abonnement Unibet Coolblue
pi_178708787
Dit is geen afgunst, jaloezie, etcetera.

Voornamelijk tijdens de economische crisis werden wel eens termen over ''mijn'' generatie (ik ben 28) gebruikt, dat wij de verloren generatie zouden zijn.

De huizenmarkt zou op slot zitten, (vaste) contracten onmogelijk bereikbaar, studie niet meer gratis en bovendien de eisen van werkgevers steeds hoger. Daar kwam dan nog de zorg van de vergrijzing bovenop. ''Milennials : allemaal hoog opgeleid, maar werkloos''

Nog steeds hoor ik dit soort termen wel eens voorbij komen, echter staat dit haaks op wat ik in de dagelijkse praktijk om mij heen zie. Mensen met niet eens zulke bijzondere banen (wel een relatie) van rond mijn leeftijd kopen regelmatig huizen van tegen de 5 (!) ton.

Hoveniers van 28/29 jaar kopen vrijstaande villa's met schuren er op en tienduizend vierkante meter land er omheen. Een vriend van mij met een huis/tuin/keuken hbo-baan en een vriendin die van de ene naar de andere uitzendbaan hopt, koopt een vrijstaande bungalow van over de 4 ton. Oké, ze hebben vrij zuinig aan geleefd, nooit op kamers gegaan bijvoorbeeld, maar als iemand van onder de dertig zo'n huis kunnen kopen, het dan nog eens uitgebreid verbouwen en alsnog gewoon regelmatig op vakantie kunnen gaan, uit eten kunnen gaan, etc.

Zo leefde de generatie van mijn ouders echt niet. Mijn ouders zouden tot de babyboomer generatie behoren die het allemaal goed hebben gehad. Dat klopt ook wel, maar zij woonden echt voor hun dertigste (zelfs veertigste) nog niet in dat soort woningen. Die hadden allemaal een rijtjeshuis, en pas na hun 45e ofzo werd er een stapje omhoog gemaakt. Nu ken ik genoeg jonge mensen van onder de dertig die moeiteloos die stap in één keer lijken te kunnen maken.

En dan heb ik het niet over jonge mensen die arts, advocaat of bankier zijn geworden. Sterker nog : het zijn opvallend vaak juist jonge mensen met een baan in de bouw, tuinwereld of de gemiddelde hbo'ers die nooit op kamers zijn geweest.

Is dit bij jullie in de omgeving ook zo, of zie ik alleen de uitzonderingsgevallen? Vind het best frappant dat mijn generatie ooit werd gezien als perspectiefloos maar dat nu opeens de meerderheid enorm lijkt te floreren.
pi_178708820
Deze 'Youtube' generatie krijgt de deksel nog wel eens op de neus en hard.
U MAD?
pi_178708942
Nee, dat soort mensen ken ik niet in mijn omgeving. Behalve dan die sukkels die per se in Amsterdam wilden wonen, maarja, dan vraag je er ook om he :')
pi_178709003
Nee totaal niet herkenbaar eigenlijk.
know'm sayin?
×
word? word.
  dinsdag 24 april 2018 @ 10:12:58 #5
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_178709092
Klinkt meer als lui die naast hovenieren ook "hovenieren" in hun vrije tijd.
And so is the past
  dinsdag 24 april 2018 @ 10:13:26 #6
123149 Clupea
Euchromatisch...
pi_178709104
De rente is laag, dus een huis van 4 ton kost je ~1300 euro/maand. Dat is best te doen met 2 personen.
Can a bee be said to be or not to be an entire bee when half the bee is not a bee due to some ancient injury?
pi_178709129
Had je maar hbo moeten doen
pi_178709137
Apart dat er dan zo'n verschil is in hoe ik dit ervaar.

Het wordt zelfs geïnterpreteerd als de 'youtube' generatie. Ik heb het gewoon over mensen in mijn directe omgeving. Kennissen die gewoon hbo commerciele economie hebben gestudeerd en op hun 24e zijn begonnen met werken als assistent accountmanager bij een bank ofzo. Toch niet echt banen waar je tienduizenden euro's per maand mee binnen harkt lijkt me.

Dan kan het best zijn dat je zuinig geweest bent op je geld, maar hoe krijg je het dan voor elkaar om op je 27e al een huis van 4 ton te kopen? :P

Gewoon oprechte interesse. Maar als haast niemand dit herkent, zal het wel zo zijn dat ik net toevallig de uitzonderingsgevallen om mij heen heb.
pi_178709188
Als jouw gevoel feitelijk klopt, dan zijn er cijfers die dit onderbouwen

Schenkingen aan kinderen van een ton zijn wel van deze tijd
pi_178709242
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 april 2018 09:52 schreef Bogatell het volgende:
Is dit bij jullie in de omgeving ook zo, of zie ik alleen de uitzonderingsgevallen?
Op hoeveel mensen baseer jj je oordeel....?

Aangezien je nogal expliciet een bepaald beroep noemt en een specifieke leeftijd (en een specifieke levensloop, nl. dat ze nooit op kamers gegaan zijn) vermoed ik dat de groep waarop je je oordeel baseert niet zo héél groot is....

misschien zelfs een n=1 of n=2
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  Moderator dinsdag 24 april 2018 @ 10:27:26 #11
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_178709342
Rente is laag, als je op 2 salarissen een huis koopt is er momenteel heel veel mogelijk, dus ook een huis van 5 ton. Het probleem gaat echter acuut ontstaan op het moment dat 1 van de 2 hun baan kwijt raakt. Als dat niet gebeurd is er niets aan de hand.

Daarnaast roep jij wel van 'een simpele HBO baan', maar je weet niet wat die simpele baan oplevert per maand. Jij kunt niet bij die mensen in de portemonnee kijken, op detailniveau. Als je dat wel doet, dan kun je ook kijken wat dat huis moet kosten op maandbasis, en dan zou je dus zelf ook moeten kunnen concluderen dat het wel degelijk mogelijk is. :)
Breitling - Instruments for Professionals
  dinsdag 24 april 2018 @ 10:32:34 #12
36461 Joppy
geen colaboy
pi_178709434
Ik zie hetzelfde gebeuren. Maar op zich is het niet heel gek. Zijn verschillende mogelijkheden om dit te verklaren.
Ze zullen doorgaans 2 inkomens hebben, gemiddeld beide net bovenmodaal.
Ze hebben eerste huis/appartement goedkoop kunnen kopen ivm de crisis, en kunnen deze met behoorlijke overwaarde nu verkopen. Of ze hebben nog heel lang bij hun ouders gewoond en dus gespaard.
Hun ouders zijn kleiner gaan wonen hebben de vrijkomende overwaarde aan hun kinderen geschonken.

Vaak een combinatie van bovenstaande factoren, maar het zijn iig geen lui die tot hun 26e een klein kutkamertje voor de hoofdprijs hebben gehuurd.
Let the beat control your body!
pi_178709977
Je moet ook een beetje geluk hebben met je timing.

Als je in 2012 ofzo afstudeert en het geluk hebt een baan te vinden, kun je voor relatief weinig geld een huis kopen.

Daar kun je vervolgens 4/5 jaar wonen, om het in 2017 soms met bijna een ton winst te verkopen. Als je dan ook op een leeftijd bent waarop je de stad wilt verlaten (gezinnetje stichten), kun je buiten de stad een woning kopen in een plaats waar de mania nog niet zo erg heeft toegeslagen.

Als de hypotheekrente dan laag is, en je hebt wat extra gespaard, kun je best redelijk hoog in je hypotheek gaan zitten.

Zit zelf helaas in de omgekeerde stroom :') Vorig jaar een appartement gekocht. Zal nu gezien de locatie misschien nog 10/20 K in waarde gestegen zijn maar zie het niet veel verder stijgen. Tegen de tijd (over 2/3/4 jaar) dat ik toe ben aan een stap 'groter' dan is de hypotheekrente wss. weer flink duurder, waardoor ik vrees de komende 10 jaar nog niet echt in een huisje met tuintje te kunnen gaan wonen :P
pi_178711706
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 april 2018 09:52 schreef Bogatell het volgende:
Mensen met niet eens zulke bijzondere banen (wel een relatie) van rond mijn leeftijd kopen regelmatig huizen van tegen de 5 (!) ton.

Jij schat ofwel hun baan verkeerd in of ze hebben ergens een zak geld (schenking bijvoorbeeld) liggen. Met simpele baantjes krijg je nog steeds geen 5 ton hypotheek, ook niet op twee salarissen.
pi_178712140
Is het niet de babyboom generatie die dit mogelijk maakt? Her en der hoor ik om mij heen dat mensen huizen kopen met een ton van hun ouders als gift of lening.

Overigens kochten mijn ouders toen ze 30 waren een huis een paar deuren verder dan dit:
https://www.funda.nl/koop(...)brecht-thaerlaan-41/

Dus ben ik het niet eens dat de babyboomers niet vergelijkbare huizen kochten.
pi_178712474
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 april 2018 13:15 schreef zatoichi het volgende:
Is het niet de babyboom generatie die dit mogelijk maakt? Her en der hoor ik om mij heen dat mensen huizen kopen met een ton van hun ouders als gift of lening.

Overigens kochten mijn ouders toen ze 30 waren een huis een paar deuren verder dan dit:
https://www.funda.nl/koop(...)brecht-thaerlaan-41/

Dus ben ik het niet eens dat de babyboomers niet vergelijkbare huizen kochten.
De echte losers zijn dan ook de mensen van net na de babyboom, zeg maar van 1956 tot 1965. Dat die van school kwamen was het crisis en de baantjes waren al vergeven aan de echte babyboomers. Het naoorlogs huizentekort was nog niet opgelost en met een hypotheekrente van rond de tien procent is elk huis duur natuurlijk, of je nu afloste of niet. Van mijn vriendengroep was er slechts één die met dertig een fatsoenlijk huis kocht, erfenis, was toch niet fijn... De rest heeft tot zeker dertig jaar in kamers of appartementjes gewoond. Pas daarna kwamen de huizen binnen bereik waar je eventueel ook kinderen kon opvoeden. Een huis koste vaak wel je halve netto salaris.
  dinsdag 24 april 2018 @ 14:04:20 #17
401888 Nightquest777
The Wizard To Show The Way
pi_178712852
Voor een huis van 500k moet je voor een hypotheek wel als tweeverdieners jaarlijks beide 50k verdienen (3850¤ per maand excl vakantiegeld). Dat is wel te doen onder de 30 jaar maar niet voor heel veel mensen weggelegd. Maar als je bijvoorbeeld op je 23e een oud huis kocht in 2013, dat flink verbouwd hebt en dik onder de prijs gekocht en nu boven de prijs verkocht dan kan het maar zo zijn dat je 100-150k aan overwaarde hebt en dan komt een volgend huis van 500k wel sneller in de buurt natuurlijk.

Ik ben zelf 27 maar zie niet echt waarom 'mijn' generatie verloren zou zijn, kansen genoeg.

Misschien wel goed om nog even toe te voegen dat er onder 'bouwlui en hoveniers' veel geld wordt verdiend de laatste jaren, bij de meeste waar ik een offerte opvraag krijg ik niet eens een reactie - zo druk zijn ze.

[ Bericht 16% gewijzigd door Nightquest777 op 24-04-2018 14:13:40 ]
Chaos is a ladder.
pi_178714329
Je mag 500k lenen met 2x50k salaris? In dat geval gaan we in rap tempo naar een kredietcrisis 2.0.
  dinsdag 24 april 2018 @ 16:16:37 #19
414501 KimJong-un
Heeft de titel Doctor
pi_178715072
Als 28 jarige heb jij gewoon nog gratis kunnen studeren. Dat je dit nu waarneemt komt omdat jou leeftijdsgroep in de crisis huizen heeft kunnen kopen en die nu met dikke overwaarde kan verkopen. Zo niet dan hebben ze de afgelopen 5 jaar lekker thuis gewoond en 25k per jaar kunnen sparen omdat ze vol verdiende als hovenier of bouwvakker maar nog lekker thuis woonde.

Die vergrijzing gaat nog wel even door, daar merken we nu nog niet zoveel van. Dat gaan we de komende jaren veel meer merken, ook nu het gas steeds minder wordt opgepompt en inkomsten dus ergens anders vandaan moeten komen.

De leeftijdscategorie precies onder jou gaat het voelen. Die gingen net studeren toen het leenstelsel werd ingevoerd, kregen nog geen korting of compensatie zoals nu en zijn op dit moment klaar met hun studie of gaan werken terwijl de huizen zowel koop als huur onbetaalbaar zijn.
bijnamen: briljante kameraad, geweldige leider.
  dinsdag 24 april 2018 @ 16:20:17 #20
414501 KimJong-un
Heeft de titel Doctor
pi_178715134
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 april 2018 10:15 schreef Bogatell het volgende:
Apart dat er dan zo'n verschil is in hoe ik dit ervaar.

Het wordt zelfs geïnterpreteerd als de 'youtube' generatie. Ik heb het gewoon over mensen in mijn directe omgeving. Kennissen die gewoon hbo commerciele economie hebben gestudeerd en op hun 24e zijn begonnen met werken als assistent accountmanager bij een bank ofzo. Toch niet echt banen waar je tienduizenden euro's per maand mee binnen harkt lijkt me.

