abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_178569884
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2018 07:26 schreef raptorix het volgende:

[..]

Ja en daar geef je het precies aan, je Tancode bied geen enkele vorm van security meer ten opzichte van bestaande systemen.
Dus Alleen een vingerafdruk op mijn telefoon met bankierapp en geen losse pc erbij is veiliger? :?
  dinsdag 17 april 2018 @ 07:28:44 #152
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_178569889
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2018 07:26 schreef raptorix het volgende:

[..]

Ja en daar geef je het precies aan, je Tancode bied geen enkele vorm van security meer ten opzichte van bestaande systemen.
Wat biedt een random reader dan als extra laag aan? Wat je met TAN niet hebt?
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_178569905
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 april 2018 07:28 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Wat biedt een random reader dan als extra laag aan? Wat je met TAN niet hebt?
Omdat je dan over een extra laag moet buiten de bank om, daarnaast is het in verleden gebeurt dat GSM's gespoofded zijn.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  dinsdag 17 april 2018 @ 07:30:29 #154
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_178569918
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2018 07:29 schreef raptorix het volgende:

[..]

Omdat je dan over een extra laag moet buiten de bank om, daarnaast is het in verleden gebeurt dat GSM's gespoofded zijn.
TAN codes is ook buiten de bank om en een prima vorm van 2FA
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_178569920
Daarnaast zijn er genoeg apps die rechten hebben om je berichtenbox uit te lezen, iets wat ook weer een extra risicio is.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_178569927
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2018 07:24 schreef raptorix het volgende:

[..]

Oeh kijk mij eens interessant zijn, ik woon in het buitenland :') :')
Doe eens niet :(

Ik denk dat DeParo in zoverre een punt heeft dat verificatie/autorisatie van een transactie via gescheiden kanalen de veiligheid vergroot.

Met andere woorden: als de autorisatiecodes uit hetzelfde apparaat komen als waar je ze op moet intypen dan is dat onveiliger dan wanneer ze uit een andere bron komen. TAN codes via SMS of een app zijn zo bijvoorbeeld onveiliger dan TAN codes uit losse lijsten of codes uit een edentifier of Rabo-reader, tenzij je ze op een andere telefoon ontvangt dan waar je je betalingen op doet.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 17-04-2018 07:33:07 ]
pi_178569962
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 april 2018 07:31 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

Doe eens niet :(

Ik denk dat DeParo in zoverre een punt heeft dat verificatie/autorisatie van een transactie via gescheiden kanalen de veiligheid vergroot.

Met andere woorden: als de autorisatiecodes uit hetzelfde apparaat komen als waar je ze op moet intypen dan is dat onveiliger dan wanneer ze uit een andere bron komen. TAN codes via SMS of een apo zijn zo bijvoorbeeld onveiliger dan codes uit een edentifier of Rabo-reader, tenzij je ze op een andere telefoon ontvangt dan waar je je betalingen op doet.
Ja natuurlijk is dat veiliger, maar je kunt van een bank niet verwachten dat ze voor een paar klanten edge cases af gaan handelen, in dat geval kun je beter helemaal geen toegang tot je eigen rekening hebben en je betalingen in het buitenland via derden laten lopen in een veilig land.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_178569969
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2018 07:28 schreef raptorix het volgende:

[..]

Je bent zelf kinderachtig, ik heb veel security audits afgehandeld van ING en weet hoe serieus ze zijn met veiligheid, maar een kleuter weet het natuurlijk beter.
Lees je uberhaupt wat ik zeg het heeft niks met de 'technische' veiligheid te maken maar gewoon omdat het in het buitenland voor mij meer toegang biedt en dat je je soms kwetsbaar op kan stellen misschien als je overal mobiel loopt te bankieren.
pi_178569984
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 april 2018 07:31 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

Doe eens niet :(

Ik denk dat DeParo in zoverre een punt heeft dat verificatie/autorisatie van een transactie via gescheiden kanalen de veiligheid vergroot.

