abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_178855279
registreer om deze reclame te verbergen
Na de marathon had ik rode plekken op de plaatsen waar de veiligheidsspelden zaten. Als ik dat geweten had, had ik toch liever voor een stickerbevestiging gekozen. ;)

Hoe eet en train jij nu, La_Tramposa?
pi_178856319
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 mei 2018 08:31 schreef Drieklank het volgende:
Na de marathon had ik rode plekken op de plaatsen waar de veiligheidsspelden zaten. Als ik dat geweten had, had ik toch liever voor een stickerbevestiging gekozen. ;)

Hoe eet en train jij nu, La_Tramposa?
Tja een marathon is ook wel extreem.. die kom ik ook niet altijd zonder schuurplekken door, soms bij het randje van mijn shirt of bh. Van tevoren veel vaseline smeren helpt.

Ik loop momenteel wat minder vaak dan eerst (4 a 5x per week) en daarnaast doe ik 2 of 3x in de week 30-45 min. krachttraining.
Een normale week is dus:
Ma: rust of 45 min rustig lopen
Di: ochtend of voor de training KT, avond baantraining (bijvoorbeeld vanavond 9x800 meter, met in en uitlopen kom je gauw op 12-15km)
Wo: 45 min rustig of rust
Do: kern/baantraining iets minder intensief, vaak een stuk buitenom lopen en dan heuvelsprints of 20x40 sec hard 40 sec rustig
Vr: rustdag, soms KT
Za: kerntraining intensief, bijv. 3x5km op marathontraining of een fartlek. Vaak 15-20km
Zo: KT en 60 min rustloop met elke km 30 sec. aanzetten

Qua eten ben ik er iets minder mee bezig dan eerst, en daardoor gaat het juist beter. Als ik te obsessief met eten bezig ben ga ik op een gegeven moment juist weer een heel slechte vreetbui krijgen of zo.
Ik eet wel vrijwel vegetarisch. 's ochtends vaak kwark met fruit en muesli of havermout, om 11 u een snackje als een stuk fruit of een haverkoek, bij de lunch 3-4 boterhammen met hummus, een gekookt eitje, wat rauwkost en wat bouillon, 2 uur later weer een stuk fruit of een eiwitreep of zo. Dan vaak trainen en als avondeten iets met voornamelijk heel veel groenten. Tussendoor vaak nog een handje noten, rozijnen of pelpinda's als ik trek heb.
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
pi_178860551
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 mei 2018 08:31 schreef Drieklank het volgende:
Na de marathon had ik rode plekken op de plaatsen waar de veiligheidsspelden zaten. Als ik dat geweten had, had ik toch liever voor een stickerbevestiging gekozen. ;)

Hoe eet en train jij nu, La_Tramposa?
Mij is bij de marathon(s) een startnummerriem erg goed bevallen. Helemaal niks van gemerkt, en meteen een goede plek voor je gels.
pi_178866488
registreer om deze reclame te verbergen
Vooruit, nog even een keer nagenieten... dankzij de ouders van Guard, die zo vriendelijk waren om bij km 34 met een camera te staan.

Geeft mooi weer hoe ik deze marathon heb beleefd, met een grote glimlach en volop genietend.

(en inclusief startnummerriem ;) )
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_178867938
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 mei 2018 09:52 schreef La_Tramposa het volgende:

[..]

Trainen en eten.
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Interessant, aan de ene kant precies wat ik zou verwachten: drie sleuteltrainingen en op tussenliggende dagen rustig lopen naar behoefte, supergezond en regelmatig eten.

Aan de andere kant ook verrassend: alleen intervaltrainingen, geen tempoloop, geen hele lange extra rustige duurloop, niet eens zo veel koolhydraten. Ik schat in dat je nu zo'n 70km per week loopt? In termen van kwantiteit is dat niet eens zoveel voor een gevorderde loper, maar gezien de kwaliteit van je trainingen vind ik dat wel knap!

