abonnement Unibet Coolblue
pi_178597848
Hallo allemaal,

Ik ben van plan om mijn badkamer te gaan tegelen en ik heb alle spullen inmiddels in huis.
De wandtegels zijn grote 60x60 tegels en mij is verteld dat ik deze dubbel moet verlijmen met een halfronde 10mm kam. Lijm richting dan haak op de lijmrichting op de wand.
Ik heb tegelprofielen gekocht van 12,5mm hoog. Mijn tegels zijn 10mm dik.

Ik moet heel veel tegelprofielen plaatsen omdat ik veel hoeken heb. Ik vraag me alleen af hoe ik het makkelijkst de tegelprofielen kan plaatsen. Als ik dubbel verlijm is dat (2x10) +- 20mm met daarop een tegel van 10mm is 30mm terwijl mijn profiel 12,5mm is.

Ik heb gelezen dat je dan vaak 1 wand tegelt, daar tegen aan het profiel plaatst en dan vervolgens de andere zijde van het profiel kan tegelen. Maar als ik dit doe dan zou ik dus ook al rekening moeten houden met de dikke lijmlaag aan de kant van het profiel die ik als tweede tegel. Dit is toch bijna geen doen?

Ik hoop dat jullie m'n verhaal begrijpen. Hebben jullie tips en/of adviezen of zie ik iets verkeerd misschien?

Alvast bedankt!

Groet, Ben
  woensdag 18 april 2018 @ 13:06:25 #2
343196 RingBewoner
In het echt ben ik grappiger
pi_178597962
Er zijn nog wat topics waarin mensen proberen je te helpen, maar waar je niet op reageert.
UI Made bij VanilleKwark.
pi_178598115
Dubbel verlijmen kan, maar kost vele lijm en je creeert hoogte. Dat is alleen nodig als je vloer niet goed vlak is, dan kan je dat hoogteverschil dus opvangen in de lijm.

Wat ook gedaan wordt is de tegel inlijmen en dan alles er afhalen, zodat de lijm contact maakt. daarna alleen de vloer inlijmen met een 10 mm kam.

De tegelprofielen komen strak tegen je tegel aan. Volgens mij heb je 10mm profielen nodig. In ieder geval had ik het zelfde en moest ik 10 mm profielen hebben.
pi_178598359
quote:
14s.gif Op woensdag 18 april 2018 13:15 schreef Sintesi1 het volgende:
Dubbel verlijmen kan, maar kost vele lijm en je creeert hoogte. Dat is alleen nodig als je vloer niet goed vlak is, dan kan je dat hoogteverschil dus opvangen in de lijm.

Wat ook gedaan wordt is de tegel inlijmen en dan alles er afhalen, zodat de lijm contact maakt. daarna alleen de vloer inlijmen met een 10 mm kam.

De tegelprofielen komen strak tegen je tegel aan. Volgens mij heb je 10mm profielen nodig. In ieder geval had ik het zelfde en moest ik 10 mm profielen hebben.
Dankje voor je antwoord. Het gaat hier alleen om de wandtegels en nog niet om de vloertegels.
pi_178615198
Google maar even op buttering floating en je weet waar je aan toe bent.

De profielen lijm je tegen je wand en dekken je tegel af. Die 12,5 is dus best reëel.
Laat die handjes wapperen!
pi_178615511
Een kam van 10mm is erg veel, 7 of 8 lukt ook bij een vlakke wand. Met het plaatsen van profielen moet je snijwerk precies gelijk uitpakken. Beter is het om de halve tegels aan de andere kant te plannen als je daarmee wegkomt. Dus gesneden kanten in de binnenhoek.
pi_178627631
Bedankt voor de antwoorden, met deze info moet het goed gaan komen!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')