abonnement Unibet Coolblue
pi_178636573
Onlangs hebben we een nieuwe opdekdeur 2015 mm x 830 mm van CanDo aangeschaft. Helaas moesten we nieuwe paumellegaten boren omdat de bestaande gaten kennelijk op de nieuwste standaard/norm zijn gebaseerd. In ons huis van 1988 is de afstand tussen bovenzijde deur en hart bovenste paumelle 260 mm, terwijl die bij Cando 236 mm bedraagt. Zelfs infoshoppen bij de opvolger van Bruynzeel Polynorm in Nijkerk (was vroeger Bunschoten) levert nul komma nada op.
Mijn vraag: hebben jullie hiermee ervaring en wanneer is de standaard/norm gewijzigd?
Ik woon in Almere en vermoed dat hier tienduizenden deuren met de afstand 260 mm aanwezig zijn. De afstand hart op hart tussen beide paumellen van 1500 mm is overigens ongewijzigd gebleven.
Die mensen waren heel erg arm. Het enige dat ze bezaten was geld.
pi_178636633
Beetje offtopic, maar vast iemand die het weet. Hoe spreek je paumel precies uit?

Ligt de klemtoon op pau of op mel? :@
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_178636676
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2018 09:23 schreef Geralt het volgende:
Beetje offtopic, maar vast iemand die het weet. Hoe spreek je paumel precies uit?

Ligt de klemtoon op pau of op mel? :@
Op mel, net als bij caramel etc.
Die mensen waren heel erg arm. Het enige dat ze bezaten was geld.
pi_178637169
dit heb ik ook moeten doen in ons vorige huis, van alle nieuwe binnendeuren nieuwe paumelle gaten moeten boren. Ook paste de dagschoot (de sluiting) van de deur niet in de bestaande schoten.
Heb toen met een dremel in het stalen kozijn nieuwe sleufjes moeten maken om het te laten passen. (huis was van 1986)

stond er ook van te kijken dat het niet paste, leek mij ook "standaard" Heb toen verder niet geïnformeerd waarom of wanneer het verandert is.
pi_178637218
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2018 09:19 schreef RienkRaspoetin het volgende:
Mijn vraag: hebben jullie hiermee ervaring en wanneer is de standaard/norm gewijzigd?
Dit zou ook een fabrikant verschil kunnen zijn.
Ik heb een paar jaar terug mijn deuren vervangen in mijn 1983 huis, met Lundia binnendeuren.
De kozijnen zijn van die "oude" stalen kozijnen van berkvens.

Voor mij zaten de gaten voor scharnieren al wel op de goede plek.
pi_178639140
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2018 10:03 schreef Nixxor het volgende:

[..]

Dit zou ook een fabrikant verschil kunnen zijn.
Ik heb een paar jaar terug mijn deuren vervangen in mijn 1983 huis, met Lundia binnendeuren.
De kozijnen zijn van die "oude" stalen kozijnen van berkvens.

Voor mij zaten de gaten voor scharnieren al wel op de goede plek.
Wij hebben deuren bij de Bauhaus gehaald vorig jaar. Paumelle gaten klopten precies.
Hier een huis uit 1982 en ook berkven kozijnen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')