Dan kan het best zijn dat je zuinig geweest bent op je geld, maar hoe krijg je het dan voor elkaar om op je 27e al een huis van 4 ton te kopen? :P

Gewoon oprechte interesse. Maar als haast niemand dit herkent, zal het wel zo zijn dat ik net toevallig de uitzonderingsgevallen om mij heen heb.
Niet juist: de Youtube generatie is geboren tussen 1995 en 2010. Ook wel generatie Z genoemd.
bijnamen: briljante kameraad, geweldige leider.
  vrijdag 27 april 2018 @ 18:39:49 #21
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_178779451
quote:
3s.gif Op dinsdag 24 april 2018 09:54 schreef de_boswachter het volgende:
Deze 'Youtube' generatie krijgt de deksel nog wel eens op de neus en hard.
De Youtube-generatie is een stuk jonger dan 28.
Krekker is de bom!
pi_178780515
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 april 2018 18:39 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

De Youtube-generatie is een stuk jonger dan 28.
Zeker wel! Ik ben 26 en opgegroeid in het sms tijdperk van tmf/the box. Geen uren video on demand in die tijd....
  vrijdag 27 april 2018 @ 20:12:54 #23
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_178780750
The lost generation is wel een tikje ouder dan dat: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Lost_Generation
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  vrijdag 27 april 2018 @ 23:27:09 #24
469315 Kamelenteen
Lekkerste kont op FOK!
pi_178783503
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 april 2018 10:15 schreef Bogatell het volgende:
Apart dat er dan zo'n verschil is in hoe ik dit ervaar.

Het wordt zelfs geïnterpreteerd als de 'youtube' generatie. Ik heb het gewoon over mensen in mijn directe omgeving. Kennissen die gewoon hbo commerciele economie hebben gestudeerd en op hun 24e zijn begonnen met werken als assistent accountmanager bij een bank ofzo. Toch niet echt banen waar je tienduizenden euro's per maand mee binnen harkt lijkt me.

Dan kan het best zijn dat je zuinig geweest bent op je geld, maar hoe krijg je het dan voor elkaar om op je 27e al een huis van 4 ton te kopen? :P

Gewoon oprechte interesse. Maar als haast niemand dit herkent, zal het wel zo zijn dat ik net toevallig de uitzonderingsgevallen om mij heen heb.
Tweeverdieners :) Is slechts 2 ton per persoon aan hypotheek.
  User die overal opduikt 2022 zaterdag 28 april 2018 @ 01:08:20 #25
186611 Haags
pi_178784895
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 april 2018 10:08 schreef alors het volgende:
Nee totaal niet herkenbaar eigenlijk.
Zonder wrijving geen glans
  donderdag 3 mei 2018 @ 19:54:40 #26
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_178920304
Dat soort holle generaliserende labeltjes zijn ook werkelijk nergens goed voor.

"Verloren generatie" omdat we een paar jaar even wat meer werkloosheid hadden. Net als die groep uit de jaren tachtig die nu grotendeels ook prima terecht is gekomen. :')
pi_178940962
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 april 2018 10:08 schreef alors het volgende:
Nee totaal niet herkenbaar eigenlijk.
Ik ken eigenlijk ook niemand van rond mijn leeftijd (33 jaar) met zo'n dure woning.
ROBODEMONS..................|:(
  zaterdag 5 mei 2018 @ 08:33:01 #28
365087 RamboDirk
is een beer!
pi_178947715
Ik ken ze wel maar die zijn meestal gespekt door pa en ma. Als je van ouders en schoonouders beiden een ton krijgt zit je al op twee ton. Dan gaat het snel.

Maar dit zijn de uitzonderingen, de meesten zitten in simpele rijtjeswoningen of hebben nog niet gekocht.
pi_178947759
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 mei 2018 08:33 schreef RamboDirk het volgende:
Ik ken ze wel maar die zijn meestal gespekt door pa en ma. Als je van ouders en schoonouders beiden een ton krijgt zit je al op twee ton. Dan gaat het snel.

Maar dit zijn de uitzonderingen, de meesten zitten in simpele rijtjeswoningen of hebben nog niet gekocht.
Ik ken echt helemaal niemand die van zijn ouders een ton, laat staan twee ton kreeg voor het kopen van een huis..
pi_178947812
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 april 2018 10:13 schreef Clupea het volgende:
De rente is laag, dus een huis van 4 ton kost je ~1300 euro/maand. Dat is best te doen met 2 personen.
Dit. Onlangs een groot huis gekocht met vriendin (beide 27) van 3 ton. Hypotheek is minder dan ¤1000 per maand. Met de overwaarde van de verkoop van mijn vorige appartement de aankoopkosten en kleine verbouwing makkelijk kunnen betalen. Qua hypotheek betaalde ik voor mijn vorige appartement ¤800 per maand dus het was erg interessant om nu een nieuw huis te kopen. Net terug van vakantie en 2 nieuwe auto's aangeschaft. Prima te doen met allebei een normale baan (niet gestudeerd), gewoon maandelijks een beetje opzij leggen.
  zaterdag 5 mei 2018 @ 13:49:43 #31
330313 Gary_Oak
Smell ya later!
pi_178952354
Het is alleen mogelijk met een dubbel inkomen. Als single is het bijna onhaalbaar om iets te kopen.
  zaterdag 5 mei 2018 @ 14:24:05 #32
414501 KimJong-un
Heeft de titel Doctor
pi_178952820
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 mei 2018 08:40 schreef kikoooooo het volgende:

[..]

Ik ken echt helemaal niemand die van zijn ouders een ton, laat staan twee ton kreeg voor het kopen van een huis..
Dat zal dan wel de omgeving zijn waarin je opgroeit. Ik ken veel mensen die door hun ouders geholpen worden en een huis, auto of geld voor een huis krijgen. Echt niet allemaal een ton maar die zitten er zeker bij.
bijnamen: briljante kameraad, geweldige leider.
  Moderator zaterdag 5 mei 2018 @ 14:29:41 #33
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_178952886
quote:
14s.gif Op zaterdag 5 mei 2018 13:49 schreef Gary_Oak het volgende:
Het is alleen mogelijk met een dubbel inkomen. Als single is het bijna onhaalbaar om iets te kopen.
Dat is wat overdreven, toch?
Breitling - Instruments for Professionals
pi_178960734
lekker allebei 10 uur per dag van huis om het huis te kunnen betalen ........ onee wacht alleen de rente
pi_178963061
quote:
6s.gif Op zaterdag 5 mei 2018 22:10 schreef Salvad0R het volgende:
lekker allebei 10 uur per dag van huis om het huis te kunnen betalen ........ onee wacht alleen de rente
Dat was ‘tien’ jaar geleden.
pi_178963080
quote:
6s.gif Op zaterdag 5 mei 2018 22:10 schreef Salvad0R het volgende:
lekker allebei 10 uur per dag van huis om het huis te kunnen betalen ........ onee wacht alleen de rente
??
Rente kun je vast zetten.
pi_178963334
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 mei 2018 23:57 schreef Black_Baron het volgende:

[..]

??
Rente kun je vast zetten.
Hij of zij heeft het over de aflossingsvrije hypotheek. Dus alleen rente betalen en niet aflossen (lees sparen) en vindt daar iets van.

Gelukkig begint salvador niet over muziekbandjes, platen of Ford die ineens met een revolutionaire overbodige auto op de markt komt terwijl we allemaal al paarden hebben.
pi_178963369
quote:
1s.gif Op zondag 6 mei 2018 00:12 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Hij of zij heeft het over de aflossingsvrije hypotheek. Dus alleen rente betalen en niet aflossen (lees sparen) en vindt daar iets van
Ah. Okay. Stukje gemist. :D
Hij of zij kent de overige spaarrekeningen van deze mensen. :+
Want wij zijn zon stel.
pi_178963463
quote:
1s.gif Op zondag 6 mei 2018 00:14 schreef Black_Baron het volgende:

[..]

Ah. Okay. Stukje gemist. :D
Hij of zij kent de overige spaarrekeningen van deze mensen. :+
Want wij zijn zon stel.
Ah, nou met de kennis van nu lacht iedereen jullie uit, want achteraf is mooi wonen.

Lijkt me best frustrerend, dat mensen jullie nu uitlachen omdat niet-aflossen terwijl ze in 2007 nog zeiden: “ja moet je doen, kopen, kopen, kopen, huren is geld weggooien, aflossen is toch niet nódig”.
pi_179037364
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 april 2018 10:15 schreef Bogatell het volgende:
Apart dat er dan zo'n verschil is in hoe ik dit ervaar.

Het wordt zelfs geïnterpreteerd als de 'youtube' generatie. Ik heb het gewoon over mensen in mijn directe omgeving. Kennissen die gewoon hbo commerciele economie hebben gestudeerd en op hun 24e zijn begonnen met werken als assistent accountmanager bij een bank ofzo. Toch niet echt banen waar je tienduizenden euro's per maand mee binnen harkt lijkt me.

Dan kan het best zijn dat je zuinig geweest bent op je geld, maar hoe krijg je het dan voor elkaar om op je 27e al een huis van 4 ton te kopen? :P

Gewoon oprechte interesse. Maar als haast niemand dit herkent, zal het wel zo zijn dat ik net toevallig de uitzonderingsgevallen om mij heen heb.
Nou ja, als je samen bent, fulltime werkt vast contract, nooit geld hebt uitgegeven, dan is dat niet erg ondenkbaar. Misschien ook goedkopere huizen daar?

Ben zelf 27 en nog aan het studeren op 21 uit huis gegaan, maar nee ik ervaar dit niet. Een beetje leefbare woning waar niet nog alles aan gedaan hoeft te worden hier (rijtjes) begint vanaf 250. Heb ook amper spaargeld. Hypotheekeisen zijn kut.

Nehh. Dit is echt alleen haalbaar als je huisjeboompjebeestje hebt thuis en je opleiding en alles in 1 keer lukt. Als je ouders die ook nog betalen, is het helemaal chill.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 09-05-2018 11:19:19 ]
pi_179037616
Ik ken echt niemand die een huis heeft van een half miljoen. Ook de oudere mensen in mijn omgeving niet.
  woensdag 9 mei 2018 @ 18:09:40 #42
36461 Joppy
geen colaboy
pi_179045941
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 mei 2018 14:29 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Dat is wat overdreven, toch?
Wellicht afhankelijk van de regio, maar in het westen is het met name voor starters in veel regios lastig om iets vinden wat betaalbaar is voor 1 inkomen.

Ik zie in kleine dorpen huizen die 10 jaar terug zijn neergezet als starterswoning (met subsidie van de gemeente), nu voor 240.000 verkocht worden. Dan mag je als als alleenstaande starter al aardig bovenmodaal verdienen of voldoende spaargeld hebben om dat te kunnen betalen. Of ouders die een bedrag kunnen schenken.
Let the beat control your body!
  woensdag 9 mei 2018 @ 18:12:44 #43
36461 Joppy
geen colaboy
pi_179046002
quote:
0s.gif Op woensdag 9 mei 2018 11:31 schreef Somberling het volgende:
Ik ken echt niemand die een huis heeft van een half miljoen. Ook de oudere mensen in mijn omgeving niet.
Je kent niemand die in een vrijstaand huis woont?
Let the beat control your body!
  donderdag 10 mei 2018 @ 00:15:25 #44
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_179054839
quote:
1s.gif Op woensdag 9 mei 2018 18:12 schreef Joppy het volgende:

[..]

Je kent niemand die in een vrijstaand huis woont?
Elk vrijstaand huis is een half miljoen waard? :?
Krekker is de bom!
pi_179055006
quote:
0s.gif Op donderdag 10 mei 2018 00:15 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Elk vrijstaand huis is een half miljoen waard? :?
Rijtjeshuizen inmiddels ook soms al.
  donderdag 10 mei 2018 @ 00:23:40 #46
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_179055022
quote:
1s.gif Op donderdag 10 mei 2018 00:22 schreef Black_Baron het volgende:

[..]

Rijtjeshuizen inmiddels ook soms al.
Tuurlijk. Maar niet per definitie. Hangt totaal af v/d regio.
Krekker is de bom!
pi_179055075
Ik was van de patat generatie, de meeste zijn prima terecht gekomen. Allemaal onzin van de verzuringsgraad
pi_179138947
quote:
14s.gif Op dinsdag 24 april 2018 10:12 schreef nogeenoudebekende het volgende:
Klinkt meer als lui die naast hovenieren ook "hovenieren" in hun vrije tijd.
"Echt" hovenieren gaat tegenwoordig al via automatische grasmaaiers :) Trouwens, je kunt met deze lage rente misschien wel meer lenen, maar aan de andere kant wordt je schuld hoger. En deze zal toch eens afgelost moeten worden. Wat de oudere generatie noch wel eens meldt is dat vroeger de rente toch wel heel erg hoog was. Ja, oke, maar toen kon je inderdaad op 1 salaris nog een huis kopen. Nu als eenverdiener is dit bijna onmogelijk geworden.
  zondag 13 mei 2018 @ 20:21:17 #49
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_179139628
quote:
1s.gif Op donderdag 10 mei 2018 00:22 schreef Black_Baron het volgende:

[..]

