
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_180891277
een recap bij een onderzoek, chapeau _O_

wel is het misschien handig je mail adres te verwijderen, anders wordt je wellicht volgespamt
pi_180891679
Dank :-)

@Vanillekwark, de standaarddeviatie van speelfrequentie is 15,2. Ongeveer 68% gamet dus tussen de 3,8 en 34,2 uur p/w. het verschilt dus wel aardig uit elkaar.

@mschol: check!

[ Bericht 3% gewijzigd door JAzzcrime op 02-08-2018 14:16:24 ]
  donderdag 2 augustus 2018 @ 18:24:44 #17
232633 Erlandil
The Stormwalker
pi_180901982
Had deze toch niet ingevuld maar moest nog wel even denken aan research wat ik een tijd geleden al volgde.

http://www.nickyee.com/daedalus/

Nick Yee heeft pak em beet 10 jaar data lopen verzamelen in grotere hoeveelheden dan de steekproef die je hier gedaan hebt (die mogelijk lichtelijk skewed is geweest gezien de balans man/vrouw bijvoorbeeld... oh lees nu dat je dat ook vermeldt :D).
Er zijn aardig wat interessante artikelen op de daedalus site geplaatst die ingaan op veel meer aspecten dan enkel sociaal kapitaal maar ook op bijvoorbeeld mentale toestanden van gamers, vlucht gedrag maar ook leiderschapskwaliteiten en dergelijke. Vond het toentertijd erg interessant om de conclusies te lezen aangezien deze lang niet altijd overeenkwamen met wat er toen in de media geroepen werd (zowel ten positieve, als negative).

Ondertussen werkt deze persoon voor Quantic Foundry (https://quanticfoundry.com/) en publiceert hij nog regelmatig onderzoeksanalyses op basis van de verzamelde data.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')