quote:
RTL Nederland gaat een nieuwe strategische koers varen. Het mediabedrijf laat de oude zendergerichte aanpak los en gaat zich meer richten op "een hechte relatie en directe interactie" met de consument. De ingreep kost ook banen, maar hoeveel is nog niet duidelijk.
Wat onder meer gaat veranderen is dat streamingsdiensten als Videoland en RTL XL worden samengevoegd in één platform. Volgens topman Sven Sauvé bestaat er bij veel Nederlanders behoefte aan één plek waar je alles kunt zien en veel aandacht is voor Nederlandse content.
De herstructurering betekent ook dat er allerlei managementlagen verdwijnen en afdelingen worden samengevoegd. Ook ontstaan nieuwe bedrijfsonderdelen, met name op het vlak van technologie en data.
De arbeidsplaatsen die komen te vervallen moeten in eerste instantie verdwijnen via natuurlijk verloop, maar gedwongen ontslagen zijn niet uitgesloten. Een woordvoerster kon nog niet aangeven om hoeveel banen het gaat. "Dat gebeurt pas in een latere fase", liet ze weten.
Het bedrijf verwacht vóór de zomer duidelijkheid te kunnen geven aan zijn medewerkers over individuele gevolgen van de plannen. RTL trekt tegelijkertijd ook veel nieuw talent aan op het gebied van data, technologie, creatie en marketing.
Moeizame advertentiemarkt
Bij RTL Nederland werken circa achthonderd mensen in vaste dienst. Het bedrijf heeft het de laatste tijd moeilijk en sloot 2017 af met mindere resultaten. De moeizame Nederlandse advertentiemarkt blijft een blok aan het been voor RTL dat de markt voor televisiespotjes zag krimpen.
Eerder deze week stapte financieel topvrouw Vivienne de Leeuw nog per direct op. Zij kon zich volgens RTL niet vinden in de nieuwe plannen.
Onlangs vertrok ook programmadirecteur Marco Louwerens al. Hij maakt net als Voetbal Inside-vedettes Wilfred Genee, René van der Gijp en Johan Derksen de overstap naar Talpa. Louwerens werd door sommigen gezien als de opvolger van tv-baas Erland Galjaard, de man van tv-persoonlijkheid Wendy van Dijk. Galjaard kondigde eerder dit jaar al aan RTL te gaan verlaten.
https://www.nu.nl/media/5(...)arbeidsplaatsen.htmlDat het nog zo lang duurde
In 2007 schreef ik dit
quote:
1s.gif Op donderdag 1 februari 2007 08:57 schreef Pietverdriet het volgende:
Televisie zoals we het kennen is op sterven na dood. Het push concept is hopeloos achterhaald en HDTV is de zwanenzang. TV zal niet verdwijnen, de bioscoop is ook niet verdwenen, en de radio ook niet, maar TV is op haar hoogtepunt en vanaf hier gaat het bergaf.
Waarom?
Er zijn een aantal oorzaken voor.
1) De HDD recorder, deze maakt het mogelijk dat je TV kijkt wanneer je wilt, en zonder reclame. Je neemt een film, serie of show op van RTL of SBS en begint een kwartiertje later met kijken, dit heet timeshift voor de mensen die het niet kennen, iedere keer als er reclame begint spoel je vooruit en tegen de tijd dat het laatste reclame blok geweest is loop je gelijk met de normale uitzending. Je begint later met kijken, en slaat de reclame over. Hiermee lopen de commerciële omroepen hun rechtvaardiging mis want er zijn geen reclameblokken meer die bekeken worden. Over een paar jaar is de HDD recorder zo normaal als een VHS recorder. Het reclame geld gaat op zoek naar andere media en de commerciële TV heeft geen inkomen meer.
2) Dichtheid van datadragers, je koop op een aantal DVD´s Films en complete series, en als deze niet erg actueel zijn, ook nog voor een habbekrats. En de drager voor de complete serie incl verpakking heeft het formaat van een pocketboek, dus kan makkelijk verzenden. Waarom zou je dus een TV serie kijken als je de hele serie kan kopen (en daarna gewoon weer verkopen op Ebay of Amazon marketplace voor een paar euro minder dan je betaald hebt). Steeds meer mensen in mijn omgeving, inclusief ikzelf doen dit. Er is dus steeds minder reden om een serie of film nog te kijken op TV, als je de serie of film al kan kopen, alleen nieuwe producties zijn nog interessant, herhalingen niet, ingekochte Amerikaanse series niet.