Rijtjeshuizen inmiddels ook soms al.
Er is ook leven buiten Amsterdam hoor.

Maar ik herken het verhaal van TS wel. Vriend van me ook, zijn vriendin zit al jaren werkeloos thuis en ze gaan nu voor een groter huis kijken van 4,5 ton... Geen idee waar ze het van doen. Nu kán ik met mijn vriendin het ook wel betalen, maar ik wil ook nog op vakantie kunnen en niet 3x nadenken voor ik een euro uitgeef. Heb wel meerdere vrienden met dergelijke grote huizen, allemaal met een redelijke baan, maar niet een of andere topfunctie.
Don't let my username fool you...
pi_179139851
quote:
0s.gif Op zondag 13 mei 2018 20:21 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

Er is ook leven buiten Amsterdam hoor.

Maar ik herken het verhaal van TS wel. Vriend van me ook, zijn vriendin zit al jaren werkeloos thuis en ze gaan nu voor een groter huis kijken van 4,5 ton... Geen idee waar ze het van doen. Nu kán ik met mijn vriendin het ook wel betalen, maar ik wil ook nog op vakantie kunnen en niet 3x nadenken voor ik een euro uitgeef. Heb wel meerdere vrienden met dergelijke grote huizen, allemaal met een redelijke baan, maar niet een of andere topfunctie.
Amsterdam?
Laat me niet lachen.
Gewoon een wijk in Utrecht.
  zondag 13 mei 2018 @ 20:39:40 #51
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_179140098
Het is altijd lastig om in de portemonnee van een ander te kijken én te kunnen beoordelen wat voor prioriteiten er op financieel gebied worden gesteld.

Men kan spaarzaam hebben geleefd, een goed inkomen hebben, een erfenis of schenking hebben gehad of bitcoins op 20k hebben verkocht. Het kan ook zijn dat men 2FTE werkt en alles op gaat aan woonlasten.

Je kan er als buitenstaander geen zinnig woord over zeggen. Naar mijn inziens ook totaal niet interessant.
pi_179157907
Dit soort mensen krijgen vaak een flink bedrag van hun ouders, is vaak hun eer te na dat ze dit vertellen. Veelal gaan ouders vaak kleiner wonen, omdat geld op de rekening weinig opbrengt en ze het toch vaak breed hebben steken ze het geld in een woning voor hun kinderen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_179170051
dit valt mij ook wel op ja.

Best veel leeftijdsgenoten (28), en dan gaat het wel om diegenen met een relatie en dus een dubbel inkomen, wonen nu al in een mooier huis dan waar hun ouders woonden op hun 40e. Die slaan het simpele kleine jaren '70 rijtjeshuis met een postzegel als voortuin over en gaan meteen voor een nieuwbouw 2 onder 1 kap huis o.i.d.

En dit zijn juist niet de personen die heel erg carrière hebben gemaakt of types die zullen investeren in bitcoins. Juist vaak de wat meer burgerlijke types die nooit echt voor een studentenleven zijn gegaan en inderdaad bereid zijn om al zo vroeg mogelijk een zo groot mogelijk en stabiel 'nest' te bouwen en het er inderdaad voor over hebben om al snel op een tweeverdienersalaris enorm hoog in de woonlasten te gaan zitten.

Maar ik begrijp het desondanks wel. Als je een woning koopt waarvan je weet : Hier ben ik nu gelukkig en kan ik ook prima wonen de komende 30 jaar als ik 2/3 kinderen heb, scheelt een hoop zorgen. Zelf heb ik een appartement, en vraag me wel eens af, als ik over een jaar of 3/4 toe ben aan de 'volgende' stap, of dit dan nog wel haalbaar is in de vorm zoals dit nu haalbaar is. Tegen die tijd heb je wss. weer een rente van 5/6/7 %, aftrek wordt afgebouwd, etc.

Dat soort dingen hoef je niet echt bang te zijn als je een huis voor de toekomst koopt.
  Moderator dinsdag 15 mei 2018 @ 09:16:09 #54
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_179170259
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2018 09:01 schreef Jaume_I het volgende:
dit valt mij ook wel op ja.

Best veel leeftijdsgenoten (28), en dan gaat het wel om diegenen met een relatie en dus een dubbel inkomen, wonen nu al in een mooier huis dan waar hun ouders woonden op hun 40e. Die slaan het simpele kleine jaren '70 rijtjeshuis met een postzegel als voortuin over en gaan meteen voor een nieuwbouw 2 onder 1 kap huis o.i.d.

En dit zijn juist niet de personen die heel erg carrière hebben gemaakt of types die zullen investeren in bitcoins. Juist vaak de wat meer burgerlijke types die nooit echt voor een studentenleven zijn gegaan en inderdaad bereid zijn om al zo vroeg mogelijk een zo groot mogelijk en stabiel 'nest' te bouwen en het er inderdaad voor over hebben om al snel op een tweeverdienersalaris enorm hoog in de woonlasten te gaan zitten.

Maar ik begrijp het desondanks wel. Als je een woning koopt waarvan je weet : Hier ben ik nu gelukkig en kan ik ook prima wonen de komende 30 jaar als ik 2/3 kinderen heb, scheelt een hoop zorgen. Zelf heb ik een appartement, en vraag me wel eens af, als ik over een jaar of 3/4 toe ben aan de 'volgende' stap, of dit dan nog wel haalbaar is in de vorm zoals dit nu haalbaar is. Tegen die tijd heb je wss. weer een rente van 5/6/7 %, aftrek wordt afgebouwd, etc.

Dat soort dingen hoef je niet echt bang te zijn als je een huis voor de toekomst koopt.
Dan moet je die stap nu maken he, waarom zou je daar pas over 3/4 jaar 'aan toe zijn' ?
Breitling - Instruments for Professionals
pi_179170345
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2018 09:16 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Dan moet je die stap nu maken he, waarom zou je daar pas over 3/4 jaar 'aan toe zijn' ?
Past niet bij mijn huidige leefsituatie.

Daarnaast vind ik dat je gewoon moet doen wat bij je past. En niet nu, op basis van ''wat er in de toekomst allemaal kan gaan veranderen'' alvast daarop moet gaan voorsorteren door keuzes te maken die nu niet passen maar evt. in de toekomst wel.

Ik zit heerlijk in mijn appartement en moet er niet aan denken om in mijn eentje in een gezinswoning te wonen.

Maar ik snap wel waarom mensen (stelletjes met een kind op komst) nu zo veel mogelijk investeren in een zo mooi mogelijk huis, dat bedoel ik meer te zeggen.
  Moderator dinsdag 15 mei 2018 @ 10:13:58 #56
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_179171158
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2018 09:21 schreef Jaume_I het volgende:

[..]

Past niet bij mijn huidige leefsituatie.

Daarnaast vind ik dat je gewoon moet doen wat bij je past. En niet nu, op basis van ''wat er in de toekomst allemaal kan gaan veranderen'' alvast daarop moet gaan voorsorteren door keuzes te maken die nu niet passen maar evt. in de toekomst wel.

Ik zit heerlijk in mijn appartement en moet er niet aan denken om in mijn eentje in een gezinswoning te wonen.

Maar ik snap wel waarom mensen (stelletjes met een kind op komst) nu zo veel mogelijk investeren in een zo mooi mogelijk huis, dat bedoel ik meer te zeggen.
Ik weet niet wat dat betekent ´past niet´. Of je nou in een appartement of in een huis woont, wat valt daar dan niet aan te passen?

Maar, als je zelf stelt dat het over die 3 a 4 jaar niet meer gaat want hoge rente (als dat scenario realiteit wordt, dat weten we natuurlijk niet), dan zit je dan vast in dat appartement, want dan weer niet meer past bij je leefsituatie op dat moment wellicht, en dan kun je niet meer, terwijl het grootste deel van je leven nog voor je ligt, in plaats van achter je.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_179171567
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2018 10:13 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Ik weet niet wat dat betekent ´past niet´. Of je nou in een appartement of in een huis woont, wat valt daar dan niet aan te passen?

Maar, als je zelf stelt dat het over die 3 a 4 jaar niet meer gaat want hoge rente (als dat scenario realiteit wordt, dat weten we natuurlijk niet), dan zit je dan vast in dat appartement, want dan weer niet meer past bij je leefsituatie op dat moment wellicht, en dan kun je niet meer, terwijl het grootste deel van je leven nog voor je ligt, in plaats van achter je.
Ja, en dan blijft ie alleen maar zit toch zn hele leven aan een te groot en te duur huis vast.... Laat mensen gewoon lekker hun eigen keuze maken.
  Moderator dinsdag 15 mei 2018 @ 10:39:44 #58
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_179171601
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2018 10:38 schreef nanuk het volgende:

[..]

Ja, en dan blijft ie alleen maar zit toch zn hele leven aan een te groot en te duur huis vast.... Laat mensen gewoon lekker hun eigen keuze maken.
Ja het zal mij verder een rotzorg zijn of hij in een doos woont of in een kasteel, dat moet ie helemaal zelf weten, ik reageer alleen maar op dat hij zelf aangeeft dat over 3 a 4 jaar hij wil kopen maar het dan niet meer kan (volgens zijn eigen aanname over de rente).
Breitling - Instruments for Professionals
pi_179182788
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2018 10:13 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Ik weet niet wat dat betekent ´past niet´. Of je nou in een appartement of in een huis woont, wat valt daar dan niet aan te passen?

Maar, als je zelf stelt dat het over die 3 a 4 jaar niet meer gaat want hoge rente (als dat scenario realiteit wordt, dat weten we natuurlijk niet), dan zit je dan vast in dat appartement, want dan weer niet meer past bij je leefsituatie op dat moment wellicht, en dan kun je niet meer, terwijl het grootste deel van je leven nog voor je ligt, in plaats van achter je.
Als ik het voor het kiezen had, had ik dit ook gedaan hoor. Niet omdat ik er nu zo'n grote behoefte aan heb (appartement vind ik veel fijner nu) maar het is toekomstbestendiger. Maar in de regio waar ik woon is het nauwelijks mogelijk om in je eentje een fatsoenlijke gezinswoning te financieren (sowieso boven de 300/K). En heb het er niet voor over om ergens anders te gaan wonen qua regio/plaats.

Sowieso woon ik in een gemeente met nauwelijks aanbod en een gigantische vraag en stijgen de prijzen hier nog altijd flink.

Daarnaast komt het eigenlijk neer op hetzelfde als het initiële onderwerp van dit topic: een paar jaar geleden zei men dat de generatie studenten van toen nauwelijks kans zou maken op een vast contract en een koopwoning. Tegenwoordig heeft iedereen om mij heen weer een (koop) woning en vast contract. Dat is dezelfde groep als die rond 2010/2011 nog werd afgeschreven.

Misschien naïef, maar ik denk dat het met die rente ook allemaal wel weer los zal lopen over een paar jaar. Ook dan staat er immers een hele generatie klaar om een gezin te stichten, dat zou betekenen dat die allemaal vast komen te zitten. Hogere rente heeft doorgaans weer effect op de vraag en dus huizenprijs, dus zo is het kort door de bocht bezien ook wel een beetje een vestzak/broekzak verhaal.

En als het dan echt zo is, so be it. Gaf alleen aan dat ik best snap waarom stelletjes in deze tijd bereid zijn maximaal te financieren / te leven voor een hypotheek de eerste 5/10 jaar. Beter een chill huis dan elke maand 4 x uit eten kunnen naar mijn mening.

[ Bericht 4% gewijzigd door Jaume_I op 15-05-2018 19:58:29 ]
pi_179183384
Wat een onzin. Het is juist bijna onmogelijk een huis te kopen tegenwoordig met deze huizenprijzen.
pi_179183600
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2018 20:13 schreef Infection het volgende:
Wat een onzin. Het is juist bijna onmogelijk een huis te kopen tegenwoordig met deze huizenprijzen.
In je eentje, wel. Met zijn tweeën wordt het al een stuk makkelijker.

Om mij heen kopen stelletjes best prima huizen. En dat zijn echt niet bepaald hoogvliegers die arts zijn of in de advocatuur werken. Allemaal een beetje Inholland opleiding, hypotheekverkopers bij een bank/basisschoolleraar niveau ofzo.

Tuurlijk is er wel wat hulp van de ouders, maar dat gaat niet veel verder dan het betalen van de keuken en de vitrage o.i.d.
pi_179188430
Ik ben zelf ook 28 en heb vorig jaar een huis gekocht (wel een echte opknapper).

Maar mijn kameraden/vrienden zie ik ook huizen (als ze samen zijn) van 2,5-3 ton. Geen 4, en al helemaal geen 5 ton van wat jij zegt.

Ik weet wel dat als je richting de randstad gaat dat alles duurder is, incl. de huizen. Zit zelf in N-Limburg.
pi_179191065
onzinklacht.