Met andere woorden: als de autorisatiecodes uit hetzelfde apparaat komen als waar je ze op moet intypen dan is dat onveiliger dan wanneer ze uit een andere bron komen. TAN codes via SMS of een app zijn zo bijvoorbeeld onveiliger dan TAN codes uit losse lijsten of codes uit een edentifier of Rabo-reader, tenzij je ze op een andere telefoon ontvangt dan waar je je betalingen op doet.
Dit. Plus het feit dat als ik mijn mobiel kwijtraak in het buitenland ik verder van huis ben dan als wanneer dit in Nederland zou gebeuren. Afhankelijk van het land of gebied waar je bent.
pi_178570017
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2018 07:33 schreef raptorix het volgende:

[..]

Ja natuurlijk is dat veiliger, maar je kunt van een bank niet verwachten dat ze voor een paar klanten edge cases af gaan handelen, in dat geval kun je beter helemaal geen toegang tot je eigen rekening hebben en je betalingen in het buitenland via derden laten lopen in een veilig land.
Lijkt me geen edge case maar een staande technische oplossing die niet veel extra kosten met zich meebrengt.

Tegen de "gun-to-the-head" methode is geen beveiliging opgewassen, maar tegen andere scenario's kun je je klanten prima beschermen en ik vind dat als je core business is om de financiele logistiek van je klanten te verzorgen dat je daar rekening mee moet houden.
pi_178570028
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 april 2018 07:39 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

Lijkt me geen edge case maar een staande technische oplossing die niet veel extra kosten met zich meebrengt.

Tegen de "gun-to-the-head" methode is geen beveiliging opgewassen, maar tegen andere scenario's kun je je klanten prima beschermen en ik vind dat als je core business is om de financiele logistiek van je klanten te verzorgen dat je daar rekening mee moet houden.
Als je echt zorgen maakt over 2 way authenticatie zijn er zat (bijna alle) banken die je een apart device leveren.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  dinsdag 17 april 2018 @ 07:59:20 #162
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_178570150
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2018 07:17 schreef DeParo het volgende:
Werk.
Jaja. Drugslijnen opzetten zeker.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_178570376
Vanaf herfst 2019 is een papieren TAN-lijst in de EU sowieso niet meer toegestaan.
pi_178570385
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2018 08:23 schreef Igen het volgende:
Vanaf herfst 2019 is een papieren TAN-lijst in de EU sowieso niet meer toegestaan.
Waarom niet? Wat heeft de EU daarop tegen?
Somebody that I used to know
pi_178570392
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 april 2018 08:25 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Waarom niet? Wat heeft de EU daarop tegen?
Dat het voorgegenereerde codes zijn, dus als een papieren TAN-code onderschept wordt dan kan een bedrieger daar elke willekeurige transactie mee authoriseren.
pi_178570485
Las daar laatst een artikel over in een Duitse krant: http://www.faz.net/aktuel(...)ersten-15499620.html

Wat daar verder ook nog in stond:
- Zo'n speciaal apparaatje zoals de ANB e.dentifier en de Rabo Scanner zijn het veiligst, want die zijn niet met het internet verbonden en kunnen dus niet gehackt worden
- TAN per SMS en het fotograferen van een QR-code met een app zijn vergelijkbaar en ook relatief veilig, omdat een bedrieger dan twee apparaten moet hacken
- Betalingen op de smartphone invoeren én bevestigen is niet erg veilig.
  dinsdag 17 april 2018 @ 08:34:09 #167
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_178570499
Vaak zat wat te klagen gehad over ING, maar moet ze nageven dat de app perfect werkt. Snel, eenvoudig, vingerafdruk gebeuren werkt goed etc.
  dinsdag 17 april 2018 @ 08:35:46 #168
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_178570522
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2018 08:25 schreef Igen het volgende:

[..]