Sowieso ook fijn om te lezen dat er mensen zijn die gezond eten in bescheiden hoeveelheden normaal vinden. Het ligt dan waarschijnlijk aan mijn omgeving dat ik zoveel mensen tegenkom die iedere dag traktaties willen eten, 's avonds snoepen en in het weekend of op allerlei borrels drinken. :P

quote:
0s.gif Op dinsdag 1 mei 2018 16:01 schreef indepoeier het volgende:
Vooruit, nog even een keer nagenieten... dankzij de ouders van Guard, die zo vriendelijk waren om bij km 34 met een camera te staan.

Geeft mooi weer hoe ik deze marathon heb beleefd, met een grote glimlach en volop genietend.

Wow, dat doe ik je niet na. Ik was alleen nog bezig met overleven. Ik ga eens kijken of zo'n riem iets voor mij is.
pi_178872801
Die ene keer dat ik een startnummerband gebruikte voor een serieuze loop raakte ik mijn startnummer bijna kwijt. Maar dat was ook wel windkracht 10 miljoen en een vreemd startnummer: plastic dat juist alleen scheurt bij de perforatiegaten.
pi_178876515
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 mei 2018 19:29 schreef wyccie het volgende:
Die ene keer dat ik een startnummerband gebruikte voor een serieuze loop raakte ik mijn startnummer bijna kwijt. Maar dat was ook wel windkracht 10 miljoen en een vreemd startnummer: plastic dat juist alleen scheurt bij de perforatiegaten.
Daar heb ik er ook een paar van, inclusief scheuren bij de perforatie gaten.
Als je die startnummers dicht bij je oor houdt, kun je de wind nog horen... :o
"Het lijkt me het zinnigst om een zo gepast mogelijk zwijgen in acht te nemen"
pi_178877134
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 mei 2018 16:47 schreef Drieklank het volgende:

[..]

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Interessant, aan de ene kant precies wat ik zou verwachten: drie sleuteltrainingen en op tussenliggende dagen rustig lopen naar behoefte, supergezond en regelmatig eten.

Aan de andere kant ook verrassend: alleen intervaltrainingen, geen tempoloop, geen hele lange extra rustige duurloop, niet eens zo veel koolhydraten. Ik schat in dat je nu zo'n 70km per week loopt? In termen van kwantiteit is dat niet eens zoveel voor een gevorderde loper, maar gezien de kwaliteit van je trainingen vind ik dat wel knap!

Sowieso ook fijn om te lezen dat er mensen zijn die gezond eten in bescheiden hoeveelheden normaal vinden. Het ligt dan waarschijnlijk aan mijn omgeving dat ik zoveel mensen tegenkom die iedere dag traktaties willen eten, 's avonds snoepen en in het weekend of op allerlei borrels drinken. :P

[..]

Wow, dat doe ik je niet na. Ik was alleen nog bezig met overleven. Ik ga eens kijken of zo'n riem iets voor mij is.
Ik ben ook niet heilig hoor, als iemand taart uitdeelt neem ik dat gewoon en ik heb soms ook wel 's middags zin in een koek of een reep. Als je dat elke dag hebt moet je je misschien wel zorgen maken.
Ik ben wel wat minder afgetraind dan optimaal zou zijn voor een marathonloper, maar ik ben weer op de goede weg nu, en zoals ik al zei, zo geobsedeerd met voeding bezig zijn wil ik ook niet meer. Ik ben ook geen topsporter maar iemand met een drukke baan die hardlopen ook toevallig leuk vind, dus soms moet je de eisen aan jezelf ook een beetje bijstellen.

En over het trainingsschema; ik zit nu in een opbouwperiode waarin we vooral aan snelheid werken, dus niet heel veel kilometers nee. Tussen de 50 en 60km nu vaak. Maar in het marathonschema gaat dat ook wel weer omhoog en komen er ook meer lange duurlopen bij, al zijn dat bij ons geen 'langzame lange duurlopen' van 3 uur, maar vaak zware trainingen met blokken op marathontempo. De echt rustige trainingen zijn de hersteltrainingen tussendoor.
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
  Forum Admin dinsdag 1 mei 2018 @ 21:59:59 #134
54263 crew  Pharkus
eeuwig vader, deeltijd autist
pi_178877699
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 mei 2018 16:01 schreef indepoeier het volgende:
Vooruit, nog even een keer nagenieten... dankzij de ouders van Guard, die zo vriendelijk waren om bij km 34 met een camera te staan.