Je moet gewoon voldoen aan dit starterpack:
Zorg dat je WO hebt afgerond. Daarna ga je bij de overheid werken voor iets van 5500 euro (75k per jaar) per maand (en dat kan nog meer worden hoor in bepaalde functies/schalen), zoek vervolgens ook een partner die ongeveer hetzelfde verdient bij de overheid. Dan kan je met een fucking baan bij de OVERHEID een huis kopen van 840k :') op je 45ste ofzo.
En dan praat je nog niet eens over de banen in het bedrijfsleven waar je potentieel nog echt veeeel meer kan pakken :')
Dus ik snap deze klacht niet. Gewoon zorgen dat je WO hebt gedaan en dan kan je sws wel een osso van 500k kopen op z'n minst als je ook een partner hebt.
pi_179191170
Voor mensen zonder vermogende ouders is die ton belastingvrij schenken wel een vervelend prijsopdrijvend effect. Is het geen tijd om dit terug te draaien nu het voor de huizenmarkt niet meer nodig is?
  Moderator woensdag 16 mei 2018 @ 09:05:43 #65
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_179191250
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2018 08:57 schreef MevrouwPuff het volgende:
Voor mensen zonder vermogende ouders is die ton belastingvrij schenken wel een vervelend prijsopdrijvend effect. Is het geen tijd om dit terug te draaien nu het voor de huizenmarkt niet meer nodig is?
We moeten nu niet doen alsof het grootste deel van de mensen die starter zijn op de markt allemaal een ton belastingvrij krijgen van hun ouders he, want dat meer dan 50% van de starters op de markt dat geluk hebben geloof ik geen fluit van.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_179191340
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2018 09:05 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

We moeten nu niet doen alsof het grootste deel van de mensen die starter zijn op de markt allemaal een ton belastingvrij krijgen van hun ouders he, want dat meer dan 50% van de starters op de markt dat geluk hebben geloof ik geen fluit van.
Snap sowieso niet dat je als starter in een huis wilt wonen. Gewoon een mooi appartementje huren ergens en zodra je 30 of 35 bent ofzo met een dikker salaris een mooi huis kopen in de stad van ongeveer >5-600k _O_
pi_179191368
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2018 09:05 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

We moeten nu niet doen alsof het grootste deel van de mensen die starter zijn op de markt allemaal een ton belastingvrij krijgen van hun ouders he, want dat meer dan 50% van de starters op de markt dat geluk hebben geloof ik geen fluit van.
Mogelijk maken ze niet allemaal gebruik van dat maximale bedrag he, een ton is geen vereiste. Als ik om mij heen kijk zie ik het wel veel. Misschien is het in Utrecht, met veel studenten, ook erger dan elders,
  woensdag 16 mei 2018 @ 09:28:23 #68
80382 manny
30 is best veel
pi_179191499
Met deze lage rente en als twee verdiener zijn dat toch geen onhaalbare bedragen. Als je dan nog het geluk hebt dat je je starterswoning met wat winst kan verkopen en / of ouders die willen helpen met borg staan...

300k - 400k moet toch te doen zijn. En buiten Amsterdam en Utrecht kun je daar toch aardig voor kopen. In die 2 steden is de gekte wel weer volledig op niveau (en over) voor de crisis.
proberen is de eerste stap naar falen
een cafe zonder Hazes, is geen kroeg
pi_179191581
Volgens mij is in meer gevallen het krijgen van de hypotheek een groter probleem dan de maandlasten ophoesten. Als je alleen bent is in de stedelijke gebieden een huurwoning van 800-1000 piek geen uitzondering. Dan kun je met 2 dus ook makkelijk 1600 ophoesten aan hypotheek. Daar heb je behoorlijk wat huis voor, ook op dit moment.

Of het verstandig is, is een tweede.
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
  Moderator woensdag 16 mei 2018 @ 09:39:10 #70
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_179191614
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2018 09:15 schreef wielrennerdt het volgende:

[..]

Snap sowieso niet dat je als starter in een huis wilt wonen. Gewoon een mooi appartementje huren ergens en zodra je 30 of 35 bent ofzo met een dikker salaris een mooi huis kopen in de stad van ongeveer >5-600k _O_
Ik weet het niet zeker, maar volgens mij ben jij nog student toch?
Breitling - Instruments for Professionals
  woensdag 16 mei 2018 @ 09:40:43 #71
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_179191635
Die hovenier van 28/29 werkt al zeker 12 jaar, en als je daarbij verkering hebt, bij je ouders bleef wonen en allebei flink spaarde dan heb je voor een huis van 4 ton misschien nog maar 250.000 hypotheek nodig, en dat lukt samen wel.
Dat is ieder ¤ 500 per maand sparen.... 12 jaar lang, zonder rente (die krijg je nu toch niet).
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator woensdag 16 mei 2018 @ 09:41:29 #72
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_179191644
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2018 09:36 schreef DancingPhoebe het volgende:
Volgens mij is in meer gevallen het krijgen van de hypotheek een groter probleem dan de maandlasten ophoesten. Als je alleen bent is in de stedelijke gebieden een huurwoning van 800-1000 piek geen uitzondering. Dan kun je met 2 dus ook makkelijk 1600 ophoesten aan hypotheek. Daar heb je behoorlijk wat huis voor, ook op dit moment.

Of het verstandig is, is een tweede.
Nou ja, je moet tegenwoordig eigen geld mee brengen (en terecht) want je kunt de k.k. niet meer mee financieren, en de meeste mensen vinden sparen tegenwoordig een vies woord, dus die kunnen geen huis kopen. En dat is dan alleen nog maar voor de k.k. Dan moet je ook nog eventueel iets klussen aan die woning, je inboedel kopen, etc. Dat gaat niet als je altijd maar alles uitgeeft.
Breitling - Instruments for Professionals
  Moderator woensdag 16 mei 2018 @ 09:44:15 #73
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_179191676
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2018 09:40 schreef Leandra het volgende:
Die hovenier van 28/29 werkt al zeker 12 jaar, en als je daarbij verkering hebt, bij je ouders bleef wonen en allebei flink spaarde dan heb je voor een huis van 4 ton misschien nog maar 250.000 hypotheek nodig, en dat lukt samen wel.
Dat is ieder ¤ 500 per maand sparen.... 12 jaar lang, zonder rente (die krijg je nu toch niet).
Ja, maar dat is niet de gedachtengang hier he. De gedachtengang hier is dat het geen 'bijzondere beroepen' zijn, maar 'maar' een hovenier, dus hoe kan die nou een huis kopen van een half miljoen terwijl TS, die wel even wat meer is dan een hovenier, dat niet kan.

Er wordt niet nagedacht over wat jij zegt, wat overigens wel waar is, maar, ik denk denk eigenlijk dat er meer mensen zijn die niet die spaardiscipline hebben, dan die wél die discipline hebben.
Breitling - Instruments for Professionals
  woensdag 16 mei 2018 @ 09:51:16 #74
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_179191784
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2018 09:44 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Ja, maar dat is niet de gedachtengang hier he. De gedachtengang hier is dat het geen 'bijzondere beroepen' zijn, maar 'maar' een hovenier, dus hoe kan die nou een huis kopen van een half miljoen terwijl TS, die wel even wat meer is dan een hovenier, dat niet kan.

Er wordt niet nagedacht over wat jij zegt, wat overigens wel waar is, maar, ik denk denk eigenlijk dat er meer mensen zijn die niet die spaardiscipline hebben, dan die wél die discipline hebben.
Mwah, ik zie in Schubbekutteveen ook dat heel veel jongens gewoon hard werken, en al vanaf jonge leeftijd, en als je alleen maar spaart wat je erbij klust dan kom je echt een heel eind tegen de tijd dat je 30 bent, zeker als je samen werkt en spaart.

Maar goed, degenen die er het hardst over tekeer gaan werken ook niet vanaf hun 16de, laat staan dat ze op de zaterdagen en in de avonden ook nog eens klussen.

Een arts of advocaat op die leeftijd kan dat idd nog niet lenen, want die is net klaar met zijn/haar opleiding (als ze al klaar zijn) en zitten nog met een dikke vette studieschuld.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator woensdag 16 mei 2018 @ 09:52:52 #75
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_179191816
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2018 09:51 schreef Leandra het volgende:

[..]

Mwah, ik zie in Schubbekutteveen ook dat heel veel jongens gewoon hard werken, en al vanaf jonge leeftijd, en als je alleen maar spaart wat je erbij klust dan kom je echt een heel eind tegen de tijd dat je 30 bent, zeker als je samen werkt en spaart.

Maar goed, degenen die er het hardst over tekeer gaan werken ook niet vanaf hun 16de, laat staan dat ze op de zaterdagen en in de avonden ook nog eens klussen.
Jawel, dat er heel veel mensen keihard werken ben ik met je eens. Wat ik niet zeker weet (maar desondanks toch zo kan zijn natuurlijk) is of al die lui ook dat geld allemaal sparen. Want de algemene opvatting (hier op FOK! iig) lijkt te zijn dat een huis kopen 'onmogelijk' is, terwijl dat niet zo is.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_179191902
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2018 09:39 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Ik weet het niet zeker, maar volgens mij ben jij nog student toch?
Nog scholier zelfs :P doe nu eindexamen vwo. dus volgend jaar student of tussenjaar _O_
  woensdag 16 mei 2018 @ 10:00:31 #77
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_179191942
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2018 09:52 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Jawel, dat er heel veel mensen keihard werken ben ik met je eens. Wat ik niet zeker weet (maar desondanks toch zo kan zijn natuurlijk) is of al die lui ook dat geld allemaal sparen. Want de algemene opvatting (hier op FOK! iig) lijkt te zijn dat een huis kopen 'onmogelijk' is, terwijl dat niet zo is.
Schubbekutteveen is een SGP-epicentrum, die sparen als een malle, gezien die ouders allemaal minimaal 5 kinderen hebben kunnen ze de kinderen ook niet allemaal een godsvermogen cadeau doen.

Maar goed; mooi verhaal in deze:
Zoon van een kennis, heeft een eigen bedrijf, hij woont nog bij ouders op boven de garage, en legde zijn facturen altijd voor zijn moeder neer zodat ze die kon verzenden (en dus de postzegels te betalen).
Als plagerijtje krijgt hij met sinterklaas van zijn moeder een velletje postzegels.
De volgende ochtend liggen zijn te verzenden facturen gewoon weer voor haar op de keukentafel, zonder postzegel :')

Hij heeft pas een prachtig vrijstaand huis gekocht.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator woensdag 16 mei 2018 @ 10:05:14 #78
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_179192037
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2018 10:00 schreef Leandra het volgende:

[..]

Schubbekutteveen is een SGP-epicentrum, die sparen als een malle, gezien die ouders allemaal minimaal 5 kinderen hebben kunnen ze de kinderen ook niet allemaal een godsvermogen cadeau doen.

Maar goed; mooi verhaal in deze:
Zoon van een kennis, heeft een eigen bedrijf, hij woont nog bij ouders op boven de garage, en legde zijn facturen altijd voor zijn moeder neer zodat ze die kon verzenden (en dus de postzegels te betalen).
Als plagerijtje krijgt hij met sinterklaas van zijn moeder een velletje postzegels.
De volgende ochtend liggen zijn te verzenden facturen gewoon weer voor haar op de keukentafel, zonder postzegel :')

Hij heeft pas een prachtig vrijstaand huis gekocht.
Wat een treurnis :')
Breitling - Instruments for Professionals
  Moderator woensdag 16 mei 2018 @ 10:05:29 #79
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_179192040
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2018 09:58 schreef wielrennerdt het volgende:

[..]

Nog scholier zelfs :P doe nu eindexamen vwo. dus volgend jaar student of tussenjaar _O_
Ja, dat verklaart wel het een en ander :P
Breitling - Instruments for Professionals
pi_179192101
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2018 10:05 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Ja, dat verklaart wel het een en ander :P
hoezo dan?
Appartement is toch veel chiller als "yup" lijkt me toch :P Beetje in het centrum wonen tot je 35ste. _O_ Daarna een huis kopen net buiten de binnenstad +- 150m2 voor 500 a 700k.
Heb ff een hypotheekcalculator gebruikt en als je tweeverdiener bent kan je met een gezamenlijk inkomen van 11k 840k hypotheek opnemen. Dan moet je dus +- 5500 per maand verdienen per persoon bruto. Is wel te doen op je 35ste-40ste als wo'er.
  Moderator woensdag 16 mei 2018 @ 10:12:46 #81
351614 crew  ijs_beer
ijskoud de lekkerste
pi_179192166
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2018 10:09 schreef wielrennerdt het volgende:

[..]

hoezo dan?
Appartement is toch veel chiller als "yup" lijkt me toch :P Beetje in het centrum wonen tot je 35ste. _O_ Daarna een huis kopen net buiten de binnenstad +- 150m2 voor 500 a 700k.
Heb ff een hypotheekcalculator gebruikt en als je tweeverdiener bent kan je met een gezamenlijk inkomen van 11k 840k hypotheek opnemen. Dan moet je dus +- 5500 per maand verdienen per persoon bruto. Is wel te doen op je 35ste-40ste als wo'er.
Ja, de manier waarop op je over geld verdienen praat maakt echt heel duidelijk hoe jong je bent. Is niet erg, maar je komt er nog wel achter dat het zo makkelijk niet allemaal werkt. :P
Op donderdag 15 juni 2017 16:53 schreef Cyan9 het volgende:
IJsbeer is inderdaad officieel cute. :D
Op donderdag 30 juli 2020 16:27 schreef Guanabana het volgende:Houdt @:ijs_beer een beetje van ouder? En dan niet 40 jaar ouder, maar laten we zeggen bijvoorbeeld, iets van 5 jaar ouder?
  woensdag 16 mei 2018 @ 10:12:55 #82
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_179192169
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2018 10:09 schreef wielrennerdt het volgende:

[..]

hoezo dan?
Appartement is toch veel chiller als "yup" lijkt me toch :P Beetje in het centrum wonen tot je 35ste. _O_ Daarna een huis kopen net buiten de binnenstad +- 150m2 voor 500 a 700k.
Heb ff een hypotheekcalculator gebruikt en als je tweeverdiener bent kan je met een gezamenlijk inkomen van 11k 840k hypotheek opnemen. Dan moet je dus +- 5500 per maand verdienen per persoon bruto. Is wel te doen op je 35ste-40ste als wo'er.
Ik denk dat je je daar wat op verkijkt.... ja, tegen de tijd dat jouw generatie die leeftijd heeft misschien, maar er zijn nu nog meer dan voldoende WO'ers die bij lange na geen 5.000 bruto per maand verdienen, laat staan 10% meer.
Dat er zijn die het wel verdienen maakt het nog niet de standaard.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator woensdag 16 mei 2018 @ 10:14:08 #83
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_179192188
quote:
1s.gif Op woensdag 16 mei 2018 10:12 schreef ijs_beer het volgende:

[..]