Dat het voorgegenereerde codes zijn, dus als een papieren TAN-code onderschept wordt dan kan een bedrieger daar elke willekeurige transactie mee authoriseren.
Hoe kom je dan aan iemand zijn inloggegevens als je een willekeurige TAN-code lijst hebt?
  dinsdag 17 april 2018 @ 08:39:27 #169
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_178570571
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2018 08:35 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Hoe kom je dan aan iemand zijn inloggegevens als je een willekeurige TAN-code lijst hebt?
Precies dit. Je hebt twee stukjes informatie nodig.

Wat dat betreft is het niet veel anders dan een pinpas en pincode, als ik die twee dingen heb van een Rabo-klant heb ik ook volledige toegang tot zijn internetbankieren, inclusief volledige transactiebevoegdheid.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  dinsdag 17 april 2018 @ 08:50:29 #170
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_178570749
Cynisch gezeik hier. App werkt perfect. ING is de afgelopen jaren nauwelijks down. Prima service.

Oh en als ING de onbeheersbare behoefte heeft om mij voor deze post te betalen zie ik graag een DM tegemoet
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
  dinsdag 17 april 2018 @ 08:51:39 #171
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_178570762
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2018 08:50 schreef SpecialK het volgende:
Cynische gezeik hier. App werkt perfect. ING is de afgelopen jaren nauwelijks down. Prima service.
Valt wel mee met dat gezeik toch?
pi_178570979
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2018 08:35 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Hoe kom je dan aan iemand zijn inloggegevens als je een willekeurige TAN-code lijst hebt?
De meeste mensen voor wie moderne techniek te ingewikkeld is zullen de TAN-lijst wel bij het briefje met hun inloggegevens bewaren? :P
  dinsdag 17 april 2018 @ 09:15:32 #173
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_178571039
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2018 09:09 schreef Igen het volgende:

[..]

De meeste mensen voor wie moderne techniek te ingewikkeld is zullen de TAN-lijst wel bij het briefje met hun inloggegevens bewaren? :P
Ja, je kan je niet overal tegen beschermen als bank. Dat soort mensen schrijft waarschijnlijk ook hun pincode op hun pasje, zelfde effect.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_178571590
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2018 08:33 schreef Igen het volgende:
- Betalingen op de smartphone invoeren én bevestigen is niet erg veilig.
Dat is dan ook mijn enige kritiek op de ING betalingen. Aan de andere kant is het ook wel weer handig dat je direct even elkaar geld kan overmaken in de kroeg.
pi_178573526
Humberto Tan-code :')
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
pi_178573875
Bankieren op iets anders dan je telefoon :')
Edensnator over 'n out
  dinsdag 17 april 2018 @ 12:33:30 #177
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_178574946
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2018 11:51 schreef Edensnator het volgende:
Bankieren op iets anders dan je telefoon :')
En toch werd daar in het verleden voor gewaarschuwd in het bijzonder bij open wifi-netwerken en in het buitenland i.v.m. wachtwoorden en inloggegevens.

Wat betreft de opgedrongen app en het loslaten van de tan-codes ben ik niet echt blij.
Ook de vernieuwde site opmaak vind ik erg naar en goedkoop eruit zien.
Ondertussen betaal je steeds meer voor het hebben van een rekening bij ING.

Vind ING dus erg achteruitgaan qua service en gebruikersgemak en steeds duurder worden voor hun diensten die iedereen zowat zelf elektronisch doet.
There is only one religion
pi_178574990
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 april 2018 07:22 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Dan moet men dus fysiek gaan inbreken, het Windows paswoord van mijn pc raden, het 2e wachtwoord bij de ing en mijn hand ook nog eens gebruiken om mijn telefoon te unlocken om de ontvangen tancode te bekijken. :D
Windowswachtwoord is dacht ik al iets voor, of je zal eentje in de bios hebben, maar ook daar zal het wel al iets op geven.
Tevens voldoet dat eerste WW al bij de meeste mensen, die laten Windhoos, het WW opslaan.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 17-04-2018 12:38:39 ]
pi_178575047
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2018 11:51 schreef Edensnator het volgende:
Bankieren op iets anders dan je telefoon :')
Op die foon hoeft maar een ander malefide appje te draaien toch, of nog een extra S9 voor de postgiro, waar dan ook niks anders op draaien doet?
pi_178575913
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2018 12:35 schreef john2406 het volgende:

[..]