Geeft mooi weer hoe ik deze marathon heb beleefd, met een grote glimlach en volop genietend.

(en inclusief startnummerriem ;) )
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat is nog eens een vrolijke blik naar 34 km.
Een vel leeg papier kan altijd nog een mooie tekening worden.
pi_178881444
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 mei 2018 21:43 schreef La_Tramposa het volgende:

[..]
Ik ben ook niet heilig hoor, als iemand taart uitdeelt neem ik dat gewoon en ik heb soms ook wel 's middags zin in een koek of een reep. Als je dat elke dag hebt moet je je misschien wel zorgen maken.
Ik hoop dat dat laatste slaat op de taart en niet de zin in koekjes. :D
Bij de koffiepauze neem ik bijna altijd wel een koekje.

Komend weekend weer wat warmer. Gek genoeg heb ik er wel zin in om dan een lang stuk te rennen. Ik zit nog steeds niet op mijn stabiele niveau, maar dat gaat hopelijk wel lukken met meer zonneschijn.
  woensdag 2 mei 2018 @ 10:50:31 #136
71610 Black-Hole
Dirty puppet
pi_178886088
Ik heb mezelf voorgenomen om te gaan trainen voor de halve marathon. Zelf loop ik nu ongeveer een keer per week een rondje van ruim een uur. Vorig jaar zomer zat ik uiteindelijk op een ronde van ongeveer anderhalf uur en zo'n 16 km.

Nu heb ik een trainingsschema gevonden van 12 weken en dat wil ik ook graag gaan gebruiken. Zonder doel en schema merk ik aan mezelf dat ik te weinig / onregelmatig loop.

Nu is een onderdeel van het schema ook interval en lopen op hartslagniveau's. Zelf heb ik nog nooit op m'n hartslag gelopen en heb ook geen meter. Wel houd ik alle trainingen bij via Runkeeper.

Ik heb nu een mooi horloge gezien van Garmin, de Forerunner 35 die de hartslag meet via de pols en uiteraard ook alles bijhoudt qua stappen, afstand en hij heeft ook GPS.

Nu vraag ik me echt af of zo'n horloge en het trainen met verschillende hartslagniveau's echt zo veel helpt. Ik zou het zonde vinden om 155,- uit te geven aan het horloge om er uiteindelijk weinig mee te doen.

Wie heeft er hier ervaring met het trainen op je hartslag en merk je echt meer resultaat?
  woensdag 2 mei 2018 @ 10:52:31 #137
236410 MaleDuck
Wees altijd lief voor een eend
pi_178886115
Nog roparunners hier trouwens dit jaar?
<a href="http://allergenenhardloper.wordpress.com/" rel="nofollow" target="_blank">Hardlopen zonder gluten, melk, ei, pinda...</a>
pi_178886546
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2018 10:50 schreef Black-Hole het volgende:
Ik heb mezelf voorgenomen om te gaan trainen voor de halve marathon. Zelf loop ik nu ongeveer een keer per week een rondje van ruim een uur. Vorig jaar zomer zat ik uiteindelijk op een ronde van ongeveer anderhalf uur en zo'n 16 km.

Nu heb ik een trainingsschema gevonden van 12 weken en dat wil ik ook graag gaan gebruiken. Zonder doel en schema merk ik aan mezelf dat ik te weinig / onregelmatig loop.

Nu is een onderdeel van het schema ook interval en lopen op hartslagniveau's. Zelf heb ik nog nooit op m'n hartslag gelopen en heb ook geen meter. Wel houd ik alle trainingen bij via Runkeeper.