Ja, de manier waarop op je over geld verdienen praat maakt echt heel duidelijk hoe jong je bent. Is niet erg, maar je komt er nog wel achter dat het zo makkelijk niet allemaal werkt. :P
Nou ja, dit dus. Al gun ik iedereen het beste, dus ik hoop voor Wielrennerdt dat dat voor hem werkelijkheid wordt (no sarcasm). :)
Breitling - Instruments for Professionals
pi_179192236
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2018 10:12 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ik denk dat je je daar wat op verkijkt.... ja, tegen de tijd dat jouw generatie die leeftijd heeft misschien, maar er zijn nu nog meer dan voldoende WO'ers die bij lange na geen 5.000 bruto per maand verdienen, laat staan 10% meer.
Dat er zijn die het wel verdienen maakt het nog niet de standaard.
Ik snap dat dus niet zo. Een docent bij mij op school die fulltime werkt pakt ook gewoon 5k per maand bruto. Mensen met een "pretstudie" zoals politicologie of geschiedenis komen wel bij het Rijk aan de bak waar ze op den duur ook wel 5k kunnen pakken als ze 40 of 45 zijn ofzo.

Daarbij ken ik maar heeel weinig mensen die WO gedaan hebben die minder dan 5k per maand per persoon verdienen als ik zo naar de vriendenkring van m'n ouders kijk. En dat zijn dan ook nog eens allemaal alfa's die geschiedenis en psychologie gestudeerd hebben en niet per se de meest interessante carrières gemaakt hebben, maar gewoon semi-overheid enzo.

En als je een economische of beta studie doet kan je toch in het bedrijfsleven aan de slag waar je dan ook makkelijk >5k kan pakken na 10 jaar.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 16-05-2018 10:17:10 ]
  Moderator woensdag 16 mei 2018 @ 10:17:05 #85
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_179192250
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2018 10:09 schreef wielrennerdt het volgende:

[..]

hoezo dan?
Appartement is toch veel chiller als "yup" lijkt me toch :P Beetje in het centrum wonen tot je 35ste. _O_ Daarna een huis kopen net buiten de binnenstad +- 150m2 voor 500 a 700k.
Heb ff een hypotheekcalculator gebruikt en als je tweeverdiener bent kan je met een gezamenlijk inkomen van 11k 840k hypotheek opnemen. Dan moet je dus +- 5500 per maand verdienen per persoon bruto. Is wel te doen op je 35ste-40ste als wo'er.
Neuh, ik heb nooit een appartement gewild, ik heb direct een huis gekocht (alleen) en vorig jaar verkocht en weer een ander huis gekocht (alleen). De luxe zit hem niet in de woonoppervlakte van het huis waar je woont, maar hoe comfortabel je je leven kunt leven, dat huis inbegrepen.

Dat zal voor iedereen anders zijn, maar voor mij geldt dat in ieder geval :)
Breitling - Instruments for Professionals
  woensdag 16 mei 2018 @ 10:17:49 #86
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_179192261
quote:
1s.gif Op woensdag 16 mei 2018 10:12 schreef ijs_beer het volgende:

[..]

Ja, de manier waarop op je over geld verdienen praat maakt echt heel duidelijk hoe jong je bent. Is niet erg, maar je komt er nog wel achter dat het zo makkelijk niet allemaal werkt. :P
Dit, en als zijn generatie die leeftijd heeft en wel gemiddeld 5.500 bruto per maand verdient dan koop je voor 8 ton in de randstad een tweekapper, en nee, niet in een jaren 30 wijk, want daar kost die tweekapper nu al bijna zoveel.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_179192291
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2018 10:16 schreef wielrennerdt het volgende:

[..]

Ik snap dat dus niet zo. Een docent bij mij op school die fulltime werkt pakt ook gewoon 5k per maand bruto. Mensen met een "pretstudie" zoals politicologie of geschiedenis komen wel bij het Rijk aan de bak waar ze op den duur ook wel 5k kunnen pakken als ze 40 of 45 zijn ofzo.

Daarbij ken ik maar heeel weinig mensen die WO gedaan hebben die minder dan 5k per maand per persoon verdienen als ik zo naar de vriendenkring van m'n ouders kijk. En dat zijn dan ook nog eens allemaal alfa's die geschiedenis en psychologie gestudeerd hebben en niet per se de meest interessante carrières gemaakt hebben, maar gewoon semi-overheid enzo.

En als je een economische of beta studie doet kan je toch in het bedrijfsleven aan de slag waar je dan ook makkelijk >5k kan pakken na 10 jaar.
De vriendenkring van jouw ouders is niet net afgestudeerd gok ik zo ;)
  woensdag 16 mei 2018 @ 10:20:27 #88
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_179192302
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2018 10:16 schreef wielrennerdt het volgende:

[..]

Ik snap dat dus niet zo. Een docent bij mij op school die fulltime werkt pakt ook gewoon 5k per maand bruto. Mensen met een "pretstudie" zoals politicologie of geschiedenis komen wel bij het Rijk aan de bak waar ze op den duur ook wel 5k kunnen pakken als ze 40 of 45 zijn ofzo.

Daarbij ken ik maar heeel weinig mensen die WO gedaan hebben die minder dan 5k per maand per persoon verdienen als ik zo naar de vriendenkring van m'n ouders kijk. En dat zijn dan ook nog eens allemaal alfa's die geschiedenis en psychologie gestudeerd hebben en niet per se de meest interessante carrières gemaakt hebben, maar gewoon semi-overheid enzo.

En als je een economische of beta studie doet kan je toch in het bedrijfsleven aan de slag waar je dan ook makkelijk >5k kan pakken na 10 jaar.
Nou joh, als jij denkt dat het zo zit dan ga je dat toch lekker doen.
Punt is dat de realiteit is dat het anders is.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_179192329
quote:
1s.gif Op woensdag 16 mei 2018 10:19 schreef MevrouwPuff het volgende:

[..]

De vriendenkring van jouw ouders is niet net afgestudeerd gok ik zo ;)
nee die zijn allemaal rond de 45-55 jaar oud net zoals mijn ouders. Maar ik zeg dan ook dat je pas vanaf je 35ste echt lekker gaat verdienen en dan een huis kan kopen met gedeelde hypotheek, dat hebben bijna al de vrienden van mijn ouders en ouders gedaan. En dan wonen ze er nu dus al 10 jaar ofzo dus dan wonen ze nu nog steeds in dat huis met die hypotheek. weet niet of het heel duidelijk is wat ik bedoel :P
  woensdag 16 mei 2018 @ 10:22:53 #90
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_179192344
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2018 10:22 schreef wielrennerdt het volgende:

[..]

nee die zijn allemaal rond de 45-55 jaar oud net zoals mijn ouders. Maar ik zeg dan ook dat je pas vanaf je 35ste echt lekker gaat verdienen en dan een huis kan kopen met gedeelde hypotheek, dat hebben bijna al de vrienden van mijn ouders en ouders gedaan. En dan wonen ze er nu dus al 10 jaar ofzo dus dan wonen ze nu nog steeds in dat huis met die hypotheek. weet niet of het heel duidelijk is wat ik bedoel :P
Hoe weet jij eigenlijk wat zij verdienen?
En wat is een gedeelde hypotheek?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_179192376
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2018 10:22 schreef Leandra het volgende:

[..]

Hoe weet jij eigenlijk wat zij verdienen?
uhh ik weet niet precies wat ze pakken maar als ik zo kijk wonen ze in een vergelijkbaar huis als mijn ouders en hebben ze een vergelijkbaar uitgavenpatroon dus dan ligt hun salaris wel ongeveer gelijk met dat van mijn ouders. en van mijn ouders weet ik wel wat ze pakken per maand. Is toch niet heel gek dat ik dat weet?

dat de helft van de hypotheek van de man komt en de helft van de vrouw. Dus bijvoorbeeld een hypotheek van 700k verdeeld over twee salarissen. Gewoon dat allebei betalen aan de hypotheek

[ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 16-05-2018 10:25:39 ]
pi_179192392
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2018 10:22 schreef wielrennerdt het volgende:

[..]

nee die zijn allemaal rond de 45-55 jaar oud net zoals mijn ouders. Maar ik zeg dan ook dat je pas vanaf je 35ste echt lekker gaat verdienen en dan een huis kan kopen met gedeelde hypotheek, dat hebben bijna al de vrienden van mijn ouders en ouders gedaan. En dan wonen ze er nu dus al 10 jaar ofzo dus dan wonen ze nu nog steeds in dat huis met die hypotheek. weet niet of het heel duidelijk is wat ik bedoel :P
Als docent in het VO begin je rond de 2600 euro bruto. Als je bovenin je schaal zit verdien je afhankelijk van je inschaling ca. 4000-5300 euro. Daar doe je zo'n twaalf jaar over, als je op de laagste trede begint.

Je kan er prima van rondkomen, maar zo'n vetpot als jij het doet voorkomen is het nou ook weer niet.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 16-05-2018 10:25:49 ]
  woensdag 16 mei 2018 @ 10:25:45 #93
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_179192405
Ik weet wel zeker dat de vrienden van mijn zoon (26) niet weten wat mijn man (51) verdient.
Ik weet ook zeker dat als ik hier zou zeggen wat voor opleiding (WO) en wat voor beroep mijn man heeft dat de wielrennerd daar een veel te hoog salaris aan zou koppelen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_179192429
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2018 20:13 schreef Infection het volgende:
Wat een onzin. Het is juist bijna onmogelijk een huis te kopen tegenwoordig met deze huizenprijzen.
Plus de kosten koper die je volledig met eigen geld moet financieren maakt het ook nog eens heel moeilijk :')
  woensdag 16 mei 2018 @ 10:27:10 #95
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_179192435
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2018 10:24 schreef wielrennerdt het volgende:

[..]

uhh ik weet niet precies wat ze pakken maar als ik zo kijk wonen ze in een vergelijkbaar huis als mijn ouders en hebben ze een vergelijkbaar uitgavenpatroon dus dan ligt hun salaris wel ongeveer gelijk met dat van mijn ouders. en van mijn ouders weet ik wel wat ze pakken per maand. Is toch niet heel gek dat ik dat weet?

dat de helft van de hypotheek van de man komt en de helft van de vrouw. Dus bijvoorbeeld een hypotheek van 700k verdeeld over twee salarissen. Gewoon dat allebei betalen aan de hypotheek
Ja okay, je weet niets, je gokt maar op basis van de woning :D
En je verzint daar de hypotheek bij enzo.
Je bent ook op de hoogte van de koopprijzen van het moment toen zij kochten en de voorwaarden voor hypotheken mbt het meetellen van het inkomen van de partner?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_179192436
quote:
7s.gif Op woensdag 16 mei 2018 10:25 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Als docent in het VO begin je rond de 2600 euro bruto. Als je bovenin je schaal zit verdien je afhankelijk van je inschaling ca. 4000-5300 euro. Daar doe je zo'n twaalf jaar over, als je op de laagste trede begint.

Je kan er prima van rondkomen, maar zo'n vetpot als jij het doet voorkomen is het nou ook weer niet.
ja en als je dan ook een partner hebt die hetzelfde verdient kan je zo in een huis van >700k wonen volgens een hypotheekcalculator
pi_179192472
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2018 10:27 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ja okay, je weet niets, je gokt maar op basis van de woning :D
En je verzint daar de hypotheek bij enzo.
Je bent ook op de hoogte van de koopprijzen van het moment toen zij kochten en de voorwaarden voor hypotheken mbt het meetellen van het inkomen van de partner?
Ik weet hoeveel onze hypotheek is en wat mn ouders verdienen per maand ja.
  woensdag 16 mei 2018 @ 10:29:28 #98
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_179192481
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2018 10:28 schreef wielrennerdt het volgende:

[..]