Windowswachtwoord is dacht ik al iets voor, of je zal eentje in de bios hebben, maar ook daar zal het wel al iets op geven.
Tevens voldoet dat eerste WW al bij de meeste mensen, die laten Windhoos, het WW opslaan.
Windows met bitlocker is wel veilig. Maar juist daarom zou ik het nooit aanraden om het thuis te gebruiken, bij een crash ben je dan ook alles definitief kwijt.

Ik ga er maar van uit dat mijn huis en spaarrekening niet interessant genoeg zijn voor een inbreker. Braakwerendheid heb ik beter dan de rest van de buurt terwijl de inhoud zichtbaar minder interessant is.
  dinsdag 17 april 2018 @ 13:20:25 #181
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_178576019
quote:
1s.gif Op maandag 16 april 2018 23:16 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Mee eens wel. Natuurlijk mag elk bedrijf zelf bepalen hoe ze hun diensten aan wil bieden, maar iets essentieels als bankieren moet toegankelijk blijven op de bestaande manieren voor mensen die dat zo willen gebruiken.

Dat moet landelijk geregeld worden met inderdaad gedeelde onkosten.
Dat is de kern van essentiële diensten die je als gebruiker niet kunt vermijden.

Wanneer bedrijven om wat voor reden dan ook nieuwe methoden en kasjes willen gaan gebruiken dien je je noodruftige klanten daartoe niet te verplichten. Dat het dan wat langer duurt dan de nieuwe methode zal die klant een zorg zijn.

Ik snap echt het probleem niet waarom je mensen geen afschriften en overschrijvingskaarten kunt laten gebruiken. Het lijkt mij een simpele actie en elke bank draagt na grootte bij in de kosten.
Punt is natuurlijk dat de (meeste) graaiers dat niet willen en hebben vastgesteld dat onbekwamen van onze maatschappij geen geld (meer) opleveren.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_178576052
quote:
14s.gif Op dinsdag 17 april 2018 13:20 schreef Vallon het volgende:
Ik snap echt het probleem niet waarom je mensen geen afschriften en overschrijvingskaarten kunt laten gebruiken. Het lijkt mij een simpele actie en elke bank draagt na grootte bij in de kosten.
Punt is natuurlijk dat de (meeste) graaiers dat niet willen en hebben vastgesteld dat onbekwamen van onze maatschappij geen geld (meer) opleveren.
Ik denk dat men het liefste automatisch afschrijven doet, je portemonnee op de voordeur mat leggen!
  dinsdag 17 april 2018 @ 13:57:20 #183
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_178576815
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2018 07:05 schreef raptorix het volgende:
Bullshit, juist op dit moment zijn banken enorm goed bezig op technisch gebied, het in stand houden van legacy systemen remt dat alleen maar, nog afgezien dat TAN codes qua veiligheid echt niet meer kunnen in 2018.
Er kort door de bocht en het getuigd van weinig inlevingsvermogen bij bedrijven voor andermans situaties.

Juist met nieuwe technologie kan je prima je legacy systemen in stand houden en die interfacen. Het is geen kwestie van of-of maar vooral het niet willen omdat men het zich niet kan voorstellen dat mensen die (opgelegde) verandering niet willen, laat staan nodig hebben.

Die zg veiligheid bij ouderen is ook een idee-fixe. Juridisch zal je gelijk hebben maar in de praktijk werkt dat zo niet. Mijn ouders hebben hun pincodes/wachtwoorden gewoon opgeschreven, de TANlijst hangt ongeveer naast het beeldscherm. Dat het niet veilig is is meer omdat de buitenwereld dat (ab)normaal vindt.