Ik heb nu een mooi horloge gezien van Garmin, de Forerunner 35 die de hartslag meet via de pols en uiteraard ook alles bijhoudt qua stappen, afstand en hij heeft ook GPS.

Nu vraag ik me echt af of zo'n horloge en het trainen met verschillende hartslagniveau's echt zo veel helpt. Ik zou het zonde vinden om 155,- uit te geven aan het horloge om er uiteindelijk weinig mee te doen.

Wie heeft er hier ervaring met het trainen op je hartslag en merk je echt meer resultaat?
Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, op hartslag lopen kan heel nuttig zijn maar als je niet weet wat jouw specifieke zones zijn, is het dat nog niet echt. Je kunt ook de tempo's van rustige trainingen, intervaltrainingen etc. uitrekenen via je 10-km wedstrijdsnelheid op één van de calculators op internet. Of je kunt de Borgschaal gebruiken:

20-Pt-Borg-Scale.bmp

Waarbij je bijvoorbeeld zorgt dat alle langzame duurtrainingen tussen de 7 en 10 zijn, tempoduurtraining tussen 11 en 15 en interval of wedstrijden nog daarboven. Uiteindelijk minder nauwkeurig maar als je goed naar je gevoel leert luisteren kan dat ook veel zeggen.

Ik denk dat de meeste ervaren lopers het uiteindelijk wel fijn vinden om met een sporthorloge te lopen, ook omdat je dan veel makkelijker onderweg je tempo kunt checken dan met een telefoon en app (waarbij de GPS vaak ook minder nauwkeurig is), maar dat is aan jou om te bepalen of je dat het geld waard is. Als je toch voor een GPS horloge met hartslagmonitor gaat zou ik eens kijken of je wel meting aan de pols wilt of gewoon een hartslagband, dat laatste is toch nog steeds wel nauwkeuriger.
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
  woensdag 2 mei 2018 @ 12:00:43 #139
71610 Black-Hole
Dirty puppet
pi_178887716
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2018 11:14 schreef La_Tramposa het volgende:
Ik denk dat de meeste ervaren lopers het uiteindelijk wel fijn vinden om met een sporthorloge te lopen, ook omdat je dan veel makkelijker onderweg je tempo kunt checken dan met een telefoon en app (waarbij de GPS vaak ook minder nauwkeurig is), maar dat is aan jou om te bepalen of je dat het geld waard is. Als je toch voor een GPS horloge met hartslagmonitor gaat zou ik eens kijken of je wel meting aan de pols wilt of gewoon een hartslagband, dat laatste is toch nog steeds wel nauwkeuriger.
Thanks! Die runinfo.nl site had ik ook gevonden en is echt heel handig en bruikbaar.

Zelf heb ik lang geleden wel een sporthorloge gehad met hartslagband maar toen deed ik aan spinning. Dat werkte goed maar zodra ik hem gebruikte met hardlopen zakte die steeds af, geen goede herinnering aan dus.

Als ik nu wat reviews lees moeten de nieuwe horloges met polsmeter van Garmin en Polar behoorlijk goed en nauwkeurig zijn.
pi_178887926
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2018 12:00 schreef Black-Hole het volgende:

[..]

Thanks! Die runinfo.nl site had ik ook gevonden en is echt heel handig en bruikbaar.

Zelf heb ik lang geleden wel een sporthorloge gehad met hartslagband maar toen deed ik aan spinning. Dat werkte goed maar zodra ik hem gebruikte met hardlopen zakte die steeds af, geen goede herinnering aan dus.

Als ik nu wat reviews lees moeten de nieuwe horloges met polsmeter van Garmin en Polar behoorlijk goed en nauwkeurig zijn.
Tegenwoordig heb je wel softstrap banden, die zijn wel beter te dragen dan die oude. Maar het is inderdaad minder comfortabel.
Uiteindelijk is het lastig vast te stellen hoe nauwkeurig die polsmetingen precies zijn. Maar ik zie wel bij veel trainingsgenootjes dat de hartslag halverwege een zware training ineens naar 100 zakt of zo. Vooral bij kou doen ze het iets minder. Maar goed, dat leer je op een gegeven moment ook wel inschatten, wanneer een meting niet klopt. Maar perfect is het nog niet.
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
pi_178893136
https://www.runnersworld.(...)er%E2%80%99s%20World

Inspirerend!