Ik weet hoeveel onze hypotheek is en wat mn ouders verdienen per maand ja.
Ik heb het over die anderen, waarvan je doet alsof je weet wat ze verdienen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_179192498
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2018 10:29 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ik heb het over die anderen, waarvan je doet alsof je weet wat ze verdienen.
Als zij in een vergelijkbaar huis wonen of net iets minder of juist meer dan kan ik dat toch prima inschatten.
Het is niet alsof zij opeens 40% minder per jaar verdienen ofzo als ze een vergelijkbaar huis hebben
en van sommige beroepen zoals accountant of consultant ofzo kan je ook een indicatie vinden

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 16-05-2018 10:32:03 ]
pi_179192523
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2018 10:27 schreef wielrennerdt het volgende:

[..]

ja en als je dan ook een partner hebt die hetzelfde verdient kan je zo in een huis van >700k wonen volgens een hypotheekcalculator
Laten we zeggen dat je op je 35ste tien jaar onafgebroken in het onderwijs zit. Dat is een optimistische schatting. Weliswaar WO opgeleid, maar lang niet alle docenten zitten in LD, dus we pakken LC. Dan kom je op 4137x13,8=57.090 per jaar. Maal twee want je partner heeft hetzelfde salaris in jouw scenario. Dan kom je op 114.181.

Dan kun je bij de ING 631k lenen. En dan is het nog de vraag of je dat wel moet willen, want wie weet krijg je kinderen (en die zijn schreeuwend duur), word je werkloos, houd je graag wat meer marge voor leuke dingen etc.

Nogmaals, dan heb je het prima voor elkaar. Maar je overdrijft nogal, ook in dit vrij optimistische scenario.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 16-05-2018 10:33:29 ]
  woensdag 16 mei 2018 @ 10:32:28 #101
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_179192532
Wel grappig trouwens; wij wonen naast buren die allebei werken, fulltime, geen kinderen, we hebben nagenoeg dezelfde leeftijd (2 jaar verschil oudste-jongste), we hebben identieke huizen, behalve dat zij een uitbouw hebben en wij niet, en wij hebben nog een kind van 7, mijn zoon van 26 woont niet meer thuis.
Wat gaat dat volgens jou zeggen over onze inkomen?
NB; zij hebben in 2006 gekocht, wij in 2013.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator woensdag 16 mei 2018 @ 10:32:40 #102
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_179192538
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2018 10:30 schreef wielrennerdt het volgende:

[..]

Als zij in een vergelijkbaar huis wonen of net iets minder of juist meer dan kan ik dat toch prima inschatten.
Het is niet alsof zij opeens 40% minder per jaar verdienen ofzo als ze een vergelijkbaar huis hebben
Je bent het prototype overmoedige (bijna)-student. :P Nogmaals, ik hoop dat het realiteit wordt voor je, maar de realiteit is dat het zo makkelijk niet gaat, iets waar je achter gaat komen op het moment dat je gaat werken en op jezelf gaat wonen. ;)

Maar, wellicht gaat het bij jou anders. Ik hoop het oprecht voor je. :)
Breitling - Instruments for Professionals
pi_179192566
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2018 10:32 schreef Leandra het volgende:
Wel grappig trouwens; wij wonen naast buren die allebei werken, fulltime, geen kinderen, we hebben nagenoeg dezelfde leeftijd (2 jaar verschil oudste-jongste), we hebben identieke huizen, behalve dat zij een uitbouw hebben en wij niet, en wij hebben nog een kind van 7, mijn zoon van 26 woont niet meer thuis.
Wat gaat dat volgens jou zeggen over onze inkomen?
NB; zij hebben in 2006 gekocht, wij in 2013.
Inkomen hoeft niet hetzelfde te zijn. Misschien hebben die buren meer spaargeld omdat ze geen kinderen hebben en konden ze daardoor een deel van hypotheek cash betalen.
Maar in de vriendenkring van m'n ouders hebben ze ook allemaal kinderen.
En in mijn eigen vriendenkring is het niet echt anders.
  woensdag 16 mei 2018 @ 10:34:12 #104
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_179192574
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2018 10:30 schreef wielrennerdt het volgende:

[..]

Als zij in een vergelijkbaar huis wonen of net iets minder of juist meer dan kan ik dat toch prima inschatten.
Het is niet alsof zij opeens 40% minder per jaar verdienen ofzo als ze een vergelijkbaar huis hebben
en van sommige beroepen zoals accountant of consultant ofzo kan je ook een indicatie vinden
Geen groter inkomensverschil als bij beroepen als consultant.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_179192591
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2018 10:32 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Je bent het prototype overmoedige (bijna)-student. :P Nogmaals, ik hoop dat het realiteit wordt voor je, maar de realiteit is dat het zo makkelijk niet gaat, iets waar je achter gaat komen op het moment dat je gaat werken en op jezelf gaat wonen. ;)

Maar, wellicht gaat het bij jou anders. Ik hoop het oprecht voor je. :)
het zal vast wel tegenvallen maar dat is meestal zo :P
  woensdag 16 mei 2018 @ 10:36:18 #106
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_179192612
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2018 10:33 schreef wielrennerdt het volgende:

[..]

Inkomen hoeft niet hetzelfde te zijn. Misschien hebben die buren meer spaargeld omdat ze geen kinderen hebben en konden ze daardoor een deel van hypotheek cash betalen.
Maar in de vriendenkring van m'n ouders hebben ze ook allemaal kinderen.
En in mijn eigen vriendenkring is het niet echt anders.
Misschien wel, misschien niet, misschien hebben zij wel een hogere hypotheek dan wij.... en hebben ze dat over 10 jaar nog omdat ze alleen rente betalen.
Je weet het niet.

Met andere woorden; op basis van "gelijke" omstandigheden kun je waarschijnlijk niet de juiste conclusie trekken.
Oh, een nog leukere: wij hebben de hypotheek alleen op het inkomen van mijn man.... en wat voor conclusie trek je nu?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator woensdag 16 mei 2018 @ 10:37:45 #107
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_179192641
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2018 10:34 schreef wielrennerdt het volgende:

[..]

het zal vast wel tegenvallen maar dat is meestal zo :P
Dat gaat het ook, maar, daar moet je je niet door laten tegenhouden. Hard werken, juiste beslissingen nemen en...met geld kunnen omgaan. Het gaat (in beginsel) niet om hoeveel je binnen harkt elke maand, maar hoe je er mee om gaat.

Jij had een tijd geleden eens het idee om van je eerste 2 salarissen een dikke klok te kopen. Dat kan, is leuk, maar dat soort beslissingen tellen allemaal mee natuurlijk ;) Het is bij lange na niet zo eenvoudig als je denkt ;)
Breitling - Instruments for Professionals
pi_179192642
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2018 10:36 schreef Leandra het volgende:

[..]

Misschien wel, misschien niet, misschien hebben zij wel een hogere hypotheek dan wij.... en hebben ze dat over 10 jaar nog omdat ze alleen rente betalen.
Je weet het niet.

Met andere woorden; op basis van "gelijke" omstandigheden kun je waarschijnlijk niet de juiste conclusie trekken.
Oh, een nog leukere: wij hebben de hypotheek alleen op het inkomen van mijn man.... en wat voor conclusie trek je nu?
Ik weet niet in wat voor huis je woont dus weet niet hoeveel je man zou moeten verdienen om een hypotheek af te sluiten.
pi_179192701
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2018 10:37 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Dat gaat het ook, maar, daar moet je je niet door laten tegenhouden. Hard werken, juiste beslissingen nemen en...met geld kunnen omgaan. Het gaat (in beginsel) niet om hoeveel je binnen harkt elke maand, maar hoe je er mee om gaat.

Jij had een tijd geleden eens het idee om van je eerste 2 salarissen een dikke klok te kopen. Dat kan, is leuk, maar dat soort beslissingen tellen allemaal mee natuurlijk ;) Het is bij lange na niet zo eenvoudig als je denkt ;)
_O_ _O_ _O_
Dat zeg ik nu wel heel leuk, maar ik weet niet of ik dat dan ook nog wil. Al denk ik het wel want dat wil ik al 3 jaar ofzo _O_ :P

Ik snap prima dat dat soort dingen meewegen, maar ik ben er gewoon verbaasd over dat het zo moeilijk schijnt te zijn als ik jullie moet geloven om een hypotheek van >500k af te sluiten. Dacht dat het veel makkelijker was als ik zo om mij heen kijk maar kennelijk valt dat dus ook tegen
  Moderator woensdag 16 mei 2018 @ 10:45:09 #110
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_179192801
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2018 10:40 schreef wielrennerdt het volgende:

[..]

_O_ _O_ _O_
Dat zeg ik nu wel heel leuk, maar ik weet niet of ik dat dan ook nog wil. Al denk ik het wel want dat wil ik al 3 jaar ofzo _O_ :P

Ik snap prima dat dat soort dingen meewegen, maar ik ben er gewoon verbaasd over dat het zo moeilijk schijnt te zijn als ik jullie moet geloven om een hypotheek van >500k af te sluiten. Dacht dat het veel makkelijker was als ik zo om mij heen kijk maar kennelijk valt dat dus ook tegen
Ik wilde dat ook al heel lang, maar heb dat pas jaaaaren later gedaan? Ik vond andere dingen belangrijker, een (duurder) horloge is pure luxe, en moet je doen als je dat geld daarvoor simpelweg kunt missen zonder dat het je ergens anders pijn doet. Is mijn mening he.

Over het algemeen wordt er heel makkelijk over geld gepraat, en het is leuk als je een beetje geld binnen harkt, maar de weg om daar te komen, daar hoor je maar heel weinig mensen over. :)
Breitling - Instruments for Professionals
  woensdag 16 mei 2018 @ 10:48:47 #111
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_179192874
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2018 10:37 schreef wielrennerdt het volgende:

[..]

Ik weet niet in wat voor huis je woont dus weet niet hoeveel je man zou moeten verdienen om een hypotheek af te sluiten.
Laten we het er maar op houden dat ik in een hele leuke tweekapper in een goede wijk in de Randstad woon... nou ja, Amersfoort, dus rand van de Randstad.
Met garage.
Dat ga je aan de goeie kant van Amersfoort niet voor minder dan 4 ton vinden, en dan moet je nog heel hard zoeken.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_179192984
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2018 10:48 schreef Leandra het volgende:

[..]

Laten we het er maar op houden dat ik in een hele leuke tweekapper in een goede wijk in de Randstad woon... nou ja, Amersfoort, dus rand van de Randstad.
Met garage.
Dat ga je aan de goeie kant van Amersfoort niet voor minder dan 4 ton vinden, en dan moet je nog heel hard zoeken.
Dan hangt het er vanaf hoeveel procent je man kwijt wil zijn aan de hypotheek. Leent hij maximaal of leent hij maar voor de helft. Als hij maximaal leent dan zal hij wel aardig verdienen denk ik. iets van 80-110k per jaar ofzo.
pi_179192994
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2018 10:45 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Ik wilde dat ook al heel lang, maar heb dat pas jaaaaren later gedaan? Ik vond andere dingen belangrijker, een (duurder) horloge is pure luxe, en moet je doen als je dat geld daarvoor simpelweg kunt missen zonder dat het je ergens anders pijn doet. Is mijn mening he.

Over het algemeen wordt er heel makkelijk over geld gepraat, en het is leuk als je een beetje geld binnen harkt, maar de weg om daar te komen, daar hoor je maar heel weinig mensen over. :)
Ja snap je mening wel man _O_
Maar ja ik ben benieuwd hoe het zal gaan. wss valt het idd wel tegen zoals je al zei :P
  Moderator woensdag 16 mei 2018 @ 10:57:01 #114
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_179193021
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2018 10:54 schreef wielrennerdt het volgende:

[..]

Dan hangt het er vanaf hoeveel procent je man kwijt wil zijn aan de hypotheek. Leent hij maximaal of leent hij maar voor de helft. Als hij maximaal leent dan zal hij wel aardig verdienen denk ik. iets van 80-110k per jaar ofzo.
Ik gok dat je hiermee duidelijk maakt dat je, zoals Leandra al zei, ruim overschat wat haar man verdient. ;) Waarmee je dus ook weer duidelijk maakt dat de conclusies die jij denkt te kunnen trekken gewoon totaal niet correct zijn, wat weer mijn punt onderschrijft dat je het prototype overmoedige (bijna) student bent :P
Breitling - Instruments for Professionals
  woensdag 16 mei 2018 @ 10:58:06 #115
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_179193041
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2018 10:54 schreef wielrennerdt het volgende:

[..]

Dan hangt het er vanaf hoeveel procent je man kwijt wil zijn aan de hypotheek. Leent hij maximaal of leent hij maar voor de helft. Als hij maximaal leent dan zal hij wel aardig verdienen denk ik. iets van 80-110k per jaar ofzo.
Nou, het is niet alsof je kunt besluiten dat je maar voor de helft van een huis een hypotheek gaan nemen.
Maar goed, je trekt de verkeerde conclusie. En als je dat op basis van onze gegevens doet; gekocht in 2013, op 1 inkomen, huis dat nu minimaal 4 ton moet kosten (maar ga maar van 450K uit, dus dat is fantastisch).
Dan is de kans groot dat je dat bij anderen ook doet.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  woensdag 16 mei 2018 @ 10:59:32 #116
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_179193067
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2018 10:57 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Ik gok dat je hiermee duidelijk maakt dat je, zoals Leandra al zei, ruim overschat wat haar man verdient. ;) Waarmee je dus ook weer duidelijk maakt dat de conclusies die jij denkt te kunnen trekken gewoon totaal niet correct zijn, wat weer mijn punt onderschrijft dat je het prototype overmoedige (bijna) student bent :P
Ja dit, en als ik zou vertellen wat zijn beroep was dan zou hij qua salaris nog aan de bovenkant van die schatting gaan zitten :D
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_179193097
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2018 10:57 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Ik gok dat je hiermee duidelijk maakt dat je, zoals Leandra al zei, ruim overschat wat haar man verdient. ;) Waarmee je dus ook weer duidelijk maakt dat de conclusies die jij denkt te kunnen trekken gewoon totaal niet correct zijn, wat weer mijn punt onderschrijft dat je het prototype overmoedige (bijna) student bent :P
ja misschien toch maar wel :P

quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2018 10:58 schreef Leandra het volgende:

[..]