Dat het dom is weet ik zo net niet, het is nog veel dommer om mensen te dwingen te doen wat jij vindt dat veilig is. Daarbij met alle vooruitgang blijkt het onmogelijk dat de consument zelf kan bepalen wie, wanneer, waar vanaf welke (geld)machine en desnoods IP(bron/uuuid) adres, betalingen kan doen.

Daarbij kan je ook bij de bank een (zorg)verantwoordelijkheid neerleggen wanneer iemand (buiten) zijn normale uitgavepatroon ineens veranderd ipv een rekening tot onder rood te laten leegtrekken zonder 's even te informeren.

Geef desnoods je klanten een telefoon van de bank waar ze rechtstreeks Ja of Nee (voor "weet je het zeker" ?) op kunnen SMS'sen, betalingen met wachttijd te doen of thuis met een mooie groene knop grotere "transacties" te authenticeren, kost hoegenaamd geen drol.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_178576849
quote:
18s.gif Op dinsdag 17 april 2018 13:57 schreef Vallon het volgende:

[..]

Er kort door de bocht en het getuigd van weinig inlevingsvermogen bij bedrijven voor andermans situaties.

Juist met nieuwe technologie kan je prima je legacy systemen in stand houden en die interfacen. Het is geen kwestie van of-of maar vooral het niet willen omdat men het zich niet kan voorstellen dat mensen die (opgelegde) verandering niet willen, laat staan nodig hebben.


Lukt het niet zelfs Microsoft niet, hebben die niet het liefste iedereen aan de win 10?

[ Bericht 38% gewijzigd door #ANONIEM op 17-04-2018 13:59:34 ]
  dinsdag 17 april 2018 @ 14:01:44 #185
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_178576899
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2018 13:22 schreef john2406 het volgende:

[..]

Ik denk dat men het liefste automatisch afschrijven doet, je portemonnee op de voordeur mat leggen!
Dat ligt ie bij ons dan thuis ook steevast, op het kastje bij de deur.
Niets is een mens vreemd.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_178576936
quote:
10s.gif Op dinsdag 17 april 2018 14:01 schreef Vallon het volgende:

[..]

Dat ligt ie bij ons dan thuis ook steevast, op het kastje bij de deur.
Niets is een mens vreemd.
Hier ook, eentje van uienleer!

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 17-04-2018 14:03:05 ]
  dinsdag 17 april 2018 @ 14:18:08 #187
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_178577389
Ik ben benieuwd met welk alternatief ze komen. Ik heb de app weleens gedownload, maar ik vond het niks, daarom weer weggegooid. Ik doe het al jaren met tancodes via sms, werkt perfect en ik kan overal internetbankieren, net als met die fantastische app.
Bedankt Hans.
  dinsdag 17 april 2018 @ 14:28:09 #188
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_178577681
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2018 13:59 schreef john2406 het volgende:

[..]

Lukt het niet zelfs Microsoft niet, hebben die niet het liefste iedereen aan de win 10?
Wat ik dus (als "move") niet snap waarom je zo nodig je lokale besturingssysteem nog relevant moet laten moet laten zijn voor je (look & feel) toepassingen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kern is dat technologie ten dienste van de mens (ook zij die niet snel perfect meer zijn) moet staan en niet andersom.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  dinsdag 17 april 2018 @ 16:48:37 #189
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_178581329
quote:
10s.gif Op dinsdag 17 april 2018 14:18 schreef bascross het volgende:
Ik ben benieuwd met welk alternatief ze komen. Ik heb de app weleens gedownload, maar ik vond het niks, daarom weer weggegooid. Ik doe het al jaren met tancodes via sms, werkt perfect en ik kan overal internetbankieren, net als met die fantastische app.
Het is mij overigens een raadsel wat er mis zou zijn (qua gebruiksvriendelijkheid) met de app van ING. Dat ding werkt echt prima.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_178581365
quote:
7s.gif Op dinsdag 17 april 2018 16:48 schreef Ringo het volgende:

[..]