3) Door de komst van internet zijn series en films te downloaden, dit is weliswaar diefstal, maar dat schrikt nauwelijks iemand af om het niet te doen. Dit maakt dat series en films tegen vrijwel geen kosten te krijgen zijn en je kan ze kijken wanneer je wilt, niet wanneer de zender besluit ze eens uit te zenden.
4) Sport, een favoriet van de TV. Door de komst van het internet en snelle verbindingen wordt het voor bv Ajax mogelijk haar eigen wedstrijden zelf uit te zenden via haar eigen internet kanaal, echter is daar ook reclame moeilijk omdat je het via timeshift kan kijken, of men kiest voor een pay per view aanpak, het laatste heeft economisch gezien zin, aangezien de club dan zelf direct de inkomsten krijgt en niet het sportkanaal. Een sportkanaal achter een decoder is in vele landen nu al een realiteit, en mensen daar (bv UK) gaan naar de Pub om te kijken.
5) Pay kanalen met een hoogwaardig aanbod zijn in de VS al een succes HBO is daar een goed voorbeeld van, maar zonder reclame.
6) Youtube Digg, & MySpace en andere aanbieders van een platform waar iedereen content kan plaatsen, maar al te vak zijn daar prachtige stukjes te zien, maar net zoals ebay begonnen is als rommelmarkt met mensen die daar wat troep van zolder verkochten en nu de retail op zijn kop zet en er krachtig verkocht wordt door bedrijven zullen dergelijke platforms het aanbieden van content veranderen. Wat valt nog te bezien, maar de armoede bij de zenders is inmiddels als zo groot dat men TV programma´s maakt waar de leukste filmpjes uit youtube en anderen laat zien, alsof je de leukste stukjes van TV op de radio laat horen…
De reclame inkomsten staan zwaar onder druk, en belangrijke kijkcijfertrekkers kiezen voor eigen media. De Publieke omroep is niet helemaal afhankelijk van reclame, maar gaat ook inkomsten missen, en de content verschraalt en wordt minder interessant, slechts tegen meerkosten (eigen producties zijn duur) is het aanbod overeind te houden, of men moet kiezen voor steeds goedkopere content.
TV zal niet verdwijnen, maar de commerciële tv gaat het extreem moeilijk krijgen geld te verdienen, en de publieke omroep staat voor de keuze om of duurder te worden en a la BBC te gaan werken, duur, zonder reclame en met veel eigen producties. Een budget publieke omroep wordt moeilijk overeind te houden want goedkoop ingekochte programma´s eindeloos herhalen trekt geen enkele kijker.
Kortom de inkomsten en de kijkers vallen weg.
De vraag is waar de vele reclame miljarden heen gaan.
TV / De Dood van Televisie (zoals we het kennen)In 2013 dit
quote:
dinsdag 24 september 2013 @ 14:58 • 1
Pietverdriet
HBO is naar Nederland gekomen, Netflix is net begonnen, net als andere betaalzenders zoals Eredivisie live en TV Oranje. Hoe goed die lopen? Wat ik begrijp zijn voetbalfans het minst bereid te betalen.
Volgens Managementteam zijn er 2 grote verliezers, De omroepen en de distributeurs. Er zijn ook twee grote winnaars, de Contentpartijen en de nieuwe poortwachters, Netflix bijvoorbeeld
http://www.mt.nl/157/60552/magazine/moord-op-de-tv-sector.htmlGoed artikel
Apple heeft diepe zaken en veel ervaring met micropayments, een enorm distributiekanaal
Google met Youtube ook
Amazon is een bedrijf dat gewend is tegen zo laag mogelijke kosten producten te verkopen met heel smalle marges. Ik heb zelf een abo bij Sky en wil over naar Netflix. Enige Omroep die ik nog regelmatig kijk is de BBC. De PO kijk ik via uitzending gemist en dan alleen nog maar naar Keuringsdienst van waarde en Wouter Klootwijk. Heb in geen jaren reclame gekeken.
TV / De Dood van Televisie (zoals we het kennen) Deel 2Ik kijk al een jaar of 6-7 geen linieaire tv meer en al veel langer geen commerciële tv.
Netflix is een enorm succes, net als Amazon prime