Nou, het is niet alsof je kunt besluiten dat je maar voor de helft van een huis een hypotheek gaan nemen.
Maar goed, je trekt de verkeerde conclusie. En als je dat op basis van onze gegevens doet; gekocht in 2013, op 1 inkomen, huis dat nu minimaal 4 ton moet kosten (maar ga maar van 450K uit, dus dat is fantastisch).
Dan is de kans groot dat je dat bij anderen ook doet.
oke dan zijn mijn conclusies inderdaad onjuist en neem ik terug wat ik zei.
kennelijk verdienen mijn ouders dan dus meer dan hun vrienden.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 16-05-2018 11:01:51 ]
  Moderator woensdag 16 mei 2018 @ 11:04:42 #118
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_179193156
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2018 11:01 schreef wielrennerdt het volgende:

[..]

ja misschien toch maar wel :P

[..]

oke dan zijn mijn conclusies inderdaad onjuist en neem ik terug wat ik zei.
kennelijk verdienen mijn ouders dan dus meer dan hun vrienden.
Weet je wat ik aan jou waardeer als user op dit forum? Je bent overmoedig, maar op het moment dat je tegengas krijgt verval je niet in schelden of meer van dat soort dingen. Je blijft gewoon leuk mee doen, en je lijkt ook alles behalve afgunstig te zijn. Dat is tof. ^O^
Breitling - Instruments for Professionals
  woensdag 16 mei 2018 @ 11:10:47 #119
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_179193249
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2018 11:04 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Weet je wat ik aan jou waardeer als user op dit forum? Je bent overmoedig, maar op het moment dat je tegengas krijgt verval je niet in schelden of meer van dat soort dingen. Je blijft gewoon leuk mee doen, en je lijkt ook alles behalve afgunstig te zijn. Dat is tof. ^O^
True, gewoon een discussie kunnen hebben en openstaan voor andere inzichten is een fijne eigenschap, dat is ook iets waar je de rest van je leven veel aan gaat hebben, dat maakt de kans op 5K per maand al een stuk groter.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_179193275
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2018 11:04 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Weet je wat ik aan jou waardeer als user op dit forum? Je bent overmoedig, maar op het moment dat je tegengas krijgt verval je niet in schelden of meer van dat soort dingen. Je blijft gewoon leuk mee doen, en je lijkt ook alles behalve afgunstig te zijn. Dat is tof. ^O^
aai thanks man _O_

quote:
2s.gif Op woensdag 16 mei 2018 11:10 schreef Leandra het volgende:

[..]

True, gewoon een discussie kunnen hebben en openstaan voor andere inzichten is een fijne eigenschap, dat is ook iets waar je de rest van je leven veel aan gaat hebben, dat maakt de kans op 5K per maand al een stuk groter.
_O_
  woensdag 16 mei 2018 @ 11:22:17 #121
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_179193429
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2018 10:54 schreef wielrennerdt het volgende:

[..]

Dan hangt het er vanaf hoeveel procent je man kwijt wil zijn aan de hypotheek. Leent hij maximaal of leent hij maar voor de helft. Als hij maximaal leent dan zal hij wel aardig verdienen denk ik. iets van 80-110k per jaar ofzo.
Tip: neem niet alles voor waar aan dat ze je tijdens je studie vertellen. Zeker niet als het om geld verdienen gaat.

Je gaat er nog wel achter komen, maar nee, het is niet heel eenvoudig voor de normale mens om een hypotheek van 500k af te sluiten. Je komt er nog wel eens achter dat er ook andere dingen in het leven zijn dan veel geld verdienen.
Don't let my username fool you...
pi_179193501
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2018 11:22 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

Tip: neem niet alles voor waar aan dat ze je tijdens je studie vertellen. Zeker niet als het om geld verdienen gaat.

Je gaat er nog wel achter komen, maar nee, het is niet heel eenvoudig voor de normale mens om een hypotheek van 500k af te sluiten. Je komt er nog wel eens achter dat er ook andere dingen in het leven zijn dan veel geld verdienen.
tuurlijk een chick met goed karakter en een lekker uiterlijk is ook belangrijk net zoals goede vrienden _O_ en lieve ouders _O_
Maar ik vind alsnog dat geld ook belangrijk is en dat je geld niet moet onderschatten
  woensdag 16 mei 2018 @ 11:32:30 #123
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_179193560
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2018 11:27 schreef wielrennerdt het volgende:

[..]

tuurlijk een chick met goed karakter en een lekker uiterlijk is ook belangrijk net zoals goede vrienden _O_ en lieve ouders _O_
Maar ik vind alsnog dat geld ook belangrijk is en dat je geld niet moet onderschatten
Cliché: Je hebt geen ruk aan al het geld van de wereld als je niet gelukkig bent, en van geld word je niet gelukkig.
Maar als je toch ongelukkig bent, dan liever met geld dan met geldzorgen, dat dan wel weer :+

Overigens is de hoogte van je inkomen geen enkele garantie voor het wel of niet hebben van geldzorgen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  woensdag 16 mei 2018 @ 11:35:57 #124
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_179193602
Dat "generatie dit generatie dat" gelul lijkt vooral voor de meeste mensen een manier te zijn om op basis van zoiets arbitrairs als een leeftijd neer te kijken op de jongere generatie.

Natuurlijk kan je generalisaties maken op basis van een cohorte en de ene cohorte zal de andere niet zijn.

Maar in dagelijks gebruik merk ik dat het de nuance ver voorbij is. Men lijkt vooral lekker te willen kankeren op de jeugd.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
  Moderator woensdag 16 mei 2018 @ 11:41:01 #125
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_179193682
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2018 11:27 schreef wielrennerdt het volgende:

[..]

tuurlijk een chick met goed karakter en een lekker uiterlijk is ook belangrijk net zoals goede vrienden _O_ en lieve ouders _O_
Maar ik vind alsnog dat geld ook belangrijk is en dat je geld niet moet onderschatten
Geld op zich is ook belangrijk, maar omdat geld een middel is, niet een doel. Geld op zich maakt niet gelukkig, maar het draagt er wel aan toe bij, want als je nooit geld hebt om iets leuks te doen, dan wordt je daar echt niet blijer van.

Maar het hebben van geld op zich maakt niet gelukkig.
Breitling - Instruments for Professionals
  woensdag 16 mei 2018 @ 11:48:17 #126
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_179193821
Maar even wat anders? De "verloren generatie" is toch niet Generatie Y maar Generatie (ni)X?
Die zijn dus nu (bijna) 50....

Wie nu 28 is hoort bij de Millennials: Generatie Y
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator woensdag 16 mei 2018 @ 11:49:40 #127
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_179193860
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2018 11:48 schreef Leandra het volgende:
Maar even wat anders? De "verloren generatie" is toch niet Generatie Y maar Generatie (ni)X?
Die zijn dus nu (bijna) 50....

Wie nu 28 is hoort bij de Millennials: Generatie Y
Ja, maar, wat is je punt daarmee? :P
Breitling - Instruments for Professionals
  woensdag 16 mei 2018 @ 11:51:44 #128
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_179193897
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2018 11:49 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Ja, maar, wat is je punt daarmee? :P
TS heeft het over de verloren generatie die huizen van een half miljoen koopt.... dat lijkt me geen probleem gezien die generatie 40+ is :D
Maar hij bedoelt mensen die nog geen 30 zijn en huizen van een half miljoen kopen.
Wat ik ook niet als een probleem zie, maar ik snap wel dat hij het opmerkelijk vindt, maar dat zijn dus geen mensen uit de verloren generatie ;)
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  woensdag 16 mei 2018 @ 11:54:48 #129
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_179193972
Daarmee heeft hij zich wel een rant van Iwanius in dit topic bespaard, want als hij "Millennials" in de TT gebruikt had dan had dat zeker een reactie opgeleverd :D
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator woensdag 16 mei 2018 @ 11:58:53 #130
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_179194064
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2018 11:51 schreef Leandra het volgende:

[..]

TS heeft het over de verloren generatie die huizen van een half miljoen koopt.... dat lijkt me geen probleem gezien die generatie 40+ is :D
Maar hij bedoelt mensen die nog geen 30 zijn en huizen van een half miljoen kopen.
Wat ik ook niet als een probleem zie, maar ik snap wel dat hij het opmerkelijk vindt, maar dat zijn dus geen mensen uit de verloren generatie ;)
Mwah, ik denk dat TS het niet zo zeer ging om het gebruik van de correcte term, maar vooral om uiting te geven aan zijn frustratie dat mensen die een mindere baan hebben dan hij O(in zijn ogen) schijnbaar toch huizen kunnen kopen van een half miljoen, dat terwijl hij vooralsnog geen huis (naar zijn zin) kan kopen.

Het topic staat dan wel in GC ipv KLB, maar dat is maar een dun rookgordijn.
Breitling - Instruments for Professionals
  woensdag 16 mei 2018 @ 12:13:57 #131
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_179194319
Ik ken er ook genoeg dus terechte klacht. Ze hebben zelf niet eens door hoe strontverwend ze zijn.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  woensdag 16 mei 2018 @ 12:14:18 #132
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_179194327
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2018 11:58 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Mwah, ik denk dat TS het niet zo zeer ging om het gebruik van de correcte term, maar vooral om uiting te geven aan zijn frustratie dat mensen die een mindere baan hebben dan hij O(in zijn ogen) schijnbaar toch huizen kunnen kopen van een half miljoen, dat terwijl hij vooralsnog geen huis (naar zijn zin) kan kopen.

Het topic staat dan wel in GC ipv KLB, maar dat is maar een dun rookgordijn.
Die had hij veel beter kunnen uiten door het over Millennials te hebben, maar kennelijk voelt het prettig onderdeel te zijn van "de verloren generatie".
Alsof je tekortkomingen op voorhand al vergeven zijn omdat jouw generatie toch niet uit de verf zou komen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  woensdag 16 mei 2018 @ 12:14:55 #133
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_179194339
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2018 12:13 schreef Metro2005 het volgende:
Ik ken er ook genoeg dus terechte klacht. Ze hebben zelf niet eens door hoe strontverwend ze zijn.
De Millennials? Nee idd :D

Nah, een heleboel doen het prima.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_179212027
quote:
3s.gif Op dinsdag 24 april 2018 09:54 schreef de_boswachter het volgende:

Deze 'Youtube' generatie krijgt de deksel nog wel eens op de neus en hard.
Krijgen ze al als je al de klachten hoort over "burnout" _O- , de moeite die zij hebben om aan de dagelijkse verwachtingen die de maatschappij van hen heeft (lees: zij zichzelf opleggen omdat alles op social media zo perfect is/lijkt) te kunnen voldoen.
pi_179213912
Als de babyboomerts er niet zouden zijn, dan zou generatie Y nog meer floreren.
  Moderator donderdag 17 mei 2018 @ 08:55:31 #136
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_179214142
quote:
1s.gif Op donderdag 17 mei 2018 08:18 schreef xminator het volgende:
Als de babyboomerts er niet zouden zijn, dan zou generatie Y nog meer floreren.
Als die er niet waren geweest was generatie Y er ook niet geweest.
Breitling - Instruments for Professionals
  donderdag 17 mei 2018 @ 08:56:35 #137
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_179214147
quote:
1s.gif Op donderdag 17 mei 2018 08:18 schreef xminator het volgende:
Als de babyboomerts er niet zouden zijn, dan zou generatie Y nog meer floreren.
Je bedoelt dat generatie Y door hun eigen ouders beperkt wordt.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_179214229
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2018 10:37 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Dat gaat het ook, maar, daar moet je je niet door laten tegenhouden. Hard werken, juiste beslissingen nemen en...met geld kunnen omgaan. Het gaat (in beginsel) niet om hoeveel je binnen harkt elke maand, maar hoe je er mee om gaat.

Jij had een tijd geleden eens het idee om van je eerste 2 salarissen een dikke klok te kopen. Dat kan, is leuk, maar dat soort beslissingen tellen allemaal mee natuurlijk ;) Het is bij lange na niet zo eenvoudig als je denkt ;)
Ik begin onderhand echt mijzelf af te vragen hoe enorm succesvol jij bent en hoe prachtig het huis wel niet is waarin je woont :D

In bijna elk topic zie ik jou mensen vertellen hoe de wereld in elkaar zit en teksten plaatsen die erop neer komen hoeveel beter dan de rest jij het voor elkaar hebt.
pi_179214244
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2018 09:05 schreef Jaume_I het volgende:

[..]