Het is mij overigens een raadsel wat er mis zou zijn (qua gebruiksvriendelijkheid) met de app van ING. Dat ding werkt echt prima.
Misschien werkt het wel te goed.
  dinsdag 17 april 2018 @ 16:50:41 #191
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_178581370
quote:
7s.gif Op dinsdag 17 april 2018 16:48 schreef Ringo het volgende:

[..]

Het is mij overigens een raadsel wat er mis zou zijn (qua gebruiksvriendelijkheid) met de app van ING. Dat ding werkt echt prima.
De app was niet veel mis mee, maar ik vond het geen toegevoegde waarde ten opzichte van internetbankieren via de pc en de tancodes.
Bedankt Hans.
pi_178581484
quote:
18s.gif Op dinsdag 17 april 2018 07:59 schreef Ringo het volgende:

[..]

Jaja. Drugslijnen opzetten zeker.
Nee.
pi_178581809
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2018 08:33 schreef Igen het volgende:
Las daar laatst een artikel over in een Duitse krant: http://www.faz.net/aktuel(...)ersten-15499620.html

Wat daar verder ook nog in stond:
- Zo'n speciaal apparaatje zoals de ANB e.dentifier en de Rabo Scanner zijn het veiligst, want die zijn niet met het internet verbonden en kunnen dus niet gehackt worden
- TAN per SMS en het fotograferen van een QR-code met een app zijn vergelijkbaar en ook relatief veilig, omdat een bedrieger dan twee apparaten moet hacken
- Betalingen op de smartphone invoeren én bevestigen is niet erg veilig.
Maar bij betalingen via een smartphone heb ik ook een apparaatje nodig als ik iets wil overmaken naar een onbekend rekeningnummer. Zelfs als het om een paar euro gaat. Persoonlijk vind ik het ook alleen handig om betalingen in de gaten te houden en overboeken naar mijn andere rekening.

Daarnaast gebruik ik nooit openbare wifi.
ROBODEMONS..................|:(
pi_178582058
Even een vraag van een niet-ING gebruiker. Werkt zo'n TAN-code hetzelfde als bijvoorbeeld inloggen bij DigiD? Dus dat je eerst een wachtwoord moet invoeren en dan een code ontvangt die maar even geldig is?
ROBODEMONS..................|:(
pi_178582933
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2018 17:27 schreef Morrigan het volgende:
Even een vraag van een niet-ING gebruiker. Werkt zo'n TAN-code hetzelfde als bijvoorbeeld inloggen bij DigiD? Dus dat je eerst een wachtwoord moet invoeren en dan een code ontvangt die maar even geldig is?
Nee die verkrijgt men vooraf, die men dan uiteraard in zijn kluis mag bewaren!
pi_178583020
Laat maar voegt niks toe.

[ Bericht 91% gewijzigd door #ANONIEM op 17-04-2018 18:22:35 ]
  dinsdag 17 april 2018 @ 19:12:33 #197
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_178584051
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2018 17:27 schreef Morrigan het volgende:
Even een vraag van een niet-ING gebruiker. Werkt zo'n TAN-code hetzelfde als bijvoorbeeld inloggen bij DigiD? Dus dat je eerst een wachtwoord moet invoeren en dan een code ontvangt die maar even geldig is?
Klopt, krijg je via sms. De lijsten met tancodes zijn wel achterhaald, dus ik snap dat ze daar mee stoppen.
Bedankt Hans.
pi_178587754
Wat ik stom vind, ik heb een privé en een zakelijke rekening. Maar bij die zakelijke moet ik nog wel goedkeuren met een TAN-code, terwijl die rekening wel gekoppeld is aan mijn mobiele app.
pi_183016519
"Opdrachten bevestigen in Mijn ING verandert, dat heb je vast al wel gehoord of gezien. Straks heb je geen TAN-code nodig maar onze Mobiel Bankieren App als je in Mijn ING een opdracht wilt bevestigen. Mijn ING (internetbankieren) werkt verder net als altijd. Bekijk hoe mobiel bevestigen werkt en wat je moet doen.