Allemaal mensen die meer dan 100.000 miles hebben gelopen in hun leven (dat is 40 jaar gemiddeld 50 mile/80km per week).
Deze mensen zijn wel mijn spirit animals haha, met hun lijstjes, schema's, nutteloze rekensommetjes maken tijdens het lopen.. heerlijk.
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
pi_178893251
Door dit artikel zie ik dat ik bijna op mijn 10.000e gelogde kilometer zit! 9527 nu, sinds januari 2013. Maar daarvoor heb ik natuurlijk ook wel wat hardgelopen, maar dat nooit gelogd.
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
pi_178893353
Haha ik moet dus nog 62 jaar zo doorgaan (met gemiddeld 2400 km per jaar) wil ik die 160.000 km nog halen :o
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
pi_178897251
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2018 16:21 schreef La_Tramposa het volgende:
Haha ik moet dus nog 62 jaar zo doorgaan (met gemiddeld 2400 km per jaar) wil ik die 160.000 km nog halen :o
Met de manier waarop je nu traint kun je gemiddeld genoeg kilometers per week maken om dat doel te halen voor je met pensioen gaat, maar ren je dan niet heel veel andere leuke dingen in het leven voorbij? ;)

Ik heb ook de Garmin 35 en de 235 op het oog, maar het valt me op dat ieder sporthorloge, ook de nieuwste en de duurste, wel negatieve reacties krijgt over onbetrouwbare hartslagmeting, langzame GPS, plastic onderdelen, batterijduur korter dan aangegeven enzovoorts.

Het lijkt daarom een beetje zonde om zoveel geld uit te geven, terwijl de technologie nog in de kinderschoenen staat. Maar een stopwatch en snelheidsmeter om je pols lijkt toch onmisbaar als je serieus beter wil worden.

[ Bericht 21% gewijzigd door Drieklank op 02-05-2018 19:28:30 ]
pi_178898681
Vroegah waren ze ook al snel hoor, zonder state-of-the-art horloges en hartslagmeters ;)
"Het lijkt me het zinnigst om een zo gepast mogelijk zwijgen in acht te nemen"
pi_178899006
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2018 19:18 schreef Drieklank het volgende:

[..]

Met de manier waarop je nu traint kun je gemiddeld genoeg kilometers per week maken om dat doel te halen voor je met pensioen gaat, maar ren je dan niet heel veel andere leuke dingen in het leven voorbij? ;)

Ik heb ook de Garmin 35 en de 235 op het oog, maar het valt me op dat ieder sporthorloge, ook de nieuwste en de duurste, wel negatieve reacties krijgt over onbetrouwbare hartslagmeting, langzame GPS, plastic onderdelen, batterijduur korter dan aangegeven enzovoorts.

Het lijkt daarom een beetje zonde om zoveel geld uit te geven, terwijl de technologie nog in de kinderschoenen staat. Maar een stopwatch en snelheidsmeter om je pols lijkt toch onmisbaar als je serieus beter wil worden.
Tja je kan beide kanten verdedigen, zoals Guard zegt, van gewoon veel lopen word je ook beter zonder allerlei fancy technologie. Dat de GPS-technologie in de kinderschoenen staat is denk ik niet zo, maar in bosrijke omgeving, als je veel scherpe bochten neemt of bij extreem weer, zullen er altijd GPS afwijkingen zijn. Maar als je het horloge als toegevoegde waarde ziet aan je gezond verstand en niet als vervanging van, kan het zeker nuttig zijn denk ik. Maar een lidmaatschap bij een atletiekvereniging lijkt mij een betere besteding van de 150 euro als je echt beter wilt worden.

