abonnement Unibet Coolblue
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL donderdag 19 april 2018 @ 20:40:02 #1
147316 crew  DJMO
#trut
pi_178627852
Van de Frontpage: Vermiste nazi-boot gevonden voor Denemarken

Voor de kust van Denemarken, op 123 meter diepte, is een bijzondere vondst gedaan. Onderzoekers van het Deense zeeoorlogsmuseum hebben er de vermiste U-3523 aangetroffen. De duikboot zou pal na de oorlog op weg zijn geweest met hooggeplaatste nazi’s en een aanzienlijke voorraad goud. Aanvankelijk werd gedacht dat de bemanning Zuid-Amerika voor ogen had als bestemming, maar de vindplaats, een kleine 20 kilometer vanaf de Deense stad Skagen, van het wrak duidt er op dat ze onderweg waren naar Noorwegen.

Hoewel er altijd gedacht werd dat de U-3523 tot zinken was gebracht door een Britse bommenwerper, werd het wrak nooit gevonden. Dit, samen met de verklaring van een praatgrage SS’er dat Hitler naar Argentinië gevlucht zou zijn, versterkte de geruchten dat de bemanning met de kostbare lading was gevlogen. Gert Normann Andersen, directeur van het museum, vertelt: “Het gerucht dat de U-3523 op de vlucht was en schatten aan boord had, werd gevoed doordat het schip uit Duitsland wegvoer terwijl de oorlog al voorbij was’’.

Op 5 mei 1945, de dag Duitsland capituleerde, werd er nog een telegram vanaf de U-3523 verstuurd. Hierin werd gesproken over het aantal opvarenden (58) maar er werd met geen woord gerept over hooggeplaatste figuren of een kostbare lading. Nu de boot gevonden is komt wellicht de waarheid boven water, hoewel dat nog wel even kan duren. Het wrak is namelijk moeilijk toegankelijk voor duikers. Uit scans van de zeebodem is gebleken dat de gehele voorsteven van de boot is bedekt met Noordzeezand. De kont van de boot steekt slechts twintig meter boven het zand uit.

Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 19 april 2018 @ 20:42:30 #2
2057 Tokus
www.metalfan.nl
pi_178627914
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2018 20:40 schreef DJMO het volgende:
Aanvankelijk werd gedacht dat de bemanning Zuid-Amerika voor ogen had als bestemming, maar de vindplaats, een kleine 20 kilometer vanaf de Deense stad Skagen, van het wrak duidt er op dat ze onderweg waren naar Noorwegen.


ik zou denken dat ze om Jutland heen aan het varen waren, hoor...
Nothing lasts forever but the certainty of change
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 20 april 2018 @ 15:55:45 #3
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_178642000
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2018 20:42 schreef Tokus het volgende:

[..]

ik zou denken dat ze om Jutland heen aan het varen waren, hoor...
Inderdaad. Deze u-boot had Kiel als thuishaven. Een tocht door het Kattegat en Skagerak was de enige optie om uit de wateren ten oosten van Denemarken en de Oostzee te komen. Vandaar uit kan men, via de Noordzee, alle kanten op.

Hoe men zo stellig kan zeggen dat Noorwegen het reisdoel was is inderdaad een raadsel.

Ik ben benieuwd of ze dat nog gaan onderbouwen.
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  vrijdag 20 april 2018 @ 16:13:57 #4
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_178642199
OP is niet consistent, er wordt gezegd dat de U-3523 vertrok toen de oorlog al voorbij was maar even verder staat dat op 5 mei toen D capituleerde nog een telegram werd verstuurd vanaf de U-3523
Volgens Eckard Wetzel: U 2540. Das U-Boot beim Deutschen Schifffahrtsmuseum in Bremerhaven, Karl Müller Verlag, Erlangen 1996, ISBN 3-86070-556-3, bladzijde 170 en 171 had de gezagvoerder opdracht naar Noorwegen te varen.
Vertrekdatum was trouwens 2 mei
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')