Geen smartphone of tablet?
Heb je geen smartphone of tablet? Of kun je om een andere reden mobiel bevestigen niet gebruiken? Dan gebruik je straks in plaats van mobiel bevestigen de ING Scanner: een los apparaatje dat codes geeft. Die kun je vanaf het voorjaar 2019 aanvragen. Je krijgt daarover vanzelf bericht in Mijn ING. En tot die tijd gebruik je gewoon je TAN-codes."

Bron: ING


Dus nu moet "je" een apparaatje gaan "aanvragen"
pi_183016557
Mega kut allemaal
  donderdag 8 november 2018 @ 09:54:45 #201
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_183016576
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2018 09:13 schreef Igen het volgende:

[..]

Volgens experts is de bevestiging per app juist veel veiliger dan een TAN-code. :{w

Het veiligste is zo'n kastje waar je je pinpas in moet steken, zoals de Rabo Scanner, maar dat is qua gebruiksgemak natuurlijk compleet waardeloos.
De Rabobank gaat op termijn ook stoppen met de Rabo Scanner.

Moeten ze nog wel een hoop aan hun mobiele versie doen, want een iDealbetaling met QR-code kan nog niet.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  donderdag 8 november 2018 @ 09:55:09 #202
222292 MacorgaZ
Computer says no.
pi_183016581
De ING ken ik vooral als bank die 5x per jaar een betaalstoring heeft. Nogal triest.
Op zondag 2 augustus 2015 22:19 schreef Qwea het volgende:
Mijn kut smaakt minder zuur dan dit bier.
  donderdag 8 november 2018 @ 09:58:05 #203
362582 Interpretatie
Voor iedereen anders.
pi_183016624
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2018 09:51 schreef velden het volgende:
"Opdrachten bevestigen in Mijn ING verandert, dat heb je vast al wel gehoord of gezien. Straks heb je geen TAN-code nodig maar onze Mobiel Bankieren App als je in Mijn ING een opdracht wilt bevestigen. Mijn ING (internetbankieren) werkt verder net als altijd. Bekijk hoe mobiel bevestigen werkt en wat je moet doen.

Geen smartphone of tablet?
Heb je geen smartphone of tablet? Of kun je om een andere reden mobiel bevestigen niet gebruiken? Dan gebruik je straks in plaats van mobiel bevestigen de ING Scanner: een los apparaatje dat codes geeft. Die kun je vanaf het voorjaar 2019 aanvragen. Je krijgt daarover vanzelf bericht in Mijn ING. En tot die tijd gebruik je gewoon je TAN-codes."

Bron: ING

Dus nu moet "je" een apparaatje gaan "aanvragen"
Tja, dat maakt het voor mij ook niet echt veel gemakkelijker. Ben door mijn werk als zeevarende buiten bereik van mobiele netwerken en zou dit dan moeten meesjouwen samen met de Raboscanner van mijn andere rekening. Is me al vaak genoeg overkomen dat ik die vergeten was en dan is het maar te hopen dat je op tijd weer even in mobiel bereik bent om op die manier zaken te regelen (overigens is er voor grotere overboekingen een verplicht gebruik van die scanner nodig, dat kun je niet eens mobiel doen). Gelukkig is mijn ING-rekening meer een soort van noodrekening voor me geworden en maak ik er verder niet veel gebruik meer van.
Je désapprouve ce que vous dites, mais je défendrai à la mort votre droit à le dire - Voltaire
_____Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety,_____
____________deserve neither Liberty nor Safety - Benjamin Franklin___________________
_________Erst kommt das Fressen, dann kommt die Moral - Bertolt Brecht______________
pi_183016697
ING doet moeilijk
ING had een app die men kon installeren op de computer met windows 8
Die app werkte identiek aan een android-app op tablets en foontjes. Geen tan-codes nodig
Maar toen schafte ING die af.