En over je eerste punt, ik ben wel benieuwd wat jij over mij weet of denkt te weten om die conclusie te trekken :P Ik vind dat een uurtje per dag voor sport altijd wel te vinden valt, en dat je daarmee niet aan leuke dingen voorbij hoeft te gaan. Hoogstens aan tv-kijken en dat soort hobby's, maar dat vind ik toch zonde van mijn tijd.
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
pi_178899509
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2018 19:18 schreef Drieklank het volgende:

[..]

Ik heb ook de Garmin 35 en de 235 op het oog, maar het valt me op dat ieder sporthorloge, ook de nieuwste en de duurste, wel negatieve reacties krijgt over onbetrouwbare hartslagmeting, langzame GPS, plastic onderdelen, batterijduur korter dan aangegeven enzovoorts.

Ik heb de 235, ben er erg tevreden mee. Met GPS aan kan ik er sowieso een uurtje of 7/8 mee gok ik. GPS uit gaat het over dagen. Uiterlijk vind ik hem juist erg mooi.

Hartslag meting is redelijk accuraat, heb geen vergelijk maar heb niet echt uitschieters als ik hem gebruik.
pi_178899591
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2018 20:30 schreef La_Tramposa het volgende:

[..]

Tja je kan beide kanten verdedigen, zoals Guard zegt, van gewoon veel lopen word je ook beter zonder allerlei fancy technologie. Dat de GPS-technologie in de kinderschoenen staat is denk ik niet zo, maar in bosrijke omgeving, als je veel scherpe bochten neemt of bij extreem weer, zullen er altijd GPS afwijkingen zijn. Maar als je het horloge als toegevoegde waarde ziet aan je gezond verstand en niet als vervanging van, kan het zeker nuttig zijn denk ik. Maar een lidmaatschap bij een atletiekvereniging lijkt mij een betere besteding van de 150 euro als je echt beter wilt worden.

En over je eerste punt, ik ben wel benieuwd wat jij over mij weet of denkt te weten om die conclusie te trekken :P Ik vind dat een uurtje per dag voor sport altijd wel te vinden valt, en dat je daarmee niet aan leuke dingen voorbij hoeft te gaan. Hoogstens aan tv-kijken en dat soort hobby's, maar dat vind ik toch zonde van mijn tijd.
Ik veroordeel je niet hoor, mijn vraag had geen dubbele lading. :P

De reden dat ik de vraag stel, is dat ik merk dat hardlopen wel veel invloed heeft op de rest van mijn leven, want als ik een uur ga hardlopen, dan ben ik er wel meer dan een uur mee bezig. Ik plan mijn maaltijden om het trainen heen, het kost wat tijd om kleding en schoenen aan te trekken en me in te smeren met zonnebrand crème, het kost wat tijd om naar de route te lopen of te fietsen of van de route weer naar huis te gaan, ik zoek veel informatie op over trainingsmethoden, recensies van schoenen, hoe te drinken tijdens een marathon enzovoorts.

En als ik klaar ben met hardlopen heb ik niet altijd genoeg energie over om muziekinstrumenten te spelen, boeken te lezen, uit te gaan of de rust te vinden om op tijd naar bed te gaan en goed te slapen.

Televisie vind ik inderdaad ook zonde van mijn tijd.
  Forum Admin woensdag 2 mei 2018 @ 20:55:13 #149
54263 crew  Pharkus
eeuwig vader, deeltijd autist
pi_178899686
Zow na een 2 weekjes lamballen maar eens de stoute schoenen aangetrokken. Viel me gelukkig niet tegen.
Een vel leeg papier kan altijd nog een mooie tekening worden.
pi_178927736
Ben ik weer even een beetje aan het hollen op een fatsoenlijke manier, meteen net zoveel badges op Garmin Connect als SEMTEX. Ik voel me nu enorm hardcore.

Ik mag natuurlijk niet eens in haar schaduw staan, maar dit is wel even een boost.
Zeeuwse mossels kunnen altijd!
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')