Ik begin onderhand echt mijzelf af te vragen hoe enorm succesvol jij bent en hoe prachtig het huis wel niet is waarin je woont :D

In bijna elk topic zie ik jou mensen vertellen hoe de wereld in elkaar zit en teksten plaatsen die erop neer komen hoeveel beter dan de rest jij het voor elkaar hebt.
Ik kan je vertellen dat CG er heel warmpjes bijzit.
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
pi_179214272
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2018 10:58 schreef Leandra het volgende:

[..]

Nou, het is niet alsof je kunt besluiten dat je maar voor de helft van een huis een hypotheek gaan nemen.
Maar goed, je trekt de verkeerde conclusie. En als je dat op basis van onze gegevens doet; gekocht in 2013, op 1 inkomen, huis dat nu minimaal 4 ton moet kosten (maar ga maar van 450K uit, dus dat is fantastisch).
Dan is de kans groot dat je dat bij anderen ook doet.
Dit soort verhalen hoor ik ook dagelijks van mensen om mij heen. Hoe blij wel wel niet zijn dat hun huis enorm in waarde is gestegen.

Snap nooit dat (jongere) mensen zelf niet doorhebben dat ze doorgaans eerder nog een stap naar een groter/duurder huis willen maken dan goedkoper, en die huizen stijgen ook in waarde.

Dus per saldo onderaan de streep kom je nul euro voordeliger uit, tenzij je uit de huizenmarkt stapt en in een stacaravan gaat wonen en je overwaarde gaat cashen ofzo.
pi_179214289
quote:
10s.gif Op donderdag 17 mei 2018 09:07 schreef JeSuisDroppie het volgende:

[..]

Ik kan je vertellen dat CG er heel warmpjes bijzit.
De vraag voor mij blijft wat ''heel warmpjes'' betekent. Daar kijken ze in Almere weer wat anders tegenaan dan in Blaricum.

Gun hem overigens het beste hoor. Valt me alleen op dat hij vaak een insteek lijkt te hebben dat hij er als enige op dit forum warmpjes bij zit en dat hij de rest ziet als arm gepeupel die dmv. zijn adviezen/inzichten de goede (lees: zijn) richting op geduwd moeten worden.

Terwijl het natuurlijk wel zo is dat je uiteindelijk op een anoniem forum zit en je geen idee hebt wie er tegenover je zit.

Daarnaast blijf ik toch altijd een beetje een onderbuikgevoel hebben bij mensen die zo de neiging hebben om duidelijk te maken dat ze het goed hebben. Mijn pa is multi (nee geen opschepper, ik ben ten slotte anoniem), maar rijdt in een volvo suv van 15 jaar oud en zal je nooit met een breitling zien. Sommige mensen denken tegenwoordig dat ze met drie ton spaar op de bank al rijk zijn.
  donderdag 17 mei 2018 @ 10:12:42 #142
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_179215082
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2018 09:10 schreef Jaume_I het volgende:

[..]

Dit soort verhalen hoor ik ook dagelijks van mensen om mij heen. Hoe blij wel wel niet zijn dat hun huis enorm in waarde is gestegen.

Snap nooit dat (jongere) mensen zelf niet doorhebben dat ze doorgaans eerder nog een stap naar een groter/duurder huis willen maken dan goedkoper, en die huizen stijgen ook in waarde.

Dus per saldo onderaan de streep kom je nul euro voordeliger uit, tenzij je uit de huizenmarkt stapt en in een stacaravan gaat wonen en je overwaarde gaat cashen ofzo.
Waar roep ik enorm blij dat mijn huis enorm in waarde is gestegen?

Overigens gaan wij waarschijnlijk niet meer naar duurder/groter, maar gaan we gewoon hypotheekvrij op het platteland wonen als de hut is afgelost.
Maar goed, ik ben dan ook werkelijk van "de verloren generatie", generatie X dus, en niet van generatie Y, als de hut is afgelost zijn we met pensioen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  donderdag 17 mei 2018 @ 10:17:14 #143
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_179215152
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2018 09:12 schreef Jaume_I het volgende:

[..]

De vraag voor mij blijft wat ''heel warmpjes'' betekent. Daar kijken ze in Almere weer wat anders tegenaan dan in Blaricum.

Gun hem overigens het beste hoor. Valt me alleen op dat hij vaak een insteek lijkt te hebben dat hij er als enige op dit forum warmpjes bij zit en dat hij de rest ziet als arm gepeupel die dmv. zijn adviezen/inzichten de goede (lees: zijn) richting op geduwd moeten worden.

Terwijl het natuurlijk wel zo is dat je uiteindelijk op een anoniem forum zit en je geen idee hebt wie er tegenover je zit.

Daarnaast blijf ik toch altijd een beetje een onderbuikgevoel hebben bij mensen die zo de neiging hebben om duidelijk te maken dat ze het goed hebben. Mijn pa is multi (nee geen opschepper, ik ben ten slotte anoniem), maar rijdt in een volvo suv van 15 jaar oud en zal je nooit met een breitling zien. Sommige mensen denken tegenwoordig dat ze met drie ton spaar op de bank al rijk zijn.
GC weet beter dan ieder ander dat hij er niet als enige prima bij zit, maar hij hoeft dan ook niet zo nodig in een huis van 6 ton in de randstad te wonen.
Dat laatste is wel een verschil met al die personen die maar lopen te jengelen dat ze niets kunnen kopen, dat huizen niet meer betaalbaar zijn, dat ze vinden dat ze recht hebben op een woning met garage hartje Amsterdam, voor ¤ 200.000 uiteraard.
Dan heb je gewoon geen realistisch beeld van wat de mogelijkheden in het algemeen en jouw mogelijkheden in het bijzonder zijn.

Als je niet kunt kopen wat je hebben wilt dan kijk je misschien op de verkeerde plek, en ja.... dat betekent dan misschien ook dat je een andere baan moet zoeken, of flinke reistijd voor lief moet nemen, maar niet miepen dat je met een modaal salaris geen huis op een A-locatie kunt kopen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  donderdag 17 mei 2018 @ 10:23:34 #144
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_179215255
Overigens is dat trouwens wel een gave; het gevoel hebben dat je rijk bent terwijl half Blaricum, Wassenaar en Aerdenhout je een arme sloeber zou vinden.

Het gevoel hebben dat je leuk leeft, een mooi huis hebt, niet krom loopt onder de kosten, en daarmee helemaal gelukkig zijn, volgens mij is dat een stuk gezonder dan alleen maar janken dat anderen het zoveel beter hebben.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  donderdag 17 mei 2018 @ 11:58:27 #145
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_179217068
quote:
10s.gif Op donderdag 17 mei 2018 02:09 schreef Iwanius het volgende:

[..]

Krijgen ze al als je al de klachten hoort over "burnout" _O- , de moeite die zij hebben om aan de dagelijkse verwachtingen die de maatschappij van hen heeft (lees: zij zichzelf opleggen omdat alles op social media zo perfect is/lijkt) te kunnen voldoen.
Dit ja, ik wil burnoutklachten echt niet bagatelliseren, maar als ik dat hoor bij iemand die net 18 is en nog alle vrijheid van de wereld heeft, dan vind ik dat wel een belediging voor mensen die écht diep in een burnout zitten door jaaaarenlang aan een te hoge (werk)druk te zijn blootgesteld. Die laatste hebben recht van spreken, maar als ik een of andere vlogster waar nog nooit iemand van gehoord heeft hoor zeiken over hoe zwaar ze het wel niet heeft, dan vraag ik me af of zij wel beseffen hoe goed ze het hebben.
Don't let my username fool you...
  donderdag 17 mei 2018 @ 13:45:03 #146
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_179218824
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2018 11:58 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

Dit ja, ik wil burnoutklachten echt niet bagatelliseren, maar als ik dat hoor bij iemand die net 18 is en nog alle vrijheid van de wereld heeft, dan vind ik dat wel een belediging voor mensen die écht diep in een burnout zitten door jaaaarenlang aan een te hoge (werk)druk te zijn blootgesteld. Die laatste hebben recht van spreken, maar als ik een of andere vlogster waar nog nooit iemand van gehoord heeft hoor zeiken over hoe zwaar ze het wel niet heeft, dan vraag ik me af of zij wel beseffen hoe goed ze het hebben.
Dat zijn van die kinderen die een opleiding moeten doen die ze niet aankunnen, 40 jaar geleden hadden ze gewoon mavo of havo gedaan en daarna gaan werken, waarbij ze al werkende wel leerden wat ze moesten weten, nu moeten ze vwo halen om daarna te gaan studeren, of na de havo door naar het hbo, wat te hoog gegrepen is.
Die hadden gewoon mavo moeten doen en dan een mbo-richting moeten kiezen waar ze wat mee kunnen.
Maar ja, dan kan mama niet roepen dat het kind studeert hè.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_179224797
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2018 10:17 schreef Leandra het volgende:

[..]

GC weet beter dan ieder ander dat hij er niet als enige prima bij zit, maar hij hoeft dan ook niet zo nodig in een huis van 6 ton in de randstad te wonen.
Dat laatste is wel een verschil met al die personen die maar lopen te jengelen dat ze niets kunnen kopen, dat huizen niet meer betaalbaar zijn, dat ze vinden dat ze recht hebben op een woning met garage hartje Amsterdam, voor ¤ 200.000 uiteraard.
Dan heb je gewoon geen realistisch beeld van wat de mogelijkheden in het algemeen en jouw mogelijkheden in het bijzonder zijn.

Als je niet kunt kopen wat je hebben wilt dan kijk je misschien op de verkeerde plek, en ja.... dat betekent dan misschien ook dat je een andere baan moet zoeken, of flinke reistijd voor lief moet nemen, maar niet miepen dat je met een modaal salaris geen huis op een A-locatie kunt kopen.
Deels met je eens.

Het geldt niet voor mij, omdat ik geluk heb gehad met een schenking waardoor ik iets mooiers kon kopen dan dat ik had kunnen kopen als ik obv. mijn salaris (dat ook niet slecht is) bij de bank had moeten lenen.

Van die mensen die in hartje Amsterdam per se moeten wonen, dan denk ik ook : stel je niet zo vreselijk aan, genoeg leuke en sfeervolle plekken onder de rook van Amsterdam, kleinere stadjes waar het ook prima wonen is.

Maar wat je nu ziet gebeuren is dat 'starters' echt gewoon worden weggedreven uit de regio waar ze zijn opgegroeid en waar ze dus een binding mee hebben. Ik kom zelf uit het gooi, en best veel leeftijdsgenoten hebben nauwelijks een andere optie dan uit te wijken naar Almere/Lelystad, omdat dit soort plekken de enigen zijn waar ze nog een fatsoenlijke gezinswoning kunnen betalen en/of waar überhaupt aanbod is.

Kan best goed begrijpen dat je daar enorm van kunt balen. Ben je opgegroeid in een mooie, water- en bosrijke en karakteristieke omgeving, kom je uiteindelijk terecht in Almere (zonder dit denigrerend te bedoelen).

En tja, zeuren helpt ook niet, maar het is wel zo dat veel jonge mensen van tegenwoordig ook gewoon hard werken, alleen de mogelijkheden om écht veel te gaan verdienen zijn veel lastiger bereikbaar geworden als een jaar of 30-40 terug. Snap best dat dit frustrerend kan zijn.

Daarnaast staat succes lang niet altijd gelijk aan je (financiele) mogelijkheden. De meeste mensen in mijn omgeving die mavo hebben gedaan, zitten er véél warmer bij dan de hbo'ers en wo'ers in mijn omgeving.

Dat komt deels omdat ze goed gespaard hebben, nooit op kamers zijn geweest etc, maar ook voor een groot deel doordat ze gemiddeld genomen een jaar of 3-4 eerder hebben kunnen kopen. En dus in 2012/2013. Toen je hier nog een rijtjeshuis voor 250/K kocht. Nu vragen ze voor datzelfde huis 320/K. En dan kun je wel hoger opgeleid zijn, maar je loopt echt niet zo makkelijk meer in op lager opgeleiden, ook niet qua salaris.

Dat zijn allemaal van die dingetjes waar je geen invloed op hebt, maar die toch flink je (toekomst) plannen kunnen verzieken. En dan kun je wel zeggen : Ik verhuis naar de noordoostpolder, maar dat is echt geen realistisch alternatief.
pi_179225930
Ik ben het met je eens, maar wat ik ook veel zie is dat mensen per sé alles willen.

Ik heb geluk gehad dat ik én op het juiste moment mijn kans heb gegrepen én een kleine lening van mijn schoonouders kon krijgen. Daardoor was een jaren 30 woning aan de rand van het centrum mogelijk.

Ik krijg wel eens vragen hoe ik dat kan betalen maar als ik dan vertel dat ik geen auto heb, en één keer per jaar twee weekjes op vakantie ga dan is het vaak wel duidelijk.

Je moet meestal keuzes maken over wat je belangrijk vindt. Je kan het niet allemaal hebben...
pi_179246440
Precies, maar inzake je laatste regel is dat gewoon aan de eigenwijze prinsen en prinsesje van deze generatie niet wijs te maken.


Opvolgend

abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')