Blijkbaar was er iets mis mee ( hackgevoelig?)
Kom met een verbeterde versie
pi_183018344
Op de een of andere manier is voor mijn gevoel een en ander bij de ING minder veilig geworden. Vroeger moest ik inloggen op een willekeurige pc maar dan wel een (zelf gekozen) gebruikersnaam en wachtoord invullen. Om te betalen had ik daarnaast mijn eigen telefoon nodig (of een geprint lijstje).

Nu heb ik aan alleen mijn smartfoon genoeg, het enige wat ik nog moet weten is een vijf cijferige pincode. Voor mijn gevoel is een en ander dus veel minder dichtgetimmerd. De smartfoon kwijt raken is nu wel heel problematisch geworden.
pi_183019574
quote:
1s.gif Op maandag 16 april 2018 08:11 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Het is de ING dus ik wens de klanten succes met het spelen van proefkonijn.
Ik had ze al gebeld toen men het voorsloeg, als jullie het willen prima voor U maar dan stap ik op.

Een foon nog niet misschien, en al heel niet met een foon waar ik op fok mee rondhangen doe.
Ze mogen mij een apart toestel geven wat ik alleen voor zo een ding gebruiken doe, en anders niet.
pi_183019693
Onze zoon kreeg het toegezonden activatie gegevens, hij had het schijnbaar aangevraagd.
Ik heb deze eens even laten zien welke soort bestanden deze op zijn computer heeft, en gevraagd of hij dacht dat deze niet op zijn foon voorkwamen, activeer het maar niet want dan ga je akkoord.
Zo gezegd zo gedaan, echter ING besloot om zonder activatie toch maar geen afschriften meer te versturen, dat ging dus mooi niet door, alles terug gedraaid naar het oude.

Kijk uit zoon ben niet zo naief ik heb je toch geleerd dat men alleen wil wat je in je achterzak hebben doet!
pi_183019717
quote:
2s.gif Op maandag 16 april 2018 08:16 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Het werkt erg fijn moet ik zeggen. Echter als er veel geld op stond zou ik denk de betalen met vingerafdruk uitzetten en betalen met een code.

Het probleem is wel een beetje dat nu alles op je tel met vingerafdruk gaat.
- De telefoon unlocken,
- de ING app openen,
- De betaling bevestigen.

Het is denk ik veiliger om een aparte code te hebben voor elke stap.
Dat denk ik ook ja.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_183019852
quote:
2s.gif Op maandag 16 april 2018 08:16 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Het werkt erg fijn moet ik zeggen. Echter als er veel geld op stond zou ik denk de betalen met vingerafdruk uitzetten en betalen met een code.

Het probleem is wel een beetje dat nu alles op je tel met vingerafdruk gaat.
- De telefoon unlocken,
- de ING app openen,
- De betaling bevestigen.

Het is denk ik veiliger om een aparte code te hebben voor elke stap.
Als ING mij zo een foon geven doet zou ik er helemaal niet zo mee zitten, echter deze verwachten dat ik zo eentje heb? Of gaan ervan uit of willen mij dat aansmeren?
Gaat dus mooi niet door, zelfs al had ik er eentje ging die vlieger niet op, die foon koop/schaf ik voor mezelf aan niet om ING uit de onkosten te helpen!
pi_183019923
Ik vind het eigenlijk keihandig werken bij de ING in combinatie met de mobiele app. Tancodes gebruik ik al een half jaar niet meer of zo.
pi_183020038
ING :')
  donderdag 8 november 2018 @ 13:16:33 #212
92960 Knip
Ik ben die ik ben
pi_183020146
quote:
15s.gif Op maandag 16 april 2018 08:21 schreef Twiitch het volgende:
Wat zijn TAN-codes.
Non possumus non loqui
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')